Stofzüigerhuis MAERTENS Alle merken Stofzuigers ontstaan, terecht in de 'expeditie, vanwaar de distributie over stad en land begint. Van Boom tot Krant. Van woud tot fabriek. Van stam tot doorzichtig dunne materie, bezaaid met duizenden zwarte teekentjes, die ons iederen dag het nieuws uit de hcele wereld verraden! Voorwaar, een merkwaardige evo lutie 1 INGEZONDEN* MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regel. Barteljorisstr. 16 - Tel. No. 10756 HAARLEM'S DAGBLAD TWEEDE Zoo zijn wij van de hoogste etage afgedaald r.aar den beganen grond, van de vier karen .op den zolder, via de kookketels en de sepa* WOENSDAC 1 APRIL 1931 BLAD stof wordt voorkómen; eindelijk wordt de brei nogmaals sterk verdund naar de zandvangers geleid, ondiepe kanalen, voor zien van dwarss chotten die het tempo van de zich voortbewegende stof verlangzamen en het vuil vasthouden; de knoopenvangers, een roteerend trommelsysteem, vangen de on reinheden, die nog achtergebleven mochten zijn tenslotte nog op. De vloeibare massa passeert, voor zij in de eigenlijke papiermachine komt, nog de barrière der schuimlatten. die het overtollige schuim tegenhouden en de materie gelijk matig over koperdoek verspreiden. Op liet kopergaas wordt steeds meer vocht aan den stof onttrokken zoodat geleidelijk de toestand in plaats van vloeibaar, vast wordt. De pap is papier geworden, het kopergaas heeft zijn weg terug vervolgd en het vilt neemt het jonge papier op, dat neg altijd vijf en tachtig procent water bevat. Het passeert twee persen, wordt gekeerd, omdat de op pervlakte die met de viltlaag in aanmerking kwam wat ruw is geworden en nadert de klemmende lendenen van een derde pers. Het vochtgehalte is nu al tot op een derde ge daald! De papiermachine is eenige tientallen meters lang want achter het complex ro- teerende walsen en banden zonder einde van kopergaas en vilt, liggen de verwarmde droog- cylinders, die uiterlijk wel overeenkomst vertoonen met de rotatiepersen waarop straks uw krant gedrukt zal worden. De papierbaan beweegt zich met een snelheid van pi.m. 200 meter per minuut voorwaarts. Enorme cylin ders, met een spiegelglad oppervlak geven het papier zijn glans. Voor het nadrogen en afkoelen passeert de witte baan nogmaals eenige cylinders, waarna zij eindelijk terecht komt op de tamboer', vanwaar het papier wordt overgewikkeld op een bok, die het in aanraking brengt met de bobineuze, of snij machine die de strook op maat snijdt en in kleinere rollen verdeeld, die de afnemers op de rotatiepersen leggen. De bobineuze zorgt tevens voor de afwerking. Zij snijdt de beide uiterste randen van de rollen, die nimmer geheel gelijkmatig zijn, glad af en de strooken die ais afval ter weerszijden vrijkomen worden onmiddellijk pneumatisch afgevoerd en weer bij den grondstof voor de papierfabricage gevoegd. Couranten die zooals Haarlem's Dagblad dagelijks vele illustraties geven, gebruiken veelal gesatineerd, of extra geglansd papier, dat een beteren afdruk van de clichés waar borgt. Het glanzen van het papier is een herhaling van het glansproces op de papier machine, dat zich voltrekt door de aanraking met de spiegelgladde wanden van den cylin der. Het extra glanzen of satineeren gebeurt op den calander, een monumentale pers, met LETTEREN EN KUNST (Zie ook elders In dit nummer) DANSAVOND TILLY SYLON MET MEDEWERKING VAN DE H.O.V. Na afloop van het ballet ..Prometheus Ge kluisterd" stonden de heer en mevrouw Adam samen op het tooneei en brachten toeschou wers en uitvoerenden terwijl aldoor maar bloemen werden aangedragen