Het landgoed „Meer en Berg" te Heemstede.
Jtt
GROOT
Van alles en nog waf.
VICTORIA-WATER
HAARLEM'S DAGBLAD WOENSDAG 14 OCTOBER 1931
VIERDE BLAD
De veiling is heden niet doorgegaan.
Jf. -L-+T-
\-> - -of- -----
Hel fraaie heerenhuis.
Hedenmorgen zou de afslag plaats hebben
van het landgoed „Meer en Berg", het mooie
bulten tusschen den Heercnweg en den Glip-
perweg, grenzende aan het wandelbosch
Groenendaal der gemeente Heemstede. Op 30
September was het landgoed in opbod geko
men. De perceelen stonden toen tezamen in
bod voor 255.000. De oppervlakte is
427006 M2.
Bovendien werden op 30 September in op
bod gebracht het bij het buiten behoorende
bollen- en bouwland aan den Oostkant van
den Glipperweg. Deze perceelen (107015 M2.)
stonden in opbod voor 64.650.
De afslag van het buiten „Meer en Berg" is
heden evenwel niet doorgegaan. In de och
tendbladen van heden is daarvan op het laat
ste moment melding gedaan.
Wij vernemen, dat de tweede hypotheek
houdster de eerste hypotheek heeft overge
nomen en dus nu eigenaresse van het buiten
is geworden. Dit is blijkbaar gedaan omdat zij
vreesde, dat bij een veiling niet veel van haar
tweede hypotheek terecht zou komen, daar de
eerste hypotheek al. 316.000 bedroeg, terwijl
het buiten in opbod stond voor 285.000.
Wel zou de afslag van de perceelen bloem
bollen- en teelland heden doorgaan.
Het is dus nu de vraag wat de nieuwe
eigenaresse met het buiten gaat doen. Haar
streven zal vermoedelijk zijn om bij een late-
ren verkoop meer te bedingen dan het thans
ln dezen onrusttijd in veiling zou opbrengen.
Het is voor de gemeente Heemstede, trou
wens voor de gehecle omgeving van belang,
wat er in de toekomst met dit fraaie landgoed
gebeuren zal.
De prachtige ouderwetsche villa ligt onge
veer midden in het groote schitterende park.
Als men de glazen buitendeur binnenkomt
krijgt men allereerst toegang tot de geheel
marmeren vestibule, met daar achter de
fraaie eikenhouten hal, die tot een groot
aantal zalen en vertrekken toegang geeft.
Links vindt men al dadelijk een salon van
ongeveer 7 bij 8 M. Achter de groote suite
deuren ligt de eetzaal van 10 bij 7 M. Deze
beide zalen zijn in één woord keurig en rijk
afgewerkt. De wanden zijn behangen met
kostbare gobelins en versierd met mooie
schilderstukken en spiegels. Opvallend is het
groote aantal spiegels, dat in dit huis ge
vonden wordt. De antieke betimmering is
met goud afgewerkt. Het plafond is heel
fraai. Onder de ramen zijn gemakkelijke
zitplaatsen aangebracht met het uitzicht in
het park. De centrale verwarming is onder
den grond aangebracht.
Rechts van de hal komt men eerst in een
klein antiek dames-boudoir, eveneens met
mooie schilderstukken. Daarnaast is een ka
mer met een kluis. Hierachter vindt men de
zoogenaamde heeren- of rookkamer, die
er zijn kenteckenen die daar onmiskenbaar
op wijzen druk gebruikt is. O.a. is het pla
fond vuil en geel geworden door den tabaks
en sigarenrook. Evenals in andere zalen ligt
ook hier een ingelegde eikenhouten vloer. De
brcede, gebeeldhouwde marmeren schoor
steenmantel is zeldzaam mooi. De spiegellijs
ten (hier hangen ook al twee spiegels) zijn
fraai houtsnijwerk.
Langs een trappenhuis van bijzonder zwaar
eikenhout met gebeeldhouwde leuningen
komt men op de eerste étage. Aan den lin
kerkant zijn eenige logeerkamertjes, die alle
in een lichte kleur geschilderd zijn. Ook is
hier eon heel groote logeerkamer met een
ntooSen haard onder den marmeren schoor
steenmantel. Daarnaast liggen een badkamer
en een logeerkamertje.
Van de biljartkamer uit heeft men een
onvergelijkelijk schoon uitzicht op een bij
zonder groot grasgazon, dat als golfterrein
gebruikt is. Dit terrein is door zwaar geboom
te omgeven.
