INGEZONDEN
DE AVONTUREN VAN EEN VERKEERSACENTJE
DE CENTRALE
HAARLEM'S DAGBLAD
ZATERDAG 25 APRIL 1931
Voor den inhoud dezer rubriek stelt de Re-
dactio zich niet verantwoordelijk.
Van ingezonden stukken, geplaatst of niet
geplaatst, wordt de kopij den inzender niet te
ruggegeven.
MEER EERBIED VOOR DE
NOG-NIET-OUDE BOUWKUNST
IN HAARLEM.
Het is reeds eenigen tijd geleden dat de
Proveniershuisjes aan het Groot Heiligland
de belangstelling trokken door de sloopings-
plannen. Het is alweer haast vergeten. En
in die dagen verscheen in Haarlem's Dagblad
een artikel, waarboven een opschrift stond,
dat meer dan gewone beteekenis had. „Meer
eerbied voor de oude bouwkunst in Haar
lem", luidde het en bovenstaand opschrift
is er aan ontleend.
Dit ongewone schuilt hierin, dat de be
langstelling hiervoren bedoeld er eenvoudig
niet is; het gebruik maken van dat opschrift
legde het te kort aan belangstelling en eer
bied in feiten vast. Dat te kort aan belang
stelling is te constateeren bij het overgroote
deel van het publick. Immers, een kleine
groep, maar dan ook een zeer kleine, inte
resseert zich voor de bouwkunst en dan nog
wel bijna uitsluitend voor de oude bouw
kunst. Niemand bekommert zich erom of
een bouwwerk, dat niet tot „oud" is te stem
pelen, verminkt of verknoeid wordt. En toch
schuilt in vele opzichten de beteekenis
ecner stad bijna uitsluitend in hare stede-
bouwkundige en architectonische uitingen.
Maar behalve in enkele openbare gebouwen
zien we nergens het levendig besef hiervan
aanwezig. Integendeel! Alle daden op ar
chitectonisch gebied wijzen slechts op een
negatieve richting.
Voor de Proveniershuisjes liep men einde
lijk en gelukkig eens warm. Maarte
laat! De catastrophe was niet meer te ver
mijden. De fout school elders en was niet
meer te keeren. En toch geschieden zulke
feiten bij hei'haling, zonder dat men er ook
maar in het minst erg in heeft. Hiervoor zijn
heel veel factoren aan te wijzen. Maar één
is er, waarop ik hier eens de aandacht wil
vestigen: de inaterieele belangen.
Een der Proveniershuisjes, het hoek-
perceeltje, was reeds verminkt door het aan
brengen van een groot raam dat er heele-
maal niet hoorde. Waarom? Om enkele lut
tele guldens meer voordeel. Eerbied voor de
architectonische waarde was er niet, alleen
gold de materieele waarde, uitgedrukt in
een bepaald bedrag aan geld. En daarmee
werd het huisje hopeloos verknoeid.
Hier was: te weinig eerbied.
Ditzelfde nu kunnen we bij herhaling
waarnemen. O, zeker, ik wil niet zeggen dat
ev geen factoren kunnen zijn van zakelijk
belang, die een of andere verandering ge
biedend noodzakelijk maken, belangen als
het voortbestaan van een broodwinning en
dergelijke, maar in heel veel gevallen is de
noodzakelijkheid niet aan te toonen. Vele
malen zijn het slechts de zucht naar „mo-
derniseeren", meegaan-met-z'n-tijd, een te
bereiken financieel voordeeltje enz., die de
veranderingen tot stand brengen.
Zien we eens rond, dan kunnen we vel
schillende gevallen in Haarlem daarvan
aanwijzen. En lang niet altijd alleen bij den
zakenman bij wicn noodzaak voor bedrijf
een eerste rol speelt. De Proveniers-huisjes
zijn ér om het aan te toonen. Gebrek aan
eerbied bij regenten, gebrek aan eerbied bij
het stadsbestuur, gebrek aan eerbied bij de
Schoonheidscommissie. Deze laatste vooral
is dit als een ernstige grief aan te merken.
