H.D. PUZZLES WINNAARS EN OPLOSSING VAN No. 13 H.D. PUZZLE No. 14 Opgave H.D. Puzzle No. 14 Waarom knoeien? Radiomuziek der week. EEN VOORBESPREKING BIOSCOOP HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 7 FEBRUARI DERDE BLAD 1931 1 PiGEZOMlEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per repel. De prljoen voor H D.-Pivrde No. 13 zijn he den verzonden aan de volgende abonnés: Hoofdprijs a t 7.50. De heer E. VAN DER WAAG. Keizer Kareflstraat 8, Haarlem 5 premie's f 2-50. Ie. de heer W. DORREMAN. Teylerplein 55, Haarlem. 2e. MeJ. T. SMIT, Landzichtlaan 30, Heemstede 3e. de heer G. H. LUTTIK, A. L. Dyserinckstraat 47, Haarlem 4e. de heer J. P. Lewis, Berkenstraat 40, Haarlem^N 5e. MeJ. T. BLOM, Gen. de Lareystraat 22, Haarlem-N. De Juiste op'osslng ls: Hieronder volgt de 14e jnrzeie-ongaaf waarvan de oplossingen op de navolgende voorwaarden en met gebruikmaking van net afgedrukte inzendersformulier kunnen wor den Ingezonden. Oplossingen, verzonden in gesloten couvert, waarop vermeld „Puzzle-rubriek" moeten uiterlijk Maandagavond a.s. in ons bezit zijn. Bij de oplossing moet onderstaand formu lier worden Ingezonden, uitgeknipt en duide lijk leesbaar ingevuld. Bij ieder formulier mag slechts één oplossing worden ingezon den. Voegt men er meer bij, dan moeten wij ze alle van het mededingen naar de uitge loofde prijzen uitsluiten. HORIZONTAAL. 1. trotsch. 2. knaagdier 4. rad, vloeiend. 7. meisjesnaam. 9. gedeelte van een artikel van een wet 11. zang-melodie 13- kleedingstuk 14. stad bekend uit laatste gedeelte 80-jarigen oorlog. 15. onbepaald voornaamwoord 16. zoom van een rivier 18. afdeeling eener school 19. verfkleur 20. Romeinsch keizer 21. groot aantal mensdhen 24. benaming geven 23. kunstenaar 29. viervoetig dier 30. zevenstemmig muziekstuk. 31. baat, voordeel. 33- glas voor één oog. 36. overblijfsel bij verbranding 39. korting 41. Fransoh schrijver. 44. gids voor de schepen. 46. lichaamsdeel 47. waterlelie 48. voornaam. 50. meisjesnaam. 51. familielid 52. heldendicht 53- stad in Italië. Hier het formulier: H.D. PUZZLE No. 14 Adres: Naam Inzender: 9 Februari 1931. VERTICAAL. 1. koningszoon 2. tot 12. deel van een schip. 3. dralen, aarzelen 4. scherp, kwaad. 5. Jongensnaam. 6. doet men een schutting. 7. Bijbeisohe figuur 8. zelfde als 11 horizontaal. 10. insect. 12. deel van een wagen. 17. schoorsteenawart. 13. lichaamsdeel. 19. Eerste Kamerlid. 21. stad in Duitsohland 22. visch 23. recht der nabestaanden. 25. ligt op de vloer 27. doortochtgeld 28. zelfde als 50 horizontaal 30. rusxplaa.s voor 't vee. 32. gewas van de welde 34. tuingewas 35. jaargetijde 37. voorgerecht 38. naspel bij muziekstuk 40. stam van een werkwoord 41. overtreding 42. zelfde 5 verticaal 43. genoegen, zin. 45. krachteloos 47. taaie aardsoort 49. stadje in Gelderland. Voor goede oplossingen loven wij uit: een Eersten Prijs van 7.50 Vijf Premies van 2.50 elk. Zijn er meer goede oplossingen dan het aantal prijzen, dan zullen deze bij loting worden toegekend. De namen van de prijswinners zullen wij in ons nummer van den volgenden Zaterdag .4 Februari pubheeeren. Er bestaat geen beroep op de genomen be slissingen. Correspondentie er over kan niet worden gevoerd. Alie oplossingen moeten bezorgd of per post gezonden worden aan onze bureaux. Groote Hout-traat 93. Van onvoldoende gefrankeerde brieven wordt geen nota genomen. En nu wij het toch over puzzles hebben, geven wij u deze week nog een tweetal andere op. Voor de oplossing hiervan worden geen prijzen uitgeloofd en wij verzoeken ons ook geen oplossingen toe te zenden. Zij zijn te ge makkelijk. tenminsteenfin, probeer; u