Waf we voor de jeugd doen. Medico-Muzikaie Meditatie. Uit de Filmwereld. ,HET WEER VAN MORGEN.' Van alles en nog wat Op een Haarlemsche Montessorischool. Iri een verleden, dat nog allerminst grijs is te noemen, ben Ik dunkt me op een be waarschool geweest. Want behalve de naam, die me doet denken aan een inrichting ten bate van ieder die zich eens van iets lastigs en overtolligs wenscht te bevrijden, koestert mijn herinnering tallooze hartstochtelijke vechtpartijen, soms om een bal, soms in den tuin om oen zandvormpje niet omdat van beide dingen de voorraad te klein was, maar omdat ieder zich juist scheen te interesse eren voor wat zijn buurman had, of wenschte te bezitten. En behalve genoemde vechtpartijen herinner ik me nog met bitterheid het spij tige gevoel, dat Ik die steeds vriendelijke frultmandjes boordevol gevuld met allerlei miniatuur-fruit, van pijpaarde maakte, daar mee toch nooit één van mijn collega's kon overtroeven, die uit dit materiaal heele spoortreinen wist te doen verrijzen, die dan dagen lang in de klas werden tentoongesteld, hetgeen behalve bewondering niet naliet af gunst te kweeken. Opnieuw doorleefde ik weer even die heftige spanningen, toen lk een dezer dagen voor de deur van een Haarl. Montessorieschool voor voorbereidend Lager Onderwijs stond. Een deur die zich overigens nog door niets on derscheidde van de deuren uit de wereld der groote menschen waarin we dagelijks ver- keeren. Hij was alleen wat breeder, wat goed moediger, meer gemaakt om een rollende be weeglijke groep kinderen door te laten dan een enkele statig-zeilend burger. Achter die deur begint een nieuwe wereld, de wereld van het kind, een wereld door meer dan een eenvoudige deur die der groote menschen gescheiden. Een wereld waarin ge u zelf de eerste oogenblikkcn als een ongevoelige reus voorkomt. Langs de gangwanden zijn. laag, de kap stokken aangebracht met er boven in een bonte rij de namen: Leendert Coba. Jaap. en al die anderen, deeigenooten van deze kindergemeenschap. Bij het binnen gaan van een lokaal ik koos er een waar alles frisch oranje met zwart was geschilderd wachtte me nog een verrassing. Ik, die waarlijk niet tot de grootsten behoor, moet me bukken om de kruk van de deur te vinden en weer komt mijn afmeting me hier a'.s iets storends voor. Een gevoel dat ik vrij spoedig overwin, als ik rustig- in een hoekje van het lokaal gezeten een twintig kleine kinderen van 3, 4 jaar vol overgave bezig mag zien kinderen die anders aan hun lot overgelaten zich wat op straat zouden moeten amuseeren of hun snel groeiende interesse binnen de benauwde wanden van een kamer zouden moeten bevredigen „Mijn spelen is leercn". In het midden van de klas zijn een paar stevige jongetjes met oolijke gezichten bezag blokken hout, van alle afmetingen op elkaar te stapelen en bedienen zich daarbij van een trapje, dat zoowel dient om het bouwwerk tot groote hoogte voort te zetten als om er zich achter te verschuilen bij een mogelijke ineenstorting van wat met zooveel spanning en glundere oogen werd opgebouwd. Een klein bleek meisje probeert hardnekkig de woorden te vormen, die ieder blad van het boekje weer als een nieuw probleem brengt en langzaam, wijzend met een vinger en voor zichtig woord voor woord vormend, glippen nauwelijks hoorbaar de pas geboren woorden uit haar mond: één, peen. oorEen ijverig meisje met blonde krullen poetst met heusche wrijf was en huiselijke ambitie het blad van haar tafeltje. Twee jongens stellen voor de verfbakjes eens wat schoon te maken en ge wapend met grappig grooten schorten gaar. ze aan de gang met kwast en water. He:. typische verschijnsel doet zich hier overigens voor dat uitsluitend de jongens een onge breidelde liefde voor kwasten en water en schoonmaken