MENGELBERG TE PARIJS.
BUITENLAND.
Vlootbesprekingen tot mislukking gedoemd?
STIFZlilfiERHUIS MAERTENS
Apex Klop-Veeg-Stofzuigers f 175.—
„ARNHEM"
HAARLEM'S DAGBLAD MAANDAG 4 MEI 1931
TWEEDE BLAD
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel.
De opinies der Fransche pers.
HET BELANGRIJKSTE NIEUWS
Zooals men zich zal herinneren zijn de
FranschItaliaansc'ne onderhandelingen in=
zake het op 1 Maart officieus tusschen Frank
rijk en Italië en Engeland gesloten vloot-
pact plotseling op groote moeilijkheden ge-,
stuit, omdat de Fransche interpretatie van
een onderdeel van het pact geheel verschilde
van de Italiaansche zienswijze.
Men had een maximum tonneninhoud gel
dende tot 1936, als één der steunpunten van
bet nieuwe verdrag, aanvaard.
De Fransche deskundigen gaven van dit
punt, nadat officieus voor het forum van
Europa overeenstemming was bereikt, een
zeer spitsvondige uiteensetting. Zij namen aan
dat Frankrijk het recht had zooveel schepen
als het wenschte, op stapel te zetten, mits de
tonneninhoud van het aantal afgebouwde
schepen het maximum voor 1936 maar niet
zou overschrijden! Natuurlijk moest men na
deze verbazingwekkende verklaring opnieuw
beginnen. Massigli, de Fransche deskundige,
opende nieuwe besprekingen met de Engel-
sche en Italiaansche vertegenwoordigers.
Thans is men weer tot aan een definitieve
notawisseling.
De Fransche regeering zou onmiddellijk na
de ontvangst van de nota der Italiaansche
regeering het antwoord voorbereiden, waar
over Pertinax reeds in de „Echo de Paris"
eenige mededeelingen wist te doen. Volgens
zijn inlichtingen, welke hij gewoonlijk uit
zeer goede bron heeft, zal Frankrijk het
Engelsche compromisvoorstel afwijzen.
Pertinax merkt op, dat Engeland schijnt
te vergeten, dat de overeenkomst van 1 Maart
geen definitief verdrag vormt, doch slechts
een phase in de vlootonderhandelingen. Ove
rigens moet hen toegeven, dat zelfs Briand
met zijn Engelschen collega destijds de ge
publiceerde cijfers als een bereikte overeen
komst hebben voorgesteld.
Te Rome wordt ten zeerste betwijfeld of
de Fransche regeering het EngelschIta
liaansche voorstel zal aannemen.
In Fransche politieke kringen stelt men
zich op het oogenblik niets voor van een her
vatting der besprekingen, doch men acht
het dringend gewenscht, dat eerst te Genève
discussies zullen worden gehouden, tusschen
de vertegenwoordigers van de drie betrokken
staten. De noodzakelijkheid daarvan meent
men te kunnen aantoonen door het feit, dat
de onderhandelingen een politiek karakter
dragen, voornamelijk t.a.v. de pariteit tus
schen de Italiaansche en Fransche vloten.
De Italiaansche nota zou behalve het ge
deelte, dat gelijk is aan de Engelsche nota,
een persoonlijke verklaring van Mussolini
over de plotseling ontstane meeningsver-
schillen bevatten.
L. A.
f kort voor de terechtstelling was er op zijn
gezicht geen bijzondere gemoedsbeweging te
zien. Zonder een woord te zeggen besteeg
Tetzner het schavot en liet zich gewillig vast
binden.
Portugal.
De regeering gevlucht?
LONDEN, 2 Mei (V.D.) De onlusten op
den 1 Mei-dag te Lissabon zijn, volgens uit
de Portugeesche hoofdstad ontvangen tele
grammen, uitgeloopen op een revolutionnaire
beweging met het doel een einde te maken
aan den dictatuur van president Carmonia.
Het kabinet heeft bescherming gezocht in
de kazernes van het derde regiment artillerie,
dat haar trouw aan het huidige regiem heeft
te kennen gegeven.
Op alle strategische punten zijn troepen ge
plaatst, terwijl sterke patrouilles alle hoofd
straten bewaken. Alle café's en amusements
lokalen zijn voorloopig gesloten.
