FEMINA iü STOFJES. ZOMER-MODE. ABR. MEIJER Haarlem's Dagblad dag 931 INGEZONDEN MEDEDEELINGEN f a 60 Cts. per regel. J HllllU!l!IIIIIIIIIIIUIIIII!l!||illl|||||!lll!|||||||!lllfl|||||||||||||Il|!|||jU||M^ r Voor middenzomer, in de dagen der vacan tie, zien we voor bosch en strand, op het water of voor den autotocht, de gezelligste en leukste zomertoiletj es dragen, waarin we ons in harmonie voelen met de natuur "en met de stemming van luchtige blijheid, waar in we verkeeren. Voor het strand' en bosch zijn er de gezellige japonnetjes van gebloem- de voile en zijden crêpes en vele indanthreu- stoffen. Voor het boottochtje komen meer de sportieve jumper-pakjes in aanmerking. Ze bestaan uit een ruim rokje van dunne, wol len stof en een jumper of pull-over van de zelfde of afstekende kleur. De autotocht vraagt een costuumpje van meer neutrale kleur, waardoor het stof, dat men onderweg allicht opdoet, minder gezien wordt. De mantels zijn meestal van tweed in dun ne, wollen weefsels. Zij worden minstens even lang gedragen als de japon, die.men bij het maken van een tochtje aan heeft. No. 608 is een mantel van donkergrijze tweed met hoogopslaande kraag en smalle revers, op de. heup bewerkt met punten, waar onder een diepe stolpplooi naar beneden valt. De mantel sluit met één knoop. No. 609 is eveneens van tweed, doch van een licht beige kleur met een werkje. Ook deze mantel is heel eenvoudig en maakt zeer slank. Een licht zomerbont beschut hoog op staand de dames voor het koude vatten. De revers loopen tot aan het middel. De zak bestaat uit twee deelen, die over elkaar heen slaan en met. een knoop sluiten. De manchet geeft ditzelfde idee aan. Een smalle ceintuur wordt op dezen mantel gedragen en valt juist op den knoop, waarmee de mantel wordt gesloten. Onder den zak springt een diepe plooi uit, wat bij het loopen zeer sierlijk staat. HOE MEN DE KLEUTERS BEZIG HOUDT, Spelletjes om buiten te spelen. Dezen week zullen wij de spelletjes om buiten te spelen vervolgen. I. Vischnetten. Dit spelletje zullen vele ouders in hun jeugd zelf nog gespeeld heb ben. Twee kinderen vormen een kring, de andere kinderen loopen vrij rond. Het kringe tje stelt het vischnet voor, de andere de visschen. Het vischnetje moet nu probeeren een van de visschen te vangen. De gevangen visschen worden in het netje opgenomen, dat dus hoe langer hoe grooter wordt. II. De schatbewaarder. In het midden van het stuk grond, waarop wij spelen, wordt een cirkel getrokken van pl.m. 2 M. middel lijn. In deze cirkel legt men een 40-tal voor werpen, blokjes, doosjes enz. Deze voorwer pen stellen de schat voor, die door 2 kinde ren, 2 schatbewaarders wordt bewaakt. Daar na zet men op 5 M. afstand van de groote cirkel, zooveel cirkeltjes, als er kinderen meespelen. In ieder kringetje gaat nu een kind staan en dat moet probeeren één voor werp uit de schat weg te halen en dat in het eigen kringetje te leggen. Maar één voorwerp tegelijk mag telkens gehaald wor den en wiei dan 3 dingen veroverd heeft, wordt schatbewaarder. Maar wordt het kind door den schatbewaarder getikt, dan moeten alle voorwerpen weer teruggegeven worden. Ook mogen de kinderen eikaars panden weg nemen. Bij dit spelletje komt het zeer zeker op vlugheid van handelen aan. (Zie afb.) III. Marïetje waar ben je? Dit blijft voor de kinderen ook altijd een heel aardig spelletje. De kinderen staaii in een kring en in 't midden staan 2 geblinddoekte kinderen. Het ééne kind roept: „Marletje, waar ben je?" En het andere geblinddoekte kind ant woord: „Hier". Het eerste kind moet nu pro beeren het tweede, op het geluid af te pak ken, maar deze laatste probeerd dit natuur lijk te voorkomen door zooveel mogelijk uit de buurt te blijven. Hebben zij elkaar- ge pakt, dan moeten 2 andere