HD PUZZLES Radiomuziek der week.
PUZZLE No. 12
EEN VOORBESPREKING
BIOSCOOP.
s-2 RADIO -MOORS
HAARLEM'S DACBLAD ZATERDAG 9 JANUARI 1932
TWEEDE BLAD.
OPLOSSING PUZZLE No. 11
Deze puzzle kan op verschillende manieren
opgelost worden.
Een der oplossingen is:
I
I
li
I
T-
I
I
I
I
4- -
I
I
l
-r
I
i I I
p-
De prijzen zijn als volgt toegekend:
Prijs van f 7.50 aan:
Mej. M. B. DE JONG, Tesselschadclaan 12,
^eemstede.
Prijzen van f 2.50 san:
F. VAN MARRELO, Mr. Corneüsstraat 114.
C. v. d. AAR, Staringstraat 5.
G. SMITS, Kloppersingel 95.
P. v. d. BLOM, Nachtegaalstraat 69.
A. LUCAS, Adr. de Jongestraat 41.
HET GEHEIMZINNIGE VIERKANT.
Vul de gegeven 16 letters zoodanig in bij
gaande figuur in. dat zij zoowel van links
naar rechts als van boven naar beneden, de
zelfde woorden vormen.
a a e e e o o
g r r t tk
m v.
Oplossingen, verzonden ln gesloten couvert,
waarop vermeld „Puzzle-rubriek" moeten
uiterlijk Maandagavond a.s. in ons bezit zijn.
Bij de oplossing moet onderstaand formu
lier worden ingezonden, uitgeknipt en duide
lijk leesbaar ingevuld. Bij ieder formulier
mag slechts één oplossing worden ingezonden.
Voegt men er meer bij, dan moeten wij
ze alle van het mededingen naar de uitge
loofde prijzen uitsluiten.
Hier het formulier:
H. D. PUZZLE
No. 12
Adres:
Naam inzender:
11 Januari 1932.
Voor goede oplossingen loven wij uit:
een Eersten prijs van 7.50
Vijf premies van 2.50 elk.
Zijn er meer goede oplossingen dan het
aantal prijzen, dan zullen deze bij loting
worden toegekend.
De namen van de prijswinners zullen wij
in ons nummer van den volgenden Zaterdag
16 Januari publiceeren.
Er bestaat geen beroep op de genomen be
slissingen.
Correspondentie er over kan niet worden
gevoerd.
Alle oplossingen moeten bezorgd of per
post gezonden worden aan onze bureaux,
Groote Houtstraat 93.
Van onvoldoende gefrankeerde brieven
wordt geen nota genomen.
MR. J. E. W. DUYS OVER DE
ONTWAPENINGSCONFERENTIE.
In een vergadering van de federatie Haar
lem der S. D. A P. in de Gemeentelijke Con
certzaal op Donderdag 14 Januari zal nr. J.
E. W. Duys spreken over „De a.s. Ontwape
ningsconferentie".
NIJVERHEIDSONDERWIJS.
B. en W. stellen voor te benoemen voor het
tijdvak van 16 September 1931 tot en met 31
Augustus 1932 tot tijdelijk leeraar aan de Ge
meentelijke avondschool voor nijverheids
onderwijs M. D. van Dijk te Haarlem.
OVERDRACHT VAN GROND.
W. Houtkooper. alhier, heeft zich bereid
verklaard, met de bestemming voor openba
ren wee. aan de gemeente kosteloos in
eigendom over te dragen 200 M2. grond (Van
Kinsbergenstraat).
Tegen aanvaarding van dien grond on
der de voorwaarden bestaat bij B. en W.
geen bezwaar.
door KAREL DE JONG.