hun een hartelijke, warme ovatie. Dit moet voor den heer en mevr. Adam een mooi en dankbaar oogenblik zijn geweest, want hier werd hulde gebracht aan beider artistieken arbeid, de vrouw voor wat zij met haar leerlingen op choreographisch gebied had gepresteerd, den man voor zijn knappe leidingvan het orkest. Een zoo gezamenlijk opgaan in de kunst en een zoo gelukkig slagen is zeer zeker zeldzaam Ik heb allen eerbied voor het werk van Til ly Sylon. Wat zij met louter dilettanten weet te bereiken is ongetwijfeld bewonderenswaar dig. Want als dilettanten moeten wij om zuiver te oordeelen al deze danseressen toch blijven beschouwen en wij mogen geen vergelijkingen gaan maken met een corps de ballet van geroutineerde en getrainde ballet- teuses. Welk een arbeid en een studie moe ten er alleen reeds zijn voorafgegaan aan de zen avond, voordat men tot zulk een resul taat kwam! En vooral ook welk een overgave en een lust tot dansen! Want wij zagen niet minder dan 8 ensemble-dansen waaraan soms 16 dames meewerkten en een ballet van groote opzet in 3 afdeelingcn: „Prome theus gekluisterd" op de bekende muziek van Beethoven! Al deze dansen werden met groo te zekerheid uitgevoerd, zoodat men dikwijls niet meer dacht aan de lange voorbereiding, die daaraan vooraf moet zijn gegaan! Die lust en die liefde voor de danskunst, die overgave heeft Tilly Sylon op haar leerlingen weten over te brengen en het resultaat zagen wij op dezen voor dilettanten voortreffelijk ge slaagden avond. Wij zijn geen over-gracieus ras en wanneer ik terugdenk aan veel, wat ik gisteren zag, stijgt mijn eerbied daarom voor het werk van Tilly Sylon te meer! O, zeker, het was niet alles feilloos, wij zagen nu en dan dames, wie het blijkbaar moeilijk viel van de aarde los te komen en te „zweven"; in de menuetten, gedanst op de muziek van Grieg misten wij wel eens bij sommigen vooral bij de mar kiezinnetjes de fijne speelsche gratie, die wij van markiezinnen verwachten, maar hoe veel goeds stond daar tegenover. Van hoe veel dans-„freudigkeit" gaf reeds dadelijk de Poolsche dans op muziek van Scharwenka blijk, vooral bij de in het rood gekleede da mes, die met een voor .dilettanten wel op merkelijke vaart en „Schwung" dansten! Hoe geestig van vinding en hoe voortreffelijk van uitvoering was van die acht dames de groteske op muziek van Egon Wellesz, ge danst in aardig gevonden costuums zwar te tricots met groene en roode pruiken en met die waarlijk groteske, hoekige bewegin gen. Deze dans vooral getuigde van fanta sie bij de ontwerpster. Welk een goede trou vaille, die ingeslapen groep bij het begin en het daarna ontwaken en het grappig, uitge laten dansen en het weer terugkccren aan het slot tot den slaaptoestand van het be gin! Geen wonder, dat deze dans gebisseerd moest worden! Maar nog grooter was het succes van Cache - Cache et Surprise, gedanst door 4 kinderen op muziek van Mozart. Die kleine dans werd voor mij het hoogtepunt van den avond, omdat het zoo zuiver en echt was. Wie zooiets met kinderen weet te bereiken, moet over een groot paedagogïsch talent be schikken. Hoe ontroerend lief dat zoeken van dien kleinen dreumes en dan daarna dat te leurgestelde wegkruipen in een hoekje, heel klein en heel eenzaam! En dat spel der an deren, zoo licht en zoo werkelijk speelsch. Voor dat zuivere dansen van die vier kinde ren gaf ik heel wat nummers van de oude ren cadeau. En het publiek dacht er al net zoo over, want het vroeg om herhaling en had het nummer nog wel meer willen zien. Van fantasie der ontwerpster getuigden ook de