kinderen in den kring. Ook bij een kinderfeestje zullen deze spelletjes zeker al eens te pas kunnen komen. RHABARBEIt. Rhabarber gekookt in een vuurvast scho teltje met witte suiker en het sap van een sinaasappel erover, zal een buitengewoon Jijne smaak hebbe.t. VACANTIE-JURKEN. Of we al met vacantie gaan of niet, Juni is nu eenmaal de tijd van de vacantie- voorbereïdingen en dus gaan we de garde robe met een paar heel eenvoudige, makke lijke zomerjaponnetjes uitbreiden. Japonne tjes, die zoowel makkelijk en eenvoudig zijn om te maken als om te dragen. In de hoop dat de zomer ons welgezind zal zijn, wor den bijna alle zomerjurken zonder of met heel korte mouwtjes gedragen. Van links naar rechts hebben we dan op de teekening de volgende modellen aangegeven. Eerst een vlot jurkje van bedrukte voile de laine, met een Berthe-kraag, die de schouders bedekt en op de heupen een smal volannetje, dat de z.g. basque vormt. Links en rechts van voren verkrijgt de rok de noodige stap- wijdte door een groep dubbele plooien, die boven de knie zijn vastgehecht. Voor deze japon .patroon nr. 2845) is 2 M. stof van 1.49 breed noodg. Een aardige strandjurk is het volgende japonnetje (patroon nr. 2846) dat van witte crêpe de chine is, met klokrok, die in een punt aan het lijfje is gezet. Het manteltje is van een grove, blauwe luchtige stof. Voor de japon is 2.50 M. crêpe van 1 M. breed noodig. Voor het manteltje 70 c.M. van 1.40 M. breed. Daarnaast een keurige witte japon van voile de laine, waarvan vrij wel de eenige garneering bestaat uit a-jour- werk. Een stolpplooi geeft de rok van voren in het midden de noodige ruimte. Er wordt natuurlijk een ceintuurtje op gedragen, dat opzij geknoopt wordt, waardoor het lijfje een weinig overbloest. Voor deze japon (pa troon nr. 2847) is 1.80 M. van 1.40 M. breed toereikend. Tenslotte nog een origineele jurk van bedrukte toile de fil. Het lijfje met schuine overslag wordt door 4 knoopen ge sloten. De groote zakken aan weerszijden van den rok zijn volkomen in overeenstem ming met. de wijde klokkende panden, die opzij zijn ingezet. Aan 3 M. stof van 1 M. breed heeft men genoeg voor deze jurk (pa troon no. 2848). MADELEINE zVan de boven besproken modellen zijn knippatronen verkrijgbaar ad 0.75 franco thuis, levering binnen l week thuis. Post wissel zenden aan: De Beurs, Amstellaan 66. Amsterdam Z. Op het strookje duidelijk ver melden: naa men adres van afzender, num mer van het gewenschte patroon en de maat. <De maten van 40 tot 52 kunnen gele gerd worden' WEEKNIEUWS GROOTE HOUTSTRAAT 16 Hebt U onze bad-étalage al eens be- bekeken? Ook in badartikelen is de laatste jaren de mode wel erg ver anderd. De wollen costumes roorden thans algemeen gedragen en niet ten onrechte. Ze zitten onberispelijk, drogen snél en worden in prachtige kleuren-combinaties gemaakt. Ik noem U uit onze groote collectie twee van de meest bekende merken, namelijk JANTZEN en RIBANA. De Jantzen's costumes zijn van een zware kwaliteit en behooren zeer nauw om het lichaam te sluiten. Ook brengt Jantzen een buitengewoon aardig costume voor zonnebaden, dat den rug geheel vrij laat. De RIBANA costumes zijn lichter in kwaliteit en daarom soepeler. De naam alleen reeds garandeert U prachtige kleuren en een uitstekende pasvorm. Ik behoef U wel niet te ver tellen, dat de badmantels tegenwoordig een groote rol spelen, alsook mutsen en schoentjes. Wij staan met onze uit gebreide sorteering zeer zeker aan de spits. ALS DE KINDERJAREN - VOORBIJ ZIJN. - „Es gibt ein Gesetz der Jahre", zegt Re marque in zijn nieuwe boek „Der Weg zurück". Hij of de hoofdpersoon, maar we ontkomen geen oogenblik aan het idee dat dit Remarque zelf is is onderwijzer geworden in een klein dorpje. Hij staat voor een groote klas met wel