Uit den Strijd teöen VAN LAPPEN EN BORDEN. FOTOGRAFISCH ATELIER „RICHE" Vergrootingen - Reproducties LETTEREN EN KUNST HAARLEM'S DAGBLAD DONDERDAG 29 JANUARI 1931 TWEEDE BLAD door A. HEEROMA, Commissaris van Politie te Amsterdam. Er zijn lieden, die hun weg door dit leven f bij voorkeur zoeken langs het dun en slinge rend koord dat gespannen is boven een ter rein, waar de politie met uitgestoken handen gereed staat om hen op te vangen, als hun zwaartepunt zich te veel zijwaarts ver plaatst- Tot die equilibristen behoort een soort lieden, die de gelegenheid om de men- schen van kleeding te voorzien, wi len ver ruimen en him de moeite willen besparen naar den winkel te gaan. Vooral in den oor logstijd viel een mobilisatie van dat keur corps waar te nemen en ofschoon Amster dam a's afzetgebied niet geheel werd ver smaad, was het toch hoofdzakelijk de pro vincie, die tot arbeidsveld werd gekozen, zoo dat men ze 's morgens in grooten getale aan 't Centraal Station kon zien verschijnen, zwoegende onder groote pakken. Ieder weet, dat in dien gezegenaen tijd de prijzen der kleedingstoffen zich door schaarschte in stijgende lijn bewogen, welke lijn 't zij terloops opgemerkt de eigen schap bezat om, toen de schaarschte was ver dwenen, een zekeren onwil te toonen om naar beneden te buigen. In het tijdperk der stijgende lijn werd het niet bepaald noodig gevonden, de salarissen mede die lijn te doen volgen en waar de kleine man een eens ge keerd pak niet voor de tweede maal kan la ten keeren, speurde zijn oog naar iets, dat zijn budgef niet te zeer bezwaarde. Dit wis ten onze kooplieden en zij brachten binnen zijn gezichtsveld hun pakken, waaronder zij hadden gezwoegd en lieten de stof door zijn vingers betasten om hem van de superioriteit te overtuigen, wel wetende, dat ondeskundi ge vingers de kwa'iteit niet konden beoordee- len. En zij rekenden hem voor, dat stof en maakloon zijn draagkracht niet te boven zouden gaan; zij bevestigden zonder blikken en blozen, dat de stoffen van eerste kwaliteit waren en alleen dank zij hun vernuft -door smokkel of andere listigheid binnen het be reik der koopers gebracht konden worden en dat een lap een pak met tweede pantalon in zijn plooien verborg. De koopvers, met mee- warigen blik op hun glimmende en aan de mouwen doorgesleten jasjes en hun door om zooming te korte pantalon, rekenden in ge dachten mee, bekeken, bevoelden nog eens, maar trachtten hun begeerte te verbergen, wat niet noodig wa, want de koopman had die al dadelijk op hun gezicht gelezen. Zij wilden slim zijn, zich onverschillig houden om te kunnen afdingen, niet vermoedende, dat bij de prijsbepaling reeds op dergelijke slimmigheid was gerekend en tenslotte werd er gekocht, stond met wanhopig gebaar de koopman zijn artikel tegen den bedongen prijs af, als ware hij bij dergelijken handel we'dra een geruïneerd man. En de kooper gnuifde, liefkoosde den gekochten lap, zag zich in gedachten reeds met een nieuw pak bekleed en droeg het met welgevallen mee naar huis, want dergelijke onderhandelin gen werden by voorkeur op kantoor of werk plaats gevoerd, buiten het wantrouwend en spiedend vrouwelijk oog. Thuis werd wel met eenigen schroom en of de schaduw van een naderend onheil het licht der zelfvol daanheid eenigszins verduisterde, de koop meegedeeld in het besef, dat de omstandig heden een uitgaaf voor een nieuw pak niet ge heel gedoogden, maar ten slotte deed een blik op het oude pak den misstap vergeven. Hoe kort zou de vreugde zijn! De kleermaker die de lap in een pak zou omzetten, bekeek ook de stof, veelde met kennersvingers, mat met kennersb'ik en aldra vernam de kooper, dat de tweede pantalon slechts in de ver beelding kon bestaan, ja, dat het, gezien den maat des koopers, wellicht een broekloos pak zou worden. Bovendien de kleermaker was een eerlijk man gaf hij in overweging den lap maar te laten zooals hij