"v
DAMRUBRIEK
M
m
BEZOEKT DE
1000DEN
KOOPJES
HAARLEM'S DAGBLAD
DINSDAG 13 OCTOBER 1931
Damredacteur: J. W. VAN DARTELEN,
Raadhuisstraat 1, Heemstede.
Alle correspondentie, deze rubriek betref
fende, gelieve men te zenden naar boven
genoemd adres
ONZE INTERNATIONALE PROBLEMISTEN-
WEDSTRIJD.
Nu de termijn van inzending gesloten is,
kunnen wij hieronder de volledige lijst der
inzendingen publiceeren.
De lijst ziet er als volgt uit:
„Pion", 1 t/m. 5.
„Nomen", 1 tm. 6.
„Un vétéran francais", 1 t/m 17.
„Victis honos", 1 t m 6.
„Alvadenna", 1 t(ml4.
„Immer Emer Glas", 1 t/m 27.
„Cito", 1 t/m 17.
,3rabant", 1 t/m 5.
.Nieuweling", 1 t m 3.
„De Ster" 1 t/m 6; 8 t/m 13; 15 t/m 21.
„Rem", 1 t/m 4.
„De Dam-Dwaas", 1 t/m 6.
„Attempt", 1 t/m 4.
„Le Profane", 1 t/m 26.
„Dam. C.", 1 t/m 8.
„Faute de mieux", 1 t/m 3.
„Sphinx", 1 t/m 3.
„Pythagoras", i t'm 12.
„Alzakar", 1 t/m 9.
„487", 1.
„Le jeu de Dames est le pain de
l'esprit". 1.
„Lago", i t/m 8.
„Iris", 1 t/m 8.
„Een Nieuweling", 1 t/m 4.
„Cantecleer", 1 t/m 4.
„De Tijdgeest", 1 en 2.
„Amza", 1 en 2.
„Oase", 1 t/m 5.
„I. P. W. 1931". 1 t/m 5.
„Logica", 1 t'm 6.
„Hollande", 1.
In totaal werden voor onzen wedstrijd in
gezonden 238 problemen, verdeeld over 31
inzendingen.
Hiervan zijn 21 inzendingen uit Nederland
vier uit België, vijf uit Frankrijk en één uit
Canada.
De jury is druk bezig om de ingezonden
vraagstukken te beoordeelen. Dat dit een
zeer accuraat en bijzonder tijdroovend werk
is, laat zich begrijpen.
Wij hopen echter met de kejiring spoedig
gereed te komen, waarna de z.g. „Kans-pro
blemen" nogmaals aan een strenge her
keuring zullen worden onderworpen.
In ieder geval zal de jury al het mogelijke
in het werk stellen om de lijst der bekro
ningen zoo spoedig mogelijk te kunnen
publiceeren.
Voor onze probleemliefhebbers geven wij
hieronder ter oplossing een bijzonder aar
dige compositie van den Haarlemschen pro
blemist H. van Lunenburg Jr.
De stand van dit vraagstuk doet wel wat
fantastisch aan; de afwikkeling is echter
zeer vernuftig gevonden.
PROBLEEM No. 1713.
Aauteur; H. van Lunenburg Jr.,
Haarlem.
Eerste Publicatie.
Zwart
11 11
ui
m
4B
jjf
81 Wi
sit-
a
H
lm
iSf 'S
m,
IH
n« li!
S
ÜP
81
'L/;
gggj
m
3SÜ
Wit:
Stand in cijfers:
Zwart 11 schijven op: 6 8 10 12 13 14 15 18
20 35 en 38.
Wit 11 schijven op: 11 17 21 22 25 27 29
34 45 49 en 50.
Wit speelt en wint.
Oplossingen van dit vraagstuk worden
gaarne ingewacht tot uiterlijk Maandag 19
October a.s. bij den redacteur dezer rubriek.
OPLOSSINGEN.
De auteursoplossingen van de vraagstukken
Nos. 1707 en 1708 zijn:
EINDSPEL No. 1707
Auteur: C. E. Saint Maurice.
De stand van dit vraagstuk was:
Zwart 2 schijven op 33 en 38. Wit drie
dammen op 3 9 en 13.