veertig leerlingen, van zeven tot tien jaar. Hij zelf is nog geen twintig, in jaren dus ook nog bijna een kind. Maar hij is drie jaar in den oorlog geweest. Hij is weggerukt uit zijn kinder jaren, hij voelt zich een oud mensch, hij is oud zonder te hebben geleefd. En hij voelt scherp den afstand tusschen hem en de kinderen. Toch zou hij die kinderen zoo graag naderen. Wie verlangt er niet bij tij den naar zelf weer een kind te zijn? Maar „es gibt ein Gesetz der' Jahre". Hij, die uit het paradijs verjaagd is, komt er nooit in terug. Wij zijn niet allemaal zoo wreed en plotse ling van kind tot mensch geworden als de jongens uit Remarque's oorlogsboeken, boe- kenfiguren, die helaas werkelijkheids figuren zijn. Bij de meesten van ons is het geleidelijk gegaan, we weten zelf'niet wanneer het begon en nog minder waar het eindigde of eindigen zal. Maar we zijn anders geworden, dat is wel zeker. En we kunnen ons nauwe lijks herinneren hoe we in onze kinderjaren waren. :JS We weten" alleen nog heel goed, hoe we toen bij het oogenblik leefden, bij de pretjes, bij de verdrietelijkheden van dat oogenblik. Volwassenen leven bij de toekomst. We leven om zoo te zeggen niet meer direct, we zien het oogenblik voorbij, tellen het niet, kijken vooruit naar komende oogenblik- ken, altijd maar door. We zijn het er wel over eens, dat dit een verkeerde leefwijze is, maar we kunnen niet anders. Soms wil len we wel anders en verlangen een kind te zijn. Geen wonder, dat de twintigjarige onder wijzer, die na de hel van den oorlog geen raad meer met het leven weet, vreemd staat tegenover de kinderen, die het leven als iets heel gewoons aanvaarden. Geen won der, dat hij verlangt ook weer zoo'n kind te zijn. Maar hij is uit het paradijs ge jaagd, zooals wij allen. En hoe zal het kind het opnemen als wij probeeren dat paradijs weer binnen te dringen? Zal het ons met open armen ontvangen en ons dadelijk als zijn kameraadje ontvangen? Nee, het ziet een te groot contrast tusschen zichzelf en de groote menschen. Er zijn ouders en onderwijzers die probee ren tot het kind „af te dalen" en ze hopen daarmee zijn vriendschap te winnen. Maar het kind vindt het „gek" en geneert zich een beetje. De onderwijzer juicht en danst op de speelplaats als de kinderen zelf. Maar de kinderen worden stil. Wat doet mijnheer mal. Zoo kinderachtig. Want ze zien heel goed, dat het niet echt is. De onderwijzer juicht niet écht, hij is niet werk.elijk blij. Hij stelt zich aan. Nog erger schamen kinderen zich als hun ouders zich aanstellen. Vader, die eens erg grappig wil wezen als er vriendjes op be zoek zijn, moeders, die een kinderstemmetje opzetten en probeeren het kindertaaltje weer te spreken. Het kind vindt het belachelijk en het wil zijn ouders niet belachelijk zien. Daarom schaamt het zich. Nee, dat is een heel verkeerde manier om de jeugd voor zich te winnen. „Der Erwachsene, der sich ihr zu Aufdring- lich nahert, wird ihr evenso lacherlich, als wenn er Kinderkleidchn anzöge", zegt Re- mareq. Het is wel treurig voor ons, dat we geen kinderen meer kunnen zijn, maar laten we de jeugd niet met onze armzalige po gingen lastig vallen. We bewijzen haar daar heusch geen dienst mee. En we naderen haar er geen stap mee. Integendeel. Onze vreugde is een andere en uit zich anders dan die van de kinderen. Daarom kunnen we blij zijn met de kinderen, deelen in hun pretjes, meelijden met hun verdriet, maar altijd op onze manier. Het zou al heel dwaas zijn als we een kind hooren brullen van het huilen omdat het zich een beetje bezeerd heeft, om dan mee te gaan brullen. Even dwaas is het in andere op zichten „kinderachtig" te doen. Want het kind weet echt van onecht te onderscheiden, het is een onbarmhartige criticus. BEP OTTEN. Sommigen slaan in den zomer, als ze niet duur zijn, citroenen in om ze te bewaren voor heete dagen, waneer de prijzen door de groote vraag plotseling sterk stijgen. Om deze citroenen voor uitdrogen tebewaren. doet men ze in een groote kan water, zoodat ze allemaal onder staan. Wanneer men het water om de drie of vier dagen ververscht, kan men de citroenen op deze manier wel een maand rijp en sappig houden. 