CHIEF WHIP
Nog iemand
heeft genoten
van de beste
sigaret voor
ieders
gezondheid
H.D. PUZZLES
VIRGINIA
PUZZLE No. 14
BIOSCOOP.
Radiomuziek der week.
EEN VOORBESPREKING
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN k 60 Cl*. per regel.
HAARLEM'S DACBLAD
TWEEDE BLAD
ZATERDAG 23 JANUARI 1932
OPLOSSING PUZZLE No. 13
LETTERGKEtrRAADSEL.
1. hoeksteen.
2. entrepot.
3. tweedracht.
4. welwillend
5. achterstand
6. aanstaande
7. reinheid.
8. assurantie
9. cirkel
10. Hebreër
11. theeimport
12. inademen
13. gelegenheid
14. equipage
15. inenten
16. salamander
17. Helivetië.
18. Engeland.
19. tramconducteur
20. sneeuwlandschap
21. undinen.
22. (ballade
De zin luidt:
Het waarachtige is het sublieme van ieder
kunstwerk.
Uit de gedenkschriften van den componist
Grét.y 1741—1813
De prijzen werden als volgt toegekend:
Prijs van f 7.50 aan:
H. A. PERRYj Ged. Oude Gracht 102. Haar
lem.
Prijzen van f 2.50 aan:
Mej. M. BOERLAGEN, Adr. Stoopplein 18,
Overveen.
W. F. BEEKMAN, Kerkstraat 34, Zand-
voort.
J. P. TRAANBERG,, Brouwersplein 25 rood
Haarlem.
Mevr. B. NEBBELING VAN NEK, Oranje
Nassau laan 108. Overveen.
J. H. BOEREE Gen. Gronjéstraat 118
Haarlem.
KRUISWOORDRAADSEL.
Horizontaal:
1. een gebied
2. lidwoord
3. effen
4. afkorting.
5. hoeveelheid.
6. werktuig.
7. straatje.
8. plaats in Zeeland
9. rivier in Duitschland.
10. door twee deelbaar
11. afgekorte jongensnaam
12. naam uit de bijbel.
13. boom.
14. deel van een scheepstuig
15. voorzetsel.
16. voortplanten
17. teerproduct
18. deel van een scheepstuig
19. dier
20. koerier
21. rivier in Italië.
22. plaats m Duitschland.
23. werkwoord.
24. kleur.
25. kuip
26. meertje
27. tegenzang.
28. dier.
29. voorzetsel.
30. kwajongens
31 faculteit.
32. gravure
33. meisjesnaam.
Verticaal;
34. spoed
2. kleedingstuk.
35. Maleisch gekleurd weefsel.
1. zuiver
36. een rijk man.
31. Fransch lidwoord.
37. dorp in Zeeland.
38. behaaglijke rust.
30. dronken
39. lidwoord.
40. hoornachtige verhard
58. speech
41. leering.
42. werktuig.
43. meisjesnaam
44. uitbouw
45. dier
46. afgekorte meisjesnaam
47. oppervlakte maat
48. bergplaats
8. pluim.
49. appel
50. bijwoord
51. kort moment
22. terrein om een huis.
52. geneesmiddel
6. grondsoort
20. in voile ontwikkeling
53. munt
54. uitsteeksel
17. planten
55. toon van de klankladder.
56. maat.
14. oorzaak.
57. weefsel.
Oplossingen, verzonden tn gesloten couvert,
waarop vermeld „Puzzle-rubriek" moeten
uiterlijk Maandagavond a s. in ons bezit zijn.
Bij de oplossing moet onderstaand formu
lier worden ingezonden, uitgeknipt en duide
lijk leesbaar ingevuld. Bij ieder formulier
mag slechts één oplossing worden ingezonden.
Voegt men er meer bij, dan moeten wij
ze alle van het mededingen naar de uitge
loofde prijzen uitsluiten.
