SLAGER
Meubelen
Alles moet weg
KUNSTTANDEN
Restanten
Overhemden
Avond-spreekuur
BUSÉ
NEDERLANDSCHE
HANDELSVEREENIGING
LETTEREN EN KUNST
K. FRED. MEIJER Jr.
Gr. Houtstraat 155
85 cent per Kilo
Uk
Barrevoetestr. 9-11
[DE LAAT
W.SWAAP INRICHTING
Groote Houtstr. 99
F.TH. E VER ARD
HAARLEM'S DAGBLAD
WOENSDAG 6 JANUARI 1932
'Hef Tooneel te Amsterdam.
CEZELSCHAP VERKADE
MAYA.
Maya, de godin van de illusie, de zuster van
0e leugen, zoo noemt een Hindoe de vrouw,
die van een ieder is en in een achterbuurt
in de havenwijk van Marseille in een klein
kamertje haar sinister beroep uitoefent.
Door den mond van dezen Oosterling spreekt
de dichter Simon Gantillon. die poëzie zelfs
weet op te diepen uit de modder. Maya, dat
is de idealiseering van de hetaere in wel
heel anderen vorm dan 75 jaar geleden
Alexander Dumas die in zijn Dame aux Ca-
mélias meende te moeten geven.
Rauw realisme wisselt hier af met roman
tiek, maar aldoor heeft Gantillon ons met
deernis weten te vervullen voor Bella, de
straatmeid, en haar geheven ver boven den
poel van vuilheid, waarin zij leeft. Schijn.
zoo zeggen wij ook van dit stuk, want wij
weten maar al te goed, dat de werkelijkheid
anders is, dat Gantillon zijn deerne op een
te hoog en te broos voetstuk heeft geplaatst
en toch geven wij ons gewonnen en aan
vaarden wij het schijnbeeld, doordat een
dichter het ons heeft voorgetooverd.
In het kamertje van Bella komen de man
nen, die uit alle werelddeelen in de haven
van Marseille aanlanden en zij vinden er,
wat zij er zoeken de illusie.Voor den Italiaan-
schcn tolk, die verteerd wordt van liefde
voor de „marchesa", die hij aan boord van
zijn schip alleen maar van verre heeft mo
gen aanbidden, is de deerne de aangebedene
in wie hij de schoone marchesa terugziet,
voor den Noorschen scheepsjongen is zij een
familielid, wanneer hij met haar spreekt
over zijn huis in het verre Noorden, zijn
moeder en zijn zuster, voor den kolentrem-
mer is zij het licht in zijn donker bestaan,
voor den boer de herinnering aan het meis
je, met wie hij eens het oogstfeest vierde en
dat hij voor altijd verloren heeft. Zelf is zij
bij al die mannen niets, enkel het onper
soonlijke, de Vrouw, die de illusie wekt. Al
leen de herinnering leeft nog in haar, de
herinnering aan den tijd. toen ook zij nog
een mensch was met een eigen leven en een
ziel, toen ook zij liefhad en haar droomen
droomde.
Dat is het ontroerende in dit dichterlijke
faerk, dat voor mij culmineert in het teere
gesprek tusschen Bella en de 14-jarige Fifine,
die zij waarschuwt voor de „liefde", omdat
zij in het jonge meisje haar eigen verre
jeugd terugziet en dan onmiddellijk daarop
de komst van „opoe", het oude wijf haar
toekomstbeeld dat tevergeefs zoekt naar
den naam van den man. die eens haar eerste
liefde had. En daarna de prachtige vondst
om Fifine en den jongen Albert in de zalig
heid van hun jong geluk even heel vluchtig
te laten verschijnen, Fifine, van wie wij vóór
voelen. dat zij eens den somberen weg van al
die andere vrouwen zal gaan. Zoo laat Gan
tillon ons den cirkelgang van zulk een vrou
wenleven in enkele korte tafereelen zien. De
herinnering,zij leeft ook op in het gesprek
met den boer, die in Bella zijn meisje van
het oogstfeest meent te herkennen. Zoo over
weldigt het haar, dat zij geen geld van hem
kan aannemen en hem de deur uitdringt om
er niet door verpletterd te worden. En wel
heel schrijnend werkt daarna de komst van
Siöi. de Arabische koopman, die haar weer tot
de harde werkelijkheid terugroept.
