J RADIO H.J.VAN DER MEER 7 Schagchelstr. 7 INDRUKKEN VAN DE BRITSCHE JAARBEURS. Schrale Lippen Van Frieschen bodem. i Irfl INI Cl S EILI N.V. ZUID-HOLLANDSCHE PAPIERHANDEL gogg !j2°^TSTRAAT 179 OPTICIEN VINK TOTALE - LEEGVERKOOP DE KATOENBAAL DE KATOENBAAL S. J. de GOEDE BESTELAUTO J. H. HOGELAND, JOH. KIEKENS, Motor-, Sport- en Regenkleeding 5 p. dik Holl. Rundvet 1.40 C. G. Peper Wringerbok f 2.95 KLOMPENCENTRALE HAARLEM'S DAGBLAD VRIJDAG 4 MAART 1932 (Van onzen Londenschen correspondent). Voor het eerst sedert het begin van de serie Britsche Jaarbeurzen overtreft volgens ons verstrekte gegevens het aantal Deensche handelaren op bezoek het aantal Nederland- sche. Men mag het gerust gelooven en de reden is niet ver te zoeken. Denemarken is van den gouden standaard af en kan daar om nu nergens goedkooper terecht dan in Engeland. Bovendien is de uitvoerhandel van dit kleine land zoo nagenoeg uitsluitend op Engeland gericht, dat het, wil het iets of veel van dien uitvoerhandel behouden, voor den aankoop van zijn invoer vooral op Enge land is aangewezen. Het feit dat Engeland niet meer „op goud' Is. is uiteraard bijzonder gunstig voor zijn uitvoerhandel en nu voor zijn Jaarbeurs. Zoo Engeland er nu in kan slagen vele buitenlandsche handelaren naar Londen en naar Birmingham te lokken met het ken nelijk doel hen over te halen het voorbeeld van de landzaten te volgen en Britsch te koopen, terwijl deze zelfde smeekbede om Britsch te koopen, welke tot de Landsbevol- king wordt gericht, meebrengt dat de be leefdheid der buitenlandsche Jaarbeursbe zoekers om Britsch te koopen niet zal wor den gereciproceerd dan komt dat omdat Britsche fabrikaten thans wat de beurs van den buitenlander betreft goedkooper worden aangeboden dan ooit het geval is geweest. Dit is een bijzonder gunstige factor. Jaren lang heeft men in de Engelsche pers en er buiten altijd hoog opgegeven van het wel vaartbrengend effect van de Jaarbeurzen Indien alles juist was geweest wat men in het begin van elk nieuw jaar heeft geschre ven over het weergaloos vermogen der Brit sche fabrikanten de wereld te voorzien van de nuttigste en meest doelmatige en best ont worpen artikelen en over den diepen Indruk, welken de Show op de buitenlanders maakte en over de groote leveringscontracten die bij zooveel honderden werden afgesloten, indien dit alles waar was geweest dan zou Engeland reeds een der welvarendste lan den der wereld zijn, met een groeiende han delsbalans en met geen schijn van nadeel in de balans. Men moet zich afvragen wat het nut is van al die overdreven voorstellingen over tienduizenden koopers uit het buitenland, die Engeland leeg komen koopen, wanneer er toch elk jaar weer de ontgoocheling op is gevolgd. Maar nu zal het wellicht anders gaan nu een op de Jaarbeurs genoteerd artikel b.v. niet langer f 24.20 kost, indien het voor 2 is geprijsd maar slechts f 17.En tcch moet men niet vergeten dat de kooplust dei- buitenlanders evenredig zal zijn aan de mate waarin het zial beantwoorden aan buiten landse hen smaak. De bestuurders van de Jaarbeurs hebben ons voorbeelden gegeven van de vinding rijkheid der Britsche fabrikanten door ons te wijzen op een tafel zonder pooten, die haar normalen stand bewaart met behulp van vier stoelen., op de kleinste automatische piano van de wereld, op kauwgom die geen residu achterlaat in de kiezen en op vier kantje eetserviezen. Maar zulke zaken voltrekken het wonder Hiot. Er is als steeds een Londensche afdeeling, ondergebracht in twee gebouwen, Olympia. waar alle producten van de zoogenaamde lichte industrie prijken en de Whi'te City waar textielgoederen zijn ondergebracht en waar twintig mannequins, gekozen uit de 300 mooiste meisjes van Engeland, in een speciaal gebouwd mode-paleis 700 oorspron