Qva) maaltijd is dan een succes. Probe ENGELSCHE EVOLUTIE. LETTEREN EN KUNST Spanje. BUITENLAND. Frankrijk. Amerika. HET TOONEEL Stemmige Bloemen. MUZIEK. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN i 60 Cu. p«r rt5«l. Openstelling van vermakelijkheden op Zondag. Wetsontwerp in 2e lezing door het Lagerhuis aangenomen. DE NIEUWE MARGARINE HAARLEM'S DAGBLAD VIERDE De ooorgeschiedenis. Een liga die de wet van 1780 naar de letter nam. HET BELANGRIJKSTE NIEUWS Engeland heeft de laatste 10 jaar een krachtige evolutie doorgemaakt. Insiders weten, dat de geïllustreerde groote week bladen voor een deel hun groote vlucht te danken hebben aan het feit dat men thans oirbaar acht deze bladen op Zondag te lezen en hen na Zaterdag 12 uur thuis te ontvan gen. Het is niet zoo heel lang geleden dat er in de afgelegen gebieden zelfs voor de be zorging van die bladen geen mensch te vin den was en dat een Londensche familie die zich zelf respecteerde geen geïllustreerd week blad in den Zondagschen familiekring kon dulden. Sindsdien en vooral direct na den oor log is er zeer veel veranderd. Met dat al was de oude Sunday Observance Avt (1780) gehandhaafd, al werd de wet natuurlijk niet meer in toepassing gebracht, voor alle kleine vergrijpen waaraan millioenen Engelschen zich iederen Zondag weer schuldig maakten. Er werd echter een Liga opgericht, die zich de bestrijding van deze wet ten doel stelde en één harer strijdmiddelen bestond uit het doen in stellen van gerechtelijke acties tegen men- schen die 's Zondag de kerk niet bezochten (acties die inderdaad door veroordeelingen gevolgd werden) en tegen, bedrijven die des Zondags werkten, couranten, openbare be drijven enz. Mede dank zij den ijver en de paardenmiddelen van deze Liga, werd bij het Lagerhuis een wet ingediend, tot openstelling op Zondag van gelegenheden van verinaak. Vele groepen waren echter tegen deze open stelling gekant. O.a. de schouwburgen daar zij het openen der bioscopen in hun nadeel achtten, terwijl de brouwerijen er eveneens tegen waren, omdat er minder bier zou worden gedronken als de bioscopen open waren. De parlementsleden werden overstroomd met brieven, waarin de belanghebbenden hun standpunt' uiteenzetten. In de wandelgangen van het Huis was men van oordeel, dat er een kleine meerder- hèid vóór verwex-ping van het wetsontwerp zou zijn, en dat, zelfs als het er in tweede lezing zou komen, de strijd in de laatste fase levendig zal wezen. Het Lagerhuis heeft het wetsontwerp des alniettemin met 258 tegen 210 stemmen in tweede lezing aangenomen. Thans is de strijd in de laatste phase aan de orde. Hij lijkt ons wel waarschijnlijk dat het ontwerp wet zal worden. Wat heeft mexx overigens aan complicaties, waardoor open bare gelegenheden, die Zondags publiek toe laten tot het betalen van zeer zware boeten kunnen worden veroordeeld, op grond van een wet uit het jaar 1780? L. A. Engeland. 'Een verklaring van Henderson. LONDEN, 20 April (VD.) Op een reeks van vragen in het Lagerhuis betreffende den tegenwoordigen stand der vloobbesprekingen tusschen Frankrijk, Italië en Engeland heeft Henderson zich ertoe bepaald te constateeren dat momenteel een commissie bezig is voor bereidingen te treffen voor de inwerkingtre ding van de Europeesche overeenkomst. Hen derson betoogde, dat er geen enkele grond bestaat voor de veronderstelling, dat de Engelsche regeering niet voornemens zou zijn de onderhandelingen voort te zetten. De houding der socialisten. 