preludes op muziek van Chopin waarvan vooral de groepeeringen en de kleurcombinaties der costuums zeer geluk kig waren. De costuums bij de walsen uit Der Rosenkavalier kon ik minder bewonderen. Maar in de dans was losheid, gratie en vaart, vooral bij de groep in het rood. Tilly Sylon zagen wij in een Spaansclien dans op muziek van Manuel de Falla! Het lijkt mij toe, dat haar kracht meer ligt in het paedagogische en vooral in het ontwer pen en het instudeeren van ensembles dan in het persoonlijk dansen. Aan de leerares stellen wij natuurlijk andere eischen clan aan cle leerlingen en ik kan niet zeggen, dat zij hieraan geheel voldeed. Voor een Spaan sclien dans was alles veel te zwaar, al wist zij met het steigereid rhytme aan het slot dan ook wel eenig effect te maken. Na cle pauze kregen wij zoo waar een ge heel ballet. Verrassend was al dadelijk het decor, het berglandschap, dat zoowel de aarde als cle Olympus voorstelde! Het gaf al weer een bewijs, dat het tooneei in den Schouwburg aan den Jansweg in niets onder doet voor dat van den schouwburg op het Wilsonsplcin. In Prometheus Gekluisterd werden wij nog sterker dan voor de pauze ge troffen door cle fantasie van Tilly Sylon. wel het meest in het eerste deel, waarin vooral de vreugdedans der aardbewoners om het vuur van een verrassende onstuimigheid was. Dat was qua dans een der beste num mers van heel den avond. En van opmerkelijk regie-talent gaf ook het tweede deel het Godenfeest op den Olympus blijk. Wij leerden uit dezen op- marsch der Godinnen de mannen waren op den Olympus blijkbaar rariteiten dat ook in de Godenwereld het fascisme al troef was! Bij de dansen op den Olympus onder scheidden zich vooral de dames Chapoix en Tiny de Koning, die reeds in andere dan sen hadden getoond het meeste danstalent te bezitten. Het derde deel met dien triomftocht der Goden vond ik het minst geslaagd. Dat telkens terugkeeren van Zeus en cle moeizame wandeling met zijn gevolg over de rotsen altijd weer hetzelfde wegje deed mij te veel denken aan de ronddraaiende prenten van oude Italiaansche orgels. Maar hel slot de groep der smeekende Godinnen voor den Olympus was weer beter, zoodat het ballet toch bevredigend eindigde. De H.O.V. heeft onder leiding van den heer Adam de Prometheus-muziek zee mooi ge speeld. zooals ons orkest trouwens ook de verschillende nummers voor de pauze uitste kend had begeleid. Een zoo gelukkig samen gaan van muziek en dans in onze stad is te zeldzaam om er niet niet met vreugde van te gewagen. De stampvolle zaal toonde zich dan ook uiterst dankbaar en bracht aan het slot den uitvoerenden en in het bijzonder den heer en mevrouw Adam, die de ziel van dezen avond waren een zeer geestdriftige ovatie. J. B. SCHUIL. CHARLOTTE DE CORDAY. VOORDRACHT DOOR M. ALBERT-EMILE SOREL. Voor de Alliance Francaisc te Haarlem heeft Dinsdagavond de historicus en roman cier Albert. E m i 1 e S o r c 1. de zoon van den beroemden Franschen geschiedschrijver Albert Sorel, een voordracht gehouden over de veelbesproken figuur van Charlotte de Corday. De voorzitter, de heer J. H. Sauvour, herinnerde er in zijn openingswoord aan, dat dit feitelijk de laatste avond van het ver- eonigingsjaar was, maar dat op 20 April a s. nog een extra-avond zal volgen, aangeboden door cle Fransche Spoorwegen. Spreker acht te het overigens overbodig M. Sorel aan het publiek voor te stellen, omdat dit reeds de vierde maal was. dat den Haarlemschen leden de eer tebeurt viel de bekwame historicus in hun midden te mogen hebben. Do heer Sauveur vestigde de aandacht der