Hier het formulier:
H.D. PUZZLE
No. 14
Adres:
Naam inzender:
25 Januari 1932.
Voor goede oplossingen loven wij uit:
een Eersten prijs van 7.50
Vijf premies van 2.50 elk.
Zijn er meer goede oplossingen dan het
aantal prijzen, dan zullen deze by loting
worden toegekend.
De namen van de prijswinners zullen wij
in ons nummer van den volgenden Zaterdag
30 Januari publicecren.
Er bestaat geen beroep op de genomen be
slissingen.
Correspondentie er over kan niet worden
gevoerd.
Alle oplossingen moeten bezorgd of per
post gezonden worden aan onze bureaux,
Groote Houtstraat 93.
Van onvoldoende gefrankeerde brieven
wordt geen nota genomen.
CINEMA PALACE.
„De Brave Ilcndrik" met Fritz
SchuV en Ralph Arthur Roberts.
Wat een avond'wat een avondEr
is gelachen, geschaterd, gegierd in Cinema
Palace. Een film, die je niet twee keer
achter elkaar kunt zien, omdat eenvoudig je
kaken en je lachspieren dat niet kunnen ver
werken!
Is het mogelijk de inhoud van „De Brave
Hendrik" hier weer te geven, zonder er te
kort aan te doen? We willen hot in groote
trekken probeeren. De twee voornaamste fi
guren Ralp Arthur en Roberts als Dr. Ecke-
hart Bleibtreu en Fritz Schulz als Fritz Stür-
mer zijn als geknipt voor hun rol. Fijn, vlot
type als Fritz Schulz is, de geboren lady
killer en oer-degelijk wanhopig saai en taai
man als echtgenoot als Rolph Arthur Roberts
weet uit te beelden.
Dr. Eckehart Bleubtreu en Fritz Stürmer
zijn beiden directeur van de fabriek van hun
schoonvader Apei Eckehart. de solide model
echtgenoot brengt zijn jonge vrouwtje zoo nu
en dan in vertwijfeling door zijn onbegrensde
degelijkheid. Zwager Fritz overdrijft het aai.
den anderen kant en bereikt hetzelfde bij
zijn vrouwtje door zijn tallooze slippertjes
van den rechten weg, waarvan hevige scènes
het gevolg zijn, die evenwel steeds weer ge
volgd worden door berouwvolle verzoeningen,
waarbij beterschap beloofd wordt.
De nieuwste vlam van Fritz is de cabaret-
artiste Susi Moor. Om zoo min mogelijk kans
te loopen ontdekt te worden, geeft hij zich
uit- voor zijn zwager Dr. Bleibtreu. Dc verwik
kelingen. die daarvan het gevolg zijn, zijn zoo
dolzinnig en fantastisch, dat men niet moet
wagen die te gaan beschrijven. Gen.eg zij er
van te vertellen, dat Dr Bloibtrcn bij een
zenuwspecialist- terecht komt die hem ais
ernstig geval beschouwt en hem door haar
twee assistenten een voorloopige behandeling
doet ondergaan, waarbij afwisselend stoom
bad, koudwaterstraal. massage, worde toege
past. Fritz, handige knaap als hij is, weet
uit elke situatie profijt te trekken, meestal
ten koste van den armen Bleibtreu, die niet
opgewassen is tegen de intrigues van Fritz.
Steeds blijft Fritz meester van den toestand
en fungeert tegenover den ongelukkigen
Bliebtreu zelfs als de degelijke man, die nooit
zoo iets zou doen als Bleubtreu nu gedaan
heeft.
Maar het slippertje heeft Eckehart in de
achting van zijn vrouw en de familie tot zijn
groote verbazing een eind doen stijgen. Na
de verzoening merkt hij dal aan alle kanten.
