H.D. PUZZLES.
WINNAARS EN OPLOSSINC VAN No. 10
,Een schip op strand is
een baken in zee."
H.D. PUZZLE No. 11
Opgave H.D. Puzzle No. 11
Radiomuziek der week.
EEN VOORBESPREKING
BIOSCOOP
EMSER-ZOUT
HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAC 17 JANUARI 1931
DERDE BLAD
De prijzen voor H D.-Puzzle No. 10 zijn he
den verzonden aan de volgende abonnés:
Hoofdprijs a 7.50
de heer J. J. VAN ROON.
Teding van Berkstraat 9 rood, Haarlem.
V
5 premies 2.50.
- 10. Mej. R. NIESTEN,
Mamixstraat 35, Haarlem.
2o. de heer J. PRINSEN,
Vrouwenhekstraat 64, Haarlem.
3e. de heer G J A WIJDOOGEN,
Indlschestraat 40, Haarlem.
4o. de heer H M. STRATING,
Koningsweg 38. Velsen-Noord
5e de heer A. P VERVOORN.
Meikmansuraat 28, Haarlem.
De Juiste oplossing la:
De volgorde der woorden la:
met een
lans
landschap
olifant
optooht
koper
mast
Orleans.
Idioot
huismoeder
drinkbak
dienstig
deinzen
verlept.
INGEZONDEN MEDEDEELTNGEN
a 60 Cts. per regel
HierondeT volgt de elfde puzsle-ongaaf,
waarvan de oplossingen op de navolgende
voorwaarden en met gebruikmaking van net
afgedrukte inzendersformulier kunnen wor
den ingezonden.
Oplossingen, verzonden in gesloten couvert,
waarop vermeld „Puzzle-rubriek" moeten
uiterlijk Maandagavond a.s. in ons bezit zijn.
Bij de oplossing moet onderstaand formu
lier worden Ingezonden, uitgeknlnr en duide
lijk leesbaar ingevuld. Bij leder formulier
mag slechts één oplossing worden ingezon
den. Voegt men er meer bij, dan moeten wij
ze alle van het mededingen naar de uitge
loofde prijzen uitsluiten.
In de horizontale rijen, van links naar rechts, woorden te plaatsen met de volgende
be teekenis:
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
drinkgerei
overtreffende trap van „veel"
kettingzang
geluid, toon
devies
nederlaag, verlies
doornachtige struik
bewustzijn van iets
een groote menigte
zichtbare voorstelling
stopplaats
de groote mode
schijnbaar, als 1 ware
vrachtloon
De middelste verticale
lemsche geschiedenis.
Hier het formulier:
lijn vormt den naam van een bekend figuur in de Haar-
Voor goede oplossingen loven wij uit
een Eersten Prijs van 7.50
Vijf Premies van 2.50 elk.
H.D PUZZLE
No. 11
Adres:
Naam Inzender:
19 Januari 1931.
Zijn er meer goede oplossingen dan het
aantal prijzen, dan zullen deze bij loting
worden toegekend.
De namen van de prijswinners zullen wij
in ons nummer van den volgenden Zaterdag
24 Januari) publiceeren
Er bestaat geen beroep op de genomen be
slissingen.
Correspondentie er over kan niet worden
gevoerd.
Alle oplossingen moeten bezorgd of per post
gezonden worden aan onze bureaux. Groote
Houtstraat 93.
Van onvoldoende gefrankeerde brieven
wordt geen nota genomen.
111*| 7onilLAJPn komen tot rust, kal-
UW LCIIU well meercn en worden
daarbij levens gesteikt door het gebruik van
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Glazen Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten
LETTEREN EN KUNST
DE ZUID-HOLLANDSCHE ELECTRISCHE
ONTSPOORD.
Vrijdagmorgen is een electrische trein bij
het verlaten van het station Scheveningen
over den wissel ontspoord. Er hadden geen
persoonlijke ongelukken plaats, doch de
dienst ScheveningenRotterdam werd ont
redderd.
TER EERE VAN HOEK VAN HOLLAND'S
REDDERS.
Aan de Berghaven te Hoek van Holland
is Vrijdag een monument onthuld ter nage
dachtenis van de te Hoek van Holland om
gekomen redders, n.l. acht op 16 Januari 1929
en zeven op 14 October 1921.
SLAPTE IN DE KATOENWEVERIJ.
Den arbeiders der katoenweverij van de
firma Jansen en Tilanus, te Vriezenveen, is
de mededeeling gedaan, dat wegens slapte in
het bedrijf, voorloopig slechts van Maandag
Jot en met Donderdag zal worden gewerkt.