Wit speelt 13—30 (Zwart 38—42) 9—14
(Zwart4247 A) 3013 (Zwart 33—38) 3—9
(Zwart 38—42) 14—41 (Zwart 47:36) 9—4
enz. en wint.
A. Op Zwart 33—38 volgt Wit 14—37
(Zwart 42:31) 3—26 (Zwart 31—36) 26—37
(Zwart 38—42) 37:48 (Zwart 36—41) 48:37
(Zwart 41:32) 30—24 enz. en wint.
Dit zijn de hoofdvarianten: de kleine on
dervarianten kunnen onze lezers zelf ge
makkelijk vinden.
Een bijzonder leerrijk eindspel!
PROBLEEM No. 1708.
Auteur; Isidore Weiss.
Wit: 34—30; 20—24, 29—7, 50:5 en wint.
Zwart: Steeds gedwongen.
Deze beide vraagstukken werden correct
opgelost door: J. v. d. Vlugt (alleen No.
1708»; A. de Jong, J. Claus (alleen No. 1708),
P. G. van Engelen, H. van Lunenburg Jr.,
W. J. A. Matla, P. A. Nooij (alleen No. 1708),
J. van Looij, J. P. van Eijk en J. Poppen,
allen te Haarlem; F. H. Kluen en M. Lieffe-
ring (beide alleen No. 1708) te Heemstede;
J. B. Sluiter Jr. te Aerdenhout; Chr. Ger
ritsen (alleen No. 1708» te Bennebroek: M.
A. G. Cats (alleen No. 1708) te Bloemendaal;
B. Dukel te IJmuiden; G. L. Gortmans te
Amsterdam; J. van Steenwijk (alleen No.
£708) te Ede ,(Gel4erl.); R. Hartegerink te
Apeldoorn; W. J. v. d. Voort te Nieuw-Ven-
nep; G. J. A. van Dam te Wassenaar (ZN.)
W. Hoekstra en P. Kleute Jr., beide te 's-Gra-
venhage.
CORRESPONDENTIE.
Eenige inzenders aan den Intern. Proble-
misten-wedstrijd: Wanneer t.z.t. de inge
zonden vraagstukken in onze rubrieken ver
schijnen. zullen wij aan de problemsiten,
wier producten werden opgenomen, een
exemplaar van de betreffende rubrieken toe
zenden.
J. M. C. te H. Een zeer populair werkje
om te leeren damspelen is de „Inleiding tot
het damspel" door J. W. van Dartelen.
VOETBAL
HET PROGRAMMA VOOR ZONDAG.
AFDEELING L
Eerste klasse:
Hermes-D.VB.Stormvogels.
West-Frisia—R.C.H.
H.V.V.—H.B.S.
't GooiAjax.
K.F.C.Sparta.
Tweede klasse A:
D.W.S.Bloemendaal.
V.VA.-W.F.C.
HaarlemAlcm. Victrix.
HJt.C.Kinheim.
Z.V.V.De Spartaan.
Tweede klasse B-
ZeeburgiaHercules.
D.E.C.Zandvoort.
T.O.G.ED.O.
VeloxAJF.C.
B.F.C.Baarn.
Derde klasse A:
De KennemersZaandijk.
MeervogelsAssendelft.
K.V.V.—Hollandia.
Q.S.C.O.S.V.
Derde klasse B:
Rapiditas—O.V.V.O.
S.D.W.—D.J.K.
D.S.V.D.W.V.
OosterparkZ .R.C
Zeemeeuwen—Schoten.
Vierde klasse C:
T.H.B.—Swift.
HillegomR.O.D.I.
AvantiS.D.S.
Rivalen—SL.T.O.
Vierde klasse D
SloterdijkS.D.Z.
Oranje ZwartElectra.
T.I.W.—Halfweg.
S.C.A.Neerlandia.
Reserve eerste klasse:
A.F.C. 2—Blauw Wit 2.
Ajax 2—H.F.C. 2.
E.D.O. 2Haarlem 2.
Stormvogels 2—Hilversum 2.
Z.F.C. 2—Zeeburgia 2.
Reserve tweede klasse A:
De Spartaan 2H.R.C. 2.
Alcm. Victrix 2De Volewijckers 2.
