H.D. PUZZLES
H.D. PUZZLE No. 19
Radiomuziek der week.
EEN VOORBESPREKING
STOOP'S BAD, OVERVEEN
DAMES VAN HAARLEM EN OMSTREKEN!
ZWEMMEN STERKT ZENUWEN EN SPIEREN!
HIJ.
BIOSCOOP.
[HEEREN BAAI
OPLOSSING PUZZLE No. 18
De prijzen werden als volgt toegekend:
Prijs van 7.50;
Mej. D. Boeré, Oosterlaan 17,
Heemstede.
Prijzen van ƒ2.50;
H. Goosens, Kruisstraat 13, Haarlem
Ben Relnalda, Ged. Oude
Gracht 81, Haarlem.
D. Jongens, Dirk Hartogstraat 52,
IJmuiden.
C. Martens, Schotersingel 91, Haarlem.
J. P. Lewis, Berkenstraat 40, Haarlem.
LETTERGREEPRAADSEL.
Vorm uit de hieronder volgende letter
grepen drie en twintig woorden, wier eerste
letters van boven naar beneden en wier
vierde letters van beneden naar boven ge
lezen een zin vormen.
ap - bo - bol - een - een - de - dig - dra
- e - e - e - een - ex - ge - gen - ho -
in - ker - la - "la - lee - li - lig - los -
ma - me - ming - mit - na - ne - ne -
nen - nig - no - pel - plas - re - re -
ren - rie - ri - ris - schrij - schok - se -
snel - sok - stem - suur - ta - taal - tee -
ten - tens - tie - tiek - tijd - triek - va -
ve - ver - ven - ver - vou - ijl - zin -
zon - zwijn.
De beteekenis der 23 woorden is:
1. kleedingstuk, 2. controle, 3. waterpas,
4. uitgeven. 5. stortbui, 6. eenzaam, 7. be
trekking, 8. boodschapper, 9. vaartuig, 10.
lichtzinnig, 11. een vastgesteld uur, 12. vet-
achtige stof, 13. zonder opsmuk. 14. mistig,
15. stenographeeren, 16 bijval, 17. tooneel -
kunst, 18. buitenissig 19. gebak, 20. tijdelijk
afstaan, 21. dier, 22. beroep, 23. verzameling
dieren.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14. 1
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
Voor goede oplossingen loven wij uit:
een Eersten prijs van 1 7.50
Vijf premies van 2.50 elk.
Zijn er meer goede oplossingen dan het
aantal prijzen, dan zullen deze bij loting
worden toegekend.
De namen van de prijswinners zullen wij
in ons nummer van den volgenden Zaterdag
5 Maart publiceeren.
Er bestaat geen beroep op de genomen be
slissingen.
Correspondentie er over kan niet worden
gevoerd.
Alle oplossingen moeten bezorgd of per
post gezonden worden aan onze bureaux,
Groote Houtstraat 93.
Van onvoldoende gefrankeerde brieven
wordt geen nota genomen.
Oplossingen, verzonden in gesloten couvert,
waarop vermeld „Puzzle-rubriek" moeten
uiterlijk Maandagavond a.s. in ons bezit zijn.
Bij de oplossing moet onderstaand formu
lier worden Ingezonden, uitgeknipt en duide
lijk leesbaar ingevuld Bij ieder formulier
mag slechts één oplossing worden Ingezonden.
Voegt men er meer bij, dan moeten wij
ze alle van het mededingen naar de uitge
loofde prijzen uitsluiten.
Hier het formulier:
H. D PUZZLE
No. 19
Adres:
Naam Inzender:
door KAREL DE JONG.