was, want hij was het maakloon niet waard. En zoo was het ook; al die lappen, in de wandeling mep- lappen genoemd, werden bij een grossier te Amsterdam voor enkele guldens gekocht, waren zoo slecht van kwaliteit, dat er haast niets van te maken was en zoo krap uitge meten, dat de kooper al iemand van buiten gewoon kleine maat moest zijn, wilde hij er een pak uit krijgen. Talloozen hebben zich verb'yd met een doode musch en konden den lap bewaren als een herinnering aan hun lichtgeloovigheid, maar het land is groot en eiken morgen zag je de kooplieden weer met nieuwe pakken het station binnen trekken, waar dan een soort vergadering belegd werd, waarvan één de leider was, om te bepalen waarheen elk lid der bende zou gaan. zulks om te voorkomen, dat men elkander in de wielen reed. Ge ziet het: ze liepen over het wiege'end koord en de politie stond er be neden. keek met begeerige blikken naar den buit. die haar wellicht niet zou ontgaan. En die ordvine haar ook niet. Het afzetgebied kromp geleidelijk in, want Troosteloos tij de pakken neerzat. besmette streken werden bij voorkeur niet voor de tweede maal bezocht, terwijl de be drogenen hun leed niet konden verzwijgen, zoodat de mare van het optreden der koop lieden zich meer en meer verspreidde, wat hun succes niet ten goede kwam; het gevolg was, dat het Centraal Station hen des avonds met dezelfde pakken aan de stad uit leverde. En zoo geschiedde het, dat mijn vriend Jef op een keer troosteloos bij de pak ken neerzat, mijmerende over de wispeltu righeid der menschen, toen zijn collega Jacques hem een plan ontvouwde, dat goed uitgevoerd, moest leiden tot een algeheele en vooröeelige liquidatie. Daar Jef, na kennis van het plan te hebben genomen, meende, dat het kon slagen, besloot men tot onmid dellijke uitvoering en nog dienzelfden dag zag men Jacques zijn biertje drinken in een café, waar men wilde opereeren. Jacques maakte een praatje met den kaste lein, nog nog een biertje en scheen op het punt van te vertrekken, toen Jef binnen kwam, beladen met pakken; van Jacques nam hij niet de minste notitie. Ook hij dronk z'n biertje en als in gedachten opende hij een pak en bekeek de stof. Jacques, die bij den kastelein stond te praten, loerde even naar Jef en mompelde, half voor zich, half tegen den kastelein: „goeie spullen", waarop Jef reageerde: „'t is te koop". Daarop begon Jacques maakte een praatje met den kastelein. een bekijken en betasten, maar Jacques ver klaarde dat hij zelf het goed niet kon ge bruiken, doch wel iemand wist, die er mis schien zin in had. Er werd een prijs genoemd, er werd gedongen, nog eens en nog eens en ten slotte verzekerde Jef met een zucht, dat het niet minder dan voor vierhonderd gulden kon. Jacques verzocht Jef te wachten, ging heen, fluistedde in het voorbijgaan den kas telein toe: ,,'t is te geef". Jacques bleef lang weg en juist zou Jef vertrekken, meenende, dat de ander niet terugkwam, toen deze haastig binnenstapte, z'n excuus maakte over zijn wegblijven, daar hij den door hem be doelden koopwian niet zoo gauw had kunnen vinden en zei, dat deze op den koop inging; die zou het daar den volgenden dag wel ha len. Jef vond dit goed, mits hij geld kreeg, maar dat kon Jacques hem niet verschaffen: hij wilde honderd gulden geven en vroeg den kastelein of deze de overige driehonderd wilde betalen onder voorwaarde dat daar het goed dan bleef. Jacques nam den kaste lein even terzijde, vertelde hem, dat het goed zeker achthonderd gulden waard was en beloofde hem vijftig gulden van de winst. De kastelein, niet vermoedende, dat Jef en Jacques tweelingbroeders in den handel wa ren en ziende, dat Jacques zonder eenlge weifeling honderd gulden betaalde, schoot de rest voor en het tweetal vertrok, met ach terlating van het goed, maar driehonderd gulden rijker. Het behoeft niet gezegd, dat toen de kastelein bij de pakken kon neerzit ten, want