H.D. PUZZLES CARELS' BOTER JANHAGEL: Radiomuziek der week. EEN VOORBESPREKING BIOSCOOP WINNAARS EN OPLOSSINC VAN No. 19 H.D. PUZZLE No. 20 Opgave H.D. Puzzle No. 20 HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAC 21 MAART 1931 dooi KAREL DE JONG. Hoewel de ..Sommernachtstraum"-ouver- ture van Felix Me ndclssoh n-Ba rthold y alge- meene bekendheid geniet, mag er nog wel eens op gewezen worden, welk een geniaal werk de hand van een 17-jarige met dit stuk leverde. De intensieve cultuur van weten schap en kunst, die in het huis van den vader van den componist, den rijken Ham burger bankier, beoefend werd, en die de medewerking der uitstekencLste leermeesters te hulp riep, is den kinderen ten goede ge komen, maar zou zonder den buitengewo nen aanleg van den jongen Felix toch niet zóó vroege en rijke vruchten hebben kun nen dragen als wc in bovengenoemde ouver ture en in werken uit denzelfden tijd. b.v. zijn Octet, kennen. Men heelt in een geval als dit wel van „b-oaikas-cultuur" gespro ken: inderdaad heeft do begaafdheid van Mendelssohn niet tot een steeds hooger stij gende ontwikkeling geleld. Zijn werkelijke geniale, onsterfelijke werken, als b.v. ook zijn ,Hebriden"-Ouverture en zijn vioolcon cert zijn ontstaan tc midden van veel. da het kenmerk van al te gemakkelijke voort brenging. van routinewerk, draagt. Men mag daarbij in !t. oog houden, dat dit leven, dat reeds ln 1847, dus in 38-jarigen ouderdom, door den dood werd afgesneden, door weinig of geen groote innerlijke of uiterlijke con flicten is verstoord. Wat de „Sommernachts- lraum"-Ouverture betreft: de volmaakte vormbeheersching wijst nog slechts op ta lent en studie; klank (dus de wijze van in- strumentecring) en inhoud zijn volkomen oorspronkelijk, cn verplaatsen onze verbeel ding ters ond in het rijk van Oberon en Tltanla, te midden van de luchtige elfjes en den grappigen Puck, waar het eze'.gebalk tusschen de feestvreugde klinkt. Met de droomerigc inleidlngsaccoorden sluit ook het werk, dat de muzikale wedergeboorte van alle vroolijkheid. fijnheid en geestigheid van het betooverende gedicht van Shakespeare genoemd mag worden. Het vierde pianoconcert van Beethoven wordt, in tegenstelling met het heroïeke vijf de wel het lyrische genoemd: met het oog op de eerste twee hoofddoelen niet zonder recht. Zeer eigenaardig is het tweede daar van, het Andante con moto; een dialoog tusschen orkest en klavier .waarin het orkest het harde, onbuigzame, de klavierspeler het smeekende element vertegenwoordigt. Pas tegen het slot gelukt het aan de smeekingen om den tegenstand te vermurwen. Het Ron do Vivace heeft het gebruikelijk vroolijk, doch geen specifiek lyrisch karakter. Nevens deze standaardwerken zien we met genoegen het werk van een begaafd landgenoo.. Alexander Voormolen, op het programma van het Concertgebouw van Zondagmiddag. Ik kan daarvan tot mijn spijt geen nadere bijzonderheden meedeelen cn wijs dus al leen nog op Tschaikowsky's Ouverture „Francesca da Rimini", een vroeger meer dan tegenwoordig gespeeld stuk, welks in houd overeenkomt met- dien der Dante- symphonie van Llszt: een muzikale schilde ring van Dante's ..Hel", zijn „Inferno" en van het treurige lot van Francesca en Paolo. Dit laatste heeft den componist inspiratie gegeven tot oen ontroerende episode, te mid den van een overvloed snijdende dissonan ten, die de verschrikkingen der verdoemden schilderen. Noemde ik onlangs in ander verband ter loops de Symphonia domestlca van Rich. Strauss, a.s. Maandagavond zal men dit op. 53 (via Oraz) kunnen hooren. De „HuLselij ke Symphonic" is wellicht niet Strauss sterkste opus: de thema's zijn niet zoo