De programma's der komende week beloven
een rijke verscheidenheid op elk gebied, voor
al op dat der opera. „Der Waffenschmied"
van Lortzing (Zo. Boekarest), „Piqué Dame"
van Tschaikowski (Ma. Warschau), „Louise"
van Charpentier (Ma, Parijs), „Martha" van
Flotow (Di. München), „La Traviata" van
Verdi (Di. Hilversum): men ziet, er is al aar
dig keus voor die drie dagen! Op het gebied
der Symphonie Ma. de 3de en 9de en Do. de
7de van Bruckner, resp. te München, Leipzig
en Praag, de 2de van Schumann Do. te Heils
berg, de 1ste vap Brahms Do. te Mühlacker,
de 5de van Schubert Zo. te Hilversum en Ma.
te Leipzig; voorts Vr. een orkestsuite van
Frits Schuurman te Huizen en Do. een sym
phonie concertante van Haydn en de 3 sym-
phonische schetsen „La Mer" van Debussy in
het Concertgebouw te Amsterdam en Reger's
Hillervariaties te Langenberg om maar een
greep uit het vele te doen. Pianomuziek: mis
schien krijgen we deze week eindelijk eens
een werk van Chopin te hooren
Het Huizer recital van Maandagavond
brengt van Chopin de Barcarolle op. 60 meer
schitterend als klavierstuk dan suggestief als
gondellied: voor dit laatste is het wel een
beetje rumoerig; alleen het middendeel geeft
mij immer de impressie van een bootoptocht,
a giorno verlicht, uit de duisternis van den
avond opdoemend. Merkwaardig is in deze
Barcarolle echter de harmonische structuur,
die kort vóór het slot zelfs sterk „moderne"
allures vertoont, modern althans voor den
tijd van Chopin: chromatische wisselingen op
een orgelpunt, die tot allerlei dissoneerende
samentreffingen leiden. Het zeer bonte pro
gramma van dit recital begint met de 7de
Sonate van Beethoven, welker eerste hoofd
deel nagenoeg geheel op het dalende motief
d-cis-b-a is gebouwd; men beluistere aan
dachtig de verscheidenheid die Beethoven
daaruit heeft weten te ontwikkelen. Het
Largo dezer sonate is een der diepste en
zwaarmoedigste stukken uit Beethoven's eer
ste periode en als zoodanig verwant' met het
Adagio uit het Strijkkwartet op. 18 No. l;
beide stukken staan in dezelfde toonsoort,
d. mineur. Ook bij de pianosonates vindt men
nog een verwant stuk, n.l. het Adagio uit de
Hammerclaviersonate op. 106, maar dat is
uit een heel anderen tijd; tusschen 1797 ei)
1818 liggen een en twintig jaar, die Beetho:
vens stijl aanzienlijk gewijzigd hadden. De
belde werken van Debussy die No. 3 van het
programma vormen zijn uit het in 1913 ver
schenen tweede boek der „Préludes"; in
„General Lavine" heerscht het rythme van
een cake-walk, in „La Puerta del Vino" dat
eener habanera; het eene wordt een „fan
tasie ironique", het andere een „croquis in-
tensément suggestif d'emotion naturiste" ge
noemd. De „Andaluza" van De Falla is wild
en vol Spaansche verve.
Wij wenden ons nu even tot de sympho-
nieën. Die in Bes van Schubert is een jeugd
werk dat slechts weinig van Schubert's eigen
aardigheid vertoont en zich nagenoeg ge
heel bij Haydn en Mozart aansluit. Heel wat
belangrijker zijn de symphonieën van
Bruckr.er. Aan de reusachtige symphonische
werken van den bescheidenen Linzer dom-
organist wordt in de latere jaren de aan
dacht geschonken die zij verdienen. Pas in de
tachtiger jaren begon men Anton Bruckner,
die als grootmeester van het orgelspel reeds
in 1859 bij een concours te Nancy alle mede
dingers verslagen had. die in de Notre Dame
te Parijs duizenden onder de klankgolven zij
ner inspiratie had doen huiveren en te Lon
den de roem van de Duitsche orgelkunst had
hooggehouden, ook als componist te waardee-
ren. Bruckner, in 1824 geboren was reeds
meer dan 30 jaar oud, toen hij in de school
bank plaats nam om de muziekwetenschap
grondig te leeren. Het resultaat was: 9 sym
phonieën, een strijkkwintet, 3 missen, de
150ste psalm en een Te Deum. Als musicus
is hij eigenlijk aan het orgel opgegroeid.