Met genoegen zullen vele directe- cn radio
luisteraars de aankondiigng van de Italiaan-
sche Symphonie van Mendelssohn op het
concertgebouwprogramma voor a.s. Zondag
begroeten; een werk van niet verwelkende
frischheid. dat ons bij de eerste maten reeds
jubelend onder den zonnigen Italiaanschen
hemel brengt. Haast zouden we kunnen zeg
gen, dat we „met de deur in huis vallen", als
deze beeldspraak hier niet misplaatst zou
schijnen In elk geval worden we door het
boven dc achtsten-trioier. vurig opstijgende
hoofdthema terstond .,in medias res" gevoerd.
Men zou niet vermoeden, dat dit oogenschijn-
lijk zoo weinig gecompliceerde stuk zulke
hooge eischen aan de uitvoerenden stelt, ge
lijk Dr. van Anrooy mij eens deed opmerken.
In het Andante con moto heerscht ballade
stemming: de thematische gelijkenis met
het (later geschrevene) „Nachtwachterlied"
uit den eersten bundel van Grieg's Lyrische
Stücke is opmerkelijk, maar niet verwonder
lijk, als men in aanmerking neemt dat Grieg
zijn muzikale opleiding aan het te Leipzig
door Mendelssohn gestichte Conservatorium
ontving. I-Ieerscht in dit Andante eerder een
Noordelijke dan een Zuidelijke sfeer, het der
de hoofddeel brengt ons in de richting van
het Wiener Wald. welks geschiedenissen beel
den van gemoedelijkheid en vroolijkheid voor
den geest roepen. Een soort van Landler is
het. met een middengedeelte vol poëzie. De
Italiaansche naam der symphonie is wel het
meest aan de finale te danken: een Salt-a-
rello vol onstuimigheid die een kleine herin
nering aan het eerste hoofddeel bevat.
Alfredo Casella, aan wiens werken de rest
van het programma gewijd is. behoort tot de
moderne componisten. Ik heb meermalen
werken van hem gehoord, ook onder zijn
eigen directie, maar al is hij Italiaan, van
Italiaansche melodieusheid is in die werken
wienig te bespeuren. Eerder zou men ze
wrang kunnen noemen en daarom is het zon
derling. dat op dit programma waarschijnlijk
de Italiaansche melodiek door een niet-Ita-
liaan vertegenwoordigd zal worden. Intus-
schen ken ik de uit te voeren werken van
Casella niet en kan ik dus te dien opzichte
geen zekere prognose stellen.
Een andere orkestuitvoering, dié de aan
dacht verdient is die van Maandagavond te
Budapest. Daar zal men het concert dat
Bach naar Vivaldi voor 4 plano's en strijk
orkest bewerkte kunnen hooren. Bach be
wonderde de instrumentale concerten van
Antonio Vivaldi (16801743) zéér en bewerk
te een aantal er van voor Piano, teneinde
zich hun vorm eigen te maken: het bedoelde
concert in a min. is een bewerking van Vi
valdi's concert voor 4 solo-violen in b min.
Verder vermeldt het programma: de 3de sym
phonie van Brahms (let op de „cyclische"
constructie, die uit het terugkeeren van the
ma's uit het eerste hoofddeel aan het slot
der finale, in combinatie met thema's uit
deze, blijkt)een mij onbekend cello-concert
en de Baléro van Ravel, het stuk dat weinige
jaren geleden zulk een geweldig opzien baar
de door de gedurfde onderneming om een
zelfde thema, in c maj. nog wel, een groot
aantal malen te herhalen, zonder andere va
riatie dan een steeds sterker wordende in
strumentale bezetting, die in een soort fre
nesie tot een geweldigen climax voert. Eerst
kort vóór het einde treedt even een andere
toonsoort, E maj. op.
De naam Ravel komt dien avond ook op
het Brusselsche programma voor: hij is daar
vertegenwoordigd door zijn „Le Tombe au de
Couperin", dat ln de oorspronkelijke piano-
bezetting uit zes stukken bestaat, welker ti
tels aan oude, in Couperin's tijd gebruikelijke
muzikale vormen herinneren; de inhoud is
echter volbloed-Ravel. Al deze' stukken zijn
gewijd aan de nagedachtenis van in den we
reldoorlog gesneuvelde vrienden van den
componist. De orkestbewerking bevat vier
nummers: de Fuga en de Toccata zijn weg
gelaten.