aan den dag leggen, wat me weer opnieuw aan den aangeboren huishou- delijken en netten aard van de vrouw doet twijfelen. Een ander vraagt de planten te mogen begieten, en even ontstaat er storing als hij midden in het lokaal met een ijverig bouwend Jongmensch in botsing komt, en met gieter en al op de grond terecht komt. Een kort oogenbük van redelijk en menscne- iijk heen en weer gepraat, en slachtoffer en dader rennen met opgewekte gezichten, waar bij eerst genoemde nog een traan schemert, op doeken af om de ontstane waterschade weer uit de weg te ruimen. En als ze een maal bezig zijn. wordt ook dit een feest en is hei een sport om nog ergens een druppel te ontdekken, die opgeveegd dient. Een van de meisjes zij leggen meer nog dan de jongens een soort stipte leergierigheid aan den dag probeert een eerste cijferreeks op het bord; één, twee en een moeilijke drie. Ik doe niets dan me verwonderen, dat je op je derde of vierde jaar zooveel kunt, dat je deuren in en uitgaat, speelgoed neem' planten begiet, getallen schrijft, teekeningen maakt, dat je jc gang gaat als een groot mensch, je heel normaal en zelfbewust dooi de ruimte beweegt de dingen die je gebruikt hebt, opbergt en weer met iets anders bezig gaat, dat je het van absoluut niets in drie jaar zoover kunt brengen! Ik vind eigenlijk dat je er in je latere leven maar een bedroefd beetje bij leert. Terwijl ik daarover nog sta te piekeren, trekt een tenger pips jongetje me aan mijn rok en beduidt me in zijn ge brekkige Nederlandsch eens mee te gaan naar zijn tafel, waar hij houten gewichten van opeenvolgende grootte steeds op de juiste plaats in een balkje met gaten tracht te plaatsen. Steeds weer opnieuw bij ieder ge wicht moet zijn oog de grootte en die van het gat taxeeren en telkens weer is het een waagstuk voor hem of het werkelijk zal pas sen. Een Jongen met donker haar en vreemde groote oogen maakt in wilde vaart steeds nieuwe teekeningen langs de zijden van een metalen hoek of vierkant, die in veel richtin gen door elkaar gelegd allerlei figuren geven waarin veel kleur-moge 1 ijikheden schuilen. Onstuimig vraagt hij af en toe de juffrouw- of het niet mooi is zoo, gaat dan weer zit ten. even weifelend, iets vaags in zijn oogen. om dan weer opnieuw rusteloos bezig te gaan. En men vertelt me. dat hij hier langzamer hand wat gebonden held, wat regelmaat leer: Vroeger wa shij steeds zoek, liep op straa' en was ieder oovenblik niet te vinden, en zij- eerste tijd op school was ook twljfelach'ie Er waren dagen dat hij niet verscheen er. dagen dat hij binnen niet te houden was. Nu vent het, verzekert me de juffrouw. Hij be gint geregeld te werken. Ik kan niet laten nog eens extra naar hem te kijken, en wensoh hem in stilte sterkte voor een strijd dien hij rrerioemd Is te voeren en die zwaar kan zijn Dan vergeet ik hem voor oen meisje. d3t dt TBMKiclins noodig om kleurkrijt op ie berger benut om even een pasje te probeeren, dat straks bij haar gymnastiekles te pas komt Een uurtje gymnastiek. Eerst wat eenvoudige maten, waar je kalm op kunt loopen, de grootsten in den buiten ste, de kleineren in don binnensten kring. Maar het is zaak goed naar de viool te luisteren. Plotseling kan het melodietje koeren, dan roept het jou om ook te wen den en juist in de richting waar je vandaan kwam, te gaan loopen. Soms is het wijsje zacht en loop je voorzichtig op te je teenen om het niet te storen, tot het Ineens weer zoo sterk Is, dat Je met je voeten gaat stam pen en lachen moet. Even later gaat het ving en suizelend en -met je armen opzij gestrekt ben je net een klein vliegmachientje, dat snel in derondte vliegt. Al deze dingen en nog veel meer hoor je, als je luistert. Do muziek zegt het jc voor, maar het eischt al je aan dacht. Wie