DE AVONTUREN VAN EEN VERKEERSACENTJE inter handen* Kloosterbalsem LETTEREN EN KUNST HAARLEM'S DAGBLAD Het Tooneei te Amsterdam „BETER DAN VROEGER" door „HET AMSTERDAMSCH TOONEEL" Het bestuur van „Kunst voor het Volk" heeft beslag weten te leggen op de eerste voorstelling te Haarlem van Pirandello's Beter dan Vroeger, welk stuk op 20 Februari voor de leden van deze verceniging in onzen Stadsschouwburg zal worden gege ven. Een keuze, waarover de leden van Kunst voor het Volk zich zeker niet zullen beklagen, want de opvoering van Pirande'lo's stuk be hoort tot het beste, wat het tooneelseizoen tot nu toe heeft gebracht. Beter dan Vroeger Is feitelijk het eerste stuk van den Italiaanschen schrijver, dat hier in Holland bij het publiek werkelijk succes heeft. En te verwonderen is dit niet. De stukken van Pirandello zijn hoe knap ook over het algemeen te cerebraal voor de gewone schouwburgbezoekers. Ons publiek staat te ver van Pirandello's wereld, waarin het den bloed-warmen po'sslag te veel mist. Men komt bij dezen Italiaanschen schrijver doorgaans niet los van den indruk, dat het alles .bedenksel" is, dat Pirandello's schep pingen knap en wetenschappelijk zijn gecon strueerd door den .schrijver, doch maar zel den zijn opgebloeid uit het volle, echte leven. Vermoedelijk moeten wij hierin ook de oor zaak zien van het feit, dat Pirandello's zon zoo spoedig is ondergegaan. Want het valt moeilijk te ontkennen, dat .in alle landen en in Italië wel het meest een groote ken tering is gekomen in de waardeering voor dezen schrijver, die eenige jaren geleden zoo plotseling en sensationeel de wereld met zijn kunst veroverde. Beter dan Vroeger Is In zoo verre een ech te Pirandello, dat het ons in zijn opzet, zijn gegeven sterk bedacht toeschijnt. Maar in de uitwerking worden wij getroffen door een warmte, welke we'dadig aandoet. Eén keer het gegeven aanvaard, léven de menschen in dit stuk voor ons, boeien en ontroeren zij. Wij voelen den harteklop der menschen daar voor ons op het tooneei en denken niet meer aan den schrijver, wat ons bij de andere stukken van Pirandello slechts zelden ge beurt. De experimen te erende Pirandello ver dwijnt in Beter dan Vroeger achter de men schen, die hij geschapen heeft en hij grijpt daardoor het publiek voor het eerst werke lijk in de ziel. Fulvia Cèlli is jaren geleden door haar man verstooten en het huls uitgejaagd, om dat hij een misstap, dien zij had gedaan, niet kon vergeven. Dertien jaar lang heeft Fulvia rond gezworven, al lager en lager is zij ge zonken en als zij eindelijk het pijnigend le ven niet langer aandurft, tracht zij er een eind aan te maken. Maar de poging mslukt en het is professor Silvio Celli, haar eigen man, de beroemde chirurg, die haar redt van den dood. Bij Silvio ontwaakt het betere ik, als hij de ellende van Fulvia ziet; hij voelt, dat hij schuld heeft aan haar ondergang, en in zijn verlangen om goed te maken, wat door hem is misdreven, vraagt hij Fulvia te rug te keeren in zijn huis. Maar voor Livia. hun dochtertje, moet zij Silvio's tweede vrouw zijn, want het kind leeft in den waan, dat haar moeder gestorven is en het vereert de doode als een heilige. Het is deze verhouding tot haar kind, welke het leven van Fulvia ondirage'ijk maakt. Het meisje ziet in de „vreemde vrouw" een indringster, die in niets te ver gelijken is cmet de door haar aangebeden moeder. Alles wat Fulvia doet om een al is het nog maar zoo klein plaatsje te veroveren in Livia's hart, stuit af op den weerzin van het kind voor deze volgens haar vulgaire