Met een van deernis overstroomend ge-
Voel. dat nu en dan zelfs zooals in het too
neel met den kolentremmer tot overgevoelig
heid wordt en met een zeldzame teerheid
Is Maya geschreven en het staat ondanks het
ruwe leven van de vrouwen en de mannen in
deze achterbuurtstraat, dat den achtergrond
vormt van Bella's bestaan, zeer ver van het
grauwe naturalisme van een kwart eeuw ge
loden. Verkade heeft begrepen, dat ook in de
Uitbeelding het dichterlijke en symbolische
zoo veel mogelijk naar voren moest worden
gebracht. Bij een al te realistisch spel zou
van de schoonheid van dit teere en gevoelige
werk zoo goed als niets zijn overgebleven.
Jammer was het, dat Verkade nu en dan
o.a. in het voorspel, de ontmoeting onder een
lantaren van Bella en een matroos en in
het laatste tafereel men den Hindoe te
Veel de andere richting uitging en al te zeer
nadruk liet leggen op de symboliek. De tekst
klonk nu en dan te zwaar en te plechtig, wat
mij allerminst de bedoeling van den dichter
toescheen. Het tafereel met den Hindoe werd
er zelfs geheel door bedorven, wat te meer te
betreuren was. omdat wij nu met dezen
zwakken slotindruk aen schouwburg verlie
ten. De rol van den Hindoe is voor een Hol
lander wel lAiitengewoon moeilijk, maar zij
was wel het minst geschikt voor Willem van
der Veer. die een te reëel speler is voor deze
dichterlijke, mystieke figuur.
Maar hoeveel viel er tusschen deze twee
helaas mislukte polen niet in deze op
voering te genieten! Mij persoonlijk heeft
dit stuk herhaaldelijk schoonheidsemoties
geschonken, waarover ik de artisten en
Nel Stants in de eerste plaats heel dank
baar ben. Nel Stants heel't de zeer zware
vrouwenrol prachtig gespeeld in den min
of mee irrecelen, gelaten, vreugdeloozen toon
van de vrouw, voor wie geen geluk en geen
verdriet meer in de wereld bestaat. Verras
send zuiver wist zij bij eiken bezoeker en be
zoekster het juiste, rake accent te treffen!
Hoe voortreffelijk was zij in haar houding
Van doffe verslagenheid in dat schrijnende
tafereel na den dood van haar kind. de
kleine, die geen naam draagt en voor haar
enkel „a petite" is en hoe ontroerend mooi
is het gesprek met Fifine, het 14-jarig meisje
dat heel knap en echt jong werd gespeeld
door Ank van der Moer.
Van de vele mannenrollen trof mij vooral
Frits van Dijk als de jongensachtige, on
schuldige. blonde Noor. Het tooneel tusschen
hem en Nel Stants werd een juweeltje.
Prachtig, dat even afwenden van zijn hoofd,
ais hij het tegenover Bella over zijn moeder
heeft. Ook Cor Hermus had een gelukkigen
avond. Hij gaf den Italiaan een rol, die
hij voor den zieken Paul Huf had opge
nomen met ongebreidelde hartstocht en
zuidelijke bewegelijkheid, den boer met een
nerveuze, aldoor gespannen onrust. Zeer
goed vond ik ook Hans van Meerten als de
man, die van Bella leeft. Van de straatvrien
dinnen was Mies Elout wel de beste. Van
typeering was het heel raak en toch aldoor
binnen de grenzen, welke Verkade voor het
geheel had gesteld.
Of Maya hier evenals te Parijs jaren
lang repe'-'eirc zal houden betwijfel ik. maat
belangstelling verdient deze belangrijke
Ifporstellihg welke Verkade annonceert ais
„alleen voor volwassenen zeer zeker. Het
succes was Maandagavond bij de derde op
voering, die o.a. door zeer veel acteurs en
actrices werd bijgewoond, heel groot.
J. BSCHUIL.
Stadsschouwburg.
Ensemble Bouber: „Droomkoninkje"
Niet velen helaas waren gekomen om
Boubers vex*tooning van zijn bewerking van
Heijerman's „Droomkoninkje" te zien, want
alle bezwaren die men tegen een dergelijke
bewerking mag hebben ten spijt, was zij toch
alleszins bezienswaardig. Ciska Kremer moge
dan al niet het fijne teedere droomekind
zooals het in licht ontvankelijke kunstenaars
brein van Herman Heijermans geleefd moet
hebben, zijn, zij is toch jongensachtig jeug
dig haar spel ingetogen en afgezien van
de bedoeling van den schrijver zeker prij
zenswaardig aanvaardbaar, temeer daar het
haar niet verweten kan worden, dat zij den
leeftijd die bij dit specifiek engelachtig-
kinderlijke behoort, al voorbij is.