Blauw Wit. 3—D.E.C. 2.
W.F.C. 2—R.CJH. 2.
AFDEELING II.
Eerste klasse:
Blauw WitZ.F.C.
FeijenoordXerxes.
V.S.V.—D.F.C.
H.F.C.V.U.C.
Tweede klasse A.
ExcelsiorSteeds Hooger.
O.D.S.RT.C.
O.N.A.Overmaas.
D.H.C.—Unitas.
V.I.OjS.S.V.V.
Tweede klasse b:
NeptunusBEC.
FortunaC.V V.
V.O.C.Gouda.
Quick—V.D.L.
D.Cr.—B.M.T.
Derde klasse A
G.S.V.A.S.C.
BodegravenU.V.S.
ScheveningenHillinen.
LugdunumAlphia.
L.F.C.—R.V.C.
Reserve eerste klasse:
Sparta 2—D.H.C. 2.
Gouda 2Unitas 2.
Xerxes 2Feijenoord 2.
H.B.S. 2Excelsior 2.
C.V.V. 2—A.D.O. 2.
AFDEELING' III.
Eerste klasse:
Robur et VclocitasHeracles.
Tubantia—Vitesse.
ZA.C—P.E.C.
Go aheadWageningen.
EnschedéA.G.O.V.V.
AFDEELING IV.
Eerste klasse:
N.O.A.D.P.S.V.
BleijerheideL.O.N.G.A.
De ValkEindhoven.
N.A.C.Willem n.
B.V.V.—M.V.V.
AFDEELING V.
Eerste klasse:
LeeuwardenAchilles.
F.V.C.—Alcides.
Be QuickFriesland.
G.V.A.V.Frisia.
VeendamVelocitas.
(Sportkr.)
KORFBAL.
S. V. ZILVERMEEUWEN.
(1—2).
Het is aan Zilvermeeuwen gelukt haar vier
den uitwedstrijd te winnen.
Als scheidsrechter Kuné laat beginnen, ont
wikkelt zich direct een vlug op on neer gaand
spel, met aan weerszijden gelijke, doelkan
sen.
Na ruim een kwartier geeft Kettmann aan
Zilvermeeuwen met een mooi schot de leiding
(0—1).
De S. V.-aanval werkt handig, maar vindt
in Effern c.s. goede verdedigers.
Rust komt met een 10 voorsprong voor
Zilvermeeuwen.
Na de rust is de S. V.-aanval het gevaar
lijkst. De Zilvermeeuwen schijn al hun kruit J
verschoten te hebben. 1
Door een fout in de Zilvermeeuwen-yerde-1
INGEZONDEN MEDEDEELÏNGEN
a 60 Cts. per regel
Fotografisch Atelier „Riche"
Groote Houtstraat 169 I Familie- en
Telefoon 13472 Haarlem Bruidsgroepen
diging zorgt Menet met een goed doelpunt
voor den gelijkmaker.
Door niet verdedigen van Handgraaf be
zorgt v. d. Broek aan Zilvermeeuwen de
leiding, welke zij niet meer afstaat, niet
tegenstaande het harde zwoegen der S.V.'ers
in den aanval (12).
K. V. IZILVERMEEUWEN H (6—1).
De Zilvermeeuwen zetten hun mederlagen
voort. Nu werden zij het Slachtoffer van
K.V. I.
Het begin was voor K. V., die de score open
de. Na 5 minuten spelen was de stand 20
K.V. behield het offensief en zorgde met
goede schoten voor een 41 voorsprong. Rust
4—1.
De tweede helft bracht weer een aanvallend
K.V. De Zilvermeeuwen hielden nu wel beter
stand maar konden niet verhinderen, dat K.V.
er nog twee doelpunten aan toevoegde.
Eindstand 61.
HENGELEN
DE VRIJE HENGEL.
Bovengenoemde vischvereeniging houdt ter
gelegenheid van haar 25-jarig bestaan op 1
November een concours op baars in de Ring
vaart tusschen Vijfhuizen en Nieuwe Brug.
Hieraan kunnen alle vereenigingen uit Haar
lem en omstreken deelnemen.
Daar dit concours geheel kosteloos gege
ven wordt, mag worden verwacht, dat alle
vereenigingen hieraan meedoen.