1 Zekér kent u dé grap van twee vrienden die elkaar ontmoeten, waarvan de eene het verhaal doet, dat hij een stofje in zijn oog heeft gehad, dat de oogarts eraan te pas moest komen, en dat het hem heel wat geld gekost heeft. Waarop de ander een soortge lijk verhaal doet door te vertellen, dat zijn vrouw is gaan wandelen, ze komt bij een bekend hoedenmagazijn voorbij, krijgt er een stofje in het oog, en 't kost hem duizend gulden! Nu, over die laatste soort van stofjes gaat het hier dan: de eerste soort is een al te on verkwikkelijk onderwerp, te grauw en te droog, lang zoo fleurig niet als de andere, maar het zal onze mannen geen duizend gulden kosten, als de vrouwen erover lezen, dat staat in ieder geval wel vast. Het is u natuurlijk den vorigen Zondag ook opgevallen, hoe leuk fleurig en frisch alles en iedereen er uit zag: een heerlijk, warm zonnetje en alle zomerspulletjes nog nieuw, en ongebruikt.vanwege de langdurige guurheid. Dat iedereen er zoo frisch uitzag, kwam echter niet alleen doordat de kleeding nog zoo nieuw was, maar ook omdat de zo- merstroffen van dit seizoen zoo rijk aan mooie, opgewekte kleuren zijn. En dan er is méér, van elke stof dan verscheidene vo rige zomers het geval was, en daardoor ves tigt elk japonnetje meer de aandacht op zichzelf. Daarbij genomen dan de frissche, vroolijke kleuren, dan is het geen wonder dat het geheel een bonten echt zomerschen in druk naakt. Allereerst zijn daar dus de heldere kleuren, maar daarnaast staat nog een andere factor, die de stoffen bij uitstek tot zomerstoffen stempelt en dat is de bloemenmode. Of wilt u het de bloemerige mode noemen, nu ook goed. Of anders de bloemrijke mode. dat is misschien nog de meest juiste term. Want bloemrijk, dat is ze! In eindelooze variaties komen de bloemen op de stoffen voor: geen groote, uitbundige, zooals in vorige seizoenen, ook geen heel kleine, evenmin bloemen in bouquetvorm, maar middelgroote bloemen, met kwistige hand rondgestrooid, soms in onbegrijpelijke kleurencombinaties. Maar waarvan het ef fect allex'bekoorlijkst is. En dit alles niet in een enkele dure soort stof, neen in alle mogelijke soorten van goed: crêpe de chine, crêpe georgette, kunstzijde, voile, toile de sole, katoen, linnen, cretonne, alle luchtige zomerstofjes doen aan deze bloementuin-mode mee. Zijn crêpe de chine en crêpe georgette u te duur? Neem de gebloemde jurk, die u zoo graag wilt hebben dan in kunstzijde, niet al te licht van ondergrond en van bloem: een alleraardigst jurkje is er van te maken, en omdat dit goed veel eerder kreukt, dan de twee eerstgenoemden, neemt u die donker der tinten, dan valt het kreukelen lang niev zoo erg op. Strandjurken, wandel- of fiets- japonnetjes, of als ge iets noodig hebt in de DE CEKLEEDE HOED. Het plaatje toont u een groote lichtbruin zijden hoed, met in geknepen vouwen in den rand, versierd met een bladmotief: aldus de mode voor de zonnige dagen, die we hopen, dat er dezen zomer vele zullen zijn. Zorg dat melkkannetjes en melkkokers enz. volmaakt schoon zijn, aangezien juist die heele kleine randjes aangebakken oude melk of dergelijke het zuur worden op hun geweten hebben. Gezellige Dagverdeeling. „Gezelligheid kent geen tijd", dit is een spreekwoord, dat we allen goed kunnen aan voelen. We weten hoe de tijd voortsnelt als we ons bevinden waar er een echte prettige sfeer van gezelligheid