aanwezi gen op het belangwekkende boekwerk, dat onlangs van de hand van M. Sorel verschenen is, betreffende Charlotte de Corday. M. Sorel, die hierop het woord nam, richtte zich allereerst in een hartelijk spcechje tot den heer Sauveur persoonlijk, in verband, met de hooge onderscheiding, die den ener gieken voorzitter eenigen tijd geleden ten deel is gevallen. Daarna kwam spreker op zijn eigenlijk on derwerp. M. Sorel begon met een uiteenzetting te geven van den politieken toestand van Frankrijk in 1793, het jaar dat Marat door Charlotte de Corday om het leven werd ge bracht. De Nationale Conventie was bijeengeroe pen, bestaande uit de Girondijnen en de Montagnards. Laatstgenoemden, die het volk op hun hand hadden, zijn de menschen ge weest, die de executie van Lodewijk XVI hebben weten door te zetten. De voornaam ste leiders van deze groep waren Robespierre, Danton en Marat. Marat schetste spreker als den vurigen veraar voor een dictatuur in Frankrijk, de man, die het volk tot het uiter ste wist op te zweepen door zijn heftige aan klachten tegen het bestaande régime in „'1 Ami du Peuplc". Hoofdzakelijk door zijn toedoen werden de Girondijnen ten val ge bracht. Een gedeelte hunner werd geguillo tineerd. de overigen namen dc vlucht. Deze gebeurtenis nu is voor Charlotte de Corday aanleiding geweest om de hand te slaan aan den man, die volgens haar dc oorzaak van de ellende in haar land was: Marat. Spreker ging vervolgens uitvoerig den levensloop van dit merkwaardige meisje na. Charlotte de Corday stamde uit een oude en aanzienlijke Normandischc familie. Al vroeg had zij dc overtuiging, dat zij eens, gelijk een Jeanne d' Are, oen roeping zou moeten vervullen. Eenigen tijd bracht zij door in een klooster, waar zij veel en dikwijls in de bijbel las. Later kwam zij in aanraking mot de werken van Pierre Corneille. die een grooten indruk op haar maakten door do belangrijke problemen, welke de schrijver daarin behandelt. Ook met de ideeën van Jean Jacques Rousseau raakte zij bekend. In do voornam© Franscho kringen, waarin zij een periode van haar leven doorbracht, leer de zij de afschuw voor het optreden van de Montagnards kennen. Haar sympathie ging uit in de richting van de Girondijnen en de wijze waarop dezen tot een ideale republiek wilden komen. Toen nu de Girondijnen door het geweld van dc Montagnards vielen en zij in eigen kring den verschrikkelijken Invloed van de macht der Bergpartij had ondervon den, stond haar plan vast. Op den 13dcn Juli 1793 begaf zij zich, gewapend met een mes, dat zij zich onderweg verschaft had, naar de Rue des Cordeliers, den zetel van Marat. Het kostttc Gxaar veel moeite tot den gevierden volksheld door te dringen, maar eindelijk trof zij hem aan in zijn bad kamer. Hier volgde een der bekendste pas- pages uit de Fransche historie: de moord van Charlotte de Corday op Marat. Op zeer tref fende wijze vertelde dc heer Sorel, hoe liet meisje steeds bezield is geweest met den drang haar land van een „monster" te moeten be vrijden. Nadat spreker nog in het kort het verloop van de terechtzitting tm de executie waa nagegaan, vertoonde hij een serie bclang- •wekkende lichtbeelden, die een goede illustra tie van zijn interessante en afwisselende voordracht vormden. De heer Sauveur dankte tenslotte den spre ker voor hetgeen hij dezen avond gebracht had en hoopte, dat dc heer Sorel ook het volgend jaar weer in Haarlem zal verschij nen. AGENDA Heden: WOENSDAG 1 APRIL Gem. Concertgebouw: Laatste ledcnconcerb H. O- V. 8.15 uur. Remonstrantenhuis: „Wetenschap en Reli gie". Psychometrische en helderziende expe rimenten. 