H.D. PUZZLES WINNAARS EN OPLOSSING VAN No. 17 □nia raiacrerarau non HBEzSïBi H.D. PUZZLE No. 18 Opgave H.D. Puzzle No. 18 Radiomuziek der week. EEN VOORBESPREKING 31 BIOSCOOP HAARLEM'S DACBLAD ZATERDAG 7 MAART 1931 DERDE BLAD De prijzen voor H-D.-Puzzle No. 17 zijn he iden verzonden aan de volgende abonnés: Hoofdprijs a 7.50. De heer T. VAN EGMOND. Pijlslaan 119. 5 premie's a 2-50. De heer M. J. DE GRAAFF, Lange Boogaardstraat 22. De heer C. P. KOENE. Duvenvoordestraat 102. De heer W. DE WOLFF, Spaarnhovenstraat 16. De heer D. POLDERMAN. Wijde Geldelooze pad 12 rood. De heer N. PORTEGIES, Van Nesstraat 3. De oplossing is: HHEÏB IflUradEJ QE1BI1 GitansH Ewti nnaiiH riMW A R 1H I tl Hieronder volgt de 18e puzzle-opgaaf waarvan de oplossingen op de navolgende ▼oorwaarden en met gebruikmaking van het afgedrukte inzendersformulier kunnen wor den Ingezonden. Oplossingen, verzonden in gesloten convert, waarop vermeld „Puzzle-rubriek" moeten uiterlijk Maandagavond a.s. in ons bezit zijn. Bij de oplossing moet onderstaand formu lier worden ingezonden, uitgeknipt en duide lijk leesbaar ingevuld. Bij ieder formulier mag slechts één oplossing worden ingezon den. Voegt men er meer bij, dan moeten wij ze alle van het mededingen naar de uitge loofde prijzen uitsluiten. Wanneer 'de volgende letters; AAAAAAAAAAAA CDEEEEBEGGHI I IKKLLLLLLLM N N OOOOOOOOOPRR R RRRRSSSTTTTU W Z goed in de vakjes worden geplaatst (een let ter in het midden) dan krijgt men van het midden naar den rand woorden te lezen met de volgende beteekenls 1 viervoetig dier. 2 gezang. 3 hoofdkussen. 4 kleur. 5 landbouwwerktuig. 6 ongebonden stijl. 7 muziekinstrument. 8 kwelling. 9 opschik. 10 vrachtloon. 11 rechtsgeding. 12 zilt vocht. 13 sieraad. 14 grap 15 buit. 16 huur. Hier hst formulier; H.D. PUZZLE No. 18 Adres: Naam Inzender: S Maart 1931. Voor goéde oplossingen loven wij uit; een Eersten Prijs van 7.50 Vijf Premies van 2.50 elk. Zijn er meer goede oplossingen dan het aantal prijzen, dan zullen deze bij loting worden toegekend. De namen van de prijswinnaars zullen wij ln ons nummer van den volgenden Zaterdag 14 Maart publiceeren. Er bestaat geen beroep op de genomen be slissingen. Correspondentie er over kan niet worden gevoerd. Alle oplossingen moeten bezorgd of per post gezonden worden aan onze bureaux, Groote Houtstraat 93. Van onvoldoende gefrankeerde brieven wordt geen nota genomen. dooi KAREL DE JONG. Het eerste wat in de komende week onze aandacht vraagt, is het programma van het Concertgebouworkest voor as. Zondagnamid dag. Voor bijzonderheden betreffende de Zesde SymphonLe van Beethoven kan ik ver wijzen naar het in de Radiobode voorkomen, de artikel. De meening dat de „Pastorale" niet een eerste plaats onder Beethoven's werken inneemt deel ik met velen; zij is mij op vele plaatsen een beetje te breed sprakig en te rijk aan herhalingen. Doch wie als ik, het voorrecht hadden haar Dins dag IX onder Mengelberg's leiding te hooren. moesten eenstemmig erkennen, dat oirze be roemde .dirigent het wonder gewrocht had haai' van begin tot eind te doen boelen, niet door bizarritelten in zijn directie, maar door een gezonde frtssche vertolking, die zich streng aan de voorschriften der partituur hield.. Zoo voorgedragen is deze muziek toch nog vol levenskracht. Ik hoop, dat de luiste raas hetzelfde mogen ervaren. Ook het planoconcert van Tchaikowsk.v hoorde ik reeds met Alex. Braïioksky als solist, doch met begeleiding van het Resi dentie-orkest. Wanneer men spreekt van Tchaiskowsky's pianoconcert bedoelt- men wel immer het eerste, op. 23 in bes kl. t.. dat in 1874 geschreven werd. De