Johann Wolfgang von Coethe. HISTORISCHE VROUWENFIGUREN. JOSEF HAYDN. ■5 ZATERDAG 5 MAART 1932 BIJVOEGSEL VAN HAARLEM'S DAGBLAD Bij de herdenking van zijn sterfdag. 1832 1932 „Es kann die Spur von meines Erdetagen Nicht in Aeonen untcrgch'n!" De gansche wereld herdenkt Goethe In deze maand, valt de datum dat hij hon derd jaar geleden scheidde uit een leven, dat zoo volkomen zuiver en gaaf geweest was, als weinigen het geleefd hebben. En waarin hij de menschheid zoo ontzaggelijk veel gegeven heeft. 22 Maart stierf de grootste Duitsche dichter, een der machtigste denkers der we reld. Ieder, die wel eens in Frankfurt geweest is, kent daar het Goethe-Haus. Daar werd Johann Wolfgang von Goethe den 28sten Augustus 1749 geboren. In een oude prachtige stad met een levende folklore. Zijn vader was een bekend rechtsgeleerde, bemiddeld, ontwikkeld. De opvoeding van zijn zoon en die van zijn dochter Cornelia heeft hij zelf ter hand genomen en zeer zeker was het een goede opvoeding, die hij hun gaf, maar het vermogen om de kinderen door lief de aan zich te binden, had hij niet. Goethe's moeder daarentegen was een warm liefheb bende. vroom-opgewekte vrouw, die boven dien dichterlijk en rijk aan fantasie was, een goede vertelster. Zij heeft grooten invloed op de vorming van den jongen Goethe geoefend. Hoe beider invloeden samen werkten schetst hij zelf: Vom Vatcr hab' ich die Statur Des Lebens ernstes Fuhren; Vom Mütterchen die Frohnatur Und Lust zu fabulieren. Dat de jonge Goethe bijna zijn geheele op leiding van zijn vader kreeg had nog een ge volg: schoolkameraden kreeg hij niet en de tijd, die hij anders zeker met hen zou heb ben doorgebracht, was hij nu te vinden in zijn vaders bibliotheek. Deze was welgevuld, maar de boeken stonden Johann Wolfgang en zijn zusje weinig aan. voortbrengselen van een rationalistischen tijd waren zij hun te weinig lyrisch, te verstandelijk. Maar Klop- stock's Messias, het lievelingsboek hunner moeder, verslonden zij, en tot zijn groote ontsteltenis moest de vader bemerken, dat zij het hem antipathieke boek bijna uit het hoofd kenden. Toch waren er nog andere boeken, die de belangstelling van den jongen wekten in de bibliotheek, oude volksverhalen, zooals Tijl Uilenspiegel, de Vier Heemskinderen, het ver haal van den toovenaar dr. Faustus. Frank furt was zeker de geschikte stad om tusschen haar oude gevels de herinnering aan dit alles levendig te houden, de sfeer er van te be waren in de middeleeuwsch aandoende- buur ten, waar alles nog eens doorleefd kon wor den. Zoo werd in zijn jeugd al een hechte grond slag gelegd voor Goethe's litterairen smaak. Van 1756 tot 1763 woedde de 7-jaxige oor log. Er kwam inkwartiering en de Goethe's hadden het geluk, dat in hun huis een kunst lievend Fransch officier gelegerd werd, de Graaf de Thoranc, die den jongen den toe gang opende tot den schouwburg. Een lieve- lingswensch ging daarmee in vervulling. Het tooneel had van zijn vroegste jeugd zijn groote belangstelling gehad. Dan komt de studietijd in Leipzig. Van Leipzig had hij groote verwachtingen, maar de Universiteit viel niet mee. Het was er dor. het onderwijs was er verstard in de verlichte denkbeelden, die zooveel nieuws hadden moeten brengen, Goethe miste er die levenstinteling, die hem zelf bezielde. Zelfs Gellert stelde hem teleur. Anders was de stad zelf. het kleine Parijs, zooals hij haar noemt, toppunt van