Woensdag 14 October zal in het Clubge
bouw, Harmenjansweg 1, een vergadering
van afgevaardigden van deelnemende ver
eenigingen aan dat concours plaats hebben.
De prijzen zullen bestaan uit bekers, kran
sen. takken en medailles.
Het secretariaat is gevestigd Pladella-
straat 50.
LETTEREN EN KUNST
HET TOONEEL
MITTOVOS.
Alberdingk Thijm.
De drievoudige Wijsheid van
Vader Wang.
De R.-K. Rederijkerskamer Alberdingk
Thijm had voor de opening van de Missie-
week, moeilijk een beter geschikt stuk kun
nen uitkiezen dan Henri Ghéon's „De drie
voudige Wijsheid van Vader Wang", want de
bekende Katholieke Fransche schrijver ver
heerlijkt in dit Chineesche spel dat wij
ons nog herinneren van een opvoering door
de R.-K. Studcnten-vereeniging Sanctus
Thomas Aquinas" niet alleen evenals
ln zijn andere toonee'lwerken de daden
der Christenmartelaren, hij geeft er tegelijk
ook een beeld in van het verhevene van het
Missiewerk.
Doorgaans zoekt Ghéon de stof voor zijn
stukken in den tijd van de eerste Christenen
of m de Middeleeuwen; voor De drievoudige
Wijsheid van Vader Wang vond hij zijn ge
geven in den tegenwoordigen tijd bij de Chi
neesche Christen-martelaren in een boekje
van den bekenden Apostel van China, pater
Vincent Lebbe.
De oude Wang. stamvader van een talrijk
geslacht Christenen, wordt door zijn liefsten
leerling Tchang-Foe-Tang bedrogen, daar
deze' zich hiertoe aangezet door den dui
vel aan het hoofd van een troep Boksers
stelt en tijdens de afwezigheid van den ouden
vader heel het geslacht Wang uitmoordt.
De Chineesche wet zou hiervoor bloedige
wraak eischen maar Wang is Christen en als
Christen wil hij, hoe zwaar het hem ook valt.
zijn vijanden vergeven. En hij vergeeft den
man. die zijn kinderen heeft vermoord. Deze
grootmoedige Christelijke daad van Wang
redt de ziel van Tchang Foe Tang. De moor
denaar bekeert zich tot het Christendom en
in ootmoed knielt hij voor den ouden Wang
neer en smeekt hij hem zijn pater te willen
zijn. De oude Chinees weet zijn liefde op te
voeren tot het bijna bovenmenschelijke en
heroïsch aanvaardt hij het paterschap over
den moordenaar van zijn geslacht, voor wien
hij in Christus een vader wil zijn.
Ghéon behandelt dit gegeven in allen een
voud. Hij houdt zijn stuk streng geestelijk,
dwaalt niet af en belicht enkel den kern. de
hoogere wijsheid van den Christen Wang en
de bekeering van Tchang-Foe-Tang. Een
aardige vondst is het om in dit Oostersche
stuk als middelaars tusschen het publiek en
de spelers twee Chineesche geletterden te
doen optreden, die de geschiedenis van den
ouden Wang voor het nageslacht op schrift
stellen en in het stuk zoo ongeveer de func
tie vervullen van het Chineesche koor. Toch
nadert Ghéon ook in dit werk meer de Mid-
deleeuwsche schrijvers dan de Chineesche.
De duivel al is het hier dan een Chinee
sche speelt in zijn stuk een voorname rol.
En tegenover den „booze" staat de Missiona
ris als de vertegenwoordiger van het „goede".
Men wordt evenals :n de meeste stuk
ken van Ghéon getroffen door een geest
van waarlijk Christelijke goedheid en zacht
heid. Ghéon toont ons steeds weer het Chris
tendom in zijn meest verheven vorm. Maar
het is niet te ontkennen, dat dit stuk in zijn
ietwat simplistische uitwerking min of meer
naief aandoet, Eingenlijk geeft Ghéon enkel
het aandoenlijke verhaal van pater Vincent
lebbe en niets meer dan dat. Het geheel is
ondanks de grootheid van Wang's daad
wat klein van. proportie.