toen 34-jarige componist wilde het eerst opdragen aar. Rubinstein, doch deze had er zooveel op aan te merken, dat Tch. die er geen ver anderingen in wou maken, de opdracht wij zigde en er nu den beroemden pianist en dirigent Hans von Bülow mee vereerde. Deze heeft het werk populair gemaakt ln Duitsch- land en Amerika en vele jaren kwam het geregeld op de programma's voor als reper toirestuk der groote virtuozen. Als in de meeste groote re werken van Tch. zijn er zoowel Russische ais Westerschc Invloeden in bemerkbaar. Typeerend voor de Russische muziek-zijn bijv. dc vele sequeuzen (motief - herhalingen); sterk Russisch, half barbaarsch is ook het hoofdthema van het slotdeel, het allegro con fuoco. Meer Germaansche senti mentaliteit doet zich gevoelen in de zang thema's van eerste en laatste hoofddeel en in de melodie van het Andantino. Een pompeuze inleiding in Des gr. t. 3/4 gaat aan het eerste Allegro vooraf. Thematisch verband tusschen beide is niet aanwezig; niets uit de inleiding keert weer. In het midden van het eerste Allegro verdient de aandacht een lange orgel punt (liggende bas) op B. waarboven een zelfde motief in tallooze sequenzen voorkomt: een bij Tch. veel voorkomend verschijnsel. Het slot van dit deel herinnert aan Mendels- sohns manier. In het Andantino wordt de zoete melodie door een vrij banaal walsje onderbroken. Het hoofdthema der finale be staat uit een reeks hardnekkige herhalingen van een wild motief; in het verdere verloop komt weer een lange orgelpunt, die aan de brillante, maar vrij oppervlakkige coda voor- afgaat.-Tch. schreef nog een tweede (op. 44) en een derde (op. 75) pianoconcert, liet laatste pas na zijn dood uitgegeven, doch deze beide komen zoo goed als nooit op de programma's voor. De componist overleed 6 Nov. 1893 aan de cholera. Een paar aanteekeningen bij de viool duetten. die Zondagavond door Hilversum uitgezonden worden. Archangelo Corelli, be roemd Italiaansch violist en componist (1653- 1713) schepper van het z.g. Concerto grosso, schreef o.a. 48 Sonate a ere (Trio-sonates» voor twee violen en Continuo (becijferde. d.w.z. door cijfers aangegeven maar niet uit gewerkte bas). Deze sonates zijn als op. 14 in vier bundels, elk vaai 12 uitgegeven; op. 1 en op. 3 zijn „Sonate da Chiesa" ikerksonates) in ernstigen. meerstemmigen stijl; op. 2 en op. 4 zijn „Sonate da Camera", kamerso nates. bestaande uit een opvolging (suite of partita) van dansvormen, veelal door een voorspel (Preludio) voorafgegaan. Het con tinuo werd in de kerksonates door basviool en orgel, ln de kamersonates door Clavicembaal uitgevoerd. De Sonates op. 1 van Antonio Veracini dateeren van 1692; Giovanni Battista Pergolese (Pergolesi) componist van vele kerkelijke werken, w.o. het beroemde Stabat Mater, van vele opera's, waarvan .La Serva Padrona" historische beteeken is verwierf én van instrumentale werken, werd 1710 te INGEZONDEN* MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regeL DE MODE IN JUMPERPAKJES Napels geboren. Hij overleed in den leeftijd van slechts 26 jaren. In het pianoconcert van Mozart, dat op de duetten volgt, is vooral het in zijn een voud ontroerende, weemoedige Andante in fis kl. t. opmerkenswaard. Maandagavond kan men beginnen met Budapest, hoofdzakelijk om den Psalm us Hungaricus van Zultan Kodaiy. een werk dat ook hier te lande met groot succes werd uit gevoerd en dat in moderne schrijfwijze groote en diepe gedachten en gevoelens openbaart, vervolgens kan men Berlijn inschakelen en het pianoconcert van den modernen Rus Serge Prokofieff (geb. 1891) vergelijken met het eertijds geliefde Concertstück van