elegance, minder provinciaal dan Frankfurt. Hij werd er meer wereldburger. Toch kon op den duur de oppervlakkige Fransche geest van Leipzig een ernstig strever als Goethe niet voldoen. Hij was er van 1765 tot 1768. ziek keerde hij hij naar Frankfurt terug. Een ongeregelde leefwijze had hem veel kwaad gedaan. De gedichten uit den Leipziger tijd hebben nog niet veel waarde. In Frankfurt was nu het voornaamste: rust houden. Ervaring en overdenking leiden nu vanzelf tot een verdieping van levensbe schouwing. Mystiek en natuurphilosophie vroegen zijn aandacht. In artistiek opzicht beteekent het verblijf in Straatsburg in 1770 en '71 een beslissende wending. Straatsburg op den rand van de gebieden van Fransche en Duitsche bescha ving, leerde hem veel. Hij zag er, hoe de Fransche cultuur op hoogere trap gestegen was dan de Duitsche. Hij promoveerde er. Maar bovenal: Hij ontmoette er Herder. Her- dor was de ontdekker en de herschepper van de Duitsche volkspoëzie, hij was het die Goethe de oogen opende voor haar waarde, die hem deed inzien, dat elke dichtkunst voortkomt uit het volk zelf en weerklank vindt in het volk. Te Straatsburg werd Goe the zich zijn genie bewust, hij leerde er, dat alle navolging verwerpelijk is, en dat het aankomt op eigen scheppingskracht. En wan neer nu nog in onze volksscholen zijn ,Hei- denröslein" geleerd en gezongen wordt, dan is dit een bewijs, dat Goethe de doelstelling van Herder goed begrepen heeft. Wat hij nu schiep waren zuivere voortbrengselen van eigen, van goed Duitschen bodem. „Heidenröslein" herinnert nog aan een an dere geschiedenis: zijn verhouding tot Frie- derikc Brion, de domineesdochter uit Se- senheim. van wie hij tenslotte te veel ver schilde om met haar een verbintenis voor het leven aan te gaan. De geschiedenis is hem lange jaren een roden tot heftig zelfverwijt geweekt en in -Oioh'Umg und Wahrheit", .Göte von Ber- iic.hingon". ..Faust", overal Staat de figuur van Fr:cderikc op den achtergrond. Terug in Frankfurt wend Goethe beheerscht door den grooten scheppingsdrang van zijn genie. Wij kunnen met recht spreken van zijn Sturm- und Drangperiode Hij put uit het Duitsche nationale leven der vijftiende eeuw, een kring van jongeren schaart zich om zijn persoon en richt aich naar zijn voor beeld. ..Göte von Berlicliingen mdt der ciscrnen Hand'" is het eerste belangrijke resultaat van zijn arbeid; het, grooisöhc lhitsorische drama vol van revolutionair sentiment, dat hem ineens beroemd maakte. Al de kenmer ken van den Sturm- und Drangtijd draagt het, de oude regels van tijd. plaats en han deling zijn totaal verwaarloosd, het stuk is niet op te voeren, omdat het tooneel niet minder dan 54 maal wisselt. De jongeren bewonderen het In hooge mate en talloos zijn de navolgingen. Niemand lieoft het suc ces ook maar geëvenaard. Goethe bekleedde nu eenigen tijd een be trekking bij het gerecht in Wetelar. Voor Charlotte Buff, de verloofde van een zeer in- tiemen vriend, koestert hij een hopelooze liefde. Deze en andere soortgelijke onder vindingen leidden tot de schepping van den in den bloeitijd der romantiek verafgoden j romanfiguur „Werther". ,,Die Leiden des Jungen Werthers" had een geweldig succes en wederom werd het door tailoozen nage volgd. Dan komt .Faust". De Wetzlarsche en Frankfurter jaren, tus schen 1771 en 1775 zijn Goethe's productief ste periode. Ontzaggelijk is xijn scheppings kracht op elk