die wachtten tevergeefs op de terugkomst der beide kooplieden en na een paar dagen toen de kastelein argwaan kreeg en een deskundige bij de partij haalde, ver nam hij dat hij de gelukkige bezitter was van een stapel vrijwel waardelooze lappen. Maar hierop had ik gewacht, want onze kas telein had nog een getuige en de beide koop lieden moesten ervaren, dat alle handel niet tot civielrechtelijke kwesties leidt, doch dat de strafrechter ook een woord kan mee spreken. Groote beroering in het kamp der meplappenhandelarenvrienden en familie leden van Jef en Jacques kwamen opdagen, wilden driehonderd gulden terug betalen, maar het baatte niet; het laatste woord was aan den strafrechter en de beide heer en kre gen gelegenheid om in stille afzondering nieuwe plannen te beramen. 't. zijn niet allen handelaars in stoffen, die hun cliëntéle buiten zoeken: Amsterdam her bergt nog een ander soort kooplieden, die den boer opgaan, maar 't verschil is. dat die trachten té koopen. Nu zou men zoo zeggen, dat in den regel bij een koop de kooper de bedrogene moet zijn, maar dit ls volstrekt niet noodig. Het spreekwoord 2>egt: „waar twee ruilen, moet één huilen" en 't komt er eigenlijk maar op aan, wie de slimste is. De lieden, die ik op het oog heb. gaan den boer op om antiek te koopen en ledereen weet wat mogelijkheden de handel In antiek biedt. Eerstens is er ontzettend veel r.amaak- antlek, vervolgens is er gerestaureerd antiek, waaronder bijvoorbeeld te verstaan een klok, waarvan alleen de wijzerplaat antiek is; de rest is restauratie en eindelijk is de prijsbe paling van antiquiteiten voor een kenner dikwijls moeilijk, voor een leek ondoenlijk. Nu is 't een feit. dat menschen. die een stuk antiek bezitten, zich veelal verbeelden, dat dat stuk een vermogen vertegenwoordigt en zoodoende kan je geen prijs noemen, hoe mal hoog, of ze gelooven, dat dit werkelijk de waarde kan zijn. Ieder antiquair wil graag wat verdienen, maar dat neemt niet weg, dat de bonafide koopman een prijs zal bieden, die de waarde benadert. De vrienden, die Ik bedoel, zou ik niet graag als bonafide antiquairs willen betite len; verstand van 't vak hebben zij over 't al gemeen wel, maar handelsmoraliteit ls ln hun inventaris niet te vinden. Ze zijn zoo ge slepen. dat zelfs handelaars soms door hen bij den neus worden genomen, dus wat ver- INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cu. per regel. GROOTE HOUTSTRAAT 169 1 TELEFOON 13472. HAARLEM ÏNGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regel Stofzuigerhuis MAERTENS BARTELJORISSTRAAT 16 - TEL. 10756 PHILIPS' RADIO TOESTELLEN mag de leek dan anders dan de deur voor hen dicht te houden? Zijn ze eenmaal bij je bin nen, dan leet je voorzichtigheid het gewoon lijk tegen hun welsprekendheid en brutale durf af. Hoeveel klachten hebben mij niet bereikt van menschen, die zij tot afgifte van eenig goed hadden weten te bewegen. Stel mijn vriend Maurits dwaalt ipnd ln de buurt van Nijkerk lk noem maar wat en vraagt belet bij den geestelijke. Daar ziet hij een ouden stoel, dien hij wel gebruiken kan en weet dien voor een behoorlijk prijsje te koopen, maar weet meteen gedaan te krij gen. dat de geestelijke hem een introductie geeft voor een paar dames, die mooi antiek bezitten. De introductie opent hem de deur De introductie opent hem de deur. en zijn oog valt al gauw op een stel Delftsche berden, maar hij doet of hij ze niet ziet en informeert of de dames hem een antiek ka binet met vijf pullen willen verkoopen. De dames zijn daaraan gehecht, verkoopen niet en bovendien is die kast haar zelf veel waard, dames niet onbemiddeld zijn, doch ook niet Nu heeft Maurits al vernomen, dat dc bepaald rijk en daarom laat hij zich niet uit het veld slaan. Hij zegt, dat hij al jaren naar zoo'n kast uitziet voor een schatrijken Ame rikaan en dat zal betalen wat de dames vra gen. Deze raken even van haar