Kamermuziek is er Zondagavond ook te
hooren. Uit Berlijn het groote trio in Es van
Schubert, dat wonderschoone gedeelten be
vat en alleen in zijn finale veel te lang is
uitgevallen.
Uit Hamburg het trio op. 8 van Brahms,
een grootsche manifestatie van den twintig-
jarigen componist, die er echter op later leef
tijd geen vrede mee had, dat tusschen het
vele origineeie ook nog eenige reminiscenties
voorkwamen en dat de vormbéheersching
nog niet volkomen was en alzoo 36 jaar na
het verschijnen een omwerking ondernam.
In deze nieuwe bewerking wordt het meest
al gespeeld: echter zijn dc meeningen over
de relatieve waarde steeds verdeeld geble
ven: „Jugendlust und Weisheit des Alters
haben eben stets ein verscheidenen klang".
Het trio voor viool, hoorn en piano op. 40,
waarin Brahms zoo voortreffelijk van het
klankkarakter van den hoorn gebruik ge
maakt heeft, kan men Dinsdagavond uit
Midland reg. hooren, tenminste indien de
Engelsche autoriteiten die tegenwoordig, door
nationalisme bevangen, de buitenlandsche
kunstenaars gaan weren, (ook de Fransche
violiste Renée Clemet mocht, niet voor de
microfoon optreden!, niet in hun hoofd krij-
cen om der.'cellist Johan Hak wegéns zijn te
Hollandsch klinkenden naam een hak te zet
ten.
Een „revolutionnair" programma kondigt
Hilversum voor Woensdag nam. aan: de na
men der componisten doen echter zien dat,
al leefden zij in den tijd der Fransche revolu
tie. het met dat „revoiutionnaire" zoo'n vaart
niet zal loopen en binnen de grenzen der
burgerlijkheid. Inderdaad zijn vele heden-
daagsche componisten in hun werken heel
wat omwentelachtiger.
Het Brusselsche programma van Woens
dagavond bevat de Symphonie van Ernest
Chaussan (1855—1899). een begaafd compo
nist uit de school van César Franck. Chaus-
son verloor ontijdig het leven door een rij
wielongeluk. dat de groote verwachtingen ten
zijnen opzichte den bodem insloeg. Wilhelm
Grosz. hier nog in goede herinnering als gees
tig en temperamentvol pianist en begeleider
van d'Aranyl op een „Weener avond", zal het
omroeporkest te Hilversum Donderdagavond
leiden en ons dan kennis doen maken met
een paar zijner eigén werken.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel.
VROUWEN IN POSITIE moeten trachten,
indien zij last hebben van moeilijken stoelgang,
daaraan een eind te maken, door het gebruik var
natuurlijk „Franz-Jos-P-bitterwatcr.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN i 60 Ct*.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel
STOFZUIGERHUIS MAERTENS
BARTEL JORIS STRAAT 16 TEL. 10756
PREMIER-DUPLEX Stofzuigers f 165.—
LUXOR THEATER.
„Geboeide Jeugd".
