HINDENBURG GRIJPT WEER IN.
WEET U DAT?
J. LOTTGERING,
BUITENLAND.
Hierop letten!
Muzikaal Praatje
PREMIER-DUPLEX Stofzuigers f 165
BIOSCOOP
HAARLEM'S DAGBLAD
ZATERDAG 8 AUGUSTUS 1931
TWEEDE BLAD
Naar aanleiding van de geste der Pruisische regeering.
Wijziging der Noodverordening t. a. v. de perswetten zeker.
De Pruisische regeering door haar
eigen wapen getroffen.
HET BELANGRIJKSTE NIEUWS.
De oude heer Hindenburg heeft zich weer
eens doen gelden. Hij is bezweken voor den
stormloop op zijn burcht en het schier ein-
deiooze aantal protesten naar aanleiding van
de geste der Pruisische regeering, die op
grond van de Noodverordening tegen pers
excessen alle Pruisische bladen dwong een
verklaring tegen het referendum van mor
gen, op te nemen.
Gisteren schreven wij reeds, dat deze geste
zeer onverstandig was, om de eenvoudige re
den dat zij impopulair maakt en diegenen
die twijfelen, in het kamp de rechtsche
extremisten) moest drijven. Nu de rijkspre
sident zijn veto over deze daad heeft uitge
sproken, en de rijksregeering heeft verzocht
de nodverordening ten aanzien van de pers
wetten te wijzigen, wordt deze voor het re
ferendum zoo ongunstige werking nog ver
sterkt. Men vraagt zich trouwens af, hoe
het mogelijk is dat de verantwoordelijke mi
nisters (in dit geval voornamelijk van het
Pruisische-katholieke-Centrum) een derge
lijke tactische en psychologische fout heb
ben kunnen begaan! Het was toch te voor
zien dat de Pruisische regeering, die propa
ganda wilde maken bij het publiek tegen
het referendum, dit publiek tegen zich moest
innemen, wanneer het met een averechtsche
toepassing begon van een noodwet, die in
wezen reeds moet indruischen tegen de in
stincten der onafhankelijkheid van dat pu
bliek. Terecht merkte een der Duitsche bla
den die commentaar heeft gegeven, op, dat
de Pruisische regeering een boemerang heeft
gehanteerden dat zij met haar eigen
wapen en wonde heeft toegebracht die
veel bloedverlies tengevolge had
Voor Bruening en Curtius, die aan Rornein-
sche feestmaaltijden weer nieuwen buiten-
landschen moreelen steun opdoen, is de Prui
sische blunder voorwaar een zeer bittere bij
smaak! -
L. A.
DwïtseMancL
Hindenburg grijpt weer in.
BERLIJN, 7 Aug. Door de talrijke verzoe
ken, die hem telegrafisch hebben bereikt,
laat de rijkspresident mededeelen, dat het
bevel aan de bladen tot publicatie van het
manifest der Pruisische staatsregeering te
gen het referendum, hem aanleiding heeft
gegeven, de rijksregeering te verzoeken, voor
stellen in te dienen tot wijziging van de ver
ordening van 17 Juli 1931, ter bestrijding van
politieke excessen.
De rijksregeering zal zulke voorstellen on
verwijld bij den rijkspresident indienen.
(Wolff).
BERLIJN, 7 Augustus (Wolff.) Het rijkska
binet heeft zich reeds met den wensch van
president Hindenburg tot wijziging van de
persverordening bezig gehouden.
Het staat vast, dat er een wijziging komt.
Vermoedelijk zal het rijkskabinet Maandag,
wanneer Bruening uit Rome terug is, hier
toe een besluit nemen. Intusschen zal met
de betrokken persorganisaties, enz. overlegd
worden om de wijziging/voor te bereiden.
De „Tel." meldt nog: De oppositiepartijen
nemen er vooral aanstoot aan, dat zij met
het woord „gewetenloos" in de Pruisische re-
geeringsverklaring worden gekarakteriseerd.