Weber. Ik ken Prokofieff's concert niet, wél zijn vioolconcert, maar bewonder dat allerminst. Reislustigen en natuurliefhebbers zullen zich via Leipzig te goed kunnen doen aan de „Alpensinfonie" van Rich. Strauss, in 1915. meer dan 10 jaar na zijn vorige orkestwerk (de Sinfonie domestica) geschreven. In de jaren daartusschen ontstonden de opera's „Salome", „Electra", „Rosenka/valier" en Ariadne auf Naxos". De Alpensinfonie had terstond groot succes bij het publiek, minder bij de kritiek. De partituur vermeldt een geheele reeks opschriften om den hoorder omtrent 's com ponisten bedoelingen in te lichten. Zij luiden: Nacht, Zonsopgang, De Bestijging, Intrede in 't Woud. Wandeling langs de Beek, Aan de Waterval, Verschijning. Op bloemrijke Weiden, Op de Bergwei, Door dicht Hout en Struiken op Dwaalwegen, Op den Gletscher. Gevaar volle oogenblikken, Op den Bergtop, Visioen, Nevels stijgen op. De zon verduistert zich allengs, Elegie. Stilte vóór den storm, Onweer en Storm, Afdaling, Zonsondergang, Ver dwijning, Nacht. Op het gebied der besenrij» vende muziek worden in dit werk ongeloof lijke staaltjes van virtuositeit geboden. Voor af gaat het vioolconcert van Busoni (1866— 1924) dat tegenwoordig meer en meer de aan dacht trekt, en door den uitmuntenden violist Kulemkampff gespeeld zal worden. G. Ph. Telemonn (16811767) was de meest gevierde tijdgenoot van J. S. Bach, tijdens zijn leven zelfs veel meer bekend dan deze. Een aantal werken van T. worden Dins dagnamiddag door Hamburg uitgezonden. Voor Woensdag wijs ik op het programma van Daventry Nat. Beethoven's geweldige Coriolan-Ouverture. die het stugge, trotsche zich zelf vernietigende karakter van den held zoo aangrijpend schildert, en Brahms Tweede Pianoconcert op. 83 een werk in vier deelen, met een prachtige violoncelsolo in het An dante en een voor Brahms ongewoon luchtig en gracieus slotdeel. Donderdag vraagt veer in de eerste plaats het Concertgebouworkest de aandacht. De Onvoltooide Symphonie van Schubert kent wel haast iedereen; het gezegde: .Es giebt nichts Vollendeteres als die Unvollendete" teekent de appreciatie die zij geniet. Vooral het Andante is een wonder van melodische en Instrumentale scfibonheid. Het cellocon cert van Mozart is mij niet bekend; bij de „Kammeraiusik" van Paul Hindemith, geb. 1895 een der vooraanstaande levende DuiU sche componisten, zal de hoorder zich meer op geestige rytinnen dan op welluidende samenklanken hebben voor te bereiden. Het toonigedicht „Tod und Verklaring op. 24, van Rich Strauss is wel het meest algemeen be kende orkestwerk van den meester. Hier is de invloed van Wagner nog sberk, sterker zelfs dan in het vroeger geschreven Don Juan (op. 20.) Het werk schildert de worsteling met den dood van een mensch die tijdens zijn leven nooit zijn ideaal heeft kunnen bereiken, het .ideaal"-thema komt eerst na den dood volledig ten gehoore. Strauss schreef het na een doorstane zware ziekte; Alexan der Ritter lichtte de poëtische beteeken is in een gedicht toe. Hier is dus het gedicht na de compositie geschreven; gewoonlijk is bij z.g. programma-muziek het omgekeerde ■het geval. Het Bachconcert van Langenberg (Vrijdag avond) vermeldt de namen van den vader Johan Sebastiaan B. (16851750) den groot meester der toonkunst en van twee zijner zonen: Philip Emanuel B. (eigenlijk Karei Ph. Em.) geb. 1714 gest. 1788, ook wel de ..Berliner" of „Hamburger" Bach genoemd, vooral bekend door een groot aantal klavier werken, en Johann Ctristian (17351782), de „Mailander" of „engOische" Bach, in de eerste plaats operacomponist, maar daar» nevens schrijver van vele instrumentale