Naast de biljartkamer ligt de croote slaap
kamer. Ook hier zijn veel schilderstukken
en spiegels. Een kleedkamer met balcon
en een toilet- en badkamer liggen er naast.
Langs een gemakkelijke houten trap komt
men op den zolder van bijzonder groote af
metingen. Hier vindt men in het midden
een kast met het nog steeds zuiver
loopend uurwerk voor de klok. Verder zijn
hier in do hoeken verschillende slaapkamer
tjes voor het dienstpersoneel en ook de strijk
kamer.
Daar komt men bij den Ingang van een
bijkeuken en de poetskamer. En aan don
rechterkant daarvan ligt de groote keuken,
welke voor die van een groot hotel waarlijk
niet behoeft onder te doen.
Aan den anderen kant van de keuken ligt
weer een bijkeuken met o.a. een ouderwet
sche porno, die het water uit een diepen re
genput in den tuin naar boven brengt. Het
bovengedeelte van dezen put is een fraai
stuk gebeeldhouwd werk, dat uit een oud
Grieksch museum afkomstig moet zijn. Ver
der is hier nog een afzonderlijk -groentekcu-
kentje met provisiekamer. Aan het domein
van de keukenprinses is wel bijzondere zorg
besteed.
Boneden liggen de wijnkelder, de kelder
voor do centrale verwarming en de aardap-
pelenkeldcr. Ook hier vinden we nog een
zware kluK waarin vroeger het kostbare
zilverwerk bewaard werd.
O; oh rotsche bouwwerk om
geeft, Is in één woord een waar lustoord, met
zijn statig geboomte, ontelbaar aantal lanen
en laantjes en grooten vijver, die aan de
Waterdel in Groenendaal doet denken
In dit park staan de groote vroegere Oran
jerie, tuinhuisjes en woningen voor het per
soneel. Vooral tijdens ons bezoek, toen de
zon de bruin-gekleurde boomkruinen en den
met blaren overdekten grond bescheen,
maakte de buitenplaats een feeërieken in
druk.
In de „Geschiedenis en beschrijving van
Haarlem" door F. Allan lezen we o.a. nog het
volgende:
Een antieke put.
„Wat hooge duin hier aan den weg ligt?''
vraagt ge. Dat is de „Konijnenberg". Het
herbergje, dat dichtbij staat en dat tot uit
hangbord de Konijnenberg vertoont, stond
vroeger meer in de nabijheid van deze hoogte.
Maar wat ik uit uw vraag naar die hoogte
afleid, is de veronderstelling, dat het u zeker
niet ontgaan is dat er. te beginnen bij den
huize „Berkenrode", hier en daar aan onze
linkerhand nog min of meer uitgestrekte en
met hoog en laag houtgewas beplante duin-
gronden liggen. Nu, dat zijn overblijfselen
van de aloude „Wildernis", die nog een flau
we afschaduwing teruggeven van de woeste,
onontgonnen landstreek, zooals deze zich tot
in de tweede helft der 15de eeuw vertoonde.
De landerijen en tuingronden, welke zich
beoosten onzen weg tot aan het Sparen toe
uitstrekken, hebben hun begin als zoodanig
te danken aan een plan tot ontginning, zoo
als dat door een ongenoemd persoon, een
hoveling van Filips van Bourgondië werd
ontworpen. Die landerijen bieden dus een om
zijn oudheid hoogst merkwaardig voorbeeld
van afgraving en ontginning der dulngron-
den aan".
Een eind verder schrijft Allan:
„Ziet ge wel die eeuwen-heugende linden,
wier forsche kruinen onzen weg overscha
duwen. en van welke sommige door het ge
weld der stormen hun kroon hebben ver
loren. doch niettegenstaande hun ouderdom
nog levenskracht genoeg hebben overgehou
den om zich nieuwe kroonen te vormen; die
hooge, verweerde muren; dat zwaar ijzeren
poorthek. welks tenanten gedekt zijn door een
paar antieke, keurig bewerkte, doch ecnigs-
zins geschonden beeldengroepende vorm
van het gebouw zelf. de zware beplanting,
tot zelfs bet antiek ijzeren hek in het voor
liggend weiland, dat alles geeft aan deze
plaats het aanzien van hooge oudheid".
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel
is het aantal gebruikers
van King Pepermunt en
even groot is het aantal
bewonderaars.
