H.D. PUZZLES LETTEREN Radiomuziek der week. EEN VOORBESPREKING EN KUNST BIOSCOOP. Nieuwe Uitgaven. PREMIER-DUPLEX Stofzuigers (165- PUZZLE No. 20 HAARLEM'S DAGBLAD door KAREL DE JONG. Wanneer we ditmaal eens in chronologi sche volgorde de programma's nazien, kun nen we daaruit o.m. het volgende releveeren. Zondag. Concertgebouw. Voor bijzonder heden aangaande Caplet's „Miroir de Jésus" zie de Radiobode. Het gedicht van Henri Ghéou is ook door Hendrik Andriessen ge toonzet en wel voor een zangstem met bege leiding. De Symphonie van Franck, de eenige die deze meester schreef is van 1836'88 en toont als alle werken uit zijn derde of laat ste periode (18761890) in sterke mate de kenmerken der chromatiek, die zich, meer nog dan in de melodivorming, in de harmo nieën en de verbindingen daarvan openbaart. De thema's zijn soms zuiver diatonisch, soms, als b.v. in .Des Eolides" en „Les Djunns" zelve chromatisch gebouwd. De chromatiek vond vooral in Wagner's Tristanmuziek een rijke bron en men speurt in de werken uit Franck's derde periode duidelijk Wagner's in vloed, doch kon, bij vergelijking met Bruckner ook nagaan hoe verschillend die beiden er op gereageerd hebben. Bruckner moge Wagner's orkestcol oriet in de symphonie overgenomen hebben, hij uit zich op zijn eigen wijze en in formeele ongebondenheid, den weg bereidend voor Mahler. Voor een vergelijking tussehen Bruckner en Mahler zal nog wel eens gelegenheid ko men. Franck sloot zich harmonisch enger bij Wagner aan, ontwikkelde zijn vormen echter economischer, logischer en meer in overeen stemming met de klassieke traditie dan de Weener meester. Volkskunst en natuurim pressies spelen bij Franck geen rol, daaren tegen komt het kerkelijke-religieuze element sterk in 't spel. Al zijn uit meerdere hoofd- deelen opgebouwde symphonische en kamer muziekwerken zijn cyclisch gebouwd, d.w.z. dat in de latere hoofddeelen themas uit de vorige terugkeeren. Het kwartet van Mozart, dat het Dresdener Strijkkwartet 's avonds zal spelen, behoort tot de laatste van den meester; in deze aan den ,.Roi de Prusse" opgedragen wei-ken is de cello rijkelijk bedacht, wijl de koning een verdienstelijk dilettant-cellist was. e~ De Huizensche microfoon belooft ons dien dag 's middags drie beroemde kwartetten, 's avonds een uitzending uit Maastricht, die geen geringen dunk van het peil van het ste delijk orkest aldaar geeft. Het dubbelconcert van Brahms beveel ik in de opmerkzaamheid aan. Merkwaardig is, dat na de nieuwsbe richten de Ouverture „Neues vom Tage" komt. Te Daventry speelt Cortat de sonate in bes min. op. 35 van Chopin die de beroemde treurmarsch bevat. Het eerste hoofddeel is veel geslotener van bouw dan het overeen komstige van de sonate in b min. op. 58; daarentegen is vreemd, dat het hoofdthema in het tweede deel niet terugkeert maar dat na de doorwerking (waarin het hoofdthema een belangrijke rol speelt) terstond de zang- tliemagroep volgt. De finale is een zeer zon derling stuk: onafgebroken snelle triolenfi guren in beide handen op octaaf-afstand. Dit stuk heeft tot verschillende poëtische uitleg ging aanleiding gegeven, als b.v. „de wind die over de graven huilt" enz. Van Chopin's hand ontbreekt elke aanduiding behalve de woor den ,.sotto voce". Desondanks speelde Pem- baur het als een orkaan, anderen weer hou den het volgens voorschrift in gedempte tint. Maandag. Huizen en Motala brengen het groote trio op. 97 van Beethoven. Het opusgetal wijst op nabuurschap met het strijkkwartet op. 95 en de vioolsonate op. 96. Inderdaad zijn alle drie werken uit de jaren 1810'12. Doch welk een onderlinge