de overgave, de ernstige toewijding en de vroolijkhcid op al die kleine gezichten ziet, begrijpt dat dat juist het groote is van deze gymnastieklessen. Ze zijn niet alleen, bewe ging, maar ze leer en bovendien naar muziek luisteren, het karakter van een eenvoudig wijsje begrijpen. Ze leeren muziek een inhoud geven. Voor ik het eigenlijk weet. ben ik weer bezig dit vertrouwde kinderhuis te verlaten en als de breede deur weer onherroepelijk achter me gesloten is, vind ik het eigenlijk maar een matig genoegen weer in de wereld der groote menschen terug te zijn: die dei- kinderen is zooveel warmer en veiliger. Zoo als een bloem die zidh steeds verder en opener ontvouwt geen enkele pretentie heeft maar in dit stille openb'oeien van een vol maakte schoonheid is. zoo is de sfeer van het kind dat langzaam aan. tastend, meer en meer de dingen van het leven binnen zijn bereik haalt, van een zuiverheid en onge brokenheid die ontroeren en die je even met tegenzin weer de groote verwarde wereld doen binnengaan Een wereld waaraan ook zij zullen moeten wennen. En het is niet in de- laatste plaats de taak van de Montessorie school, om dien overgang zoo geleidelijk mo gelijk te doen zijn. Maar tevens om zooveel mogelijk van die gaafheid en ongeschonden heid van het kind te bewaren. Het kan de groote maatschappij niet dan ten goede ko men. Weer tusschen de menschen terug, bewaar ik als een kostbare herinnering aan dit uit stapje in de kinderwereld twee kleurige fi guren, samengesteld uit hier en daar weife lende lijnen, waarmee een paar kleine ukken mij hun vertrouwen schonken. Een hoopvol teelcen! VR S. DIEPE BRONNEN EN MIJNEN. De diepste bron ter wereld is wel die in Vera Cruz, waar een olieboor een diepte van 10.585 voet. Deze slaat dus de bron in Okla homa met 500 voet. Frankrijk heeft de diepste Europeesche bron. Het is een Artesische put bij Gobelins die een diepte van 6000 voet moet hebben en die 400.000 gulden aan construeeren ge kost heeft. Toen het water bereikt werd. bleek het slecht en nutteloos te zijn. Er gaan vreemde verhalen over diepe boringen. Zoo vertelt men van iemand, die vele jaren geleden bij Indianapolis grond bezat, en daar een bron boorde. Het water, dat hij vond, bleek zout te zijn, zóó zout. dat hij goede zaken met het gewonnen zout maakte. Later kocht een maatschappij zijn terreinen en zij wist. door tot 700 voet te boren, nog tienmaal zooveel zout te ver krijgen. Toen de toevloed verminderde, boor de men nog dieper en toen spoot een ge weldige straalzoet water naar boven. zoodat de bron nutteloos werd voor de maat schappij. Nog weer later onderzocht een scheikundige het water en ontdekte, dat er mineralen inzaten. Toen is de bron weer in gebruik genomen. De twee diepste mijnen ter wereld zijn goudmijnen. De eene is de Village Deep. bij Johannesburg in Zuld-Afrika, waar goud ge dolven wordt op een diepte van bijkans anderhalve mijl. De ander is de San Juan de Rey Mijn in Brazilië, die ongeveer 7000 voet diep is. Het hoofdbezwaar van werken op zulk een groote diepte is dit, dat de tem peratuur zoo hoog is. Op den bodem van de BrazIIiaansdhe mijn heerscht een tempera tuur van 117 gr. Fahrenheit, dat is ongeveer de temperatuur van een Turksch bad. De lucht wordt met ijs gekoeld, doch langer dan twee uren kan niemand er blijven werken. WAT IS EEN HAMER? en oudste uitvinding door den mensch ge daan was wc] de hamer, zegt Tit Bits. Men kan vrijwel niets in elkaar zetten zonder hamer. A! zal men het werktuig ook niet direct gebruiken, toch was het noodig voor het maken der werktuigen die men moet bezigen. De hamer was het eerste instrument dat de kracht van den mensch versterkte, om iets te bereiken wat voor zijn bloote vuist onmogelijk was. Vermoedelijk is de hamer