GROCK. GEFILMD® Tooneel te Londen. Van het politiek spreekgestoelte. HAARLEM'S DAGBLAD VRIJDAG 23 OCTOBER 1931 VIERDE BLAD LETTEREN EN KUNST. De keizer onder de clowns was Grock. Millioenen heeft hij onder de ban van zijn kunst gebracht; zijn zachtaardig-schuchtere grappen hebben de waarde bijna, van 'n goed wijsgeerig stelsel; in zijn sprekende clowns masker weerspiegelde zich een lichtende diepte, wanneer hij kinderlijk-verlegen lach te. Evenels bij Charles Chap!in zijn zijn gang die schommelend en lobbesachtig is en zijn rug en schouders afhangend en rond zinrijke bestanddeelen van het wezen van zijn kunst. Wanneer hij loopt, glijdend en ryhtmlsch, als hij ergens voor in angst zit, is het alsof hij al het verdriet van de wereld torst. Maar wanneer hij blij is. als hij er in geslagd is zijn partner een hak te zetten, dan straalt hij. Hij maakt schokschouderen de beweginkjes van kriebelig plezier en wiegt zijn lichaam deinend heen en weer. De film die Crock gemaakt heeft is van hedendaagsch standpunt gezien een prul en toch heb ik in jaren niet met zooveel onuitsprekelijk plezier naar een film zit ten kijken. Het eerste gedeelte is ge wijd aan Grock's afscheid van het tooneel en zijn vestiging in een enorm kasteel, welks kostprijs hij in zijn lange loopbaan bij elkaar gegrapjast heeft, Daar wordt hij bedrogen door zijn vrouw, hetgeen hem er toe brengt wederom met zijn oude trouwe partner te rug te keeren in het bonte leven achter het voetlicht. Het tweede gedeelte van het pro gramma is dan geheel en uitsluitend gewijd aan het optreden van den clown Grock. Zonder bezwaar had men dat heele eerste 'deel onvervaardigd kunnen laten! Maar zoo als het is, is het ook goed, want het geheele tweede deel Grock's repertoire verzoent ons met vele verloren uren in de bioscoop doorgebracht, het feit dat dit verrukkelijke tweede deel in den eigenlijken zin des woords ook al niets met filmkunst te maken heeft, ten spijt. Zij die Grock hier, of in Parijs reeds ge zien hebben, za' deze documentaire regis tratie van zijn programma zeker geen des illusie opleveren. Integendeel! Het is hoogst merkwaardig dit prachtige diepzinnige mas ker met zijn kinderlijke trekken van verba zing, angst, schrik, vreugde en listigheid ln een zooals dat met een vakterm heet close-up, sterk vergroot op het doek voor zich te zien. Het is een feestelijk genoegen de voltrekking te zien van die merkwaardige reeks gebeurtenissen met het kleine viool tje, de c'arinet, de piano, de stoel, en den partner, het zijn gebeurtenissen, die (met de bekende pech der schlemielen) als even zoovele voetangels en klemmen het pad eens rechtschapen clowns onbegaanbaar plegen te maken: Een stoel die uw gewicht niet kan dragen, het deksel van de piano dat u telkens op de vingers valt, de linkerarm die ruzie maakt met uw rechterarm, de zeer gevaar lijke partner die bijzonder arglistige vragen kan stellen en over het algemeen vol zit met duivelsche invallenmaar de domme argeloosheid en de naieve wijsgeerigheid van den Nar zegevieren ten langen leste toch over al het snoode, waarmee een Grock op zoo'n avond op het tooneel van doen heeft! Men ga dit zien! Zij die filmkunst zoeken zullen hevig foeteren maar met een licht, onbekommerd en zorgeloos hart de bioscoop verlaten. En met een gevoel van dankbaar heid. Want er is niets wat zoo dankbaar stemt als een geschenk in den vorm van wat ge zonde jongensachtige levensvreugde, die een mensch toch ook zoo mal melancholiek