King Pepermunt is niet
alleen een zuivere, heer
lijke versnapering, maar
tevens geneeskrachtig.
Proef het en het zal U
spijten hiertoe niet eerder
te zijn overgegaan.
En verder gebruik
|el ken dag
.PEPERMUNT
LETTEREN EN KUNST
HET TOONEEL
DE WEDSTRIJD VAN CREMER.
VRIJE WERKKRINC.
Een Lord of een Lady.
De wedstrijd van Cremer is gisteren doer de
vereeniging Vrije Werkkring uit Amsterdam
in den Stadsschouwburg geopend met een
voorstelling van Een Lord of een Lady, come-
die in drie bedrijven van James Forster. Aan
succes heeft het de Amsterdammers niet
ontbroken. De stampvolle zaal heeft met
blijkbare belangstelling het spel gevoigd en
zoowel bij open doek als na elk bedrijf de
spelers met hartelijk applaus gehuldigd.
Het is geen gewoonte bij een wedstrijd kri
tiek te leveren op de opvoeringen, voordat
de jury den uitslag bekend heeft gemaakt en
ik zal mij dus bepalen tot de bespreking van
het door V. W. gespeelde blijspel. Wanneer
men niet beter wist, zou men zeggen, dat Een
Lord of een Lady, dat eenige jaren geleden
onder den titel Een Jongen of een Meisje
door het beroepstooneel is gespeeld geworden,
uit den tijd van Scribe stamt, al wil ik daar
mee allerminst te kennen geven, dat James
Forster het talent van dezen geraffineerden
Franschen tooneelschrijver bezit. Maar de
door V. W. gespeelde comedie is qua inhoud
en uitwerking geheel van dezelfde soort stuk
ken, als waarin onze grootouders voldoening
pleegden te vinden. Ik kan dit moeilijk beter
bewijzen dan met de intrigue te vertellen.
Lord Cavendish is een zonderling. Hij is een
oude isegrim, die alleen mannelijke bedienden
om zich heen duldt en geen vrouwen op zijn
kasteel wil zien. Op zijn 70ste jaar krijgt
hij onverwachts het bericht, dat hij een klein
kind van 23 jaar Freddy rijk is, spruit
van een gestorven en eens door hem verstoo-
ten zoon. Die medewerking valt hem wel wat
ranw op het lijf. maar als hij zich eenmaal
met de gedachte verzoend heeft, ziet hij af
van zijn eerste opwelling om zijn kleinkind
door de honden van zijn kasteel te laten ver
jagen en besluit hij den stamhouder te ont
vangen. Want dat Freddy een man is: dat
staat bij hem vast.
Maar Freddy blijkt een vrouw te zijn, een
schat van een vrouw zelfs, die het meest kou
de mannenhart behalve natuurlijk dat van
Lord Cavendish zou weten te ontdooien. Als
zij bij haar aankomst op het kasteel van den
rentmeester hoort, dat de oude lord een
stamhouder en geen stamhoudster verlangt,
besluit zij hem zijn zin te geven en reeds na
enkele minuten, waarin de actrice zich met
een „jonge-Jan"-vlugheid moet verkleeden,
verschijnt zij als kleinzoon voor den geluk
kigen lord.
Freddy geeft aan al de nukken van haar
zonderlingen grootvader toe en gaat zelfs zoo
ver iels, waartoe een Fransch schrijver als
Ccribe haar zeker nooit gedwongen zou heb
ben dronkenschap voor hem te simuleeren.
Lord Cavendish is in de wolken. „Wat 'n jon
gen! Wat 'n kerel!" roept hij verrukt uit.
Maar als even later de prinses de Fleuris de
la Tour oen naam, die zoo voor de heldin
nen van ScL-ibe zou passen haar komst en
die van haar zoon aankondigt, zit de oude
lord mét zijn handen ln zijn grijze haren.
Want een prinses de Fleuris de la Tour ont
vangen zonder een dame, die de honneurs
waarneemt, dat strijdt toch tegen alle éti
quette.
Maar geen nood, want Freddy schaft raad.
Op zijn alleronverwachtst verschijnt zij weer
als dame en de oude lord, die niet anders
denkt dan dat deze rol nu eigenlijk een tra-
vesti is, verkeert aldoor in duizend angsten,
dat zijn kleinzoon-kleindochter haar ware
en toch niet ware sekse zalverraden. Het
slot is gemakkelijk to gissen. De comedie ein
digt met een gelukkig huwelijk en met de ver-
teedering van Lord Cavendish, wanneer hij
zijn kleindochter aan den arm van den prins
zijn zegfn mag geven.