Niet alleen in de pers. maar ook bij de
politieke partijen is de handelwijze der Prui
sische regeering op scherp protest gestuit.
Daar zoowel de Duitsche volkspartij als de
christelijke sociale partij, die zich officieel
ten gunste van het referendum hebben uit
gesproken, zich door de handelwijze der Prui
sische regeering gekwetst gevoelden, dreig
de het gevaar van politieke moeilijkheden,
die eventueel zelfs het voortbestaan van het
rijkskabinet-Bruening onmogelijk hadden
kunnen maken. Ofschoon op het oogenblik
de rijkskanselier en de rijksminister* van
Buitenlandsche Zaken zich in het buiten
land bevinden, heeft president Von Hinden
burg gemeend, om erger te voorkomen, on
middellijk te moeten ingrijpen.
De desavoueering der Pruisische staatsre
geering, onmiddellijk voor het referendum,
door den president der republiek Von Hin
denburg, neemt niet aleen deii moreelen in
druk, dien het manifest had moeten verwek
ken, geheel weg, maar kan mogelijkerwijs
nog vérgaande politieke gevolgen hebben.
Maandag a.s. beslissing over
wiiziging der persnood
verordening?
BERLIJN, 7 Aug. (V. D.) Van welingelichte
zijde wordt vernomen, dat de officieus aan
gekondigde wijziging der jongste persnood
verordening nog wel eenige dagen kan uit
blijven. De Rijksregeering zal te dien aan
zien besprekingen voeren met de bevoegde
persorganisaties. Een beslissing over even-
vallen, voor den terugkeer van den Rijks
kanselier, Maandag a.s.
Verordening voor de finan
ciering van den oogst.
De Verordening van de Rijksregeering in
zake de financiering van den oogst, waartoe
in de laatste zitting van het Rijkskabinet,
Woensdag j. l.,werd besloten, zal waarschijn
lijk heden ochtend worden gepubliceerd.
Noorwegen
Nadert het arbeidsconflict het
einde?
Het Noorsche arbeidsconflict, dat nu
reeds vele maanden lang duurt, schijnt thans
zijn oplossing nabij te zijn. De rijksbemidde
laar heeft nieuwe voorstellen uitgewerkt,
voor welke beide partijen, strijdensmoede,
meer toegankelijk blijken te zijn. Vooral van
arbeiderszijde, waar de kassen uitgeput zijn,
wordt instemming betuigd. De voorstellen
zijn iets gunstiger voor de arbeiders dan de
vorige, die voor beide partijen onaanneme
lijk genoemd werden, aldus het Hbld. De
loonsverlaging wordt van 8 tot 6 pCt. ver
minderd en de tariefperiode wordt voor de
meeste bedrijven op drie jaar, voor enkele
op 4 of 5 jaar vastgesteld. Alleen in de pa
pierindustrie is een overeenkomst nog niet
bereikt maar ook hier zal deze stellig spoe
dig tot stand komen.
Men zie het artikel van G. C. B. in „De
Zaterdagavond".
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel.
Spanje.
Kardinaal Segura wil weer
terugkomen.
MADRID, 7 Aug. (V. D.) De uitgezette
kardinaal Segura heeft een officieel schrijven
gericht aan den minister-president, waarin
hij dezen erop opmerkzaam maakt, dat het
Concordaat tusschen Spanje en de Kerk
nog steeds van kracht is, waardoor de mi-
nisterieele beschikkingen, die met het Con
cordaat in strijd zijn, rechtsongeldig zijn. Hij
verzoekt de Spaansche regeering bij alle aan
gelegenheden, de Katholieke kerk betref
fend, overleg met het Vaticaan te willen
plegen, terwijl hij tevens probeert vergun
ning te krijgen om weer naar Spanje terug
te keeren.
Australië.
Noodtoestand in Nieuw-
Zuid-W ales.