Ofschoon de autoriteiten toegeven dat de
toestand zeer ernstig is, was tot middernacht
geen staat van beleg afgekondigd.
Strijd in Madeira afgeloopen
FUNCHAL. 2 Mei (Reuter). De strijd is
geëindigd. De rebellen hebben zich overgege
ven, de leiders vluchtten in het Britsche con
sulaat. Het moreel van de opstandelingen
werd gebroken door het bombardement van
den Portugeeschen kruiser „Vasca da Garaa"
Er zijn enkele gewonden. Britsche matrozen
gingen aan land om leven en eigendommen
te beschermen van de leden der Britsche ko
lonie. Alle buitenlanders zijn ongedeerd.Een
enkele burger is gewond.
Duïtschland
De Landdagver kiezing en in
SchaumburgLippe.
BDECKENBURG, 3 Mei (V.D.) De niet-
officieele voorloopige totaalresultaten van de
landdagverkiezingen in Schaumburg-Lippe
luiden: Soc. dem 12989, Duitsch nat. 2942,
Duitsche Volkspartij 1607, Staatspartij' 1242,
Comm. 1854, Landvolkpartij 390, Nat. soc.
7849.
Dit komt neer op een zetelverdeeling als
volgt: Soc. dem. 7 (8), Duitsch Nat. 1 (met
Landvolk 3), Duitsche Volkspartij 1 (1),
Staatspartij 1 (1), Comm. 1 (0), Landvolk 0
(met Duitsch nat. 3), nat. soc. 4 (3).
Kurt Tetzner terechtgesteld.
REGENSBURG. 2 Mei. De ter dood ver
oordeelde moordenaar Kurt Erich Tetzner is
om 7 uur op de binnenplaats van de gevange
nis door de valbijl terechtgesteld. De executie
werd voltrokken in tegenwoordigheid van 12
getuigen en eenige persvertegenwoordigers.
Er vielen geen incidenten voor.
Van zijn vrouw en familieleden had Tetzner
kort te voren per brief afscheid genomen.
Gisteren was hij zeer terneergeslagen en
maakte hij den indruk van een volkomen ge
broken mensch. Herhaaldelijk gaf hij uiting
aan zijn diep berouw over zijn daad, waarvan
hij het vreeselijke thans ten volle inzag.
In den afgeloopen nacht heeft een lid van
het gevangenispersoneel op Tetzner's wensch
met hem in de cel gewaakt. Hedenmorgen
Engeland
Kruisers naar Kiel.
LONDEN, 2 Mei. De Britsche admirali
teit maakt bekend, dat de Britsche kruisers
„Dorsetshire" en „Norfolk" op uitnoodiging
van de Duitsche regeering in de periode van
4 tot 11 Juli a.s. een niet-officieel bezoek zul
len brengen aan Kiel. Dit bezoek zal volgen
op den kruistocht van het tweede eskader
Britsche kruisers in de Oostzee.
Naar uit Berlijn wordt gemeld, is men met
het a.s. bezoek der Britsche oorlogsbodems
zeer ingenomen, daar Duitschland hierdoor
gelegenheid krijgt, de groote gastvrijheid,
welke steeds aan Duitsche schepen bij het
aandoen van Britsche havens is betoond, te
beantwoorden.
Japan.
Aanslag op den Minister van
Financiën.
TOKIO, 3 Mei CVP.) Zaterdag Is in de
woning van den Japanschen minister van
Financiën een bom ontploft, waardoor even
wel slechts geringe schade werd aangericht.
Er werden 14 personen door de politie ge
arresteerd.
EEN FANTAST.
WAT HIJ DEN OFFICIER VAN JUSTITIE
TOEDACHT
Een 51-jarige grondwerker kwam dezer
dagen met een ontroerend verhaal in een
café hier ter stede. Hij vertelde, dat zijn 5-
jarig zoontje door een auto overreden en
dood was. De man deed zeer overspannen en
vroeg onder heftige huilbuien f 2 aan de
kasteleines te leen om zijn onkosten te be
talen, nl. de rekening van den dokter en die
vanden officier van justitie!
De kasteleines was zóó met het lot van den
man begaan, dat zij hem een bedrag van
f 5 gaf.