Men ziet. dit alles is nog al „bedenksel" en
ook in de uitwerking en in den dialoog is
James Forster niet bepaald modern. Een
Lord of een Lady doet min of meer aan als
een anachronisme. Maar het bleek gisteren
duidelijk, dat zoo'n ouderwetsch stuk nog ter
dege in den smaak van een groot deel van
het publiek valt. Bij de uitspraak, die ook de
Cremerleden aan het einde van den wedstrijd
zullen doen, zullen wij wel vernemen aan wel
ken tijd dien van onze grootouders of dien
van tegenwoordig de voorkeur wordt ge
geven.
Voor den aanvang der voorstelling was de
voorzitter van Cremer, de heer Kruyshoop
voor het doek verschenen om met eenige har
telijke woorden het damescomité te bedanken,
dat aan de vereeniging bij haar gouden feest
een vlag had aangeboden. De zeer mooie vlag
stond als een decoratieve trofee voor den
zaalingang en had terecht de bewondering
der Cremerleden gewekt. Een vaandel en een
vlaghet is jammer, dat de tijd der land-
juweelen voorbij is. Wat zou Cremer in een
stoet van rederijkerskamers een mooi figuur
daarmee maken.
J. B. SCHUIL.
MUZIEK.
Eerste concert der Haarlemsche
Bachvereeniging.
Een Russische avond opende het seizoen
der groote concerten, een avond van deels
op de internationale programma's geregeld
voorkomende en dus vooral na de verbreiding
der radio, min of meer algemeen bekende,
deels weinig bekende werken. Tot de eerste
rubriek mogen de Symphonische Fantasie
„Une nuit sur le Mont chauve", de sym
phonische Suite „Sheherazade" en Mohs-
sorgski's liederen gerekend worden, tot de
tweede Tableaux symphonïques van Liadoff
en de liederen van Gretschaninoff en Rimsky-
Korsakoff, terwijl we mogen veronderstellen
dat de aria van Jaroslava uit de opera
Prince Igor" van Borodine, ondanks het feit
■dat men deze opera nog al eens in de radio
programma's aangekondigd vindt, allerminst
gemeengoed is.
En zoo hebben wij de wilde drastische kunst
van den genialen autodidact Moussorgski,
wiens symphonische Fantasie een waardig
pendant voor de heksensabbat uit Berlioz'
fantastische Symphonie vormt, gelijk de
groote doeken in het Musée Wiertz te Brus
sel. kunnen hooren, en de kracht van Mous-
sorgski's muzikaal penseel kunnen bewonde
ren: en later de verbluffende, geraffineerde
orkestratie-techniek van Rimsky-Korsakoff,
die door die techniek de haast eindelooze
lengten en herhalingen handig camoufleert.
Inderdaad: Shéhérazade houdt den hoorder
•bezig, maar de lengten en herhalingen wor
den toch voelbaar, en ik kan me nauwelijks
begrijpen dat sultan Shahriar, ruw en drif
tig als hij was, niet ongeduldig werd en de
Sultansche deswege liet onthoofden. Enfin,
het past den gewonen sterveling niet de roer
selen eens vorstelijken gemoeds te beoor-
deelen. Zoodat we maar zeggen willen dat
de compositie van Rimsky zeer langgerekt is,
en dat, wat ons nu van 9.4010.25 nam. ver
teld werd, wellicht zonder schade in beknop-
teren vorm verteld had kunnen worden. Die
geschiedenis van Prins Kalende-r b.v. oef
het leek wel het doorbladeren van een echten,
en dan nog een van een schrikkeljaar! Men
brengt de typische voorliefde der Russen voor
lengten en herhalingen ook Tschaikowsky's
muziek toont die vaak in verband met de
eindelooze vlakten van hun reusachtig vader
land. Of dit verband werkelijk bestaat, durf
ik niet te beoordeelen, maar het land is
groot en de herhalingen zijn er.
Veel beknopter zijn de „Tableaux sym
phonïques" van Liadoff: 3 programmatische
schetsen, waarvan de eerste mij, wat verband
tusschen programma en muziek betreft, vrij
problematisch bleef; maar „Le Lac enchanté"
bood mooie muziek en Baba Jaga (wier naam
ook in de ..Tableaux d'une Exposition" van
Moussorgski voorkomt) bleek een geestige,
met Dukas' „L'Apprent-i sorcie" verwante
orkestrale schildering.