Reeds op jeugdigen leeftijd was hij school
meester en organist in een klein Oosten-
rijksch plaatsje Zijn vader was gestorven
toen Anton 12 Jaar was. Als schoolmeester
had hij een maandsalaris van (schrik niet.
geëerde onderwijzers!twee gulden! Dus was
't geen wonder dat de meester wat bijverdien
ste zocht en vond in het spelen van dans
muziek voor boerenbruiloften en partijen.
Wellicht is het boersche karakter van vele
zijner Scherzi als een herinnering aan dien
tijd en die bezigheid te beschouwen. In de
overige deelen zijner symphonieën (waarvan
hij de eerste pas op 40-jarigen leeftijd
schreef) is Bruckner een heel ander man.
Daar is hij in de eerste plaats de naïeve, diep
geloovige, die in zijn kunst zijn liefde tot en
eerbied voor zijn God openbaarde. Zijn naivl-
teit blijkt ook uit de ongebreideldheid zijner
muzikale vormen, die vaak vormloosheid
schijnt en zelfs niet bij benadering de con
centratie van een Beethoven of een Brahms
vertoont; zijn geloovigheid uit het veelvul
dige inlasschen van koraal-melodieën. Zoo
krijgt men bij een eerste hooren van zijn ge
weldige werken licht den indruk van een te
kort aan logische muzikale ontwikkeling en
samenhang. Maar daar tegenover is zijn
taal zoo spontaan en natuurlijk, zijn colorle
zoo rijk en afwisselend, zijn vlucht zoo reus
achtig en hoog, dat men onweerstaanbaar
geboeid, ontroerd en meegesleept wordt. Op
het technisch-muzikale Ls de kunst van
Wagner van grooten invloed geweest. Van
Bruckner's symphonieën is de 7de het eerste
meer algemeen bekend geworden. In 1896 is
Bruckner, die toen professor voor orgel, con
trapunt en compositie aan het Weener Con
servatorium, lector aan de UniverLsteit en
Doctor honoris causa was gestorven.
De aandacht wil -ik nog vestigen op het
liederen-recital dat as. week in den cyclus
van Fransche muziek (Do. Hilversum) voor
komt. De jonge zangeres Hans Gruys heeft
bewezen voor de vertolking van deze en der
gelijke kunst een zeer bijzonder talent te be
zitten. een talent zooals men bij Nederland-
sche zangeressen zelden aantreft. De kracht
harer dictie en de veelzijdigheid van haar
uitbeeldingsvermogen overtreffen haar zui
ver vocale eigenschappen; meestal vindt men
hier het omgekeerde. Meerdere der aange
kondigde zangen hoorde ik op een liederen-
avond van haar en ik kan niet anders dan
het luisteren naar haar voordrachten warm
aanbevelen.
„EEN HUIS VOL MENSCHEN".
„OPGAANDE ZON".
Oplagen van 20.000 en
14.000 exemplaren!
Van den Parijschen roman van C. en AL
SchartenAntink .Een Huis vol Menschen"
is bij de N.V. Maatschappij voor Goede-
en Goedkoope Lectuur „Wereld Biblio
theek" de 16e druk (20e duizend) ter
perse Bij dezelfde uitgeefster zal binnenkort
de vierde druk (11—14e duizend) het licht
zien van Herman Heljcrmans spel-van-den-
middenstand „De Opgaande Zon".
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN i 60 Ct». per regel.
VOLGENS DE LAATSTE VOLKSTELLING HEEFT U DE MEERDERHEID.
WAAROM DAN BIJ HET ZWEMMEN
ZOOZEER DE MINDEREN?
LAAT ER NIET LANGER SPRAKE ZIJN VAN HET „ZWAKKE GESLACHT!
VOLGT HET VOORBEELD VAN DE DAMES PHILIPSEN (ZUS BRAUN),
WILLY DEN OUDEN, KOBA HUYBERS, MARIE VIERDAG. MEJ. KASTEYN
EN VELE ANDEREN!
EN ER ZIJN GEEN LEEFTIJDSGRENZEN MEER!