Hier had een taak gelegen! Maar ook or
andere wijze constateeren we dit gebrek aan
eerbied. De oplossing Groote Houtstraat
hoek Gierstraat is eveneens van recenten
datum en een bewijs van gebrek aan eerbied
voor het stadsbeeld. En was datzelfde des
tijds niet aanwezig bij den bouw van de
magazijnen der fa. Vroom en Dreesmann
aan de Korte Veerstraat, waardoor het
stadsbeeld ernstig werd geschaad, door de
hoogte van het gebouw? Dit zijn voorbeelden
ten opzichte van het stadsbeeld. Omtrent
gebouwen zijn ook voorbeelden aan te wij-
zen.
In de Voorhelmstraat b.v. waaron men uit
de Bloemhofstraat het volle gezicht heeft, i -
destijds door een architect een wijkgebouw-
tje ontworpen. En zooals dat daar stond wa
het op zich zelf een fijn, prachtig geveltje.
Maar de mobilisatietijd met woningennood
brak aan en alle reden was er, dat fijn
brokje architectuur even te vernielen om
ruimte te maken voor een bovenwoning. De
architect zelf weigerde, zag wel dat het niet
kon met behoud van de architectonische
waarde, maar gauw was er een gevonden,
(de naam blijve hier achterwege) wiens ge
brek aan eerbied de basis was, waarop d'
verbouwing tot stand kwam. En het resul
taat was, dat de oorspronkelijke gevel totaal
verknoeid werd.
Op het Plein stond een juweeltje van
bouwkunst uit den tijd van omstreeks 1910.
Een prachtige compositie op destijds zeld
zaam moderne accoorden van baksteen af
gewisseld met natuursteen. De onderpui was
een massief stuk natuursteen, waarop har
monisch de bovenbouw was opgetrokken.
Hier wordt bedoeld, het gebouw van de Am-
sterdamsche Rijtuig Mij. en nu gebruikt als
auto-show. Maar van het brok architec
tuur is niet veel meer over, aangepast als
het moest worden aan het nieuwe bedrijf
ook al heeft men hier nog getracht zooveel
mogelijk te behouden.
In de Groote Houtstraat stond ook een
destijds belangrijk huls, waarin de slager:
van de fa. Daudey was gevestigd. De ge-
heele onderpui werd uitgebroken en voor
zien van een „modern" winkelraam. Er Is
niets van overgebleven. De wijziging is radi
caal. Als winkelhulzen staan er twee gebou
wen uit dien tijd nog onaangetast, n.l. in de
Koningstraat, waarin gevestigd een brood
bakkerij en het winkelpand in de Barteljo-
rlsstraat van de fa. H. en J. Lamp. Hoe lang
het laatste nog ongerept zal blijven staan,
wie zal het zeggen? En toch is ook dat een
zuiver staaltje van bouwkunst uit. een be
paalde periode. Maarhet is géén „oude"
bouwkunst en heeft dus geen belangstelling.
In demaar neen. Het ligt niet in de
bedoeling alle gevallen als voorbeelden te
noemen; wij zouden papier tc kort komen.
De hier aangehaalde zijn een green uit do
vele. zoo voor de vuist weg genoemd.
Toch moet het b.v. de belangstelling van
de schoonheidscommissie gehad hebben, dat
op den hoek van de Dreef en het Frederiks-
park niet zoo'n leelijk huis was gezet; op die
plaats hadden we méér mogen verwachten
dan deze architectonische niemendal. Op
zich zelf is er niets aan fout en toch is het
geen fijne kunstzinnige uiting van archi
tectuur. Laat ons hopen dat de natuur door
middel van veel klimplanten dit gebrek aan
eerbied met den mantel der liefde zal weten
te bedekken.
Neen, waarlijk, de bouwkunst, het schoonc
in gebouwen, dat niet tot de oude bouwkunst
gerekend kan worden, heeft njet te klagen
over algemeen gebrék aan eerbied en belang
stelling. Maar niet alleen in Haarlem. In
bijna alle steden is dat zoo en zijn de voor
beelden voor het grijpen.
