LETTEREN EN KUNST HERMAN SCHWAB. Nieuwe Uitgaven. ■I HAARLEM'S DACBLAD DINSDAC VIERDE BLAD 29 SEPTEMBER 1931 Het Tooneel. Herman Schwab, die onlangs 70 jaar is ge worden en in 1932 een halve eeuw lang aan het tooneel zal zijn verbonden, heeft nog nooit een eigen jubileum gevierd. Cor van der Lugt Melsert, die als directeur van het Rottei-damsch-Hofstad Tooneel meer dan een ander kan beoordeelen, wat Schwab als regisseur en als tooneelspeler beteekent, heeft gemeend, dat dezen bescheiden en consciëntieuzen artist eindelijk ook eens de hulde moet worden gebracht, welke hem krachtens zijn talent en zijn eervollen „staat van dienst" toekomt. Daarom zal de eerste opvoering te Den Haag van De Patriot, waarin Schwab den krankzinnigen tsaar Paul speelt, een eere-avond voor hem zijn. Schwab is in zijn lange en moeilijke loopbaan allerminst verwend en teleurstellingen zijn hem als kunstenaar niet gespaard gebleven. Daarom is mij de geste van Van der Lugt Melsert om zijn trouwen medewerker, die evenals mevrouw Mina SchwabWeiman nu meer dan 10 jaar al zijn krachten aan het Rotterdamsch-Hofstad Tooneel heeft ge wijd op een avond van een groote première het eerbetoon te geven, dat hij zoo ruim schoots verdient, bijzonder sympathiek. Schwab is evenals Elsa Mauhs en Em ma Morel van Duitsche origine, maar zijn opleiding heeft hij aan de tooneelschool te Amsterdam o.a. van mevrouw Kleine Gartman genoten. Hij was een der meest belovende leerlingen, die met een zilveren medaille en het einddiploma de school ver liet, en hij werd dan ook met zijn tegen woordige vrouw dadelijk na zijn eind examen door de Kon. Ver. Het Nederlandsch Tooneel geëngageerd. Het tooneel heeft hem in de eerste jaren van zijn loopbaan niet gebracht, wat hij ervan verwachtte. Decepties bleven voor den jongen kunste naar, die na zijn zeer gelukkig debuut als de dauphin in Lodewijk XI van Delavigne met niemand minder dan Louis Bouwmeester in de titelrol gehoopt had voor mooi werk in aanmerking te zullen komen, niet uit. Bij 't „Neêrlandsch" hield men Schwab als acteur op den achtergrond en kwam hij aan belang rijk werk dan ook niet toe. Geen wonder, dat deze „all round" tooneelspeler,. die gedroomd had van groote rollen, onmogelijk voldoening kon vinden in het baantje van bijlooper al was het bij het eerste gezelschap in Nederland en het dan maar liever zocht bij een minder voorname en kleinere troep onder leiding van Alex Saalborn te Rotterdam, waar men hem rollen als Kean, Uriel Acosta, Armand Duval, Narciss en Romeo toevertrouwde en hij zich als tooneel speler kon ontwikkelen. Rotterdam was voor Schwab en zijn vrouw een prachtige leerschool, maar de stad bood hun enkel spelen en geen brood, zoodat het niet te verwonderen was, dat zij weer naar Amsterdam verhuisden, waar zij na een korte tusschenpoos van romantiek en dra- kenwerk bij Chr. de la Mar in het Paleis voor Volksvlijt, eindelijk in 1893 bij de nieuw opgerichte Nederlandsche Tooneelvereeniging onder leiding van Chrispijn kwamen. Van dien tijd af dateert ook Schwab's bekend heid bij het Nederlandsche publiek. Die jaren bij de Nederlandsche Tooneel vereeniging moeten voor den kunstenaar Schwab evenals voor alle artisten, die er aan verbonden waren een heerlijke tijd zijn geweest. De gages waren ook hier uiterst gering, maar er was als compen satie bij allen een even groote liefde