SYDNEY, 7 Augustus (V. D.) Het is
voor Nieuw Zuid-Waies een zwarte dag ge
weest. De regeering beschikte niet meer
over de gelden om de salarissen uit te kee
ren aan de politie en andere rijksambtena
ren. In totaal moest een bedrag van 270.000
pond sterling uitgekeerd worden, doch de
ambtenaren in openbaren dienst hebben
niets ontvangen. Onder hen bevinden zich
11.000 onderwijzers.
Het is niet waarschijnlijk, dat in de eerst
komende dagen de regeering aan haar ver
plichtingen zal kunnen voldoen.
Volgens de „Times" worden 11.000 onder
wijzers en 4000 politie-beambten door de
niet-uitkeering der salarissen getroffen.
jBrïfsch-Iïidië.
Gandhi's vriendschappelijke
gevoelens.
BOMBAY. 7 Aug. (N.t.a.) Gandhi heeft
een verklaring afgelegd inzake zijn hou
ding op de komende Ronde-Tafelconferentie
te Londen. Hij zeide o.a. niets, onbeproefd te
zullen laten om de conferentie tot een voor
beide partijen bevredigend einde te bren
gen. Hij is niet van plan om aan de door
Indië gekoesterde idealen afbreuk te doen,
doch zal zich zoo gedragen dat zelfs de
meest reactiownaire Engelschman hem niet
zal kunnen beschuldigen van weerspannig
te zijn of vijandelijk tegenover Engeland
te staan. In ieder geval kan hij de verzeke
ring geven, dat hij met de vriendschappe-
lijkste gevoelens jegens de Engelschen naar
Londen zal vertrekken.
ROMAIN ROLLAND EN DE
VIVISECTIE.
Romain Rolland, de schrijver van het
wereldberoemde boek Jean Christophe, is
thans ook toegetreden tot de Commissie van
Adhaesie van de Stichting: Anti-vivisectie
Bond te 's-Gravenhage. Hij schrijft aan het
bestuur van genoemde Stichting; „Ik ben
het eens met het streven van uwe Anti-Vivi-
sectie-Stichting en ik machtig U dit bekend
te maken
EEN MERKWAARDIG
BERLIJNSCH PROCES.
De zonderlinge schilder.
en kolbe's gestolen beeld.
Onder groote belangstelling van het pu
bliek heeft te Potsdam het proces plaats ge
had tegen den bekenden schilder Franz
Heckendorf en zijn broeder Walter wegens
diefstal.
In begin Juli had zijn arrestatie groot
opzien gebaard en een ieder vroeg zich af
hoe het mogelijk was dat een goed gesitueerd
man als Heckendorf tot zoo iets kon komen,
maar al spoedig vernam'men, dat zijn broer,
die reeds herhaaldelijk met den rechter
kennis had gemaakt, in deze de drijvende
kracht was geweest, aldus het- Hbld.
Beide beklaagden was te laste gelegd, dat
Poeders en tabletten zijn alléén echt, als
de verpakking voorzien is van den naam
Mijnhardt. Let bij het koopen -daar speciaal
op, want dit alleen garandeert U de echtheid.
zij beelden van bekende kunstenaars uit tui
nen hadden weggehaald, zoo o.a. een door
prof. Kolbe vervaardigd bronzen beeld uit
den tuin van den bankdirecteur Jeidell in
Wannsee.
Franz Heckendorf schetste voor de recht-
bank het ontstaan van het dolle plan en ver
telde dat hij van den advocaat dr. Kriiger
opdracht had gekregen hem een werk van
Kolbe te verschaffen. Het had hem daar
voor een voorschot ter hoogte van 1700 M.
betaald, welk bedrag als afbetaling bij den
aankoop kon worden gebruikt. De schilder
had het geld echter voor andere doeleinden
aangewend en zat nu voor de moeilijkheid,
hoe aan de opdracht te voldoen.