vrouw. Voor haar dochtertje, naar wie al haar hunkerende liefde uitgaat, Is zij de grootste vijandin. Fulvia verdraagt het zóó lang, totdat zij het niet meer kan. Wanneer Livia haar het diepste grieft, in haar tweede kind, schreeuwt zij het haar in het gezicht, dat dit kind en Livia één en dezelfde moeder hebben. Het is een bijna doodelijke wonde, die zij haar dochter toebrengt. Dan voelt zij ook, dat zij in het huis van Silvia niets meer te verwachten heeft en zij gaat voor den tweeden keer heen, het onbekende leven te gemoet, maar nu „beter dan vroeger", omdat zij bij Silvia niets meer achterlaat. Uit het résumé zal het reeds duidelijk zijn. dat men dit stuk moeilijk cerebraal kan noemen. Het nadert zelfs in opzet en gevaar het „pakkende volksstuk" on het zou allicht, drakerig hebben kunnen worden als het niet door een zoo knap, geestelijk voornaam schrijver ais Pirandello ware geschreven. Wanneer wij eenmaal heen zijn door het vrij zwakke gerekte exposé, waarin het toeval een al te groote rol speelt en de figuren vrij wazig blijven, laat de schrijver ons niet meer los. Zoodra Fulvia tegenover haar dochter staat, begint zij voor ons te leven en wordt zijn vrouw een waarlijk tragische figuur. Met meesterschap gcci't Pirandello ons de zich al door toespitsende verhouding tusschen moe der en dochter in een steeds meer beklem mende sfeer tot den prachtigen.climax, de niet te ontkomen catastrophe, wanneer Ful via al haar opgekropt leed uitschreeuwt en haar dochter met. de waarheid verplettert. Zeer sterk tooneei is dat van Pirandello en het werd grootsch in het samenspel tusschen Charlotte Kohier en Willy Haak. Het is wel bevreemdend, dat men bij Het Amsterdamsch Tooneei niet meer gebruik maakt van het zeer persoonlijk talent van een Char'otte Kohier, aan wier temperamentvo'. sterk ex pressief spel de voornaamste successen van Het Oost-Nederlandsch Tooneei verleden jaar voor een belangrijk deel te danken waren. Maar met de rol van Fulvia heeft men haar althans een mooie kans gegeven en zij heeft die kans dan ook volop gebruikt- In het eer ste bedrijf, dat ik ook als geheel niet sterk gespeeld vond, stelde Charlotte Kohier mij, na wat ik over haar creatie in Beter dan Vroeger had gelezen, te leur. Het bleef een tasten en zoeken en zij werd voor mij ge an levende figuur. Het was, of allen in dat be drijf. behalve Cruys Voorberg, als Mirco Muurl, een door hartstochtelijke liefde uit zijn evenwicht geslagen man naast hun ral len stonden. Maar zoodra was het doek in It niet op, of Fulvia begon voor mij te leven. En Charlotte Köhler vond daar in Willy Ha~k een volkomen gelijkwaardige te~enspeel-er. Al de hartstochtelijke pogingen van de vrouw om in te dringen in het hart van Livia. stuitten af op dit als met een ijskorst omge ven kind- In spel en tegenspel gaven zij beiden heel krachtig en ook ontroerend t;o- neel. De mc.xler in haar hunkering naar liefde, de dochter in haar priemenden haat stonden aldoor als twee polen tegenover el kander en voerden dc actie met een geen VRIJDAG 16 JANUARI 1931 moment falende zekerheid op naar het too neei der catastrophe, waarin Charlotte Köhler steeg tot een hoogte van de waarlijk groote tragedienne. De rol van den slappen, wat onwezenlijken professor bood Paul Huf weinig houvast. Huf speelde de rol met routine, maar vermoede lijk niet met liefde, De figuur van Silvio is wel de zwakste stee ln dit stuk van Pi randello. Cruys Voorberg daarentegen vond In Marco Muuri een rol, die hem de gelegenheid bood zijn talent van een geheel nieuwe zij