LETTEREN EN KUNST J)anfiavin DE WERKVERSCHAFFING TE CASTRICUM. HAARLEM'S DAGBLAD DINSDAC 10 FEBRUARI 1931 JAN C. DE VOS. t steun in deze laatste levensjaren gehad aan zijn vrouw, mevrouw Guus de VosPoolman! Zij heeft voor hem hare carrière geofferd en hem deze laatst? jaren met haar levens blijheid verlicht. Het was misschien de moeilijkste, maar ook de mooiste en dank baars e rol, die Guus de VosPoolman in haar leven heeft gespeeld! Zij is in de too- neelwereld het voorbeeld van de opofferende liefhebbende vrouw geweest! Dat zal haar bij dit groote verlies misschien tot troost zijn! J. B. SCHUIL HET TOONEEL TOONEELVEREENIGING „HERMAN HE1JERMANS". „HET LICHT IN DEN NACHT". In den nacht van Zondag op Maandag is op 75-jarigen leeftijd te 's-Gravenhage over leden Jan C. de Vos. de bekende oud-tooneel- speler. De crematie is bepaald op Donderdag te 11 uur op Westerveld. Jan C. de Vos gestorvendat bericht zal zeker vele- tooneelliefhebbers met weemoed vervullen. Want al is het deze week juist 10 jaar geleden dat hij als grootvader in Feith's Wonderkind te Haarlem afscheid van ons nam, vergeten zijn wij deze belangrijke too- neeifiguur daarom nog niet. Met Jan C. zooals hij door de acteurs algemeen genoemd werd is wederom een stuk tooneelgeschiedenis heengegaan. Want ook de Vos was eenmaal voordat de jongeren, Willem Royaards en Eduard Ver kade, kwamen een tooneelhervorimer. Hij heeft als tooneelleider, toen hij met Wil lam van Korlaar aan het hoofd stond van het Tivoli-gezelschap te Rotterdam, grooten invloed gehad en vele jonge artisten - o.a.Wil- lem Royaards in een nieuwe, meer moder ne richting geleid! En van alle leeraren en leeraressen aan de Tooneelschool is Jan C. voor zijn leerlingen misschien de moei lijkste, maar ook verreweg de meest supe rieure en intelligente geweest. Hij heeft in deze belangrijke betrekking een heilzamen en nog steeds merkbaren invloed op de tegen woordige generatie uitgeoefend. De Vos heeft in zijn kunst altijd iets heel aparts gehad. Hij was een acteur, die op zijn rollen een zeer persoonlijken stempel wist te drukken. Als artist deed Mari Ternooy Apel ondanks veel verschillen het meest aan Jan C. de Vos denken. Ternooy Apel cn Jan C. kwamen uit eenzelfde soort milieu voort, hadden dezelfde eruditie, waren bei den -naast" tooneelspeler letterkundige cn toonden zoowel in hun spel als in hun figuur treffende overeenkomst. Beide artisten kon den soms merkwaardig slordig op het too- neel spreken en wanneer zij met een rol niet op hadden, ook wel eens een enkele maal nonchalant spelen. Maar daarnaast wisten zij creaties te leve ren van zoo geestelijke voornaamheid en fijnen humor, zoo groote diepte en innige menschelijkheid, dat ze tot. onze mooiste tooneelherinneringen zullen blijven behooren. En beiden hebben als "regisseur een zelfde soort richting die van de natuurlijkheid van het gewone leven in het spel aange geven. Maar naast vele punten van overeenkomst was er toch ook tusschen deze twee kun stenaars belangrijk verschil. Jan C. de Vos was grooter acteur dan Ternooy Apel. Zijn talent was van breeder aanleg en zijn spel spontaner en vooral warmer dan van Ternooy.. Jan C. de Vos was door zijn scherp intellect als aangewezen voor rollen, die een diep psychologisch inzicht eischen. Hij was de acteur voor de fijne, subtiele nuances. Zelfs van een kleine rol kon de Vos soms iets subliems maken. Wij herinneren aan den professor in IJsbrand! Zooals Jan C. de Vos deze harden, kouden psychiater speelde in zijn telkens