FEMINA TWEE CHIQUE MANTELS zoo: ONBEHUISDEN HAARLEM'S DAGBLAD Donderdag 22 Jan. 1931 r Deze eerste weken van het Jaar Is de tijd voor de huiselijke feesten niet alleen afge- loopen, maar mooi, zonnig weer en koude staan voor de deur en dit is de tijd, dat imooi wintergoed op z'n voordeeligst uitkomt. Daarom is het nu tijd onze kleerkast eens na te zien en als het eenigszins mogelijk is. aan te vullen. Hierboven vindt u de allernieuwste model len afgebeeld. Beide zijn eigenlijk eender ge maakt, doch verschillen èn door de stof, waar van ze gemaakt zijn, èn door het verwerkte bont zooveel, dat ze volstrekt niet op elkaar lijken. Als grondgedachte hebben ze het nauw-aansluitende lijfje, dat tot de taille komt en afgewerkt is met een smalle cein tuur, welke eenvoudig wordt gestrikt. Van de taille af loopt de mantel tot aan den zoom ruimer uit, doch zonder het aan zien van den klokvorm. De modellen, op zichzelf beschouwende, zien we in No. 523 een mantel van donkerblauwe wol len stof, gegarneerd met grooten bontkraag en manchetten van imitatie vos. No. 524 geeft u een model te zien van groen laken met kraag en manchetten van donkerbruine marter. Men lette op de prac- tische van onderen bijna geheel gesloten mouw met schuin geplaatsten langwerpiger knoop en de -origineele wijze, waarop het bont is aangebracht. MODE-SNUFJES Nu de donkerste wintertijd alweer voorbij is en we heel in de verte het voorjaar zien naderen,begint men in de vrouwenmode zich al schoorvoetend bezig te houden met wat er in het voorjaar gedragen zal worden. Kleine voorjaarshoedjes, bijna zonder rand, lichte kapjes, die het voorhoofd vrij laten, ziet men al hier en daar. Om over mantels en winjter- japonnen te spreken raakt al een beetje uit den tijd en voornamelijk gaat nu de belang stelling uit naar de avondjapon. Want in dorp en stad, bij de vereenigingen der kleine luyden en die van de ..groote wereld" zijn uitvoeringen en avondfeesten enz. aan de orde van den dag. Om eens te laten zien, wat er in de groote modewereld voor nieuws is, dient bijgaande afbeelding van een model van Lanvin. Deze is van zwart velours, met heel bijzondere mouwen van witte kant in strooken met witte chenille aangezet. Men ziet het, ook hier een zij het ook heel bij zondere aanwending van het zwart met wit. Zwart met wit wordt namelijk als „tjner" beschouwd dan de geheel zwarte japon. Tn plaats van witte garneering ziet men ook turkoois of rose toepassen. Men moet we! in het oog houden, dat de lichte kleur altijd slechts als bijkomstigheid je. als kleine ear- neerlng wordt aangewend. Een witte kunst bloem. een v.»n die fraaie tuiltjes die men tegenwoordig van allerlei materiaal ziet op een zwart wandelcostume of een witte band op een streng zwart hoedje is zeer modieus en staat heel goed. Verder draagt men bij avondjaponnen een taschje, chiffon zak doekje of halssnoer in een van die aardige pasteltinten. Dit geeft met het zwart-met-wit een mooie combinatie. De herleving van de zoogenaamde „vrouwelijke" lijn in onze mode. de plooien en klokken en linten en draperies, en tal van „vrouwelijke" details, zijn aan sprakelijk voor de verschijning van de ..coli- flchet", een combinatie van de „fichu" en de Sjaaldoekeu. die voor enkele jaren zoo'n op gang maakten. Van voren ls de coliflohet vastgestoken met een groote broche, speld of gesp. MADELEINE. HOE MEN DE KLEUTERS BEZIG HOUDT. EEN RAFFIA WERKJE. Een aardig vaasje kan gemaakt worden, door een jampotje met raffia te overtrekken. Wij weeken het etiket van het jampotje heel goed af en zoeken wat on geprepareerde raf fia op om met ons werkje te beginnen. Maar eerst voorzien wij den bovenkant van het jampotje nog van een kartonnetje en wel op de volgende manier. Het jampotje wordt om gekeerd op het kartonnetje gezet en met pot lood omgetrokken. 