„Geboeide Jeugd" de hoofdfilm uit het pro
gramma van deze week is een merkwaardige,
psychologische schets uit het Duitsche gym
nasiumleven. Wij leeren er de haast militaire
sfeer van de middelbare school kennen, zoo
als ze thans nog, hoewel niet in die sterke
mate bij onze Oostelijke buren bestaat#
In „Geboeide Jeugd" is op suggestieve wijze
het conflict tusschen de vrijheidslievende
scholieren en het conservatieve, verstarde
onderwijssysteem, verpersoonlijkt in de fi
guur van dr. Bittermans, weergegeven. Het
komt zelfs tot een formeelen opstand, als
een der leerlingen tengevolge van het op
treden van den onvcrbiddelijken leeraar,
de hand aan zich zelf heeft geslagen en een
tweede leerling met dezelfde sombere plan
nen rondloopt. Dit jeugdoproer brengt het
oude systeem aan het wankelen. „Wij zijn
jong, geef ons vriendschap en vertrouwen!"
roept de aanvoerder van de opposante scho
lieren den rector toe, als hij met zijn vol
gelingen de leeraarskamer is binnengedron
gen. De jeugd zegeviert. De rector en zijn
staf capituleeren. behalve de onbuigzame
dr. Bittermans, die onder geen voorwaarde
iets van zijn standpunt wil prijsgeven en
daarom ontslag aanvraagt.
Dit is in groote lijnen de loop der hande
ling. Daar tusschen spelen zich tal van an
dere gebeurtenissen af, die dc verschillende
karakters der schooljongens illustreeren.
„Geboeide Jeugd" is een film. die de aan
dacht van het filmlievende publiek ten volle
verdient.
De hoofdrollen worden door bekwame
artisten vervuld Vooral de conservatieve
leeraar en de opstandige Rudolf Auer zijn
raak getypeerd.
Vooraf gaan een tweetal amusante één-
acters, de film .Jn 't land der betoovering"
en het wekelijksche Luxor-Nieuws. Het laat
ste bevat o.m. het. huwelijk van den beken
den „Zesdaagschen" renner Braspenninx.
Als variété-nummer treedt ditmaal een
goochelaar op, die een benijdenswaardige
vingervlugheid aan den dag legt cn dien
tengevolge zich in veel bijval mag verheugen
REMBRANDT THEATER.
„Afrika Spreekt", een expeditie
film, dwars door Midden Afrika.
Deze hoogst belangwekkende leerzame film
vond dezer dagen reeds een uitvoerige bespre
king ln Haarl. Dagblad. We meenen, dat
daarin de hoop en verwachting is uitgespro
ken, dat iedereen „Afrika spreekt" gaat zien,
en we willen dat. nog eens fcm volle onder
schrijven, men móet deze film gaan zien.
Deze week zijn Tholen en van Lier. de be
kende cabaretiers op het tooneel. Zij weten
precies den smaak van het publiek. Bijzonder
gevoelig is het door Tholen gezegde, door van
Lier begeleide „De deserteur'' een anti-oor-
logs-declamatie. waar Tholen in duidelijke
zuivere bewoordingen zegt. waórom de deser
teur de wapens heeft neergesmeten en waar
om hij toch geen lafaard is.
Grappig was het een film „Uit de oude
doos"' van vijfentwintig jaar geleden, weer
eens te zien. We zien hier Charley Chaplin
in een van zijn eerste films en we kunnen
ons niet begrijpen, dat. we vroeger om derge
lijke films zoo onbedaarlijk konden lachen.
Wèl is in die vijfentwintig jaren de filmkunst
èn de smaak van het publiek een enorm stuk
vooruit gegaan. Het verschil is reusachtig!
CINEMA-PALACE.
Der Kleine Seitensprung. Op
het tooneel Rodi Rocters.
Re na te Mülier en een Hermann Thimig die
in de onvolprezen „Privé secretaresse" de
beide hoofdrollen speelden zijn thans partner
en partnerin in ..Het Slippertje".
Dit Slippertje is voor een Duitsche film
merkwaardig luchtig en amusant, merkwaar
dig fijnzinnig en vlot. En wij gelooven wel.
dat Reinhold Schiinzel die helaas nimmer
meer als filmacteur optreedt, aan dit voor
treffelijke gehalte debet is. Deze film is na
melijk onder zijn regie tot stand gekomen en
wij behoeven ons slechts de films te herinne
ren. waarin hij zelf ce noofaro lspeelde. om
te weten dat hy in ieder geval een man met
zwierige fantasie is.