wisselend, scherp intellectueel spel met den ongelukkigen patiënt IJsbrand was het van een fijnheid en een diepte, als alleen hij dit vermocht. Zulk een creatie vergeet men nooit. Maar wat kon de Vos soms ook aan zijn figuren een innige warmte geven! Ik heb Oud Heidelberg verscheidene malen gezien, in Duïtschiand, in Parijs onder Antoine en in Holland, maar een mooie ren Dr. JüMner als van de Vos zag ik niet. Hce vol fijnen humor en hoe warm menschel!jk was zijn spel in de rol van dezen braven,-sympat hicken gouverneur! Ik herinner mij neg een avond, dat hij Jü-ttner speelde met- rijn zocn den jongen Jan C. als Karei Heinz! Het was toen de vader, dien wij zagen spelen cn zijn spel werd van een innigheid, die diep om roerde. Welk een poëzie lag er soms over zijn spel! Wij denken thans aan zijn Droomulus, de mooiste rol, die de Vos misschien ooit ge speeld heeft. Jan C. de Vos heeft in zijn lange loopbaan herhaaldelijk creaties gele verd, waarin hij sléchts met de allergroot sten van het buitenland vergeleken kor worden. Zijn spel als Claude Portal In Par Bourget's Le Tribun met mevrouw Mann- Bouwmeester als Madame Portal als D" Stockman in De Volksvijand van Ibsen, als monsieur Bretonneau en dan in Vriendinne tje en De Roode Toga van Örieux was var een diepte en breedte, dat het deed denken aan het spel van een Féraudy in Parijs. Door zijn doorwerkte, innig-menschclijke en echt Hollandsche uitbeelding heeft hij verschillende werken van landgenooten naar het succes gedragen. Van Nouhuys had zijn naam als tooneelschrijver voor een belang rijk deel aan de Vos te danken. Hce prachtig was niet de Vos als Halma in Eerloos! Zou den Van Rosrem en Jan van Eepen beter ver'o'kers van Pomarlus en Kramer in A' de Ker-en bloe'en hebben kunnen ver langm - n C? Van we k een levendlghei was h' e tite'rol van De Paladijn! Fr wanne ..y terugdenken aan zijn Samu" Pickwick dan voelen wij tegelijk welk een rijk komisch talent met dezen acteur voor altijd is heengegaan! Wat het voor oen levendig bewegelijk man als Jan C. de Vos geweest moet zijn tien jaren te rusten, is moeilijk in tc denken! Maar hij heeft een voorbeeldige hulp en Met zijn oorlogsstuk „Het Licht in den Nacht'' heeft Inte Onsman indertijd zijn beste werk geleverd en de knap geschreven, sterk dramatische slotscène van het vierde bedrijf dwingt ook nu nog bij het weerzien na zoo veel jaar respect af. Het was voor de tooneelvereeniging ..Her man Heijermans" een heele waag dit spel uit den wereldoorlog op haar repertoire te nemen, maar het succes der eerste voorstel ling dat gisteren tot een herhaling leidde, Is wel het beste bewijs, dat de keuze goed is ge weest. De vereeniging Herman Heijermans is. na dat ik haar debuut in Beschuit met Muisjes meemaakte, zeer vooruitgegaan. Er wordt door deze diletanten blijkbaar flink gewerkt en de opvoering van Het Licht in den Nacht was daar het resultaat van. Ik kan mij ook van dilettanten een sterkere voorstelling van dit stuk denken, maar met de krachten die be schikbaar warent heeft de leider de heer J. Klein aardig wat bereikt! Wat ik in deze opvoering het meeste heb gewaardeerd dat was het sobere in het spel! Een stuk als „Het Licht in den Nacht" kan spoedig tot sterk aangezette melo-dramatiek verleiden, en hiervoor nu wisten de spelers zich te hoeden. Er was dikwijl? stemming op het tooneel, wat wy vooral dankten aan het wei-begrepen spel van den heer Rensen, die relief wist te geven aan den blinden Peter Balke! Dit was een figuur die vooral met zijn stil spel een zeer