Hij is nu dè man en Fritz heeft het gevoel
of hij slechts lucht is. Maar Fritz troost, zich
met de belofte van schoonpapa, dat hij aan
het hoofd van het bijkantoor in Parijs ge
plaatst wordt. Dat ook dat- anders uitloopt, en
Bleibtreu naar Parijs wordt gezonden om het
slippertje dat hij niet gemaakt heeft, is de
eonige en gerechte straf voor Fritz voor hei
slippertje dat hij wél gemaakt heeft en dat
hij Bleubtreu In de schoenen schoof.
Verder is er een grappige gcluidsteeken-
fihn ..Lucht acrobaten", die hoe aardig ook,
nog geen Fleischer is. De „fotopagina's" van
de film zijn weer interessant. Het orkest als
altijd uitstekend.
Dc Engelsche parodisten Kay en Jay hadden
verbazend veel succes. Het publiek bleef
maar klappen en klappen hopend op een toe-
giftje. Kay en Jay kwamen wel ettelijke ma
len terug om voor het applaus te danken men
kreeg evenwel niet zijn zin. want het bleef bij
bedanken en daarmee afgeloopen.
Resumé van den avond: een genotvolle
avond, waarbij men lacht, als men in geen
tijden gelachen heeft.
LUXOR-THEATER.
Menschep achter tralies. Staji
Laurel en Oliver Hardy.
Daar elders in dit. nummer aan de gewel
dige hoofdfilm van het Luxor-Theater „Mcn-
schen achter Tralies" een apart artikel ge-
wija is, kunnen wc over hot programma dat
deze week draait, kort. zijn. Ls deze film
grootsch en aangrijpend, in hot voorprogram
ma is gelegenheid te over om te lachen. Stan
Laurel on Oliver Hardy, het moest komische
duo uit de filmwereld, treden als Radio-ama
teurs op. En hoe! Er is gegierd en gescha
terd om de allermalste capriolen van hun
tweeën, die een radio-antenne zullen opstel
len en or natuurlijk niet uit kunnen komen.
Er zit een climax in de film. die aan hot. slot
het hoogtepunt bereikt in het kraken van
hun auto tusschen twéé trams. Dit en de
wijze van uitwerken er van is een vondst.
Als het waar is. dat lachen gezond is. kunt
u deze week in Luxor een schep gezondheid
opdoen
Van de rest noemen we een buzonder ge
slaagde natuurfilm uit de Wild West en een
actueel geluidsjournaal. In verband met. de
lengte der hoofdfilm, is ditmaal geen varic-
témimmer in het programma opgenomen.
De directie heeft, een aardige prijsvraag
aan de hoofdfilm verbonden. Wie uit. het num
mcr dat. Heinrich George uit de hoofdfilm
op zijn kleeren draagt, zijn eigen telefoon
nummer kan vormen door verwisseling der
cijfers, heeft recht op twee vrijplaatsen. Men
probeere het!
REMBRANDT THEATER.
Mijn vrouw, de avonturierster.
De hoofdfilm van het Rembrandt-theatcr
is ditmaal een zeer vermakelijke U.F.A.-film.
Lijkt het er in den beginnen naar, of men
weer een van die Duitsche „amusements
films" te zien krijgt, waarvan er dertien in
een dozijn gaan, gelukkig wordt deze vrees
niet bewaarheid en kan men werkelijk genie
ten. Er zitten bizonder aardige en zelfs heel
geestige momenten in. De geschiedenis?