uitgevonden door een verren voor ouder, die een steen gebruikte om de schaal van een cester te verbreken. De oudste ha mers hadden geen handvat of steel. Het waren eenvoudig steen en. die makkelijk in de hand gehouden konden worden. Bevestig zoo'n steen aan een steel en gij hebt een krachtig werktuig, een hamer. Maak het eene eind scherp door de ruwheden eraf te slijpen en gij hebt een steenen bijl, of bei tel. De boor was een puntige bei teel. die eerst rondgedraaid werd in de handpalmen; la ter werd dit gedaan door boogpezen. En met een hamer, beitel en boor kon de mensch zich meer maken. Alles is dus gebaseerd op de gebruikmaking van een hamer. De grootste uitvinding der moderne tij den is die van den electromagneet, zonder welke de electriciteit eigenlijk nog niets zou beteekenen. Dank zij genoemde uitvinding en het werk van Michael Faraday is electri citeit nu reeds een der nuttigste dienaren van den mensch en zij zal later waarschijn lijk nog veel meer beteekenen. Maar ondanks ditwij danken alles aan den man, die voor de eerste maal een oester met een steen stuksloeg. Als gij aan tien personen vraagt wat zij beschouwen als de grootste uitvinding ooit gedaan, dan zal de meerderheid de stoom machine noemen, de dynamo, de telegraaf. Maar dit zijn gevolgen van veel vroegere en veel belangrijker ontdekkingen. De grootste Chaliapin als Don Quichotte. Paul Morand, de Franschc auteur, heeft een scenario geschreven voor een film van ..Don Quichottewelke film geregisseerd zal worden door Charlie Chaplin en Chaliapin, den Russischen zanger, die de hoofdrol zal spelen. Het scenario volgt het boek van Cervantes, doch schept toch een eigen vorm. Chaliapin zal als Don Quichotte optreden, terwijl een Parijsch acteur de rol van Sancho Panza zal vervullen. Voor de Engelsche versie zal hier voor een Londensch acteur worden gekozen. Ronald G'olman en Richard Bart helmess, de beide filmspelers, hebben verlof van het Japansche Ministerie van Oorlog gekregen als burgerlijke belangstellenden den strijd in China bij te wonen. Charlie Chaplin zal zich waarschijnlijk bij hen voegen. Victor McLaglen, die 7 jaar geleden naar Hollywood vertrok, omdat hij eraan wanhoopte op het tooneel iets te bereiken, komt nu voor 8 weken te rug naar Engeland op een salaris van meer dan 1000 pond per week. Ilij zal voor Wilcox van de British and Dominions Films een film spelen. Wilcox deelde mede, dat het als ster optreden van McLaglen het begin is van de campagne om Britsche acteurs, die in den vreemde beroemd werden weer op te eischen. Toen Wilcox McLaglen voor het eerst een engagement gaf, verdiende de laatste 20 pond per week. De 3 stevige broers van Victor, n.l. Cyril, Kenneth en Clifford, zoons van wijlen bis schop McLaglen, zijn ook filmacteurs. Ivor Novcllo, de Engelsche acteur en auteur is in Londen teruggekeerd na een G maandelijkscli verblijf in Hollywood, waar hij scenarios schreef. Over Greta Garbo zei hij: „Meer betooverend buiten het tooneel, dan er op. Mijn eerste indruk was die van een slanke, goed gebouwde dame in matrozen- broek en trui en met een muts. Zij heeft wimpers als strulsveeren. Zij bezit een kostelijk gevoel voor humor". Norma Talmadge, de schoonzustor van den grooten filmkomiek Buster Keaton we herinneren haar als Dame aux Camélias zal naar Parijs gaan om daar een schcldingsactie to beginnen togen haar man. Joseph Schenck, met wie ze in 1916 gehuwd is. ..Er is geen ander", zei ze. „En ik zal ook niet hertrouwen. Ik beschouw Schenck nog steeds als mijn beste vriend." Joseph Schenck verklaarde, dat zij al 5 jaar gescheiden geleefd hadden door zijn drukken werkkring. „Ik heb een fout gemaakt door Norma te lang alleen te laten toen ik president werd van de United Artists". Colleen