HET TOONEEL
DE VAARWEG GRONINGEN—AMSTERDAM.
De hoofdingenieur-directeur van den Rijks
waterstaat in de directie Friesland en Drente,
tevens waarnemende den dienst in het district
Groningen, en de hoofd-ingenleur van den
Prov. Waterstaat in Groningen en Friesland
hebben bij de provinciale besturen van Fries
land en Groningen een nota ingediend om
trent de verbetering van de vaarwegen van
Groningen naar de Zuiderzee met toelichten
de teekerüng en globale begrootlng van kos
ten. Zij bevelen zonder voorbehoud den weg
over Stavoren aan.
DE HEER VAN TIJEN IN APRIL TERUG.
Aneta meldt uit Batavia, dat het vliegtuig
van den heer Van Tijen, waarmee deze den
Vliegtocht Nederland-Indlë volbracht, is in-
gercheept om naar Nederland te worden ver
voerd. De Vrachtenconferentie heeft aange
boden het toestel gratis te vervoeren.
De heer Van Tijen zal voorloopig nog in
Nederl. Indlë blijven. Op zijn vroegst kan hij
in April in ons land terug verwacht worden.
KON. VER. „HET NEDERLANDSCH
TOONEEL".
DE MAN, DIE BESLAG LEGT.
dooi KAREL DE JONG.
In het Concertgebouw te Amsterdam Is
Zondagnamiddag Georges Enesco solist.Ik
leerde dezen zeer begaafden Roemeniër, die
te Parijs zijn muzika e opleiding ontving, een
goede twintig jaren geleden ten huize van
Carl F'.esch te Amsterdam kennen. Enesco
was toen nog zeer Jong, ik denk ongeveer
22 jaar; hij had o.a. een zeer merkwaardige
sonate voor viool en piano geschreven, die hij
met Flesch op een concert speelde. Afgaande
op Enesco's uitmuntende vertolking der zeer
moeilijke pianopartij, meende ik dat hij van
huis uit pianist was. doch hij ontkende dat
en gaf niet lang daarna een vioolavond
waarop hij zich een vioolvirtuoos van betee-
kenis toonde, o m. in de Zigeunerweisen van
Sarasate, die heusch niet voor de poes zijn.
Deze veelzijdige kunstenaar zal Zondag het
concert in E van Bach (met het wonder-
schoone langzame deel) en de zeer zelden
gespee'de Fantasie op. 131 van Schumann
voordragen. Den componist Enesco zal men
uit een orkestsuite kunnen leeren kennen;
verder zal 't orkest de Variaties van Brahms
op het Koraal St. An toni van Haydn uitvoe
ren. Brahms toont zich in dit werk evenals
in vele zijner pianocomposities als de groote
meester der variatiekunst na Beethoven. De
acht variaties zijn door en door Brahms,
doch laten het thema steeds ten volle her
kennen. „Hier vreint sich elne souverane
Herrschaft über alle Kunstmittel mit einer
seltenen Gestaltungsgabe der Phantasie um
ein durchaus vol'endetes Kunstgebilde von
höchster Eigenart hervorzubringen. Hier 1st
verscheidenden und wechselndsten Stim-
mungen Raum gegeben: bald der Anmut
(Nr. 3), dem heitoren Leben (Nr. 5), der
drangenden Energie (Nr. 6), liebllcher Grazie
(Nr. 7) Oder mystisch-dunkler Pnantastik
(Nr. 8)". Ik zou bovendien nog willen wijzen
op de kunstige contrapuntiek: in no. 4 vindt
men dubbel contrapunt in de duodecime
(tegenstem octaaf kwint getransponeerd),
in no. 8 een canon in de tegenbeweging. De
finale is op een uit het thema afgeleid osti-
nate bas gebouwd; zij ontwikkelt zich in
madhtieen climax. Deze variaties zijn in 1874
als op. 56 verschenen; de componist bewerkte
ze ook voor 2 planos.