Het strekt Ciska in ieder geval tot eer. dat
het publiek klaarblijkelijk sterk ontroerd
was en haar spel hoogelijk kon waardeeren.
Wanneer men voorts nog in aanmerking
neemt hoe licht een ..schattekind" of een
..schattemannetje" belachelijk wordt in de
fictieve huilerige sfeer achter het voetlicht,
(en van belachelijk was hier toch zeker in
de verste verte geen sprake) houdt men
meer dan genoeg argumenten over voor een
welverdiende bewondering.
Maar hoe duidelijk kwam hier voor het
overige weer eens tot uiting tot welk een
fijn ensemble spel het gezelschap Bouber in
staat is! Welk een eerlijke en onbeperkte
bewondering kan men koesteren voor het
prachtige type buurvrouw, stekelig, kantig
en venijnig van Aaf Bouber, in de eerste
tafereelen, En hoe mooi en zuiver was de
zelfde Aaf Bouber, vlak daarna als de goe
dige maar niettemin bijdehande tante Toos
uit Limburg. En welk een voornaam en diep
doordacht spel gaf zij later, als het nood
lot het veel geplaagde gezin den allerzwaar-
sten slag heeft toegebracht. Jan Lemaire.
Herman Bouber en zeer zeker ook Hetty
Beck pasten goed in deze triestige omgeving
van door vele kleine zorgen en tenslotte
door rampen bezochte eenvoudige en arme
menschen.
Reeds eerder, ter gelegenheid bij de Am-
sterdamsche vertooningen, heeft de heer J.
B. Schuil een uitvoerige bespreking aan
„Droomkoninkje" gewijd.
Met deze korte notities van de Haarlem-
sche première kunnen wij nu dus wel vol
staan.
L. A.
Een bijzonder goede bijrol. Mevrouw Kroon
stond ais Natalie, de huishoudster, niet op
eenzelfde hoogte, maar zij was toch vol
doende.
Het blijspelletje van M. Cohan is een
niemandailetje en het zou waarschijnlijk
niets hebben gedaan, als het niet zoo vlot en
levendig gespeeld ware geworden. Nu werd
het voor de spelers een groot succes. Aan het
slot kwamen er voor de dames zooveel bloe
men los, alsof het een jubileum gold. Dat was
een kleurrijke, bloemrijke illustratie van den
titel van het stuk.
J. B. SCHUIL.
NED. VEREEN. VAN SPIRITISTEN
„HARMONIA".
Haarlem's Tooneel.
VAN JE VRIENDEN MOET JE T MAAR
HEBBEN!
Tempo, Tempo. Tempo!
Wat dat voor een voorstelling waard Is.
hebben wij gisteren weer eens bij de opvoe
ring van „Van je vrienden moet je 't maar
hebben!" door Haarlem's Tooneel kunnen
zien. Johan Kaart Jr.. die zich hoe langer hoe
meer een voortreffelijk regisseur van dilet
tanten toont, had achter de voorstelling een
gang en een vaart gezet, als wij maar bij
hooge uitzondering bij het liefhebberij-loo-
neel bijwonen. Ik had heel het toonneelspe-
lende Haarlem wel in de zaal gewenscht om
er eens een voorbeeld aan te nemen. Het
ging alles van „rikketikketik", zooals het in
zoon blijspelletje ook behoort te gaan, het
doek ging na elk bedrijf slechts een oogen-
blik neer en onmiddellijk weer op en om half
elf het is een feit om lulde te bezingen
stonden wij al op straat na een stuk van vijf,
zegge vijf bedrijven! Welke club doet dit het
Haarlem's Tooneel na?