Moore is voor de tweede maal getrouwd. Haar eerste man was John Mc Cormick, waarmee ze in 1923 huwde en waarvan ze In 1930 scheidde. Nu is haar echtgenoot een makelaar A. P. Scott. en ze is in 't geheim met hem getrouwd Van Colleen Moore hoorde men weinig meer sinds de talkies opkwamen. Zelf zegt ze nu nooit meer te gaan filmen. Duncan Rcnaldo. de jonge vriend van Trader Horn in de be kende film van dien naam. is bij een auto ongeluk in Arizona lichtgewond. Otto Ma- tiesen, de Deensche filmster werd daarbij gedood. Nog eens over het verband tusschen muzikaal en lichamelijk rhythme. Dilettantische knollen en karakterologische citroenen. Een simpele aap uit een wetenschappelijke mouw Door vriendelijke bemiddeling kon ik ken nis nemen van een stukje getiteld Medico- Muzikale Meditatie" door Dr. A. Querido in de Februari-aflevering van het tijdschrift „De Muziek". In dit stukje doet de schrijver blijken van zijn boosheid op mij en dat ge beurt heel flink hij heeft het mij eens goed willen zeggen. Dat is gelukt, zijn stukje bruist en kookt van jeugdig vuur. Maar laat ik beginnen te zeggen, waarmee ik zijn toorn heb opgewekt. Op 21 November 1931 schreef ik in dit blad een impressie over de lichamelijke bewegingen van onze beide voornaamste orkestdirigenten, Dr. Mengelberg en Dr. van Anrooy. Het was een vluchtige schets, waarbij de waargenomen bewegingen werden getoetst aan de in de muziek-paedagogische studies van Dalcrozc aangegeven opvatting, dat muziek het gevoel voor lichamelijk rhythme wekt cn onder steunt. Ten slotte concludeerde ik, dat deze bewering in den persoon van Dr. van Anrooy niet bewaarheid werd: ik liet de vraag of muziek het gevoel voor een lichamelijk rhythme wekt en ondersteunt dan ook onbe antwoord. Maar voegde er uitdrukkelijk aan toe, dat ik de vergelijking opzettelijk maakte tusschen twee personen, wier muzikale ge voelens beven allen twijfel verheven zijn. Mijn artikel wordt nu gekenschetst als on belangrijk in zichzelf en als een mooi voor beeld van de funeste gevolgen, waartoe vul garisatie van wetenschap leiden kan. Ik ben namelijk zoo ondeugend geweest om een lichamelijke typeering te geven van beide dirigenten naar de onderscheiding van de bouwtypen door Kretschmer <Körperbau und Charakter) en mij dus te bedienen van eenige termen, die ook door medici worden gebruikt. En hiermede is dc groote misdaad begaan: mijn artikel, bedoeld als een impressie, wordt gelezen en beoordeeld als een wetenschap pelijke verhandeling, als een uiteenzetting van een psychologisch probleem. Luister maar: „Ik weet waarschijnlijk net zooveel van muziek-theorie als Warnier van de medicij nen, en buig mij dus ootmoedig voor het door hem in den aanvang van zijn stukje gelegde onderscheid tusschen maat en rhythmiek. Dit belet mij echter niet, om voor dilettantische knollen in plaats van karakterologische ci troenen te bedanken". Groot gelijk! Ik heb de menschelijke bouw typen volgens Kretschmer slechts aange haald zonder mij verder te bekommeren om de karakterontleding die Kretschmer daar verder aan vast belieft te knoopen. Ik heb daar niets over gezegd en dat zou ook dwaas heid geweest zijn, want ik ken nóch Dr. Mengelberg nóch Dr. van Anrooy persoonlijk. Nimmer heb ik met hen ook maar één woord gewisseld; bovendien is mij van geen van beiden ook maar iets bekend, dat mij het recht zou geven, mij een oordeel omtrent hun karakter te vormen en daarover in het pu bliek mededeelingen te doen. Dat ik door een beschouwing van hun lichamelijke bewe gingen „het klokhuis van hun ziel zou hebben doorschouwd" of dit althans aan de goe gemeente zou willen wijsmaken, blijft dan ook heelemaal voor de wetenschappelijke re kening van Querido. Dat ik mij bediende van dc bouw-typen volgens