sprekend als die van vroegere werken en er is oneven wichtigheid tusschen het huiselijke onder werp en de geweldige o kestbezetting, maar er komen toch amusante gedeelten in, de orkestklank vertoont echt Straussiaansch raffinement en de combinaties der thema's, o.a. in een groote dubbelfuga, zijn zeer ver nuftig. De S. domestlca presenteert ons eerst „meneer", dan „mevrouw", daarna „baby", die volgens de tantes op papa, volgens d. ooms op mama gelijkt. Een scherzo schildert „kinderlijke" spelen, gevolgd door een „wie- galied"; het Adagio overpeinzingen c-n een efdestooneel. de finale dubbelfuga een huiselijke twist met een vroolijk besluit. On danks 7jjn naam heeft het werk qua vorm weinig overeenkomst met de klassieke sym phonic. Alle bovengenoemde deelen gaan zonder onderbreking in elkaar over; de tijdsduur is pl.m. 40 minuten. Strauss wijdde deze compositie aan zijn vrouw en kind en heeft er dus ongetwijfeld menig stukje autobiografie lngeiascht. Den N.C.R.V.-cursus van Maandagavond: „Figuurzaagocfeningen" kan ik in dit over zicht gevoegelijk overslaan, wijl daarmee vermoedelijk noch een viool-, noch een cetlo- recital bedoeld is. Do Bohemer Dvorak (1841—1904) staat evenals zijn landgenoot Smetana met zijn muziek ten deelc op nationaal-Tsjechischeu bodem. In zes ,,Duraky"-trios heeft hij dat duidelijk uitgesproken. Een zijner trio's za: men Dinsdagnamiddag via Hilversum kun nen hooren; Woensdagavond wordt zijn celloconcert, gespeeld door den onvergelijke- lijken Pablo Casals, den „Wundermann mit dem Cello", zooals hij genoemd is, in Queens Hall te Londen gespeeld en door Daventry, Budapest c. a. zenders verspreid. Men ver- zuirac dit festijn niet! Over de Hilier-Variaties van Reger (Don derdag. Concertgebouwvindt men bijzon derheden in de Radiobode. Toch zal het me nigeen moeilijk vallen Regers gecompliceerde harmonieën en contrapuntiek te volgen. De slotfugas zijner vele variatiewerken zijn meestal naar hetzelfde schema gebouwd: eerst een thema dat met dat der variaties schijnbaar geen verband heeft; nadat dit fugatisch verwerkt Is een fuga over een tweede thema, dan beide gecombineerd en tenslotte het oorspronkelijke thema met alle kracht er door heen geblazen of gehamerd; in steeds stijgende kracht en afnemende snelheid naar het einde voerend. Deze kunst is zeer knap doch vermoeiend! Op het Bach-concer: der A. V. R. O., dat voorafgaat zingt de beroemde tenor Walter, vroeger geregeld medewerker als „Evange list" in Bach's Mattheuspassie, den jongeren wellicht niet meer zoo bekend. Het is hierom dat ik op zijn beteekenis wijs. Zijn stem en zeggingsvermogen zijn zeer bijzonder. Hoewel het niet mijn gewoonte is gram- mofoonmuzlek te bespreken, wil ik even wij zen op de belangrijke derde Symphonie van St. Saëns, die men Vrijdagmiddag via Hil versum zal kunnen hooren. Deze symphonie bestaat uit twee deelen; in het eerst? zijn Allegro en Adagio, in het tweede Scherzo en Finale vervat. Bijna alle deelen zijn uit de zelfde motlvlsche elementen (kiemen) ont wikkeld. Men geve acht op het begin, de ma ten der inleiding en den aanvang van het Allegro en trachte deze elementen in het verder verloop na te speuren. De stijging in de finale is ongewoon grootsch. In den aan vang van dit artikel sprak ik van ..broeikas cultuur". De componist Erich Wolfgang Komgoid (geb. 1897' van wie verscheidene werken Zaterdagavond door Berlijn worden uitgezonden, was een compositorisch won derkind, dat reeds op 13-jarigen leeftijd or kestwerken schreef, die de techniek van een Rich. Strauss verrieden. Men sprak toen van een ..Kulturwunder", in tegenstelling met een „Naturwunder". Korngola heeft moderne