Later op den dag verscheen de man ech
ter opnieuw in het café, wederom met het
verzoek om geld. Dit wekte begrijpelijker
wijs den argwaan van de kasteleines op. Zij
waarschuwde de politie, die terstond het ge
val onderzocht en tot de conclusie kwam, dat
onze grondwerker van a tot z had staan te
fantaseeren. Het geld had hij besteed tot
het zich verschaffen van onderscheidene
borrels.
Proces-verbaal is tegen den man opge
maakt.
DE AVOND-ORGEL
BESPELINGEN.
BEGINNEN WEER IN DE GROOTE KERK.
Nu Mei aangebroken is, beginnen weer de
avond-orgelbespelingen in de Groote Kerk.
De eerste zal morgen, Dinsdagavond plaats
hebben van 8.15 tot 9.15 uur.
De stadsorganist de heer George Robert
heeft het volgende programma samengesteld:
1. Toccata en Fuga d kl. t. J. S. Bach.
2. Variaties „Paduana et iVspania"
Sweelinck-Scheidt.
3. Chaconne. Joh. Pachelbel.
4. Choralvorspiel: „Schmücke dicli, o liebe
Seele". J. S. Bach.
5. Prélude, Fugue et Variation C. Franck
6. ChoraL Jos. Jongen.
VERBREEDJNG DER DAM
STRAAT.
ONTEIGENINGSPROCEDURE NOODIG-
Ten einde de beschikking te verkrijgen
over de gronden aan de zuidzijde van de
Damstraat, ten aanzien waarvan de raad
bij besluit van 28 Januari 1931 een verbod
heeft uitgevaardigd daarop te bouwen of te
herbouwen, is het noodzakelijk, dat de ge
meente tot onteigening van die gronden
overgaat.
Immers de eigenaren van de betrokken
perceelen zijn niet bereid gevonden deze te
gen redelijken prijs aan de gemeente in koop
af te staan.
Met het oog daarop stellen B. en W. aan
den raad voor te besluiten tot voorloopige
goedkeuring van het plan tot onteigening,
een en ander overeenkomstig titel IV (art.
77, 5e) der Onteigeningswet.
DE LICHTFABRIEKEN.
STIJGENDE OMZETTEN.
Ook in de eerste 3 maanden van 1931 is de
omzet van de electrische centrale der ge
meente Haarlem weer zeer belangrijk geste
gen.
Er werden nu afgeleverd 14.278.266 K.W.U.
tegen slechts 10.530.831 K.W.U. in dezelfde 3
maanden van 1930.
Ook de omzet der gasfabriek is weer be
langrijk toegenomen.
Nu werden in deze 3 maanden afgeleverd
7.531.014 M3. teg en6.741.295 M3. in denzelfden
tijd van 1930.
BARTEL JORIS STRAAT 16 TEL. No. 10756
LETTEREN EN KUNST
MUZIEK.
Tweede concert van den Beethoven-
cyclus der H. O. V.
Wanneer wij, die met Beethovens sympho-
nieën opgegroeid zijn. ons rekenschap willen
geven van den geweldigen afstand die zijn
derde symphonie van de tweede scheidt,
wanneer we de verbazing, de afkeuring, den
tegenstand die haar gewerd willen begrij
pen, moeten we ze niet alleen met haar voor
gangster vergelijken, maar moeten we ook
ons in gedachte verplaatsen in de muzikale
toestanden aan het eerste begin der negen
tiende eeuw. Eerst dan kunnen we eenigs-
zins beseffen welk een revolutie dit opus 55
beteekende. Hoe nieuw is alles in dat werk:
de vrijheid der vormgeving, de talrijkheid
der themas, de gecompliceerde polyrythmiek,
de individueele "behandeling der instrumen
ten, de koenheid der harmonieën die ook
hardheden niet schuwtMaar vooral de geest
die er uit sprak was nieuw, ongewoon. Dat
was geen muziek meer, louter uit „Spielfreu-
digkeit" of opdracht geboren: dat was een
epos, in vlammende woorden spontaan de
wereld ingeslingerd. Maar dat nieuwe schiep
voor Beethoven zelf problemen; in het eer
ste hoofddeel is de worsteling met de stof
nog niet tot een volkomen overwinning ge
worden.