Wij wagen ons niet aan een inhoudsbe
schrijving van „Der Kleine Seitensprung" en
volstaan met een korte karaktetrustiek, die
naar wij hopen velen aanleiding mag
geven zich in deae sombere tijden voor een
oogenblik tenminste van de gevolgen der zor
gen te laten cureeren.
In „het Slippertje" dan zien wij hoe een
gril van een grillige vrouw het geluk van een
zeer gelukkig echtpaar dreigt, te verstoren,
hoe van het een het ander komt, en hoe een
hopelooze persoonsverwisseling van een goe-
digen sul en vrijgezel een „ausgesprochener
Gigolo" maakt en van een goedigen corpu-
lenten echtgenoot een brullende bruut
Deze grillige toestand wordt op bijzonder
komische wijze „afgewikkeld" in het privé -
kantoor van den rechtsgeleerde, specialist, in
echtscheidingen, dank zij de interventie van
zijn lieftallige en onschuldige echtgenoote.
<iio evenals hij zelf trouwens van zoo
veel vreeselijks verdacht, wordt.
Als de respectievelijke „gronden tot echt
scheidingen" dan eindelijk geen geldige rede
nen gebleken zijn, kan het normale leven in
den huize Heller weer zijn gewonen gang
gaanen in hooge mate verheugd om het.
geestige en fleurige spel van Renate Muller
en om de lang niet banale ensceneering van
Reinhold Schfuizcl, verlaten wij dan de Ci
nema
Op het tooneel trad Rodi Rooters op. de be
kende snelteekenaar. conferencier, caricatu
rist.. die onder anderen van het getal 333 een
teekening van Gandhi maakte. Gandhi.,
al geiten melkende. Deze zonderlinge opgave
werd hem namelijk van de zaal uit verstrekt.
Van het voorprogramma noemen wij voorts
het zeer belangrijke filmpje over do moeder
liefde bij dc lagere diersoorten, dat prachtige
microscopische opneming bevat.
RADIO-PROGRAMMA
ZONDAG 10 JANUARI.
HAMBURG 372 M.
6.20 Havenconcert. 10.50 Bach-cantate. 12.20
Middagconcert door het Stedelijk orkest,
Flensburg o.l.v. K. Barth. 4.35 Zangwedstrijd
door Hamburger Zangveroemgingen. 5.50
Concert. 7.20 Concert door het Phllh. orkest
o.l.v. Richard Richter. 9.30 Dansmuziek.
LANGENGERG 472 M.
6 20 Havenconcert. 10.50 Bach cantate 12.20
Concert o.l.v. Wolf. 5.55 Muziek van Werner
Egk. 6.20 Vroolijk Programma. 7.20 Operette.
9.20 Concert o.l.v. Wolf.
HILVERSUM 1875 M.
VARA: 8.15 Lichaamsoefeningen o.l v. Klee-
rekoper. 8.30 Esperantocursus door Jac. Lem.
8.55 Voetbalmededeelingen. 9.00 Tijdsein en
tuinbouwhalfuurtje 9.30 Instrumentaal con
cert. 10.00 Sluiting. VPRO. Kcrkuitzending
uit de Vrijz. Hcrv. Kerk te Gouda. AVRO.
12.00 Tijdsein en Kamerorkest. 1.00 L. J. Jor-
daan over film en filmkunst. 1.30 AVRO-
kamerorkest 2.00 Boekenhalfuurtje. 2.30
Zondagmiddagconcert o.l.v. Pierre Monteux.
4.00 Shakespeare-cyclus IV. 4.45 Gramofoon-
muziek. VARA: 5.00 Tijdsein en kinderuurtje.