En hoe voortreffelijk sloot het spel van het
kwartet der heeren Van Dongen en Oost
wald en de dames Tysseling en Zimmerman
in elkaar! Ik zag dit Engclsche blijspelletje
indertijd van Louis de Brce, Jan C. de Vos,
Mies van Keckhoven en Dolly Bouwmeester,
maar ik geef onvoorwaardelijk den prijs aan
Haarlem s Tooneel De Brec haalde heel het
stukje uit elkaar door zwaar kluchtig solo-
spel. zoodat er van een ensemble geen sprake
meer was. Johan Kaart daarentegen heeft
zijn kwartet stevig vast weten te houden en
daarmee vooral in het vierde bedrijf, waarin
de twee paren onderling en tegen elkaar kis
sebissen en ruziën, tot je er totaal in verward
raakt, een zoo knap en nauwsluitend samen
spel verkregen, dat het ondanks de verwar
ringen alles sloot als een bus. Daar moot heel
wat op gestudeerd en gerepeteerd zijn om die
ruzies zoo vlot en vliegensvlug en toch zoo
gedetailleerd te laten spelen.
Het groote succes is dan ook voor den re
gisseur, want hij was het, die hoewel af
wezig de touwtjes vasthield en de spelers
voortstuwde.
Dat dit resultaat werd bereikt met een
kwartet, waarvan twee nog nooit in belang
rijke rollen optraden, is een compiment te
meer voor Kaart. Mej. P- Zimmerman debu
teerde zeer gelukkig in de rol van Doris. Een
slanke, knappe toon cel verschijning, een sym
pathieke stem, goede dictie, zeer correcte uit
spraak, een opmerkelijke gemakkelijkheid om
zich te bewegen en een prettige rust op het
tooneel, dat zijn alle niet te versmaden eigen
schappen voor een debutante. Natuurlijk
heeft zij nog niet de routine van een me
vrouw Tijsseling en speelde zij in haar stille
spel in IV ook niet zoo continu door als deze
voortreffelijke dilettante, maar het spel was
voor een eerste optreden merkwaardig goed.
Mevrouw Tysseling trof weer door haar
levendig spel en haar warme symp?.thieke
stem; zij is een actrice die Haarlems Tooneel
niet genoeg in waarde kan houden.
De heeren Van Dongen en Oostwald waren
gisteren ook uitstekend op dreef, vooral Van
Dongen. Hij speelde met een prettige opge
wektheid en een blijkbaar pleizier in zijn rol
En de heer Oostwald wist zich naast den ge-
routineerden rot, die van Dongen is, voortref
felijk te handhaven. Het kwartet zou nog
meer één zijn geweest, wanneer de uitspraak
der heeren niet zoc ver bij die der dames had
achtergestaan.
Een uitstekende butler gaf de heer J. A.
Boon. Ook van hem zagen wij, hoe de regie
alles had verzorgd. Hoe komisch werkte tel
kens ciai ontploffende stemgeluid, zonct-r
dat het ooit opzettelijk komisch aandeed!
Permanent f 3.-
lste klas werk 3© klas prijzen
Gen. Bothastraat 42
1L\ A it IA-:.M NOOR 1>
Wollen en Ge
watteerde dekens
Gordijnen, Tafel-, Divan- en
Kapstokkleoden ent vanaf 50 et.
per week. - Karpetten. Zeil cuz.
1.per week
KliOOSTKRSTR. 5. H'LEM Nrd.
DE VREDESBEWEGING EN HET
SPIRITISME.
Voor de afdeeling Haarlem van bovenge
noemde vereeniging sprak Dinsdagavond in
het Remonstrawten-huis aan de Wilhelmina-
straat de heer H. H. Theunisse uit Overveen
over „de Vredesbeweging en het Spiritisme".
Van de geestelijke vrienden uit de tweede
sfeer is de waarschuwing gekomen, dat het
mis zal loo pen, dat het Kelloggpact- niets
gceds bracht. Spr. heeft het boek van Re
marque gelezen, lm Westen nichts Neues en
ook de film daarvan gezien. Via die bood
schap. dat boek en die film kwam hij tot
zijn onderwerp. Het spiritisme leert en be
wijst het voortbestaan na den stoffelijken
dood en de mogelijkheid van communicatie
•der werelden. En nu kan het opbouwend be
ginsel van het spiritisme niet samengaan met
het beginsel van oorlogvoeren
Sommige menschen meenden, dat oorlog
een instelling was even noodzakelijk als eten
en drinken, en vrede een utopie. Nu is het wel
onbetwistbaar, dat een langdurige vrede een
gevaar voor de landen kan zijn, wanneer het
bestuur onvoldoende is. Er zijn genoeg voor
beelden van in de Oude Geschiedenis. Doch
expansie- en cverproductieproblemen zijn
ook nog anders op te lossen dan door oorlog.