gebied. Zijn levenswerk ..Faust" waarvan hij reeds jaren ontwerpen met zich omdroeg, hoofdstukken had geschreven, waar aan hij nog jaren later zou werken, s er cc bekroning van. De Gretchentragedie, de fi guur van Mophisto, het grijpt al.es zoo diep m het leven van hun schepper terug, dat een Faust-studie zonder een studie van de gan sche levenshistorie van den dichter een voudig niet mogelijk is. In Faust openbaart niet alleen de histo risch-geschoolde dichter, maar ook de over weldigende denker die Goethe is. zich op zijn schoonst. Behalve het eerste deel van Faust ontstaat in deze tijd „Egmont", het uit de geschie denis der Nederlanden getrokken historische drama, welks gegeven ook Beethoven in spireerde. De belangrijkste .wending in Goethe's leven komt met: Weimar. De hertog Karl August van Sachsen- Wekmar noodigde den dichter aan zijn hof en Goethe, die zich graag een levensdoel gestexi zag. aanvaardde de uitnoodiging en het ambt. dat de hertog hem aanbood. Hij kreeg deel aan het landsbestuur en weldra was hij eerste minister, Nu zien wij Goethe in de groote veelzijdigheid van zijn genie. Als kunstenaar stelt hij ziöh de taak den hertog op te voeden tot een ontwikkeld vorst, als regeerder toont hij zich allerminst- een di'lettamt. zeer veel hebben de landhuishoud kunde, de mijnbouw, de wetenschap ook. aan hem te danken. Hij deed belangrijke onderzoekingen op optisch, op natuurhisto risch gebied en op dat der kleurenleer, de geneeskunde bracht hij vooruit door zijn baanbrekend werk. Hechte vriendschap ver bond hem weldra met den vorst, met Wie- land, Hei-der ook weer. Hij, de zelf nog amper dertig-jarige., heeft een grooten steun ge vonden bij de fijnvoelende hofdame Char lotte von Stem. de ..Lida" van zijn lyriek, de heldin uit vele zijner gedichten. Weimar vormde Goethe tot den meest volmaakten denker cn mensóh. ..Wilhelm Meisters Le-hrjahre", „Iphigenie auf Taüris" getuigen va.n een heel wat dieper levenservaring dan Göte. Van Sturm- und Drang is geen sprake meer. Zijn Italiaansche reis is het gevolg van een onoverwinnelijk verlangen naar het Zuiden. En de aanleiding tot een totaal gewijzigde litteraire belijdenis. De in Straatsburg aan den voet van Erwin von Steinbaohs Munster gegroeide bewondering voor de gofchiok maakt nu plaats voor een vereoring der klassieken, der BtiaMaansche meesters. „Torquato Tasso" is daarvan het getuigenis. In Weimar terug bekleedde hij niet opnieuw alle vorige ambten. Doch hij beheerde er den schouwburg en vond voor het overige in huiselijk geluk aan de zijde van Christiane Vuiplus langen tijd voldoende bevrediging. In 1789 werd zijn zoon geboren. Belangrijke onderzoekingen, in het bijzonder over de evolutieleer hielden hem genoeg beaiig, bo vendien was de richting, die de letterkundige voortbrenging mede or,der invloed van de Fransche revolutie gegaan was. er niet naar om zijn belangstelling te verhoogen. Do dichter Goethe zweeg. Des te belangrijker is in deze periode de vriendschap met Schiller. Een aanvankelijke antipathie tegen Schil lers werk was zelfs bij de persoonlijke ken nismaking niet geheel verdwenen. De warme vriendschap, d:e beide grooten tien jaar lang aan elkaar verbond, groeide slechts langzaam maar was er des te hechter om. Beide na turen verschilden aanmerkelijk en het is eerst nadat Schiller zijn Sturm- und Drang tijd gehad heeft, dat- belden tot elkaar kun nen komen. De