verschillen! Vergeleken met den precieuzen detailarbeid in sonate en kwartet vertoont het trio weer. en eigenlijk voor het laatst, de groote trekken die aan vele werken uit Beethovens midden tijd eigen waren. Zoo is het Trio een afsluiting daarvan, de beide andere werken leiden zijn laatste periode reeds in. Hamburg en Praag voeren, ongeveer ge lijktijdig, Bruckners 7de uit, de eerste van den componist, waardoor hij in wijdere krin gen bekend werd, maar volgens velen niet de meest beteekenende. Zij bevat themas van groot symphonisch karakter, vertoont echter ook een zeer voelbaar gebrek aan logische ontwikkeling en samenhang. Zij bezit de ge bruikelijke vier hoofddeelen Als de kroon van het geheel wordt het Adagio beschouwd. In vloeden van Wagner (Götterdammerung) en Beethoven (9de Symphonie) zijn daarin aan te toonen. In het Scherzo daarentegen ziet men verwantschap met de „Walkürenritt". Een zeldzame verschijning op de program ma's is de 2de symphonie van Tschaikowsky (Budapest. Diens 6e of Pathét-ique (op, 74. 1393) heeft zijn roem verbreid, toen drong de 5de (op. 64 1888) door, daarna de 4de (op. 36 1877). De 2de werd als op. 17 in 1872 gecom poneerd; in 1873 ging de première te Moskou onder N. Rubinstein. Zij werd in 1880 omge werkt en in haar nieuwe gedaante in 1381 met succes uitgevoerd. De hoofddeelen zijn: 1. Andante sostenuto en Allegro, 2 Andante marziale; 3. Scherzo; 4 Finale. De componist noemde haar nu eens zijn beste, dan weer zijn slechtste werk, hetgeen bewijst dat ook componisten wel eens den invloed van stem mingen op hun oordeelvellingen vertoonen De hoofdthema's van het eerste hoofddeel schijnen aan klein-Russische volksliederen ontleend te zijn. Dinsdag. Paul Juon, wiens werken te Berlijn en Ham burg worden uitgezonden is in 1872 te Moskou geboren; hij is een vruchtbaar componist die eenigszins de voetsporen van Brahms yolgt. Tot dc moderne behoort hij dus niet. Woensdag. De oude kerktoonaarden (Hilversum 2 u. 45) krijgt men ,a!s men de bekende toonreeks van onzen gewonen c-majeurtoonladder tel kens met een andere begint, zoodat dus de twee halve toonlntervallen telkens een an dere plaats innemen. De Dorische be'gint met de Mlxolydische met g, d Ionische met c d; de Phrygische met e, de Lydische met f, (ons majur) de deolische met a (ons mL.eur). Ligt de grondtoon een kwart hooger dan de laagste toon, dan heet een melodie hypo- dorisch. hypo phrygisch enz. De hypodorische loopt dus van A :ot c, met d als grondtoon enz. In de moderne muziek van Ra vel e.a gijn verschillende weer aangewend. ZATERDAC 5 MAART 1932 D o n d e r d ag. De Symphonie ,mit den Paukenwirbel" van Haydn, no. 1 der Breithoff-uitgave, is een der z.g. Londensche symphonieën. De naam slaat op het begin van de Introductie. De 6 onderdeelen van Strauss „Ein Heldenleben" wil ik nog even memoree ren: 1. Der Held; 2 Des Helden Widersacher; 3. Des Helden Ge- fahrtin; 4. Des Helden Walst att; 5 De? Hel den Triedenswerke; 6. Des Helden Weltflucht und Vollendung. In 3 komt de vioolsolo voor, in 5 vinden we citaten uit vele vroegere wer ken van den componist (Macbeth, Don Ju an, Tod und Verklarung, Till Eulenspiegel, Also sprach Zarathustra, Don Quixote, Guntram en Traum durch die Dommerung: zij zijn uiterst kundig contrapuntisch verwerkt. V r ij d a g. De Serenade van Roger is niet voor 2 or kesten, maar het strijkensemble is in dit werk in tweeën gedeeld; de eene helft speelt met, de andere zonder dempers. Het Toorieel te Amsterdam. Gezelschap Verkade. JONGE LIEFDE. Het debuut van Ank van der Moer. De voorstelling van Jonge Liefde door het gezelschap