1 c.M. verder trekken we weer eén cirkel en de ruimte, die tusschen deze twee cirkels ligt wordt in kleine drie hoekjes uitgeknipt; liefst 1 c.M. van elkaar, maar zorg er vooral voor. dat een oneven aantal puntjes ontstaat, (afb. a). Leg nu het kar tonnetje op het jampotje en breng daarna van het midden uit met na turel raffia de span draden aan. Het be gin van den draad rollen wij even om een klein stukje karton, zoodat die niet uit het midden van het kartonnetje kan schieten. Met een platte knoop hechten we de draden aan. Nadat de spanning klaar is, gaan wij met denzelfden draad verder en vullen den bo dem met gelijke steekjes, één op, één neer. vanuit het midden op. De draad moet hierbij wel héél stevig aangetrokken worden. Hecht de draden nu niet met knoopen aan, maai leg ze heel eenvoudig naast elkaar. Is de bodem gereed, dan nog een klein eindje op de bekende manier doorwerken, waarna we een rooden en een blauwen draad raffia ter hand nemen. De blauwe draad wordt meegewerkt, den rooden leggen wij steeds over den blau wen draad heen en nemen dan één span draad op onder den blauwen draad, en den vol genden spandraad boven den blauwen draad. Men verkrijgt zoo roode liggende kruisjes, waar het blauwe draadje doorheen loopt. Werk tot het einde zoo door, vooral de laatste toeren goed stevig aantrekkend. Daarna worden de draden in het mid den van het karton netje doorgeknipt en deze dan weer door gewerkt. Op deze eenvou dige manier ls een alleraardigst vaasje ontstaan, (afb. b.) Het modelletje ls in de Tijdingzaal van ons blad te zien. HET WOORD IS AAN.;; De Kinderen Er staat een fotografietoestel voor de klas. De kleinste peuter vraagt Waarvoor is dat?" Waarop de juf route antwoordt: „O gtraks komen alle kindertjes en alle dames op de kiek". De kleinste (angstig)Kom jij op de kiek? En kom je dan nooit meer op school?" HOE HET NIET EN HOE HET WEL MOET Bent u op een keurig uiterlijk gesteld? Wordt u graag beschouwd als iemand, die kleeren goed weet te dragen? Bent u gevoel.g voor goede manieren? Doet u op bescheiden wijze graag met de mode mee? Bekijk dan deze vier afbeeldingen eens. controleer uza;f er mee. en onthoud*, het volgende; lo. Laat uw lange japon niet met een onnoozel slipje aan een kant onder uw mantel uitkomen; kom er „rond" voor uit dat hij lang is. niel 2o. Vergast uw medebezoekers in het res taurant niet op uw rondvliegende haren, daarvoor is het toilet. 3o. Sla uw sjaal niet binnenshuis om in een goed verwarmde omgeving; hij hoort bij uw mantel en niet bij uw japon. 4o. Weet uw hoed te dragen, zooals de huidige mode het aangeeft, want daarop alleen is het model berekend. EN DAN VOORAL: DE KINDEREN Geen mensch ontkomt in deze tijden aan de jt<ueuuucuuc geuachte van cie wenuoos heid. Er zijn er, die liefst maar nergens ove. praten willen, omdat de oplossing zoo ui ter s: moeilijk is: zij maken er zich met een „Jantje-van-Leidenaf. Anderen daarente gen meenen dat de oplossing kinderachtig eenvoudig is, als er maar naar hen ge luisterd werd. maar zij doen geen moeite om die plannen te be voeg der plaatse voor te leggen. Tenslotte zijn er gelukkig ook nog veler en dat zijn de besten, die zich uitsloven om hun steentje bij te dragen tot de oplossing die veel meer Inhoudt au ve?' <1- vik1- is, om door één mensch in een enkel, een- ouaig