Peter Bergmann. een arm en zuinig bankbe
diende heeft een vrouw. Jutta. die behalve
bekoorlijk ook geneigd is tot luxe. Als zij op
een wandeling eens rustig een groote auto
aanhoudt en aan den cigennaar, een worst
fabrikant, het verhaal opdlscht van don
diefstal van hun eigen wagen, is dat het be
gin van de dwaaste verwikkelingen, waarin
de vrouw steeds verder fantaseert, doch
waarin de man tegen wil en dank wordt mee
gesleept. De vrouw worat geholpen in haar
plan want zij heeft een plan voor oogen
met haar verkwistingen door den listigen
Silbermann, die overal ..zaken" in ziet. Hot
paar. of liever het trio raakt in kennis met
een Amerikaansch mosterdfabrikant, wiens
vrouw ileana van hem niets meer wil weten,
daar hij haar in haar zangeres-carrière ln
den weg staat-. Die Amerikaan is de eenlge
richard, want dc worstfabriek van meneer
Marty staat er slecht voor. Het plan van Sil
bermann en Jutta is nu. de worst met de
mosterd te combineeren. waarbij dan Peter
mededirecteur in die nieuwe zaak moet wor
den. Dit dolle plan slaagt inderdaad, maar
niet voordat Peter eer. zeer moeilijken tijd
heeft doorgemaakt, daar hij van niets weet.
Het slot is natuurlijk, dat allen tevreden zijn:
Ileana verzoent zich met haar man. de worst
fabrikant komt er bovenop. Peter wordt
mede-directeur, Jutta krijgt haar zoozeer be
geerde auto en Silbermann zijn provisie.
Heinz Rühmann vervult op bevredigende
wijze de rol van Peter, evenals Kathe von
Nagy die van Jutta. Doch de attractie ls
Fritz Grünbaum. die van de rol van Silber
mann iets bizonders maakt.
Op het tooncel Elsie, Lola en partner, een
drietal rolschaatsen-artist en. die terecht
groot applaus verwierven. Verder is er nog
een van de uitstekende screen-songs van Max
Fleischer, waaraan Rudy Vallee zijn mede
werking verleent.
Een geslaagd programma.
door KAREL DE JONG.
We beginnen ditmaal met onze aandacht
te wijden aan de zesdaagscho ..Grond
slagen der Muziek te Da ven try. die deze week
aan pianowerken van Franz Liszt <1811—
Ï836) zullen worden gewijd. Een gespecificeerd
programma is niet aangekondigd; we hopen
echter dat de speler dan pianistlschen en
compositorischen ontwikkelingsgang van Liszt
in zijn reeks voordrachten zal doen blijken.
Liszt. eerst wonderkind, als jonge man de
meest gevierde, ja haast afgodisch vereerde
virtuoos, waarvan de geschiedenis gewaagt,
trok zich, toen hij op het hoogtepunt zijner
glorie en in de volle kracht, zijner jaren
was, van het podium terug, om het slechts van
tijd tot tijd. meestal als dirigent weer te
betreden, en wijdde zijn verder leven aan com"
positie, paedagogick en niet minder aan
menschUevende Londelingen met raad ei»
daad steunende al wie zijn hulp. zijn in
vloed. zijn actieve propaganda behoefden. Zijn
toenemend religieus gevoel noopte hem tot
een geestelijke orde toe te treden, waarbij
hij den titel „abt" verkreeg. Zijn levensgang
spiegelt zich ook in zijn composities af. Hei
Ls jammer dat zijn eerste in druk verschenen
pianowerk zoo weinig algemeen bekend is
Dit zijn de .Etuden in 12 Uebungen" op. 1.
Eigenlijk stond er op de eerste editie „Etude.-
en 24 Exercises, par le jeune Liszt": doch het
tweede dozijn ls nimmer gecomponeerd. Zij
zijn daarom zoo merkwaardig, wijl de meeste
dezer op 14-jarigen leeftijd geschreven etude.-
iater omgewerkt zijn tot de beroemde „Etude.:
d' Execution transccndantc".
De vergelijking tusschen beide bewerkingen
ic hoogst interessant met het oog op de ont
wikkeling der klaviertechniek en dc ontslui
ting van nieuw pianistische hulpbronnen door
Liszt's genialcn aanleg en voortgezette studie.