stuk want bij haar is 't niet, dat „Geld keïne Rolle spielt". Maurits wint terrein vraagt of hij mag bieden. Ja. dat mag hij. maar zij blijven vrij om 't bod te accepteeren Maurits biedt twintig duizend gulden en de dames staan paf, maar. zooals ik zei. menschen hebben soms een idee. dat een ding een vermogen vertegenwoordigt en zij willen probeeren of de prijs nog niet hooger kan. Maurits vindt het bod mooi. maar als 't niet anders kan. aan moeten zij maar vragen. „Dertigduizend!" Even nadenken van Maurits; hij cijfert wat in een boekje, de dames knipoogen tegen elkaar. „Eindelijk; ..Neen dames, 't kan niet, dan verdien ik er niet aan. maar 'k zal u wat zeggen en dat is mijn uiterste bod hij cijfert weer en kijkt het vertrek rond geef u mij die zes borden er bij voor honderd gulden on dan de kast voor 29 mille; mis schien 'k wil eerlijk zijn verdien ik aan de bordenn een mefer -(honderd gulden) en 'k heb nu eenmaal aan mijn klant beloofd hem zoo'n kast te leveren en eerlijk gezegd 'k mocht gaan tot dertig mille; als de transportkosten en verzekering eraf gaan blijft er dan toch voor mij niet zooveel over. De dames kijken in het opene eerlijke gezicht- De dames kijken in het open-eerlijke gezicht van Maurits, zien de Introductie van den pastoor, overwegen, dat als 't bod niet werd aangenomen, zij een kapitaal renteloos lieten staan en happen toe Maurits vindt goed dat bij den notaris een coniract wordt op gemaakt, pikt ïntusschen de zes borden in, waarvoor hij eerlijk honderd gulden betaalt en gaat mee naar den notaris, die een seri eus koopcontract opmaakt. Maurits deponeert een cheque op een of andere groote bank. die geïnd kan worden als de kast wordt gehaald. Maurits verdwijnt met zijn zes borden, waar aan hij een paar honderd gulden verdient, die hem weer een paar weken door de wereld helpen, want Maurits bezit geen cent en heeft zelfs geen vaste woonplaats De kast blijft staan waar ze stond en de bank honoreert geen cheque van Maurits, want hij is daar onbekend of liever men kent zijn naam wel, doch alleen van andere zwendelarijtjes. Dat Maurits ook een onzekeren weg volgt over het slingerend koord, is overduidelijk en dat hij zijn adres maar liever niet aan de politie opgeeft is zeer verklaarbaar, maar Maurits is niet zoo'n onbekende persoon, dat hij buiten de lens kan blijven en zoo zien we ook Maurits ten slotte aan 't bureau komen om een nader adres van zijn vriend den Amerikaan te geven. Meen niet, dat ik overdrijf, want ik noemde bedragen aan de praktijk ontleend en ver baas mij evenzeer als gij het doet. over de onnoozelheid der menschen. INTSITUCT VOOR ARBEIDERS; ONTWIKKELING. Zondagochtend spreekt de heer Landskroon voor het Instituut voor arbeidersontwikkeling in gebouw Rosehaghe, over „Het kapitalisme van dezen tijd". NASPEL „IM WESTEN NICHTS NEUES". NATIONAAL-SOCIALIST VEROORDEELD. BERLIJN. 27 Januari CV.D.) In verband met de Nationaal Socialistische demon straties tegen de Remarquefilm ..lm Westen nichts Neues" stond heden te Berlijn terecht de 20-jarlge Nationaal Socialist Kuhnemund wegens verzet tegen de politie en het versto ren der openbare orde. Hij werd veroordeeld tot 6 maanden voorwaardelijke gevangenis straf en 50 Mark boete* HET ANNA PAWLOWA-BALLET. Het was oen avond van weemoedige herin neringen. Telkens gingen de gedachten terug naar de danseres, die eens de ziel was van deze corypheeëm van den dans. Bij de Cho- piniana was het mij of zij nu plotseling zou komen binnenzweven, de kunstenares, wier dansen soms niet van deze aarde scheen! En was het niet, of wij een rouwdienst me- demaakten. toen uit het orkest nog eenmaal de muziek van Le Cygne opklonk en het groote, leege toonee! met de donkere drape rieën als een rouwkapel langzaam in het duister vervaagde- In diepe stilte hebben de talrijke aanwezigen dezen zwanenzang, waar op Anna Pavlova eiken avond weer dien