Dramatisch staat dit stuk van Ghéon dan
ook beneden de meeste zijner andere werken.
Maar voor een opvoering ter versterking van
het Missiewerk heeft het eigenschappen,
welke door spelers en publiek niet genoeg
gewaardeerd kunnen worden. En dit bleek
ook duidelijk uit de geestdriftige ontvangst-
welke de opvoering gisteravond in den
Schouwburg aan den Jansweg ten deel mocht
vallen.
Alberdingk Thijm heeft met de opvoering
van dit Chineesche Missiespel een hooge gooi
gedaan, maar te hoog bleek zij onder de
artistieke en vaste leiding van Herman
Moerkerk toch niet. Het was verreweg de
beste joorstelling, welke deze RX Redeiii-
kerskamer tot nu toé heeft gegeven. Het
was duidelijk te zien, dat de kunstenaar
Moerkerk op het geheel zijn stempel had ge
drukt.
Daar was reeds dadelijk het zeer bijzondere
en stemmingrijke expres voor deze voor
stelling gemaakte décor. Wat deed dat
Chineesche huis van Lao Wang met dat roode
open galerijtje met de fel roode pannen het
uitstekend! Dit décor week nu eens geheel
af ook in vorm van die, welke wij ge
woonlijk te zien krijgen en gaf volkomen de
Oostersche sfeer! Een gelukkige vondst was
het de twee geletterden ter weerszijde van het
tooneel vóór een tusschendoek te plaatsen
ook uit de Chineesche meubeltjes bleek de
fijn-artistieke smaak van Moerkerk zoodat
het decor voor elk tafereel tijdens het spel
van deze twee Chinee zen verwisseld kon
worden on de opvoering geen enkele
maal, behalve met de pauze, onderbroken
behoefde te worden.
De costuums waren al evenz^r uistekend
verzorgd en althans die van de twee ge
letterden en den duivel zeer fraai van
kleur. Een kleine fout was het, dat deze
Chineezen geen staarten droegen, wat in het
jaar 1901, waarin het stuk speelt, toch nog
algemeen gebruikelijk was.
ïn het spel was het dikwijls moeilijk de
leden van Alberdingk Thijm te herkennen.
Wat de artist Moerkerk uit zijn spelers wist
te halen, bleek wel het meest uit den duivel
van den heer Jan leas van Dijk. In zijn
groen-zwarte kleed en met het witte masker
werd deze Chineesche duivel in het spel van
Van Dijk een waarlijk fantastische figuur!
Hoe voortreffelijk van plastiek en ook van
dictie was hij: Deze duivel boeide voort
durend en was in zijn snel wisselende bewe
gingen en markante standen zeer mooi
telkens dat spel met den zwarten mantel
werkelijk diabolisch. Moerkerk heeft als kun
stenaar blijkbaar het meeste plezier van dien
duivel gehad en hij heeft voor de uitbeelding
in den heer Van Dijk een voortreffelijke
leerling gevonden.
Gerard Nielen was de Pater Missionaris.
Het zal wel de wil van den regisseur zijn ge
weest, dat hij steeds op een zoo vaderlijke
wijze tegen zijn Chineezen sprak, alsof zij
allen nog kleine kinderen waren. Het ls een
opvatting, welke te rechtvaardigen is, en
Nielen hield het ook consequent vol. maar
hierdoor werd toch iets van de kracht van
het stuk ontnomen. Wat de Pater van Lao
Wang verlangt het vergiffenis schenken
aan den moordenaar van al zijn kinderen
is voor een Chineesch bijna bovenmensche-
lijk. De heer Nielen sprak in dit hoog-ernstlge
tooneel als een meester, die een klein kind de
les leest en dat leek mij hier toch niet de
juiste toon toe. Veel beter vond ik hem in
zijn verhaal van de tien martelaren en aan
het slot;
De heer Vreeswijk was een zeer goede Lao
Wang, Dat hij een enkelen keer lichtelijk naar
het theatrale overging, was in deze rol te
verontschuldigen. Maar hij speelde Lao Wang
over het geheel met gevoel en trof vooral
door zijn zeer mooie, warme stem. Herman
Elferink was Tchang Fou Tang en ook hij
overtrof zich zelf. En twee aardige figuren
waren de catechisten van de heeren Mar-
chant en Hoogeboom.