Toch is die belangstelling voor de niet-
oude bouwkunst even urgent als voor de
oude. Straks toch is oud, wat nu nog tot
het nieuwe behoort. Dan zal eT weinig meer
aan te toonen zijn dat de belangstelling ver
dient, dat nog gaaf zal zijn. Daarom is het
zoo noodig dat die belangstelling voor de
bouwkunst in algemeenen zin opgewekt
wordt; ook noodig, opdat de architecten van
heden daarin een basis kunnen vinden voor
hunne inspiraties. Deze weinige belangstel
ling toch laat niet na haar stempel op de
hedendaagsche bouwwijze te drukken. Wij
zien dat tot uiting komen in allerlei bouw
werken, waarbij uit gebrek aan belangstel
ling een architect niet eens te pas komt, de
bouwsels tot stand komen zonder hun raad
of advies In te winnen en hun kunnen een
voudig wordt genegeerd en waardoor men
dan meent goedkooper uit te zijn, al
thans de kosten van een architect meent uit
te sparen. In enkele gevallen slechts, waar
bij het eigenbelang tot inzicht werd en een
rol ging spelen, wordt de architect nog „ver
eerd" met een opdracht. Het „clandestien
bouwen vindt steeds meer en meer ingang.
En toch spreekt men nog van bouwkunst. In
dit verband is hpt merkwaardig ook de cou
rantverslagen eens na te zien. Daarin vinden
we steeds dezelde termen, zoodra het gaat de
beschrijving te geven (liefst bij een verbou
wing) van het openen eener zaak. Dan lezen
we steeds een smaakvol geheeleen aan
winst der straat,een aankleeding die
er wezen mag,En dan komt het niets op
aan of die z.g. aanwinst heelemaal geen
aanwinst, dikwijls zelfs maar een armelijk
bouwsel is, (timmermanskunst in vakterm).
Hoe geheel anders staat men tegenover de
andere kunsten! Daar zijn bevoegde recen
senten, die klaar en waar hun oordeel geven,
wier inzichten gepubliceerd worden en waar
de hebben om der wille van de kunst alleen.
Maar in de bouwkunst mag er wel een loopje
mee genomen worden. Nu is de bouwkunst
niet alleen „kunst" doch een dienende kunst
met practische bruikbaarheid. Doch het za
kelijke gedeelte hiervan moet toch van het
bouwkunstige gescheiden blijven. Mij dunkt,
zulk een critiek van een ter zake bevoegde,
(hoe moeilijk zal zijn taak zijn!) zou zeker
ten goede kunnen werken. Het correctief
optreden der schoonheidscommissie in de
nieuwe wijken is duidelijk zichtbaar en ook
aan te merken als een soort critiek, critiek
die weliswaar onder dwang aanvaard moet
worden, maar dan ook duidelijk de resulta
ten kan aantoonen. Wel is het nog maar
een klein resultaat als uiting van een eerste
begin, maar dat nog veel hoopvol doet ver
wachten.
In de nieuwe wijken was zulk een correc
tief dan ook brood noodig. Hier toch was heel
geen eerbied voor het uiterlijk aspect bij de
bouwers ('n architect was daar een curio
sum) hier wordt enkel gebouwd terwille van
de winst, wordt enkel geproduceerd het han
delsobject. Ook hier zal nog meer bereikt
kunnen worden, door de gevels van een ge-
heele straat In één hand te geven, zooals
ook wel in andere steden voorkomt. Hier zou
de gemeente regelend kunnen optreden.
Wanneer het eerste plannetje in een gepro
jecteerde straat voor grondaankoop wordt
aangevraagd, zou de gemeente tegelijkertijd
den architect kunnen uftnoodigen het pro
ject te maken voor den geheelen straatwand.