is. Ja, gezelligheid, daar houden wij van; daar zijn wij, Hollan ders voor bekend. De echte ronde gezellig heid, die nauw verwant was aan de intieme huiselijkheid, is beroemd en spreekwoorde lijk geworden. Is dat in onze dagen nog zoo? Helaas! veel heeft de huiselijke gezellig heid ingeboet door de sportbeweging, de bioscopen en de vele amusementen buitens huis. Storend en belemmerend zijn deze facto ren voor de huiselijke gezelligheid en het schijnt wel, dat die heele sfeer van gezellig heid gaat ontbreken, want, laten wij den dag maar eens langs gaan en beginnen met het ontbijt. Wat een verkeerde gewoonte om maar binnen te komen vallen aLs je toeval lig klaar bent met aankleeden! Welk een haast wordt er gemaakt met het naar bin nen werken van een paar boterhammen, een kopje thee. Natuurlijk 't is het oude liedje: op het nippertje opgestaan en nu jachten om niet te laat te komen op kantoor of school. Hoeveel prettiger zou het zijn den dag te beginnen gezamenlijk aan een fleurig gedek te tafel waarvan ieder voldoende gebruikt om daarna in behaaglijke stemming aan zijn werk te gaan. En dan weer het uur van mid dagmalen! Moeder is gejaagd: 't eten is nog niet klaar en de kinderen willen weer vroeg weg om nog wat buiten te kunnen spelen of om een vriendje of vriendinnetje te kunnen afhalen. Er wordt op aangedrongen om met eten te beginnen, wat een onrust gehol en gedraaf is er. Niets gezellig, integendeel! En als het eten is opgediend en allen aan tafel zitten verhoogt geen prettig gesprek, waar allen aan deel kunnen nemen, de gezellig heid. De een na den ander staat zoo vlug mo gelijk cp en gaat weer weg naar zijn atmos feer, r.aar zijn eigen belangen. En moeten de kinderen uit zulk e^n gezin later met warmte terugdenken aan hun ge zellig tehuis? vacantie om een boottocht in té maken, voor alle sport zijn de goedkoopere soorten in lin nen. katoen en cretonne geschikt, zooals bij voorbeeld ook het aardige katoenen geor gette, dat niet kreukt. En dan al die heerlijke zonechte soorten, die er nog zijn: werkelijk, wie wat handig is met den naald, behoeft dezen zomer niet verlegen te zijn om een pittig, frisch japonnetje, dat overal tegen kan, en dat er iedere keer na het wasschen weer even fleurig uitziet. Bij al dat leuke goed behooren dan nog heel vaak jasjes in een afstekende kleur, wanneer de stof effen ls, in dezelfde kleuren en patronen, wanneer het goed is bedrukt. Dat geeft ook een eindelooze variatie aan de kleeding: een kort bolerojasje; een jasje tot de taille, maar van voren ver ulteenwljkend; of anders een jasje dat met een zeer een voudig slultinkje even gesloten Is, die alles vormt, afwisseling genoeg met de verschil lende Japonnetjes. Menig meisje en menige jonge vrouw is alweer verrukt over deze mode, omdat de langere rokken haar dat echt-vrouwelijke gevoel weer geeft. Loopt u maar eens met een Japonnetje met een van de huidige ruime klokrokies, en let u maar eens op hoe soepel en zacht zoo'n rokje zich bij iedere stap plooit. Bij al die korte rokjes met hun stijve, diepe plooien zouden wij haast verge ten hoe dat is: een golvende rok. Ouderwetsch noemt u dat? Kom, welnee, dat is nu toch Immers weer het allernieuwste. Voor de meer formeele Japonnetjes van dezen zomer dragen we zacht glanzende zij of een dun wollen stofje, welk laatste voor al ook lang niet te versmaden is, omdat ons klimaat nu eenmaal rare kuren heeft, al is het op het oogenblik dat ik dit schrijf dan ook heerlijk zomerweer. Maar wie weet hoe het morgen is, en dan is zoo'n dun wollen Jurkje, ook in een frissche kleur met lange mouwen, of met een bijpassend jasje een ge not om te dragen. Bovendien is het. zooals" ik al schreef, wat meer formeel: vooral niet zoo ple pjonge vrouwen en meisjes hebben wei eens