ont- roerend-zinnebeeldigen dans danste, aange hoord! Deze laatste zang van den zwaan, d e uit het leven verglijdt, dat werd nu haar treurmuziek! Toen de laatste k'anken ver stierven, was het of er een stilte in de zaal viel! Dan plotseling, klinkt bijna rauw en ruw een mazurka van Glinka op! In bonte k'.ee- ding komen vier dansparen aangesprongen.. het leven gaat door en stelt zijn eischen! Maar het was moeilijk om met die schrille tegenstelling onmiddellijk jn de stemm'ng te komen! Hoe heel ander zou het geweest zijn. wanneer men met de muziek van Le Cygne begonnen was en daarop met de Chopin iana die was als een dans van engelen in de Elvseesche velden had aangesloten. De stemming zou minder wreed verbroken zijn. Anna Pavlowa is heengegaan, maar haar geest leeft voort in haar ballet, dat zij be zield heeft met haar groote liefde voor den dans. haar hooge opvattingen van de kunst en haar diepen ernst. Want welk een supe reure danskunst werd ons gisteren geschon ken! Wij voelden het. aldoor, dat deze kunst stamt uit de strenge, ernstige hoogeschool van den dans! Welk een weergaiooze tech niek, welk een groot kunnen bij al deze dan sers en danseressen. De Chopiniana wordt in deze ijle. lichte sfeer een wonder-teere droom, geheel één met de poëzie van Chopin's walsen en pré ludes! Wie durft nog smalen op het „ouder- wetsche ballet", als hij zóó ziet dansen? Hoe prachtig was dit alles van telkens verande rende groepeering. hoe mooi werden steeds de groepen losgewikkeld. zwermden dc witte figuren als blanke vogels uiteen om daarna elkander weer in rust terug te vinden! Het was even licht en teer en immaterieel als de muziek van Chopin! En hoeveel schoons is ons ook in de di vertissements geschonken! Daar was de Egyptische dans van Kirsanova wel de eerste nu onder deze voortreffelijke danse ressen! en Borowanski. zeer mooi van plas tiek en costuum. Friihllngsstimmen van Strauss, met dc golvende lijn van dc muziek ook aldoor in de bewegingen en gedanst met de bijna schuchtere poëzie van de ontwakende lente in scherpe tegenstelling met de zwoele pastorale van Cleo Nordi en Hans Heiken, die ons de rijkheid van den zomer brachten. Cleo Nordi zagen wij ook in Anitra's dans, den eenigen dramatischen dans, waarin de voortdurende bewegingen steeds weer worden onderbroken door den telkens terugkeerenden angst! Cleo Nordi deed, zoowel plastisch als mimisch in deze dans sterk denken aan d'Arcy, van wie wij hem vroeger mochten zien. Verrukkelijk geestig was ook nu weer het Pizzicato, de dans volkomen één met de mu ziek, en een blijde verrassing brachten de zwart-witte pierrot en de schalksche, lieve pierette, de voortreffelijke Tressahr ln hun extra nummer, de al even fijn als geestig uitgevoerde menuet van Mozart! Meeileepend in zijn hartstochtelijke vaart was de Spaan- sche dans van Nina Kirsanova, Leon Wolzl- kowsky en Alperova. Aan het dringend ver zoek om een herhaling uit het publiek werd helaas niet voldaan. Prima-Vera dat wij reeds vroeger mochten zien, bekoorde ook nu weer door de teere kleuren der costuums en de innig-poëtisohe uitbeelding. Het minst gelukt vond ik jammer genoeg! de Holland- sche dans! Neen, dan honderd maal liever die echt-Russisoho dans, de Gopak, die met een duizeling-wekkend entrain werd gedanst en het publiek tot laaiend enthousiasme op voerde! Onze Stadsschouwburg was zeer goed bezet, maar op dezen avond had hij geheel uitver kocht behooren te zijn! In dit ballet toch eeren wij immers de groote kunstenares, die heen is gegaan. J. B. SCHUIL. MUZIEK. R.