Daardoor zou er voldoende belangstelling
ook bij bevoegde architecten zijn zich er
aan te willen wijden en zou er ook belang
rijker werk te voorschijn komen. En de
kosten zouden in den gemeentelijken grond
prijs gecalculeerd kunnen zijn en nog wel
zonder bezwaar, daar per huis omgeslagen
deze weinige kosten niet opwegen tegen de
onkosten, die" aan het telkens nieuw indienen
vastzitten. Bezwaarlijk? Wel ja, natuurlijk,
maar ook op te lossen. Het systeem van den
eersten aanvrager telkens uit te noodigen is
beter dan een bepaalde groep van bevoor
rechten aan te wijzen. En zij, die blijken
onbekwaam te zijn kunnen worden afge
wezen. Het is hier niet de plaats om dit ver
der uit te werken. Zooals nu echter vaak ge
schiedt, wordt de bouwer (onverschillig of
een architect het plan voor hem verzorgt)
vaak verwezen naar hetgeen in de omgeving
reeds staat: maakt u het zoo maar! Dit is
natuurlijk principieel onjuist, temeer als
we dan nog moeten constateeren dat het be
doelde werk architectonisch maar zéér mid
delmatig is en zulke adviezen waarschijnlijk
dan ook alleen maar gemakshalve gegeven
worden. Waarmede alweer de kiem is aange
toond voor te weinig eerbied (en nu eens
niet alleen voor de architectuur!!) Dit
tweede gedeelte betreft weliswaar alleen
een groep van ingewijden en is minder van
algemeene strekking maar is daarom niet
minder belangrijk.
MRT.
DE N. B. A. S.
AAN A. DE G.
lo. Het stukje „Vlootclubje spelen" van
..een N.B.AJS.'er in Haarlem's Dagblad van
20 April is geschreven, zonder dat ons be
stuur of de leden er in gekend zijn, zoodat
wij geen verantwoordelijkheid voor de plaat
sing daarvan op ons nemen.
2o. Wij betreuren het, dat A. de G. niet
bij een critiek op het ingezonden stuk ge
bleven is, maar in 't algemeen N.B.A.S. om
haar wijze van optreden heeft aangevallen,
een kritiek, die in de kolommen van Haar
lem's Dagblad weinig zin heeft, omdat de
lezers van dit blad inhoud en toon van onze
officieele propagandageschriftjes niet ken
nen. Wij hadden het dan ook juister en pret
tiger gevonden en hadden het werkelijk
zeer op prijs gesteld wanneer A. de G. in
een brief aan het bestuur van Enbas voor
een z.i. domme manier van propaganda voe
ren had gewaarschuwd.
3o. Het doet ons plezier te vernemen, dat
er op de scholen nog meer menschen zijn,
die met ons de onverschillige houding' van
de meeste middelbare scholieren tegenover
de tijdsproblemen willen bezinnen, die met
de heerschende mentaliteit willen breken.
Maai'vragen we ons af als er zoo
veel medestanders zijn, waarom hebben we
dan zoo weinig van hen gehoord, waarom
uitten ze datgene, wat ze op hun hart. had
den. niet eens in schoolkrant of sclioolver-
eeniging, waarom maakten zij ons tot nog
toe nooit hun meening over onze manier
van optreden kenbaar?
Er zijn oi. voor de toekomst twee mogelijk
heden;
INGEZONDEN D1EDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel.
Uw beste vriend
is degene, die in moeilijke
dagen helpt. Sluit een le
vensverzekering bij „De
Centrale". De Centrale-
Polis zorgt voor de Uwer*
langer dan GIJ het kunf.\
„De Centrale" biedt U al»
een der soliedste JnsteilirH
aen een en at veiligheid
RIJNSTRAAT - DEN HAAG
Of deze sympathiseerenden stappen ter-
wille van de zaak eens over hun aestheti-
sche bezwaren heen en trachten eens met
N.B.RA.S. in contact te komen: N.BA.S. is
toch nog steeds de eenige jeugdbeweging, die
de middelbare school tot speciaal werkter
rein heeft. Als het u ernst is met onze ge
meenschappelijke idealen, komt dan eens op
onze bijeenkomsten, in de eerste plaats op
de introductieavonden, die we voor elke
school apart organiseeren. De secretaresse
Annie van den Burg. Kleverlaan 154 zal u
desgevraagd graag geregeld een convocatie
toesturen.