'MADRID, 20 April (VD.) De socialistic sche minister van Financiën Prieto heeft ver klaard, dat de Spaansche sociaal-democraten tot het tijdstip van de bijeenkomst van de Nationale Vergadering in de regeering zullen blijven, aangezien een langer samenwerken met de burgerlijke elementen niet in overeen stemming is met hun beginselen. De Nationale Vergadering, die oorspronkelijk eerst over zes maanden zou worden bijeengeroepen, zal reeds binnen drie maanden bijeenkomen. De be richten over een revolutie in de Baskische re publiek zijn onjuist. Don Alfonso naar de Riviera? PARUS, 20 April (VD.) Don Alfonso XHI zou voornemens zijn morgen in gezel schap 'van den Hertog De Miranda naar Londen te gaan om daar enkele particuliere aangelegenheden te regelen. Anderzijds doet het gerucht de rondte, dat Alfonso van plan zou zijn zich niet in Enge land, doch daarentegen aan de Riviera te vestigen. Een vertrouwenspersoon des Ito- nings zou reeds bezig zijn in de omgeving van Nizza of Cannes een kasteel uit' te zoe ken. België. België erkent de Spaansche Republiek. BRUSSEL, 20 April (V.D.) De Belgische Regeering heeft de Spaansche Republiek jerkend DINSDAC 21 APRIL 1931 BLAD Belangrijke kabinetszitting. PARUS, 20 April (VD.) Onder voorzitter schap van den juist uit Noord-Afrika terug gekeerden president der republiek Doumer- gue, hield het Fransche kabinet een minister raad, waaraan in politieke kringen groote be- teekenis wordt gehecht. In het officieele communique wordt slechts medegedeeld dat de minister van buitenlandsche Zaken Briand den ministerraad van de loopende besprekin gen op de hoogte heeft gesteld, en dat het kabinet de instructies van den minister van buitenlandsche zaken en den minister van marine aan den Franschen deskundigen voor de vlootbesprekingen te Londen heeft goedge keurd. Verder bracht de minister van Oorlog rapport uit over de beveiligingswerken aan de Fransche grens en de financiering daar van. Op voorstel van den minister van Ko- loniëu werd besloten dat de opening van de internationale Koloniale Tentoonstelling op 6 Mei a.s. zal plaatsvinder Een Fransch dementi inzake T anger. PARIJS, 20 April (V. D.) Het Fransche ml- nisterie van Buitenlandsche Zaken publiceert een dementie, volgens hetwelk de Engelsche berichten betreffende een dreigenden toe stand in de internationale zóne bij Tanger onjuist zijn. ■Genève. De Internationale Landbouui- bank. GENèVE, 20 April (V. D.) De Agrarische Commissie van de Europeesche Commissie heeft heden een aanvang gemaakt met de algemeene gedachtenwisseling over het plan tot stichting van een internationale land- bouwbank. De voorzitter van de delegatie van de Bankcommissie van den Volkenbond die het plan heeft ontworpen, de heer Ter Meulen (Nederland) stipuleerde verschillende détails en onderstreepte het' plan om het spaarka pitaal van de Europeesche landen voor de credietheffing naar de oostelijke en cen- traaleuropeesche staten te dirigeeren. De leeningen zullen door de bank slechts tegen eerste hypotheek op langen of middelmatig langen termijn verstrekt worden. Bij het versti-ekken van leeningen zullen uitsluitend commexcieele oogmerken den doorslag ge ven. Door voorschotten van de banken zal een vrij groote reserve worden gekweekt om de Bank in staat te stellen haar werkzaam heid aan te vangen. De Bank zal het recht hebben obligaties uit te geven tot een tien voud van het 10 millioen Dollar bedragende aandeelenkapitaal. Indien