OUD-HAARLEM. sm~ CARNAVAL TE WEENEN. wr "msii,::a ZATERDAG 21 FEBRUARI 1931 rr~: BIJVOEGSEL VAN HAARLEM'S DAGBLAD Waf gespaard bleef. (Nieuwe serie.) De Vleeschhal. De Vleeschhal is, met de St. Bavo, het Stadhuis en de Hoofdwacht, een sieraad van de Groote Markt. In het laatste der 16de eeuw werd met den houw begonnen, na 3 jaar werd er de eerste koe geslacht. Als vaststaand mag worden aangenomen, dat het ontwerp van dit Vleeschhuis zoo werd het vroeger genoemd van Lieven de Key was. De Vleeschhal is een even merkwaardig als belangrijk monument van de bouwkunst onzer voorouders, die naar de Haarlem- sche geschiedschrijver Allan het uitdrukt op een gelukkige wijze wijze hechtheid en sierlijkheid wisten te paren; terwijl het niet minder getuigt van de onbekrompenheid en den goeden smaak der regeering, op welken last het gebouw werd opgericht. Grooten dank is men verschuldigd aan de opvolgen de stadsbesturen voor de bijzondere zorg wdarmede zij dit gebouw steeds hebben on derhouden; een zorg waaraan wij het vrij eeker te danken hebben, dat wij het thans nog, na verloop van ongeveer 3-t eeuw, in zijn oorspronkelijke frischheid en schoonheid mogen aanschouwen. Het looden dak waar door de hal gedekt is, heeft ongetwijfeld er veel toe bijgedragen, dat het gebouw „den tand des tijds" zoo glansrijk heeft door staan. De middelste topgevel van de Vleeschhal aan den kant van de Lepelstraat. Vroeger werd de waarde van de Vleesch hal als monument van bouwkunst door som migen In twijfel getrokken. De Italiaan Amices schreef indertijd over de Vleeschhal: „Naast de hoofdkerk staat een buiten sporig gebouw (dat was de Vleeschhal) be stemd voor het houden van openbare ver- koopinger., een gedenkteeken van grillige bouwkunst, half rood, half wit. een verzame ling van trapjes, geveltoppen, obelisken, pira- midetjes, basreliëfs, versiersels zonder naam in den vorm van tafels;ukken, luchters en dompers, welke er luk raak schijnen neerge smeten en alle tezamen het beeld opleveren van een Indische pagode, met eenige af= dwalingen in den Spaanschen smaak tot een Hollandsche woning herschapen door een van jenever opgewonden bouwmeester". Nu vindt de schepping van Lieven de Key bij den vreemdeling die onze stad bezoekt meer waardeering! Een halve eeuw geleden wist men niet wie de bouwer van de Vleeschhal was. Aan den voor eenige jaren overleden archivaris Gon- net kom: de eer toe dit te hebben uitge- vischt. Wel werd vroeger reeds op de eigen aardigheid gewezen, dat in de Vleeschha Itaiiaansche motieven verwerkt waren. De architect A. W. Weissman merkt in zijn studie over bouwkunst te Haarlem op, dat Lieven de Key de Itaiiaansche kunst van de tweede helft der 16e eeuw heeft gekend. Dit bewijst de Waag aan het Spaarne. door hem In 1595 voltooid. Hier wisselt de gebakken steen niet af met gehouwen steen, zooals bij de Vleeschhal Men vLndt hier de breedheid van vormen, welke de leerlingen van Miche langelo te Florence in zwang brachten. Thans is in de Vieeschhal nog het rijks archief gevestigd. ALs dit naar het oude Gouvernementsgebouw in de Jansstraat ver huist, komt de Vleeschhal beschikbaar voor het Museum van Kunstnijverheid. Althans wanneer die plannen, welke al jaren hangen de zijn, nog worden uitgevoerd. Vrouwe- en Anthonie-Gasthuishofje. Haarlem heeft een schat van oude bouw kunst in de hofjes. Het Vrouwe en Anfahonie Gasthuishofje dat in 1726 gevormd werd uit de vereeniging. van het voormalige St. Anthonie Gasthuis (in 1440 door Jan Claes Diertzen gesticht) en van het voormalige Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (eveneens in 1440 gesticht) en wei door Claes Brenson- soen, vond men vroeger in de Klerksteeg. In 1787 werd het naar het Klein Heilig land overgebracht in het gebouw waar vroe ger het Teylerhofje gevestigd was. Het was bestemd voor 6 vrouwen van den Hervorm den godsdienst, die er vrije