innige vriendschap duurde tot Schiller's vroegen dood in 1805. Behalve de 400 epigrammen (XenlenF die zij te samen hebben uitgegeven, vonden zij elkaar in litteraire critiek. in de Musenalmanach, in wederzijdschen steun aan het tooneel. De dood van Schiller heeft op Goedhe eer diepen indruk gemaakt. Het duurde lang, voor hij zich hersteld had. doch daarna z:en wij Goethe in zijn ouderdom toch opnieuw tot groote schep pingskracht komen. Het belangrijkste van alles, dat nog tot stand komt, is het twee-e deel van Fans' minder helder van stijl weliswaar dan het eerste en al zeer moeilijk te begrijpen dioch voor wie er toegang In kreeg door een diepe kennis van Goethe's leven een bron van rijke gedachten. Met de voltooiing van Faust achtte Goethc een zware last van zich afgewenteld, wat hem verder nog te leven overbleef, beschouw de hij als louter toegift. Een autobiographic heeft hij ons gegeven „Dichtung und Wahrheit". In 1828 was zijn vriend de hertog gestor ven. steeds eenzamer bleef Goethe te Weimar achter Doch het verdeelde Duitsdhland zag Sn hem dc verpersoonlijking van wat samen bond. en voor hen. die do kunst dienden word Weimar eon Mekka Goethe was 82 jaar, toen hij het waardige hoofd voor altijd ter ruste legde. Hij. dc vorstelijke figuur, is in een vorst en- graf begraven. EEN ARCHITECTUUR-BIBLIOTHEEK. In Hollywood is een ..bibliotheek", waarvan de werken, soms wel anderhalvcn meter hoog, zeer veel geraadpleegd worden in de film industrie. Een gebouw van ongeveer honderd vierkanten meter grondoppervlakte en twee verdiepingen hoog is er mede gevuld en der tig man zijn met het onderhoud belast. De werken zijn evenwel geen boeken, maar afgietsels van architectuurdetails. Wij sehrij ven hier over een archief van de architecto nische afdeeling der Metro Goldwyn Maver studio's. Door deze inrichting kan een regis seur, die een gebouw volgens een of anderen bouwtrant wenscht, dit binnen twee of drie dagen opgetrokken krijgen. Het bevat afgietsels, waarnaar pilaren, voetstukken, poorten en andere architectoni sche details gegoten kunnen worden Er zijn Ionische. Dorische en Corintische zuilen, zui ver gecopieerd van de origincelo Gricksche voorbeelden in het Parthenon of Acropolis; fijne exemplaren van beeldhouwwerken uit de Tja Mahal in Agra: authentieke copieën van Egyptische bouwkunst, uit den tijd van Pto- iiiiiiiniinniii Héloïse. Waai- waren zij geboren, waar stierven zij, wat voor menschen waren die twee, die al tijd zoo in één adem genoemd worden? Abélard en Héloïse! Wie kent niet hun namen? Maar wie kent er hun geschiedenis, historisch juist, ontdaan van alle schoone, maar onware franje, die dc overlevering nu eenmaal gaarne juist aan figuren als die twee hecht? Wie was Abélard? Wie was Hé loïse? Abélard was, toen hij Heloïse leerde ken nen, acht en dertig jaar oud, één van de beroemdste geleerden van Frankrijk, maar tegelijkertijd qua uiterlijk een zoo aantrek kelijk mensch, dat hij van zichzelf en zonder eenige overdrijving kon getuigen, „dat hij van geen vrouw, die hij zich zou willen verwaardigen te gaan liefhebben, een weigering te duchten had". Het was waar. Welke vrouw in Frankrijk zou zich niet ge lukkig geprezen hebben de liefde te kunnen winnen van Abélard. meer bekend staande onder den naam van Maitre Pierre0 Welke vrouw zou het in haar hoofd gehaald heb ben de liefde te weigeren van den zoo jong al beroemden