de kapitaalmarkt voor deze aandeelen kan worden gewonnen, is men voornemens het aandeelenkapitaal tot 50 millioen en de uitgifte van obligaties tot 500 millioen dollar te verhoogen. Tot voorzitter van het sub-comité werd gekozen André Francois-Poncet, onderstaats secretaris in het Fransche kabinet. Bulgarije. Het Bulgaarsche kabinet afgetreden. SOFIA, 20 April (V. D.) Het Bulgaarsche ka binet Liaptsjef is afgetreden om den ko ning volle vrijheid te geven, de meening van de leiders der oppositie in te winnen over een nieuwe regeeringsvorming. Waarschijnlijk zal de oud-Minister presi dent en leider der democratische partij Alexander Malinoff met de vorming van het nieuwe kabinet belast worden. De Amerikanen en Honduras. NEW-YORK, 20 April (V. D.) Volgens de laatste berichten uit Honduras zou de regee ring aldaar er in geslaagd zijn de revolution- naire beweging te onderdrukken. Daartegen over spreken de leiders der opstandelingen van nieuwe successen, zoowel aan de Atlan tische kust als in het binnenland. Portugal. De toestand op Madeira. LONDEN, 20 April (V. D.) In antwoord op vragen omtrent den huldigen toestand op Madeira, veiklaarde de minister van Bui tenlandsche Zaken, Henderson, dat de in- surgenten het eiland nog steeds bezet hou den en dat de Britsche kruiser London in de haven van Funchal blijft ter bescherming der Engelsche onderdanen en hun bezittin gen. Thans wordt gemeld, dat de opstandelin gen op de Azoren zich onvoorwaardelijk heb ben overgegeven. ENGELSCH POSTVLIEGTUIG NEERGESTORT. SYDNEY 19 April (Reuter) Volgens een draadloos bericht uit Portdarwin is de City of Caïro, het Engelsche postvliegtuig op de route EngelandAustralië, dezen namiddag nabij Koepang op Java neergestort. De inzit tenden en de post zijn gered, maar het vlieg tuig is beschadigd en kan niet te Koepang worden hersteld. HET SCHOUWTOONEEL. DORIENTJE GEEFT AANSTOOT! Ziezoo, dat is nu weer eens de onvervalsch- te, ouderwetsche klucht, waarvan de eenige bedoeling is het publiek van de eene lachbui in de andere te doen vallen. Franz Arnold, die indertijd medefirmant was van de fa briek, welke het merk ,De Spaansche Vlieg" en „Als je maar 'n verleden hebt" de wereld inzond, kent het recept voor de ware, de echte klucht. Zooals hij met „Dorientje geeft aanstoot" weer duidelijk bewijst. Gustav Pietsch ziet gaarne een huwelijk tusschen zijn neef Lutz Weber en de schoone Helma, nicht van de hoogadelijke barones von Pritzelwitz en Professor Baldur von Dieringen. Maar zijn naam zit hem daarbij leelijk in den weg. PietschPietsch wat is nou 'n Pietsch voor 'n barones von Pritzelwitz? Pietsch gaat het daarom in de hoogheid zoeken. Hij laat zijn neef voor veel geld adopteeren door een verloopen graaf en laat zich zelf raison van 30.000 Mark tot consul van Nigèria bombardeéren. Nu zou niets het hifwelijk van zijn neef meer in den weg hebben gestaan wanneer er geen Dorine Blaker met de kleur en de bananen van de beroemde Josephine Baker te Berlijn had ge danst. Want als Dorientje op klacht van Pro fessor Baldur van Dieringen wegens haar aanstootgevend optreden Duitschland moet verlaten, zoekt zij haar hulp bij Gustav Pietrch den nieuwbakken consul van haar negerland, Nigèria. En daarmee hebben wij alle ingrediënten voor een klucht, want Franz Arnold zou als kluchtspelfabrikant wel geen knip voor zijn neus waard zijn wan neer hij met die aardige vondst en met een negerdanseres met het temperament van een Josephine