wer ken. Zijn stijl wijkt zeer van dien zijns vaders af. Een interessant Russisch programma zal men Zaterdagochtend uit Parijs kunnen hooren. KEMBRANDT-THEATER Liane Haid en Willy Forst in dc hoofdrollen in „Das Lied ist aus". „Das Lied ist aus" schijnt voor de Rotter dammers in de Maasstad een wel zeer groote attractie te hebben! Deze film wordt in Tuschtnski in Rotterdam reeds voor de ze vende week geprolongeerd. Te oordeelen naar de opkomst van het publiek voor de tweede voorstelling Vrijdagavond, is men ook hier heel verlangend kennis met deze film te ma ken. Liane Haid. in deze film de operette-ster, heeft een heel mooie zangstem en een aar dige voordracht, bovendien toont deze jonge dame over een niet geringe hoeveelheid tem- Devament te beschikken, als het zoo uitkomt. Het bekende .Adieu mein kleiner Garde-offi cier" draagt ze op geestige pittige wijze voor. De operette-ster. Tilla Morland. is dè zan geres waarom men graag naar Carlton Bar gaat. Een van haar succesnummer is: .Adieu mein k'einer Garde-officier". Wanneer ze na lang soubatten en smeeken zich eindelijk heeft '.aten overhalen om het weer te zingen, staat plotseling, midden in het lied. een der bezoekers heel demonstratief oo. roept „Ober. betalen!" en gaat heen. Tilla Morland is bul ten zichzelf van woede en verontwaardiging! Zoo iets heeft zij. de gevierde, nog nooit mee gemaakt! Zij weigert verder te zingen en wenscht naar huis te gaan. waarheen haar drie onafscheidelijke aanbidders haar verge zellen. Ze eïscht. van hen, dat zc voor haar den bruut zullen opsporen. Dc drie trekken er op uit, maar vinden hem niet. Tilla heeft ecu secretaris jioodig en daar ontdekt ze on der de tallooze sollicitanten zoowaar haar beleediger. Ze neemt hem aan en neemt zich voor hem het leven heel moeilijk te maken. Hij wordt direct al ter verantwoording ge roepen om zijn onhebbelijk gedrag te ver klaren. De verklaring bevredigt Tilla en al heel spoedig ontdekt ze verscheidene aantrek kelijklieden en talenten in haar nieuwen se cretaris. die dan ook lang geen alledaagsch man blijkt te zijn. Tilla raakt al heel gauw in vuur en vlam voor hem, maar, waar hij maar een domme man is, begrijpt hij natuur lijk niets van zijn patrones en haar gevoe lens ten opzichte van hem en dat niettegen staande hij haar boven alles lief heeft. Het einde van de film is dan ook, dank zij zijn domheid, niet, wat de gemiddelde bioscoop bezoeker van de heldin en don held van het stuk verwachten verlangt: „ze krijgen elkaar niet!" Willy Forst geeft een begaafde, beschaaf de secretaris, die het. begrijpelijk maakt, dat Tilla hem verre verkiest boven haar drie aanbidders, hij heeft evenals zijn patrones een heel mooie stem en een geestige voor dracht, o.a. werd ..Frag' nicht warum" ook door hem heel gevoelig gezongen. We gelooven wel. dat Haarlem, zij 't niet ln die mate als Rotterdam, veel genoegen in „Das Lied ist aus" zal vinden. De geluidsteekenfilm van Max Fleischer heeft deze week tot titel Row Row Row en handhaaft den naam van zijn vervaardiger, evenals het Polygoon's Holl. Nieuws. Fox Mo vietone Journaal en Paramount Sound News, weten, wat ze aan zichzelf verplicht zijn. De komische jongleur Astro, die het variété deze week verzorgt kan tevreden zijn met zijn succes. Een voortreffelijk voorprogramma „De Blonde Nachtegaal". Het voorprogramma dat dit keer in .Pa lace" draait verdient extra vermelding. Het opent met een zeer interessant internatio naal geluidsjournaal en het Orion nieuws. Vervolgens draait een geluidsteekenfilm „Snow Time", die wel tot de allerbesten be hoort. die wü ooit gezien hebben. Dit