het maar eens. De eerste is: Aan de hieronder afgedrukte letters ont breekt er slechts één, en wel op de plaats door een punt aangegeven, om er een goed NederLandsch woord van te maken. HÏ.NAVEL D^ tweede is: Welke vogels leggen geen eieren? (Hier zijn echte vogels bedoeld, spotvogels pechvogels e.d, komen dus niet in aanmer king). Oplossingen volgende week. Roep J. Lotfgering Reinigen Verven Stoppen Cr. Houtstraat 5 a Telefoon 10771 LETTEREN EN KUNST LOUIS GIMBERG. VIJF EN TWINTIG JAAR TOONEEL. Louis Gimberg onderscheidt zich in veel opzichten van zijn confraters. Wanneer men hem op straat ontmoet, zal men zeker niet den acteur in hem herkennen. Hij doet meer aan een bankier, een advocaat, een mondain dokter denken dan aan een tooneelspeler. Van een cabotin heelt Gimberg. die in zijn voor komen ook buiten den schouwburg „every inch a gentleman" is. nog minder. Maar het ls niet alleen In zijn uiterlijk, dat hij van zijn confraters verschilt. Het bewijs? Deze acteur, die op 25 glorierijke tooneeljaren kan terugzien, denkt er niet over zijn zil veren jubileum te vieren. Wijs mij één twee den tooneelspeler met zulk een staat van dienst, die de gelegenheid om bejubeld te worden, laat voorbijgaan. Van bijna alle tooneelspelers en speelsters kan men ge tuigen, dat zij ..niet kunnen wachten geen dag en geen uur" om te juoileeren. Hebben wij niet groot opgezette jubilea meegemaakt om 121* jaar, ook wel 10 jaar toonee'sp e'kunst te herdenken? Zelfs in de dilettantenwereld? En zie hier nu eens een acteur, die voor al die drukte bedankt en slechts maar één wensch heeft, namelijk rustig komedie te mogen spelen. Gimberg heeft zelfs nooit tweede wonder! geambieerd als directeur aan het hoofd van een gezelschap te staan! Het is een bescheidenheid en een bev\:s van groote menschenkennls, die in ons land waarlijk voorbeeldig genoemd mag worden. En toch zou er voor dit tooneeljubileum zeker veel belangstelling zijn geweest, want Gimberg is cn terecht als acteur bij het publiek zeer geliefd. Ik wil gaarne bekennen, dat het voor mij persoonlijk altijd weer een vreugde ls. wanneer ik zijn naam op het pro gramma zie staan. Hij is, wat wij noemen een prettig' acteur om naar te zien, zoowel om zijn natuurlijke distinctie als om den lichten toets van zijn spel. Gimberg stelt maar heel zelden teleur; hij neemt nooit een rol „en bagatel" en toont zich altijd een van onze ernstigste acteurs. Wanneer ik hem als tooneelspeler zou wil len kenschetsen, dan zou ik zeggen, dat hij het meest van alle tooneelspelers in Neder land is, wat de Franschen noemen „lTiomme a femmes". Zijn heele persoonlijkheid, zijn gemakkelijkheid van bewegen, zijn cha-me. zijn distinctie geven hem op het tooneel dat natuurlijke overwicht op dc vrouwen, dat in zoo vele rollen van hem wordt verlangd Gimberg is op en top „heer", zoowel in de jongere als de oudere rollen. Hij behoeft nie den gentleman te spelen, hij is het van nature. Hij brengt alleen met zijn persoon reeds hetzelfde mee op de planken, wat in zijn goeden tijd een Henri Brondgeest had en waardoor thans onder de jongeren een Cees Laseur zich van zijn omgeving onder scheidt. Hij heeft het veroverende va" lTiomme a femmes, of hij een knecht speelt in De Nieuwe Huisknecht of hij d. beroepsveroveraar is in De Heer van Goeden Huize, de Russische prins aan lager wal in een strijkje in Hier was een Man noodig of de graaf de Larzac In dat voortreffelijk ge speelde en amusante Papa! Dit doet hem als aangewezen zijn voor het Fransche re pertoire. dat, hij speelt met een lichtheid, een vlotheid en een charme als geen ander onzer tegenwoordige