goeden indruk maakte. Jammer, dat ook deze dilettanten het tem po doorgaans veel te langzaam namen. Dit te langzame tempo kwam het werk van Inte Onsman. die nu en dan met zijn niet altijd even belangrijke gesprekken toch al erg lang van stof is, niet ten goede! Maar daartegenover stond ook veel, wat wij van deze dilettanten hartelijk konden waardeeren! Zoo werden de rollen van Greta en Elsje door mevrouw de Mon en jongejuf frouw de Mon zeer bevredigend gespeeld, al was in deze bezetting dan ook Greta te oud en Elsje te jong! Het zou mij niet verwon deren, als uit jongejuffrouw de Mon nog eens een aardige actrice gloeit Zij sneelde nu reeds met een voor oen jong meisje opmer kelijke vrijheid en losheid! Ook mevrouw Schiffer bracht als moeder Balke een le waardeeren natuurlijkheid mee op het too neel. Haar zoons. Frits en Heinrich, hadden het moeilijker. Frits de heer Schiffer voel de blijkbaar wel. wat hij te propageeren had en hij zei het dan ook telkens met de noo- dige stemuitzetting! Hij zou nog grooter in druk hebben gemaakt, wanneer zijn spel- wkaliteiten evenredig waren geweest aan zijn gevoel. Heinrich de heer Jansen kon in het eerste bedrijf b'ijkbaar moeilijk los ko men. maar hij speelde de groote scène in IV met den heer Rensen verdienstelijk! Van de veteranen was het Finke de heer Poppe die zich als speler het meest door natuurlijkheid van actie en dictie onder scheidde! Het tooneeltje tusschen hem en Elsje werd een der beste van den avond. Ook gisteren heeft ,.Het Licht in den Nacht" op de volle zaal indruk gemaakt. De opvoering werd met groote aandacht gevolgd en gelukkig niet door onnoodig en pijnlijk gelach gestoord! Vooral het vierde bedrijf had succes en het gordijn moest na de groote scène tusschen Peter en Heinrich Balke dan ook eenige malen omhoog. De vereeniging Herman Heijermans kan met voldoening op de opvoering van Inte Onsman's stuk terug zien. J. B. SCHUIL. HET CENTRAAL TOONEEL. GELD SPEELT GEEN ROL? De heer Kaart heeft voor zijn vijfden abonnementsavond beslag weten te leggen op ..Geld speelt geen rol", dat in het Centraal Theater te Amsterdam een voor dit seizoen wel zeer ongewoon groot succes heeft gehad. Eu niet alleen te Amsterdam, ook in Den Haag! Omdat ik de voorstelling Vrijdag niet kan bijwonen en mijn weg Zondag toevallig naar de residentie voerde, ben ik ..Geld speelt geen rol" in den Princesse-Schouwburg gaan zien. waar het en nog wel op een matinee ook al voor een „uitverkocht huis" ging. Het lijkt mij dan ook wel zeker, dat de abon nees zich Vrijdag over de keuze van dit blijspel door den heer Kaart allerminst zullen beklagen en dat ..Geld speelt geen rol" ook hier een daverend lachsucces zal hebben. Dit succes dankt het voornamelijk aan Louis de Bree. die als „eerste bediende" op een advo catenkantoor gewoon onweerstaanbaar is, maar toch ook aan de als geheel voortreffe lijke opvoering. „Geld speeit geen rol" is een „na-oorlogs- stuk". maar dimaal nu eens van heel opgc- wekten. vroolijken aard. De familie Von Waldhofen is door den oorlog en de daarop volgende valuta-mi ére totaal geruïneerd, maar de leden van dit geslacht leven er even onbekommerd als vroeger op los. omdat de advocaat Schiller, die het negatieve vermo- een be'reert. niet alleen de catastroohe voor de familie verzwijgt, maar ook nog elke maand geregeld 3000 Vark rente uitbetaalt. De oorzaak van deze edelmoedigheid is Ulli, de charmante en mooie dochter, op wie Mr. Schiller smoorlijk verliefd is. Maar zijn kansen om in de familie Von Waldhofen