6 00 VARA-orkest. o.l.v. Hugo de Groot. 6.4«
VARA-tooneel. 715 Concert, vervolg. 8.00
Sluiting. AVRO: 8.00 Tijdsein en Nieuws en
sportberichten van Vaz Dias. 8.15 Avond
concert, Intermezzo Gram.muziek. 915 Voor
dracht Mr. A. W. Kamp. 9.30 Omroeporkest
ol-v. Nico Trecp 10.30 Mr. A. W. Kamp.
„Sport". 10.45 Kovacs Lajos en zijn orkest.
Intermezzo Gram.muziek. 12.00 Sluiting.
HUIZEN, 298 M.
KRO. 830 Morgenwijding. NCRV: 9-30
Kerkdienst.. Ned. Herv. kerk Huizen. 12.15
KRO Concert. 140 Godsdienstonderricht.
2.10 Literair halfuurtje. 2.30 Stafmuziek. 4.15
Ziekenlof. 4.15 Idem uit Den Bosch. NCRV:
500 Kerkdienst. KRO: 7.45 Pater J. J. v. d.
Tempel. 8.10 Voetbaluitslagen R.K. Federatie.
8.15 KRO-orkest. 9.30 Persberichten van Vaz
Dias. 10 40 Epiloog door het klein koor o.l.v.
Jos. H. Pickkers.
KALUNDBORG. 1153 M.
1.20 Gramofoonmuziek 220 Accordeon-
muziek 2.45 Concert o.l.v. Emil Re^scn. 720
Deensche operettemuziek. 3.20 Omroepstrijk-
orkest- 9.35 Omroeporkest vervolg. 10 15
Dansmuziek,
BRUSSEL. 509 M.
12.35 Gramofoonmuziek. 5.20 Concert. 6.20
Gramofoonmuziek. 8.20 Omroeporkest, 9.20
Concert
PARIJS EIFFEL. 1446 M.
12.50 Concert o.l.v. Ed. Flamcnt. 7.50 Gra
mofoonmuziek
MILAAN. 501 M.
5.00 Dansmuziek, 6 25 Gramofoonmuziek.
ROME. 441 M.
7.20 Gramofoonmuziek. 8.20 Concert.
«^KONINGSTRAAT 27
HAARLEM TEL. 14609
MAANDAG 11 JANUARI 1932.
HAMBURG 372 M.
6.10 Ochtendconcert o.l.v. Adolf Seeker.
10.20 Gram. muziek. 12.20 Kamermuziek.
LANGENGERG 472 M.
6.25 Concert 11.20 Gram. muziek. 12 25 Con
cert o.l.v. Wolf. 4.20 Vesperconcert. 7 20 Klei
ne orkest v. d. West-Deutschen Omroep o.i.
van Pensis. 9.25 Dansmuziek.
HILVERSUM 1875 M.
6.45 VARA: Lichaamsoefeningen o.l.v. Klee-
rekoper. 7.30 Idem. 8. Tijdsein cn Gram mu
ziek. VP.R.O.: 10 Morgenwijding. VARA: 10.15
Voordracht van Janny Oogon. 10.30 Mando
linekwartet. o.l.v Joh. B. Kok. 11 Voordracht
Jenny Oogen. 11.15 Mandolinekwartet, slot.
11.45 Janny van Oogen. 12. Tijdsein en Vara-
septet. 1.45 Verzorging v. d. zender. 2.15 Le
zing van Antoon Coolen 3, Piano recital 4.
Uurtje voor grooten en kleinen 5. Gram.muz.
6.30 Lezing Ot.to v. Tussenbroek. 7. Paedago
gisch concert 3 Tijdsein en opera Mignon".
10. Voordracht. Minny Erfmann. 10.30 Roc-
meensch concert. 11. Persberichten van Vaz
Dias. 11.15 Vervolg concert. 11.45 Gram.mu
ziek. 12. Tijdsein en sluiting.
HUIZEN. 298 M.