acteurs. Een werkelijk „jeune premier" is Gimberg ook in zijn jonge Jaren vreemd genoeg nooit geweest. Daarvoor miste hij het tem perament, den gloed, de warmte. Gimberg was nooit op zijn sterkst in liefdesscènes Het was of hij dan nooit geheel los kon komen, of hij dan eerst ging „komediespe len". Wij bewonderen hem altijd meer, wan neer hij over de liefde amusant en gees',1" mag praten, dan wanneer hij liefde moet geven. Hij heeft in al zijn rollen doorgaans Iets geposeerds gehad. Gimberg is altijd zelfs in de eerste jaren van zijn loopbaan meer de man van veertig dan de man van twintig op het tooneel geweest, maar dat dan ook met het zekere overwicht, dat men onweerstaanbaar zou kunnen noemen. Dez: eigenschap maakte, dat hij op betrekkelijk longen leeftijd bij de vroegere Kon. Ver .Het Neder'andsrh Tooneel" een z-x> vee' ouderen speler als Clous in zijn emplooi van raisonneur en eerste minnaar opvolgde. E welke voortreffelijke creaties herinneren wij ons van Gimberg uit dien tijd! Ik denk no? dikwijls aan dien prachtig-levendigen, zoc zuiver Fransch gespcelden Bourdelot den bohémien-socialist in De Vo'kstribuun En aan dien verrukkelijk-geestigen en aristocratischen graaf de Larzac in Papa van Caillevet en Le Fiers, een rol, die velen zeker nog wel eens van Gimberg terug zou den willen zien. De jaren bij Royaards onder wlen? directie hij vóór en na zijn engagement bij de oude Kon. Vereeniging heeft gespeeld hebben niet het meest tot Gimberg's glori<- bijgedragen, al behaalde hij In die periode een zijner grootste successen. namelijk in de rol van den advocaat, Thomson in De Vrouw in het spel. Artistiek veel belang rijker echter waren rollen als professor H gings in Pygmalion in die onvergetelijke oeze.ting met Cor Schulcze en G eet Lobo als Doollttle en zijn dochter en zijn ..Sir Crofts" in Mevrouw Warren's Bedrijf! Ook Cor van der Lugt Melsert heeft Gimberg herhaaldelijk in het Fransche repertoire rollen opgedragen, waarin zijn talent op de ge'^kkigste wij-'e tot on'p'^'ïng kwam Wie zou in ons land den lichtzlnnlgen Rus sisch en prins op leeftijd in Hier was een man noodig! zoo fijn-gee tig, zoo licht en aristo cratisch hebben kunnen geven? Dat was vol maakt van uitbeelding en spel! En wie zou met zulk entrain en verve, zoo volkomen In Franschen stijl den uitgever Jullen Moscat in Zooeven Verschenen kunnen spelen? Het is, of Louis Gimberg ons in dit jubi leum-seizoen telkens weer wil toonen, welk een belangrijke plaats hij bij ons tooneel in neemt. Zijn Napoleon ln Napoleon bemoeit er zich mee was een tragi-comische figuur van zeldzame fantasie, waarin het hem gelukte zelfs in pvama en in de meert dolle situaties keizer te blijven. Lodewijk XUI, de luchthar tige, pretllevende en onbeteekenende koning in De drie Musketiers speelde hij met zooveel romantische zwier, dat hij heel de voorstel ling met Louis van Gasteren ln de rol van de Richelieu droeg; zijn rechter van in structie ln Voorlooplge Hechtenis boeide voortdurend door zijn wel-overwogen spel- Ik zou hier nog zeer vele rollen kunnen noemen, waarin Gimberg. die zonder feitelijke too neel opleiding zijn carrière bij het Brond geest -ensemb'e beeon zich een onz^r b s'e spelers van het eerste plan heeft getoond. Dr. Juttner ln Oud Heidelberg. Jack Tanner in Mensch en Offermensch, Bellac in D? Wereld, waarin men zich verveelt. Oli vier de Jalin in de Decni-Monde. gespeeld o.a bij de Jubileum-tournee van mevrouw MannBouwmeester ik herinner ze mij met vreugde. En hoeveel rollen zijn er nog zooals zijn Denijs Amiel in De Heer en Me vrouw Die en Die en Bonzo ln De Eeuw van het Kind. die wij zoo gaarne