kan stemmen, in dezen aan levensvreugde wel wat schrielen tijd. De film draait in „Cinema Palace"j L. A. Noel Coward's „Cavalcade". De lang verbeide „Cavalcade", het nieuwe tooneelproduct van Noel Coward, trekt nu voorbij in Drury Lane. Het is een aaneen schakeling van tooneelen (en wat voor too- neelen!), zonder bepaalde intrigue. Het verschafte een premiere, zoo schitte rend in haar uiterlijkheden en het gehalte van het gehoor dat ze lang in de herinnering moet blijven, ook als flikkerend relief op dien grijzen maatschappelijken grond van het oogenblik, vol doffe en duistere plekken. Al weken tevoren waren alle plaatsen in het enorme gebouw, tempel van prachtige zoowel als zinlooze schouwstukken, verkocht. Van Coward mocht men een schouwspel met zin verwachten. De toeloop was zoo groot dat premiere-habitue's genoegen moesten nemen met de achterste plaatsen in een zee van stalles. Er waren queue-klanten, die twee etmalen aan den ingang van den engelenbak hadden overnacht. De tooneelen in den omtrek van den schouwburg, waar de vuilste achterbuurten van het West End liggen, tartten alle beschrijving. Auto's en taxi's ln verstarde colonnes beletten er allen voortuitgang. Cavalcade ls een serie tooneel-tableuux voorstellende de geschiedenis van Engeland van 1900 tot 1931 De scènes zijn verbonden door de ervaringen en avonturen van een familie en haar dienstpersoneel. Deze hoofd personen echter gaan bijna teloor ln de bewegingen van de massa, die Noel Coward «elf bewonderenswaardig heeft getraind zoo dat ze naar zijn pijpen danst. En aangezien zijn pijpen voortreffelijk is en het dansen (figuurlijk gesproken want er is weinig dans), gedirigeerd door die magische ner- veuse handen van den begaafden jongen man, niet minder, is het algemeen effect feilloos en indrukwekkend. Zooals de per sonen altijd minder beteekenen dan de mas sa zoo beteekent de dialoog altijd minder dan het schouwspel. Coward's fijn gevoel voor tooneel komt in de zuivere details van dit schouwspel telkens tot uiting. Maar er is veel meer in deze wonderlijke voorstelling dan spelen met een menigte en effect maken met gerucht. Coward is de woordvoerder en de exponent van het Jonge geslacht in Engeland, het bittere, ironische, ontgoochelde geslacht, dat geblaseerdheid wil voorwenden om hervormingslust te smo ren. De schijn der onverschilligheid bedriegt hier niet. In Cavalcade was God Save the King het begin. Het klonk toen de schrijver regisseur-componist zijn loge betrad en op stond, tegelijk met het auditorium. Maar het was al gauw duidelijk dat geen jingoistisch tromgeroffel de patriottische gevoelens van Coward vergezelt. Hij maakt, zich geen il lusies over ..the glorious adventure" van 19141918. Hij geeft het in eenige tableaux van gelijken opzet, met wijziging in essen- tieele details. Op den achtergrond twee hellende rijen soldaten, voorttrekkend in de duisternis, hier en daar uitgepikt met zoeklichten. Op den voorgrond zingen jonge vrouwen vaderlandslievende liedjes, aan wervingsliedjes, de glimlachjes van het zelf vertrouwen om de lippen en de soldaten als opmarcheerend naar Berlijn. Bij het voort schrijden der jaren wordt het- zingen koort sig. dol en angstig en later lusteloos en be nauwend naarmate het moreel op het bin- neniandsche front zakt. Op den achtergrond blijven de soldaten hun pakken en hun INGEZONDEN MEDEDEEL1NGEN a 60 Cts. per regel IN DEN FORENSENTREIN. Goeie morgen heeren! Goeie morgen! De heer B. neemt