En men mag niet vergeten, dat de vredelie-
venden zalig zijn en dat wie het zwaard
trekt door het zwaard zal vallen.
Er zijn ook andere meeningen, andere
gronden voor oorlog, en wel zooals ze zoo juist
genoemd staan in Remarqué's boek. „Es
musst heute geben, der.en der Krieg nutzt".
Daarom is men in 't geweer, daarom moeten
de millioenen menschen sneuvelen en wor
den milliarden guldens weggegooid. Volgens
een Duitse he opgave vielen in de 4 oorlogsja
ren 11 millioen menschen. dat is 1 moord per
13 seconden! Er. 19 millioen werden ver
minkt. Na den oorlog is de werkloosheid en
ellende gestegen. Waarom? Omdat er men
schen zijn dien de krijg voordeel brengt.
Wat maakt de oorlog van den mensch? Om
niet krankzinnig te worden van alle oorlogs
momenten en ellende, moet hij zich hardheid
en ruwheid, wantrouwen en wraakzuchtig
heid eigen maken. En hij neemt die eigen
schappen in de burgermaatschappij moe te
rug. Geen verwondering moet dus de toene
ming der criminaliteit baren.
Spr. toonde eenige wapenen, als bajonet,
vliegpijl. vliegersbom. granaat, lichtpistool,
en schetste de vreeselijke werking daarvan.
Ook over gasmaskers sprak hij, die de bur
gerij moeten beschermen.
Hij gaf eenige cijfers over weermachten in
het buitenland, de bewapeningen en begroo
tingen daarvoor. Wat kor. met dat geld alle
maal niet gedaan worden!
De praktijk van den oorlog is het vernieti
gen der economische bronnen van de tegen
partij het buiten gevecht stellen der weer
bare mannen, de burgerbevolking te deci-
meeren de welvaart te niet te doen en de
vrijheid aan banden te leggen.
De menschelijke moraal moet paal en perk
stellen aan dien moord. Men wil vrede. Het
geld uit belastingen verkregen mag niet meer
besteed worden aan den ondergang der me
deschepselen. 70 pet. van wat ontfut-se.d
wordt door belastingen, wordt gebruikt voor
afbraak. Er zijn hoogere belangen mee te
dienen. Er moet komen een internationale
moraal, die de verdragen doet respecteeren.
Doch die internationale moraal kan slechts
worden geboren uit nationale moraal. Van de
volken zélf moet het initiatief uitgaan. Het
volk zelf moet den diplomaten toonen, dat zij
den vrede wenschen. Het moet uit zijn met
nationale eer en vaderlandsliefde en emble
men. en met de tollen en tariefmuren.
Hoog boven de regeeringen staat de figuur
van Christus, symbool van de oneindig groote
liefde.
Fredefik de Groote heeft gezegd: Als myn
soldaten gingen denken bleef er niet één in
de gelederen. En Barbusse verzuchtte ook:
als <ie menschen eens wisten, bleven ze niet
in den oorlog. Thans begint het overal te da
gen. Men gaat in de goede richting van ont
wapening. De gewapende macht van elke na
tie moet slechts bestaan tot steun van den
volkenbond. In Nederland neemt de anti-oor
log-beweging hand over hand toe. Men wil
vrede en Nederland zal nooit een aanvalsoor
log beginnen. Als de andere landen dit ook
doen dan zijn er geen aanvallers meer en dus
ook geen verdedigende strijdmachten meer.
Doch er zijn voor deze idee nog te veel
lauwen. Het denkende deel moet- dezulken
wakker schudden en een voorbeeld geven aan
hen tot behoud var. den vrede. De spiritisten
moeten in de voorste gelederen strijden voor
dat doel. Want zij weten niet alleen te staan
doch geleid te worden door de legerscharen
uit de sferen.
Tot slot las spr. het gedicht van Clinge Do
renbos voor dat geschreven is. toen in En
schedé een filmcopie van lm Westen nichts
Neues geroofd en verbrand werd.
De voorzitter der afdeeling, de heer P. B
Ei sing die ook een welkomstwoord gespro
ken had. dankte den heer Theunisse voor zijn
belangwekkende; voordracht. Er was veel be
langstelling.
VOOR HET CRISISCOMITE.