van hean had den gezien! Al moge Louis Gimberg alle luidruchtige reclame van een jubileum-tournee hebben versmaad, mijn stille hulde wil lk hem bij de herdenking van zijn 25-jarlge' tooneeiloop- baan toch brengen en hem daarbij danken voor het vele genot, dat hij als tooneeTpe^r my heeft, geschonken. Als Gimberg mede- speelt is het ook voor den tooneelrecensent zelden of nooit een verloren avond. J. B. SCHUIL dooi KAREL DE JONG. Als naar gewoonte gaan we eerst zien wat het Concertgebouw ons a.s. Zondagnamiddag biedt. Ouverture „Ruy-Bias" van Mendels sohn, eertijds veel gespeeld en gaarne ge hoord orkeststuk, ln zijn regelmatige lijnen en beschaafde temperamentsultingen, die hartstochtelijkheid willen voorstellen eerder een beeld van de persoonlijkheid van den componist dan van den hoofdpersoon van Victor Hugo's in 1838 geschreven romantisch drama, waarin Don Salluste en Don César de Bazan den gedegenereerden Spaanschen adel, Ruy Bias het laag geplaatste maar hoogstrevende volk voorstellen. Het drama zit vol onwaarschijnlijkheden: er komt een lakei in die een koningin niet als meesteres, maar als maitresse heeft, een dulvelsche deugniet (Don Salluste), die een onnoozele duif (Marie de Neubourg) belaagt, een die naar die eerste minister wordt, geheime briefjes, verraad, doodslag en verdere attri buten van het echte romantische drama, dat van draak slechts één letter verschl't. Al dat moois, leelljks en ergs uit Mendelssohns Ouverture te willen hooren zou een hope- looze onderneming blijken Zelfs een Berlioz zou moeite gehad hebben dat alles in één Ouverture onder te brengen en Mendelssohn was op dat punt lang geen Berlioz. Van het .Mouvement symphonlque" weet lk evenmin iets a's van den componist R. de Roos. .Psyché" van César Franck in 1887 1888 gecomponeerd en aan Franck's leerling en vriend Vincent dlndv opgedragen, be hoort tot de lievelingsstukken van Pierre Monteux. Het ls eigenlijk voor orkest en koor geschreven en brengt de antieke fabel over in de sfeer eener christelijke mystiek. Vol gens de beschrijving van d'Indy is Psyché ingeslapen; de Zephlrs (haar zuiverste ver langens) voeren haar mee naar de tuinen van Eros. waar de hemelsrhe echtgenoot haar wacht. Maar zij heeft de onvoorzichtig heid het mysterie, waarin hij zich hult te willen verbreken: het verheven visioen ver dwijnt. Terugcevallen op aarde, dwa end en klagend, uit Psyché haar smart luide. Eros vergeeft haar de begeerte die hij zelf veroor zaakt had: beiden stijgen op tot het licht. Dat is de apothéose, de liefde, die niet meer behoeft te gissen, maar die ziet en bezit. Dat ls een werkelijke Verlossing Meer nog dan het libretto ls de muziek van Psyché van een geheel moderne en christelijke inspiratie Eros noch Psyché nemen zelf het woord. Wat zij gevoelen wordt door ïW orkest uitgedrukt. Ziehier de reden: hier zijn Eros noch Psyché bepaalde personen. Franck de mythologische he'denfiguren vergetend heeft er de sym bolen van de menscheMike Ziel en de opper ste Liefde van gemaakt". Het laaide nummer van het programma, het Vilfde Pianoconcert van Beethoven, be hoef ik wel niet bij de luisteraars te int.ro- duceeren. Deze Eroïca onder de klav'ercon- rerten. waarvan d'Albert zeide dat kinderen vrouwen cn dilettanten er met hun harden van af moesten blijven 'welk gebod 1ntus- schen door de laatste beide categorieën nog al eens overtreden wordt). Ls wel een van de merkwaardigste en sterkste bewijzen voor de stelling dat de kracht en de waarde van een kunstwerk niet uit de lnteressantlgheden of buitenissigheden der technische procédé's der manleren voortspruiten Het Es-dur con cert is