plaats tusschen zijn reis- genooten, en na het gewone gesprek van el- ken ochtend gaat hij zich in zijr. ochtendblad verdiepen. Het valt zijn medereizigers op, dat hij niet zooals eiken morgen zijn brillen ver wisselt en als zij hem vragen antwoordt hij fijntjes glimlachend: Ja, mijneheeren, ik wist al lang dat er bril len met twee sterkten glazen gedragen werden, maar toen mij in de bekende Opti- ciënszaak de Fa. KEIP, Gr. Houtstraat tus schen Luxor en Pal ace de moderne uitvoering dezer glazen werd gedemonstreerd, weifelde ik niet meer, maar bestelde me zoo'n bril, deze werd vakkundig aangepast. Voor een modernen prijs voel ik me jaren jonger. zielen voorttorsen naar de duisternis en de bodemloosheid van den oorlog. De dramati sche voorstelling van het idee in tekst en beelden en technische hulpmiddelen is aan grijpend. De tableaux beginnen uiteraard met den Boerenoorlog, het vertrek van een troepen- schip. een avond in een tingeltangel van de periode en de aankondiging van het ontzet, van Mafeking. Een indrukwekkend tooneel in zwart en wit is de stomme voorstelling van een rouwdag voor Koningin Victoria in Hyde Park. Dan is er een Engelsch zee strand van twintig jaar geleden, met de nu als potsierlijke verschijnende strand-modes en de „minstrels", enkel witte lippen en zwarte wangen, zingend van ..Flo, Flo. where do you go. Riding alone in your mo-torcar", een wonderlijk vehikel in dien tijd. White- chapel giert den Zaterdagavond uit. De Titanic gaat te gronde. En dan komt de groote oorlog. Na den avond van den Wapen stilstand eindigt de Cavalcade in een expres sionistische mêlée van de verwarde maat schappij van thans, met Communisten in woest en gillend verzet tegen de bestendig heid. met predikers smeekend en huilend om berouw en inkeer, met blinde oorlogsslacht offers manden makend in schemerige hoeken, met jazzers en trotters zorgeloos den tijd vernipperend met hun rhythmen. Lich ten in wilde flikkering flitsen over dit too neel. En dan komt er rust en de stille bood schap aan de als vastgenagelde schare in het auditorium dat zij betere burgers moeten worden. Want er is een ernstige ondertoon in dit grootsche spectacle varié. BEIERSCH TOONEEL. „DIE DREI DORFHEILICEN." Stadsschouwburg. De Beiersc'ne boeren en boerinnen wie de Schuhplattler evenals het schijnbaar voor de vuist weg acteeren in het bloed zit (zij gaan er niet voor niets prat op dat zij spelen zonder souffleur) hebben ook met „Die drie Dorfheiligen" veel succes geoogst. De „Heiligen" zijn, onder aanvoe ring van den burgemeester en den plaatse lijke dominee, lidmaten van een zedelijkheids vereeniging in Schiebling bij de grens var. Sohwaben en dit feit zou weinig om het lijf hebben, als niet drie van hen 'n twintig jaar terug men zou haast kunnen zeggen, der Beiersche traditie getrouw een onoirbaar avontuurtje hadden gehad met „Schwarze Resei". (Wie Lion Feuchtwanger's .Succes" gelezen heeft, een vlijmscherpe satire op Beiersche toestanden, zal zich herinneren, dat de schrijver geen gelegenheid voorbij laat gaan om de beginselvaste boeren van dat land in het ootje te nemen op het punt van de bovengenoemde „traditie!") De drievoudige escapade in het verleden, wreekt zich in het heden, en wij de ver heugde toeschouwers genieten van de complicaties, die zich, volgens het beproefde recept van klassieke kluchten, met polypen- armen om de sidderende ledematen van de schuldige echtgenooten wringen. Gelukkig is er een speciale voorzienigheid