woning en een kleine toelage genieten Vrouioe- oj Verwershofje. Dit hofje op het Groot Heiligland is ook een oase van kalmte te midden van het druk ke stadsgewoel. Wie de poort doorloopt komt vol verrassing op een binnenplaatsje, waar alles rust en vrede ademt. Hier wonen 7 vrouwen van den RE, gods dienst, dank zij de nalatenschap van Mar- garetha Klaes Lotsen doch ter, weduwe van Jan Janszn. Verwer. Het in 1593 gestichte hofje staat onder beheer van het R.K. Pa rochiaal Armbestuur. Tenslotte geven wij voor heden een teeke- ning van een oud pakhuis in de Spaarnwou- derstraat, tusschen de Wijde Steeg en de Burgwal. Dit is nog een goed type van de oude koopmanspakhuizen uit de 17de eeuw. Met eenvoudige middelen wist de bouwer destijds een mooi geheel te verkrijgen, hetgeen be reikt werd door de juiste onderlinge ver houdingen. In den ouden tijd was de Spaarnwouder- straat een van de voornaamste straten on zer stad. Vele voorname kooplieden en win- Tc.ou«rs hadden er him zaken en pakhuizen. Oude pakhuizen. Geen wonder, want door die straat kwamen de reizigers die per postkoets of trekschuit de srad binnen kwamen. C. J. VAN T. HOLLYWOOD IN VOGEL VLUCHT. Millioenen menschen zullen waarschijnlijk verbaasd zijn, te hooren. dat „Hol ywood", zooals zij zich dat voorstellen, iets heel an ders is dan wat bijv. de Amerikaansche prst- autoriteiten onder „Hollywood" ve-staan, n-1. een bestel-district in de stad Los An e'es. Het „Hollywood" der film-enthou.iasten bestaat in hun verbeelding uit een kleine ge meente, waar de sterren, acteurs en figu-an- ten van ,,'s wereld derde industrie" leven, werken en genieten. Wanneer deze definitie gold voor het g?- heele district, dat bewoond wordt door f lm- acteurs of waar zich filmstudio's bevinden, dan zou Hollywood wat afmetingen betref ongeveer de grootste stad der were d zijn De studio's van Warner Bros, Chris ies, en Fox bevinden zich werkelijk in Hollywood, maar Paramount is negen kilometer verder in Los Angeles, terwijl de Metro Goldwyn Mayer haar studio's negentien kilometer in de tegenovergestelde richting heeft liggen n.l. te Culver City, zes kilomeer van de kust verwijderd. Universal City vormt een afzon derlijke plaats buiten Hollywood, terwijl Mack Sennett zelfs nog verder naar het Noor den zijn studio's heeft gericht. De woonplaatsen der sten-en zijn evenzeer verspreid. Het verst woont waarschijn ijk wel William Hart, de uit de eerste wild-wes films bekende held. die op een heuveltop te New- haLl, 65 kilometer buiten Hollywood, zjn ..bungalow" heeft. Greta Garbo en Marion Davies wonen aan de kust ran den S illen Oceaan, Dorothy Jordan en Charles Bickford eveneens, doch in een tegengeste de richting van de stad. Cecil De M.lle heeft zijn zetel op een heuvel iets ten Oosten van Hollywooi, in de richting van Los Angeles. Ramon No- varro woont in 't geheel niet te Hollywood doch in het hartje van Los Angeles. Dale Fuller, de komiek van Mack Sennett, heeft een sinaasappelenplantage te Glendora, on geveer even ver van Hollywood verwijderd als Bill Hart's woning, doch in tegengestelde richting. Wanneer een postbode a le studio's en filmsterren achtereenvolgens moest be zoeken, zou hij 450 kilometer moeten loopen. Dat noemt men nu de filmkolonie „Holly wood!" ALS MOHAMMED NIET BIJ DEN BERG KOMT. Toen het wat te bezwaarlijk werd. om voor de minder belangrijke opnamen in de nieuwe Metro-Goldwynfilm „The Secret Six" steeds naar de zes grootste Amerikaansche steden te reizen, heeft men deze zes steden éénvoudig naar het filmstudio gebracht. Tal van reusachtige fotografische opnamen van de benoodigde steden werden gemaakt, naar deze afbeeldingen maakten de studio arbeiders in de juiste verhoudingen de ge bouwen. die men voor de filmopnamen noodig meende te hebben. Het gebouwencomplex uit kalk en linnen, dat hierdoor ontstond, is het grootste, dat tot dusverre voor