en enthousiasme voor de tooneelkunst, en de stichting van het gezelschap van Chrispijn beteekende in dien tijd een soort „réveil" voor het tooneel in ons land. Schwab nam er dadelijk een belangrijke plaats in en speelde o.a. bij de openingsvoorstelling koning George in Multatuli's Vorsten school, naast mevrouw Schwab, die Ko ningin Louise was. Ook in Jeugd, van Max Halbe dat een prachtige voorstelling moet zijn geweest Rosmersholm en Klei ne Eyolf en Driekoningenavond vervulde hij belangrijke rollen, maar lang duurde zijn verbintenis aan dit dappere en kunst zinnige ensemble helaas niet, want reeds twee jaar later zien wij hem bij Van Lier in het Grand Théatre, waar hij naast Julia Cuypers de hoofdrollen speelt in stukken als Fédora, De Industrieel van Pont-Aves nes, Jane Shore en Roze Kathe. Dan volgt weer een tijd van zwerven van het eene gezelschap naar het andere, tot hij in 1898 opnieuw bij de Tooneelvereeniging nu onder directie van Van der Horst en Ter- nooy Apel terugkeert en er onder meer bij de eerste opvoering van Ghetto de rol van Aaron creëert. Wanneer het Lyrisch Tooneel met Louis Bouwmeester wordt opgericht, sluit Schwab er zich bij aan en maakt hij de catastrophe mee. Het gevolg is een tijd van depressie, met nu eens een engagement hier en dan .seeer daar en zelfs mei .een gedwongen rustperiode van bijna twee jaar. In 1906 speelt Schwab weer in het Grand The&tre bij Van Lier, in 1910 bij Verkade. in 1911 bij Heijermans in in 1912 engageert Willem Royaards hem als acteur en tevens als re gisseur bij zijn gezelschap. Schwab doet er uitstekend werk, maar toch is zijn zwer versperiode nog niet voorbij. Eerst na de beruchte tooneelstaking in 1920, wanneer Cor van der Lugt Melsert hem weer in de dubbele functie van acteur cn regisseur aan zijn gezelschap verbindt, komt voor den heer en mevrouw Schwab want bijna hun heele leven heeft dit voor de tooneel- wereld wel uitzonderlijk gelukkig echtpaar ook op de planken als een ..eenheid" naast elkander gestaan een tijd van rust, na tuurlijk niet van artistieke maar van maatschappelijke rust. Daarom vermoed ik dat deze laatste 10 jaar Schwab ook als kunstenaar het meest, voldoening hebben geschonken. Hij voelt dagelijks de groote waardeering van Cor van der Lugt Melsert voor zijn artistieken arbeid en zijn ruste- loozen ijver, een appreciatie, die thans ook eens in het openbaar op treffende wijze tot uiting zal komen. En het lijkt mij wel ze ker. dat het publiek den consciëntieusen kunstenaar op hartelijke wijze zal toonen, hoe zeer het hem op prijs stelt. Schwab behoort niet tot de ..populaire" ac teurs, maar toch weten alle tooneelliefhebbers welk een stevige kracht deze tooneelspeler met zijn groote vakkennis, zijn routine, zijn intelligentie en zijn ernst steeds voor het Ver. Rotterdamsch Hofstad Tooneel is geweest. Soms is een enkel tooneeltje voldoende om plotseling het volle licht op een acteur en zijn talent te doen vallen. Ik herinner mij een opvoering van „De Spoaktrein" een stuk, dat ik persoonlijk anders allerminst kan be wonderen waarin Schwab slechts één en kele scène had. Hij gaf daarin het verhaal van *den .spooktrein, maar hij deed dat zoo suggestief en beeldend, zoo voortreffelijk van dictie, dat wij het ongeluk voor ons zagen ge beuren. Sterke, markante dictie, ziedaar één der voornaamste eigenschappen, waardoor