wegen ingeslagen, doch zich niet ontwikkeld tot een componist- van allereerste grootte. In geen geval neemt- hij een zoo fundamenteele plaats in de muziekhistorie in als zijn vroeg rijpe gaven misschien hebben doen venvach ten. De werken van den zeer vruchtbaren com ponist Joachim Raff (18221882) eerst on derwijzer. later volgeling van Llszt, zijn na genoeg uit de concertealen verdwenen, ook zijn verdienstelijke symphonie „lm Walde", op. 153. Een „Sinfonietta" van hem wordt Zaterdagmiddag in Frankfort gespeeld. MUZIEK. LIEFDADIGHEIDSCONCERT. Van hetgeen op het door den Nieuwen Haar- lemschen Muzikalen „Vriendenkring" georga niseerde concert is ten gehoore gebracht kan niet alles den toets eener crltiek door staan. De praestaties van het ensemble mogen voorlooplg tot studeerlokaal beperkt blijven, totdat door gestadige oefening zuiverheid en behoorlijk samenspel verkregen zal zijn. ter wijl ook aan een betere bezetting aandacht gewijd zal dienen te worden. Wat Donder dagavond ten gehoore gebracht werd liet ln alle opzichten te wenschen over en zelfs de meest welwillende kritiek heeft haar grenzen. Ook het gehalte der gespeelde werken was minderwaardigPaul Linke's Ouverture is een reeks banaliteiten en Komzak zou voor elk muzickexamen zakken als hU met zijn wals „Münchner Kindl" voor den dag kwam, want zijn wals is een drabbig overstroominkje van den Schónen blauen Donau". die dus zijn wateren ln de Lsar schijnt teruggestuwd te hebben. Dc dames H. G. en P. A. van Amstel be schikken over lang geen kwaad stemmaterLaal. dat echter nog ter dege ontwikkeld en ge schoold dient te worden op ..podiumfahlg" te zijn. Meer technische ontwikkeling bewees het vioolspel van den heer Hugo Pohl; het werd echter door de zeer onvoldoende (begeleiding geschaad. Eerst na de pauze, dus zeer laat kregen we werkelijk goede muzikale uitingen te hooren en wel van de zijde van het dameskoor, dat onder leiding van mej. Corrie Bijster be schaafd en zuiver zong en na de taaie stroop wafelcantate van Cath. van Hennes twee zeer geestige en frlssche liedbewerkingen van Jul. Röntgen pittig en smaakvol vertolkte. De moeilijke chromatische modulaties in het laatste der twee werden met verrassende zekerheid uitgevoerd. Ook het mannenkwartet „Euphonia" zong zeer verdienstelijk, voor de afmetingen der groote zaal achter soms wat al te zacht: het mezza voce was soms nauwelijks hoorbaar. Zeer sterke dynamische tegenstellingen wer- den in „Zum Sanctus" van Schubert gegeven; de toonhoogte was hier nog wat onzeker, later stab:e'.er. Orlando's lied van den Lansknecht had in deze ruimte ook wat meer kracht mo gen hebben. e Er was slechts weinig publiek, zoodat de opbrengst der toegangsbewijzen de kosten niet dokt. Rest dus een deficit, aoodat de goede bedoeling: ondersteuning van de nage laten betrekkingen der verongelukte IJmuldcr visschers, geen resultaat heeft. Met het oog op dat doel is het jammer dat niet meer kaar ten genomen zijn. Een opmerking nog: het concert begon over half negen en pas om tien minuten over negenen kon met het tweede programma nummer aangevangen worden. Het verdient aanbeveling den gang van zaken bij derge lijke concerten wat te bespoedigen. K. DE JONG. PALACE. „Inbrekers". Een voortreffe lijke fi'ro met Lilian Harvey. Willy Fritsch en Heinz Itüh- raann. Het programma begint met de Dultsche- en Amerlkaansche geluidsjournalen, die zeer in teressante gedeelten bevaten, onder andere gewijd aan de groote Berlijnsche automobiel tentoonsteling. Een hoogst belangwekkende geluidsfilm Is die. gewijd aan het dieren leven. een B.IP.