filosoof, die op drie en twintig jarigen leeftijd zijn leermeester. Guillaume de Champeaux. hoofd van de aartsbisschop pelijke Nótre Dameschool in Parijs over ze kers leerstellingen aanviel, en het hem na eenige jaren zoo moeilijk had gemaakt, dat de arme leermeester in 1113 eieren voor zijn geld koos en het veld ruimde door een be noeming tot bisschop va,n Ch&lons aan te nemen? Het is de moeite waard om het leven van Abélara even na te gaan, en te besef fen dat het waarlijk niet de eerste de beste was. die de liefde van Heloïse, de zeventien jarige nicht van den kanunnik van de Nötre Dame wist te winnen. Abélard werd In 1079 in het dorp Palais. niet ver van Nantes, geboren als zoon van een landbezitter, en daar zijn vader erop gesteld was zijn zoons een behoorlijke wetenschappelijke opvoeding te geven, zwierf Abélard van de eene theo logische school naar de andere, was een tijd lang leerling van Jean Roscelin. den scholas ticus, die later als ketter uit het land ver jaagd werd. en kwam tegen het begin van de twaalfde eeuw in Parijs aan. waar hij op de bovenvermelde manier zijn leermeester het vuur aan de schenen legde. In 1102 opende hij in Melun zijn eerste eigen school, in 1117 of 1118 kwam hij ten tweeden male naar Parijs en ontmoette er in Heloïse, die om haar charme, geest en wetenschap wijd ea zijd beroemde en door haar oom opgevoede nicht van den kanunnik van de Nótre Dame. Zijn noodlot. In minder dan geen tijd deed hij den oom het aanbod om de nicht, in ruil voor kost en inwoning in het kanunniken huis. alle geheimen van de filosofie bij te brengen, en de oom, die trotsch was op zijn knappe nicht, die zoo jong al beroemd was en gul een deel van den glans van haar roem op haar ouden oom afstralen deed. greep het aanbod met beide handen aan. Wat verder te vertellen? De oude, oude geschiedenis, die altijd weer nieuw is.Het is de vraag, of ze voor Abélard heelemaal nieuw was, maar voor Heloïse moet een hemel van gouden verwachtingen zijn open gegaan, en wat belangrijker is zij heeft het bestaan om de deur van dien he mel door alle moeilijkheden heen altijd op een kiertje open te houden, want, zooals het altijd gaat, de moeilijkheden kwamen maar al te gauw. De oom begon achterdoch tig to worden toen het al te laat was en zijn tegenstand en spionnage wakkerden de liefde van het tweetal alleen nog maar aan. Abélard moest het huis verlaten: kort daarop kreeg hij een schriftelijke boodschap van Heloïse. die hem tot nadenken stem de, en het resultaat van dat nadenken was, dat Heloïse op een nacht onverhoeds uit het huis van haar oom, en zelfs uit Parijs ver dween en een onderkomen vond bij een zus ter van Abélard in Bretagne, waar haar een zoon werd geboren, dien zij den wonderlij ken naam van Astrolabium, of Sterremeter gaf. Abélard had intusschen in i'arljs heel wat te stellen met den woedenden oom, die pas kalmeerde, toen Abélard beloofde He loïse te trouwen, evenwel op voorwaarde, dat het huwelijk geheim zou blijven. Dit met het oog op de in 1074 door paus Gre- gorius VII uitgevaardigde bul. waarbij het celibaat vereischte werd gesteld voor het bekleeden van hoogere kerkelijke ambten. Abélard was zeer zeker niet van plan zijn eerzucht paal en perk te stellen ter wille van Héloïse, en geheimhouding van zijn hu welijk leek hem een zeer geschikte wijze om de klip to omzeilen. Een nobele gedachte was het zeer zeker niet. Als Héloïse