Of wanneer dit onmogelijk is (heusch 't zal
in de practijk waarschijnlijk wel meevallen!)
dan zouden we toch in ieder g-val kunnen
samenwerken om onze gemeenschappelijke
ideeën weer op de scholen te verspreiden.
Voelt u er wat voor, een debatavond over
het vredesvraagstuk te beleggen tusschen
een voorstander van onze vloot en een ont-
wapenaar? Of er bij het bestuur van „Onze
Vloot" op aan te dringen, de voorlichting in
de door hen voor middelbare scholieren op
te richten studieclubs zoo alzijdig mogelijk
te laten zijn, door ook antimilitairisten als
inleider of toehoorder toe te laten?
Het zou ons werkelijk zeer verheugen,
wanneer deze polemiek dit positieve resul
taat had, dat we onzen strijd met meer men
schen, misschien critischer wat onze metho
de betreft en dus met meer kans op succes
zouden kunnen voeren.
U, mijnheer de redacteur, danken wij voor
de plaatsruimte.
Het Bestuur N.B.A.S.
afd. Haarlem.
UIT DE PERS.
Het rapport over Vogt en de
A. V. R. O.
Het AlgemeenHandelsblad schrijft
over het rapport der commissie De Vries o.a.:
Er zijn instellingen die grooter zijn dan
haar leiders, en die niet met deze laatsten
staaft of vallen. Zoo hebben wij steeds de
A. V. R. O. gezien: een groote beweging in ons
volk, bezrield met een vitaal besef van natio
nale saamhoorigheld dat in haar sfeer-kring
sterker bleek dan het sectarisme; een stroo
ming die, tegen de overheidsbeknotting in,
uitgroeide tot een groot, spontaan en posi
tief enthousiasme, zooals dat verleden jaar tot
uiting kwam op de monstervergadering van
Houtrust.
Een van de punten, waarop afkeuring wordt
uitgesproken is reeds oude historie die wij
niet zullen ophalen; te minder omdat het
rapport het standpunt, destijds door het
„Handelsblad" ingenomen, volkomen beves
tigt. Het andere raakt indirect het recente
bestuurs-conflict dat met he z.g. „geval-Van
Doorne" in de A. V. R. O.-leiding tot uitbar
sting kwam. Maar hier geldt het de behoor
lijkheid van bepaalde vormen van beleid, en
geen intrinsiek wanbeleid van corruptie of
fraude.
Wij hebben in de leden der commissie die
dit moeilijke werk met zooveel toewijding vol
brachten, en in dr. De Visser die hem aan
wees en zijn hooge prestige aan hun arbeid
medegaf, genoeg vertrouwen om hun conclu
sies zonder voorbehoud te willen aanvaarden
De opdracht der commissie was te rappor
teeren over bepaalde mededeelingen aan
gaande bepaalde gedragingen van den heer
Vogt. Het algemeen beleid van het A. V. R. O.-
bestuur viel buiten het commissoriale onder
zoek. Daaromtrent hebben de rapporteurs
zich dan ook niet uitgesproken.
Hoofdzaak is echter dat aan de scherpe
campagne welke het prestige van de A.V.R.O.
dreigde aan te tasten door de figuur van den
directeur in een zeer bedenkelijk licht te stel
len, dank zij dit rapport een einde is gemaakt.
Voor den heer Vogt zal dit deel van het rap
port een groote voldoening beteekenen. Voor
zijn beschuldigers een gevoelige en verdiende
terechtwijzing, die door het ostentatieve
twijgen'" van dr. De Visser niet wordt ver
zacht.
Voor het A. V. R. O.-bestuur, dat mandataris
is van de honderdduizenden Nederlanders, die
de nationale beteekenis van deze instelling
waardeeren en wenschen hoog en smetteloos
te houden, moge het een aansporing zijn om
te zorgen dat de organisatie nu ook in de toe
komst door ondubbelzinnige waarborgen
boven elke verdenking verheven blijft. De
eenige algemeene omroep in Nederland, wie
het aan belagers niet ontbreekt, zooals al
blijkt uit sommige reacties op het rapport,
moet onschendbaar zijn, en in een glazen
huis kunnen leven."