filmpje is zeldzaam geestig en wanneer het het eeni- ge nummer van het programma wasdan zouden wij niet aarzelen er een aanbeveling voor te schrijven. Maar er is nog meer goeds. De tweede geluidsteekenfilm is een Stein Song. dit keer een bekend Amerikaansch studentenlied, dat met veel bravour door Fleischer's groteske creaturen wordt, vertolkt. Wij vinden het jammer dat. deze volmaakte geluidsfilms ten overvloede nog eens begeleid moeten worden door het theaterorkest. Geluidsteekenfilms zijn af. En het is groo te miskenning van hun artistieke waarde, wanneer men er muziek bij laat maken, die er in het geheel niet bij past. Behalve een aantrekkelijke Amerikaansche muzikale grap, draait voor de pauze nog een cultureele film van de Ufa. Dit prachtige, uiterst fijnzinnige werkje behandelt een reeks gedaanteverwisselingen in de natuur. Het is wonderlijk mooi filmpje dat jong en oud belang in zal boezemen. Het variéténummer is dezen keer ook on gemeen goed. De beide heeren (Tribolo and Smiles) hadden enorm succes. Hun acroba tische demonstratie is bijzonder geestig. De hoofdfilm heet „De Blonde Nachtegaal". Het is een operette-achtige geluidsfilm met veel zang en veel dans en veel Duitsche hu mor. volgens bekende beginselen vervaardigd onder regie van Johannes'Meijer. In de hoofd rollet» nieuwe Ufa-sterren, onder anderen Else Eisten en Arthur Hell. LUXOR-TIfEATER. Thomas Meighan in „Het Recht zegeviert". „De Mascotte". De accordeon-virtuoos Angelo Jaconelli. Het programma dat dit keer in Luxor vertoond wordt is zeer goed. In het eerste hoofdnummer trekt vooral het sobere spel van den politie-kapitein de aandacht. In het tweede hoofdnummer doen dc vele ko mische momenten de bezoekers meermalen van harte meelachen. „Het Recht zegeviert' speelt ln de kringen van de Amerikaansche dranksmokkelaars. Het is vooral de actieve politie-kapitein die het bij de dranksmokkelaars moet ontgel den. Wat deze heeren ook uithalen, steeds weer worden zij door de corrupte justitie vrijgesproken. Wanneer het nog eens tus schen den politie-kapitein en den aanvoer der der smokkelaars tot een uitbarsting komt, trekt de laatste aan het kortste eind, al wordt hem ook nu weer de gelegenheid gegeven te ontvluchtendoor de justitie zelve, nadat de dranksmokkelaar den „recht" doenden ambtenaar heeft verteld, dat hij in de pers zal publiceeren wat de justitie voor de misdadigers gedaan heeft, Thomas Meighan, Marie Prevost en (wijlen) Louis Wolheim (bekend uit „lm Westen nichts Neues") vervullen de hoofdrollen op uitstekende wijze. Een goed nummer. „De Mascotte" is vooral een succesnummer voor Kathe von Nagy als ,.De Mascotte" en I. Kowal Samborski als Paul, de tooneelspe- ler. Vier vrienden leven ln armoede bij el kaar. Eén van hen, Paul, is tooneelspeler. In een museum ontmoet Paul Margot-, Dit meisje gaat met den acteur mee naar huls en brengt dadelijk geluk aan. want tegelij kertijd winnen de vier vrienden op een lot een flinken prijs. Het meisje brengt zooveel geluk aan dat de vrienden haar „De Mas cotte" doopen. Het komt tot heel veel vreemde verwikkelingen, doch het meisje overwint die alle. Op een artistenbal wordt Margot tot koningin uitgeroepen en tevens krijgt ze een engagement bij een theater, hetwelk zij niet wil aanvaarden als de di rectie Paul er ook niet bij neemt. Dit gelukt en beurtelings is het nu vrede en twist tus schen die twee, totdat ook voor hen „de goedé afloop" een goede oplossing brengt. Vóór de pauze ziet men nog: ..Grepen uit het Dierenleven in Zuid-Afrika en Nieuw- Guinea". Het Luxor-Nieuws bevat weer veel bezienswaardigs Op het tooneel de accordeon-virtuoos