Kretschmer vond alleen zijn '-eden in de omstandigheid, dat nu eenmaal vrij ali meen wordt waargenomen, dat het type varieerend van athletisch tot- asthetisch in verreweg de meeste gevallen betere en zui verder bewegingen tot stand brengt dan het min of meer pyknische. Dit is een simpel ervaringsfeit. Naast de onbetwistbare muzi kaliteit van Dr. van Anrooy zou deze om standigheid juist de beste lichamelijke bewe gingen bij hem doen verwachten. Hierin lag voor mij steeds het merkwaardige, wanneer ik onze beide dirigenten op hun lichaams bewegingen vergeleek. Daaraan koppelde ik dc vraag, waarvan dc bevestigende beant woording voor Dalcroze vast staat, of er ver band bestaat tusschen muziek of muzikaliteit en lichamelijke rhythmische bewegingen. Querido stelt het probleem veel ruimer, al dus: ..Wat is het verband tusschen de per soonlijkheid en haar uitdrukkingsbewe gingen?" En daarom praten wij verder hee lemaal langs elkaar heen. Ik zou het hierbij dus kunnen laten, maar toch wil ik er nog een en ander aan toevoegen. Querido waagt de opmerking: „Misschien ligt de harmonie van Dr. Willem's gebaar wel niet zoozeer in zijn eenheid met de muziek als wel met de zaal achter hem". Weten schappelijk is die opmerking misschien ver antwoord, maar toch kan ik mij niet aan den indruk onttrekken, dat hier de aap heel even uit Querido's wetenschappelijke mouw komt gluren. Laten wij er niet veel van zeggen, maar den raad geven eens objectieve infor maties te nemen bij hen, die repetities heb ben meegemaakt onder leiding van Dr. Mengelberg zonder „zaal achter hem". Men zegt wel eens, dat wetenschappelijke vorming een waarborg is voor objectiviteit, maar ik geloof dat ook daarop uitzonderingen voor komen. Ook geeft Querido de verzekering, dat Kretschmer „van zijn leven geen Führev durch den Konzertsaal heeft geschreven". Heb ik dat gezegd? Overigens vind ik wel, dat wij dezen ridder in den strijd tegen dc vulgarisatie van de wetenschap en de funeste gevolgen daarvan in dit humanitair streven moeten steunen Ik wil dadelijk beginnen. Toen ik Medlco-Muzi- kale Meditatie had gelezen en „De Muziek" ter zijde had geschoven viel mijn oog op de (Van onzen Londenschen correspondent) Het verblijf, het gedrag en de reislust van anticyclonen, depressies en andere mogelijke vormen van luchtdruk en andere mogelijke atmosferische formaties en kuren die alleen de meteoroloog kent, helpen de moderne we reld aan haar kennis vooraf van het weer van morgen. Want men zal hebben opge merkt dat de tijd. waarin de man die op reis moest of de vrouw die plannen had voor een tuinfeest, schamper sprak over weervoor spellingen, en de betrouwbaarheid er van in den grootst mogelijken twijfel trok, voorbij is. ZIJ. die in deze ongeloovigheid tegenover cie uitspraken der officieele weerprofeter blijven volharden, doen dit eenvoudig uit oude gewoonte en zijn hun tijd ten achter. Dr. Simpson, de directeur van het meteoro logisch instituut in Groot-Brittannië, sprak de waarheid toen hij dezer dagen met ver geeflijken eigenlof verklaarde dat de afge- loopen jaren een aanmerkelijke toeneming van ju: te weervoorspellingen te zien hadden gegeven. Dc gewone burger kan dc uitspraak slechts hartelijk en bemoedigend bevestlgan. Het feit heeft veel rampspoed, teleurstelling en verdriet, in den vorm van verregende ja ponnetjes, in het water gevallen feesten en zeeziekte verhoed. En dat Is niet alles. Met verbazingwekkende nauwkeurigheid ontvangt de man. die verre reizen door de lucht on derneemt. tijding vooraf van de atmosferi sche toestanden, welke hij op zijn snelle tochten boven driekwart of meer van den aardbol tegemoet gaat. Het geheim van deze nauwkeurigheid ligt in de inlichtingen, welke de weerinstellingen over de gansche wereld