voor dergelijke gevallen, de voorzienigheid der kluchtenschrijvers, die ais de nood het hoogst is, het getij doet keeren en dan ade men de schuldige dorpsheiligen, de zedelijk heidskampioenen, onder de* strenge oogen hunner gemalinnen verlicht op. en dan geven de jongelui die elkaar inmiddels gevonden hebben elkaar de kus die hun verder lot be zegeltwellicht om schrijvers nieuwe kluchtige stof te leveren. De Beieren spelen een dergelijke gTap (ein toller Bauernschwank in drei Acten) ongebreideld uitbundig. Het is waarlijk een verfrisschend genoegen naar dit krachtige, zwierige, snelle en bijna overdadige spel, te kijken. De „Bauernbühne" onderscheidt zich door die zwierigheid en die kracht, die men ongetwijfeld terugvindt in de „stampdan- sen", in de „Schuhplattler", in de snerpen de kreten die daarbij uitgestooten worden en in de meppen die daarbij kletsend en klap pend worden uitgedeeld. iDt elementair-natuurlijke moet ook we*, de verklaring zijn voor ae groote aantrek kingskracht, die er van het Beiersche theater uitgaat. Het is zonde en jammer dat deze belang rijke vertooningen in Haarlem tot nu toe niet in voldoende mate belangstelling hebben ge noten. Belangrijke vertooningen, al was het alleen al, omdat ons hier, zoo een typischen kijk op een merkwaardig stuk Beiersche cul tuur gegeven wordt. Belangrijk ook, omdat de weerspiegeling dezer cultuur een zoo zuivere en ongeschondene is. Zij is zoo pley- zant, zoo'n vertooning van een echt Beier sche boertige klucht: zij wordt zoo voortref felijk gespeeld, omdat zij zoo volkomen past bij den aard dezer Beiersche mannen en vrouwen. Vanavond wordt in den Stadsschouwburg de première voor Nederland van ,Das Sündennest lm Paradis" gegeven. Zondag ..Die Wiedergeburt des Jacob Hirnmo^er". Het eerste stuk is een „lustige Begebenheit von Liebe. Treue un^ üntreue", het tweede „eine lustige und unglaubliche Geschichte". Wie zich r.u eens feestelijk amuseren wil verzuime deze gelegenheid niet. Ook de muziek en de volksdansen, die de pauzes opluisteren zijn de moeite wel waard! L. A. DE HULDIGING VAN LOUIS DE VRIES. De huldiging van den tooneelspeler Louis de Vries zal geschieden op den première- avond van ,,L'Autoritaire" waarin Louis de Vries de hoofdrol zal vervullen I>e datum daarvoor is vastgesteld op Zaterdag 7 No vember. ENGELAND. Londen, 20 October. De sluizen der politieke welsprekendheid staan nu wijd open cn de vloed gutst in de ooren der kiezers, die zooveel persoonlijke aandacht ontvangen van vermaarde politici dat zij zich de belangrijkste menschen van het land moeten wanen. Candldaten doen wat wordt verwacht van den President van de Vereenigde Staten of van den Prins van Wales; zij schudden handen met iedereen; en kussen voorts de zuigelingen en eventueel de moeders van hun districten. Een verkie zingscampagne blijft een massale grabbel- partij om stemmen. Wanneer het voorbij is vergeet men gauw het gebrek aan waardig heid dat de strijders voor parlementaire ze tels hebben tentoongespreid en de onoprecht heid, die hun uitlatingen hebben geken merkt. Vergat men het niet gauw dan zou de politiek in een nog kwader geTucht staan dan ze in dezen tijd reeds staat. Verkiezingsstrijd voeren is een bedrijf dat aan weinig wettelijke regels is gebonden. Voor zoover zulke regels bestaan zijn ze voornamelijk ontworpen om te voorkomen dat geld een te belangrijk aandeel heeft in den strijd. Het aandeel van geld ls nochtans nog te groot. De wet volgt in