Angelo Jaconelli. Deze artist is zeer handig op het instrument en verwierf grooten bij val. Het geheel vormt een uitstekend pro gramma. MUZIEK. Concert in de Kloppersingelkerk. Wanneer ik boven een verslag van de bij eenkomst van Vrijdagavond in de stem mingsvolle Kloppersingelkerk, een bijeen komst, die volgens het programma aan „Or gelbespeling. Zang en Rede" gewijd was. het woord „Concert" plaats, moet het Kerkbe stuur mij dat niet euvel duiden. Immers de uitvoering was een concert in den besten zin des woords: een wedkamp in ede'e kunst beoefening, door een geest van frischheid be zield en met een schoon einddoel: de verster king van het. orgelfonds. De frlssciie geest, die op deze bijeenkomst zoo weldadig aandeed, was van begin tot eind bemerkbaar. Allereerst reeds in den rythmischen samenzang, een misschien koene wijziging van den psalmzang. maar eene, die niet anders dan ten goede kan werken. Op deze wijze immers wordt een behoorlijke over eenstemming tusschen den zang der gemeen te en het orgel verkregen- Frischheid. ge paard met groote kunstvaardigheid ken merkte ook het spel van onzen Haurlcmschen orgelvirtuoos Jacob Bijster. Hij liet het fraaie instrument zingen en schallen cn juichen: in het ietwat oppervlakkige, maar praalvolle Concert van Handel, waaraan hij een gran dioze cadens toevoegde; in zijn eigen Ko- raalfantaslc. waarin het 3de Choral van Ce sar Franek bijwijlen wat al te kennelijk om den hoek gluurt, maar die overigens Bijstors gezonden muzikalen zin ten volle openbaart en rijk is aan mooie en verrassende harmo nische verbindingen. Franck's invloed was was ook in de ..Improvisat ion-Caprice" van den Belgischen toonkunstenaar Jas. Jongen, zelf een orgelvlrtuoos van na3m. te bespeu ren; achter de Passacaglia van onzen groo ten organist Cor de Wolf rijst echter de schim van den nog grooteren Johann Sebas tian op. Doch op zich zelve genomen kan de Wolf's muziek slechts voor de zooal niet oorspronkelijke, dan toch door en door de gelijke kunstrichting en de grondige kennis van den auteur pleiten. Ik heb het. Instrumentale deel van het pro gramma het, eerst gememoreerd; het vocale echter stond er zeker niet bij achter. De so- praanstem van Mej- Machteld Hogenbeck heeft stellig nog niet het hoogtepunt van ont wikkeling en cultuur bereikt; de hoogte zal nog aan gladheid, de diepte aan kracht en omvang kunnen winnen. Maar ln het me dium is de kracht verrassend cn de reinheid van haar zang is verblijdend als een schoone zomerochtend, wanneer de dauwdruppels fonkelen cn de leeuwerik jubelend omhoog stijgt in de blauwe luchtSchoon visioen in deze dagen van wlntersche kou, van een frischheid. die aan deze uitvoering, of althans aan 't bezoek daarvan, niet ten goede kwam, wan^ er gaapten meer leege banken dan bij mildere weersomstandigheden het geval ge weest zou zijn, en zeker veel meer dan dit concert \erdlend had. Ds. W. W. Smltt uit Vogelenzang-Ben ne broek sprak over het verband lusschen schoonheid en religie en ove7 den goddelljken oorsprong der Kunsthad ik geen ge ijk. toen ik deze uitvoering een concert in den besten zin des woords noemde? K. DE JONG. DE TOESTANDEN IN ARMENIc. VOORDRACHT DOOR DS. A. KRAFT BONNARD. In de Waalsche Kerk heeft ds. A. Krafft Bonnard Vrijdagavond een voord ra edit ge houden over de verschrikkelijke toestanden, waarin de bevolking van Armemc sinds jaren verkeert. Het Armeensche vraagstuk is, zooais ds. Krafft dat allereerst uiteenzette, voor alles een probleem van rechtvaardigheid. Want Ar::#eniè. een der oudste Oh ris ten malies van de wereld, het land, dat ondanks alles zijn godsdienst