van elkaar ontvanger en aan elkaar geven. Zoo verklaarde het Dr Simpson, die tevens onthulde dat er than over Europa, Noord-Afrika en den Atlanti- schen Oceaan meer dan 500 weerkundige sta tions zijn verspreid, die per radio berichten uitwisselen binnen twee uur na waarneming. Politiek verschil van inzicht mag een onover komelijke belemmering zijn voor uitwisseling van Journalistieke berichten en diplomatieke gedachten tusschen Rusland en dc rest van Europa, het kan noch wii beletten dat Mos kou aan Londen en Londen aan Moskou met voorbeeldige openhartigheid en wederzijdsch vertrouwen vertellen hoe letterlijk de lucht staat boven hun gebied. Indien men een thans waarlijk actueel genoeg voorbeeld wil geven van de zegeningen van vrijhandel, van onbelemmerd verkeer, dan kan men niet beter doen dan te verwijzen naar het van alle douane- en andere grenswachtersinmen ging vrije internationale meteorologische werk. „Geen berichtendienst in de wereld" zeide Dr. Simpson, „is zoo snel als die van den internationalen weerkundigen dienst". De uitkomst is een aanmerkelijk verbeterde weervoorspelling, waarvan het publiek in het algemeen, de landbouwers, de verkeersvlie gers, de scheepvaart de vruchten plukken. De moraal van deze geschiedenis dringt zich op. De staatslieden der wereld zijn traas en onwillig van twijfelzucht (om het op z'n zachtst, uit te drukken) met betrekking tot het heil van internationale samenwerking. Engeland heeft nog tijd om zijn „clerk of the weather" naar Genève te sturen, des noods in de plaats van zijn Foreign Secre tary. teneinde er met het voorbeeld van zijn dienst te bewijzen dat met vereende krach ten alle naties tezamen en eik afzonderlijk het best kunnen worden gediend. in mijn nabijheid liggende Radio-Bode en wel speciaal op: 17 Februari j.l. Radio-Paris, 7.50 n.m. Prof. Roger; A quol sert la glande thy- roïde? Stel U voor. dat iedereen die zoon lawaaikastje in zijn huiskamer heeft zoo maar kennis kan nemen van de functie van de schildklier. Is dat nu niet het tc grabbelen gooien van de wetenschap voor het vulgus? Vandaag of morgen schrijft dc eerste de beste leek er een stukje over in „een net dagblad". En daar werken toe mee de directie van Radio-Paris en een professor, terwijl de Fransche regeering dit alles tolereert. Het zal dringend noodig zijn dat Querido eenige boo ze brieven en artikeltjes over dit geval schrijft. Voor mijn lezers, die belang stellen in de vraag of er verband bestaat tusschen muzi kaliteit cn het uitvoeren van rhythmische lichaamsbewegingen nog het volgende: Een van de sporten, waarvoor zuivere rhyth mische bewegingen wel van zeer veel belang zijn, is het roeien. En nu heeft men al her haaldelijk kunnen constate eren. dat de beste roeiers over het algemeen muzikaal zijn. Hoe wel hieromtrent natuurlijk nog geen sta tistieken bestaan, is de vermelding van het feit, dat men dit verband telkens weer waar neemt, toch wel de moeite waard. Dalcroze wijst in zijn „Rhythmus. Musik und Erziehung" telkens weer op dit verband. Hij zegt o.m.: „Laten wij eens bij een orkestdirigent speciaal bij een met temperament kijken, door welke bewegingen hij het rhythme aan geeft en overdraagt. Men ziet, hoe hij het rhythme door middel van zijn geheele lichaam beleeft en uitbeeldt-; hoe ieder gewricht, iede re spier er toe bijdraagt, den rhythmischen indruk beter te doen doordringen: kort ge zegd, hoe zijn geheele uiterlijke verschijning het spiegelbeeld wordt van zijn voorstelling der muzikale beweging en de uitvoerenden zoo bezielt, dat zijn eigen voorstelling van het rhythme tot de hunne wordt". Ên op een andere plaats in zijn interessant boek: „De tijd is niet meer ver verwijderd, waar in de nog altijd bestaande tegenstelling tus schen het