Schwab zich onderscheidt. Hierdoor werd ook zijn graaf Metternich in Het Arendsjong één zijner boeiendste creaties. In rollen, waarin hij veel te zeggen had en waarin het er dus op aan kwam, kleur en plastiek aan het ge sproken woord te geven en aldoor te blijven boeien, was hij dank zij ook zijn warme sonore stem in zijn volle kracht. Ik denk hier bijvoorbeeld aan zijn dominee Manders in Spoken. Hoe lééfde deze bekrompen en toch zoo kinderlijke man in het spel van Schwab. Rollen als van den markies de Mont- ferrat, in Blauwbaard's Achtste Vrouw, die voornamelijk uiterlijke distinctie verlangen, liggen hem minder goed al maakt hij er al tijd iets prijzenswaardigs van. Des te beter zijn voor hem de rollen, welke een intelligent doordringen in een karakter verlangen. Een zijner mooiste creaties was dan ook professor Bernhardi in het sterke tooneelspel van Schnitzler, dat fijn afgewogen spel, warmte en scherpe dictie verlangt. Schwab in de rol van graaf Metternick in Het Arendsjong. Ook zijn Johan Ulfstjerne, de verworden dichter in het stuk van den Zweed Tor Hed- berg uit zijn jaren bij Royaards zal ik mij altijd blijven herinneren. En van zijn la- teren tijd den grootvader in Feith's Wonder kind en zijn levendig gespeelden minister Proteus in Shaw's De Keizer van Amerika. Men voelt altijd, als men Schwab ziet spelen, dat hij zijn vak door en door kent. Geen won der. dat directeuren als Royaards en Van der Lugt Melsert van deze degelijke vakkennis hebben geprofiteerd door hem met de regie van vele stukken te belasten. Schwab gaat daarbij niet op nieuwe wegen en probeert ook nooit te experimenteeren; hij is van de be proefde oude school, die het dilettantisme in de kunst haten. Eens heb ik het voorrecht ge had hem in werk van mijzelf De Zedelijk heidsdictator als regisseur aan den arbeid te zien en ik denk nog steeds met erkentelijk heid aan zijn enthousiasme en zijn volkomen overgave aan het werk. Met de herinnering aan de repetities van mijn stuk, kan ik mij begrijpen, hoe zeer Cor van der Lugt Melsert dezen 70-jarige. die nooit vermoeid en altijd actief is, als mede werker op prijs stelt. Hartelijk hoop ik. dat de eere-voorstelling van Schwab voor hem en zijn trouwe levensgezellin een gelukkige avond zal worden. J. B. SCHUIL. 't Geluk hangt als een druiventros... In de Wereldbibliotheek is de zestiende druk verschenen van: ,,'t Geluk hangt als een druiventrosdoor C. en M. Scharten Antink, Arrowsmith. 1 Bij Van Holkema en Warendorf's Uitgeverij I N.V, te Amsterdam is uitgekomen de ïweede 1 druk van Arrowsmith- door Sinclair Lewis in de vertaling van ér, Arie Querido. Vlaanderen. Wij ontvingen: het 8ate nummer van Vlaanderen door de Eeuwen heen. dat vol ledig in 24 afleveringen zal verschijnen bij Elsevier, Amsterdam. Wat het leven geeft. Van Loghum Slaterus' Uitgevers Mij. N.V. te Arnhem heeft uitgegeven „Wat het leven geeft", van Emil Ludwig. De schrijver schetst hierin aijn eigen ont wikkeling en geeft vervolgens ontmoetin gen met tal van bekende mannen en vrouwen, eenvoudige weergegeven (zegt hij zelf) in de omstandigheden, waarin ik hen ontmoette, zonder biografische pretentie". Van wie de goede Hoilandsche vertaling is, wordt niet vermeld. HET TOONEEL Ons Genoegen. REVUE: 'f Valt heusch nog wel mee! Van den titel van een revue kan men met recht zeggen: „Als 't kind maar een naam