die be weegreden ook maar in de verste verte had kunnen vermoeden, had zij zeker geweigerd Maar Heloïse had zelf nog andere beweeg redenen om pertinent te weigeren Abélard te trouwen, en het moet gezegd worden, dat de hare heel wat nobeler en onzelfzuchtiger waren. Zij wilde niet, ter wille van een we reld, waar ze geen respect voor had, Abélard berooven van zijn kansen op den nog veel grooteren roem en de erkenning van dien roem. die volgens haar zeker voor hem zou den zijn weggelegd; zij vond Abélard een te groot man om door een trivialen band als die des huwelijks gebonden te worden: zij wilde hem bovendien niet van zijn vrijheid berooven. Wat haar zelf te wachten stond, als zij ongetrouwd bleef, telde ze niet. He' is een feit. dat uit het bovenstaande maar al te duidelijk blijkt, dat Heloïse alleen maar lief had. Abélard had ook lief. maar hij re kende ook. Trouwen? Dat beteekende mo gelijk den kans op vooruitgang verspelen Niet trouwen? Dat beteekende zeker zich in Parijs onmogelijk maken. Het eerste leek ten slotte het beste, cn Héloïse gaf toe onder bittere tranen. De kleine Sterremeter werd onder de goede zorgen van AbélarcLs zuster in Bretagne achtergelaten cn de ge lieven trouwden in stilte In Parijs, vatten het oude leven weer op. en zagen elkaar zelden. Alleen de wereld was er ook nog. Er werd gefluisterd, gelachen, zelfs hardop gepraat en ten slotte vond de kanunnik het geval zoo pijnlijk worden, dat hij aan ieder, die het maar hooren wilde, vertelde, dat Héicse en Abélard wettig getrouwd wa ren. Nieuwe slag voor Abélard. maar nog grooter voor Héloïse! Zij ontkende, dat er een huwelijk had plaats gevonden en noo digde hooghartig iedereen, die er maar be hoefte aan had. uit om haar te belasteren cn te hoonen. Abélard zweeg. Dat wil zeg gen, hij deed niet. wat hij had behooren te doen. maar hij hielp Héloïse wel ten tweeden male uit het huis van haar oom ontvluchten, cn verschafte haar een onderdak in het klooster van Argenteull. Het schandaal hield daarmee natuurlijk niet op. en toen het eindelijk zijn toppunt bereikt had, nam ock Abélard de monnikspij aan. en trok zich terug in de abdij van St. Denis. Intusschen had Heloïse vrijwillig den sluier aangeno men. zonder evenwel ook maar een oogen- blik den man te vergeten, dien zij tot haar dood toe zou blijven lief hebben. En hem. dien het tot nu toe zoo meegeloopen was in het leven ,liep nu alles tegen. Bernhard, abt van Clairvaux, hiel hem over eenige van zijn leerstellingen zoo aan, dat het slot was, dat Paus Innocentius II Abélard als een ketter het stilzwijgen oplegde. Ten einde raad vatte hij het plan op. den paus per soonlijk van deze dwaling te gaan genezen, werd echter onderweg van zijn vermetel plan afgebracht door den abt van het klooster Cluny. die ook een verzoening tusschen hem en Bernhard van Clairvaux tot stand bracht De laatste jaren van zijn leven bracht hij door in het klooster van Chalons, een gebro ken. ziek, afgeleefd man. die in 1142 stierf Héloïse zag hem in al die jaren nog eens. In 1929 werden de nonnen van Argentcuil uit hun klooster verdreven. Abélard wist van den bisschop van Troves voor Héloïse en haar kloosterzusters het oratorium Paraclct te verkrijgen, dat in 1136 tot abdij verheven werd, met Hélcse tot abdis. Zij was een voortreffelijke abdis, maar zij was een be tere eehtgenoote. Toen haar een afschrift van Abélards beroemden