WIJ HEBBEN ZWEMMERS EN ZWEMSTERS ONDER ZES EN BOVEN
ZESTIG, WAAR WIJ TROTSCH OP ZIJN!
WIJ ZULLEN U GAARNE MEER ZIEN OP DE VOLGENDE UREN: MAAN
DAGS VAN 10 TOT 14.45 EN 16-15 TOT 18; DINSDAGS VAN 10 TOT 14-15;
WOENSDAGS VAN 8 TOT 15.45; DONDERDAGS VAN 10 TOT 18; VRIJDAGS
VAN 8 TOT 14-15 EN 19 TOT 21; ZATERDAGS VAN 10 TOT 14 45; EN ZONDAGS
VAN 9.45 TOT 12.30.
Vraagt de verlaagde tarieven en complete dienstregeling!
OOK UW DOKTER ZAL HET U ZEGGEN:
HET TOONEEL
De Jubileumvoorstelling van Verkade.
In het groote succes dat Eduarc Verkade
gehad heeft met DeDuivelen vooral met
De Dienstknecht in het Huis,
vind ik de verklaring van zijn keuze van
„Hij" voor zijn jub:leumvoorstelling. Want
er is een zekere analogie in deze drie stuk
ken, hoe verschillend zij ook mogen zijn.
In De Duivel zoowel als in De Dienstknecht
in het Huis was de hoofdrol niet anders dan
een symbolische figuur. Dat is zij ook in
„Hij". Maar in de stukken van Molnar en Mc
Kennedy gelooft het publiek er in, althans
ondergaat, het de suggestie er van in het spel
van Savoir niet. Dat lijkt mij de groote ver
gissing zoowel van 3en auteur als van den ac
teur. „Hij" verschijnt voor ons dadelijk als
een krankzinnige en wij kunnen dus ook niet
anders dan een zielzieke in hem zien. Wan
neer hij denkt God te zijn, dan weten wij van
het begin af, dat dit een mystificatie van
hem zelf is en tegelijk heeft hij onze belang
stelling feitelijk al verloren. Want een krank
zinnige is voor ons als dramatisch persoon
alleen maar belangrijk, wanneer een genie
als Shakespeare hem zooals in King Lear
iets van zijn geest medegeeft en hij komt
te staan op de grens van het verhevene. Maar
Savoir is geen Shakespeare en Hans Ehling,
de krankzinnige. „Hij" is voor ons niet meer
dan een warhoofd, die precies alle eigen
schappen mist voor hoofdpersoon van een
tooneelspel. Misschien zou deze ,-Hij" ons
geboeid hebben in een eenacter. maar met 4
bedrijven had Savoir hem van te voren reeds
ten doode gedoemd. Wij draaiden telkens in
een kringetje rond en al komen er in dit
stuk wel eenige aardige vondsten voor cn al
maakt de schrijver enkele geestige opmer
kingen, de totaal-indruk was er toch een van
verwarring en wat erger is, verveling.
Reeds dadelijk de proloog, waarin een di
recteur-geneesheer van een gesticht voor
geesteszieken nota bene aan een journaliste
de ziektegevallen van zijn patiënten uitvoe
rig met naam en toenaam vertelt voor copy
van haar blad was heel weinig overtuigend
en deed ons onmiddellijk zien, dat wij met
een „bedenksel" te doen hadden. Een bedenk
sel. dat was dat stuk ook in de volgende be
drijven al te zeer en daardoor vooral was het
veroordeeld.
Het is wel heel jammer, dat Verkade „Hij1'
voor zijn jubileum voorstellingen heeft uitge
kozen. Hoeveel liever hadden wij hem giste
renavond in zijn groote rol, waarin hij als
acteur in deze 25 jaar steeds meer is gegroeid,
in Hamlet gezien. Dan zou zeker een stamp
volle zaal hem de hulde, die hij als tooneel-
ieider zoo volkomen verdient, hebben ge
bracht.
Aan het spel heeft zeker het minder groote
succes van „Hij" niet gelegen De rol van
Hans Ehling ligt Verkade prachtig en hij
speelde hem met gebaren en accenten, welke
soms sterk aan den „dienstknecht" herin
nerden.