In de geletterden Piet Reiber en Wim
Teeuwisse had de regisseur terecht het
komische element naar voren gebracht, zon
der echter één moment in het clowneske of
bas-komieke te vervallen. Moerkerk heeft de
spelers in hun quasi-deftigheid voortdurend
binnen de perken weten te houden, zoodat
ze de stemming nooit te veel verbraken
Het zeer talrijk publiek, waaronder wij
veel geestelijken ook missionarissen op
merkten heeft met stille aandacht dit Mis
sie-spel gevolgd en aan het slot met warm
applaus de spelers en daarmee den regis
seur bedankt. Een woord van lof komt ook
toe voor de stemmingvolle, Oostersche mu
ziek, welke voor den aanvang van het spel
werd gespeeld.
J. B. SCHUIL.
Schouwburg Jansweg.
LIEFDADIGHEIDS- EN CABARETAVOND
HERSTELLINGSOORD TE VORDEN.
Het herstellingsoord voor spoorwegperso
neel te Vorden bestaat 18 November vijf en
twintig jaar. Het is dus begrijpelijk, dat de
liefdadigheidsavond, welke elk jaar door de
Haarlemsche commissie van de Herstellings-
oord-Vereeniging voor dit doel wordt ge-
organiseert, dit maal bijzondeer beteekenis
had.
Want 't was er om te doen bij dit 5e lustrum
den penningmeester een flink bedrag te
kunnen aanbieden. Daarom was het zoo
jammer zooals de voorzitter, de heer Wit
in zijn openingswoord opmerkte dat deze
liefdadigheidscabaretavond juist samen viel
met het feest van Vooruitgang in de Ge
meentelijke Concertzaal. Zeer velen, die
anders zeker naar den schouwburg aan
den Jansweg zouden zijn gekomen, waren nu
naar Vooruitgang en de zaal was Zaterdag
dan ook lang niet zoo flink bezet als bij
vorige gelegenheden.
Maar die er waren hebben alles gedaan
om den avond zoo goed mogelijk te doen
slagen. Er was een groote tombola met 400
prijzen voor de „verloting zonder nieten", er
was een opgewekt publiek en dan was er
Octavo, het humoristisch dubbelmannen-
kwartet uit Amsterdam, dat voor een vroo-
lijk programma zorgde.
Octavo had niet zoo gauw contact met het
publiek als de Harry-band, die verleden jaar
geheel welwillend zijn medewerking verleen
de. En een programma van zoo'n dubbel
mannenkwartct wordt met die gelijksoortige
nummers al verkleeden de leden zich ook
telkens wel wat eentonig. Maar zij deden
hun best en werkten met animo en de zaal
had ook dikwijls pleizier om wat daar op
het tooneel werd geboden. Wel het meest
werd gelachen om den clown, die in alle
nummers, welke ik gezien heb. het middel
punt was en den toon dat wil hier zeggen
den grappigen en niet den muzikalen
aangaf. Er is hartelijk gelachen om de repe
titie voor de bruiloft op het platte land met
al die imitaties van muziekinstrumenten,
het loflied op de parapluie en de voetballers,
die hun uitbundigheid van de match mee op
het tooneel brachten. Zoo werkte allen aan
beide zijden van het voetlicht mede om de
teleurstelling van het te geringe bezoek niet
te veel te laten drukken op de stemming en
werd het ten slotte nog een vrooüjken avond.
Het is te hopen voor het goede doel. dat
dc penningmeester na afloop het meest
tevreden van allen zal zijn geweest
J. B. SCHUIL.
INGEZONDEN MKDFDFFLINGHN
a 60 Cts. per regel
VOOR EEN STANDBEELD VAN
ROYAARDS.
EEN EERE-COMITé GEVORMD.
Onder voorzitterschap van Dr. P. C. Boutens
heeft zich een Comité gevormd, waarin ver
schillende vooraanstaande personen zitting
hebben met het doel door een bekend beeld
houwer een borstbeeld van dr. Willem
Rovaards te doen vervaardigen en dit mo
nument als blijvende herinnering aan het
groote werk door Roy aards verricht de
stad Amsterdam ter plaatsing in den Stads
schouwburg aan te bieden.