filmdoelein den werd opgericht, het bevat perceelen. waar van het origineel te New-York. Memphis, San Francisco. Los Angeles en Kansas City te vinden is. Wallace Beery speelt de hoofdrol in deze Metro-Goldwynfilm, waarvan de regie berust bij George Hill. Het gegeven, van de hand van Frances Marion, behandelt problemen der „onderwereld" en van de gemeentepolitiek, die na het onlangs plaatsgehad hebbende faillissement der stad Chicago in het middel punt der Amerikaansche belangstelling staat. Tot de medespelenden behooren verder Lewis Stone, John Mack Brown, John Miljan. Mar- iorie Rambeau, Jean Harlow, Clark Gable. De Witt Jennings, Ralph Bellamy. Murray Kin- nell en andere vooraanstaande Metro-artïsten. DE KORTSTE WEG NAAR HUIS. De kracht, die noodig is, om het Kanaal over te zwemmen, is nog niets vergeleken met die, welke door eenige trekvogels wordt getoond Er zijn verschillende voorbeelden van vogels, die den Atlantischen Oceaan hebben over gestoken. Trekvogels vlieeen inderdaad over gewel dige afstanden. De k'eine zwaluwen vlieeen elke lente over een afstand van zesduizend miiien en komen in den herfst over denzelf den afstand terug. Onderzoekingen hebben aangetoond, dat de zwahiwen. die des zomers in Eneeland zijn. In Natal overwinteren, de koekoeken gaan naar Noord-Afrika en Pales tina. Maar de langste weg wordt zeker wel afge legd door het virch diefje. dat rim nest maakt in den Poolcirkel en den winter aan den Zuidpool doorbrengt. Een van de grootste wonderen is de manier, waaroo deze trekvogels hun weg vinden. Het is bewezen, dat zij seizoenen achter elkaar, rieeds naar dezelfde plaats teruckeeren. En dat na het afleggen van zulke enorm groote afstanden! KUNSTMATIGE WOLGROEI. ,.Tk geloof, dat het shirt wel voldoende is, meneer Gedgewitt (Life). Proefnemingen hebben aangetoond, dat een wol kan blijven produceeren ook na zijn dood. Het war trouwens al lang bekend dat een klein stukje snier van een dood dier langs ehemi*chen weg in het laboratorium in het leven kan gehouden worden. Zelfs kan het groeien- En nu is het bewe-om. dat de huid van een schaan. die een bijzondere werking ondergaan heeft, voortgaat wol te leveren en klaarbbikeüjk voor oen onb°greri<v?en tiids- duur. En de wol is waarccbiinliik beter dan die het seHaan gedurende ziin leven orodu- r-eerrfe ppHiïnt mogeHik te riiri on deze wiize juist do c/w-t w-oi te verkrijgen die de Vot Kobben. To de vce,"""vc-ii/>Tl van f/v>Vnnv4 -niHer) wli rl'nwn-'oTi j<»Kqr\ortViiiMori on - te''n tree; rrpcr,ann°n v'pderj. om daar de bet-erlr'ng te on-^ertrann. nood'g om eon kunst,mat,leen wo'- groei te he voederen T^ten^ve ou'tuur za1 de wol sneller doen eroeien dan ot> het levende dier en sneciale machines zullen oo geregelde tiiden zorgen voor het „scheren" van de huiden. „Schriftstellerball" en „Concordiaball". Het feest van de Weens I e schilders in het „Kuenstler- haus". De „Schenke ton Haarlem"! Hollandsche costuums bij de vleet. (Van onzen Weenschen correspondente Weenen, Februari. De Weeners, die onverbeterlijke pretma kers zijn, leven weer eens in een roes van vreugde en jolijt. Het is immers Carnaval, welke periode hier „Fasching" wordt gehee- ten, en het eene feest volgt op het. andere. Overal hoort- men muziek en zang, overal wordt plezier gemaakt en overal gaan de beentjes an den vloer. In alle gedeelten en alle districten van de uitgestrekte wereld stad vinden dansfeesten plaats. De voor naamste bals worden natuurlijk in het eer ste district, in de binnenstad, gegeven. Als gewoonlijk werden het „SchriftsteHerball" van de „Deutschosterreichische Schriftstel- lergenossenschaft" in der. Hofburg. het voor- ma'ige keizerlijke paleis, en het vermaarde „Concordiaball" van de Weensche journalis ten- en schrijversorganisatie „Concordia" in het „Konzerthaus" door de allervoornaamste kringen van Weenen bezocht. Vooral het laatstgenoemde