Baker, een verloopen graaf, een adelijken professor in de ethnologie, een nog adelijker barones, een gezelligen, dikken bur ger-consul Gustav Pietsch en een verliefd stel jongelui geen daverende Posse in elkaar kon draaien! Franz Arnold voegt er zelfs nog een negervrouw, een aap en een hond aan toe en als het mogelijk was geweest, zouden wij er nog een jongen tijger bij hebben ge kregen, maar dat beest blijft tot ons aller geruststelling op de eerste étage van Pietsch, waar het de Perzische kleeden van den con sul oppeuzelt. Je zou al een Nurks moeten wezen, als je met zooveel overdaad nog niet tevreden was. Ik meen, dat het met minder ook had gekund en vermoed, dat wanneer Franz Arnold nog de hulp van zijn vroegreen medewerker had gehad, hij na het eerste verreweg beste bedrijf nog wel meer climax had weten aan te brengen. De klucht vermoeide nu 'n beetje door haar overdadige volheid, waar toe het sterk aangezette kluchtige spel van Cor Hermus, als de verloopen graaf ook wel iets bijdroeg! Maar dit verhinderde niet, dat het publiek zich kostelijk amuseerde en zooals Franz Arnold en de spelers het gewild hebben van den eenen lach in den ande ren viel. De lach was zelfs aanstekelijk en ging soms over op sommige spelers, die blijk baar zelf plezier hadden in de malligheid van deze klucht. 1 Ezerman was weer verrukkelijk als Gustav Pietsch, de nieuw-bakken consul van Nigè ria! Je kon aan zijn goedig, dom gezicht dadelijk zien, dat hij het op school niet ver der had gebracht dan de eerste kas H.B.S. Ezerman weet ook in de klucht maat te hou den, veel beter dan Cor Hermus. Ko Arnoldi voegde als de adelijke professor in de ethno logie weer een nieu wtype toe aan zijn galerij van seniele ouwe heertjes. Het was dol. ver makelijk zooals hij den professor speelde! Een extra woord van lof voor den prachtigen kop. dien hij professor had meegegeven. Pine Beider is bij Het Schouwtooneel als aangewezen om de hoog adelijke dames te spelen, ze mogen dan verstandig of malloot zijn. Zij deed het op de van haar bekende wijze. Corry Vonk zagen wij voor het eerst bij dit gezelschap. Zij speelde kittig en leven dig de adoptief-dochter van graaf Udo Cas- telli, die zich echter meer thuis voelt in de keuken dan in een grafelijk kasteel. Jettie van Dijk cn Jaap van der Poll waren het verliefde paar en waren dat met opgewekt heid, Sophie de Vries-de Boer was vermake lijk als Topsy, de negermoeder, en mevrouw Berckhout verving naar genoegen de ziek ge worden Hesje Rij ken-van Rijk. Het beste echter heb ik tot het laatst be waard; dat was Dogi Rugani in de rol van Dorina Blaker. Zooals Dogi Rugani deze ne gerdanseres speelde, met brio, fougue, en temperament, bracht zij de blijde verrassing van den avond. Dat wras spel, waarvan de vonken afspatten en toch bleef het aldoor petillan& level dig en in den zuiveren lichten kluchtspeltoón. Bravo, Dogi Rugani! U hebt in deze gewone klucht getoond een van onze weinige jonge actrices te zijn met ras-echt talent'. Wij zullen uw carrière met nog meer belangstelling nu volgen. J. B. SCHUIL. VER. ROTTERDAMSCH HOFSTAD TOONEEL. Woensdag gaat gij op ter stembus, Want dat is uw burgerplicht, Morgen is de kiezer keizer En zijn stem is van gewicht. Morgen vraagt men nog wat anders. Dat gij wettelijk wel niet moet. Maar waarvoor uw hart gaat pleiten En dat gij dus gaarne doet. Morgen is er weer collecte Voor den strijd der T. B. C., Emmabloempjes een traditie. Iedereen doet daaraan