De geestdriftige beschrijving der talenten
van de zangeres Nina Koshetz konden aan
vankelijk een kleine ontgoocheling niet ver
hoeden; de indruk di enzij met de aria uit
„Prince Igor' maakte was althans niet groot
of diep. Haar stem is zeer omvangrijk, maar
toonde even weinig souplesse of klankbeko-
ring als de muziek van Borodine. Meer in
druk maakte Mevr. Koshetz met de liederen
van Gretschaninoff en Rimsky-Korsakoff; de
gruwelijke „Berceuse de la Mort" van Mous-
sorgsky kan ik niet genieten en in de dans
,uit diens opera „La Foire de Sorotchinsk"
bereikte zij naar mijn meening de uLtbeel-
dingskracht van een Vera Janacopoulos lang
niet.
De eigenlijke held van den avond was
Pierre Monteux: zijn verve, zijn élan, zijn
meesterschap over het orkest, zijn verbijste
rend geheugen (hij dirigeerde weer alle or
kestwerken uit het hoofd en gaf letterlijk
alles, elke inzet, elke nuance aan) waren een
voortdurende bron van verrassing en genieting
en stempelen hem tot een der groote en
merkwaardige orkestleiders van tegenwoordig.
Zijn eigenlijke voorliefde moge in andere
richting gaan: hij geeft de nieuwere Rus
sen met een gloed en overtuiging waarvoor
men hem erkentelijk mag zijn.
Het Concertgebouw-orkest was als gewoon
lijk prachtig: Louis Zimmerman werd als be
koorlijke Shékérazade extra toegepuicht.
KAREL DE JONG.
Op het buiten zijn eenige fraaie oprijlanen.
7en der vijvers, overschaduwd door zwaar geboomte.
Een Zwitsersch geleerde keerde onlangs uit
Australië terug met een daar op zijn onder
zoekingstochten gevonden skelet. De douane
beambten konden „geraamte" niet vinden
in hun tarieflijst en dus hebben ze het skelet
onbelast doorgelaten als zijnde een „reeds
gebruikt artikel".
Een geweldige vraeh»auto.
Op Zondag 18 October zal vermoedelijk de
grootste vrachtwagen ter wereld door Londen
loopen van het Marylebone goederenstation
naar Marble Arch. Daartegenover wordt n.l.
een hotel gebouwd en een van de benoodigd-
heden daarvoor, vereischt een speciale wagen
om vervoerd te worden.
De auto heeft ruim 100.000 gulden gekost,
heeft 30 wielen waarop rubberbanden van
samen 11.000 gulden zitten, bezit vóór en
achter een stuurinrichting, met telefoon voor
beide chauffeurs om met elkaar te kunnen,
spreken en bestaat uit 7 aan elkaar gekoppel
de deelen om de bochten beter te kunnen
nemen. De snelheid, waarmee ze zich voort
beweegt is ongeveer 2 K.M. per uur.
De muzikale kraai.
Een Engelschman bezit 4 kraaien, die hij
met wonderbaarlijk geduld getraind heeft tot
musici. Zij vormen een orkest bestaande uit
triangel, trommel, klokken en bekkens.
De muzikaalste dier kraaien heet Baby, die
8 bellen bespeelt door aan het leeren ton
getje daaraan bevestigd te trekken. Zij kan
aldus het lied: „The old Folks at Home" ten
gehoore brengen zonder fout!
Het grootste schip.
Tot voor kort werd de Leviathan als het
grootste schip ter wereld beschouwd. De boot
meet echter niet de beweerde 59.957 ton, doch
50.000. Zoodat in plaats van Amerika, Enge
land nu kan bogen op het grootste schip,
n.l. de Majestic van 56.621 ton van de White
Star Line. Ook de Cunardlstoomer Beren-
garia is grooter. Hij meet 52.226 ton.
Van 6 November af zal de dansmuziek der
Savoy Orpheaus uit het Savoy Hotel weer
worden uitgezonden per radio. Deze band is
voor een goed deel dezelfde, als de oude
Savoy Orpheaus-band, die de eerste dans
muziek voor de radio leverde uit het Savoy
Hotel. Indertijd is de band naar Amerika
gegaan, doch nu heeft hij zijn oude nest
weer opgezocht.