-K. MUZIEKVEREENIGING „UTILE DULCI". Het gebouw der St. Joseph-gezellenver- eenfging was de plaats waarheen de donateurs en begunstigers van „Utile dulci" zich hadden begeven om daar het concert van het ge- zellenkorps bij te wonen. Eigenlijk is dit een onjuistheid. Want lang niet allen, die daad werkelijk toonden, sympathiek te staan tegenover het korps, vonden in de groote zaal een plaats. Zooals terecht de voorzitter bemerkte; het gold hier. ófwel een nog groo- tere zaal te betrekken, óf het concert te geven op twee verschillende avonden. Wij mogen dus veilig aannemen, dat Utile dulci alreeds een benijdenswaardige belangstelling onder vindt. De klinkende bewijzen kwamen daar van tot ons in den vorm van eenige nieuwe instrumenten. Het korps Ls flink in ledental gegroeid, en er is geen twijfel aan: de direc teur, de heer A. C. Jutjens. wiens leiding ons van meetaf de zekerheid gaf. dat Utile dulci op den goeden weg is. zal dit korps brengen op een peil, waar het den strijd met beter geoutilleerde gezelschappen kan doorstaan. Het allereerst valt ons in U. D. het prettige rythme op, het gezonde rythme. dat ln den leider den vakmuzicus verraadt, den „muzi kant" in den besten zin des woords- Het mooie rythme. het losse; of waar 't pas geeft: het stramme, het straffe, voor den geest roepende den voorbijtrekkenden troep. Dat hierbij de dirigent niet vervalt in het automatische, maar het geheel vlottend weet te houden, en door goed aangebrachte nuanceering in den sterktegraad de aandacht blijft boeien, is mede oorzaak, dat een stuk als „Une soirée d'automne aux Ardennes"werd aangehoord met zoo blijkbaar welgevallen. Ook de stemming der instrumenent onderling kon ons hoe lan ger hoe beter bevallen. Heel in 't begin. b.v. in de ouverture .Dans la bruyère" was zij nog niet ideaal, en de nieuwe saxophones zullen 't mij niet euvel duiden, zoo ik hen verdenk, hieraan debet te zijn .Verblijdend was het al weer. hoe het goede rythme ons over dit mancum heenhielp. Feestelijke marschen ontbraken ook niet op het programma, dat er mede opende en sloot. Heette de eerste marseh Paris-Bruxelles de laatste, ongenoemde, luisterde naar den naam van Bruxelles-LUle, Men ziet: het straatnamenprobleem bestaat niet in de mu ziek. Namen zijn lichter neer te schrijven dan goede marschen, waaronder de twee ge speelde lang geen slecht figuur maken. Een aardige verrassing was het kwartet voor vier blaasinstrumenten: twee pistons, altihoorn. b-bas. Daar was meermalen de wonderlijke sonoriteit in den totaalklank te merken, zooals'oek waldhoorns, die vermo gen te geven. Solistisch trad voorts nog op als pistonsolist de heer Ui. v. Hoeven. Aan vankelijk deed hij. door de plano begeleid, een aanval op onze ooren, maar halverwege het stuk retireerde hij. door zijn wapen min der sohorp ln te stellen, 't Geval was dat zijn instrument, wijl hij had verzuimd, de a-stift in te stellen, hooge stemming gaf en zoo ont stond een bi-tonaliteit van de meest beden kelijke soort. De fout eenmaal hersteld, luis terden we verder gaarne naar het stuk. dat nu ook meer recht kreeg op zijn naam ,Lie- bestraum". Weet men het. dat op tweeden Pinksterdag het korps ten wedstrijd gaat naar Bilthoven? En hoe het 2 Augustus het concours ran Crescendo, Spaarndam. denkt te bezoeken? Geldelijke steun, zoo stel ik mij voor. ls hier dubbei welkom. Zoo bevelen wij het korps, dat steeds bergop gaat. gaarne in de finan cieel© belangstelling aan. Op het concert deed dit o.m. de Praeses. de weleerw. heer Mathot, nadat hij zijn tevre denheid had betuigd met den studielast der leden, met de zaakkundige leiding, met het heerschen van den uitnemenden geest onder leden on bestuur. Hij bracht voorts dank aan het dubbelmannenkwartet „Inter Nos". En het is ook voor den verslaggever een bijzonder genoegen, van zijn bevindingen te reppen, zoo die van aangenamen aard zijn. In- ter Nos, dat onder Nico Hoogerwerf eerst korL geleden nieuwe lauweren vlocht aan zUn zegebeladen banier, toen het op internationale wedstrijden te Roermond en te Tegelen excelleerde, gaf oons van zijn kunnen weder een hoogen dunk. Vond ik ditmaal ln ..O Hellgen" de dynamische schakeeringen wat kwistig aangebracht, waardoor de ioop der s:emmen niet zoo duidelijk