RADIO-PROGRAMMA
ZONDAG 26 APRIL
HILVERSUM 298 M.
8.00—12.00 VARA. 12.00—5.00 AVRO.
5.00—6.00 VARA. 6.45—8.00 VPRO.
8.00—12.00 AVRO.
8.50 Voetbalnieuws. 8.55 S. S. Dantinga:
„Dahlia's" 9.25 Gramofoonpl. 9.35 Voetbal
nieuws. 9.40 Declamatie Martien Beversluis.
10.00 Concert VARA-orkest o. 1. v. H. de Groot
M. m. v. „4 Ottrud's", vocaal kwartet. 10.50
L. J. Jordaan: „De Teekenfilm". 12.30 Concert.
AVRO-octet o. 1. v. L. Schmidt. 2.Gramo
foonpl. 2.14 Uitzending Voetbalwedstrijd Hol
landDuitschland. 4.30 Vaz Dias en Gramo
foonpl. 5.Kinderuurtje. 6.45 Kerkuitzen-
ding .uit Edam o. 1. v. Da. A. Leistra. 8.Vaz
Dias. 8.15 Aansluiting Concertgebouw Am
sterdam. Symphonie no. 8 Beethoven. 8.50
Vioolvoordracht Nicholas Roth. Vleugel: Egb.
Veen. 9.15 Boekenhalfuurtje. 9.45 Omroep
orkest o. 1. v. N. Treep. M. m. v. Helene Cals
(sopraan) 11.Gramofoonpl.
HUIZEN, 1875 M.
8.30—9.30 KRO. 9.50 NCRV. 12.00—5.50
KRO. 5.50 NCRV. Daarna KRO.
8.30 Morgenwijding der Schola Cantorum St.
Odo o. 1. v. R. Schelstraete. 9.50 Kerkdienst uit
Breukelen. 12.01 Concert KRO sextet o. 1. v. P.
Lustenhouwer. 1.30 Lidwina Diepenbroek over
Guido Gezelle. 2.Concert Holl. Strijkkwar
tet o. 1. v. H. Leydensdorff. 2.25 Dameskoor o.
1. v. S. ten Napel 3.30 Vervolg strijkconcert.
4.Eucharistisch Jeugdwerk Breda. 5.50
Kerkdienst uit Rijnsburg. 7.45 Pater Adrianus
O. M. C. „Apostolaat ter zee". 8.10 Voetbal
uitslagen. 8.15 Concert KRO. orkest o. 1. v.
J. Gerritsen, ca. 9.Vaz Dias 9.15 S. P. J.
Borsten: „Verslag van den wedstrijd Holland-
Duitschland". 10.40 Epiloog door het Klein
koor o. 1. v. J. H. Plocker
DAVENTRY, 1554,4 M.
2:20 Kerk-cantate No. 146 van Bach. Koor,
orköst en solisten. 3.15 Bijbellezen voor kin
deren. 3.35 Concert. Kwintet. E. Stevenson
(sopraan). S. Logan (bariton). 4.50 Piano-re
cital door Katharine Goodson. 5.20 Bijbelle
zen. 7.05 Kerkdienst. 7.55 Liefdadigheidsop-
roep. 8.Lezing. 8.10 Berichten. 8.25 Concert.
Orkest. R. Eastpn (bas). 9.50 Epiloog.
PARIJS, (Radio-Paris) 1725 M.
7.05 Gramofoonpl. 10.50 Gramofoonpl. 11.50
Orgelspel. 12.20 Gramofoonpl. 1.20 Gramo
foonpl." 3.20 Gramofoonpl 7.20 Tooneeluitzen-
ding. 9.20 Gramofoonpl.
LANGEKBERG, 473 M.
6.20 Concert. 7.20 Gramofoonpl. 8.25 Kath.
Morgenwijding. 10.50 Concert. Koor, orkest en
solisten. 12.20 Orkestconcert. 2.30 Verslag van
den Voetbalwedstrijd Holland-Duitschland
in het Olymp. Stadion te Amsterdam. 7.20
„Der Bettelstudent". Operette van K. Mil-
löckeh. Daarna: Berichten en tot 10.20 Dans
muziek. 10.20 Gramofoonpl.