te komen, staan zeer slecht. Hij heet Siegfried. Schiller, wat voor deze ade- lijkc, anti-semietischo ooren heel anders klinkt dan bijvoorbeeld Friedrich von Schil- INGEZOXDEN MF.DEDEELIXGEN a 60 Cts. per regel. is weer in aantocht! Ukentdeze boosaardige ziekteen weet, welke gevaarliike gevolgen zij voor Uw gezondheid mei zich kan brengen. Voorkom! dit, en gebruikt regelmatig Jg welke mond en keel tegen besmetting behoeden. Bit eeolhelcer» e drofUtcn Tcrfcrtlcbaar. Ier! Zij zien ln hem altijd den jood, ook al zegt Reissnagel, zijn plendere bediende, dat hij geen jood, maar Israëliet is, omdat hij over tonnen gouds beschikt. Voor de Von Waldhofens maakt dat echter geen verschil! Ulli wil Siegfried wel, maar de heele familie spreekt het veto over dit huwelijk uit en men zou voor de kansen van Mr. Schiller al heel weinig geven, als Geld speelt geen rol niet een blijspel was. Mr. Siegfried Schiller krijgt aan het slot zijn Ulli, zooals de berooide familie het door haar verloren kapitaal terug ont vangt. Maar Schiller zou hoe sympathiek hij ook is dit alles nooit hebben klaar ge speeld, als hij niet zoo'n goochemen, pienderen eerste bediende had gehad. Want het is Reissnagel, die het alles voor hem in orde maakt. Hoe hij dat doet? Ja, dat is nu het geheim van dit vermakelijke blijspel en tege lijk van het succes. Reissnagel beheerscht het stuk en de opvoering. Zoodra hij op komt met zijn Napoleonslok over zijn voor hoofd en tegen een ieder en alles aanloopt, barst het publiek al in lachen uit en die lach klinkt verder heel de opvoering door. Hij bereikt een climax in het tooneel tus schen Reissnagel en Wiepke, den buffet pachter, die scheiden wil, oer-komlsch ge speeld door de Bree en Kaart. De lach is dan letterlijk 10 minuten lang niet meer van de lucht en het kost moeite den tekst nog te volgen, doordat het publiek elk woord over- schatert. Naast mij zaten een heer en een dame, wie beiden de tranen over de wangen liepen en die een oogenblik zelfs dreigden te stikken in hun lach. Een acteur als Jan Musch zou dezen Reiss nagel zeker meer Joodsch hebben gespeeld! Louis de Bree doet daar eigenlijk niet eens moeite voor; Zijn Reissnagel is een variatie op de Bree. maar aan ook in het meest kod dige soort. Hij heeft in deze rol blijkbaar 50 procent van hem zelf er bijgemaakt; hij goochelt met woordspelingen en woordver haspelingen, rolt over zijn eigen zinnen en is heel het stuk van een onweerstaanbare grappigheid. Maar niet alleen de Bree. ook de andere medespelenden van dit voortreffelijk blijspel ensemble zijn in dit stuk prachtig <*p dreef. Theo Frenkel maakt.iets heel fijns van dezen Duiitsch-Joodschen advocaat! Hij speelt de rol*zeer sympathiek zonder eenige charge, geeft het joodsche slechts heel licht maar daar om juist zoo bijzonder knap aan. Lily Bouw- om juist zoo bijzonder knap aan. Ulli, licht, pittig en vol gratie! Een voortdurende vreugde geeft het samenspel van deze twee! Mien van Kerckhoven zien wij in een moederrol en hoe uitstekend doet zij dat! Zij is van een prettige distinctie en aldoor volkomen in ce situatie. Een zeer mooi type maakt ook La Chapelle van den grijzen kapitein Von Wengen, den grootvader met zijn principes uit de middeleeuwen. Kaart verschijnt in twee rollen en geeft in beide weer bewijs van zijn prachtige typeer kunst! Zijn Wiepeke is van hoog komische kracht en zijn Zamoski. de woekeraar in het 3e bedrijf wordt grotesk als een vergrooce marionet! Het is voortreffelijk! Een tip-top opvoering dus van een