Tezamen met zijn broeder beraadslaagde
hij. De heeren dronken een goed glas cognac
en uplotseling ontstond een plan de cam
pagne dat dadelijk werd uitgevoerd. Terwijl
Walter het zware beeld over den tuinmuur
en in de auto vanFranz sleept, blijft deze in de
nabijheid en wacht, tot zijn broer de zaak
heeft opgeknapt. Zij brengen vervolgens het
beeld in het atelier en een week later ont
vangt de heer Krüger het. De bedoeling
schijnt te zijn geweest een afgietsel te ma
ken, dit in de plaats van het gestolen origi
neel in de woning van dr. Krüger te smokke
len en het origineel weer op zijn plaats te
zetten.
De geschiedenis werd ontdekt, doordat het
beeld in de woning van Krüger door een
beeldhouwer werd herkend als het werk van
diens collega Kolbe, dat uit de villa van dr.
Jeidel was verdwenen.
De schilder Spiro, als getuige gehoord,
deelde mede, dat hij Heckendorf lang gekend
had. Slechts wie Franz Heckendorf goed
kent, kan deze geschiedenis begrijpen,
meende hij. Heckendorf nl., die iedereen
graag mocht om zijn vroolijkheid en snaaks
heid, was altijd een wildebras geweest, eigen
lijk een groot kind, die steeds allerlei domhe
den deed en met zijn 43 jaren nog als een
kind in het leven stond.
Als een staaltje van het karakter van
Heckendorf vertelde Spiro tenslotte, hoe hij
een paar jaar geleden met zijn vrouw in ge
zelschap van H. een studiereis door Dalmatië
had gemaakt. Op een goeden dag had zijn
vrouw een palm bewonderd, die ergens op
een balkon stond. Dit was voldoende om
Heckendorf te doen besluiten tegen het
balkon op te klimmen, den palm weg te ha
len en met een diepe buiging aan mevrouw
Spiro aan te bieden. Dat is Heckendorf, ver
klaarde Spiro, zooals hij is en leeft.
Zoo zette hij ook dit dolle plan in elkaar
zonder aan de gevolgen te denken.
Het slot van de zaak was, dat de recht
bank Franz Heckendorf vijf maanden voor
waardelijk gaf, zijn broer Walter echter der
tien maanden gewone gevangenisstraf.
LETTEREN EN KUNST
door KAREL DE JONG.
We komen nu tot de familie der koperen
blaasinstrumenten. Ook deze behooren tot
de tongwerken, al bezitten ze geen rieten:
de lippen der spelers némen die taak over.
In het symphonie-orkést komen voor:
hoorns (It. corni), trompetten (It. trombe),
bazuinen (It. tromboni, eig. groote trombe)
en tuba's. Het verschillend karakter dezer
instrumenten wordt meer bepaald door de
mensuur (de verhouding tusschen lengte en
doorsnede) en door de eigenaardigheden van
het beker- of kegelvormige mondstuk, dan
door de windingen waarin de buis gelegd is.
Oorspronkelijk was de lengte van deze bij
ieder onveranderlijk; verschillende tonen
konden alleen verkregen worden door de
lippen meer of minder samen te persen. Doch
niet alle tonen kan men op deze wijze voort
brengen: alleen de z.g. natuurtonen, wier
trillingsgetallen zich verhouden als 1 2 3
4 enz. In de oudere muziek worden dan ook
deze alleen aangewend, en daarom vindt
men daarin voor trompetten en hoorns zulke
stereotype figuren. Wel kon de stemming van
het geheele instrument door tusschenschui-
ven van verlengstukken (beugels) gewijzigd
worden.
Bij de trombone kan een U-vormig stuk
over de rest geschoven en de totale lengte
daardoor gewijzigd worden. Hoorns werden
soms „gestopt", d.w.z, door inbrengen van de
vuist in den beker werd de stemming 1/2 toon
verlaagd, maar de klank tevens doffer. Een
typisch voorbeeld daarvan vindt men in het
Trio van de Menuet van Beethovens 8ste
symphonie (Gis-A, Gis-A enz.)