mee. Zelfs de allerkleiiTste gave Komt dat mooie doel te pas En uw steun brengt wel geen lintje, Toch een bloempje. In uw Jas. Combineer het, beste vrienden. Als gij morgen kiezen gaat, Kies dan ook een Emmabloempje Dat zoo lief in 't knoopsgat staat. Pas goed op de onderscheiding Van die beide zaken, dus: Gooi uw gift niet in de stembus Stem niet in collectebus. Houd uw gift, als gij gaat stemmen, Vóór gij 't stembureau betreedt. Voor de Emmnbloemcollecte In uw vrije hand gereed. Gij zljt goed gestemd natuurlijk, Als gij nog moet stemmen gaan. En gij komt er, vanzelfsprekend Na de daad ontstemd vandaan. Dus: bebloemd het stemhok binnen Daar verhoogt de stemming door En de stemlokaalbezitters Zijn er zeer gevoelig voor. Zeg het met een Emmabloempje Geef ook aan dat doel uw part. Zorg, dat morgen bij de stemming Ook de stem spreekt van uw hart. P. GASUS. DE DUIVEL. De Dienstknecht in het Huis en De Duivel het zijn wel tegenovergestelde rollen zoo wel in wezen als in actie deze twee groot ste successen van Eduard Verkade. Toen De Duivel indertijd voor het eerst bij het oude „Neêrlandsch" ging met Chrispijn Sr. in de titelrol, viel dit stuk van Molnar als een baksteen; eenige jaren later werd de rol een triomf voor Verkade en zij is het tot heden toe gebleven. Het is weer een treffend bewijs, hoe de carrière van een stuk afhanke lijk kan zijn van het spel van één enkel ac teur. Wanneer je Verkade na een lang tijds verloop in De Duivel terugziet, voel je wel heel sterk, dat er eigenlijk veel hocus-pocus in deze rol zit. Verkade speelt dezen moder nen Mephisto die eigenlijk de verpersoon lijking is van 's menschen innerlijke slechte gedachten en daarom met zijn dialoog altijd precies één slag voor is bij de anderen met groote virtuoosheid, zeer suggestief en fasci- neerend. Van het begin af, zijn verschijning van achter den fauteuil met zijn prachtig satan's masker, tot aan het triomfantelijk „Le voila" dat hij nu veel minder zwaar lanceert dan vroeger boeit hij door zijn levendig, knap, genuanceerd spel, zooals heel deze fantasie van Molnar, nog altijd bloeit, doordat zij zoo voortreffelijk tooneel is. Hoe zou dit stuk het doen met een minder bewegelijken, meer cynlschen, van zijn triomf zekerder duivel? Wat moet de duivel's avonds moe zijn, als hij al zooveel werk heeft met twee menschen, denk je onwillekeurig, wan neer je Verkade in deze rol ziet. Fie Carelsen is een zeer goede Yolanthe. Er is een mooie stijgende lijn in deze rol, zooals Fie Carelsen haar speelt, in het begin nog kalm en beheerscht, zeker van zich zelf, nerveus-gespannen, wanneer de duivel vat op haar krijgt en met een volkomen tem peramentvolle overgave wanneer het kwaad zijn werk verricht heeft. Prachtig vooral speelde zij het tooneel na het schrijven van den brief in n. Het was of alles trilde aan deze vrouw van zenuwachtige gejaagdheid! Jan van Ees reageerde als Hans de schil der, veel minder sterk op de handelingen van den duivel. Zijn spel bleef meer uiterlijk en maakte daarom minder indruk. Toch ging hij ver uit boven Willem Huisman, die een wel wat al te impassibele echtgenoot bleek te zijn. Ook de bezetting van de rollen van Else en Seiden Mizzi Jopie Broedelet en Mies Versteeg was niet heel sterk Dit trof ons wel 't meest in het bekende tooneeltje „us- schen deze twee in III, dat nog nooit zoo kleurloos en zonder eenige sfeer aan ons voorbij ging als gisteravond. Maar deze fantasie van Molnar wordt zoo geheel door