zelf-biografischen brief aan een vriend in handen kwam, ging de hemel, waarvan de deur toch steeds nog voor haar op een kier was blijven staan, weer wagenwijd open. en zij schreef Abélard haar beroemde brieven, die door hem maar zeer koeltjes en op zalvenden toon beant woord werden. Waarschijnlijk vond hij, dat zij eigenlijk de oorzaak van al zijn ongeluk geweest was. Héloïse stierf in 1164, en werd begraven naast haar man, dien zij verzocht had in Paraclet te mogen begraven. In 1792 werd de abdij opgeheven, en het stoffelijk overschot van de twee gelieven werd bijgezet op het oude Pière Lachaise in Parijs. Wat Heloïse betreft, waren zij geestelijk nooit gescheiden geweest, en waar zU onvoorwaardelijk in Abélard is blijven gelooven, heeft zij ook verreweg het makkelijkst te dragen èn het mooiste deel gehad van het geluk en het ongeluk, dat hen tweeen op aarde bescho ren was Abélard had slechts geloof in zich zelf. en dat heeft de wereld hem niet ge laten WILLY VAN DER TAK lomeus; ook moderne. Renaissance, anti-ek- Europecsche. Chineesche. enz. „Wij maken foto's met een speciale camera, waarvan de schaal bekend is, verklaart de leider van deze afdeeling. Hierop maken wij een verdeeiing van vierkantjes, beeldhouwers copieeren hiervan een model, dat gebruikt wordt om een vorm te maken. Het werk is zuiver mathematische reconstructie. Als wij een vorm hebben, kunnen wij zooveel afgiet sels maken als wij noodig hebben. Zoo kregen wij b.v. eer. foto van een beeld van de Hindoe Godheid Vishnu, opgenomen met een speciale camera. Hierna hebben wij het tot in de kleinste details zuiver gecopieerd voor de film „Mata Hari". waarin Greta Ga l bo cn Ramon Novarro optreden. Voor Ramon Novarro's film „De zoon van don Radjah" werkten wij weken lang aan de tails van de Taj Mahal. De origincclon waren gebeeldhouwd in marmer en albast. Door spe ciale mengsels te gebruiken konden wij de af gietsels geheel in overeenstemming brengen met het origineelc materiaal. Het copieeren van beelden vereischt zeer ingewikkelde fotografische opnamen. De ca mera wordt achtereenvolgens onder bepaalde hoeken rond het beeld geplaatst op den jutsten afstand, die overeenkomt met de schaal. Dc beeldhouwer werkt volgens deze foto's en door het volgen van de maten is hij in staat de copie zuiver tot op een onderdeel van een millimeter af te leveren. Voor de opnamen van Ben Hur werden honderden modellen van Romeinsche archi tectuur gebruikt o.a. details van een Romein sche arena, waar de rennen gehouden wer den. Feestelijkheden ter zijner gedachtenis. iVan onzen Weenschen correspondent) WEENEN. 1 Maart. Reeds thans is men druk bezig met dc voorbereidingen voor dc feestelijkheden, welke ter herinnering aan het feit, dat dc groote componist Josef Haydn tweehonderd jaar geleden geboren werd, in verschillende plaatsen in Oostenrijk plaats zullen vinden. Op den eenendertigsten Maart 1732 aan schouwde Haydn het eerste levenslicht in een armoedig en schamel huis in het dorpje Rohrau in het Burgenland. waar zijn vader wagenmaker was. Op den achtentwintigstcn Maart zullen in het kleine dorpje feestelijke vlaggen waaien. De vorstelijke aartsbisschop van Weencn. kardinaal dr. Piffl, zal er des voormiddags in de kleine parochiekerk een eercdlenst leiden, waarbij Haydns in 1799 gecomponeerde „Thercsienmessc" ten gehoore zal worden gebracht. Daarop volgt dan een plechtigheid voor en in het