KALUNDBORG 1153 DL
11.20 Orkestconcert. 1.20 Orkestconcert en
declamatie. 3.20 Gramofoonpl. 7.35 Piano-soü
8.05 „De Chineesche Vaas". Hoorschets in 1
bedrijf van F. Nagl. 8.25 Waldhoorn-soli. 8.40
Liederen-voordracht. 9.10 Orkestconcert. 10.10
Dansmuziek.
STEUNT!
bij gelijken prijs en kwaliteit
de Nederlandsche Industrie
Hiermede dient gij uw land en
BESTRIJDT gij de werkloosheid.
BRUSSEL, 508.5 en 338.2 M-
503.5 M.: 4.20 Koorconcert. 6.05 Gramofoon
pl. 7.20 Orkestconcert. 8.20 Dansmuziek.
338.2 M. 4.20 Orkestconcert. 5.20 Gramofoonpl.
5.35 Orkestconcert. 6.05 Gramofoonpl. 7.20
Orkestconcert en viool-soli. Zang.
ZEESEN, 1636 M.
6.20 Havenconcert. 7.20 Lezingen. 8.15 Mor
genwijding. 10.50 Bach-cantate no. 103. J. S.
Bach. Koor-orkest en solisten. 2.50 Jeugduur-
tje. 2.20 Piano-recital. 3.15 Voetbalwedstrijd
Holland-Duitschland. 4.10 Concert. 5.50
Strijkkwartet. 7.20 Operette „Der Bettelstu
dent", C. Millöcker. 9.35 Berichten en daarna
tot 11.50 Dansmuziek.
(g&OQ© - fcSOODÏS
SPECIALISTEN TEL. 14609. K.ONINGSTR. 17
PHILIPS. EN „ERREM 3" TOESTELLEN
MAANDAG 27 APRIL
HILVERSUM, 298 DL
Algemeen Programma. Nederlandschë
Omroep. Verzorgd door de VARA.
8.— Gramofoonpl. 10.— Morgenwijding
VPRO. 10.15 Voordracht J. v. Elsacker. 10.30
Voor de zieken. 11.30 Gramofoonpl. 12.Con
cert. VARA-septet o. 1. v. I. Eyl en Gramofoon
platen 1.45 Onderbreking. 2.15 Jozef Cohen
leest eigen werk. 3.Gramofoonpl. 3.30 P. J.
Kers: „Vegetarische Keuken" 4.Gramofoon-
platen. 4.45 J. Derksen (eigen werk). 5.20 Con
cert VARA-septet o. 1. v. Is. Eyl. 6.40 Mr Dr.
G. v. d. Bergh: „De politie en haar verhou
ding tot de bevolking". 7.Gramofoonplaten
7.05 Ir. R. A. Gorter: „Schadelijke gassen en
dampen in fabriek en werkplaats". 7.30 Lie
deren-recital Berthe Seroen. Joh. Beekhuis
(piano). 8.05 Concert VARA-orkest o. 1. v. H.
de Groot m. m. v. J. Hekster (viool). 8.35
Voordracht A. Vogel. 9.25 Vervolg concert.
10.20 Vaz Dias. 10.30 Vervolg concert. 11.—
Gramofoonpl.
HUIZEN, 1875 DL
(Uitsl. NCRV.-Uitzending).
8.Schriftlezing. 8.15 Gramofoonpl. 10.30
Ziekendienst. 11.00 Lezen van Chr. lectuur
door Mej. Doyon. 11.30 Gramofoonpl. 12.Po-
litieber. 12.15 Gramofoonpl. 12.30 Orgelcon
cert Jan Zwart. 1.45 Gramofoonpl. 2.Uitz.
voor scholen. 2.35 Gramofoonpl. 3.15 Knip
cursus. 4.Ziekenuurtje. 5.Concert. Mej. A.