Ik heb met groot respect de vertolking der
derde Symphonie onder Ed. van Beinum's
leiding gehoord. Zij gaf van het vakman- en
kunstenaarschap van den dirigent, van het
technisch kunnen van ons orkest en van de
vorderingen die het in de laatste vier jaren
gemaakt heeft, een vleiend getuigenis; zij
gaf ook een diudelijk beeld van den geest
van het uitgevoerde werk, althans wat de
laatste drie hoofddeelen betreft. Voor mijn
gevoel was het tempo van het eerste hoofd
deel wat kalm, bedachtzaam, evenals op het
vorige concert dat van het Scherzo der 2de
Symphonie. Op enkele momenten werd het
tempo bijna een Andante; de lyrische epi
sodes, die Beethoven als teekening der wee-
kere trekken In het karakter van zijn Eroe
heeft aangebracht**werden m.l. sterker be
licht dan bedoeld kon zijn. terwijl geen te
genwicht aan voortvarendheid en durf ge
geven werd. Wat de volgende hoofddeelen
betreft hebben we van Beinums opvatting
nagenoeg zonder voorbehoud kunnen aan
vaarden. Vele klankschoone momenten zou
den we kunnen memoreeren: den klank der
violen in de Marcia funebre, die der houten
blaasinstrumenten in het Maggiore, het werk
der hoorns in het Trio van het Scherzo
ik zou zoo kunnen voortgaan. Liever wil ik
den lezer nogmaals Beckers scherpzinnige
verklaring van den langen tijd onbegrepen
beteekenis van den variatiecyclus die de Fi
nale vormt, in herinnering brengen.
Het thema komt reeds in de verzameling
contradansen voor, en is door Beethoven in
het ballet „Die Geschöpfe des Prometheus"
en in de „15 Variaties en Fuga" op. 35 ver
werkt. Van het ballet is het scenario verlo
ren gegaan. De finale der Eroïca vangt aan
met een dalenden loop: Prometheus, die van
den top van den Olumpos afdaalt om den
menschen het geroofde goddelijke en bezie
lende vuur te brengen.. Van het thema treedt
eerst alleen de bas op: de eerste hoekige be
wegingen der door Prometheus geschapen
wezens. Allengs vervolmaakt zich het ge
schapene; we zien het in zijn verschillende
ontwikkelingsvormen en complicaties. Een
innig dankgebed gaat aan het glorieuze slot
vooraf. Het heldendom van den geest is hier
bezongen. Beckers verklaring lijkt me even
scherpzinnig als aannemelijk.
Tegenover de geweldige Eroïca schijnt de
korte, eenvoudiger 4de symphonie eerder
een teruggang dan een schrede vooruit. Zij
is echter geschreven in het bezit van de door
de worsteling der Eroïca gewonnen krach
ten. Van die worsteling vertoont de 4de geen
spoor; maar ook de geest van den held Beet
hoven behoefde en beleefde kalmer, opgewek
ter oogenblikken. Het Adagio dezer sympho
nie is een der schoonste zangen uit de ge-
heele orkest-litteratuur; het geheele werk
een prachtstuk van evenwichtigheid in den
bouw. Maar tot de verbeelding van den hoor
der spreekt deze symphonie lang niet zoo
sterk als de derde en de vijfde en door deze
twee kolossen is zij steeds wat in verdruk
king gekomen.
Ook de technische vertolking der 4de sym
phonie stond niet geheel gelijk met die der
3de, wat begrijpelijk is na de geweldige
krachtsinspanning, die in de Eroïca gegeven
werd. Daarom bevat de opmerking geen ver
wijt. En ik wil er direct bijvoegen dat we
b.v. van het spel in het Adagio volop hebben
genoten; dat de finale een frisch en levens
lustig slot vormde.
De zaal was, ondanks den mooien Zondag
middag. weer nagenoeg geheel bezet: een
teeken hoezeer deze concerten gewaardeerd
worden. Ook aan bijval heeft het weer niet
ontbroken; orkest en leider zijn warm toege
juicht.
K. DE JONG.
DE ONVOLWAARDIGEN.
HET VERDERE ONDERZOEK.