Hoorns en trompetten hebben later venti-
len („pistons") gekregen, meestal 3 in getal,
door het neerdrukken waarvan verlengbeu-
gels ingeschakeld worden, die de stemming
resp. 1, 1/2 en 1 1/2 toon verlagen; op deze
wijze kan men alle chromatische tonen ver
krijgen, De tuba, die tot de familie der Sax-
hoorns (naar den grooten Franschen instru
mentenbouwer Adolphe Sax) behoort, heeft
deze ventilen steeds gehad.
Bij de trombones zijn ze ook wel toegepast,
doch in bijna alle goede orkesten is men tot
de oorspronkelijke schuiftrombones terugge
keerd, hoewel deze moeilijker zuiver te be
spelen zijn dan de vetielt-rombones. Trom
petten en trombones hebben enge mensuur;
de klank is schetterend.
De door de Jazz-muziek zoo bekend ge
worden saxophones, ook door Ad. Sax ge
construeerd en gewoonlijk in 4 grootten aan
gewend, komen in het symphonie-orkest
slechts bij uitzondering voor (Thomas: Ham
let, Rich. Strauss: Symphonia domestica
e.a.). Het zijn koperen instrumenten doch
met kleppen en mondstuk als de clarinet. De
mensuur is zeer wijd. Zij kunnen hier verder
buiten beschouwing blijven.
Wat de stemming betreft: De trompetten
staan gewoonlijk in C, en klinken dus zooals
ze genoteerd worden. Bach gebruikte vaak
de één toon hoogere d-trompet (Trompe
ten-suite, Weihnachtsoratorium). Hoorns
worden in verschillende stemming geno
teerd. de meeste hoornisten gebruiken ech
ter alleen de F-hoorn, en transponeeren als
de notatie anders voorschrijft. Trombones
stemmen in C, tuba's verschillend.
Het zou mij te ver voeren het gebruik van
al deze instrumenten historisch na te gaan;
slechts wi! ik vermelden, dat zij in oudere
muziek. (Haydn, Mozart e.a.) gewoonlijk
paarsgewijze voorkomen. Beethoven's Eroïca
verlangt 3 hoorns, de Negende 4. Contrafagot
en flauto piccolo komen in de 5de en 9de
Symphonie voor. De tweetalligheid is later
(Wagner enz.) door drietalligheid, vervan
gen. Het moderne „groote orkest van Rich
Strauss, Mahler e.a. eischt evenwel veel groo-
tere bezetting. Een uitzonderlijk geweldige
bezetting van het koper-ensemble vindt- men
in het „Tuba mirum" van Berlioz' Requiem.
Het slagwerk is in de oudere muziek be
perkt tot 2 pauken (Timpani), die naar liet
voorschrift van den componist in den regel
op kwart-afstand gestemd worden. Stemming
in octaven (£ste en 9de Symphonie) komt
ook voor. Haar verandering der stemming
tijdens de uitvoering bij de ouderwetsche
pauken niet mogelijk was, was het gebruik
beperkt tot- die plaatsen waar de toon deel
der harmonie uitmaakte. De moderne ma-
chinepauken kunnen door een enkele hand
greep* of zelfs door pedalen verstemd wor
den zij zijn echter zeer duur, evenals de con
trafagot; daarom kunnen minder gegoede
orkestverenigingen zich de weelde van het
bezit niet veroorloven.
Groote trom (It. Gran Cassa) is geen vast
bestanddeel van het symph.-orkest; bij Beet
hoven komt zij alleen in de finale der 9de
Symphonie voor. Zij geeft evenmin een be
paalde afgestemde toon, als de kleine trom
(It. Tamburo), de bekkens (It. Piatti>, de
tam-tam en de triangel. Eigenlijke muziek
instrumenten zijn dit dus niet; zi! kunnen
alleen dienen om een rythme te markeeren of
een bepaald effect teweeg te brengen. Er zijn
er, behalve de genoemde, nog meer. In Beet
hoven's „Schiacht bei Vittoria" komen 2 ka-
nonnenmachines en 2 geweermachines of
ratels voor. in Strauss' „Don Quixote" een
windmachine, in Mahler's 6de Ssrmphonie een
hamer enz.