De huldiging had plaats na afloop van het
stuk. Toen het doek weer opging en Verkade
temidden van zijn medespelers op het tooneel
stond, bracht het publiek hem een enthou
siaste en lange ovatie. De eerste, die hem
toesprak, was de heer J. M. C. Hoog. De heer
Hoog getuigde van zijn dankbare erkentelijk
heid voor het zeer vele, dat Verkade in deze
25 jaar voor het tooneel als leider en speler
nad gedaan Gij hebt ons Hamlet laten zien
zeide hij „Zóó, dat er niets raadselach
tigs voor ons meer in deze figuur is". Bij Ver
kade kwamen hem de woorden van den dich
ter William Blake in den geest: „When thou
seest an Eagle, thou seest a portion of Ge
nius. Lift up thy head! Namens de Haarlem
mers bood de heer Hoog Verkade een lauwer
krans en een bedrag voor het instandhouden
van" zijn gezelschap aan.
Dr. Tjebbo Franken kwam als vertegen
woordiger van Het Tooneelverbond. „Niet om
het werk zelf, maar vooral om den vorm,
waarin gij dit bracht, heb ik u altijd bewon
derd!" zei Dr. Franken. Terecht had de heer
Wibaut in Amsterdam gezegd, dat Verkade
altijd 'n beetje revolutlonnair was geweest.
Omwentelen dat is in een anderen vorm ver-
toonen, dit was het. wat Verkade steeds had
gedaan en waardoor hij de twijfelaars tot be
wonderaars van zijn talent had gemaakt.
Met een fraaie palmtak bracht hij zijn hulde
namens de Haarlemsche afdeeling van het
Tooneelverbond
Carel van Hees. die o.a. bloemen aanbood
namens den Haarlemschen Kunstkring haal
de herinneringen op aan den tijd, toen Ver
kade nog niet aan het tooneel was en toch
reeds van zijn liefde voor het tooneel deed
blijken. Het was in de jaren toen er in de
meeste kleine schouwburgen nog maar twee
decors waren: de kamer en de tuin. En wat
voor kamers en wat voor tuinen! Was er zelfs
niet in een kleinen provincieschouwburg een
tuindecor met een kraai in den boom en had
mevrouw Mann niet op een avond tot groote
hilariteit van het publiek eens: „Hoesh!
Hoesh! Hoesh!" tegen die geschilderde vo
gel geroepen. Uit dien tijd herinnerde Van
Hees zich. dat hij met de oude Rotterdam
mers eens in Hengelo kwam, waar zij tot hun
groote verrassing hoogst artistieke decors
vonden, die door den jongen Verkade waren
gemaakt. Dat was zijn eerste tooneelhervor-
ming! Hoe vele en grootere zijn daarop
gevolgd. „Ik wensch u nog lang zoo ein
digde Carel van Hees zijn aardige speech
de energie, die noodig is om in het moeilijke
tooneelleven de stormen te doorstaan!"
En daarna was het woord aan Verkade zelf
Hij bracht dank aan den burgemeester, die
als eere-voorzitter van het huldigingscomité
tegenwoordig was. aan de drie heeren. die
hem hadden toegesproken, aan het publick,
dat hem zoo hartelijk had gehuldigd en aan
de Haarlemsche critici, die over hem ge
schreven hadden. ..Ik heb gehoord'" zeide Ver-
kade. dat het stuk. dat ik voor mijn jubileum
heb gekozen, aanstoot heeft gegeven. Ik had
dit allerminst vermoed, toer. ik het koos en
ik heb in mijn vertooning alles vermeden wat
hiertoe eenigszins aanleiding zou kunnen
gever.!" En wie de voorstelling heeft bijg -
woond, zal dit ongetwijfeld met hem eens
zijn.
Na Verkade's slotwoorden, waren het de
menschen aan deze zijde van het voetlicht,
die hem hulde brachten. Telkens en telkens
weer moest het doek omhoog en het duurde
heel lang. voordat het zich voor het laatst
sloot.
J. B. SCHUIL.
heeft Mila haar man verteld, dat haar doch
ter in Canada is.