Verkade in het Rika Hopper Theater te Amsterdam is een evenement, niet zoo zeer om het stuk, maar om de op voering en in het bijzonder om het zeer ge lukkig debuut van de jonge actrice Ank van der Moer. Ons tooneel is niet al te rijk aan eerste rangs „vrouwen" en daarom is dc ontdekking van een nieuwe, zeer veel belovende kracht altijd een bijzondere verheugenis. Het de buut van EJsa Mauhs in Tailleron's Muisje, van Alida Klein in Vorstenschool, van Enny Vrede in Nina, van Georgette Hagedoorn in Uitkomst om hier enkele te noemen waren belangrijke data in onze tooneelge- schiedenis. Ik heb alle hoop, dat de eerste opvoering van Jonge Liefde met Ank van der Moer in de rol van Fay ook zulk een datum zal blijken te zijn. De roep is deze jonge actrice vooruitgegaan. Op de tooneelschool, die zij geheel heeft af- geloopen, stak zij reeds ver boven haar medeleerlingen uit en bij het eindexamen onderscheidde zij zich zoo, dat haar groo te exceptie het getuigschrift „met hoog- sten lof' werd uitgereikt. Een eigenlijk debuut is Fay in Jonge Liefde voor Ank van der Moer niet. In Maya trok zij al de aandacht door haar opmerkelijk zuiver en fijn spel in de rol van het jonge meisje. Reeds toen zagen de kenners van het tooneel met vreugde, dat deze sensitieve actrice een zeer persoonlijk talent - bezat. Maar in Jonge Liefde heeft zij als Fay op verrassende wijze bewezen een zeer moeilijke rol te kunnen dragen niet alleen, maar haar in zuiveren toon heel delicaat en teer en prachtig genuanceerd tot iets 'ontroerend schoons te kunnen opvoeren. - Het is moeilijk te definieeren, waardoor het echte ras zich onderscheidt van het ge wone talent, maar men voelt dat verschil on middellijk. Het is een zeker iets, dat sterk suggestief werkt en zóódanig boeit en aan grijpt, dat men in nooit-verzwakkende span ning het spel volgt en er de ontroering van ondergaat. EenFientje de la Mar bijvoorbeeld bezit dat in hooge mate. En nu ook dat hebben wij met vreugde mogen constateeren Ank van der Moer. In haar spel was niets van de „debutante". Het was opmerkelijk rijtp en zuiver en kwam regelrecht van binnen uit Er waren momenten, waarop men tot zich zelf zei: „kijk, dat is héél, héél bijzonder, dat is prach tig gaaf en innig doorvoeld'". Men horde in de warme stem telkens de trilüing van een meisjes-zie!. En hoe voortref feli ik is die stem gecultiveerd! Eindelijk weer eens een actrice, die volmaakt spreekt, zonder dat ooit ook niet bij het fluisteren een woord verloren gaat. Het groote succes van Ank van der Maer in Jonge Liefde is te vertil! jdender, omdat de subtiele rol van Fay zulke ongemeen hooge eischen stelt. Zij gaat telkens zoo als trouwens heel het stuk op de grens tussehen het belachelijke en het teere en de minste afwijking, één verkeerd of niet doorvoeld accent en de rol zou met he: stuk hopeloos kelderen. Het is een uiterst- gevaarlijke rol, due zoowel bij de actrice als bij het publiek een fijn aanvoelen en begrip verlangt. Een hinderlijke, ruwe lach in de zaal kan de stemming breken, omdat die, wat serieus bedoeld is scabreus zou kunnen doen schijnen. Aldoor balanceeren de acteurs en actrices in dat stuk op een koord; één enkele faux pas en wij duikelen van de fijn- bedoelde comedie in een gewaagde klucht. Het is de groote verdienste van Verkade's regie, dat het spel zeer subtiel aldoor in de juiste richting heeft geleid en een zoo mooi afgestemd ensemble-spel heeft weten te ver krijgen als wij mar zeer zeLdlen mogen ge nieten „Kammerspiele" in den besten zin van het woord. Fay en David zijn twee jonge menschen. die het geluk van de liefde niet