Afgestemd daarentegen zijn klokken (It.
campane). die echter in het orkest gewoonlijk
door metalen buizen of platen worden ver
vangen. Hun gebruik behoort tot de uitzon
deringen.
Het meest voorkomende tokkelinstrument
van het oi'kest is de harp (It. arpa), die
diatonisch in B (Ces) gestemd is, maar door
pedalen verstemd kan worden. Minder vaak
aangewend worden piano, celesta en klokken
spel (stalen staafjes).
We hebben nu de in het symphonie-orkest
meest gebruikelijke instrumenten opgenoemd.
Het spreekt vanzelf dat in geen enkei orkest
werk de voorgeschreven instrumenten alle
voortdurend worden aangewend; dat zou zijn
alsof men op een orgel- steeds met volle werk
speelde en de afwisseling van het coloriet. die
juist bij het orkest onbegrensde mogelijk
heden biedt, zou geheel teloor gaan. Het doel
matig gebruik wordt geleerd door de Leerboe
ken der Instrumentatie, maar op fantasie en
smaak van den componist komt het steeds
het allermeest aan.
De componist noteert zijn voorschriften en
bedoelingen in de z.g. Partituur.
Bovenaan worden de partijen der houten
blaasinstrumenten geschreven: eerst de
fluiten, vervolgens hobos en althobos, cla-
rinetten en basclarinet, fagotten en contra
fagot. Dan volgt het koper: hoorn, trompet
ten, trombones, tuba; dan de harp (en), het
slagwerk en tenlaatste het strijkkwintet.
Komt een solo-instrument voor, zooals in
piano- of viool-concerten, dan wordt dit
tusschen blaas- en strijkpartijen genoteerd.
Daar in moderne partituren voor groot or
kest het aantal notenbalken per bladzijde te
groot zou worden als voor ieder instrument
een afzonderlijke notenbalk werd bestemd,
worden daarin vaak 2 of zelfs 3 instrumen
ten van dezelfde soort, b.v. 2 fluiten op één
notenbalk genoteerd.
Het vlug lezen en overzien van een orkest
partituur vereischt veel oefening en er
varing. Om het te vergemakkelijken en het
belangrijkste terstond te bemerken teekent
de dirigent dat wat hij in 't bijzonder aan
moet geven, tempo en maatveranderingen
enz. gewoonlijk nog extra met blauw potlood
aan, zoodat zulk een partituur vaak geheel
bekrabbeld is. De aanwijzingen dier krab
bels zijn natuurlijk ten deele het resultaat
van persoonlijke opvatting, en er zijn dan
ook beroemde dirigenten die niemand inzage
van hun partituren vergunnen, uit vrees dat
een ander er iets van zou overnemen. Voor
dezulken is het jammer dat zij geen patent
op de verklanking kunnen nemen!
Mijn muzikale ervaringen alhier zijn in
tusschen verrijkt door een draaiorgel op een
kinderwagenondei'stel en een gran cassa
met voetbeweging op den rug der orgel
draaiers. Het zullen wel de laatste van dezen
zomer in Duitschland zijn: volgende week
hoop ik de radiooverzichten weer te ver
volgen.
STOFZUIGERHUIS MAERTENS
BARTEL JORIS STRAAT 18 - TEL. 107S8
LUXOR THEATER.
„Gigolo" en „Misdadigers .vol
gens de wet".
..Schoner Gigolo, armer Gigolo.zet het
orkest In en de roman van den jongen rit
meester Rudi von Dokonal (Igo Sym) is be
gonnen. Wij zien hem met zijn vriend Val-
berg uit het leger terugkeeren naar het
buitenverblijf van zijn ouders, waar hem een
feestelijke ontvangst wacht. Ook Rudi's ver
loofde Oliva, (Anita Dorris) is van de partij
en de tijd, die nu voor deze twee jonge men
schen zal aanbreken, belooft vreugdevol en
gelukkig to worden. Helaas, tijdens een sclxit
terend bal, dat op het buiten gegeven wordt,
bei-eikt den jongen officier de noodlottige
tijding van het faillissement van zijn vader.