e e la ten zien- Het werd een creatie! Verleden j\ar zijn Mosca ln Volpone. nu deze Marco Muur' wij kunnen wel met zekerheid zeggen, dat onder de jonge acteurs Cruys Voorberg het meest belooft voor de toekomst. Ik trof het bij de voorstelling, welke ik te Amsterdam bijwoonde, in zoover niet dat we gens zieke twee rollen die van tante Ernes tine en Camillo Zouchi door andere artisten moesten worden opgenomen, wat aan den to taalindruk niet ten goede kwam. Maar op een dergelijken tegenvaller behoeven de le den van Kunst voor het Volk op 20 Februari niet te rekenen. Zeker is het, dat Kunst voor het Volk moeilijk een betere keuze voor haar tooneelavond had kunnen doen, en dat den leden een zeer sterke opvoering van een in teressant stuk wacht. J. B. SCHUIL. MUZIEK. DOOPSGEZIND ZANGKOOR. Vol was onze gemeentelijn.e concertzaal Donderdagavond, stampvol, propvol, zóó dat de verslaggever moeite had nog een plaatsje te vinden. Verblijdend verschijnsel fn dezen tijd van concertmalaise. waarin alleen Bach en Bela vollle zalen boeken en jazz-volheid het summum van zaalbezetheid beteekent- Zóó vol was het nu bij dit concert van het Doopsgezind zangkoor. Het bood ons een ge varieerd programma, en had daarvoor de medewerking van het Doopsgezind Kinder koor en onze zangeres Annie Woud, terwijl Jacob Bijster de orgel-, Martin J. Lürsen de belangrijkste klavierbegeleidingen in handen had. Het groote koor begon a capella met Ge zang 56 uit den Doopsgez. Liederbundel en zong daarna met orgelbegeleiding ..Super Flumina Babylonis" van Gounod. De a-capelle zang was vrij goed; men zakte echter een halve toon. Ook in het werk van Gounod was neiging om te laag te zingen aanwezi; het werk kan mij slechts matig bekoren. Vrij wat aardiger is ..De Winter" van Loots dat frisch vertolkt werd en waarin men goed op toon bleef. Hoofdnummer van het koor waren de Liebeslieder-Walzer van Brahms. Hoe Brahms zich door de allernaarste verzen uit .JPoly- dora" van Daumer heeft kunnen laten aan sporen ze te componeeren is mij een raadsel. De Walzer behooren dan ook wel niet tot zijn sterkste werken. Vriendschap en bewon dering voor Johann Strauss zijh uit sommige te bemerken, anderè toonen weer verwant schap met zijn.eigen op. 39. De Liebeslieder- walzer zijn eigenlijk niet voor koor, maar voor solokwartet gedacht: verdubbeling der stem men schaadt niet, mits men slechts prima geschoolde krachten aanwendt. Zoo hebben we ze een tiental jaren geleden van het toenmalige Ilaarlemsche A-Capella-koor on der Averkamp gehoord Voor een gemengd koor als het Doopsgezind Zangkoor zijn ze echter minder geschikt; de detailleering, de losheid en zwierigheid gaan dan vrijwel ver loren; de Weener gratie maakt plaats voor Hollandsche stijfheid. Slechts enkele der num mers slaagden vrij goed, zoo b.v. ,,Am Donau- strande" en „Nein es ist nicht aus zu kom men"; in de meeste andere was zoowel de karakteristiek als de zuiverheid der intonatie onvoldoende. Het was jammer dat het D. Z. met de keuze van dit werk een greep buiten haar terrein en boven haar kracht deed. Aan de begeleiding lag het niet: die was bij mej. R. Gouda en den heer Lürsen in goede handen. Het kinderkoor zong onder leiding van den heer J. ten Wolde een aantal liedjes van velschillende componisten en uiteenloopende muzikale waarde. Het aardigst was wei „Een oud sprookje" van H. van Tusschenbroek met 2 solostemmen; vooral de knaap zong flink. „Maantje" heeft een leelijk slot; „Vogeltjes" van H. C. van Praag, ls een soort bastaard van „Die Loreley" en een Nederlandsch