Hermes (alt), G. Botha (viool), P. I-Ialsema
(piano). 6.15 Dr. F. J. Krop: „De Paaschcam-
pagne der God-loozen en wat zij ons te zeg
gen heeft". 6.45 Zangcux'sus J. p. Caro. G. v. d.
Burg (piano). 7.30 Politieber. 7.45 Gramofoon
platen. 8.A. Broxn Jr. „Uit de geschiedenis
van den orgelbouw". .830 Concert. Chr. Radio
orkest o. 1. v. G. Stam. J. P. Caro (bas), G. v,
d. Burg (piano). 10.Vaz Dias. 10.45 Gramo
foonpl.
DAVENTRY, 1554,4 M.
9.35 Morgenwijding. 10.05 Lezing. 11.20 Ox4-
gelspel door E. T. Cook K. Whittome (zange
res). 12.35 Concert. Orkest. 1.20 Gramofoonpl.
I.50 Uitz. voor scholen. 2.40 Dansmuziek. 3.05
Concert. A. Piggott (cello) D. Aspinall (piano)
3.35 Orkestconcert. 4.35 Kinderuurtje. 5.35 Be
richten. 6.Viool-recital door W. Small. 6.20
Lezing. 6.45 Lezing. 7.05 „Der Rosenkavalier",
Strauss, (eerste bedrijf). 8.20 Berichtexi. 8.35
Berichten. 8.40 Lezing. 9.00 „Yes, and Back
Again". Paraphrase van E. J. King "Büll.10.05
Dansmuziek.
PARIJS, (Radio-Paris) 1725 DL
7.05 Gramofoonpl. 11.50 Gramofoonpl. 12-25
Gramofoonpl. 3.05 Orkestconcert. 5.20 Gra
mofoonpl. 7.20 Solisten-concert. 8.50 Gramo
foonpl.
LANGENBERG, 473 M.
6.25 Gramofoonpl. 9.35 Gramofoonpl. 11.30
Gramofoonpl. 12.25 Concert. Orkest exi so
praan. 4.20 Gramofoonpl. 7.20 Orkestconcert.
7.50 Concex't uit Weenen, 10.35 Berichten.
Daarna tot 11.20 Concert.
KALUNDBORG, 1153 M.
11.20 Orkestconcert. 2.50- Orkestconcert en
zang. 7.20 Concert.. Orkest, koor en solisten.
9.25 Dansmuziek.
BRUSSEL 508.5 en 338.2 DL
508.5 M. 4.20 Dansmuziek. 5.05 Gramofoon
pl. 5.20 Ziekenuurtje. Gramofoonpl. en zang.
6.05 Gramofoonpl. 7.20 Concert. Koor, orkest
en piano. 7.50 Gramofoonpl. 8.35 Gramofoonpl,
8.40 Solisten-concert. 338.2 M.: 4.20 Dansmu
ziek. 5.20 Orgelconcert en causerie. 6.05 Gra
mofoonpl. 7.20 „Familie van Zon". Operette
van H. Lunk.
ZEESEN, 1635 M.
5.05 Tijdsein. 5.50 Gyxnnastiek. Daarna Gra
mofoonpl. 9.30 Lezingen. 11.50 Gramofoonpl.
12.15 Berichten. 1.20 Gramofoonpl. 2.20 Le
zingen. 3.50 Concert. 4.50 Lezingen. 7.50 Con
cert uit Weenen. 9.35 Berichten. Daarna tot
II.50 Dansmuziek,
EEN DACELIJKSCHE KINDERVERTELLING
Hij legde Keesje voorzichtig in zijn schuit, om hem te laten
afdruipen. Keesje was nog steeds bewusteloos en dc man dacht
wel, dat hij dood was. Met belangstelling keek hij er naar. En
hij had medelijden met het kleine agentje.
En terwijl hij Keesje ineengedoken tegen den rand van de
"schuit liet liggen, ging hij de visschen, die ook mee naar hoven
waren gekomen, mét zijn netje een voor een opscheppen. Enfin
zcidc hij tot zichzelf, het is ten minste meegenomen.