8.15 uur. Lcidscliestraat 20; Openbare Bijbellezing, 8 uur. Palace: .Hallelujah!" Op het tooneei; Gebr. Gordell, 2.30 en 8.15 uur." Luxor Theater: ..Heimwee" en ,.Dc ontem bare bruid". Op het tooneei; Rcné en Partner. 2.30 en 8.15 uur. Rembrandt Theater: „Dc vlucht naar het geluk". Op het tooneei: liet Wladimlr Picque Trio, 2.30, 7 en 9.15 uur. Bennebroek: Raadsvergadering, 8 uur, DONDERDAG 2 APRIL Groote Kerk: Orgelbespeling 34 uur. Bioscoopvoorstellingen Teyler's Museum, Spaarnc 16. Geopend op werkdagen van 11—3 uur, behalve 's Maan dags, toegang vrij. door L. A (Met teeLenmgen van WLADIMIR BIELKINE.) (SLOT.) Een interessant moment is het openen vaji den Icetel., PAPIERFABRIEK VAN GELDER ZONEN. Wij verlaten het dak van de fabriek na onze blikken te hebben laten weiden over het enorme hout-park, waar de duizenden siammen van geschilde- en tot plusminus éen meter lengte gekapte Finsche en Russi sche fijnsparren, opgeslagen liggen. Dit is de „prozaïsche neerslag" van het romanti sche woud. Voor wij van boven naar beneden de éta ges bezichtigen, waarop zich het proces van de bereiding der cellulose afspeelt leiden wij u in gedachten nog even terug naar den be ganen grond, waar cle groote machines staan, waarvan het inwendige het best te vergelijken is met het mechanisme van een snijboonenmolen. De kleine houttreinen die parmantig af en aanrijden, zorgen voor voortdurenden toevoer voor de „snijboonen molens" die de korte stammen der fijnspar ren met groote snelheid kleinhakken en de millioenen schilfers naar breede trottoirs- roulants brengen, die voor het sorteerings- proces zorgen en voor het vervoer naar de opslagplaats, die op de hoogste etage van de cellulosefabriek gelegen is. De opslagplaats is een groote in vier vakken (karen) ver deelde zolder met bodemkleppen die in verbinding gesteld kunnen worden met de kookketels (vier van 250.000 liter inhoud) waarin de houtschilfers worden gekookt in ewavelzurige kalk-oplossing. Door zwavelertsen (pyrieten) te verbran den, ontstaan gassen, die door torens geleid worden, welker fraai silhouet iederen IJmui- denaar en iederen bewoner van Velsen en Beverwijk, bekend is. In deze slanke, 45 M. hooge gevaarten druppelt water dat met den kalksteen in de torens een oplossing vormt, waarmee de zwavelgassen een ver binding aangaan, die zwavelzurige kalk heet. Het vrijgekomen koolzuur ontwijkt in den lucht. Wij dalen langs de betonnen trappen een etage lager en zien hoe uit de trechtervor mige karen 56 ton houtschilfers in de kook ketels storten, die de twee lagere etages in beslag nemen. Want iedere kookketel is on geveer 13 Meter hoog en heeft een doorsnede van 6 1/2 meter. De ketels zijn met zuurvaste tegels bekleed en worden met stoom ver warmd. Houtschilfers en zwavelzurige kalk ontmoeten elkaar hier en alles wat geen vezel is wordt door het koken uit het hout gehaald. De reine vezel blijft over, vermengd met loog. Een interessant moment is het openen van den ketel. Op het afvoergat staat een druk van maar liefst 250.000 liter, loog en vezel spuiten dus met enorme kracht, met veel lawaai en in een dikken straal naar buiten, naar de lagere etages waar de vezels gewasschen worden en een langdurige be handeling ondergaan in de zoogenaamde separatie, waar de stof los van iederexr on- derlingen samenhang wordt gemaakt. Men doet dat door een zeer ruime verdunning (1 deel cellulose op 300—350 deelen water) en door de stof te leiden door centrifugaal sor teerders; daarna wordt cle vezel weer ge leidelijk