was te volgen ais anders, zoo was juist die dynamiek in de Fransche stukken van Rameau. Boieldleu en inzonderheid bij ..Chant des matelots" oor zaak, dat zij zoo bijzonder in den smaak vleien. Een op de spits gevoerde saamhoorigheid, die het doel: grootst mogelijke klankschoon heid bereikt op een benijdenswaardige wijze, ziedaar Inter Nos getypeerd. Maar er is meer. Het woord krijgt in dit zingen zijn belichting, zoodat wij hét tekstboek niet misten, en ook de toegift, waarvan zelfs de titel ons on bekend was, volledig konden verstaan en „meeleven". Het was de Hollandsche over zetting van een Schwablsch lustig lied. Een prettig gebeuren, dat ons deed vergeten, hoe het sluitingsuur van dit concert te lang haast werd verschoven. G. J. KALT. LEDENCONCERT DF.R O. V. Met groote blijdschap hebben wc onzen eminenten Hollandschcn cellist. Carcl van Leeuwen Boomkamp weer op het podium be groet. Zijn lange afwezigheid en de inkrim ping zijner werkzaamheden hebben hem blijkbaar goed gedaan: gezond en flink was zijn voorkomen. Gezond en flink was ook zijn spel, maar tevens van een artistieke fijnheid en voornaamheid en daarbij van een technische volkomenheid. In het concert van den vroeg-achttiende-eeuwschen com ponist Math las Monn, een werk, welks stijl aan die van Vivaldi en Tartlni doot denken, kwamen die eigenschappen nog maar ten deelc voor den dag; het meest bekoorde wel het alla slclllana gehouden Adagio, dat door het orkest iets te snel word Ingezet, maar door toedoen van den solist spoedig zijn rustig pastoraal karakter kreeg. Hot concert aan Hekking opgedragen van Cornells Dop per echter gaf den solist volop gelegenheid met zijn talent te woekeren. Een bepaalde stijl of richting is in dit werk moeilijk te ontdekkeen: het sluit zich nu hier, dan daar bij aan. Midden in het vrij conservatief be ginnende Allegro non troppo treden onver wachts Debussy-achtige heele-toonsch reden op; een fantasie-rijk, zeer mooi klinkend Adagio volgt. Het Intermezzo mendelssohnt een beetje en de finale gaf me Hollandsche impressies.Maar als celleconcert lij kit 't wei nig op andere soortgenooten en het stelt den solist voor een zeer dankbare taak, en dus was het geen wonder dat Van Leeuwen Boomkamp aan het. slot oen ovatie ontving, zooals we zelden bij de concerten der H.O.V. hebben meegemaakt. De componist was in de zaal aanwezig, maar vertoonde zich niet op het podium, terwijl tooh velen dat gaarne gezien zouden hebben. Dirigent en orkest hadden ook een groot aandeel in het succes, want het concert, is zeer symphonisch be handeld. Met een veelzlns fijne en geestige inter pretatie van Haydn's paukensiag-syn. .ronie werd het concert van Woensdag geopend; nadat we met Doppers celloconcert verschil lende tijdperken als in vogelvlucht hadden doorloopen. vormden de door het orkest met virtuositeit gespeelde Drie Dansen uit ,.E! Sombrero de tres Plcos" van Da Falla een luidruchtig maar niet onvermakelijk slot. In al die soort Spaansche muziek zijn de instru mentale effecten echter meer op den voor grond tredend dan de melodische vinding, die vrij schraal ls. Van Doppers Adagio kan men dat gelukkig niet zeggen. K. DE JONG. AGENDA DONDERDAG 29 JANUARI c;em. Concertzaal: Voordracht en filmver- tooning over Maggi's Voedingsmiddelen. 8 45 uur nam. Palace: „Friederlke". Variéténummer op het tooneei. 815 uur. Luxor Theater: Apachenllefje" en „De jacht naar het geluk Tooneei: The 4 Vree's. 8.15 uur. Rembrandt Theater: ..Skandal um Eva". Tooneei: Larette (goochelaar) 7 en 9.15 uur. VRIJDAG 30 JANUARI Schouwburg Jansweg: „De Vrouwe van Shenstonc". 8.15 uur. Bioscopen Nieuw programma. Teyler'.s Museum, Spaarne 16. Geopend op werkdagen van 11—3 uur. behalve 's Maan dags, toegang vrij. Heems'f d eA erdenhout: Rest. „Boekenrode": Voordracht cn fiimvertooning over Maggi's Voedingsmiddelen. 8 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 5