Het ligt in het voornemen van het college
en personeel van den Pensioenraad maande
lijks een bedrag aan het Nationaal Crisis-
comité bij te dragen. De eerste inzameling
over de maand December beliep f42,2o ver
meerderd met enkele giften in eens.
Heeft U Stof
Colbertcosiuum n. maat. m. four
nituren. prima afwerking 20
en 25. Kceren 16. Overjas n.
maat 18 en 20. Dainescos-
tuum n. maat IS en 20.
MULLER
Joh. de Breukstraat 1
Tijdelijk 10% korting
KUNSTTANDEN f 2.50 f 3,50
GEHEEL GEBIT 160.00 180.00
HAARLEM - TELEFOON 13126
Spreekuur dagel. 10—12 en 2—6
Zaterdags van 10—2.
1EDEREN AVOND 7-9
NIEUWE ONTSLAGEN IN DE TEXTIEL
INDUSTRIE.
Bij de textielfabriek ..Almelo" zijn circa
50 arbeiders, gedeeltelijk kostwinners, ont
slagen wegens slapte in het bedrijf.
IN
NIEUWE INVOERRECHTEN
ITALIë.
ROME, 5 Januari (V. D.) In het staatsblad
van heden wordt een verordening gepubli
ceerd, volgens welke met ingang van 1 Jan.
1932 op alle uit het buitenland afkomstige
in Italiaansche havens of aan de It-aliaan-
sche kust ontlade goederen een speciaal ta
rief zal worden geheven van 2 lire per ton.
Voor bouwmaterialen, fosfaten en nitraten
met uitzondering van soda-nitraat geldt een
tarief van slechts één lire per ton. Transito-
goederen zijn hiervan uitgezonderd,
HOEST NIET MEER
Dr. DUMON* PASTILLES schen
ken oogenblikkclljk verlichting,
nemen de lastige prikkeling weg,
maken het slijm los, verruimen
de ademhaling, gaan do ontste
king tegen en genezen met een
enkele doos Pastilles do hard
nekkigste verkoudheid. Prijs per
doos 75 ct„ franco na postvr. 90
cent. A. VAN TUYLL. Palois-
LOOMEYER en Zn„ Haarlem,
straat 13. Amsterdam; Apotheek
VERF
onze absoluut zuivere,
prima glansverf kost
SCHAGCHELSTRAAT
Onze bekende prima
kwaliteiten kosten thans:
Witte overhemden
Gestreept percal
Komt U eens kijken naar
onze overhemdenetalage!
Kunsttanden per tand f 2.50
Betere Kwaliteit p. t. f 4.—
Geheel Gebit f60.
Betere Kwaliteit f 80.-
Haarlem - Talefoon 13728
Spreekuren op werkdagen 10
24. lederen avond van 79;
de spreekuren .jn toegankelijk
voor iedereen
Daar ons ©en maand na d© opening van ons
nieuwe pand, ZULWEG 25, reeds Is gebleken
dat een verdere uitbreiding en vorbouwing
dcor do groote drukte noodzakelijk is, zijn wij
verplicht onxo zakon binnenkort na vooraf
gaande kennisgeving voor pl.m. 14 dagen to
sluiten ten einde oen inwendige verbouwing
mogelijk te maken.
Onze spreekwoordelijk geworden ontzaglijke
voorraden vormen voor deze verbouwing ech-
ter een groote hinderpaal, reden waarom wij
hebben moeten besluiten zoo mogelijk ALLE
goederen vèr beneden onze toch al belachelijk
lage prijzen te verkoopen.
Deze prijzen qelden echter zoolang de voor
raad strokt, terwijl wij er nadrukkelijk op wijzen
dat eventueel© goederen voor de thans gelden
de prijzen nimmer zijn na te bestellen.
Verkoop heeft plaats onder de bekende vollo
N. H. V. garantie, terwijl gekochte goederen
eventueel in onze andere magazijnen gratis
voor onbepaalden tijd kunnen worden bewaard.,
betaling kan dan desgowonscht bij aflevering
geschieden. (Wij verkoopen echter NIET op
afbetaling.)
COMPLETE HUIS-EETKAMER, bestaande uit pracht
eiken dressoir met geslepen spiegel, zware uit-
schuiftafel, 2 fauteuils, 4 stoelen, alles massief,
bekleeding naar verkiezing, voor 66.75
Pracht Salon Ameublement. 2 crapauds, geheel
veerend, ook In den rug, 4 massief eiken stoo-
len, bekleed met vochtechte trijp 74.