heeft!" Het is mij van den Zaterdag door Ons Genoegen opgevoerde revue van Van Delden tot het laatst toe niet duidelijk ge worden. waarom men haar den naam: ,.'t Valt heusch nog wel mee!" heeft gegeven. Maar wat doet de naam er tegenwoordig nog toe? Een revue is immers niet anders meer dan een hutspot van tafereelen en de hoofd zaak is, dat je aan 't eind zegt: ,,'t Valt heusch nog wel mee!" En dat zal dan zeker ook wel de bedoeling van den titel zijn ge weest. Wij weten van vorige opvoeringen, dat Ons Genoegen bijzonder veel werk van Van Del den 's revues maakt en niet tegen kosten op ziet om ze te doen slagen. Want men moet niet gering denken over deze kosten, die toch maar voor één enkelen avond door dilettan ten worden gemaakt. Natuurlijk krijgen wij geen finales te zien vol klatergoud en schit tering maar de zes sunny-glrls verschijnen toch maar telkens weer in andere toiletjes, waaronder zooals in de Ode aan den Hoo- gen Hoed en de Zwanendans heel aardige zijn. En dan al die cosluums van zoo'n en kele scène als ,,'t Panopticum", waar Napo leon, God Mars, Fortuna en tal van symbo lische figuren verschijnen! Dat zit alles heel goed in het kleed. Maar met frissche costuums en aardige toiletjes alleen maak je nog niet de revue! Het komt in de eerste plaats toch aan op de menschen, die ze te dragen krijgen. De heer Van Delden beschikt bij „Ons Ge noegen" over al het materiaal, dat een revue noodig heeft. Er zijn komieken, de heeren Smal, Ransijn en Semee die met de noo- dige vrijheid en Buziau-imitatie durven op te treden, solo-danseressen, die zoo waar acrobatische dansen heel bedriegelijk na doen, een zangeresje mej. Kuyl met een heldere sopraan, zes sunny-girls, die sprin gen en stappen, alsof zij het eiken avond op de planken doen, een koor, dat met élan zingt en zelfs de tenor met de hooge,c da. heer Joop Wikke ontbreekt niet! Deze dames en heeren zijn heel aardig op d-e revue ingeschoten cn de heer Van Delden behoeft maar voor de noodige tafe reelen te zorgen en klaar is Kees! Wij moeten natuurlijk niet met de revues van Bouw meester of Kloppers gaan vergelijken; het alles dilettantenwerk, maar in het genre is het verdienstelijk werk en het getuigt van bescheidenheid, wanneer Van Delden zijn revue ,,'t Valt heusch nog wel mee!" noemt. De proloog de Vac an tie -genoegens aan t strand was eigenlijk het zwakste deel van den avond. Daar 2ou vooral in dezen tijd van het stille strand en de zedelijkheids- wetten 'te Zandvoort juist heel wat grap- pigers van te maken zijn geweest, dan wa! wij Zaterdag zagen ver toonen. En ook „Tinus gaat picniccen" bleef niet meer idan een tafereel in opzet. Maar heel geslaagd waren daarentegen weer andere tafereelen, zooals de Zwanendans met de neerdalende maan, waarin een zangeresje zat een zeer ge lukkige vondst de Ode aan den hoogen hoed, het danspaar Jack en Mary en in zijn soort ook „In de macht der Apachen". Enkele tafereelen zooals „In 't Panopticum" zouden door bekorting nog belangrijk kun nen winnen. Dat van Delden wel idee heeft voor een revue te schrijven, bewijst hij bijvoorbeeld in de finale „Jaargetijde en Mooi Neder land", waar hij Augustus 1931 door een mijn heer met een winterjas aan en een wollen ■bouffante om en September door iemand met een regenjas en een paraplu laat voor stellen. Ook deze nieuwe revue had bij het publiek een groot