-film. die als de beroemde cultuurfilms der UF.A.. feitelijk op geen enkel programma mochten ontbreken; zij bevaren. In het korte bestek, een groote dosis leer zame schoonheid, op een alleraardigste po pulaire manier vertoond. In het filmpje waarvan hier sprake Is, wordt een „onge zouten" vergelijking gemaakt tusschen m*n- schelijke.en dierlijke schoonheid cn hoe ongaarne we het toegeven: wij komen er slecht cn niet ten onrechte slecht af. Wie Is mooier, de Marabu met zijn enormen snavel, of.... de man die op hem lijkt en die om hem lacht! De schrandere aap.... of de mensch die een levende argumentatie lijkt van Darwin's leerstellingen, en die om het gekooide dierlacht? Op het toonoel „De Tangino's" een acroba tisch danspaar twee heeren—dat op de maat van de tango een zeer fraaie athletlsche demonstratie geeft! Een uitstekend nummer dat ook uit aesthetisch oogpunt ruim voldoet. En dan de hoofdfilm: Inbrekers. Een muzi kale grap eensdeels, een operette en een mo derne sensatiefilm anderdeels, min of meer verwant aan de groteske „Drei von der Tank- stelle". met ln de hoofdrollen Lilian Harvey. Willy Fritsch, Heinz Rühmann. Oskar Slma. Kurt Oerron, Ralph Arthur Roberts enz- Het is een zeer Ingewikkeld spel. dat men niet au serieux moet nemen, en dat inde groteske gedeelten het best geslaagd is. Er zijn eens reeks bijzonder goed geslaagde chansons in verwerkt en wij twijfelen er dan ook niet aan. of deze film zal evenals ..Drei von der Tankstelle" zijn geld in Haarlem ruim schoots opbrengen. Regiseur Schwartz, die menig voortreffelijk werk op zijn na^m heeft staan, heeft zich hier natuurlijk moeten richten naar den oppervlakkigen aard van het werk. doch men erkent toch menigmaal dc meesterhand! REMBRANDT-THEATER. De Brand in de Opera. Het heer'ijke lenteweer is er zeker schuld aan. dat Vrijdagavond Rembrandt-Theater niet zoo druk bezet was, als we dat gewoon zijn. De hoofdfilm ..Brand in de Opera" ver dient zeer zeker Volle zalen. Er gaat van deze film. speciaal van hot laatste deel een zeldzaam suggestieve kracht uit, die voor Inlet geroutineerde argelooze bioscoopbezoe kers adembeklemmend is. Bijzonder knap re- gissc-urswerk is dc verfilming van dc hallu cinaties var. de opera-zangeres, die op h<*? randje aan den dood door verbranding ot verstikking is ontkomen. Door bemiddeling van den rijken kunstbeschermer Otto van Linger. Gustaf Gründgens* wordt Floriano Bach Alexa Engström> eer. korist-je aange wezen om de vrouwelijke hoofdrol In ..Hoff manns Erzahlungen" te zingen. Otto van Lingen denkt dat hij daardoor eenlge rechten op het meisje kan laten gel den. maar hij wordt, door het meisje met ver ontwaardiging afgewezen. Ze wil niets, maar» dan ook niets, van hem weten Geheel anders staat ze tegenover Richard Faber iGustav Fröhllclrt den vriend en secretaris van Van Lingen. Ze heeft direct groote liefde voor hem gevoeld, welke liefde door Faber van ganscher harte beantwoord wordt. Op den avond, dat Floriano voor den eer sten keer zal optreden als Olympia in „Hoff manns Erzkhlungen, ontstaat er ac.htcr de coulissen brand. Het publiek rent ln paniek naar den uitgang, het brandscherm zakt en beperkt den brand tot de artistenafdeeling- Otto van Lingen en Richard Faber snellen toe om Floriane. die op het tooneel bewuste loos is neergevallen te redden. Bijna 'gelij kertijd bereiken zij het meisje, maar van Lingen. die eerst sinds kort weet. dat Floriane en Faber elkaar liefhebben geeft Faber het bewustelooze meisje. Als Floriane eindelijk weer tot hot bewust zijn komt is de eerste dien zij ziet Richard Faber, die bij haar bed waakt Een blij lachje glijdt even over haar gezicht cn met span ning vraagt ze: „En van Lingen?" Tot haar cn zijn vreugde