Geldelijke bijdragen voor de verwezenlij
king van dit plan zullen gaarnes in ont
vangst worden genomen door den secretaris-
penningmeester J. B. Schuil, Tuinwijklaan 33,
Haarlem (rekening Rotterdamsche Bankver-
eeniging, kantoor Haarlem, Postgiro no.
80769, Haarlem).
MUZIEK,
Liederenavond van Anna El Tour
en George van Renesse.
De Verceniging Kunst aan het Volk heeft
ons in kennis gebracht met een zangeres van
bijzondere kwaliteiten, vooral als voordrachts
kunstenares. Door een lichte verkoudheid
niet geheel gedisponeerd, kon zij haar zuiver
voca'.e vermogens Maandagavond niet ten.
volle geven, maar zelfs wanneer zij dat wel
kan, meen ik te mogen veronderstellen, dat
in haar de voordrachtskunstenares nog bo
ven de zangeres uitmunt. Althans het begin,
het rein-lyrische „An die Musik" van Schu
bert. stelde door de larmoyante uithalen en
portamenti even te leur, maar reeds in het
volgende lied „Lachen und Weinen" nam zij
door de uitbeelding der contrasten, revanche.
Die contrasten vooral weet Mad. El Tour bui
tengewoon sterk en treffend tot uitdrukking
te brengen, zoowel binnen het bestek van
één lied als in de opvolging der verschillende
zangen. Het somber-vertwijfelde in „Die
Stadf' en het rustig-bespicgelende in „Auf
cem Wasser zu stngen" waren sterke voor
beelden: ..Erlkönig werd een aangrijpend
drama, waarin niet slechts de personen
scherp gekarakteriseerd werden, doch ook
het geheele tragisch gebeuren in groote lij
nen zich voor ons voltrok.
In de daaropvolgende liederen van Mahler
vierde de voordrachtskunst der zangeres
nieuwe triomfen, behalve in het .Nicht wlc-
dersehn". dat, althans naar mijn smaak, weer
wat te larmoyant uitviel. Doch ongewoon
fijnzinnig zong zij „Wcr hat dieses Liedlein
erdacht?", zeer mooi ook de beide andere.
En in de volksmelodieën van verschillende
herkomst, die zij na de pauze voordroeg,
scheen mad. El Tour recht in haar element.
De bewerkingen van Walter Hirschberg met
haar fijne klavierpartijen, de uitdagende Rus
sische zangen, de ,.A la Joha" en de brutale
„Granadina" van Nin en de Tschechische
Andulka: het waren evenzoovele werelden,
waartusschen Groot-Brittannië en Ierland in
hun splendid isolation, doch, vooral wat Ier
land betreft, op het kantje van het trivium
lagen. En het slotvuurwerk werd onder den
Itallaanschen hemel afgestoken: de duize
lingwekkende „Tarantella" van Rossini, mee
sleurend als in een maalstroom; een bravour-
stukje van snelle dictie, een Figaro waar
dig.
Reeds bij de liederen van Schubert had de
zangeres in haar partner Georges van Renes
se een onschatbaren steun m die van Mahler
en in de populaire liedjes, welker piano
partijen intusschen ten deele zeer hooge
eischen stellen, niet minder. Het zou ondoen
lijk zijn de fijne momenten in v. Renesse's
begeleldingskunst alle te memoreeren. Ver
rassing op verrassing volgde; uiterst sensitief,
pianistisch meesterlijk, deed hij zijn supe
rieur spel steeds ten nauwste bij de intenties
der zangeres aansluiten en versterkte den
indruk van haar voordracht daardoor nog
enorm. De veelzijdigheid van zijn coloristlek
en opvatting was niet minder bewonderens-
waard dan die van Mad. El Tour; zij was nog
des te wonderlijker, omdat Van Renesse als
plaatsvervanger van Theo v. d. Pas optrad en
zeer weinig gelegenheid tot voorbereiding en
samenwerking had gehad. Wat hij daar ver
richtte, doet geen enkele van onze Nederland-
sche pianisten en begeleiders hem na.
Een volle zaal toonde zich zóó dankbaar
dat nog een toegift geschonken werd.
K. DE JONG,