succes. Ons Genoegen brengt hiermee eens iets anders dan de gewone tooneel- en cabaret- opvoeringen, welke wij van de dilettanten gewoon zijn en het is heusch geen onaardige variatie! En ze hebben dat groote voordeel dat zeer veel personen er aan mee kunnen werken. „The Dutch Boys" onder leiding van Wiüy Schmidt zorgden voor de muzikale begelei ding en zij deden dat heel goed. J. B. SCHUIL STADSNIEUWS (Zie ook elders in dit nummer.) HET P. E N. BEGROOTING VOOR 1932. Het eindcijfer van de begrooting voor 1932 van het Provinciaal Eiectrici tei-tsbedr ij f van Noord-Holland wijst als eindcijfer aan f 7.012.000. Als opbrengst van den stroomverkoop is f 6.442.000 geraamd. Onder de uitgaven is weer f 100.000 uit getrokken voor uitkeering aan de provincie als restitutie van een deel van het verleende rentelooze voorschot tot dekking van het verlies in de jaren 19221927 geleden. Voorts is nog gerekend op een winst van f 900.000 die bij de reserve zal worden ge voegd. De nieuwe Hoogoven-Centrale komt dit jaar in werking, de kosten van de stroomop wekking zijn nu geraamd op f 2.5C6.090, terwijl slechts voor f 577.000 stroom ingekocht zal worden van de PH.G.EJd., tegen voor t 2.021.00 in 1931. ENGLISH ASSOCIATION IN HOLLAND. SHAKESPEARE'S HELDINNEN. Vele zijn de boeken en studies, die over Shakespeare en zijn werken werden geschre ven; vele boeken zullen in de toekomst nog over hem geschreven worden; maar is het wel ooit aan iemand gelukt, zal het wel ooit aan iemand gelukken, een zóó helder en te vens zoo eigenaardig gekleurd licht te wer pen op verschillende Shakespeare-figuren. meer speciaal op eenige heldinnen uit Shakespeare's stukken, als dat aan Mrs. Bea trice Forbes—Robertson gelukte in haar le zing over „Shakespeare's Heroines", waarop zij Maandagavond In de bovenzalen van „De Kroon" de leden van de Haarlem Branch der English Association in Holland vergastte? Mrs. Forbes—Robertson, nicht van den be kenden Hamletvertolker Forbes—Robertson, die ook in ons land Is opgetreden, is cen geestige vrouw en bovendien een voordracht kunstenares van routine en van buitenge wone gaven. Gekleed in een costuum uit Shakespeare's tijd, stond daar de rijzige ge stalte van Mrs. Forbes op het podium. Er bestaan, zoo zeide zij, eigenlijk maar vier dingen, die de Engelschman echt be wondert: den Koning, de Grcndwet, het Brit- sche Rijk en William Shakespeare. Als iemand deze bewondering verdient is het wel de groote dichter en denker, die de niensche- lijke natuur geproefd en doorschouwd had als niemand voor of na hem. Mrs. Forbes trok een vergelijking tusschcn dc jonge vrou wen uit Shakespeare's stukken en die van onze dagen. Er is veel overeenkomst wat be treft haar ..durf", haar slagen in wat zij zich voorstellen te bereiken. Maar er is ook een verschil: de jonge vrouwen in Shakespeare's stukken bleven altijd „dames" die van onzen tijd zijn ontegenzeggelijk veel minder ingetogen. Shakespeare's vrouwen zijn veel moderner dan die van bijvoorbeeld de stukken uit de 18e eeuw: zij staan onzen tijd veel nader, om dat ook Shakespeare's dagen gekenmerkt werden door bewogenheid op velerlei gebied: op nagenoeg elk terrein van den geest heerschte spanning en voelde men den in vloed van de krachtige, energieke Koningin Elizabeth. Verschillende kenmerken hadden Shakespeare's heldinnen gemeen: zij wisten te handelen, zU