aller» vermakelijkst, onschuldig blijspel, amuse mentskunst van een uitstekende soort die ook hier te Haarlem alle waardeering zal vinden. J. B. SCHUIL. MUZIEK. LIEDERTAFEL HAARLEMS ZANGGENOT. Een zeer afwisselend programma werd Maandagavond door Haarlem's Zanggenot en haar medewerkers ten gehoore gebracht Soms was zelfs de afwisseling wel wat erg groot en plotseling. Beethoven's ..Die Vesper'' onmiddellijk te doen volgen door Keereweer* ..Dikke Dorus en zijn Varken" geeft een com binatie die siaat, nu ja, als een varken op een vesper. Begonnen werd met- dot bekende, veel ge zongen „Eoce quomodo moritur" van J. Handel In hoeverre en waarom de dood der Russische balletdanseres Anna Pavlowa voor de Lieder tafel H.'s Z. aanleiding was om dat koortje .in memoriam" te zingen, is me niet duidelijk geworden; het is mc niet bekend dat Anna Pavlowa ooit met een onzer Nederlandsche Liedertafels in relatie heeft gestaan. Enfin, we hebben het als zóódanig maar aanvaard en 'n beginnend applaus aan het slot gesmoord. Aan de hoedanigheid der vertolking doet d.t alles af noch toe; die was trouwens vrij goed. op eenige toonaanzetten 'na, die gelijker en mooier hadden kunnen zijn. De concertgevende vereeniging zong verder ..De Broederschap" van J. P. J. Wierts, een echt concoursnumnier, d.W.z. van weinig mu- zikale waarde. Het zeurt eerst twee strofen in c kl. t„ dan komt de „heerlijkheid" in c gr. t. met ce onvermijdelijke mannenkoor- triclen en het licht straalt als van zelf sprekend op de hcoge c; in strofe 4 gingen de door As en F om in sir. 5 weer in C te arriveeren; in ce 6e strofe ..zwermden de bljer." a la Valse in G en nadat we weer in C waren aangeland werd het Opperwezen aangeroepen in een verminderd sept'rn?- acccord a-c-es-fis. Dit laatste was tenminste een onverwachte vondst! Ik vermoed dat de bekroning van H.'s Z. met den lsten prijs in Zeist het gevolg is geweest van een bstere vertolking dan die van Maandagavond, want toen werd in de strofen 4 en 6 nog at eens on. zuiver gezongen. CONFERENTIE TEN STADHUIZE. In ons vorig nummer deelden we nog mede, dat Maandagmorgen ten Stadhuize een con ferentie heeft plaats gehad tusschen wethou der Mr. J. Gerritsz. den uitvoerder van het werk te Castricum, den hoer J. Roozen, den heer Koen. waarnemend directeur der Ar beidsbeurs (dc directeur de heer Vader kon wegens ongesteldheid niet tegenwoordig zijn) en een delegatie van 3 personen uit de arbei ders die daar tewerk geste'd zijn. nl. C. A. Polak. J. van der Linden en J. Oosten-een. Op uitnocdiglng van de vertrouwensman nen der vijftig arbeiders, die bij het conflict te Castricum betrokken waren, was de Haar- lemsche pers Maandagmiddag ultgenoodigd in het Karl Liebknechthuis aan de Ba ken es - sergracht te komen, waar de heer Polak me- dedeelingen deed over het ontstaan van het conflict en verslag deed van de conferentie ten Stadhuize. „Vrijdag veertien dagen geleden", aldus de heer Polak, vertrokken vijftig werkloozen naar de werkverschaffing te Castricum, om dat zij dachten daar een minimumloon van f 22.50 per week te kunnen verdienen, zooals door den heer Vader, directeur der Arbeids beurs, gezegd was. Toen zij daar echter een maal aan het werk waren gegaan, kwamen zij al gauw tot de ontdekking, dat zij geen minimum-loon van f 22.50 konden verdienen, maar dat zij in accoordwerk moesten arbei den met als maximumloon f 22.50 waar nog 26 cent voor ziekengeld moest worden afge trokken. De resultaten wezen uit, dat ge schoolde arbeiders bij dit accoordwerk niet meer loon konden