Van de gelegenheid dat haar man voor
zijn zedelijkheldsvereenlging naar Berlijn
is, maakt Mila gebruik om ook naar Berlijn
te gaan om haar dochter in het thea
ter te gaan opzoeken. Tot groote verwonde
ring maar tot ook wel pret van moeder en
dochter komt de portier van het theater met
een kaartje van Struwe met verzoek of
Yvette hem wil ontvangen. Yvette besluit
den schijnheiligen zedelijkheidsapostel eens
een lesje te geven en Mila verzet er zich niet
tegen. Natuurlijk wordt de oude baas hals
over kop verliefd op Yvette. ze moedigt hem
eenigszins aan, maar weet hem steeds op
een afstand te houden, al stemt ze er in toe
met hem te gaan soupeeren
Ook Böchlein is op het glibberige pad ver
zeild geraakt, al was hij vol goede bedoelin
gen. Op zoek naar het internationaal congres
kom' hij in een zeer vroolijk cabaret te
recht. en al heel gauw is hij de vroolijkste
onder de vrooltjken. Om kort te «aan. dc
twee bestuursleden vermaken zich uitermate
het congres hebben ze niet gezien en a's ze
weer thuis komen, weten ze nog minder, wat
er gebeurd is op het Congres dan de voor
zitter, die door de radio gehoord heeft, dat
studenten de vergadering in de war hebben
gestuurd door stinkbommen te gooien. Het
ls dan ook een benauwd half uurtje voor de
twee losbollen als ze verslag moeten uit
brengen aan den voorzitter en hij hun
vraagt precies te vertellen, wat er gebeurde
met die bommen en zoo. Nog benauwder
krijgt Peter het als Yvette hem thuis komt
opzoeken Hij is woedend, helsch. wanhopig,
hoe kan Yvette het doen! Van nu af zijn de
verwarringen voor Peter niet meer van de
lucht, op het laatst loopt hU met een Us-
zak op z'n hoofd rond. hij meent gek te zijn
zijn en gaat zelfs op de grap vnn het dienst
meisje In, die hem met zijn ijszak op. op
den keizer van China vond lijken; hU ls nu
de keizer van China.
Het slot is. dat een gelukkig groepje men
schen het stijve, schijnheilige Pleiszenbach
den rug toe keert en vroolijk en welgemoed
naar Berlijn trekt.
Trummers. de Hollandsche humorist,
draagt eenige zelfgeschreven liedjes voor.
waarbij hij zich aan den vleugel begeleid.
Over het succes mag hij tevreden zijn.
Een fijn sportfilmpje is Winter in de
Beiersehe Alpen. Berchtensgaden Ls het
sneeuwplaatsje waar de gezonde sport, het
skiën, in de perfectie wordt uitgeoefend.
Ufatoon Journaal. Universal News en Po
lygoon's Holl. Nieuws geven mooie wetens
waardigheden.
CINEMA PALACE
Ralph Arthur Roberts en Felix
Bressart in De ware Jacob.
Wat is het toch een genot om weer een.s
zoo jong zoo uitbundig te lachen. Je vraagt
Je met verbazing af hoe de scenarioschrij
ver de dwaasheid bij elkaar haalt, hoe de
acteurs het zoo weten te spelen, dat het „net
echt" is en hoe wij. het publiek, er ons kos-
teüjx mee amuseeren en situaties toejui
chen, die wij in het werkelijke leven onmo
gelijk zouden kunnen aanvaarden. Het groot
ste deel van het succes komt ditmaal toe aan
Ralph Arthur Roberty die als Peter Struwe,
gemeenteraadslid van Pleiszenbach en be
stuurslid van de Vereenlging tot Bevordering
van de Moraliteit .met Felix Bressart. als
penningmeester Böchlein, van de Vereenlging
naar Berlijn afgevaardigd wordt naar het
Congres, om Pleiszenbach te vertegenwoor
digen. Peter Struwe ls getrouwd met Mila,
die een dochter uit haar eerste huwelijk
heeft, de bekende revue-ster Yvette, maar
om de teerc gevoelens van Struwe te sparen
REMBRANDT-THEATER.