kelijke Britsche damesjurken, rob"" en man telpakjes e.d. laten zien. De tweede afdeeling die van de zoogeheeten zware industrie, is ondergebracht in een gebouw in de omgeving van Birmingham. Er zijn 1280 tentoonstellers in Londen met 35000 M2. aan stands, die naast elkaar geplaatst een lengte van zoowat 15 K.M. zouden maken. In Birmingham zijn er 1025 tentoonstellers, 23000 M2. stand-op pervlakte en 11 K.M. standlengte. Een ijverig en nauwgezet bezoeker kan dus gemakkelijk in een dag zijn zoolleer afslijten in Olympia of in een der andere gebouwen. De cijfers leeren meteen dat een kritiek op of een bespreking van het hier gebo- dene op geen stukken na volledig kan zijn. Maar dat zal de lezer ook niet verlangen. Indien hij alle winkels van zijn land gaat bezoeken of hij stelt zich de uitstallingen van een groot warenhuis verhonderdvoudigd voor dan heeft hij een beeld van de Brit sche Jaarbeurs in het hoofd, een beeld tevens dat hij zeer zeker zoo spoedig mogelijk weer wil doen verdwijnen.- Wat hij zal willen weten en waar de verslaggever naar zoekt is iets nieuws of een kenschetsend symptoom van frontverandering van „change of heart" bij de Britsche fabrikanten, nieuwe opvat tingen in constructie en ontwerpen, veran deringen in inzicht omtaènt schoonheid in vorm en methode van afwerking. Ik aan de 7000 M2. vloerruimte in Olympia. die de meubelafdeeling voor haar stands noodig heeft gehad. Wat men er ziet ver tegenwoordigt ongetwijfeld een groote ver betering vergeleken bij 100 jaar geleden, toen dc burger, die het niet te breed had. indien ik mag afgaan op een reeds oud ge schrift van H. G. Wells, zeepkisten trans formeerde tot meubels voor zijn woonver trek. Maar het lijkt alsof vele meubels, thans op de Fair, nog niet geheel aan die nederige afkomst zijn ontgroeid, hoewel het hout met schmink en saus bestreken, thans een oppervlakkige gelijkenis vertoont met Jaco- bijnsch eiken of Koningin Anna's noten. Er is natuurlijk ook echt eiken en degelijk mahonie; maar in zooveel gevallen ontbeert de vorm waarin het is verwerkt en het smeer sel, dat er op is gelegd, alle eerlijke schoon heid, waar van vaklieden, die de zuiverste harmonie hebben weten te bewaren tusschen materiaal en bestemming. Helaas, het zijn uitzonder in gen. De groote ..vooruitstrevende fabriek", die in concurrentie met- bui'en- land metalen moderne meubels heeft ge maakt en het metaal heeft geglansverfd en gemarmerd en gevlamd om het.... te doen gelijken op hout of marmer. De fabrikanten moeten uiteraard rekening houden met den grootsten gemeenen smaak die dan nog vrij laag moet zijn. te oordelen naar de meeste tentoongestelde goederen, waarbr smaak een factor is. In tegenstel ling met fabrikanten in Nederland en Scan dinavië b.v. van glas- en aardewerk meubels en stoffen die zoo vaak goeder, smaak in de dingen van dagelijksch gebruik hebben gebracht en zoodoende den volks smaak hebben verbeterd, schijnen de mees te 'abrikanten in Engeland geen roeping t-" voelen, aldus dc schoonheid op de meest doeltreffende wijze te dienen. In de groote afdeeling voor aardewerk en glas vindt men potten, welker aanblik tranen in de oogen brengt en die den be schouwer doen vragen hoe fabrikanten er mee durven aankomen na het recente voor beeld van de Perzische tentoonstelling, die honderdduizenden heeft geleerd de eerste aesthetische beginselen, welke aan een vaas of een kom mogen worden gesteld. Dit klinkt alles wat afbrekend. Maar ik heb dan cok in de zaken, waarmede een mensch dagelijks in aanraking komt, weinig gezien dat van kunstzinnig gevoel getuig'. En voor den verslaggever, die niet als een handelaar kan afstevenen op een speciale lijn en die lijn beoordeelt naar de populaire vraag, welke er voor kan worden verwacht, is stijl de