verdienen. De ongeschool de arbeiders konden niet meer halen dan ge middeld f 18. waarbij Inbegrepen een bedrag van f 3.60 als bijslag. De eerste week kregen alle arbeiders een bedrag van f 22,50. omdat de opzichter van het werk zooals deze ten minste beweerde uit zijn eigen zak het ontbrekende geld als fooi er bij deed. Hij zei er echter uitdrukkelijk bU. dat dc menschen er aan moesten denken, dat zij de tweede week uitsluitend in accoordwerk moesten ar beiden en dat zij. als zij bijvoorbeeld slechts een loon van f 16 of f 17 konden halen, er geen cent bij zouden krijgen. De betrokken arbeiders vroegen, een loon van f 22.50 te willen blijven uitkecren, maar dit verzoek werd niet ingewilligd. Daarop is de staking uitgebroken, nadat er reeds een paar wilde stakingen waren uitgebroken, om verschil lende eischen ingewilligd te krijgen. De ar beiders hebben jl. Vrijdag zelf spontaan tot de staking besloten; zij werden daartoe niet opgehitst door den heer Oversteegen, die In tegendeel juist tegen een wi'de staking waar schuwde. De staking zou eerst worden opge heven als de looneisch van f 22.50 zou wor den ingewilligd. De menschen kwamen er verder ook heel sterk tegen op. dat zy tij dens het werk steeds omringd waren door vijf of zes rijksveldwachters; de arbeiders kregen op die manier het gevoel alsof zij ge- van eener. waren. Ook vonden zij het niet prettig, dat ze er niet achter konden komen wie nu eigenlijk hun patroon was. Sommigen dachten dat het de Nederlandsche Heide- Maatschappij was. anderen meenden dat het de gemeente Haarlem was Op hun desbe treffende vragen aan den opzichter kregen zij geen bevredigend antwoord. Wel beweer de hij, dat hij niets met de gemeente Haar- 'em te maken had. Zaterdagmorgen Jl. deed hij de toezegging, dat de stakingsuren uit betaald zouden worden, als de menschen nog dienzelfden morgen aan het werk zouden gaan. Zij antwoordden te zullen beginnen, als de eischen ingewilligd werden. Dit werd geweigerd. De heer Roozen was Vrijdag avond bij wethouder Gerritsz geweest, die de toezegging deed. dat hij Maandagmorgen een delegatie van drie mannen op het Stadhuis zou ontvangen. Als men aan het werk ging. zou men het ononthoud. de reiskosten en de stakingsuren uitbetaald krijgen. Maandag morgen vroeg wethouder Gerritsz allereerst aan de deoutatie. waarom de arbeiders eer wilde staking waren begonnen. Geantwoord werd. dat men eerst aan den heer Vader om een onderhoud had verzocht. Dat wilde deze wel doen. maar geen drie man tegelijk. Op de vraag, wie nu eigenlijk de werkgever was. antwoordde de heer Gerritsz, dat men dit in de krant had kunnen lezen. Zij wei-den er dus niet veel wijzer mee. Wel zei de heer Gerritsz. dat wanneer er evenueel nog eens conflicten zouden uitbreken hij was er blijkbaar dus van overtuigd dat die niet kon den uitblijven men zich met de klachten maar tot den heer Vader moest wenden. Deze zou dan wel voor de doorzending er van zor gen. Op de bewering van de delegatie, dat een minimum-loon van f 22.50 door den raad was vastgelegd, antwoordde wethouder Gerritsz dat dit onjuist was. Hij verschuilde zich maar steeds achter de woorden van den minister, die wel een basis, maar geen vast loon had voorgeschreven. De delegatie nam daar geen genoegen mee. Er werd nog eens herhaald, dat de menschen weer aan het werk zouden gaan, wanneer toegezegd werd. dat een mi- ninmumloon van f 22.50 verdiend kon wor den. Toen de delegatie onvriendelijke woor den over den heer Vader sprak, zei de heer Gerritsz, dat hij de