In 1839 schreef Rob. Schumann in zijn „Neue
Zeltschrift für Musik" over deze 2 bunde;.s
etudes: „Be: genauerer Durchsicht ergibt sich
denn, das die meisten Stiicke der letztcron
nur Umarbeitungen jenes Jugendwerkes sind.
das schon vor vleier., vielleicht 20 Jahren. in
Lyon orschicner. Aus der Vergleichung
ergibt sich der Unterscheid zwischon sonstiger
und jetziger klavierspieiweisc, una wie die
neuvere an Reichtum der mi: te', zugenommett.
du Glouz und Fü'.ie jeno liberal 1 zu uber-
bieten such:, wahrend anderersehs freihch
d:e ursprüngiiche naivctat. wie sic aem ers'.en
Jugendergusz innenwohnte. in der jettigen
Gestalt des Werk es fast g&nzlich unterdriick:
ein Maszlab für des Künstlcrs ganze
gesteigerte Dcnk-und GefühJwelse u s w
Het hooren van Paganini's vioolspel en dc
studie zijner Capricco leidde Liszt nog tot
nieuwe pianistische vondsten. Een hrc'.e reeks
briliante werken, veelal transcripties, ont
stond. In zijn latere werken <b.v. den derden
bundel der „Annces de Péiérinaget speelt
het religieuze element een onmiskenbare
rol.
We zullen nu de overige programma's de
revue laten passeeren. Zondag kunnen we uit
Hilversum Haydn's „Paukcnschlag-sympho-
nie" hooren. die zoo genoemd is naar het
algemeen bekende Andante, waarin Haydn
zich de scherts veroorloofde dc p.p. herha
ling van de thema-expositie door een dreu
nenden. het auditorium opschrikkenden
paukslag te besluiten. Naar men weet heeft
hij dit thema ook in „die Jahreszelten" geci
teerd om aan te duiden wat de landman ach
ter den ploeg fluit. Wagner's Ouverture -voor
„Der Fliegendc Hollander", waarmee het con
cert besloten wordt, is een stuk programma
muziek. dat zich bezwaarlijk in het gewone
schema van den Ouverture-vorm laat passen.
De voornaamste der gebruikte themas zijn:
het motief van de hoofdpersoon, de schilde
ring van de rustelooze vaart op de storm
achtige zee. het verlossingsthema uit Senta's
ballade, het gezang der Noorschc matrozen.
Met de verlossingshvmne eindigt het werk.
In Frankfort (ook in Miihlacker» wordt
Frederik dc Groote (1712—1786) herdacht,
die niet alleen een beroemd regeerder, maar
ook een groot muziekliefhebber, verdienste
lijk fluitist (leerling van Quantzt cn zelfs
componist was. Hij heeft fluitsoli. arias, mar-
schen. een ooera „n re pastore", een Ouver
ture voor „Acis en Galathee" enz. geschre
ven. werken die wel niet van fundamental
beteekenis zijn. maar toch vrij wat meer ta
lent bewijzen dan de befaamde ..Sang an
Aegir" van Wilhelm IT.
Maandag kunnen we luisteren naar het
Hilversumsche „Paedagoglseh concert", daar
een inleiding over de. ook door de Fransehc
„Soeiété des instruments anciens" gebruikte
Instrumenten gegeven zal worden, ls verdere
voorbospeklng mijnerzijds onnoodig. Of we
kunnen de Egmont-muziek van Beethoven
beluisteren, nu niet op zich zelve als concert-
voordrarht.. maar geheel in het bedoelde ver
bond met Goethe's treurspel, een gelegen
heid die zelden geboden wordt, en die wc
ons dus liever niet moeten laten ontgaan.
Heilsberg zendt ons dien avond Beethoven's
Trio op. 11 in zijn oorspronkelijke bezetting,
nl. voor piano, rlarinet en fagot; gewoonlijk
hoort men het voor Dïano. viool en cello.