den duivel beheerscht, dat men met Verkade in de hoofdrol reeds zeker is van het succes. Ook in de voorstelling in den schouwburg aan den Jansweg werd het wec-r een triomf voor Verkade, die aan het slot der voorstelling onder daverend applaus een bloemstuk in ontvangst had te nemen. In dit succes deelden ook Fie Carelsen en Jan van Ees. J. B. SCHUIL. FRANK VAN WEZEL'S ROEM RUCHTE JAREN. Tweemaal Zondag is„Frank van Wezels roemruchte jarexx" van A. M. de Jong door het ensemble Bouber voor Vara en Arbeiders ontwikkeling vertoond en tot twee maal toe was de gemeentelijke concertzaal naar wij meenen tot op de laatste plaats bezet. Na de uitvoerige bespreking die de heer Schuil indertijd aan deze succesrijke vertooning ge wijd heeft kunnen wij thans kortheid be trachten. Het publiek amuseerde zich blijk baar kostelijk en apprecieerde vooral het caricaturale element in deze luchthartige schets, die uit louter incidenten min of meer eenzijdig voorgesteld bestaat, welker eigenschappen men op ander gebied in de revue terug kan vinden. Zeer oppervlakkig is dit spel wel al kan men A. M. de Jong niet dev ruime mate van handigheid en veel zin voor het komische ontzeggen, het ko mische dan, dat eerlijk is erx natuurgetrouw omdat het een weerspiegeling is van de be kende Groot-Mokumsche volksziel en de echt- Amsterdamsche humoristische slagvaardig heid. Ook nu weer viel het op welk een voor treffelijke volksspelers de leden van het ensemble Bouber zijn. Bouber zelf in de eerste plaats in de verschillende phasen van sol dateske slampamperigheid en Lemaire, de Amsterdammer in merg en been, de jongen uit het volk, adrem, plat, maar raak eix ori gineel, tot ander werk ook in staat, zooals nu wel weer bleek uit de knappe typeering van den hooger geplaatsten officier. Hisslnk, Dullé, Das, Wensing, de laatste in het bij zonder, gaven stuk voor stuk zeer karakteris tieke zij het ook vrij wat gechargeerde typen die met de tekst van de Jcng best overweg konden. De propagandaredevoeringen van anti.-militairfstische sterking, die opzich tig In deze soldaten-revue zijn verwerkt, wer den in den persoon van Frank v. Wezel, door Ben Groeneveld uitgesproken, wiens vertol king In de vorige bespreking reeds voldoende werd behandeld. l. A. Fritz Hirsch Operette. Zigeunerweïsen. Een stampvolle zaal heeft Maandagavond Fritz Hirsch en de zijnen toegejuicht Geen nieuws, geen merkwaardigheid? Als het Hirsch-enseinble optreedt is de zaal im mer stampvol, juicht en schatert men, alsof er melancholie, misanthropie noch malaise bestonden. Of de muziek mooi, het gebeu ren geestig ls, is bijzaak; men amuseert zich, en lacht en juicht. Spel en aankleeding bren gen de Innerlijke eigenschappen op den ach tergrond. Dat is de verdienste van dit en semble, dat den echten kluchtspeltoon te pakken heeft zonder ooit m onbeschaafdhe den te vervallen; dat was bij de vertooning van Maandagavond een dubbele verdienste. Want het gegeven van „Zigeuners-eisen" is even onoorspronkelijk als onwaarschijnlijk; en de muziek er bij is zoo banaal en geeste loos als men maar denken kan, De compo nist Robert Stolz behoeft werkelijk niet „stolz darauf" te zijn. Zijn operettemuziek is een samenraapsel van wals-, jazz- en zi- geunerige deuntjes, zooals ze al honderden malen geproduceerd zijn en de instrumenta tie draagt niet bij om ze belangrijker te doen schijnen. De Weensche operette schijnt een soort massa-product te zijn. Van alle die we de laatste jaren