waren moedig en practlsch. twijfelden niet aan het loven en bovendien waren deze vrouwen elkander trouw en ver dedigden zij elkaar loyaal, als dit noodig was. Haar gevoel voor recht was sterk ontwik keld. Eigenaardig dat de mannen van Shakespeare zelden tot handelen komen, zij zijn de denkers en de phllosophen en de schrijver gebruikt hen, om nobele, verheven gevoelens te uiten. Van „Shakespeare's heroines" moeten Ophelia en Desdemona afzonderlijk worden genoemd. Zij zijn niet als de anderen. Zij zijn liefelijk maar zwak en zij ondergaan, wat haar wordt opgelegd. En dat moest wel zoo zijn. omdat Shakespeare in Hamlet en in Othello tragedies heeft willen geven. Waren Ophelia en Desdemona vrouwen geweest als Portia, dan zouden zij de mannen wel anders hebben aangepakt, maar dan zouden de stuk ken waarin zij voorkomen geen tragedies zijn geworden Mrs. Forbes vond telkens gelegenheid, haar causerie af te wisselen met voordrachten uit eenige stukken. Zoo kwamen oan. Portia, Imogene en Jtfliet aan het woord. De secretaresse van de Association, mej. C D. Tadema. dankte na afloop van de voor dracht de kunstenares voor den prachtigen avond, dien zij den leden had bereid. Tevoren had dr. C. B. A. Proper, dc voorzitter, die niet den geheelen avond kon blijven. Mrs.For bes welkom geheeten en haar bij voorbaat bedankt voor dat zij ongetwijfeld te genie ten zou geven. FRITZ IIIRSCH FN ZIJN GEZELSCHAP KOMEN JUBILEEREN. In den Stadssschouwburg zal Zondag 4 Oc tober het gezelschap van Frite Hirsch ko men spelen. Deze voorstelling is van meer dan gewone beteekenis! Fritz Hirsch cn de zijnen komen jubileercn, zij spelen nu reeds v\jf jaren in ons land. Waar zij komen wor den zé ontvangen als goede, trouwe vrienden. Er zal een lustrum worden gevierd. Ter ge legenheid daarvan wordt een jubileumjaar gehouden en als eerste lustrumstuk werd ge kozen. „Walzer aus Wien", waarvan de mu ziek werd ontleend aan de werken van Johan Strauss (vader cn zoon). Met zorg werd deze operette voor het jubileum uitgezocht. Zij biedt aan elk lid van het gezelschap gele genheid om te toonen wat hij of zij waard zijn. De opvoering zal dan ook een bijzon der feestelijk karakter dragen. Friedel Dotza spéélt hier als het Weensche koekcbakkersdochtertje, het meisje aan wie de jonge Strauss zijn eerste liefde schonk. Dan is er Paul Harden, die de rol van den jongen Strauss uitbeeldt en Albert May als de vader. Fritz Hirsch is de koekebakker. de vader van de lieve blondine die eens het hart van den jongen Strauss wist te veroveren. Deze operette brengt een nieuwe ster naar voren. Het is de Berlijnsche actrice Elly Kras ser, een zeer elegante en mondaine verschij ning. Verder treden ook nog op: Artur Eugens, Walter Triobei, Jula Rillo, Fritz Gei- ger. Sophie Degenhardt, Franz Burian, Her- bert Weissbach en nog tal van anderen. Het orkest staat onder leiding van Jozef Ziegler. Gerard Vroom verzorgde ook dezen keer de décors. De dansen werden ingestu deerd door Susi Kramer. Sigmund Lange ont wierp zeer bijzondere lichteffecten. De regie is van Fritz Hirsch. SIGUSMUND PRAGANO. Men verzoekt ons het volgende mede te deelen: Vele lezers zullen zich wellicht nog de gees tige openbare les in Esperanto van den heer Andreo Cseh herinneren en de daarop ver schenen enthousiaste persverslagen. De Haarlemsche Esperantisten Vereeniging „Komprenado faras