De K.R.O. zendt dien middag een concert-
der Arnhemsche Orkéstvereeniging uit, waar
op Wil'em Andriessen het tweede piano-con
cert van St. Saëns, het meest gespeelde der
vijf, zal voordragen. Een inleiding in Bach's
geest opent het langzame eerste deel van
dit opus, een geestig en briljant Scherzando
en een niet zeer belangrijke tarentella-ach-
tige finale vormen de overige deckn. En des
avond biedt dezelfde omroepvereniging ons
een van Schumanrs schoonste werken: „Das
Paradies und die Peri", oratorium naar den
naam, maar eerder een lyrisch-romantisehe
sage voor soli, koor en orkest. Het dichter
lijke onderwerp (uit La la Roolch van Tho
mas Moore) is muzikaal niet minder dichter
lijk behandeld; de melodieën herinneren aan
Schumann's mooist liederen. Het is geraden
deze uitvoering zoo mogelijk m-°t tekst of
klavleruittreksel te volgen: hoe welluidend
de muziek op zich zelve ook is, schijnt me
het verband tusschen deze en de woorden
zóó innig dat het verstaan van beide door
het volgen van het tekstboek een aanmer
kelijk grooter genieten waarborgt dan het
hooren al'een; want we weten bij ondervin
ding dat het gezongen woord maar zelden
goed verstaanbaar is.
Uit de overige progTammas voor Zondag
wil ik nog op de „Pictures from an Exhibi
tion" wijzen die door Ravel naar Mussorgs
ky's gelijknamige klavierstukken voor orkest
bewerkt zijn en door Londen 's avonds uitge
zonden werden. De orkestreering dezer toon-
schilderijtjes schijnt me interessant ter ken
nismaking toe. Voorts vestig ik de aandacht-
op Motala: twee Straussen komen op het
middagprogramma voor, twee die niets met
elkaar te maken hebben: Richard en Jo-
hann. Van Richard wordt een Jeugdwerk, de
Serenade voor blaasinstrumenten op. 7 ge
speeld dat den jongen componist nog geheel
als volgeling der klassieken toont.
Het belangrijkste van Maandag is de uit
voering van ..Sursum Corda" van Arthur
Piechler te München, waarbij evenals ver
leden jaar bij de première te Weenen. once
stadgenoote Annie Woud de altpartij zal zin
gen. We mogen ons over deze buitenlandsche
waarde er in g van onze Nederlandsche zan
geres verheugen.
Daventry zendt Woensdag de hier nimmer
ten gehoore gebrachte 3de Symphonie van
Tschaikowsky uit. De waardeering van diens
symphonieën vertoont waarlijk een kreeften
gang. Eerst kende men alleen de zesde, de
Pathétique, toen kwam de vijfde, daarna de
vierde op de programma's. Ik kan van de
derde, als op. 29 in 1875 gecomponeerd, al
leen de opschriften der hoofddealen ver
melden: 1. Introduction (tempo di marcia
funebre) e Allegro: 2. Allegro moderato alla
tedesca; 3. Andante elegiaco; 4. Scherzo; 5.
Finale (tempo di Polacca). Het werk staat
in D gr. t.
Les Eolldes, poème symphonique van César
Frar.ck (Daventry, Donderdag) wordt ook
zelden uitgevoerd. Ik ken het slechts in ar
rangement voor 2 klavieren. Het is evenals
de Symphonie een werk uit Francks laatste
levensjaren en vertoont de Tristan-chroma-
tiek in hooge mate.
Sprak ik hierboven over Saint-Saëns 2de
pianoconcert, ook het 4de (op. 44 C kl. t.)
zal men deze week kunnen hooren en wel
Donderdagmiddag uit Langenberg. Ook dit
concert bestaat uit 3 deelen. Het eerste vangt
met variaties aan. die naar een Andante in
As gr. t. leiden; het tweede hoofddeel vangt
met een uit het eerste overgenomen dalend
octaven-motief aan en ontwikkelt zich tot
een Scherzando, waTin een echt Saint-
Saëns tweede thema optreedt: zonder onder
breking gaat dit deel in de finale over, die
me ook in dit werk het minst belangrijke
stuk schijnt, en nevens een zeer eenvoudig
hoofdthema grootendeels passagewerk te
hooren geeft.
Een eertijds geliefd, tegenwoordig uit de
concertzaal vrijwel verdwenen werk is Men-
delssohns Capriccio brillant op. 22 voor
piano en orkest. Gegadigden zullen dit vlotte
stuk Donderdagavond uit Motala kunnen
beluisteren.
In het middelpunt der belangstelling voor
Zaterdag staat natuurlijk Mozarts Zattber-
flöte. Deze onsterfelijke muziek behoeft geen
commentaar. Men hoore en geniete!
„Ik maak mij met den Fransehen slag van
de toelichtingen van dit Engelsche stuk af
en zeg niets!" schreef Cees Laseur in rijn
woord vooraf in het programma.