vertegenwoordigers uit het Stadhuis zou laten verwijderen, als z!J op die wijze voortgingen. Maandagmorgen eisch - te de delegatie een vast loon van f 22.50; de arbeiders moesten daarbij een toeslag van drie of vier cent per strekkenden meter ont vangen. zoodat zij een loon van f 27 of f 28 konden halen. Die etech werd geheel afgewe zen. Het werk bestaat uit vier steek diep spitten en tevens uit het rooien van af ge kant bosch. De opzichter had gezegd, dat do prijs van het spitwerk varieerde van 9 1 2 tot 11 cent per strekkenden meter. Dan kwam men met hard werken aan een loon van i 19 met een toes'ag in de eerste week van acht cent per uur; de tweede weck zou die toeslag bedragen zes cent. de derde week vier cent cn de vierde week twee cent. Daar na zou geen toeslag meer uitbetaald worden. De tweede eisch betreffende doorbetaling van de stakingsuren werd door wethouder Gerritsz eveneens afgewezen, hoewel dit door den opzichter beloofd was. O» onzen derden eisch: het verstrekken van koffiegeld, werd door den heer Gerritsz geantwoord, dat daarvoor geen geld zou worden gegeven, maar dat voor warm drinken gezorgd zou worden. Toegezegd werd inwilliging van den vierden eisch: uitbreiding van het aantal W.C.'s en het maken van schuilplaatsen te gen den regen voor de arbeiders, die op ver verwijderde punten werken. De vijfde eisch betrof de verzorging van zieken. Die zorg werd eerst aan den opzichter overgelaten, maar daar namen de menschen eeen genoe gen mee. ZIJ wll'en dat er dadelijk een dok ter komt en eventueel de beschikking over een auto. om den patiënt weg te brengen". De heer Polak deelde ln dit verband mee. dat er een man 's morgens tien uur in el kaar was gezakt cn dat men hem den heelcn dag onverzorgd had laten liggen. Des avonds vijf uur had men hem een klein plaatsje ln een volle autobus gegeven. De opzichter had op dien dag gezegd, dat hij oordeelen zou of de hulp van een dokter al dan niet noodlg was. .Die man is nu nog ziek", aldus de heer Polak. Tenslotte had de delegatie om een toeslag voor groote gezinnen en groote huren ge vraagd. Wethouder Gerritsz had hierop ge antwoord, dat daaraan met den meesten spoed gewerkt zou worden. Deze conferentie ten Stadhuize heeft bijna twee uur geduurd. De delegatie oefende tegenover de verte genwoordigers der pers ook scherpe critiek op de houding van den heer Mars van de moderne arbeidersbeweging die aldus de heer Polak de menschen schijnbaar steunt maar in werkelijkheid tegenwerkt. Dc betrokken arbeiders zijn weer aan het werk gegaan. ZU zullen echter, zoo verze kerde de heer Polak, hun actie voor de niet Ingewilligde eischen voortzet ten en hun houding bepalen naar het loon, dat zij aa Zaterdag zullen ontvan gen. De aardige „Serenade d'Hiver" van Salnt- Saens ging verdienstelijk; er was al fijnheid cn zwierigheid in de voordracht, al werd in beide opzichten nog niet het hoogste be reikt. Ook „Omhoog" van G. A. Heinze, dat als compositie vrij onbeteekenend is, werd goed vertolkt. Het Amsterdamsche Knapenkoor „Kunst en Vriendschap" heeft veel succes geoogst, dat al begon toen het jongste lid, een heel, heel klein Jongetje, parmantig het podium be trad. Deze miniatuur-zanger-in-zakformaat bleef heel den avond l'enfant chérl van het publiek. Maar de zang oogsite ook verdien den bijval. Eerst kwamen twee 2-stemmige vrij banale liedjes van Cah. van Rennes, dan een zeer sextenrijk van Van Oort: later 1-stemmige van Keereweer, J. F. Tierie 'heel aardig) en Van Oort (ook heel goed). De „Pannekoek" werd bis^ebakken