Zeer mooie slaapkamer, apart 55.
Origineel Chesterfield Salon-Ameublement met
vochtechte, dus GEEN geperste trijp 120.
VERDER;
Dames Haardtauteuik f 13i5C
Zwaar eiken gebecldh.
Ledikanten f 22.50
Gezondheidsmatrassen, svst.
Auping, 2-deelig, 15 jaar
garantie f 1550
Prima 6-dcelige bedstellen,
damast n. verkiezing f35.—
Pracht Slaapkamer, compleet
met Spiegelkast f80.—
Hyp. modern Salonamcw-
blement, in 2 kleuren
gestoffeerd f 110.
O- A. Thcemcubel, geheel
ecbogen glas f 15.
Allernieuwste model Eet
kamer, zwaarste eiken
uitvoering. Dressoir op
plint. f 115
Q. A. Dressoir, eiken f 37.:0
Pracht eiken Dressoir f 26.75
Mass. eik. Thcemcubel f 9.50
Mod.Koordspïegels v.a. f 3.75
Mass. eik. Salontafels f7.75
2 Fauteuils, 4 Stoelen, bc
Heeding n. verkiezing f 27.50
Boekenkasten f 13.50
Pracht Waaier ameuble
ment, prima vochtechte
bekleeding f 110.
Pracht leeren Clubs f 35.—
Zeer zw. Spiegelkast f42.50
Modern veerend Ameuble
ment f 4250
Moderne eiken Slaapkamer,
compleet Wasehkast of
Toilettafel met 3 draai
bare spiegels, iets bij
zonders f 130.
Pracht Dressoir met Thee
vitrine f 4250
Verder nog minstens 45 modellen Dressoirs,
ruim 30 Salon- en Huiskamer Ameublementen,
16 17 Slaapkamer Ameublementen, Kapstok
ken, Theemeubels. Salon-, Schuif- en Eetkamer
tafels, Spiegels. Linnenkasten, Opklapbedden
met ombouw. Staande Schemerlampen, Hang
lampen, Haarden, moderne Klokken, Tafel-
Divan- en Kapstokkleeden, Vloerkleeden, Schil
derstukken. Origineele etsen, leeren en fantasie
Crapauds. Rookfauteuils, Rook- en Bijzettafels,
3UREAUX en BUREAUSTOELEN enz. enz. enz.
HAARLEM, ZIJLWEG 11-25-25, Telefoon 14567
De grootste niet tegen te concurreeren zaak te
Haarlem.
Om een ieder in de gelegenheid te stellen
het door ons zelf fabriceeren van Ameublemen
ten te kunnen aanschouwen, hebben wij onze
stoffeerderijen naar ons pand ZULWEG 11 ver-
olaatst, terwijl wij vanaf heden door uitbreiding
van ons personeel, ons ook belasten met het
repareeren en opnieuw overtrekken van alle
soorten ameublementen.
SANGUINOSE
Het best bekende, afdoend middel tegen
bloedarmoede, bleekzucht en zenuwzwakte.
Hebt gij een blceke kleur?
Zijt gij gedurig vermoeid?
Ontbreekt u de eetlust? Hebt gij dikwijls hoofdpijn? Slaapt
gij slecht? Hebt gij pijn in de» rug; pijn in de Jenden; pijn op
de maag? Suizen in het hoofd, suizingen in de ooren?
Dan moet gij uw eigen belang verstaan en dadelijk een kuur
beginnen met de Sanguinosc! Want de Sanguinose verrijkt uw
bloed en versterkt het; zij wekt den eetlust op en bevordert een
algcheele levensopgewektheid. Honderden vonden baat bij dc
Sanguinose, toen niets hen geholpen had.
Prijs per flesch 2.—. 6 fl. 11.—. 12 fl. 21.-%
Verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten.
VAN DAM Co.
Dc Ricmerstraat 2c/4. Den h-ag.
NEDERLANDSCH FABRIKAAT.
N. V. EFFECTENKANTOOR
HAARLEM, KRUISWEG 59. TEL. 13843
BELAST ZICH MET DE UITVOE
RING VAN EFFECTENORDERS
KOOPT COUPONS EN LOSBARE OBLIGATIEN '3
ADMINISTREERT VERMOGENS
VERHUURT SAFE-LOKETTEN VAN 15 PER JR. AF