volks lied en „Koos de Gymnast" staat muzikaal zoo wat op het peil van de Kleppermarsch" en het schoone lied „Overal, overal". Dit werd gebisseerd; maar ik zou den leider er toch op willen wijzen dat de uitspraak van zijn koor nog verbeterd kan worden en dat klinkers als in „Ja die Kaus is een echte bollebaus" geen noodzakelijke voorwaarde voor succes zijn. Met „Koos" en „bolleboos" zal het ook wel gaan. Liederen van v. Tette rode en Jac. Zwaan, omlijstten de andere; toen Zwaan's lied begon wees de klok over half elf: voor kinderen die den volgenden ochtend tijdig op school moeten zijn, wel wat erg laat. Met al die kinderen- en liefhebbers-zang de verheven kunst van Annie Woud in één adem te noemen, gaat mij nauwelijks af. Voortreffelijk bij stem, voortreffelijk gedis poneerd openbaarde zij de volle kracht van haar machtig talent, op een wijze aooals we in lang niet hoorden. Dan openbaart zij bij wijlen een gTootheid van uitbeelding die den zang van al onze nationale sterren in onze herinnering doet verbleeken. Daar waren de prachtige oude liederen van Scarlatti en Carrissimi (hoe triomfantelijk klonk dat bekende ..Vlttoria, mio core!"), daar was „Mainacht" van Brahms, trillend van emotie, ontroerend in de donkere pracht van het sublieme geluid, daar waren de volksliederen „Dsr Jager" cn „Der Schmied". welk een „volks" toon! Hoorden we den smid niet hameren in den geweldigen zang? Het was enorm maar we mogen een deel van den prachtigen indruk ook stellen op rekening van haar begeleider Lürsen, die zoowel in klaviertechnisch als artitiek opzicht zich een waardig partner toonde. Het Wanderlied van Schumann weid als toegift geschonken. Met de in 1888 geschreven Psalm 150 van Franck, door Bijster fraai begeleid, werd het concert besloten. Door den duur der entreactes was het heel laat geworden. K. DE JONG. KUNST ZIJ ONS DOEL. In het Waaggebouw aan het Spaarne wordt j tot en met Zondag 25 Januari een tentoon- I stelling gehouden van de prijzen voor de ver- loting, die georganiseerd Is ten bate van het Ziektesteunfonds der leden van „Kunst zij ons Doel". JOSEF PEMBAUR RTT ..KUNST AAN HET VOLK". Men schrijft ons: De piano-virtuoos Josef Pembar, een der laatste en voortreffelijke vertegenwoordigers van de groote Liszt-school, komt as. Dins dagavond concerteeren voor leden en niet- leden van „Kunst aan het Volk". Daar de gelegenheid hoe langer hoe schaa*\soher wordt vertolkers uit de groote romantische periode te hooren, dacht het bestuur van Kunst aan het Volk er goed aan te doen, om ter afwisseling van moderne en meer naar de muziek van onzen tijd ge oriënteerde kunstenaars nog eens het Mcht te laten vallen op kwaliteiten, die de grootheid uitmaken van een oudere generatie, welke echter blijkens haar elan en haar vitaliteit nog geenszins aan het einde harer dagen ls. Velen van ons herinneren zich nog de avonden, waarop de begenadigde kunstenaar Pembaur ons heeft ontroerd met zijn diep- menschelijke en zoo onmiddellijk op 'de kunst der romantische meesters toegespitste vertolkingen. Hoe heeft hij de schoonheid van Chopin's muziek voor ons tot levenden klank gemaakt, en hoe ook het heroïeke ge baar van een Liszt diep in ons gemoed ge prent om van zijn vele prestaties er slechts een paar te noemen. Zonder twijfel zullen vele stadgenooten gaarne de gelegenheid aangrijpen avonden van oude herinneringen nog weer eens op nieuw te kunnen beleven. LEDENVERGADERING REDDINGSBRIGADE De Haarlemsche Reddingsbrigade voor Drenkelingen hield Woensdagavond in Hotel „Lion d'Or" een ledenvergadering. Na