Een voorbeeld ter navolging! Wij „boo-
men" soms veel te lang over ietsdat fei
telijk niets is. Laseur wist wel. wat hij deed.
toen hij geen zwaarwichtige betoogingen
hield over een bi ij spell et-je, dat enkel en al
leen geschreven is óm het publiek een avor.d
prettig bezig te houden! En dat hij ook nie
den inhoud vertelde van dit pretrn' i-elooze
luchtige gevalletje, dat dan al heel gauw als
een zeepbel uit elkaar geploft zou zijn.
Zou ik het dan wel doen. nu Laseur mij
zulk een goed voorbeeld gaf? Blij spelletje
als „De Man, die beslag legt" zijn er honder
den geschreven. Men amuseert er zich eer.
avond mee en is het den volgenden dag
weer vergeten! Dit stuk is niet beter en niet
minder dan de vele uit Engeland ge-
importeerde blijspelen. Het is even vol van
toevalligheden en onwaarschijnlijkheden,
maar het is ook van een even luchtiger.
Engelschen humor, zoodat wij ons over
onzen uitgang geen oogenblik beklagen.
Te meer, omdat Lateur er zoo voortreffe
lijk in speelt. Hij is de man, die beslag heeft
gelegd op dit eers e succes van de Kon. Ver.
„Het Nede.landsch Tooneel"! Want aar
hem alleen is dat succes te danken. Hij
speelt Raymond Dabney. den man. d'e b?
slag legt op het hart van Crystal Wetherby.
me lichte charme en fijne ironie gevoel:,
in I. verruk'e1 ijk geestig in IT en Hl!
Jammer, dat hij van Lola Camero, die
Minny ten Hove in de rol van Crystal We-
therbv heeft vervangen, zoo we'nig tegen
spel kreeg. Lola Carnero was een zeer char
mante actrice. Haar spel m_ste het raffine
ment en het temperament, dat wij van eer
vrouw als deze „uitgestootene" toch moch
ten verwachten.
Antoinette Soa ris zagen wij voor het eers:
eens niet als „Komische Alte". Zij was eer
lieve, gevoelige mevrouw Dabney. Van hei
kameniertje zou nog wel wat meer te ma
ken zijn, dan wij van Adriënne Canivez za
gen. Adolphe Hamburger maakte het on?
niet gemakkelijk aan den ouden Engelschen
adel van Lo"d Bellaris te gelooven. Maai
beet aardig getypeerd werd de deurwaardei
door B. Groemer.
,.De Man, die beslag legt" had ook hier
een flink succes, wat zeker voor 90 procen.
aan Cees Laseur te danken was.
J. B. SCHUIL
uit artistiek oogpunt Interessante fllni
tot nu toe gehad heeft, is overweldigend en
pleit voor den goeden smaak van het publiek.
Wij twijfelen er niet aan. of alles wat de
film genegen ls, zal dezen keer Palace-waarts
trekken!
Vrijdagavond reeds was het theater uitver
kocht en het publiek toonde zich zeer en
thousiast.
De zegetocht van „Die drei von der Tank-
jtelle" over Duitschland. andere landen en
een deel van Nederland, zal in Haarlem niet
onderbroken worden!
Van het bijprogramma vermelden wU lil
het bijzonder de Duitsche teekenfiim op Arac-
rlkaanschen leest geschoeid. Het is een heel
goed geslaagde grap!
REMBRANDT THEATER.
Paramount op Parade.
Aan deze Paramountfilm werken niet
minder dan 30 Paramountsterren van de eer
ste grootte en dan nog ontelbaren van lage-
ren rang mee, waardoor een geheel gekregen
wordt, dat over de gcheele linie boeit en amu
seert. Op geestige, losse wijze worden de ver
schillende deelen ingeleid door Theo Frenkel.
Bovenaan staat natuurlijk weer Maurice Che
valier, de gebóren fllmartht. Het is moeilijk
uit de 18 a 19 deelen. waaruit deze Parade
bestaat, een keuze te doen voor den eer;ten
prijs, omdat elk deel op zichzelf steeds zoo
bijzonder goed is. Misschien maakt Mitzl
Green, het achtjarige actricetje wel een
goede kans met haar imitatie van Cheva
lier's nummer als politieagent in een park ln
Parijs, waar hij moet waken over de minnen
de paartjes op de bankjes. Maurice neemt in
tegenstelling met zijn collega van den vorlgen
avond, de liefde in bescherming; aan het slot
zingt hij „All I want is just One Girl".