„Het Congres danst" geprolongeerd.
Hetgeen wel te verwachten was na den
roep die aan deze amusante film vooraf is
gegaan en het succes van deze week.
Na de uitvoerige bespreking van de vorige
week kunnen we volstaan met een warm
woord van aanbeveling voor deze alleraar
digste operette, waarin we Lilian Harvey en
Willy Fritsch zien spelen voor wat ze waard
zijn
Christel's voorspelling ..Das kommt nicht
wieder" Ls dus wat de vertooning in Rem
brandt betreft niet uitgekomen.
Polvgoon Holl. nieuws geeft ons o.a. een
kijkje bij den wegenaanleg op Wlerirvgen en
de Carnavalsfeesten en -optocht te Bergen
op Zoom. Paramount News o.a. de intocht
van Ghandi im Bombay en de sensatie na
het bekend worden van zijn arrestatie. Op
het tooneel „The Bramsons", die een wonder
baarlijke handigheid aan den dag leggen in
allerlei toeren met hoepels. Zeifs in het don
ker, met verlichte hoepels verrichten zij de
verrassendste prestaties.
LUXOR THEATER.
Geef mij maar dc ouwe tijd.
Deze week geeft Luxor ons een film te zien,
die zeer geestig en amusant ls. Naast mooie
scènes veel verrassende wendingen.
De film speelt ln 't Jaar 1980. Alles is ver
anderd. behalve de liefde, want die kan ook
dan vaker ongelukkig dan voorspoedig zijn
en het huwelijksgerechtshof heeft nu een
woordje mee te spreken ln de keuze van de
candidaten. Hij. die de meeste onderschei
dingen heeft, maakt de beste kans.
Ieder persoon heeft geen naam meer,
maar een nummer en zoo zien we J. 21 en
R.T. 42 respectievelijk verliefd op L.N. 18 en
D. 6.
Maar naast het romantische gedeelte van
de film, dat natuurlijk goed afloopt zien
we de wonderen van het Jaar 1980.
Auto's zijn er haast niet meer. iedereen
heeft een vliegmachine, wat oen wonder van
techniek blijkt te zijn. daar men er nu letter
lijk alles mee kan doen.
Menschen, die 50 jaar geleden door den
bliksem getroffen werden, ziet men zpo weer
levend worden en het is dan ook niet' te ver
wonderen. dat zulk een herleefde met volle
belangstelling vraagt naar alle nieuwig
heden. 't Eerste wat hij te hooren krijgt ls.
dat hij een nummer moet hebben. El Brendel
(die de rol van den herleefde vertolkt) kiest
onmiddellijk 0,0. Alles wat h!j te zien krijgt,
kan maar matig zijn goedkeur'.g wegdragen.
Het reduceeren van een gezelllgcn maal
tijd tot enkele pastilles, een borrel in den
meest gecondenseerden vorm, alsmede de
laatste mode op het gebied van kleeding
steeds weer ontlokken die nieuwigheden hem
de uitdrukking; „Geef mij maar dc ouwe
tijd!"
Natuurlijk is in dezen tijd ook een raket-
luchtschip uitgevonden, dat heen en terug
naar de planeet Mars kan gaan. Zoo zien we
dan ook den „herleefde" met zijn kamera
den de reis aanvaarden en hen na een voor
spoedige reis op de planeet aankomen, waar
ze weer de dolste avonturen meemaken even
oen sgaat de terugreis naar wensch, wat dan
het gelukkige slot geeft.
Ook bij deze film blijkt weer, hoe goed de
keuze van Luxor van de nieuwe Klankfllm-
Geluids-Installatie is geweest, daar ieder
woord duidelijk te verstaan ls en de muziek
goed overkomt.
"t Voorprogramma gaf ons aardige kijkjes
uit Saigon te zien.
Op 't tooneel een zeer bijzondere boks
match als variété.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN-
a 60 Cts. per regel.
ECHTE FRIESCHE
-50 ci.per om
vrrscJui/t U wolken van pe/urt f