trouw is gebleven, wordt een groot onrecht aangedaan. De groote onderdrukkingen door het Turk- sche gouvernement dateeren vooral uit de oorlogsjaren 1915—1916 toen de helft der be volking door de Turksehe soldaten eenvoudig werd uitgemoord. Het Jaar daarop stierven bovendien vele Armeniërs tengevolge van de kwellingen en vermoeienissen, diè zij tijdens hun deportatie door de Turken moesten on dervinden. Dc Mogendhedenhebben na den oorlog toegezegd het onderdrukte Land te zul len helpen en inderdaad werd ln 1920 Armenië als vrije staat erkend. Echter, dlVverdrag was weinig meer dan een vodje papier: in werke lijkheid steunden de Mogendheden de Tur ken in hun barbaarsche overheerschtng. Het verdrag van Lausanne, in 1923 gesloten, bc- teekende het doodvonnis van Armenië. Geleid door politieke overwegingen en de belangen van de groot-industrieeien hebben de Mogendheden het land ten gunste van Turkije opgeofferd: Dc soldaten van Kemal Pascha hebben d« hoogstaande cultuur van het land vernie tigd en alles, wat nog aan de oude bescha ving herinnerde, verwoest. Sinds 1924 doen dc Armeniërs herhaaldelijk beroepen op den Volkenbond om verbetering te brengen in den vreeselljken toestand, waarin zij verkceren eu een eind to maken aan de schandelijke be handeling, die zij van de Turkschc regecrlng moeten ondervinden. De heer Krafft was in dit opzicht, van mcening, dat de Volkenbond met zijn betrek kelijk korte ondervinding nog niet. capabel is een oplossing voor deze brandende kwestie te vinden. Spreker zeide veel resultaat te verwachten van de publieke opinie, wanneer deze zich krachtig tegen de houding der Mogendheden zal blijven verzetten. Dc omstandigheden zijn daarom ook zoo précair, omdat dc Armeensche vluchtelingen in bijna geen enkel land worden toegelaten. Duizenden inwoners zijn destijds naar Grie kenland getrokken, maar in October j.l. maak te de Grieksche regeering hot besluit bekend, dat aan geen Armeniërs meer toegang kon worden verleend. Wel hebben in de laatste Jaren vele Jonge Armeniërs goede posities gekregen ln Syrië, maar de groote massa is toch genoodzaakt in het land. dat zij niet eens hun vaderland kunnen noemen. te blijven. Vooral de zieken, de grijsaards, de weduwen en weezen hebben het er hard te verantwoorden. Spreker weer er voorts op. dat een belang rijk percentage van het in den oorlog op» gegroeide geslacht tuberculous is, ais gevolg van het onzekere, gejaagde en onmonschelijke bestaan, dat het in die Jaren met hun ouders heeft moeten leiden. Uitvoerig vertejde spreker van de ontzettende misstanden, die op het oogenbllk in het onderdrukte land hoerschen en van de wijze, waarom dc Sovjet republiek hiervan hoeft trachten te profi- teeren om propaganda voor de bolsjewistische idee en tegen het kapitalisme te maken. Gelukkig rijst er den laatsten tijd in Ar menië zelf meer en meer verzet togen de be staande toestanden. Hier kan men zeker het beste van verwachten, want hot weerstand- bieden is in dit land een aigemeene eigen schap en zonder twijfel zal het rcactionnalro gedeelte tot ln het uiterste in haar pogingen volharden. Ds. F. Ch. Krafft, die ook een kort in leidend woord had gesproken, dankte zijn oom na afloop der voordracht voor zijn be langwekkende lezing en sloot daarna de bij# eenkomst met gebed. VICE-ADMIRA AL TEN BROECKE HOEKSTRA. Naar het Hbld. verneemt is de afgetreden commandant der zeemacht in Ned.-Indic. vice-admlraal Ten Broecke Hoekstra, adju dant. in buitengewonen dienst, van do. Ko- nl.ngn voornemens eerlang den zeedienst met pensioen Lc verlaten, - s

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 9