8 uur. Tijdsein en Schriftlezing. 8 15 Mor
genconcert. 10.30 Tijdsein en korte zieken-
dienst. 11. Lozen van Chr. lectuur. 11.30 Gram.
muziek. 12.Politicberichten. 12.30 Tijdsein cn
orgelconcert, 145 Gram.muziek. 2. Tijdsein
en uitzending voor scholen. 2.35 Lezing door
A, J. Herwig. 3 15 Cursus knippen en stofver-
sierlng. 3.45 Verzorgen van den zender. 4 00
Tijdsein cn ziekenuurtje. 5. Tijdsein en Con
cert, 6 15 Verteluurtjc voor de ionerren. 645
Causerie H. Amelink. 7. Cursus Engelscli. 7.30
Politieberichten. 7 45 Persberichten Vaz Dias.
8. Tijdsein. Concert door do H.O V. 9.00 Cau
serie H. J. v. Wijlen. 9.30 Vervolg concert.
KALUNDSBORG 1153 M.
11.20 Tijdsein en strijkorkest. 2.50 Omroep-
harmonie-orkest. 7 20 Orgelconcert, 9.15 Exo
tische muziek. 9.55 Deensche kamermuziek.
MILAAN 331 M.
6.25 Populaire muziek. 6.50 Gram.muziek.
ROME 441 M.
4.50 Concert. 7.20 Gram.muziek. 820 Con
cert.
PARIJS EIFFEL, 1446 M.
7.50 Gram.muziek. 8.20 Vaudeville progr.
WARSCHAU 1411 M.
6.55 Gram.muziek. 7.35 Gram muziek. 9.50
Dansmuziek.
OSLO 1083 M.
3.50 Kamermuziek. 5.50 Concert. 9.25 Vo
caalconcert.
AGENDA
ZATERDAG 9 JANUARI
Stadsschouwburg: Buitengewone voorstel
ling van het gezelschap Vcrkadc: Nacht Re
petitie, 8 uur.
Bloemhof: Soiree en bal van „Onder
Ons". 8 uur.
Cinema Palace: Het Slippertje. Op het
tooneel: Rodi Roeters. 230. 7 en 9.15 uur.
Rembrandt Theater: Afrika spreekt. Op
het tooneel: Tholen en Van Lier. 2.30, 7 en
9.15 uur.
Luxor Theater: Geboeide Jeugd. Op het
tooneel: Variété attractie. 2.3 Oen 8.15 uur.
Teyler's Museum. Spaarne 16 Geopend op
werkdagen van II3 uur, behalve "s Maan
dags, toegang vrij.
Bloem en daal: Jeugdhuis Donkere
laan 6a. A. N. W. B. Tentoonstelling cn le
zing met lantaarnplaatjes. 8 uur.
ZONDAG 10 JANUARI
Remonstrantenhuis: Spiritistonverccn. We
tenschap en Religie: Wijdingsmorgen. Spr.
J. J. Loogcn, over „Bidden V.m. 10.30 uur.
Stadsschouwburg: 2 uur: Hermas' Oud-
Hollandschc Poppenkast.
8.15 uur: Ver. Rotterd. Hofstad Tooneel:
De diefstal ln de Karntnerstraat.
Schouwburg Jansweg: Kon. Vereen. Het
Ned. Tooneel: X. Y. Z. 8.15 uur.
Gem. Concertzaal: Concert H. O. V. 2.30
uur.
Gem. Concertzaal: Mie cn Ko: „Waarom
zijn de bananen krom?" 8 uur-
Bioscoopvoorstellingen 's middags en des
avonds.
MAANDAG 11 JANUARI
Bioscoopvoorstellingen.
APOTHEKEN CA VOND- EN NACHTDIENST)
Fa. Grijseels en v. Hees. L. Veerstraat 14
Tel. 11000.
L Schoor 1. Fr. Halsplein 1 Tel. 11180.
Bosch- en Vaart Apotheek, Bosch- ca
Vaartstraat 26. Tel. 13290.