zoowe" harmonisch als figuratief groo- tendeels alleronlnteressantst Het figuren- werk bestaat hoofdzakelijk uit gewone toon- 'adders, lang- en kort-gebroken accoorden en wat trillers: de meest imnoneerendo ge deelten zlln gebouwd op de drie hoofddrlo- klanken der tonaliteit, heele einden zelfs alleen on tonica en dominant, dus wat elke harmonle'eerllng binnen een maand weet. Waar zit dan het grootsche geweldige in? Ja, als ik dat zeggen kon. als lk daarvoor een recept of handleiding kon geven, zou ik be ginnen met het mezelf te leeren maar een handeleiding om een genie te worden Ls nog niet geschreven. Dat kleine beetje ls nu juist wat men met alle handboeken niet analysee ren kan: het genie, de scheppende kracht, die uit Iets grootsch maakt uit Iets wat niets srMint. Beethoven's Derde en Vierde Concert zal men Woensdag uit Daventry kunnen hooren: het laatste gespeeld door Wilhelm Backhaus, die een groote technliche ontwikkeling en zekerheid bezit, maar van wte.i Buïonl be weerde dat hij .hausbacken" spoelde. Geheel ongelijk had hij met deze woordspeling niet, want Backhaus speelde vrij droog. Een der meest grootsche werken uit dc muzlelltteratuur van alle tijden. Bach's Mis in b mineur zal Zondagnamiddag door Straatsburg worden uitgezonden. Hoewel Bach streng Luthersch was, heeft hij, met terzijdestelling van rltueele verschillen, ln den katholieken mistekst de in plratie ge vonden voor een der meest verheven uitingen van zijn geest. Echter is Bach's mis in 't ge heel niet voor liturgisch gebruik bestemd of geschikt. Zij bevat de gewone vijf afdeollnsen der Mis, maar elk daarvan heeft door de uit werking van onderdeden, die soms slechts enkele tekstwoorden bevatten, een zoodant- gen omvang verkregen dat aan een practlsch gebruik evenmin te denken ls als bij Beet hoven'? Missa Solemnls. De 24 nummers, waaruit Bach's H moll-Mes^e bestaat, zijn deels vier- en vijfstemmige koren, deels soïo- arlas of duetten. De schoonheden er uit op noemen zou vrijwel gelijkstaan met het na schrijven van het geheele werk. Men luistere en be wonde re! Bach schreef hot Kvrle en Gloria ln 1733 voor de hofkanel te Dresden, en overhandig de haar aan den keurvorst met het verzoek, hem. ..der in Leipzig bclm Directorium der Muslk eln und and°re Bckrankung empfln- den mös en. eln PrSdlcat von deren Hof- kaoel'e coMerlren zu wollen". Het verzoek werd ln 1736 met den titel .Hofcomnoslteur" beantwoord. In 1733 wa» d<* rest van het werk voltooid. Bach zelf heeft alle nummers afzon derlijk voor de godsdienstoefening te Leimtg gebruikt; daardoor was zijn Mis bU leerlin gen. ook nog in een volgende generatie be roemd. Daarna raakte ze in 't vergeetboek, om naff de eerste helft der vori.ee eeuw weer, zij het aanvankelijk bil gedeelten, te voor schijn gehaald te woeden. Volledige uitvoe ringen zijn eerst na 1850 gekomen. De moei lijkheden die zij aan het koor biedt zijn bui tengewoon. Uit hef, Daventrv-prom-amma voor Maan dag wil ik de geestige ..Cockaigne" Ouverture van den Engel«chen eomoonlst Elgar aan stippen, e*m werk dat vroeger herhaaldelijk on de Concert gebouw-program mas voor kwam. Vrijdagavond zal in War'chau een leer zaam concert geeeven worden: een B«et*o- ven-avond. waaron Arhur Sohnabel het Vilf- de Concert zal spelen, dat du« ln de komende we*k tweemaal eehoord kan worden. D!t ls c^ter niet het leermme. ook niet het verve- lllken van de opvattingen van Fischer en «Vhna^el: het leerzame zit ln het feit dat de Derde Leorore-Ouverturc on het programma staat, nu onder haar eigen titel en niet ond»r den pseudoniem „Gregoriaan'che Suhe". Adsnlrant-mnziek-critici en zelfs een