bal is een feest, waar een ieder van rang en stand heen moet eaan om te zien en gezien te worden en om zijn naam dan enkele dagen later in de lange lijst van balbezoekers in de diverse dagbladen gedrukt te krijgen. Onder het keizerrijk was het ge bruikelijk, dat de keizer in hoogsteigen per soon het bal van de Weensche pers bezocht. In 'atere jaren, toen Franz Jozef reeds zeer oud was geworden, stuurde hij er steeds een der aartshertogen heen om hem op het feest te vertegenwoordigen. Sedert Oostenrijk een republiek is en men dus geen keizer meer heeft, verschijnt de president van den staat elk jaar od het Con oord iabal. Zoo zag men dan ook ditmaal Wilhelm Miklas weer zijn feesteüjken intocht houden. Terwijl een der kapellen het volkslied sneelde. werd hij naar de fraai met palmen, bloemen, tapijten en 'ustres versierde estrade eeleid, waar het staatshoofd cercle hield. Vervolgens nam hij in de voor hem bestemde eere-loge plaats Kort na den intocht van het staatshoofd ziin ook de Jaoansche prins Takamat*oe en zijn jonge echtgenoote oo het bal verschenen. Als vertegenwoordiger van den bondskanselier dr. Ender heeft de vice-kanselier dr. Schober het bal bezocht om er een redevoering over den nolitieken en eco^omischen toestand van het land te houden. Bijna alle leden van het corns diplomatique waren op het feest aan wezig. Een van de aard'este en oririnee'ste car navalbals is ieder jaar het feest van de Weensche schilders in het „Künstlerhaus". Weken en weken lang werken de kunstenaar* aan de voorbereidingen van d't feest. In het .Künstlerhaus" wordt ieder jaar een ge heel ander interieur geschapen. Ditmaal luidde het devies van het feest ..Entfessolte Museumswiinde". De schilders lieten hun rijke fantasie vrije baan en men zag de meest grapniee en burleske uitineen er van. Fen der zalen was aan imitaties van pri mitive en van neeer-kunst gewijd en een andere zaal was weer hcelemaa1 in quasl- Egyptischen stijl ingericht. De groote mid denzaal moest den indruk maken van een nronkzaal in een museum, met prachtig na- eebootste, met eewone verf op de wanden ge smeerde gobelins en met schitterende uit met goudmrmer ben'akte bordpapieren har nassen. die aan de zuilen waren aanrebracht. Overal in de rondte zag men imposante veel- armige kandelabres met tal van bruine en witte mediciinfleschjes er aan. die werkelijk bij het gefonkel *er vele lichten een pompeu- zen indruk maakten. Een der kleinere zaten was ..Halsche Brueehelzaal" genaamd Hier zag men aller lei plastieken, die gedrochten en monster* voorstellen zooals wij die op de werken van den grooten Vlaamschen meester aantref fen. Op het feest zelf zag men veb Nederlandsche figuren, die uit do lijsten der werken van Rembrandt. Rubens en Van Dijck schenen weggeloopen te zijn en ook dansten er tal van Hollandsche boertjes en boerinnetjes in het rond Dit- jaar scheen men een bijzonder zwak voor ons land te hebben, want wij worden toch nog steeds overal als het land van de groote schilders beschouwd en verschillende Oostenrljksche kunstenaar komen, zooals enkelen hunner mij verte'den, geregeld naar ons land toe. niet alleen om de schilderkunst van onze voorvaderen in de diverse musea te bestudee- ren, doch ook om zelf onze mooie landschap stukje Holland aan, een stukje Haarlem, want de kunstenaarsclub „Die al te Welt" had er oen gedee'te afgebakend en als een oud- Hollandsche herberg ingericht, welke den naam „Schenke von Haarlem" droeg. In den hoek had men een oud-Holland- schen schouw gebouwd met geschilderde rooie baksteenen en met een schilder stuk er boven, dat de Drie Gratiën voor stelde en dat den indruk maakte een echte Rubens ie zijn. Daarboven stond in onvervalscht Hollandsch te lezen „Kunste naars-club De Oude Wereld" Aan de wan den een tweetal nagebootste schi'derstukkcn in den trant van een schuttersmaaltijd met personen in oude