het algemeen de openbare meening. Dat er geen wetsrege- len op verkiezingsstrijd zijn die buitensporig heid op het spreekgestoelte en van de druk pers tegengaan, moet dus liggen aan het feit, dat de openbare meening ze nog niet wil. Maar een openbare meening moet toch al heel onbevattelijk zijn om niet te beseffen dat al dit .electioneering" (althans het meerendeel er van) de grofste demagogie ls. Men heeft het kiesstelsel willen hervormen. Een hervorming van de methode van den strijd om de stemmen schijnt nog noodzake lijker. En het mag verbazing wekken dat de kiezers, wien in deze periode het hof wordt gemaakt op een wijze, welke verstand en ge voel om strijd beleedigt en bespot, niet als één man en één vrouw opstaan en eischen dat zij als mondigen zullen worden toege sproken en voorgelicht. Een treffend voorbeeld van onzuiveren verkiezingsstrijd wordt dagelijks geleverd door dien kampioen-politleken weerhaan van Engeland en misschien van de we reld, den heer Winston Churchill die zijn ze tel voor Epping, welken hij in 1929 met een meerderheid van 9000 stemmen won, bestre den vindt door een liberalen advocaat, Co- myns Carr. Het schijnt Churchill wat moei lijk te vallen de argumenten van zijn tegen stander doeltreffend tegemoet te treden. Hij beschrijft hem daarom als een onbekwamen beunhaas en als een belachelijk persoon en hij vraagt het gehoor in zijn vergaderingen of hij hem een kool, een peen of een ui moet noemen. De advocaat met de liberale beginselen heeft daarop geantwoord dat Churchill er wel aan moet denken dat de ui de eigen schap bezit tranen te brengen in de oogen van hen. die dit overigens zoo voortreffelijk gewas niet met omzichtigheid behandelsn. Hij heeft Churchill ook verzocht te beproe ven de atmosfeer van Covent Garden (dat is naar men weet de groentenmarkt van Lon den) verre te houden van den verkiezings strijd in het district van Epping. Het is natuurlijk wel moeilijk voor Chur chill om te ontsnappen aan zijn liberaal en vrijhandelsverleden, vooral aan het laatste, dat nog maar zoo kort een verleden is. Maar hier heeft men dan een van de dui zenden gevallen van schrandere menschen. die tegenover elkaar staan en die in hun aanprijzing van de middelen tot redding van het land hemelsbreed van elkaar verschil len. De conclusie kan slechts zijn dat hun pleidooi een partij-pleidooi is, een politiek pleidooi waaraan de feiten van wetenschap en technisch onderzoek en waaraan deskun digheid in het algemeen niet deelnemen. En daar is Lord Beaverbrook, ..de mars kramer in droomen", zooals een schrijver in ONWETTIG OPTREDEN VAN DU'TSCHE AUTORITEITEN. Winkelier gearresteerd voor wat hij in Nederland deed. TERWIJL DE HANDELING HIER NIET STRAFBAAR IS. Sedert meer dan tien dagen wordt door het Anitsgericht te Meppen gevangen ge houden een winkelierszoon uit Zwartemeer (gem. Ernmen) wiens aanhouding berust op maatregelen die aan Duitsche zijde geno men worden ter beteugeling der smokkelarij Tal van winkeliers langs de grens ver- koopen veel artikelen aan Duitsdhers waar van de invoer in Duitschland verboden is of zwaar belast en daarom gesmokkeld wor den. Duitsche autoriteiten hebben nu. naa- zebleken is, een lijst aangelegd van Neder landsche handelaren, die zoodra zij om welke redenen dan ook de grens overschrij den. zullen worden gearresteerd, onder be schuldiging van medeplichtigheid aan ver boden invoer van waren. Genoemde winke lierszoon nu is het eerste slachtoffer van dit Duitsche