enkele die al ln actieven dienst wa«. kunnen nu luisteren hoe de Leonore-Ouverture t«: zij kunnen zich verheugen in de aardige melodi sche vondsten en de wenkbrauwen f*-on«-en over het tekort aan logische ontwikkeling. MKsch'er. ook durven zij dat toch niet te doen al-- Leonore haar schuilnaam heeft af geworpen: met open vizier Ls zll heel wat mans! Een ding is zeker: er vloeit geen drup pel Gregoriaansch bloed door haar aderen. REMBRANDT THEATER, Van het Westelijk front geen nieuws. Vrijdagavond ls hier in Haarlem de oorsto voorstelling voor het publiek geweest van den worcid be roemde film „lm Westen nlchts Neues". voor een uitverkocht huls. De beL;uvg> stelling voor deze film is enorm. Op de meest waardeerende wijze ls cle film reeds in HaarL Dagblad besproken. Wijst die algemecne in teresse. die „Van het Westelijk front geen nieuws" in Haarlem in Amsterdam, in Rotter dam en in Arnhem ondervindt er niet op. dat men. de groote „men", hoe langer, hoe meer doordrongen raakt van den afkeer van dien hel, dien men oorlog nomt. Zou het bestaan dat er onder die duizenden en duizenden, die daar den moord op die ontelbare onschul dige. echtgenooten, zonen en vaders aan schouwen. één Ls, die, wanneer er te beslissen valt over oorlog of vrede, den moed zou heb- hebben. voor oorlog te stemmen! Ais we onze Jongens aanzien ln Ivim blijde vroolljke overmoedige Jeugd, tintelend van levensvreugd en levensdurf, krimpt ons het hart dan niet ineen, bU dc gedachte, dat ook zij bloo gesteld zouden zijn aan dien hel, onder welks ban wij eenige uren In Rem brandt Theater leefden. Waar zijn toch de machten, die tegen den wil van millioenen, den oorlog ontketenen, wie zijn het? Mocht deze film met al de onzegbare, on beschrijfelijke ellende tot de groote massa spreken en de oogen openen van hen, die neg aarzelen of te laksch Rijn, de vrcdergc- dachte moet Internationaal worden, eerst dan kan en zal oorlog gebannen wox-den. „DER GREIFER". Een voortreffelijk btj-pro- gramma. Al neemt men het met de wetten der waar schijnlijkheid ln de detectivefilms niet al te nauw toegegeven dient toch te worden dat de Dultschers ln dit genre buitengewoon veel goeds hebben gepresteerd. Men zet niet de eeTste de beste achter de camera, en de regisseurs van dit soort behcoren tot dege nen die het vak door en door verstaan en die juLst om het ongebondene van het genre de lessen der moderne filmkunst ter harte kunnen nemen Meestal zit ln films als „Der Tiger von Berlin" cn ..Der Greifer" de noodige vaart. 7.1J komen tot stand onder het motto „Tempo, tempo, en nog eens tempo!" „Der Greifer" heeft ook die groote deugd der snelheid. Men kan werkelijk genieten van dit technisch zoo knaope clnematographische werk en aan de eroote suggestie die van der gelijke gT'.ezelige gevallen uitgaat, ontkomt men niet licht. „Der Greifer" ls nog een stuk sensationeeler en ook spannender dan „De Tijger". Van bijzondere beteekenLs wordt deze film door het buitengewoon goede snel van Hans Albers. die vroeger onder Reln- hardt voor het tooneel werkte, en die ook in Die Nacht, trehört Whs" van zich deed spre ken. Albers behoort zonder twijfel tot de In teressantste. figuren van de Dultsche garde. Het wordt tijd. dat men hem weer eens in groot werk te zien krijgt. Het bijprogramma Is uitstekend. De man op het tooneel die zich niet zonder roden ..Antinodist" of tegenvoeter noemt is beoaald een genie ln zijn vak Zelden zagen wy in .Palace" zoon voortreffelijk varleté-kun- stenaar optreden. De overige films, en vooral de lugubere tekenfilm, zijn stuk voor stuk goed.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 9