De raadsleden de heeren Vincent Loosjes,
Boes en Van de Kamp stellen den raad voor
le. B. en W. uit te noodigen aan de Ge
meentelijke Verbandscommissie Nazorg op
te dragen een rapport betreffende alle
maatschappelijk minder geschikten samen
te stellen met scherp omlijnde practische
voorstellen:
2e. Voor dit onderzoek een bedrag ter be
schikking te stellen van de sub 1 genoemde
commissie van ten hoogste 500.
Eenige weken geleden deelden wij mede.
dat B. en W.. in verband met de bezuiniging,
de uitwerking van de verdere plannen in
verband met de gehouden enquête van de
heeren dr. W. Mol en E. P. Schuyt, hadden
laten stopzetten.
Wij hebben toen op voortzetting van de
voorbereiding dier plannen aange
drongen. Dit wordt thans met dit voorst-
beoogd.
Zijn orkest voor de film.
Het Concertgebouw gereconstrueerd te Epinay.
(Van onzen Parijschen correspondent).
De ouverture van Coriolan.Beethoven's
Achtste en de Derdeden volgenden
avond „Das Lied von der Erde" gevolgd door
fragmenten uit Tristan, Urlus die het Graal
verhaal doet, en tot slot dan de prelude van
de Meistersingerhet is een programma
dat moet slagen, dat enthousiasme moet ont
ketenen. En 't heeft er dan ook niet aan ont
broken. Concertgebouw-orkest en Willem
Mengelberg kunnen andermaal van een
triomftocht naar Parijs praten, 'n Stamp
volle Pleyel-zaal heeft het orkest belde
avonden een ware ovatie gebracht waaraan
geen einde scheen te komen en 't was wel
typisch om waar te nemen hoe de menschen
brandden van verlangen om uiting te geven
aan hun enthousiasme; toen Mengelberg,
tusschen twee deelen even omkeek in de zaal
om te kijken of iedereen wel rustig op zijn
plaatsje zat, toen werd het dadelijk gebruikt
om hem toe te juichen, zoodat de anders zoo
strenge Willem zelf in den lach schoot en
moest toegeven. Onnoodig om hier het pro
gramma te bespreken; héél kort geleden
nog heeft het sublieme ensemble beide zelfde
programma's in verschillende steden in Ne-
derfand uitgevoerd; ook Urlus. die nog zoo
merkwaardig jong blijft en Rosette Anday
oogstten toen met Mahler een welverdiend
succes.
En nu schrijven we deze regels inEpi
nay, in het Fransche Hollywood. Want dit
maal moesten zelfs een Mengelberg en een
Concertgebouw-Orkest er aan gelooven en
de hand reiken aan de nieuwste Kunst: de
geluidsfilm.
Het is een aardig idee geweest, dat uitging
van den heer de Marees Oyens om voor het
nageslacht een blijvende herinnering vast
te houden aan den grooten dirigent onder
wiens geniale leiding het Amsterdamsche
ensemble is geworden wat het thans is: een
orkest van welverdiende wereldreputatie.
Mengelberg zelf was er enthousiast over en
beloofde al zijn medewerking. Er werd een
comité gevormd, men noodigde Max Tak en
B. D. Ochse, directeur van Polygoon uit om
het geval te bestudeeren, men stelde zich in
verbinding met de Films Sonores Tobis, die
in Epinay hun studios hebben; de Russische
architect Meerson kwam naar Amsterdam
om daar de zaal van 't Mengelberg-ensemble
te bezichtigen en te teekenen. En zoo zaten
we dan in de zaal van het Concertgebouw.
in Epinay. Het groote orgel op den achter
grond, de stoelen links en rechts voor de leer
lingen van het Conservatorium, de trappen
ter weerszijden, de koordafsluiting rondom,
enfin: het Concertgebouw.
't Is wel even een vreemde sensatie ge
weest voor de heeren. Om kwart voor nege
nen al zat het heele gezelschap, keurig in
rok, in groote autocars en 't ging ijlings
naar de studios. En daar moesten allen er
aan gelooven. Poederkwasten, zwart, rood en
blauw-stiftZimmermann, die een grimas
maakte, toen hij het lot van een „petite
poule de luxe" moest ondergaanen de
eenige die er letterlijk ongepoederd afkwam
was Cornelis Dopper. Want Mengelberg, voor
de eerste opname van de ouverture van Obé-
ron, zou pas wat later komen en zoo kon
men nog rustig eerst wat repeteer en. Tus
schen twee haakjes: Mengelberg is lastig,
maar de goede en sympathieke Dopper niet
minder. Telkens weer afbreken, overnemen,
maar 't is opmerkelijk wat een uitstekende
geest er in dit orkest heerscht.