Pacon" (Begrijpen maakt Vrede) organiseert op Woensdag 30 Septem ber a.s. een soortgelijken avond, waar als spreker zal optreden de heer Slglsmund Pra- gano uit Boekarest. Hij zal het eerste deel van den avond vullen met een openbare Espcran- to-les volgens de methode van den heer Cseh. Na de pauze zal hij een korte causerie hou den over Roemenië, toegelicht met lantaarn plaatjes en eenige Roemeenschc muziek- cn zangnummers. Het laatste door middel van gramofoonplaten. De lezing wordt in het Esperanto gehouden en zal in het Nederlandsch worden vertaald. Het bestuur heeft gemeend, goed te doen met speciaal de onderwijskrachten tot dezen avond uit te noodigen. Laat deze gelegenheid om kennis te maken met de unieke onderwijsmethode van den heer Cseh, niet voorbijgaan, De avond wordt gehouden in „De Nijver heid", Jansstraat 85. PROV. WATERLEIDINGBEDRIJF BEGROOTING VOOR 1932. Het eindcijfer van de begrooting voor 1932 van het Waterleidingbedrijf der provincie Noord-Holland is f 3.256.000. f 372.000 zal ge bruikt wordon voor afschrijvingen van buitengewonon aard. Dit jaar ral f 617.000 besteed worden aan nieuwe uitbreidingswer ken. Voorts zal nog f 228.000 meer afgelost worden van de opgenomen gelden dan ver plicht is. HET BUREAU VOOR BEROEPS KEUZE. VERSLAG OVER 1930. Aan het verslag van het Gemeentelijk Bu reau voor Beroepskeuze te Haarlem over het jaar 1930 ls het volgende ontleend: De medewerking van hoofden en personeel der O.L.- en U.L.O.-scholen mag ook thans weer worden geroemd: hetzelfde kan gezegd worden van den Schoolartsendienst en di recteuren en leeraren van het middelbaar onderwijs. Het contact dat door dc benoe ming van Dr. Spoclder tot lid der Commissie voor Beroepskeuze werd verkregen met. dit onderwijs, wekt de verwachting dat ook door dc afgestudeerden van het middelbaar en voorbereidend hooger onderwijs het, bureau voor beroepskeuze meer zal worden geraad pleegd. Het aantal gebrachte eerste bezoeken op het bureau bedroeg in 1930344. een ver meerdering dus met 62 ten opzichte van het vorige Jaar; het aantal herhaalde be zoeken beliep 414, tegen 302 in het vorige jaar. Voortgegaan werd ook In 1930 met de uit breiding van het materiaal, dat dienen moet voor een psycho-technisch onderzoek. De verzameling gegevens over opleiding tot verschillende beroepen werd dit Jaar weer belangrijk uitgebreid. Het onderzoek naar de uitkomsten der ge geven adviezen werd weder voortgezet. Een blijvend contact werd daardoor met de ouders en hun kinderen gelegd. Met verschillende instellingen, die ten doel hebben de belangen van het kind to behar tigen. werkte het bureau dit Jaar samen. NED. HERV. GEMEENTE SCHOTEN. Naar wij vernemen hebben de verschillende besprekingen betreffende de wenschelijkheid om reeds nu te komen tot hei aanstellen van een tweeden Ned. Herv. predikant, naast Ds. M. G. Blauw, geleid tot dit resultaat, dat be sloten is voorloopig nog niet tot het instel len van de tweede predikantsplaats over te gaan. INGEZONDEN Voor den inhoud dezer rubriek stelt de Re dactie zich niet verantwoordelijk. Van Ingezonden stukken, geplaatst of niet geplaatst, wordt de kopij den inzender niet teruggegeven. n „KERSTFEEST OP ZEE". Toen mij conlge weken geleden door een der Dames-Bestuursleden van hot Comité „Kerstfeest op Zee" gevraagd werd om mij weer beschikbaar te stellen om Kerstpakket jes