kan Faber antwoorden, dat van Lingen het goed maakt en haar hartelijk laat groeten, waarmee we aan het einde van de film zijn gekomen. Een aardige gedachte is het deze film te doen inleiden door den Ilollandschen film- artlst Roland Varno, die dat op gez-ellige wijze deed. De bekende volgorde van het programma brengt na de openingsmarsch, het. Polygoon's Holl. Nieuws. Fox Movietone News. Para mount Sound Journal en een geluidsteeken- film van Max Fleischer, getiteld „By the beautiful Sea". De buikspreker Barandlnl met zijn August hield het publick eenigen tijd prettig bezig. LUXOR-THEATER. „Misdadigers der wereldstad". „Ook het gerecht kan dwalen". Een interessant tooncclnummei'. Deze week worden In het Luxor-Theator twee filmnummers vertoond, die elk afzon derlijk een bezoek aan deze bioscoop meer dan waard zijn. Veel geven deze spannende nummers te genieten. Het eerste behandelt den strijd van de politie tegen misdadigers Cn. het tweede de rechterlijke dwaling, waar het hier bijna van komt. In .„Misdadigers der wereldstad" is het vooral George Bancroft, die in de rol van den politle-kapiteln Nolan uitblinkt. Het ls een harde strijd in Nolan moet voeren, want hij heeft te doen met een bende die voor niets, ook niet voor een moord, terug deinst Welke pogingen de bandieten aan wenden. het gelukt hun niet Nolan te tref fen of om te koopen. Totdat /.ij einde'ijk iets vinden dat Nolan noodlottig wordt. Zij beschuldigen hem namelijk van medeplich tigheid aan den moord op zijn vriend. Nolan neemt zijn ontslag bij de politie en raakt verslaafd aan den drank, totdat de vrouw in het spel komt, die hem vertelt dat niet hij, maar de aanvoerder van he bandie ten de m&daad gepleegd heeft. Nu Is Nolan opeens weer de oude en bU toont, dit door de bende uit te roeien. Evelyn Brent vervult op uitstekende wijze de rol van het meisje. Het Luxor-Nicuws wordt deze week ver zorgd door Orion. Het Ls zeer actueel. Na dc pauze allereerst op het tooneel: Les Heracles, komische Jongleurs, die ons dikwijls verbluffende staaltjes van hun handigheid laten zien. Een warm applaus bewees dat het gebodene zeer in den smaak viel. Als tweede hoofdnummer: „Ook het ge recht kan dwalen". Een spannende geschie denis met in de hoofdrollen Warner Baxter, Marv Duncan en Edmund Lowe. Het is de geschiedenis van een jong echt paar. bij wie op zekeren dag eer. vriend des huizes zich van het leven berooft. De man denkt dat zijn vrouw de daad begaan heeft en neemt alle schuld op zich. Hij zou schul dig bevonden zijn wanneer niet op het laat ste oogenbllk een meisje verschenen was, dat hot heele geval gezien heeft. De film ein digt dan ook met de vrijspraak van den man. STEUN AAN DE 8UIKERBIETENCULTUÜR. De Tweede Kamer heeft Vrijdagmiddag be sloten op voorstel van de voorzitter, om Woensdag bij den aanvang der vergadering aan de orde te stellen het wetsontwerp tot steun aan de suikerbietencultuur. SCHEEPVAARTBERICHTEN De prijzen voor H. D.-Puzzle no. 19 zijn he den verzonden aan de volgende abonnés: Hoofdprijs a 7.50. De heer P. J. JONGEJAN, Spaarne 61. 5 premie's a 2-50. De heer J. PIJPERS, hoek Zuiderstraat 2. De heer J. POLDERMAN, Scheldestraat 25. Mej. N. SCHAAP, Van der Vinnestraat 25 rd. Mevrouw S. E. RIDDERHOF—PARRée Verspronckweg 83 rd. De heer K M. STRATING, Koningsweg 38, Velsen. De oplossing is: geBiEd duTtEn doRpEl dcErNls. leGlO hoEnDer gi-EbBe plUtUs tiRaDe gaArNe kiEzEn moNdVol sfEeR moRgEn leVeR leid Er haNdDruk Het spreekwoord luidt: .HETER EEN GOEDE BUUR DAN EEN VERRE VRIEND" Hieronder volgt de 20e puzzle-oocaaf, waarvan de oplossingen op de navolgende voorwaarden en met gebruikmaking van net afgedrukte