Vermoedelijk het oudste boek ter wereld is
kortelings in China ontdekt. Het bestaat uit
78 houten bladzijden door middel van een
koord „gebonden" en dateert uit het jaar 100
v. Chr.
In het dorpje Adlingfleet in het Goolè
(Yorkshii-e)-district in Engeland, welk dorpje
360 inwoners telt, heeft dezer dagen voor het
eerst in negen jaren weer een geboorte plaats
gehad. De" laatste doopplechtigheid aldaar
dateert uit 1922. Een dorpje waar de ooievaar
dus vrijwel onbekend is.
In een ander gehucht, in Glynde, Sussex
werd voor het eerst in twaalf jaren weer een
huwelijk ingezegend.
De organist schijnt een week lang gezocht
te hebben naar den Huwelijksmarsch.
Nog nooit een
bioscoop bezocht.
Het zal in deze tijden wel niet veel meer
voorkomen dat stadsmenschen nog nooit een
bioscoop hebben bezocht. Maar dat zulke
menschen toch bestaan blijkt uit rechter
Crawford van Southend (Engeland). Deze
verklaarde nog nooit in een cinema geweest
te zijn. „Ik veronderstel, dat het een gebouw
is, waar duisternis heerscht gedurende de
de voorstellingen".
Maar hij voegt eraan toe, dat de film
industrie de eenige in het land is, die
bloeit.
Per aquaplane over
het Kanaal.
Zaterdag is de Fransch man Robert Tronquet
per aquapalne het Kanaal overgestoken. De
plank, de 1.50 M. lang en 60 cM. breed was,
werd door een visscherschuit gesleept. Om
12 uur vertrok Tronquet uit Boulogne-sur-Mer
en om 19.30 uur arriveerde hij in Folke
stone.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel
öberlahnsVeih
NATUURLIJK BRONWATER.
De meest gevraagde tafeldrank.
SCHEEPVAARTBERICHTEN
Alpherat 12 v. Bahla, Buenos Ayres n. Rot
terdam.
Ttlas 12 v. Curasao n. Paramaribo.
Barneveld 12 v. Curacao naar Europa.
Breedijk 12 n.m. v. Batavia n. New York
Binnendijk 13 v.m. v. Suez. Ne wYork n. Java
Costa Rica 12, 5 u. 56 m. 250 mijl Z.-West
van Valencia Amsterdam naar Barbados.
Delftdijk 10 v. San Jose Guat, Rotterdam n.
Pacifickust.
Damsterdijk 11 n.m. te San Francisco. Paci
fickust n. Rotterdam.
Delftdijk 1 Ov. San Josc (Guat.) Rotterdam n.
de Pacifickust.
Drechtdyk 13 v.m. te Londen, Pacifickust n.
Rotterdam
Djambi 13 te Antwerpen, Rotterdam naar
Bombay
Gaasterland 10 v. Bordeaux, Amsterdam n.
West-Afrika.
Gcrmar 11 v. Montevideo, Amsterdam naar
Buenos Ayres.
Houtman 12 te Port Natal v. Kaapstad.
Irene 9 v. Puerto Barrios n. Kingston.
Klipfontein 12 v. Port Amelia n. O.-Londen.
Kennemerland p. 12 13 u. Fernando Noronha
Cardiff n. de Platarivier.
Maasker kil to Dakar, Amsterdam naar W.
Afrika.
Melislcerk 11 v. Port Amelia n. lbo, Beira n.
Rotterdam.
Maasdam 13 te Rotterdam v. New Orleans.
Nieuw Holland 12 v. Adelaide naar Singapore
Nieuw Amsterdam 13 v.m. te New York v.
Rotterdam.
Nickerie 11 v. Port of Spain n. Paramaribo.
Nieuwkerk 13 te Marseille, Beira n. Rotter
dam
Rijnland, 12 v. Rio do Janeiro, Amsterdam n.
Buenos Aryes.
Randfontein 13 v. Rotterdam n. Hamburg.
Saleier p. 12 Perim, Java n. New York.
TjlUwong 12 te Sjanghai v. Hong Kong.
Tjikarang 12 v. Tsingtao n. Keelung.
Tabinta p. 12 Gibraltar, Batavia n, Amster
dam.
Tjinegara 11 te Hongkong v. Sjanghai.
Waalkerk 13 v. Amsterdam n. Rotterdam, J