in ontvangst te nemen, was mijn ant woord natuurlijk bevestigend, omdat ik door een kwart eeuw meeleven met zeeman's lief en leed, bij ervaring weet, wat eon zeeman eens schreef, dat de Kerstkist cen heerlijke lichtstraal werpt in hun vaak zoo somber in staan, of gelijk een gezagvoerder zich eens tegen mij uitdrukte: „Zoo'n Korstkist aan boord houdt er minstens een maand lang cie goede stemming bij de bemanning in". En waar nu dadelijk met November het pakken al weer begint om het eerste en beste schip, dat uitvaart in die maand en zoo verder alle schepen van de maanden November en De cember. die met Kerstfeest niet thuis kunnen zijn. van Kerstkisten te voorzien, moet al dadelijk in den beginne een tamelijke voor raad aanwezig zijn van bouffanten, sokken, dassen, stuurwanten. halve wanten, bivak mutsen, boeken, spellen, postpapier, kalen ders. pijpen, tabakzakken, boekomslagen, enz. enz. ja wel 50 verschillende soorten van dingen, naar Ieders keuze. En dan moeten dlo voorraden telkens weer aangevuld worden tot Kerstmis toe, zullen er geen schepen behoe ven uit te varen zonder Kerstkist of zal hot Comité niet met lecge handen moeten staan, als het op het eigenlijke Kerstfeest als naar gewoonte samenkomt met de zeelieden, die in de havenplaatsen Amsterdam en Rotter dam moeten blijven en geen tijd of gelegen heid hebben om het Kerstfeest thuis U vieren. Het Rotterdamsche verslag van het vorige jaar en zoo zal het in Amsterdam ook wel geweest zijn eindigt met de betuiging: „Wij droomen de laatste twee maanden van het jaar haast van niets anders dan pakjes ma ken en geven In onzen slaap nog: dit aan den kok en dat voor den bootsman en weer iets anders voor een der matrozen" en als dan Kerstmis met als culminatiepunt van alle drukten, het groote feest in 't verkooplokaal in Rotterdam achter den rug is, dan bén je als 't ware in eens werkloos, een vreemde leegte en stilte, en alleen de brieven en tele grammen, die nog van heinde en ver ons be reiken, en die vertellen van het openen der kisten en de goede ontvangst geren Je een prettig gevoel, dat je er aan hebt mee mogen helpen, om degenen, die zoo ver van huis zijn, en Juist in die dagen meer dan anders aan huis denken, en meer dan ooit het gemis er van gevoelen, cen tastbaar bewijs te geven, dat er nog vele landmenschen zijn, die met hunne zeelieden meeleven en meebidden, waar, zoo al niet allen, toch menig zeeman nog behoefte aangevoelt. Het vorig Jaar zijn van uit Amsterdam 61 schepen met een Kerstkist aan boord uitge varen met een totaal van 2316 pakjes en van uit Rotterdam 58 schepen met 1810 pakjes. Alles wat van uit de Noordelijke Provinciën en van uit Haarlem en omstreken binnen komt wordt in Amsterdam op dc schepen ge distribueerd cn van wat uit het Zuiden en midden des lands komt in Rotterdam, tenzij anders beschikt wordt. Voor Haarlem-Noord is Mej. Hakvoort, Schotersingel 137 bereid pakjes in ontvangst te nemen en voor Heemstede en Haarlem Zuid Mevr. Korff, Herv. Pastorie, Mevr. Boe- ke. Princessestraat 2. Mevr. v. d. Burgt, Leid- schevaart 154 en Mevr. Vossers—Kampstra, Asterkade 28. Hopende, dat zoo spoedig mo gelijk cen goede voorraad 2al In'-omen en het tot het Kerstfeest zal blijven doordruppelen. In afwachting. Aanbevelend, G. VOSSERS, em. pred.. Hesjnstede, Asterkade 23,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 13