voornaamste maatstaf. En bij pro ducenten, die met druk gebaar ledikanten aankondigen om het feit dat ze in automo biel-lak zijn afgewerkt of tafels van alumi nium die in niets te onderscheiden zijn van tafels van mahoniehout, heerscht klaar blijkelijk wanbegrip, of om het zachter te zeggen misverstand, over stijl. Engelsche vindingrijkheid en hooge vak kundigheid blijven opmerkelijk, hetgeen ze altijd zijn geweest, in technische en me chanische zaken. Er is altijd veel dat den leek met bewondering vervult. Maar het is niet nieuw. A. K. van R. LETTEREN EN KUNST MUZIEK. Chr. Fanfarecorps „Arfi et Religion! Voor het eerst hoorde ik Donderdagavond een uitvoering van „Arti et Religioni" en ae vorderingen die dit in 1928 opgerichte fan farecorps sedert zijn vorig openbaar op treden gemaakt heeft kan ik dus niet door vergelijking schatten. Ik moet dus uitsluitend afgaan op wat ditmaal in de tuinzaal van 't gem. concertgebouw ten gehoore gebracht werd, en wil dan terstond zeggen dat daarbij e! aardig wat goed was. Vooreerst was de koperklank zeer beschaafd, zoodat ze zelfs in deze betrekkelijk kleine ruimte geen oogenblik door hardheid hinderde; verder waren samenspel en rythmiek zeer te prij zen. Er moet zeker al flink gestudeerd zijn om dit alles te bereiken en den dirigent, de heer F. A. Dekker Jr. komt daarvoor een woord van lof toe. Dat er nog wel eens een klein ongelukje gebeurde, dat b.v. een hooge c onwillig bleek, mogen we hem niet tot een verwijt maken: zelfs in beroepsorkesten komen zulke dingen voor, en A. et R. bestaat geheel uit amateurs. Wel zou ik hem in over weging willen geven het muzikale peil van het repertoire omhoog te stuwen. De Ouver tures en Fantasieën, die ten getale van vijf geboden werden bleven alle zeer laag bij den grond. Voorts schijnt het me wensche- lijk bij zaalconcerten de veelvuldige werk zaamheid van groote trom en bekkens, die in de openlucht als maatgevend element on misbaar zijn, te beperken. Meerdere verdienstelijke solistische ma menten, o.a. van de eerste cornet en van de eerste trombone hebben we kunnen waar nemen tijdens de nummers van het volledige corps; bij die van het uit leden samenge stelde koperkwartet (2 cornetten, hoorn en baryton) kwamen ze nog veel duidelijker voor den dag. Wat dit kwartet praesteerde was werkelijk uit een oogpunt van samen spel. toonvorming en adembeheersching zeer te prijzen; de zuiverheid was ook doorgaans voldoende. De heer Dekker heeft daarmee veel eer Ingelegd. Het eveneens onder leiding van den heer Dekker staande sax-kwartet „Crescendo" was vóór de pauze niet zoo heel gelukkig; de zuiverheid was zoek en in het Rondo van Mozart, dat veel te moeilijk bleek, kwam een heel ganzen-défilé Na de pauze werd er beter geblazen en zoo werden de belde num mertjes van Zaagmans op onderhoudende wijze ten gehoore gebracht. Tusschen de nummers 4 en 5 had de ont hulling van een prachtig vaandel plaats. Daarbij werd natuurlijk gesproken; op zeer geestige wijze door den heer Hofman, daarna door den voorzitter van A. et R. die o.a. mededeeling deed van de benoeming van de dames, die aan het corps het vaandel had den aangeboden, tot eereleden. Veel is er ook gezegd dat meer van huishoudelijk dan van openbaar belang is en dat ik daarom zal voorbijgaan. Met de woorden van den heer Bijkerk, die na afloop van het concert aan dc vereeniging groei en bloei toewenschte, kunnen we accoord gaan; onder de leiding van den heer Dekker zal ze zeker nog hooger kunnen stijgen K. DE JONG. KANTTEEKENINCEN Hollandsche Kunstenaarskring In het Stedelijk Museum van Amsterdam heeft deze vereeniging geëxposeerd. Deze groepeering van veertien werkende leden is in haar geslotenheid misschien de sterkste kunstenaars-associatie die wij op het oogenblik bezitten. Haar