een kleedingstuk noodig, dat voor ern officieele gelegenheid dienst moet doen, cn daarvoor zijn de linnen en katoenen jurkjes niet geschikt. En dan is er nog Iets voor diezelfde niet meer piepjonge vrouwen en meisjes: kies vooral naar uw leeftijd. Denk niet, als ge een meiske van achttien jaar met een leuk jurk je ziet: dat wil ik ook hebben, maar bedenk dat op dien leeftijd u letterlijk alles wat jeugdig is en frisch, flatteert. Houdt dan echter rekening met uw eigen leeftijd, met uw niet al te jonge figuur en met uw ge zicht waarop het leven zeker al wel zijn stempel zal hebben gedrukt. En zoek dan op uw gemak iets uit. dat bij uw type past, maar volg niet klakkeloos na, wat een aar dige bakvisch dragen kan. E. E. J.—P. RECEPTEN. GEVULDE TOMATEN. Men neemt 8 kleine gelijke stevige to maatjes, een flinke komkommer, pf onge veer 8 eetlepels koude gekookte doperwtjes, wat peper en zout, een eetlepel slaolie, een eetlepel azijn, wat peterselie en een thee- lepe! maggi's aroma. De tomaten worden gewasschen en het bo venste kapje wordt er af gesneden; daarna worden de vruchten uitgehold en van bin# nen met iets fijn tafelzout bestrooid, naar verkiezing wat peper. Schil de komkommer en vorm er dunnen draden van met behulp van een sambalschaafje. Deze sambal wordt door elkaar geroerd met de maggi's aroma, de slaolie, den azijn, wat peper en zout; vul er vervolgens de tomatenbakjes imee en strooi er wat fijngehakte petersolie over. Meng, als er doperwtjes gebruikt worden in plaats van komkommer, de erwtjes aan met de dooreikaar geklopte oiie, azijn, maggi's aroma, peper en zout en vul daar de tomaten mee en strooi er de fijngehakte pcterscJie over. Gebruik de gevulde tomaatjes als rand om een schotel kropsla. INMAAK. Voor den inmaak van vruchten op water kan men gewone flesschen met een voldoende wijde hals gebruiken of natuurlijk de be kende wecksystemen. Gewone flesschen kan men met een kurk die daarna dichtgelakt wordt, afsluiten. Ook kan men beugelflesschen met een rubber ringetje nemen. De ring moet echter absoluut gaaf en uitgekookt zijn. De gevulde flesschen moeten gedurende 25 minuten a 45 minuten tusschen 70 a 90 graden Celsius verwarmd worden, al naar de hardheid der vruchten. Bij de gekurkte flesschen is de kurk door de kracht van den waterdamp omhoog ge komen. Die moet dan weer met kracht in de flesch geduwd worden, waarna men na afkoeling den hels twee keer in gesmolten lak dompelt. In plaats van lak gebruikt men ook hars, die met een weinig gele was is vermengd. Nog eenspeciaal punt moet men bedenken bij het stereliseeren van doperwten en tuin- booncn. Deze worden n.l., indien men ze niet vooraf laat „schrikken", tijdens het sterill- seeren zuur; men moet ze dus, voordat men ze in de glazen of flesschen doet, eerst in kokend water een oogenblik te weeken leggen; daardoor worden de kiempjes gedood, die anders het zuur worden zouden veroorza ken. KOMKOMMERS IN AZIJN. Men neemt 10 komkommers, liefst harde groene, 2 flesschen inmaakazijn, l ons mos terdzaad, 1 versche soaansche peper, 1 stukje gemberwortel, een takje enkel, een klein stukje aluin en wat zout. Schil de komkom mers naar verkiezing, laat zc ongeschild heel en snijd de geschilde in nette stukjes, zonder zaad. Laat ze 2 uur met zout bestrooid staan, niet langer, dan worden ze slap. Laat ze uitlekken, doe ze in stopflessehen of Keul- sche potten. Schik de kruiden er tusschen. Giet de inmaakazijn er over en voeg voor het hard blijven van de komkommers een klein stukje aluin toe. Siuit de potten met perkament af. PATRONEN. Knippatronen van de genummerde afbeel dingen zijn verkrijgbaar a f 1.75. mevr. Uly van Oyen, Riouwstraat 157, Den Haag. S.v.p. maten op te geven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 11