Mitzl Green Imiteert haar grooten collega
reusachtig, zelfs probeert ze zijn mimiek na
te doen, hetgeen haar enkele keeren gelukt
ook.
Louis Davids treedt in deze film op als
Tinus als Verkeersagent", en we mogen wel
zeggen „succes verzekerd". In zijn functie
van verkeersagent komt hij in contact met
een Frangaise, een Engelsche en een Duit
sche, die hem alle drie erg lief schijnen te
vinden, maar Tinus ls op die aardigheidjes
niets gesteld, voor hem gaat er niets boven
een Hollandsch meisje, al is het oi. Jammer
dat het weer een boerinnetje moest zijn en
al was de lofzang op het Hollandsche meisje
niet je dat. We hebben Louis Davids wel
geestiger gehoord.
Het slot van de film kwam voor alle aan
wezigen eigenlijk veel te gauw. Het is gezellig
om op zoo'n lichte, vroolijke wijze zoo aange
naam te worden bezig gehouden, men voelt
geen vermoeidheid en zou nog tijden kunnen
luisteren en kijken.
Met „Sweeving the Clouds Away" gezon
gen en gedanst door Maurice Chevalier en
dameskoor zijn we aan het eind van „Para
mount op Parade", de fantastische, rijke
Revue.
Het bijprogramma bevat de gewone, altijd
zeer gewaardeerde nummers, het Polygoon's
Holl. Nieuws; Paramount Sound Journal
Fox Movietone News, en een geluidsteeken-
film van Max Fleischer „La Pa'.oma".
De Jongleur Livorno vertoont U zijn bui
tengewone handigheid en vaardigheid.
LÜXOR-THEATER
„Twee roode rozen". In de hoo'd-
rol IUana Haid. C'?n Bow in
„De poort van het geluk". Too
neel.
Prachtige natuurgedichten in het on*oe-
gankelljke land Nepal, verder moVe f~tvs
van de bewoners en hun gewoonten, hie-rre 'e
wordt het programma van d^ze week ln bo
vengenoemd theater geopend.
Als eerste hoofdnummer draak dan: R-o-
de Rozen". Dit ls een vroolijke opere te-
fl!m. waarin de hoofdrollen o.a. vervuld
worden door de bekende filmart'sten Li.va
Haid en Harrv Halm. Het ls de grsch'edenls
van een juffrouw uit een b'oemenwinkel.
Er ls iemand die een lied ..Twee rcod« rozen"
heeft gecomponeerd en tengevo'ge daan an
komen ln haar winkel vele heeren roo 'e ro
zen koopen. Ook „de bewuste Jonsrmandie
evenwel door zijn vader aan een ander meis
je „beloofd" is.
Het toeva! wil dat aan de bloemen Juffrouw
wordt opgcd--ycn de tafel te versieren voor
het verlov: 'eest van den jongeman. Er
zijn helaas 1; gasten en men komt er toe
het meisje a'« 14de u't te noodlgen mee aan
te ritten. Dat dit aanleiding tot allerlei ver
wikkelingen geeft, laat zich begrlloen, de
longcman verlaat zelfs het ouderlijk huls.
Maar het valt hem niet mee voor zichzelf te
zorgen. Hij wordt danseur in een cabaret.
Als de tijd daar is dat hij dit niet lanvcr kan
dragen, zorgt het bloemenmeisje dat hij met
..de rijke party ln verbinding komt, ten
koste van haar zelf. Dit is een uitstekende
speelfilm die wel voldoen zal.
Het Luxor-Nieuws brengt ons kijkjes van
overal.
Gcrte en Char'ie is een acrobaten-paar
dat we hier al eens vroeger zagen, nu echter
met geheel andere nummers, die nu weer
zeer veel succes hadden.
Vervolgens Clara Bow en Richard Arlen ln
.De poort, van het geh'k". Dit nummer alleen
s eon bezoek aan het lAixor meer dan waard.
Yvonne (Clara Bow) is het hartstochtelijke
en liefhebbende meisje van den bankroover
Tod. Zij vecht om den Jongen man voor zich
te behouden en hem niet in de m'sdnad te
laten vervallen, die hem op den electrlschen
stoel zal bronpen. Wanneer zij ouder gewor
den is trekt zU er met den bankroover op
uit, totdat beiden moeten vluchten en in Ca
lifornia terecht komen, waar Yvonne de ver
veling van Ted tracht te verdrijven; dit ge
lukt haar niet. Hij komt daar weer in kcaanls
met bankroovers. zij beramen een inbraak,
vóór het zoover ls wordt hun huls door de
politie belegerd. Yvonne en Ted weten te
ontkomen. Als Ted dan van haar weg wil
gaan. verwondt ze hem, waarna de politie
hem gevangen kan nemen. Zij hebben zich
echter eerst voorgenomen later een beter le
ven te gaan beginnen.