en na de „Smidse" kwam nog een toegift: de 3-stem mige „Scharesiiep". In samenwerking met eenige heeren van het Amsterdamsche koor „Kunst en Vriend schap'' werden eenige gemengde koren met begeleiding voorgedragen. Met de fragmenten uit het „Requiem" van Oherubini werd het terrein van het Oratorium betreden. Hier stonden we plotseling voor Kunst van een heel ander gehalte, edel ln haar droefheid, gereserveerd in haar uiting. Waar het klavier het orkest moest vervangen, was natuurlijk slechts benadering van den bedoelden klank mogelijk; wat het gemengde mannen» cn Jongenskoor bereikte was in tusschen zeer lof waardig, al moeten we constateeren dat de jongens herhaaldelijk veel te hoog zongen. Neiging tot rijzen was ook in het a Cappela gezongen „Die Vesper" waar te nemenmaar toch bleef het loonpeil tenslotte vrij goed bewaard. Mevr. G. WijnschenkHogenblrk trad, be geleid door den heer L W. D. Keereweer, als sopraansoliste op. Zonder aankondiging verwisselde zij de volgorde der liederen van Fauré en Franck, hetgeen, daar haar uit spraak zeer onduidelijk was. alleen uit de muziek op te maken was. Zij zong zuiver en helder, doch met een storend te kort aan adem. Zij zal veel langgehouden tonen moe ten zingen om dit tekort in te halen. De beide liedjes van H. van Tusschenbrcek stel den heel wat minder eischen aan de adem- techniek en werden door de zangeres zeer aardig voorgedragen. De dirigent L. C. Keereweer oogstte vooral me: zijn knapen veel applaus, maar ook zijn verdere verdienstelijke arbeid werd vele malen door luiden bijval beloond. K. DE JONG. INGEZONDEN M^OEIÏFELINGEN a 60 Cts. r regel. Ruwe Huid niip A| Ruwe Handen rUIlUL Ruwe Lippen Doos 30 cent ARNHEMSCH BANKIERSHUIS VRAAGT SUSSéANCE VAN BETALING. SLACHTOFFER VAN DE CRISIS. De firma E. C. Engelberts Co.. bankiers te Arnhem, heeft bij de Arnhemscho Recht bank een verzoek tot surséance van betaling Ingediend. In een circulaire aan hara ellentêl deelt do firma mede dat zij zich steeds afzijdig heeft gehouden van Iedere beursspeculateie. Het is haar niet gelukt om met dc te Arnhem gestichte vennootschappen tijdig te slagen en zij heeft daardoor te grotoe kapitalen vastgelegd. De crisis welke in October 1929 uitbrak en die in nog heviger mate in Octo ber 1930 herhaa'd werd hebben de rest van haar financieel uithoudingsvermogen ge sloopt. Alle mogelijek pogingen om een sanee ring te bewerkstelligen mislukten Waar dc familieleden zich zeer groote offers hebben getroost om de firma in staat te stellen aan haar verplichtingen tc voldoen zijn zij over tuigd dat bij de afwikeling der surséance van die zijde evenals van die van bevriende za kenrelaties verregaande medewerking is te verwachten. Tenslotte deelt de firma mede dat alles door cliënten in bewaring gegeven of ter af levering liggende fondsen en coupons Intact aanwezig zijn. HET GEVAL JOëLS TE 'S-GRAVENHAGE. Het liberale gemeenteraadslid van 's-Gra- venhagc. de heer M. Joëls Jr had ontslag ge nomen als lid van den Vrijheidsbond om "'at hij het met de gemeentepolitie der liberale fractie niet eens was. Hij b'.eef nochtans zijn radaszetc! Innemen. Daarna ging hij over tot den Vrljzinr.ig-Democratlschen Bondd doch nog stelde hij zijn mandaat niet ter beschik king van den Vrijheidsbond. ITcrop is ln de pers heftig critle geoefend. Thans heeft hij den Raad medegedeeld, dat hij in aansMuting met zijn toetreding tot den V.-D. Bond ontslag neemt als lid van den gemeenteraad van 's-Gravenhage.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 9