tentoonstel lingen. verlevendigd door inzendingen van gelijk- althans niet minderwaardige invités, behooren tot de manifestaties, die wij on gaarne overslaan, al vinden wij niet steeds gelegenheid er verslag over uit te brengen. Ditmaal maak ik een uitzondering. De Haarlemsche kunstvrienden zullen graag weten dat onze oud-stadgenoot Herman Kruyder hier mede exposeert en één van de veertien geworden is, terwijl er Mevrouw KruyderSouman als invitée een zevental werken laat zien. Kruyder maakt den laatsten tijd weer een zwenking in zijn werk door. Zijn drie groote werken hebben misschien de onrust van zulk een zwenking in zich. De „Haan", de „Teef". de Wagenmaker" zijn grootsch opgezette ondernemingen, maar ze dwingen niet Lot bewondering zonder reserves. In kleinere stukken als van Pan den fluitspeler en van den mansbuste tegen den prachtigen achter grond vol rijke illusie, hervinden wij het buitengemeene, het volop levende van Kruy- aer's kleurformaties. die geheel afzonderlijk staan en zijn persoonlijk eigendom zijn. De drie genoemde groote doeken zijn niet zon der persoonlijkheid verre van dien INGEZONDEN MEDEDEELINGEN- a 60 Cts. per regel. en Ruwe Huid van Handen en Gelaat verzacht en geneest men «poedig met Doo* 30, Tube 80 ct. PUROL maar ze hebben voor mijn gevoel iets ver moeids, als hadden ze hun ontstaan meer aan bedenksel dan aan impuls te danken. Wat alles niet wegneemt dat Kruyder ook in dit, voor hem nieuwe milieu, een opmer kelijke en belangrijke figuur is. Men kan hier nu weer de „Schiettent" van Rijke Koch terugzien. De schilderij behoort aan het Rotterdamsche Boy mans Museum en ik zag ze daar voor het eerst op de jongste Kersttentoonstelling. Het is een werk dat door formaat, voorstelling enz. ge schikt is, om voor een bepaalde beweging onder de jongere kunstproducenten repre sentatief te zijn. Bij alle waardeering voor de technische schilderkundigheid, waarvan zoo'n doek getuigenis aflegt, kan ik in dat soort zakelijkheid niets dan geestelijke ar moe zien en ben er geen bewonderaar van. Kunst en foto-montage zijn in het moderne leven elkaar-tot-verwarrens-toe-rakende ge bieden geworden, en het hangt van leeftijd en neiging van den beschouwer af, of diens belangstelling al dan niet tot genegenheid groeit. Bij een schilderij als Willink's „Late be zoekers van Pompeji" kan men zich evenmin gemakkelijk in een beschouwer verplaatsen, die er voor in vervoering geraakt. Eerder in dien ander, die de opzettelijkheid in de naïeviteit ervan niet dan met moeite als product van de twintigste eeuw aanvaardt. Doch het is goed van den Kring ons deze kunst te laten zien, die in ieder geval uit hoogen ernst geboren schijnt. Wij moeten kort zijn, en kunnen slechts enkele namen en werken noemen. Van Else Berg onthield ik ..Kroatische Boerinnen", en een „Likeurstokerij"; van Van Herwijnen iicht-kleurige stillevens, met fijne qualiteiten soms. Dietz Edzard is een fijnling, zonder slap te worden, waar telkens gevaar voor schijnt. Van Moolhuizen heb ik een drietal land schappen, om een eigen, ietwat ouderwetsch accent zeer kunnen waardeeren. Jan Sluyters en Matthieu Wiegman handhaven zich, even als Piet van Wijngaerdt, welke laatste in „Madame Chrysanthème" in het room-witte van het vrouwen-gelaat weer eens de prach tige peinture laat zien waartoe hij in staat is, als hij zich concentreert. In 't kort: een tentoonstelling die men moet gaan zien. J. H. DE BOIS. Het onderwijs en het Friesch. De taal is de leiband, waaraan ieder nieuw-geboren mensch tdbtend zijn weg in het leven zoekt. Ze is meer dan wat klanken en woorden, ze is het meest eigene wat menschen bezitten en wat ieder op eigen wijze hanteert om naar builen iets van zyn gedachten, van zijn wenschen, zijn emoties kenbaar te maken. In een