Ondertusschen is het in het studio een
geweldig geloop en gedraaf. Boven het Con
certgebouw sjouwen electriciens met zware
schijnwerpers en koplampenmen hoort
in 't Fransch, Nederlandsch, Duitsch, En
gelsch, Russisch. Hongaarsch Ja wat voor
talen al niet? bevelen schreeuwen, vragen
stellenMax Tak brengt het alles over,
schikt en verschuift de menschenlaat de
paukenlst wat naar achteren schuiven op
dat zijn gestes beier zullen uitkomen op
de filmdan weer baadt het orkest in een
zee van lichtdan weer hoort men fluit
jes snerpen. En daar is Willem Mengelberg.
Lacii .nd stemt hij er in toe om zich ook te
laten schminken. De oude bedienden uit Am
sterdam. die de partitures brengt, ls ook mee
gekomen en paradeert in groot tenue. Hij
hoort by de film van het Concertgebouw.
En daar staat de groote dirigent voor zijn
orkest.
Silence.
'n Fluitje snerptde deuren zijn pot
dichtIneens wei-pen twintig enorme
schijnwerpers hun verblindend licht op het
ensemble.
Undeuxtroiszoo telt de
regisseur.
En daar klinkt de ouverture van Weber's
Obéron.
Boven op een stellage zitten de operateurs
bij hun toestellen. De „directeur" van de
klanken luistert scherp .toe en controleert de
opnamen
'n Handbeweging van Mengelbergeen
paar toontjes nog.
Recommencer.
Want 'n directeur van een studio moge
lastig zijnmaar Mengelberg is nog wat
moeilijker vcor zich zelf en zijn orkest. Be
ter geen documentaire film, geteekend door
hem, dan een die niet compleet goed is.
Eindelijk gaat 't dan toch.
Het adagietto van de eerste suite van Bi
zet's Arlésienne. de Marche Hongrolse van
Berlioz en de Préludes van Llszt, zietdaar het
programma dat voor de film wordt gemaakt.
't Zijn me 'n paar dagen, zoo hoorden we
iemand zeggen 't Is waar er wordt heel wat
van hen gevergd, 't is geen kleinigheidje om
twee dagen lang van 's ochtends half tien
tot eenen en van twee tot zes onder het
schijnsel van studiolampen te strijken of te
blazen, maar iedereen geeft er zich rexen-
schap van dat er hier Iets voor de toekomst
wordt gevraagd en dat de gelegenheid moet
worden aangegrepen om voor het nageslacht
de prestaties van het Concertgebouw te be
waren. En geeft Mengelberg zelf niet het
voorbeeld?
Toen we gezamenlijk zaten te dejeuneeren
in een héél eenvoudig kroegje, toen was er
weer de vroolijkheid en vol goeden moed trok
men gezamenlijk weer een uur later naar.
het Concertgebouw.
En wanneer komt de film uit?
Over enkele weken. Waarschijnlijk is
de première voor Nederland bestemd. Dat
het een succes zal worden, dat kan men wel
te voren op zijn vingers uitrekenen. En me
nigeen dte nooit ln de gelegenheid was om
het beroemde ensemble te hooren wordt er
nu toe in staat gesteld. Niet iedereen kan
doen zooals Bernard Shaw, die speciaal
eventjes naar Parijs is overgekomen om de
beide concerten in de Salie Pleyel bij te wo
nen. En dit mededeelinkje tot besluit is nog
niet zoo kwaad: het bewijst weer eens dat
Nederland toch een belangrijk plaatsje in
neemt op den aardbol en in de harten van
zijn bewoners.
HENRY A. TH. LESTURGEON.