inzendersformulier kunnen wor den ingezonden. Oplossingen, verzonden in gesloten couvert, waarop vermeid „Puzzle-rubriek" moeten uiterlijk Maandagavond a.s. in ons bezit zijn. Bij de oplossing moet onderstaand formu lier worden ingezonden, uitgeknipt en duide lijk leesbaar ingevuld. Bij ieder formulier mag slechts één oplossing worden ingezon den. Voegt men er meer bij, dan moeten wij ze alle van het mededingen naar de uitge loofde prijzen uitsluiten. Horizontaal: 1 mannenstem 4 projectiel 6 eenlg merkwaardig 7 meisjesnaam 9 neerslag 13 lijst 15 muze der lyriek 17 voegwoord 18 jongensnaam 21 meisjesnaam 23 preutsch (Fransch) 25 dorschvloer 27 viervoetig dier 28 tot 29 voegwoord 29 deel van een schip 30 metaal 31 niet heldhaftig 32 hebben vogels 36 voorgerecht 39 dus derhalve 40 hoon 43 Zuid-Amerikaansche republiek 44 berg 46 familielid 47 gedeelte van een korenhalm 48 ingewijde 50 meisje (Maleisch) 52 Russisch staatsman 54 ontvangkamer 55 vloeibare spijs 56 boom Hier het formulier: H.D. PUZZLE No. 20 Adres: Naam Inzender: 23 Maart 1931. V erticaal 2 gehoorzaal 3 ander woord voor bek 4 geneigd klaar 5 verfkleur 7 gezang 8 naam v. h. beeld op Koninklijk paleis op den Dam. 10 ontbrandbare stof 11 oefening 12 dwingen aansporen 14 deel van een wagen 16 omheining 19 strik 20 bladgroente 22 inwendig lichaamsdeel 23 koningszoon 24 voorkomendheid 26 uitbouw aan een huis 32 niet dichtbij 33 gelijk 34 gemeente in Noord-Drente 35 stuk goed 36 deel van een kap 37 gebergte op de grens Azië-Europa 38 kruikje kannetje 41 tot 53 schadelijk insect 42 aanbieding 45 schrijfgereedschap 47 verkorte meisjesnaam 49 stad in Italië met bekend bouwwerk 51 rivier in Noord-Frankrijk 53 drinkgerei Voor goede oplossingen loven wij uit: een Eersten Prijs van 1 7.50 Vijf Premies van 2.50 elk. Zijn er meer goede oplossingen dan het aantal prijzen, dan zullen deze bij loting worden toegekend. De namen van de prijswinnaars zullen wij ln ons nummer van den volgenden Zaterdag 28 Maart publiceeren. Er bestaat geen beroep op de genomen be slissingen. Correspondentie er over kan niet worden gevoerd. Alle oplossingen moeten bezorgd of per post gezonden worden aan onze bureaux Groote Houtitraat 93. Van onvoldoende gefrankeerde brieven wordt geen nota genomen. INGEZONDEN MEDE DEELINGEN a 60 Ct*. per re®el. EEN SMAKELIJK KOEKJE BIJ DE THEE 20 CTS. PER ONS. Apherat 18 Maart van Buenos Ayres n. Rotterdam. Abbekerk p. 20 Maart Gibraltar, Rotter dam n. Britsch-Indië enn Australië. Buitenzorg 20 Maart te Batavia van New- York. Bllderdljk 19 Maart v.m. te Baltimore v. Ritterdam. Breedijk 18 Maart van. v. New-York n. Java. Colombia 19 Maart v. Curasao n. Pto Ca- bello. Dinteldijk, 20 Maart te Rotterdam van Vancouver. Drechterland 20 Maart te Bremen van Hamburg. Fauna 19 Maart te Londen. W. Inchë n. Amsterdam. Grijpskerk 19 Maart van Mozambique. 0.-Afrika n. Rotterdam. Ivo, 18 Maart te Rio Grande do Sul v. Amsterdam. Immo p. 20 Mrt VUsslngen, Amsterdam 1.v. Antwerpen n. Brazilië. Indrapoera 20 Maart 6 u. te Marseille, Batavia n. Rotterdam. Merauke p. 19 Maart 23 u. Sagres, Rot terdam n. Batavia. Poelau Bras 19 Maart v. Gibraltar, Am sterdam n. Batavia. Rotterdam 19 Maart n.m. v. Alexandrlë n. Kotor. Rlou 19 Maart v. Sjanghai, Japan n. Rot terdam. Rhea 19 Maart 12 u. v. Havre, W.-Indië n. Amsterdam. Sierra Morena 18 Maart van Boulogne, Amsterdam n. Buenos Ayres. Springfontein np. 19 Maart Dakar, Rot terdam n. Kaapstad. Talisse 20 Maart te Marseille, Batavia n. Amsterdam. Venezuela 19 Maart van Curacao n. Pto Colombia. LJselkerk 19 Maart te Melbourne v. Rot terdam»

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 17