de opening door den voorzitter, den heer Joh. M. Schmidt, werd medegedeeld, dat de secretaresse, mej. Suze de Klerk wegens een haar te Amsterdam overkomen ernstig ongeval niet aanwezig kon zijn. Daardoor konden de notulen en de ingekomen stukken niet behandeld worden. Hierna had een bespreking plaats van de agenda voor de aanstaande Jaarlijksche al- gemeene vergadering van den Ned. Bond van Rerringbrigades. Aan het Bondsbestuur zal verzocht worden krachtige propaganda te willen voeren voor het in-tellen van een op- roepingsdienst bij de verschillende brigades, op de wijze zooals deze dienst te Haarlem is georganiseerd. Met op één na algemeene stemmen werd besloten als punt op de agenda te plaatsen: „Besprekingen om Mr. Mommers, rechtskun dig adviseur van den Bond uit te noodigen, te trachten een oplossing te vinden, waar door het mogelijk wordt, dat niet-Koninklijk goedgekeurde brigades als afdeelingen van den Bond kunnen worden opgenomen". De Voorzitter deelde mede, dat op 19 Janu ari onderlinge wedstrijden in Stoop's Bad zullen worden gehouden voor de damesleden en op 2 Februari voor de mannelijke leden. Beide wedstrijden bestaan in 20 M. sleepen en popduiken. De dames worden in twee groepen verdeeld, namelijk van boven en be neden de 35 jaar. Tot leden der commissie werden benoemd Mevrouw A. Perry—Meijer, Mevrouw C. E. SchmidtHuisier en de heer A. J. Meijerink. Op 12 Februari zullen de prijzen op een feestavond ln het gebouw van den Haarl. Ke gelbond worden uitgereikt. Door de leidster van het Haarlemsch Sportfondsenbad zal voor beide wedstrijden een extra Sportfond- senprijs worden beschikbaar gesteld. EKFGOOTFRR AT,R DUBIEUSE DEBITEUREN. De N.V. Simplex te Amsterdam heeft het bestuur van Stad en Lande een acte van ces sie verzocht te teekenen. waarbij erfgooiers- cliënten eventueel door het te ontvangen aan- deelen uit de reservaatgelden aan haar ce- deeren. Het dagelijksch bestuur zal hieromtrent juridisch advies inwinnen en dan het bestuur om een principieele beslissing verzoeken. WERKLOOZENDEMONSTRATIE TE ROTTERDAM. Donderdagmiddag hebben 'vele werkloozen zich in Raadhuisstraat te Rotterdam ver zameld tegen den tijd. waarop de vergadering van den gemeenteraad zou bijeenkomen- Er was veel politie in de nabijheid. Een enkele maal is tot doorloopen aangemaand. De demonstratie had een rustlgen loop. ZESTIG JAAR BIJ EEN ONDERNEMING. Heden herdenkt de heer W. Arends meester knecht, den dag, waarop hij voor zestig jaar in dienst trad bij de Harderwijker Courant. NIEUWS UIT INDIE ONTRUIMING VAN HET MERAPI-GEBIED. DE „HEILIGE MAN" EN „GOED ETEN". Aneta sein uit Magelang dd. 14 Januari: De ontruiming van de desa's Balong en Klam- pean, is zonder incidenten geschied. De kiaji (heilige man) is gisteren bij den assistent-wedana van Sroemboeng gekomen, waarna hij zich per auto naar Magelang begaf alwaar hij een onderhoud had met den resident, den regent en den psychiater dr. Van Andel. De kiaji weigert positief Ho-v- Javaansch te spreken ofschoon zijn houding noch onbeleefd noch onbeschaafd genoemd kan worden. Toen hem gevraagd werd, welken gods dienst hij beleed, antwoordde hij dat zijn gods dienst was: goed eten, waarop hem werd medegedeeld dat het gouvernement zorgt voor eten, gronden, etc., waarmede de kiaji zich tenvolle tevreden verklaarde. Hierop werd hem medegedeeld dat hij, wan neer hij zich rustig hield, zich bij zijn volge lingen mocht voegen. Intusschen waren de volgelingen door overreding door den as sistent-wedana, naar Sroemboeng gevoerd, waar zij