lang groei-proces maakt ieder zich met zijn taal vertrouwd, eerst, in zijn prille jeugd, dient ze hoofdzakelijk om zich wat in de wereld te oriënteeren dan meer en meer wordt ze een mogelijkheid om indrukken uit die pas ontdekte wereld weer te geven, een mogelijkheid die bij sommigen tot groote hoogten cn subtiele onderscheidingen leidt. De taal is de mantel van de ziel. de eenige verschijning waarin we haar kennen en ieder maakt zich in de loop van zijn leven de mantel die hem het best past en waarin hij zich het best kan bewegen. Wie zich plotseling moet gaan bewegen ir. een taal, die niet de zijne is, al kan hij haar min of meer beheerschen, voelt eerst indirect de begrippen op zich inwerken, het grijpt hem niet onmiddellijk, het spreekt niet direct. Maar als volwassen mensch, die zich in het leven gevestigd heeft en bovendien de sterke basis van een eigen taai heeft, valt het hem niet moeilijk die tegenstand te overwinnen Moeilijker 1$ in dit opzicht het Friesche plattelandskind er aan toe. De taal waarin het in het leven werd binnengeleid was Friesch, het medium waardoor hij de dingen om zich leerde onderschelden cn met elkaar in verband brengen was het Friesch. Hij denkt in het land van het leven, doet hij gesteund door het Friesch, de band die hem met wat om hem heen is. bindt, is het Friesch. Juist op het oogenblik. dat hij zich wat zekerder gaat voelen, dat de eerste pri mitieve basis voor zijn leven is gelegd en hij er zich wat in thuis voelt, gaat hij naar de school, die hierop verder kan bouwen neen, die hem zijn veiligste makker, zijn taal af gaat nemen cn hem nieuwe begrippen, nieuwe dingen als lezen en schrijven en reke nen bij wii gaan brengen met behulp van een taal, die de zijne niet Is. De overgang van he: vrije buitenleven, naar dc aan lesuren gebon den school is voor plattelandskinderen tc al voel grooter, dan voor stadskinderen. Ik herinner me het verhaal van een onderwij zeres, die op haar verjaardag overstroomd werd met goede gaven: de één nam eieren mee van de kippen die hij iedere dag voerde, een ander bracht appelen, die de vrucht- boomen bij zijn huis rijkelijk droegen, een was er zelfs die een door moeder zelf ge bakken pannekoek voor „Juf meebracht. Op een stadsschool had juffrouw hoog stens als ze erg lief was wat bloemetjes ge kregen. waaraan ieder ordelijk het zijne had bijgedragen uit vader's portemonnaie. Het kind van bulten leeft anders cn denkt anders, er is meer natuur en minder orde lijkheid en regelmaat in hem. Maar bij dez: overgang komt als heftigste schok, het ver lies van de vertrouwde taal, de noodzaak om al het veroverde weer los te laten in de uren van op school zijn. Thuis kan hij Friesch praten, op school wordt hij in het Hollandsch aangesproken, en moet hij leeren met behulp van de Hollandsche taal. Hij is stil cn ver legen. kan zich slecht uiten. De mantel der taal. die hij zich zelf bezig was te maken, wordt hem weer afgenomen, nog voor hij ge reed was en alleen maar afgenomen voor de schooluren. Hij moet een vreemde taal leeren. nog oor hij de eigen taal meester is en dus zonde, een goede basis, wat aan het Hol landsch waarvan hij zich langzamerhand gaat bedienen zeer wel te merken is. Niet zonder reden klaagt den heer Dijlostra in zijn brochure over het taai-onderwijs op de Friesche scholen, dat we op deze wijze meer bederven, dan we denken: ,.in natuerlik groei- oroces forsteure wy det it raer is. Ik woe om in Ijeaf ding, det it sichtber wier. 1-vet wy bidjerre, er. det wy it oaren sjen litte koene". Dat is het trachten var. de Friesche beweging anderen te laten zien hoe erg het is en hoe- bedenkelijk hier met kinderen wordt ge ëxperimenteerd. Hoe denken die anderen en hoe denkt de regcering erover? Daarover een. volgende keer. Vx. S. Ten einde ieder in de gelegenheid te stellen zijne woning op voordeelige wijze met een nieuw aanzien te schenken, geven wij vanaf ZATERDAG 5 MAART tot cn met MAANDAG 14 MAART Beliangscis''! 