geboortehuis van den grooten toondichter, aan welks voorgevel een portret- plaquette van den meester van dc hand van den beeldh-i wer Rudolf Schmidt onthuld zal worden. Deze plaquette zal het derde her- innerlngsteeken zijn, dat den gevel van dit huls .versiert, want men heeft er reeds twee stecnen met opschriften aangebracht. Dc president van de Oostcnrijksche republiek en enkele leden van dc regeering zullen het woord voeren, de „Ostmarkische Stinger- bund" zal op de binnenplaats van het huis een eikeboompje planten en het Oostcnrijk sche staatshoofd zal voor het monument van Haydn, dat zich sedert het jaar 1793 in het park van het naburige eeuwenoude slot van de grafelijke familie Harrach bevindt, een krans neerleggen. Op den derden April zullen te Eisenstadt, dc hoofdstad van het Burgenland. waar Haydn een groot gedeelte van zijn leven heeft doorgebracht, daar er zich een prach tig oud kasteel bevindt, dat dc residentie van dc prinsen Esterhazy was. aan wier hof hij als kapelmeester was verbonden, duizen den lieden bijeenkomen. In de Bergkerk, waar het stoffelijk overschot van den mees ter rust, zal onder leiding van den directeur van de Wccnsche opera Clemens Krauss een muziekuitvoering worden gegeven, waaraan het Weensche philharmonische orkest en verschillende zangers en zangeressen van de opera zullen medewerken. De zoogenaamde ..Nelson-Mcsse" zal ten gehoore worden ge bracht. welke Haydn te Eisenstadt geschre ven heeft. Op Haydn's laatste rustplaats zal een krans worden neergelegd en in een andere kerk zal des namiddags een concert worden gegeven. Te Weencn zullen op den eenendertigsten Maart. Haydn's geboortedag, in de groote zaal van het Konzerthaus werken van den meester gespeeld worden en zal In het Rat- haus een „Haydn-Gedachnis-ausstelling" geopend worden. Op den eersten April wor den Haydn's „Die Jahreszeiten". waarvan de tekst door baron Gottfried van Swietcn, een van Haydn's beste vrienden, een zoon van den uit Leiden stammenden lijfarts van Maria Thercsia Gerhard van Swietcn. ge schreven werd. In het Weensche Konzert haus ten gehoore gebracht. Daarop volgt dan op den vijfden April een uitvoering van ..Die Schöpfing" in het Musikvcreinsgebaude tc Weenen. Tusschen deze twee groote uitvoe ringen in ligt een concert op den tweeden April in de groote zaal van het Muzikvereins- gebaude. dat door Clemens Krauss gediri geerd wordt en waarbij Pablo Casals zich als cello-solist zal laten hooren. Op den vierden April wordt in de Akademie für Musik und darstellende Kunst te Weenen een Haydn- eoncert gegeven, dat onder de leiding van Oswald Kabasta staat, die op den achtsten April ook een concert van de Ravag. de Oos- tenrtjksche radio-omroepmaatschapplj zal dirigeeren. waarop eveneens uitsluitend wer ken van Haydn ten gehoore zullen worden gebracht. Ook de Weensche opera laat zich niet on betuigd. Zij zal Haydn's .„Apotheker" en en kele ballets van hem laten uitvoeren. Verder vinden nog verschillende kamermuz'ek-con- certen plaats en zullen in verschillende kerkgebouwen, o.a. in den St. Stcfansdom en in de vroegere Hofkapel muziekuitvoeringen ter gedachtenis aan den grooten toondichter worden gehouden Reeds op den achtsten AP. rt dP Wïener Schubcrtbund in de Manahllfer parochiekerk het oratorium „Die sjebcn Worte des Brlosers am Krcuz" in den oorspronkelijken vorm uit.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 13