direct naar den kiaji vroegen. Toen hun werd medegedeeld dat de kiaji zich te Ma gelang bevond gingen de menschen zonder verdere bezwaren verder naar beneden, waar na zij met wagons van de N.I.S. naar Mage lang werden vervoerd, waar zij thans, met den kiaji, zijn ondergebracht in een goedang, naats de wonfng van den assistent-wedana die nauwlettend toezicht op hen houdt. Ge tracht zal worden hen met andere vluchtelin gen samen te brengen, teneinde hen uit het isolement van geestdrijverij te krijgen. In het regentschap Temanggoeng, en In het regentschap Magelang zijn de regenten reeds bezig gronden op te koopen van de be volking, hetgeen tot dusverre een vlot verloop heeft in het Temanggoengsche, dat niet dicht bevolkt is. Er zijn geen gronden beschikbaar voor gratis afstand door het gouvernement. SCHEEPVAARTBERICHTEN Alchiba 14 v. Santos, Buenos Ayres naar Rotterdam. Amsterdam 13 v. Iquique naar Manta, Almelo 13 te Panama, Callao n. Amsterdam Boskoop 13 v. Guayoqull naar Paita. Bandoeng 15 te Hamburg v. Rotterdam. Blitar 15 v.m. te Rotterdam v. Batavia. Beemsterdijlc 13 v. Singapore, Java n. New York. Bodegraven, p. 15 Vlisslngen, Antwerpen n. Duinkerken. Bilderdijk 13 v. Philadelphia, Rotterdam n. Norfolk. Chr. Huygens 14 v. Genua, Batavia naar Am sterdam. DJember 15 v. Padang, Batavia n. Rotterdam. Drechtdljk vertrekt 15 v. Portland, Pacific- kust naar Rotterdam, Grijpskerk 15 te Antwerpen v. Amsterdam. Gelria 14 18 u. v. Las Palmas, Amsterdam naar Buenos-Ayre6. Helder, vertrekt 15 v. Havre, West-Afrlka n. Amsterdam. Johan do Witt, 13 v. Sabang, Amsterdam n. Batavia. Kota Pinang 14 te Hamburg v. Rotterdam- Laertes 1 3 v. Padang naar Amsterdam. Meliskerk 14 te en v. Port Elisabeth. Baira. Nieuw Amsterdam 15 v.m. v. Plymouth 16 10 u. v. New York te Rotterdam venvacht.. Orion 16 n.m. te Havro verwacht. Port au Prince naar Amsterdam. Parana vertrekt 15 v. Hamburg, Faclfickust naar Rotterdam. Poelau Roebiah 14 te Sabang v. Amsterdam. Rhea 13 tfe Kingstond J. v. San Domingo. Scheldestroom 13 v. Freetown naar Havre. West-Afrika naar Amsterdam. Schiekerk p. 14 Gibraltar, Calcutta naar Rot terdam. Statendam 13 te Kingston J. v. New-York. Soekaboemi p. 15 6 uur Ouessant, Batavia n. Rotterdam. Sitoebondo 15 7 u. te Belawan, Rotterdam n. Batavia. Springfontein 14 v. Aden, Beira n. Rotterdam. Trakan 14 v. Genua. Amsterdam n. Batavia, Tjisalak 13 v. Manila n. Hongkong. Hoogkerk p. 13 Gibraltar, Rotterdam naar Calcutta. Westerdijk 13 17 u. 24 m. 95 mijl Z.Z.W. van Valentia, Rotterdam n. New-York. Abbekerk 14 24 u. v. Antwerpen, p. 15 13 u. 20 m. Vlisslngen. Australië naar Rotterdam via Bremen en Hamburg. STEUNT! bij gelijken prjjs en kwaliteit de Nederlandsche Industrie Hiermede dient gy uw land en BESTRIJDT gij de werkloosheid. INGEZOJmEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regeL U behoeft niet bang te rijn, ook '«win ters Uw handen te laten zien. want i winterhanden zijn te voorkomen. Akker's Kloosterbalsem verzacht, herstelt en voorkomt erger. Neem, zoodra zich de eerste verschijnselen voordoen, Akker's ,,Geen goud zoo goed" RADIO-PROGRAMMA ZATERDAG 24 JANUARI HILVERSUM 1875 M. Uitsl. VARA-Uitzendrng. 8.00 Gramofoonpl. 10.— Morgenwijding. VPRO. 10.15 Uitzending voor Arbeiders in de Continu-bedrijven. Kees Pruis- St-i-la Seemer, Willem Ciere, Huib Wouters, A. de Vries (toespraak). Gramofoonpl- 12.Po i- tieber. 12.30 Concert. VARA Septet o. 1. v. Is. Eyl en Gramofoonpl. 2-15 Gramofoonpl. 2.30 P. K- Polderman: ,.Het Groot Volkstooneel". 