p.an te woraen tutóeaacnl. Door dit alles is er den laats'«n tild nvv dan ooit belangstelling voor hen, die hulp noou.g nebben om .n .jKs~.lv belw.i ten te voorzien, en daar oe behoor en nlc alleen de werk'oozen. maar ook zij dlo go ex» dak boven he- hoofd hebb?n. -ie o b h s den, wier aantal door de werkloosheid zeer groot Ls geworden, rtnafmiw wü ik nit* gen, dat een tijd van weinig werkloosheid deze categorie van mensch en in het gohee niet zou kennen: er zijn altijd zwervers naturen, of groote zwakkelingen, wl.» öf d beslo enheld van een eigen thuis benauw: öf die te onmaatschappelijk zijn om zich ln onze samenleving :e handhaven. Bij dezen kom* nu echter een contingent we. kloosen, en zoo is het te verklaren, da het bekende Hulp voor Onbehuisden" in Amsterdam misschien r.og meer bekend al- Jonker Tehuis, zoo vol is. Reeds vroeger -s in ons blad een beschrij ving van dit tehuis en het werk gegeven onze vrouwenrubriek lijkt mij echter de aan gegeven plaats om nog eens te schrijven over een onderdeel ervan: de kinderen. Speciaa voor ons vrouwen is dit een onderwerp, da ons uit onzen dagelijkschen seiachtengan? weet te halen, dat ons zelf direct aangaat Het. werkloozenvraagstuk een drlntend< kwestie die bij elke vrouw met eenLg gevo in de gedachten haakt, maar,mijns inziens i de oplossing weggelegd voor het brein var een man, wien de groote lijnen zuiverde voor ooeen staan. Maar deze kinderverzorging, dat Ls een on derwerp. hetwelk direct spreekt tot alle moe ders en alle moederlijke vrouwen, en dat alle wa-mte in haar naar boven don komen. var. de kleine baby's tot de groote jongens en meisjes van veertien Jaar toe. Achter e!k kind, dat in dit toevluchtsoord zoo liefderijk wordt opgenomen, schuilt een drama en dat wil wat zeggen bij eer aantal van een kleine vierhonderd. Zeker, er zijn kinderen bij, wier moeder ln een zie kenhuis moet worden o-v?enomen en waar van de vader geen raad meer weet met het oog op de verzorging: zij komen tijUenjk, ei. vertrekken weer a!s moeder beter ls. Maar tientallen zijn er, wier levensgeschiedenis een opeenstapeling is van ellende, van ruwhei-d van tegenslag, van afschuwelijke gebeurte nissen en van ongeloofelijke mLsère. En al deze stumpers vinden daar een thuis iïi de ware be'eekenls van het woord. Geen kouwelijke, den adem benemende gestichls- sfeer, geen militair aandoende dril methode CRETA CARBO „De verrukkelijke Garbo Een beetje overdreven? Een definitie waar sommigen aanstoot aan kunnen nemen? Misschien. Maar hoe moeten we het dan noemen, dat „iets" wat Greta Garbo heeft Charme, persoonlijkheid, talent, zijn niet de juiste woorden. Er zijn werkelijk menschen vrouwen vooral die iets bijzonders hebben, wat we niet thuis kunnen brengen. Het gebeurt ons allemaal wel eens. dat we in tram of trein tegenover iemand zitten, waar we met moeite onze oogen van af kunnen houden. Die per soon daar tegenover ons heeft iets „bijzon ders", iets waar Je naar kijken moet. En het gekke is. Je weet niet wat het bijzondere is. En aLs die vrouw of man dan uitgestapt Ls, hoor Je dikwijls ook anderen zeggen: „wat een interessant type". Zoo'n vrouw, waar iedereen naar kijker, moet, ls meestal niet uitgesproken mooi. Immers, een mooi gezicht is prettig om naar te kijken, maar het fascineert niet. Mooi zijn Billy Dove en Vilma Banky en Nancy Carol. Ls het charme? Maar charme geeft je niet zoo'n warm gevoel van sympathie. Charme hebben Laura la Plante. Bessie Love. Lilian HarveyMaar de vrouw, die je heele aandacht opelscht heeft iets anders. Greta Garbo beeft iets anders. Zij