GEM. LYCEUM
Tot gecommitteerden bij het dit jaar te
houden eind-examen der litterair-economi-
sche af deeling van het Gemeentelijk Lyceum
zijn benoemd de heeren: Prof. Dr. A. A. van
Schelven, Hoogleeraar aan de Vrije Univer
siteit te Amsterdam; Prof. Dr. J. J. Salverda
de Grave, Hoogleeraar aan de Gem. Univer
siteit te Amsterdam; A. H. Gerhard te Am
sterdam en Mr. A. W. J. van Vrijberghe de
Coningh, rechter in de Arrondissements
rechtbank te Haarlem.
FINANCIEELE BERICHTEN.
JAARVERSLAG DER
AMSTERDAMSCHE BANK.
RESERVEFONDS 84-54 VAN HET
KAPITAAL.
Aan het jaarverslag der Amsterdamsche
Bank over 1930 is het volgende ontleend:
De staat van handel en nijverheid bleef
niet zonder invloed op de uitkomsten van
het afgeloopen jaar. Het lage rentepeil deed
de rentebron spaarzamer vloeien. Verminde
ring van omzetten bracht vermindering van
provisie. Al heeft de effectenrekening groo-
tere bate opgeleverd dan in 1929, de winst
hierop is niet van zoodanigen omvang, dat
zij de derving van rente kan vergoeden.
Mitsdien staan onze inkomsten over 1930 bij
die over 1929 ten achter.
Wij hebben wederom de algemeene debi
teurenreserve met 2.500.000 gecrediteerd.
Op onroerende goederen hebben wij
1.741.720 afgeschreven. De bouwreserve,
groot 3.0011.000, in vroegere jaren gevormd,
bleef ongewijzigd.
Voorgesteld wordt het dividend te bepalen
op 8 pCt. en in het reservefonds te storten
500.000. Dit fonds zal dan 84.54 pCt. van
het maatschapplijk kapitaal bedragen.
Het voordeel saldo der fondsenrekening be
draagt 930.493.
De rekening is gecrediteerd voor de geïnde
rente en gedebiteerd ten gunste van de in-
lerestrekening voor 4 pCt. rente over het
kapitaal, dat gedurende het jaar gemiddeld
in fondsen was belegd.
De winst op syndicaten bedraagt na aftrek
van 4 pCt. rente over de boekwaarde der ge
storte bedragen en ruime afschrijvingen
190.062.
Verschillende perceelen en lokalen zijn
verhuurd.
In het pensioen- en ondersteuningsfonds
voor de beambten wordt een bedrag van
f 496.559 gestort. Het fonds bedraag per uit.
o.cember 1.1. 9.423,506.
Voor gratificatie aan het personeel ls
voorts onder algemeene onkosten 280.000
gereserveerd.
De winst- en verliesrekening wijst een zui
vere winst van 6.301.662 aan.
De statuten vorderen, dat van dit bedrag
een som van 370.406 in het reservefonds
worde gestort, doch laten u vrijheid deze
som te verhoogen. De directie geeft in over
weging van deze bevoegdheid gebruik te ma
ken en het voor dit fonds te bestemmen be
drag te bepalen op 500.000.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel.
Een polls der
LEVENS
VERZEKERING
MAATSCHAPPIJ
ls een waarborg voor het welzijn van Uw
gezin.
AGENDA.
MAANDAG 4 MEI
Stadsschouwburg: Het Nederlandsch Too-
neel. „Menschen in 't hotel." 8 uur.
Schouwburg Jansweg: „Het lied ls uit".
8.15 uur.
Palace: „Studentenleven ln Oud Heidel-
berg." Tooneel: Rolf Hansen. 7 en 9.15 uur.
Luxor Theater: „Na den mist", en „De laat
ste kus." Tooneel: The Bonnes Comp. 8.15 u.
DINSDAG 5 MEL
Schouwburg Jansweg; „Het lied ls uit".
8.15 uur.
Remonstrantenhuls: Ver. van Spiritisten
„Harmonia", séance. 8 uur.
Veis en; Raadsvergadering 7 uur nam.
Bioscoopvoorstel' n.
Teyler's Museum, Spaarne 16. Geopend op
werkdagen van 11—3 uur, behalve 's Maan
dags, toegang vrij.
APOTIIEEKDIENSTEN
Th. A. Klinkhamer, Koninginneweg 69,
tel. 11596.
Fa. Begemann en Sneltjes, Jansstraat 27,
tel. 10043.