optreden. Door zijn aanhouding ls het geval belangwekkend geworden om dat nu een juridische vraag van beteekenls ter oplossing is voorgelegd aan de weder- zijdschc autoriteiten. De vraag n.l. of een door een Nederlander op Nederlandsch grond gebied begane handeling, welke voor de Ne- derlandsche wet niet strafbaar is. door den Duitschen rechter gestraft mag worden. De Nederlandsche wet toch verbiedt geenszins het verkoopen of transporteeren. noch het uitvoeren van waren welker invoer in Dultsch land verboden is. Wat Duitschers die op ons grensgebied die waren komen koopen, daar mede verder doen. komt niet voor verant woording van den Nederlandschen verkooper AanNederlandsche zijde stelt men zich dan ook op het standpunt dat de Duitsche auto riteiten hun rechtsbevoegdheid te buiten gaan, wanneer zij medeplichtigheid aan een door de Duitsche wet verboden handeling construeeren uit op ons territoir en ten on zent geoorloofde door een Nederlander be gane handeling. De burgemeester van Emmen. mr. J. L. Bouma, heeft reeds pogingen aangewend om op vorengenoemde gronden den gearresteer de In vrijheid gesteld te krijgen, doch is daar in nog niet geslaagd, waarom hij de tusschen komst van den Minister van Buitenlandsche Zaken heeft ingeroepen. den Manchester Guardian hem heeft ge noemd. Er zijn geen „rijksvrijhandelaren" ln den waren zin ln deze verkiezingen. Maar Beaverbrook. het hoofd van die rijkskruis vaarders der verbeelding, stelt zijn oratori sche en reclame-krachten in dienst van con servatieve candidaten. Hij valt elk district, dat hij met vrucht kan bewerken, binnen om er van de nationale^-nak een paskwil te ma ken en Baldwin en MacDonald en Samuel om beurten te verguizen en te ridicullseeren met zijn kruisvaardorsbanler, die het symbool is van „vrijhandel in het Britsche Rijk", dat Rijk omgeven door onbeklimbare tariefmu ren. Op een Zaterdagavond, toen het markt was, kwam hij naar Darwen. die plaats waar de ..nationale zaak" toch al zoo jammerlijk wordt gediend door twee candkiaten, die wedijveren in de nationale politiek en met den eehe, Sir Herbert Samuel, nog wel een belangrijk minister van de nationale regee ring. Hij moe: vechten op leven en dood te gen een candidaat. die meent dat hij van Darwen nog een natk>na!er zetel kan ma ken dan deze minister het kan. Geen wonder dat de luidruchtige kranten- lord naar dit Darwen kwam. „Dit ls geen ver kiezing voor of tegen de natie", vindt Beaver brook. Dit is er een tusschen Vrijhandel en Protectie, de Protectie die rijksvrijhandel moet brengen En Samuel gelooft niet aan rijksvrijhandel. Toen de krantenlord naar dit plaatsje kwam had men de grootste zaal voor hem gehuurd. Een uur voordat de groote man zou verschijnen werden de menschen naar bin nen geroepen met de Jazz-klanken der luid sprekers. En toen hij verscheen stonden zij op als één man, juichend en stampend. Want hier was de apostel der welvaart. Hoor maar eens wat hij zeide. Hij beloofde zijn gehoor lekkerland zoo niet luilekkerland. Hij gaf het houvast, een droomland overvloeiende van melk en honing, zonder geld, zonder prijs. Hij hield zijn menschen onder betooverlng, deze Empire-prediker. Hij begon waar hij stond, in een zaaltje in een stadje van En geland. Maar spoedig was deze beperktheid gezwollen en uitgestrekt over het gansche aardrijk, tot aan de verste uithoeken van dat rijk. waar de zon nooit ondergaat. Zoo moet het zijn geweest voor de geestdriftige schare, die de droomen met