heeft dat, waardoor we geboeid toekijken, als we haar alleen maar zten. We hebben er nooit een naam voor geweten. En is het dan zoo vreemd het „verrukkelijk" te noemen? Men noemde Sarah Bernardt ook la divine, om dat onzichtbare vonkje, dat van haar op het publiek oversprong. Talent? Natuurlijk. Maar wat is talent? Waarom is d€ glinüach van Greta Garbo onweerstaanbaar en zou de glimlach van een andere film-actrice op hetaolfde oogenblik een dood ding zijn? Waarom vervelen we ons soms bij het spel van Intelligente, gevoelige acteurs en actrices, die zelf toch hun rol baleven op het tooneel, en waarom werd datzelfde tooncc! plotseling gevuld en vol tir telend leven als een mevrouw Mann er den voet op zette? Laten we tenminste zeggen, dat het „won derlijk" is. De wonderlijke Garbo. Ze fascineert en verrast. Ze kan een slechte vrouw zijn: ze is soms een kind. In haar laatste film „Anna Christie" is net een wonder om te zien hoe om „den wind er onder te honden**, maar een gezellige omgeving, waartoe het. zij het dan ook bouw va alge. maar karak-crU-ame jcbouw het zijne bijdraagt; verder een opof ferende liefde van ieder, die de zorg en zware verantwoording voor de kinderen op zich heeft genomen, en een geregeld leven. Maar stel u daarbij voor: al deze kinderen ontrukt aan het eigen gezinsleven, om welke tragische reden dan ook. In een der kamers zitten drte Jongetjes bij elkaar, zoo Juist van de quarantaine-inrich ting in Zeeburg gekomen, een phase, welke edere toekomstige bewoner veiligheidshalve moet doorloopen. Zij hebben een Label met .en naam op hun goed gespeld. Even la'er zien we den grootste der d"ie ingedeeld bij de afdeeUng jongens van acht tot twaalf laar, en hij zit onwennig op een stoel, totdat ij opeens besint te sn.kken. het hoofd op zijn arm gesteund. Dadelijk is een der help- ors bU hem en zij praat zacht en har.e- ijk met hem. Zij weet: dit moet hij door maken. en wat hij misschien den Lia sten tijd al doorgemaak. heeft ls met elkaar te veel voor de behoersching van het kind. De twee andere nieuwelingen, broertjes, zitten nog op de-zalfde plaats, en straks mag hun moeder die al een'ge daven geV-3 n ln de vrouwenafdeeling is opgenomen, hen begroeten, de moeder d»e al a.e dagen m de grootste onrust heeft geleefd, of de Jongens nu toch heusch goed en wel ln het toevlucht tullen belanden. Denkt u nu niet. dat die kinderafdeeling een zieligen Indruk maakt: de meisjes. In gedeeld in verschillende gezellige woonka mers naar den leeftijd, handwerken Uvc-lg, branden van verlangen om hun pres a ties te la en zien, de kleintjes zingen een liedje en hebben het op haar manier niet minder druk met werken. De jongens hebben den •celen middag stil gezeten en nu doen zij spelletjes op echte Jongensmanier: zij •ingen niet, zij schreeuwen, zfj rukken en 'rekken aan elkaar, zij vallen over eikaars en hun eigen beenen ln het voorbijgaan trekken zij aan onze mantels en jassen, zij duwen als jonge honden tegen ons aan in het voortloopen en zij genieten van hun alp?n herrie en lawaai. Maar stel nu voor, dat uw eigen kind in een gesticht zou moeten leven, dat kind. dat mot alle persoonlijke zorgen van vader en moeder ls omringd, nu opeens overgeleverd .tan vreemden, en dat dan nog onder meestal de vreeselfjkste omstandigheden. Denk u daar eens in, en vraag u dan af. of deze onschuldige slachtoffers van armoede, van slechtheid, van ellende en van liederlijkheid niet ons volle medevoelen verdienen. En denk dan ook eens aan de wiegekln- deren. snoezige baby's, n'ets minder lief dan alle goedverzorgde, pasgeboren kinderen, en -oker ook niet minder behandeld en vertroe beld. Maar later, waar belanden deze kin deren dan en zal het mogelijk zijn ze te be hoeden tegen de ellendigste en min.