Na de H moll Messe van Bach, die kort
vóór Kerstmis uit het Concertgebouw rond
gezonden werd. zuilen velen het belangrijk
vinden Beethoven's Mlssa Solemiu.--" te hoo
ren. teneinde zich van het geweldige ver
schil in geest, op^et en u'twerking reken
schap tc geven: Heilsberg zal het Dinsdag
avond uitzenden. Dien avond komt de zelden
in 't. openbaar gespeelde aan Clara Wieck
opgedragen Sonate op. 11 van Schumann
op het proeramma van Warschau voor. Een
werk uit Sch.'s Sturm- und Drangperiode
gebrekkig en onevenwichtig van bouw. doch
origineel en rijk aan geniale momenten.
Dc hedendaagsehe muziek van Woensdag
avond te Hilversum verdient onze aandacht
evengoed als de oude van liet paedagogisch
concert; de namen der medewerkenden be
loven superieure vertolkingen.
De opera „Das Lcben für den Zuren" van
Michail Iwanowitsj Glinka (1804 1857) die
Woensdagavond door Frankfort wordt uit
gezonden is de eerste echt-Russlschc opera
die geschreven werd Het denkbee'd. natio-
naal-Russische muziek tc comnonccrrn was
door zijn leermeester S Dehn bij Glinka
ontwikkeld. Zijn eerste proeve werd een
triomf; de bovengenoemde opera werd en is
nog een repertoirestnk van alle Russische
operagezelschappen. Het onderwerp is natio
naal; de tegenstellingen tusschen Russische
en Poolschc elementen zijn er voortreffelijk
in weergegeven; het gebruik van oorspron
kelijke Russische melodieën geeft aan het
werk een eigen kleur. De latere Russische
componisten ceren Glinka als den eigenlijken
vader der Russische school.
Den Donderdag brengt twee Schubert -
transcripties; het. vierhandige Duo op. 140
voor orkest, en de Pianofantas'.e on. 15 voor
piano en orkest (door Liszt) bewerkt.
Dat Vrijdagavond uit Berlijn ..Boris
Goderenof" zal uitgezonden worden zal
menigeen verheugen, die teleurgesteld was
omdat uitzending van de Amsterdamsche
opvoering w^ens de weicorlng van Challia-
pine onmogelijk ls.
AGENDA
Heden:
ZATERDAG 23 JANUARI
Stadsschouwburg: Ver. Rott. Hofstad
Tooncel. «Cor v. d. Lugt Mclsert) „Dc dief
stal in dc Karntnerstraat". 8 uur.
Gebouw IT. K. B. Cabaretavond Ontspan
ningsver. „Ons Genoegen".
Teyler'S Museum. Spaarne 16 Geopend op
werkdagen van 11—3 uur. behalve 's Maan
dags, toegang vrij.
Luxor Sound Theater: „Mcnschen achter
Tralies". 2 30 cn 8.15 uur-
Palace: ..De Brave Hendrik". Toonecl: Kay
and Jay. 2.30, 7 en 9.15 uur.
Rembrandt Theater: „Mijn vrouw dc
avonturiersterTooncel: Elsie Lola cn Part
ner. 2.30, 7 en 9.15 uur.
Gebouw Dreefzicht. Dansschool Schroder.
Bal masqué.
Bloemhof: Uitvoering met bal. 8 uur
ZONDAG 24 JANUARI
Stadsschouwburg: Het Schouwtooncel:
Elias weet het beter." 8 uur.
Remonstrantenhuis: Wljdlngsmorgcn. Spr.
Fe'ix Ortt. 1030 uur.
Gem. Concertzaal: 2.30 uur: H. O. V. Na-
middagconcert.
3 uur: Heinrich Schlusmus.
Bioscoopvoorstellingen, 's middags cn des
avonds.
MAANDAG 25 JANUARI
Bioscoopvoorstellingen.
APOTHEKEN (AVOND- EN NACHTDIENST)
Th. A Klinkhamer, Koninginneweg 69,
Te'. 11596.
Fa. Begemann cn Sneltjes, Jansstraat 27.
Tel 10043.