20°/0 KORTING Stalen worden op aanvrage thuis bezorgd VAN HALEM Co. (n.v) COMMISSIONAIRS IN EFFECTEN Lid van den Bond voor den Geld- en Effectenhandel Onder beurstijd kan op de uitvoering van orders ge wacht worden. SCHOTERWEG 3 HAARLEM Telefoon 13370 - Het *ou inderdaad wonderlijk zijn. wunncer Opticien VINK niet volledig gesorteerd was In de nieuwste Ame- rikaamtche brilmonturen, met hoog bevestigde oorveeren en vrijstaande neusbrug. Zooals vanzelf spreekt, vindt U ook hierin MJ Opticien VINK allo goede modellen In prachtige kwaliteit en keurige uitvoering tegen do laagste prijzen. SPEKSTRAAT nummer EEN Voor repnratiën ook Dr. T)irk Bakker- lann SI, BloementlHal. Dat komt slechts eenmaal dat komt nooit weder WARMOESSTRAAT 8 MORGEN 10 UUR VERKOOPEN WIJ: Wollen heerensokken van f2 25 voor 49ct. Wollen dameskousen van f2.60 voor 95 ct. en 65 ct. Prima Eng zwarte sajet 1 ons knot van f 1 20 voor 36 ct. Pracht zijden kousen van f 1.25 voor 63 ct. Heeren zakdoeken 10 ct. Pracht borduursels van 60 voor 11 ct p el D.M C. artikelen HAAST VOOR NIETS Wollen Jaeger pantalons of borstrokken merk K.W.O. van f 7 50 voor f 2 99 Sluiting onherroepelijk 31 MAART WARMOESSTRAAT 8 RADIOBOUWERS!!! Dc XJECWE groote Raillo- EUllage van: Is oen \v\lti; wmlpftlj i""r 11.11. RADIOLIEFHEBBERS. De Mi l WSTE Aniu. icn. I>c UITGEBREIDSTE keuze. De LAAGSTE prijzen. Dc meest technische voorlichting. ALLEEN ZIJLSTRAAT 11-13-15 bij de brug. HET ADRES VOOR HAARLEM en VERREN* OMTREK! Onze wereldberoemde LOK WE RADIOTOESTELLEN van SS., zijn ONOVERTREFBAAR! BIJ HET AANSCHAFFEN VAN EENM VRACHT- of is het zaak te zorgen, dat U ook verzekerd zijt, een goede carrosserie te krijgen. Goede carrosserieën, in de nieuwste modellen, levert in korten tijd SPAARNWOUDERSTRAAT 24—26. De nieuwste modellen Cabines voor radig voor Ford, Willys Six, Opel en Chevrolet truck. TELEFOON 13119. GRAM0PH00NPLATEN BIBLIOTHEEK. 20 nummers of 10 platen per weck, naar eigen keuze, voor slecht f 1.of 50 ct., dc nieuwste nummers. Opruiming van platen a 25 ct., 50 ct., ruilen van platen a 10 ct. REPARATIES aan alle muziekinstrumenten onder garantie. Den eenen dag gebracht, den anderen klaar. MUZIEKHANDEL BREESTRAAT 24. Prima Engelsche Colbert Costumes moderne dessins, hetere kwaliteiten. Verkoopprijzen f 75. 65.55.Reismonster«. THANS VOOR HALVE PRIJZEN VERKOOP. U kunt profitecren Komt U even kijker PIJNTOREN- STRAAT 5, gelegen hij de Zijlbfftg» lichter Kfnderhuissingei, oud terrein Prcvinairc. Japonnen en Schorten naar maat Boorden - Manchetten HET AMERIKAANSCKE HUIS 2.1 HurtclJ(»rU*trimt 21 UW ADRES voor; Steeds groote Bortccrlng Lngc prijzen Speciale afdeeling Bedrijf skleedlng Coulante en vakkundige bediening. HET AMERIKAANSCHE HUIS 25 Bur (cl jnrl-vMrn.it Tclcf. 13131) Tel. 1343D JACK MORRIS Voorheen Spaurnc 60 PHILIPSTOESTEL 2534 125.— LUIDSPREKER 2010 IU.50 141.30 Nu voor contant geld, zoolang do voorraad strekt Ito.— onder do volle garantie. Br. no. 1966 bur. van dit blad. 10 p. dik Holl.Rundvet 2.50 3 pond mager Spek 1.00 p. Dikke Reuzel 0.9 5 Varkenscarbonade 0.33 Magere Hamlappen 0.43 Fricandeau 0.48 Gekookte Worst 0.40 Lever-, Bloedworst p. 0.30 Kalfstongen p. stuk 0.40 Kalfalover per pond 0.60 HOLL. RUNDVLEESCH Doorregen lappen 0.38 Magere Lappen 0.48 Gehakt half om p. pd. 0.35 Rlblapp. of Roll. p.p. 0.53 Draad»! ukjca p. pd. 0.53 Kalfslappcn 0.65 Kalfsfricandeau 0.80 KRUISWEG 37 hij het Station Profiteert van onzen uitver koop! - sensatii;pri.»zi:ni It ADIOKASTEV haast voor niets! zie de etalages! ALLEEN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 11