Deze film is. van begin tot eind spannond.
Het geheel vormt een programma dat er
wezen mag.
PALACE.
„Die Drei von der Tankstcllc"
ircgie van Wilhelm Thlcle).
Elders in dit nummer hebben wij een uit
voerige beschrijving opgenomen van de ope
rettefilm van Wilhelm Thiele „Die drei von
der Tankstelle" (Drie man met één benzine
pomp). De hoofdrollen in deze voortreffelijke
film worden gespeeld door Liana Haid, Olgo
Tsjechowa, Wi!ly~Fritsch, Karlwelss, Ruh-
mann en Kampers.
Wij kunnen deze verkwikkende, vroolijke
en hoogst kunrtrinnlge film niet genoeg aan
bevelen, Het ls een zeer geestige en af en toe
groteske parodie (waarbij alleraardigste mu
ziek geschreven werd) die waarlijk buiten
gemeen goed gespeeld wordt.
Het succes dat deze luchtige en toch zoo
ONTVANGEN BOEKEN.
TWEE HAARLEMSC1IE WIJSCEEREN
De Nederlandsche Ana'ole France, onze
stadgenoot P. H. van Moerkerken, heeft met
„De Historie en het Droomgezicht, over den
Prins en den Moordenaar" een nieuw
deel aan de reeds vrij lange lijst zijner wer
ken toegevoegd. En een ander Haarlemmer,
Charivarlus, heeft zijn mat toewijding on
dernomen studies in Schopenhauer, onder
den verzamelnaam „Klusjes en Kliekjes" 2)
ln een fraai blauw bandje verzameld, en bei
der heeren uitgevers hebben daarna die wer
ken op onze leestafel gedeponeerd.
„Het werk van een auteur bevat de
quintessens
Van wat hij in zich heeft, als schrijver en
als mensch.
Het is dus veel meer waard dan een
gesprek met hem.
Want uit zijn boeken spreekt zijn
Innerlijke Stom".
Aldus de Charl-variant op Schopenhauer
op pag. 83. Daarmee zouden niet alleen alle
litteraire interviews tot overbodigheid ge
doemd kunnen worden, doch tevens alle toe
vallige bekendheid met de personen en
levensomstandigheden der auteurs bulten
dienst gesteld zijn. Zonder het nut van het
een of het ander geheel te ontkennen kun
nen wij ook voor dat buiten dienst stellen
vaak gevoelen.
Behoeven wij dan, uwe bekendheid met
vroeger werk van Van Moerkerken veron
derstellend. méér te zeggen, dan dat ook in
dit laatste de fijne prozaïst aan het woord is,
dien ge kent. Hij is een elegant han eerder
van de taal en het ts niet het laatst door de
gezochte verfijning zijner zinconstructie dat
hij aan France doet denken. Doch ook van
diens belezenheid, historische b~onnenken-
nis en algemeen levensinzicht brz.lt de
Haarlem sche auteur veel. Ben sterk besef van
de betrekkelijkheid aller verkondigde waar
heden houdt hem bezig en doet hem. zacht
zinnig gnuivend, de best bedoelde uitingen
van aller tijden geestelijke leiders nevens
elkaar stellen. Zoo iemand moest het aan
trekken. om in een breed gedach'en cyclus
de „gedachte der tijden" ln beeld te brengen
en zijn warme levensliefde deed rijn twijfel-
graag beschouwen soms tot een kunstrijk
herscheppen uitbloeien, als in den Eros en
de Nieuwe God, die hij ons een vorig jaar
schilderde.
In het gegeven van den moord op Prins
Willem door Balthazar Gerards vond de
schrijver ditmaal de stof voor onderzoek
en meditatie. Van het eers'e was d? historie,
in strikte onpartijdigheid doorzocht, het ge
volg; de tweede voerde tot het droomge
zicht, D? feiten, door het dokument ge
staafd. blijven; het oordeel, dit moji verdoe
mend of verheerlijkend zijn, ls afhankelijk
INGEZONDEN MEDIlDF.ELINGEN a 60 Ct«. per re«el.
Het natuur'ijk
is alleen verkrijgbaar in
VIERKANTE GLAZEN FLACONS
Prijs per flacon 1.20