vervoering aan nam uit de vrijgevige handen van dezen koopman, die de katoenarbeiders weer lucra tief emplooi zou geven, de hoogovens weer zou laten gloeien, de papierfabrieken weer zou laten uitdraaien haar vellen papier, ge noeg om den evenaar te omspannen. Er was geen kwestie van; deze menschen, onder de botoovering van de schrille redekunst van dit schrale, levendige, koortsachtige mannetje, geloofden dat in het beloofde land van Bea verbrook geen Nederlandsche kip meer haar eieren zou sturen en geen Deensch varken meer zijn spek; en Britsche ossen voorbe stemd voor de verzadiging van Britsche in wendigheid zouden grazen in de sappige weidevelden van Good Old Engeland. Geen beef uit Argentinië overwinterend op den Oceaan, zou op de kusten van het vaderland worden „gedumpt". Wanneer die muur er maar was, die muur rond het Britsche Rijk, waarbij vergeleken alle Chineseche muren die ooit zijn geweest of nog mochten komen kinderspel zouden zijn, dan zou het nieuwe Hemelsche Rijk zijn gesticht, enkel Idylle en welvaart, vrij van vreemde smetten, waren ze Deensch, Nederlandsch, Argcntijnsch of wat ook. Zoo bracht Beaverbrook zijn hoorders een avondje ln Droomland. En zoo doen andere propagandisten voor dit en voor dat middel tot verheffing van het land op hun wijze, minder kinderlijk, minder droomerig. kwaadaardiger, onop rechter. Maar schaarsch zijn de stemmen, die durven uitleggen dat al dit spraakwater dat door de sluizen gutst, ijdel is en dat geen land in zijn eentje zichzelf kan redden. ONHANDIGE JONGEMAN. MISLUKT ALS DREIGBRIEVENSCHRIJVER. Maandag ontving een Inwoner van Am sterdam een brief, waarin geëischt werd een brief met 100 gulden te deponeeren op een nader aangegeven plaats. Wanneer dit niet zou gebeuren, zou hij of een van zijn huis- genooten worden gedood. De brief was on derteekend: „een van de daders van den bankoverval Koninginneweg", aldus lezen wij in de NA.C. De ontvanger van den brief begaf zich dadelijk naar het politiebureau Overtoom, waar is besloten op den bewusten avond op de aangegeven plaats een couvert te depo neeren. Dit gebeurde, doch ook enkele recher cheurs hadden zich verdekt in de buurt op gesteld. Werkelijk kwam na kor'on tijd iemand, die den brief meenam. Toen Mj weg wilde gaan arresteerde men hem. Hij bleek een Jongmensch van neeentien Jaar te zij", die in de buurt van het adres van den man aan wien hij dien brief gestuurd had woont. Hij had een revolver bij zich. Uit °en onderzoek bU buren van den aange houdene ingesteld, bleek, dat de man als zeer zonderling bekend stond. Met den revolver heeft hij herhaaldelijk op zolder geschoten. Met den overval op de bankinstelling aan den Koninginneweg had hij niets te maken. Proces-verbaal is tegen hem opgemaakt. DRONKEN CHAUFFEUR HEERLEN. 22 October (VP.) Woensdag middag is te Vaesrade. gemeente Nuth. een doodelljk ongeluk gebeurd. Zekere J. V. die op weg was naar het land en op het wan delpad liep. werd door een taxi uit Hoensbroek van achteren aangereden. V. was op slag dood. De chauffeur van de taxi. die onder invloed van sterken drank verkeerde, werd ln ver zekerde bewaring gesteld. AMSTERDAM'S BERLAGEBRUG. Volgens het Handelsblad denkt men de Berlagebrug over den Amstel te Amsterdam in Maart of April van het volgende jaar 4e kunnen openen. NIEUW KAMERLID. In öe vacature dr. J. Severijn is benoemd verklaard tot lid der Tweede Kamer de heer H. Amelink te De Bilt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 11