-ier- -vaardiffs'e omgeving, die men zich kan voorstellen? Zijn wij niet verplicht, onze gedachten te 'aten stilstaan bij al d~r.« k'M'*e den en ons af te vragen ls er ook Iets. dat ik in staat zou zijn te dben, om deze kin deren te helpen? E. E. J.—P. ln deze afgeleefde, verbitterde vrouw toch nog het jonge meisje, het kind leeft. Hoe zonnig-kinderlijk kan haar glimlach zijn. We zouden Greta Garbo graag eens ge woon zien. om te weten of zij in het dage» lijksch leven ook dat „iets" heen. "We zouden ook wel graag eens weten hoe ze leeft daar in Hollywood. O, we hebben ge noeg over haar gelezen, maar we weten ook. dat ze in Hollywood slim zijn- Greta Garbo het mysterie. Ze moet mysterie blijven. We lezen van haar, dat ze nooit de groote feesten van Hollywood bezoekt, dat ze weinig vrienden heeft en het liefst alleen uitgaat, heel eenvoudig gekleed. We hooren den naam van Greta Garbo het ideaal van duizen den mannen over de heele wereld maar ln verband met twee mannen-namen: Mauritz Hiller en John Gilbert. De eerste, die gestorven is, moet haar groote liefde zijn geweest; voor John Gilbert, die van haar hield, kon ze niet anders zijn dan een vrien din Verder weten we. dat ze verlegen ls en nooit iets over zichzelf wil vertellen. Of mag ze misschien niets vertellen? Gaat het haar als Lilian Glsh, die eenzaam en Ingetogen moest leven en alleen uitging in gezelschap van een soort gouvernante., toen ze al een stuk ln de dertig w^s? Lilian Gish moest haar reputatie van nonnetje hoog houden. En Greta Garbo ls het mysterie,.... dus zwijgt zij. Maar ik geloof, dat als we er eens achter mochten komen, dat ze een even bandeloos leven leidt als de overige Juffertjes m Holly wood. onze bewondering voor haar niet zal afnemen. We willen graag wat van haar weten. Ja, omdat ze ons zoo interesseert. En omdat het ons zoo wonderlijk lijkt, dat zoo'n vrouw bijna ongemerkt kan leven in oen stad als Hollywood. Maar de bekoring en het mysterie eaan uit van haar persoonlijkheid. En dat zal blijver., wat we ook van haar weten of niet weten. Hollywood hoeft niet bang te zijn. dat het mysterie wordt opgelost! Want dat ison mogelijk. BEP OTTEN. GROENE KOOLTJES SMOREN. Dat is een smakelijke manier om groene kooltjes klaar te maken. Op 4 groene kool tjes neemt men 2 eetlepels vet of boter. I theelepeltje zout en 1 maggi bouillonblokje. De kooltjes worden ontdaan van de buitenste harde bladeren, waarna men de overblijvende kropjes in de lengte middendoor snijdt en ze met het vet en een bodempje water in een wijde pan legt. Het zout wordt erover gestrooid, waarna de pan gesloten wordt en men de kooltjes op een zacht vuur gaat laat smoren, waarbij men ervoor zorg draagt, de halve kooitjes af en toe om te keeren en zoo noodlg het water wat aan te vullen, opdat de boel niet aan brandt. Zijn de kooltjes na ongeveer 3 kwar tier gaar. dan doet men er nog een klein scheutje water bij <bij het sausje, dat zich op den bodem gevormd heeft) waarin men dan het bouillonblokje laat oplo sen. De groente ln de >chaal overbrengen, tegelijk met de saus. die heerlijk bij de aardappelen smaakt. Als men een half theelepeltje kerry in het water doet, waarin Brusselsche kool .Jcs 'spruitjes) gekookt worden, wordt niet al leen de smaak aanmerkelijk verhoogd, doch tevens de onaangename lucht weggenomen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 11