Rudi vlucht in wanhoop weg en treedt bij
een Berlijnsch restaurant als „gigolo", be
taald danseur, in dienst. Hier dreigt zijn
leed nog vergroot te worden, wanneer hij
op een avond zijn vroegere verloofde ont
moet aan den arm van den onguren majoor
von Ketely, die Rudi in 't ongeluk wil storten
Gelukkig is de redding nabij, want een wel
gestelde oom van den beproefden luitenant
verschijnt met zijn dochter ten tooneele om
een geheele ommekeer in deze lijdensge
schiedenis te weeg te brengen. Een opwin
denden wedren, waaruit Rudi als overwin
naar te voorschijn treedt, brengt het „happy
end". Rudi sluit Olivia in zijn armen en zijn
vriend Valberg heeft inmiddels eeuwige
trouw gezworen aan de dochter van den
rijken oom.
Een bijzonder vlotte film, met goed spel
van de hoofdpex'sonen.
De tweede hoofdfilm „Misdadigers volgens
de' wet" is vervaardigd naar een roman van
Zane Grey. Het stuk speelt in het vrijge
vochten, wilde westen en laat ons getuige
zijn van tallooze opwindende jachten door
vlakten en bergland. George O'Brien ver
vult den rol van den onverschrokken cow
boy, voor wien geen gevaar te gx-oot is. op
bewonderexiwaardige en tevens sympathieke
wijze. Sue Carol staat hem zeer verdienste
lijk bij.
Het bijprogramma bestaat uit een fraaie,
z.g. intellect-film, n.l. „Zonsondergang" en
het wekelijksche Luxornieuws, dat ons dit
maal o.m. de zwemkampioenschappen te
Tilburg in beeld brengt.
Op het tooneel demonstreeren drie acx-o-
baten „Eskimo" spelen. Dit nummer oogstte
gisteravond grooten bijval. En terecht, want
de athletische verrichtingen van deze men
seden zijn van zeer bijzondere kwaliteit.
Men ga hen zien!
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel.
REiMBRANDT-THEATER,
Kijk, uit, Harold!
Wij hebben met groot genoegen Harold
Lloyd weer op het doek gezien in deze film,
waarin hij als gewoonlijk de rol van een on
handig jongmensch vervult. Toch kunnen we
niet zeggen, dat dit een zijner beste films Ls.
Als we denken aan zijn ondervindingen in.
den Chineeschen winkel, aan zijn nog vroe
gere film: O. die meisjes!, dan moeten we
bekennen, dat deze: Kijk uit, Harold! op
lager peil staat. Nietteixxin, zooals we in den.
aanhef zeiden: met genoegen keken we er
naar.
De prachtige vondsten aan boord om bijv.
een rokpak van een axxder te kunnen leenen,
de manieren waarop hij zijn portret in een
tijdschrift, vei'bergen wil voor de passagiers,
en tenslotte de „hang-scènc" aan het in aan
bouw zijnd huis er zit een groote dosis
humor in. Zoo'n „hangscène" is afgezaagd,
juist, en we weten, dat door de vele trucs
met opnemen het heelemaal niet gevaarlijk
is. Maar desondanks griezel je toch. en voel
je je gegrepen door de sensatie van zijn klau
ter- en glijpartijen, val je eigenlijk op het
laatst zélf mee aan een touw boven van het
dak tot10 cM. van den grond.
Wij hebben er smakelijk om gelachen en
met ons zeer velen.
Wat het bijprogramma betreft, het Hol-
landsch geluidsnieuws geeft. o.a. de zwem
wedstrijden in Tilburg. Het Paramount
Sound journaal verplaatst ons naar de ko
loniale tentoonstelling bij Parijs, en toont
onder meer den Davis Cup-wedstrijd Shields-
Austin.