rhythme van het lichaam en dat van de muziek den toeschouwer evenzeer be- leedigen zal als een onzuivere noot in een koor "of een slecht volgehouden maat in een orkest". Dalcroze beschikt in verband met de groote aantallen leerlingen van allerlei soort, die hij onder zijn leiding heeft gehad, over uitgebreid ervaringsmateriaal en heeft niet reeds Multatuli gezegd: „Er is een aan houdende wisseling van dienst tusschen we tenschap en empirie. Veelal bestaat de func tie der eerste alleen in 't formuleeren van wat de laatste gevonden heeft". Ten slotte stel ik er prijs op te verklaren, dat ik zeer veel eerbied heb voor de weten schap en haar objectieve, toegewijde beoefe naars; zóó veel, dat zelfs geschrijf als van Querido niet in staat is aan dien eerbied af breuk te doen. H. L. WARNIER Sinds 1926 heeft Frankrijk zijn bevolking, met meer dan 1 millioen vermeerderd. Op het oogenblik telt het bijna 42.000.000 zielen. In FrankrijTc leven 2.891 000 vreemdelingen, waarvan ongeveer een half millioen in Parijs. Vroeg nit dc veeren is een gezegde, waar Sir Robert McAlpine niet aan gelooft. ..Ik geloof aan hard wer ken", zei hij tot de News Chronicle maar niet in vroeg opstaan. Ik ben in de laatste 30 ja ren geen tien maal opgestaan om te ontbij ten. Ik doe dit steeds in bed". En met dat al is hij 85 jaar geworden! De quick step wordt iets minder snel, nl. 4 maten per minuut, en de slow-fox 6 maten. De tango zal daarentegen iets vlugger ge danst worden 3234 malen per minuut doch de nieuwe wals blijft het tempo van verleden jaar houden. Aldus besloot de danscontrolecommissie het in Engeland. Het record links-handigen wordt opgeeischt door de familie van William Hardcastle uit Pateley Bridge (Engeland). Zijn vier zonen, zeer goede cricketers, bowlen rechts, doch zijn left-handers aan bat. Ook zijn getrouwde dochter en acht klein kinderen zijn links. Edgar Wallace. besprak ideeën en plannen bij al zijn werk met zijn vrouw Jim, die vroeger zijn secreta resse was. Zij las alles, wat haar man schreef. En wanneer men in het theater het met Edgar Wallace over technische of zakelijke dingen wou hebben, was dikwijls zijn ant woord: „Spreek Jim er maar over". In de Canadeesche stad Toronto werd bij de laatste burgemeestersverkiezing bepaald, dat de burgervader tweemaal per week over den plaatselijken zender de bevolking moet toespreken, teneinde een inniger contact met de burgers te verkrijgen. De telegraafdraden in Oost-Afrika moeten aan heel hooge palen worden vastgemaakt, vanwege den hoogen bouw der giraffes, die de draden stuk plegen te trekken. Voor het amusement der Londenaren zijn 66 schouwburgen aanwezig 19 variété theaters en meer dan 150 bioscopen. Dc droom kwam uit. In 1883 droomde een Engelschman, dat de Derby-paardenrennen door St. Blaisse ge wonnen werd. Den volgenden dag wedde hij op dat paard. Men lachte hem uit. want St. Blaisse was een outsider. Enkele uren later had hij 800 pond gewonnen. De thans 83- jarige eigenaar van de toen verkregen goud stukken heeft ze nog steeds bewaard, omdat ze hem geluk aanbrachten, zooals hij zei. En ondanks het feit. dat iedereen op het oogen blik zijn goud duur verkoopt, blijft hij zijn stukken vasthouden. Mevr. Charlotte St an way uit Essex (Enge land) en mevr. Ruth Ogel uit Blackmore zijn 75 jaar geleden op den zelfden dag geboren, zijn hun leven lang vriendinnen geweest, stierven binnen een uur na elkaar en wer den op hetzelfde uur begraven. Henry Hall, de opvolger van Jack Payne bij de B.B.C. als leider van het dans-orkest, vertelde, dat hij zijn band. die op 15 Maart voor het eerst speler, zal, thans compleet heeft Voor 14 te bezetten plaatsen hadden.... 700 sollicitan ten ingeschreven!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 14