in een dikkeren brei-achtxgen toe stand gebracht en op de cellulosemachine ge leid, die om het zoo eenvoudig mogelijk uit te drukken uit roteerend koperdoek, zeer fijn metalexx gaas, bestaat. Door dit koperdoek kan het water wegvloeien, de vezel blijft op het gaas achter. Door persen en rollen wordt het watergehalte steeds geringer en de vezelmassa steeds compacter en stex-ker, zij verlaat op maat gesneden exx in rollen de fabriek. In Velsen wordt de cellulose, met houtslijp vermengd, gebruikt voor de fabri cage van courantenpapier doch de fabriek iix Velsexi levert ook cellulose voor de andere afdeeliixgen vaxi Van Gelder Zonen in Neder land, om daar ook weer, hetzij tot couranteix- papier, hetzij tot kunstdruk- of grof pak papier, verwerkt te worden. ratie, naar de eigenlijke cellulosefabriek, waar de vezelmassa verdikt is tot het cellu- losetapijt dat op het koperdoek ontstaat en in rollen gedistribueerd wordt over de Vel- sensche- en de andere Nederlandsche papier fabrieken. De eerste phase Van boom naar krant is volbracht, en hier in het kort en zoo eexi- voudig mogelijk naverteld, want de weg dien de vezels gaan, nadat zij, uit de afvoerbu:s van de enorme kookketels storten is een kronkelweg via droogtx-ommels en vacuums die het water wegzuigen, via banden zonder eind en walsen en persen. Een deel van het hout uit de enorme voor raden gaat dus naar de „snijboonenxnolens". waar het tot schilfers gemalen wordt, een ander deel gaat naar de groote slijpsteenen die paarsgewijze en gedreven door motoren van 1750 P. K. uur in uur uit, snel rondwen telen. Onder grooten druk wordt het hout te- gen deze 10 slijpsteenen geperst en het slijp sel dat zoo ontstaat wordt onmiddellijk ver mengd en verwarmd met water. Nadat de brei gesorteerd is, nadat alle orxgerechtigheden, te grove stukken enz., er uit verwijderd zijn, wordt zij naar de papierfabriek gepompt waar inmiddels ook de cellulose gearriveerd is. Houtslijp en cellulose, vermengd met de noodige chemicaliën voor de kleur van het papier komen in de roerkxxipen terecht, en vandaar wordt de brei naar den „hollander" geponxpt, die zijn naam wel te danken zal hebben aan het feit dat hij in ons land voor het eerst werd toegepast. De „hollander" is een kuip waarin messen gemonteerd zijn en waarin een wals rond draait die eveneens van messen is voorzien. Tusschen de stilstaande en de circuleerende messexx wordt de pap van cellulose en houtslijp en kleurstof innig ver mengd en de vezels wofden fijngemalen. De wals zorgt er voor dat de stof voortdurend in beweging is en desnoods eenige malen ach ter elkaar de zelfde bewerking kan ondergaan. Na den „hollander" komen de voorraadskud- pen aan de beurt, waarin door middel van voortdurende bewegirxg bezinking van de Bij het mangat van één der kookketels. enorme walsexi die het papier, nadat het be vochtigd is, nog eens onder hoogen druk pas- seeren moet. De walsen zijn om en onx, van papier of staal. Langs kanalen en spoorwegrails nadert het papier zijn bestemming. De drukkerij. De zware rollen worden op de rotatiepers ge bracht en met duizelingwekkeixde snelheid vliegt het papier langs de, door de drukinkt bevochtigde, in de stereotypie vervaardigde halve cylinders, welker oppervlakte de spie gels der pagina's met haar nieuwsberichten haar artikelen, haar foto's, haar advertenties, dragen. Het witte papier, onbesmeurd, rein, komt als courant, gevouwen, gesneden, en als mas saproduct waarvaxi er duizenden in c-en uur Van Gelder Zonen in Velsen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 5