Max Fleisher komt met een geestig geluids
teekenfilmpje, Bedelia genaamd. De origl-
neele wijze, waarop hij zijn teekeningen door
de gesynchroniseerde muziek leven weet in
te blazen, wekt bij ons steeds groote bewon
dering. Een Indiaansche band met. zeer goed
zanger doet herinneringen aan de Jongens
broeken van Karl May en Gustave Almard
opdoemen, welke herinneringen echter jam--
mer genoeg verdwijnen, als do band een
„hot" jazz-nunxmer ten beste geeft, waarbij
een cel en trompet toch wel wat on-In-
diaansc'n aandoet!
Op het tooneel een keurig, beschaafd
koorddansnummer, door humoristische too-
neeltjes gekruid.
„Der Bettelstudent" naar de
bekende opci'cttc van MiUöckcr.
„Der Bettelstudent" ls één dier gladde,
vlotte operettefilms, waarvan de Duitschers
het recept zoo goed kennen, een verrassen
de, niet al te geestige intrigue, veel mu
ziek, zang en dans, eexx technische perfectie
en een reeks knappe acteurs en actrices, In
dit geval Truus van Aaltcn cn Hermann
Plena, bekend uit zoovele kluchtige films
der Aafa, en Hanns Heinz Boilemann met
Jarmila Novotna wier met pathos voorge
dragen aria's, hun relaties met de Berlljn-
sche Staatsopera verraden.
Zoo is „Der Bettelstudent" (de wereldbe
kende operette van Carl Millöcker) liet type
van de onderhoudende, grappige en luchtige
Duitsche operettefiLms geworden.
Voor het begin van deze film kondigde de
directie door middel van luidspreker en
microfoon voor de volgende week een be
langrijke reprise aan: „Drei von der Tank-
stelle" één der beste en geestigste Duitsche
operettefilms, die hier vertoond zijn.
Op het tooneel „The Frleme Bros" drie
acrobaten, die aan een gecompliceei'd sa
menstel van rekstokken zeer bezienswaar
dige toeren vertoonen. Uit de reeks onvol
prezen Stein Songs „I'm for ever Blowing
Bubbles".
Het buiteixlandsch geluidsjournaal -bevat
eenige bijzonder belangwekkende gedeelten.
Zeer indrukwekkend is de verfilming van de
huldiging van de wereldvliegers Post eir
Gatty in New-York. Van het voortreffelijke
geluidsjournaal van Polygoon noemen wij de
opwindende opnemingen van de Nationale
zwemwedstrijden in Tilburg.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel
Lichte en verbleekte KOUSEN door
ons heel goed in de nieuwste mode
kleuren geverfd kunnen worden?
Gr. Houtstraat 5 a,
Telef. 10771
AGENDA
ZATERDAG 8 AUGUSTUS.
Schouwburg Jansweg: „Tropenadel", 8.15 u.
Palace: „Der Bettelstudent". Tooneel: The
Frieme Bros, 2.30, 7 en 9.15 uur.
Luxor Theater: „Gigolo" en „Misdadigers
volgens de wet". Toozxcel: Origineelc Eskimo
Spelen, 2.30 en 8.15 uur.
Rembrandt Theater: ..Kijk uit, Harold!"
Tooneel Collins en Ray, 2.30, 7 en 9.15 uur.
ZONDAG 9 AUGUSTUS.
Schouwburg Jansweg: „Tropenadel", 8.15 u.
Gem. Concertgebouw: Revue „Hallo, hier
heen!", 8 uur.
Bioscoopvoorstellingen, 's middags en des
avonds.
MAANDAG 10 AUGUSTUS.
Gem. Concertgebouw: Revue „Hallo, hier
heen!", 8 uur.
Bioscoopvoorstellingen, 's middags en des
avonds.
Teyler's Museum, Spaarne 16. Geopend op
werkdagen van 113 uur, behalve 's Maan
dags, toegang vrij.
APOTHEEK DIENSTEN.
Fa. C. G- Loomeijer en Zn., Barteljorisstr.
11. Tel. 10175.
Park-Apotheek, Kleverparkweg 13. Tel. 11T93*