klecderdrachten met ge zichten van leden van de kunstenaarsclub. Een van de schilderijen was. zooals me* dui delijke letters te lezen stond, door zekeren Jan van Windmühlen en de andere door Jan van Schleifmühlen geschilderd, omdat de Weensche schildersclub eerst in de Whid- müh'passe en vervoleens in de Schleifmühl- op het doek te brengen. In een van de zalen van het „Künstlerhaus" trof men een echt oen en onze onvergelijkelijk schoone hemels schilderde bordpapieren imitaties van Delftsche borden en var. oud-Hollandsche tegels waren aan de wanden opgehangen en ook zag men nog een naar andere quasl- Hol'andsche schilderstukken in brcede gerib belde papieren lijsten aan de muren prijken. Op het hekwerk van de Haarlem*che kroeg *tond een van nanler vervaardigde vrouwen- f-'guur. Frans Ha's' Hllle Bobbe voorstellende. Haar gericht bestond uit een kleine roode kool. haar oogen waren van kurk en op haar schoudpr zat een uiltje, dat eigen'ijk een pantoffel was met geschilderde ooeen en met een snavel van een stukje aluin Aan haar voeten droeg de joffer panieren klom pen en naast haar stond een tinnen kan van hetzelfde materiaal. Een van de leden van de club. „Baurat" Seid\ een zeer bekende Weensche figuur met eer. markant smal ge- 'aat en een wit puntbaardje, droeg een uit stekend geslaagd Rubens-costuum en ook tal van andere heeren en dames van de Oude Wereld" hadden oude en nieuwe Holland sche costuums aan. In een aangrenzende zaal. In welke even als in de groote zaal en ln enkele andere vertrekken een striikle sreelde. dat on een platform in het midden had plaats geno men. zag men ..Rubens oo het 'oooendc band" aan de wanden geschilderd. Dit waren, tal van figuren, die Rubens zou kunnen ge schilderd hebben die de lijsten van de doeken verbrijzeld hadden en die zich nu geheel af zonderlijk ongesteld hadden In verschillen de andere gedeelten van het potsierlijk ver sierde gebouw trof men nog nabootsingen van werken van Rubens en van Rembrandt aan. waarbij de physionomieën der vrouwen de gezichtstrekken van een bijzondere popu laire Weensche actrice hadden aangenomen. Een van de zalen was bijzonder origineel Ingericht. Daar stond in den letter'ijken zin des woords alles op zijn kop. De stoelen en tafels hingen aan het plafond. Op een rook tafeltje aan het plafond was een courant met een bril cr op vastgeplakt en uit de opening van een deur kwam een juffrouw te voor schijn met haar voet tegen het plafond aan en met haar hoofd naar beneden. Ook de schilderijen aan de muren hingen op haar kop en het geheel maakt een buitengewoon grapplgen indruk, zoodat de als dol in het rond dansende paren af en toe niet wisten, of zij werkelijk op den vloer of op het pla fond ronddraaiden. Dan is er nog een vrij luguber uitziend vertrek met zeer mysterieuze verlichting ge weest, dat het „Röntgen-kabinet" werd ge noemd. In zulk een inrichting worden schil derijen met Röntgenstralen onderzocht. Men zag dan ook de beroemde Monna Lisa in het midden van het vertrek aan de zoldering hangen, een Jonge vrouw met een buitenge woon mooi gelaat, doch een eind verder ont waarde men de Röntgen-projectie en hierop was zij een oud en leclljk wijf geworden. Het feest duurde tot vroeg in den morgen. Het was reeds lang daglicht en nog steeds stond een lange rij taxis in de sneeuw rond het „Künstlerhaus" op „vrachtjes" te wach ten en nog steeds kwamen vroolijke gecostu- meerdc paartjes naar buiten. Lcroy S. Bussington is in Minneapolis in Minnesota overleden. De man is S3 jaar gewordenen zijn portret is wel het weergeven waard, omdat hij den uitvinder is van den stalen wolkenkrabber-bouw. Hij schonk dus de typische karakteristiek aan de Amerikaan sche stad. Wij beelden zijn konterfeitsel af, op den achtergrond van Wolkenkrabbers, zoo- gis zij in Ncw-York legen den horizon verrijzent

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 13