hoorden had maar één: „Frlederike" van Lehar oorsproxxkelijke en geestige muziek. Het dramatisch gegeven en de verwikke lingen ln „Zigeunei-weisen" zijn ook al niet nieuwer of origlneeler dan in de meeste an dere operettes van dit slag. Al weer één of meer echte of pseudo-danseressen en echte- of pseudomésalliances, een pond klucht en een ons sentimentaliteit, handig dooreenge- werkt. Probatum est! Nieuw en aardig was echter het decor der derde acte, dat ons op een stoomboot bracht. Wat voor stoomschip 't eigenlijk verbeeldde was ons niet duidelijk: zee-officieren, ma trozen en militaire discipline naast passa giers, waaronder 2 vrouwelijke en een groote koffer, die als maar op het dek bleef staan, ziet dat Is niet met elkaar te rijmen. Maar een stoomschip was het, en niet zoo'n kleintje voor de binnenvaart; neen, we stoomden nadat het vaartuig de haven van Triëst met haar lichtenden vuurtoren ver laten had, binnen enkele minuten langs den Vesuvius, langs Sardinië, Monte-Carlo, Va lencia, Gibraltar, de Fransche kust en door het Kanaal naar de Noordzee. Een record vaart dus, die voorloopig nog geen vliegtuig evenaart. Het schip kwam daar zonder averij af; zelfs in de woelige Golf van Blscaye toon de het zich even zeewaardig als het uiterlijk van den zeezieken Siglsmund von Picador meewarig maakte. Het was dan ook een zeer bijzonder, merkwaardig oceaanschip: het was elastisch! Niet alleen de verschansing boog mee als Slgismund zijn verplichten groet aan Neptu- nus bracht, maar het heele dek met opper-, shelter-, promanade-, sloepen- en zoxxnedek boog en golfde met de golven. Kwam er een aanrollen, dan ging het achtereind aan stuurboord naar boven en hot vooreind naar beneden, en aan bakboord geschiedde hot omgekeerde. Zoo'n schip bezwijkt natuurlijk voor de kracht der baren evenmin als een plooibaar mensch voor de stormen der maat schappelijke conflicten. We laten aan scheeps-technicl over de waarde van het buigzame schip voor Lloyd's register te schatten; we willen hier liever memorecren dat tijdens de reis Fritz en Frledel aan bak boord, dus naar de zaal toe, over de ver schansing hingen en hun opmerkingen over de kusten, waar ze passeerden, de zaal in wierpen. Toen toonde Hirsch zijn improvisee- rend komisch vernuft weer op zijn best en werd de operette voor een wijle een zeer grappige revue. Het hinderde daarbij weinig dat Scheveningen (hoe kolossaal sprak Hirsch de sch uit!) aan bakboord van de uit het kanaal komende boot scheen te liggen. Dat we de noodlge woordspelingen, deels zeer aardige, te hooren kregen, spreekt van zelf. Maar dat alles Is toch geen muziek, en we zouden over muziek schrijven. Het begin leek in dat opzicht veelbelovend: Hirsch, met luid applaus begroet, kwam als violist, ten minste met een viool onder den arm op. Reeds meermalen vroeger hebben Hirsch' gelaat en wijze van spreken mij aan Carl Flesch her innerd; de Illusie werd nu gecompleteerd totdat Flesch-Nachfolger benron te spelen. Toen bleek dat de pseudo-Flesch als violist hoogstens onder den naam" Carlo Fiasco zou kunnen optreden; alleen zijn „9de Kratzodle" was verdienstelijk. De rest liet hij trouwens door gehuurde helpers verrichten en zijh eigen applicatuur streed met de eerste be ginselen van de vioolspeelkunst. Maar er waren ook echte Zigeuners op het tooneel, en daarvan heb Ik den technisch-eminentcn zymhai-virtuoos meer bewonderd dap tien

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 13