2.45 Paedagogisch concert o. 1. v. P.et Tig- gers en m. m. v. het trio BosniansHelmann —Van Wezel (plano, viool, cel.o). 4.15 Cursus Duitsch door P- J. Bol. 4-4-5 Gramofoonpl. 4.50 Radio-Vólks-Universiteit. 5.20 T. Landré: „Ons huis een tehuis". 5.45 Ir. Ch. G. Cramer „Wat valt er te zeggen van het hoofdruk Indië onzer Staatsbegrooting". 6.Concert» Johan Jcng (orgel en piano) en Max Rodri- gues (cello) alsmede Gramofoonpl.. 6.45 Li terair halfuurtje A. M. de Jong. 7.30 Polltie- ber. 8Populaire Avond. VARA-orkest o- L v. H. de Groot- Hanny Marchand (chanson nier). Teun de Klepperman „Bij de Pomp". 9.Bestuursmededelingen A. de Vries. 9.10 Vervolg Populaire Avond. M. m. v W-llem van Cappelien- 10.20 VARA-varia. 10.35 Slot Populaire Avond. 11.Vas Dias. 12.Slui ting. HUIZEN. 298 M. Ultsl. KRO-Uitzending. 8Morgenconoert. 11.30 Godsd. Halfuurtje Pastoor Perquin 12Concert KRO-oextet, o. 1. v. P. Lustenhouwer. 1.30 Gramofoonpl. 2.30 Vragenhaliuurtje voor de Jeugd. 3.Kin deruurtje. 4-30 Concert. KRO-Salonorkest O- I. v. M. van t Woud. 5.30 S. P. J. Borsten „Gymnastiek". 5-45 Vervolg Concert Salon orkest. 6-05 Journ. Weekoverzicht Paul de Waart. 6.25 KRO Saionorkest. 6.45 Esperan-o cursus. 7-15 F. M. Gescher: „Néderoandsch. Indië"- 7.45 Concert. Dubbe.mannenkwa.tet. „De Westfxiezen", Wognum. 9.15 Concert KRO-sextet o. 1. v. P. Lustenhouwer, ca- 9.— Vaz Dias. 10.35 Gramofoonpl. DAVENTRY, 1554-4 M. 10.35 Morgenwijding. 11.05 Lezing. 1.20 Or kestconcert. 2.20 Verslag van den wedstrijd Schotland-Fransch Rugby team. 4.45 Orkest concert en orgelspel. 5-35 Kinderuur-je. 6.20 Liederen-voordracht. 6.35 Berichten. 7.— Sportberichten. 7.05 Zang door S. York Bo- wen en S. Austin. 7-20 Lez.ng. 7.40 Lezing. 7.50 Orkestconcert. 8.35 Herdenking van den 172sten sterfdag van Robert Burns. R. Bur nett (bariton). D. Stephen (piano). Orkest 9.20 Berichten 9.35 Berichten- 9.40 „The Scoop". Detective-verhaal. 10-05 ,,Goin' South" New York te Orleans. Cabaret-programma, 10.50 Dansmuziek. LANGENBERG, 473 M. 6-20 Militair Orkest. 9.35 Gramofoonpl II.30 Gramofoonpl. 12.25 Orkestconcert. 4.20 Solisten-concert. 6.50 „De Tooverfluit" Zang spel van W. A. Mozart. Daarna: Berichten en te 11-20 Dansmuziek. 11.20 Dansmuziek 11.20 Dansmuziek (Gramofoonpl.) BRUSSEL, 508.5 M. 5.20 Gramofoonpl. 6.50 Gramofoonpl. 8.35 Concert. Orkest en solisten. Gramofoonop- namen). KALUNDBORG, 1153 M. 12.05 Gramfoonpl. 2.50 Orkestconcert en zang. 7.20 Dansmuziek. 8-45 Kamillen Han sen" van Jens Locher. 9.15 Orkestconcert. 10-20 Dansmuziek- PARIJS „RADIO PARIS", 1725 M. 8.05 Gramofoonpl. 9.20 Concert. Orkest en solisten. 12.50 Gramofoonpl. 4.05 Kinderuur tje. 4.50 Dansmuziek. 5-20 Concert. 9.05 Con cert. ZEESEN, 1635 M. 5.40 Voordrachten. Berichten Lessen. 1.20 Gramofoonpl. 2-20 Lessen. 3-50 Orkestconcert 4-50 Lezingen. 6 50 Opera „De Tooverfluit" in 2 acten van W. A. Mozart. 9.50 Berichten en daarna Dansmuziek. EEN DACELIJKSCHE KINDERVERTELLING Intusschen waren dc professor en een der kabouters naar het kasteel van den vader van de geredde prinses gegaan om het gelukkige nieuws mee te Heelcn. Het was een zeer oud kasteel, nog met ccn ophaalbrug over een gracht. Het was een lange weg, maar eindelijk stonden ze voor de poort. De poortwachter, die den professor en den kabouter zag, wilde ze niet toelaten. „We geven niet aan dc deur," zcidc hij, alsof hij de koning zelf was. ■•We komen hier niet om iets te halen, maar om te brengen," zcide de professor» die zooals alle professoren, niet op zijn mondje was gevallen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 14