vertrouwen. Fay heeft te veel ongelukkige huwelijken om zich heen gezien om nog in de „eeuwige liefde" te kunnen gelooven. En toch zijn ook al die anderen eens evenals zij gelukkig geweest, hebben ook zij eens gemeend het hoogste geluk te heb ben gevonden. Deze jonge menschen aan vaarden niet als een gave het geluk; zij re deneeren er over en gaan ..experimentee ren". Wat Samson Raphaelson. de Arneri- kaansche schrijver. Fay en David laat doen om tot „zekerheid" tc komen, zal eigenlijk wel niemand van het publiek als „reëel" heb ben geaccepteerd. Zij willen van te voren ondervinden in hoeverre ontrouw hun liefde zou kunnen schaden. „Zoo iets doet men niet!" zal de nuchtere mensch onmiddellijk zeggen en ik zeg het hun na. Hierin ligt dan ook het „gevaarlijke" van dit stuk. Maar was het niet Sarcey die gezegd heeft, dat wij over het uitgangspunt van een stuk met een schrijver nooit moeten twisten? Zeker is het dat Raphaelson zijn wel zeer gewaagd gege ven heel fijn en ook geestig heeft uitgewerkt zoodat eenmaal over het ..bedenksel" heen wij met werkelijke belangstelling, nu en dan met ontroering, dan weer met innerlijk ge- ;oegen dit knap geschreven stuk volgen. Naast Ank van der Moer hebben wij Frits van Dijk als DaYid volop bewonderd. Ook hij speelde dezen min of meer lyrisch aangeleg- den, nog wat onbeholpen iongen man een uiterst moeilijke rol teer en zeer ge voelig. Geen moment werd hij belachelijk en hoe licht was dit toch mogelijk. Integendeel wekte hij ons medelijden op en gaf hij de reinheid van dezen jongen heel zuiver en exquis weer. Cor Hermus wel wat te oud voor Peter, den man, met wien Fay „experimenteert" wist zijn rol fijn komisch te houden zonder een moment en voor hem lagen er wel de gevaarlijkste voetangels en klemmen in d!t stuk in het kluchtige te vervallen. Mies Elout had voornamelijk secundeerend werk te verrichten. Haar spel stond niet op de hoogte van dat van Ank van der Moer en Frits van Dijk, maar bleef dank zij voor name distinctie en intelligente gereserveerd heid.op het plan, waarin zij in dit stuk was geplaatst en paste zich zeer goed bij het ensemble aan. Een voortreffelijke voorstelling, welke tot de beste van dat seizoen gerekend mag wor den en die door de lichtend-nieuwe verschij ning van Ank van der Moer tot een tooneel- gebeurtenis is geworden. Wij hebben er Eduard Verkade dankbaar voor te zijn. J. B. SCHUIL. REMBRANDT-THEATF.R. Dirigible. Men wordt deze week wel in het ijs gezet, in het Rembrandt-Theater. Want niet al leen de Zondagmorgen-film speelt in de sneeuw- en ijsgebieden waarover straks meer ook de hoofdfilm uit het weekpro gramma verplaatst zich voor een groot deel naar de koude streken, zelfs heelemaal naar de ZuidpooL Jack, commandant van een groot lucht schip en Frisky, een stoutmoedig vlieger, zijn boezemvrienden. En als Jack met Rondelle een Poolreiziger naar de Zuidpool zal gaan, kiest hij Frisky om met zijn toestel den tocht mee te maken. Frisky's vrouw, Helen koestert zoo'n angst voor de reis, dat zij Jack overhaalt om Frisky te verbieden mee te gaan, die van de eensklaps gewijzigde hou ding van Jack niets begrijpt. Jack vertrekt, doch het luchtschip vergaat in den storm. Dan probeert Frisky het met Rondelle, eerst per schip, dan per vliegtuig. Het toestel landt op de Zuidpool, doch verongelukt. En Jack komt met een luchtschip de beide over gebleven leden der expeditie, waaronder Frisky, redden. Ziehier in het kort de inhoud. Er ls nog een kleine liefdesgeschiedenis doorheen geweven. Doch het voornaamste van deze film is meer de aviatiek en lucht-acrobat-iek. Schitterende staaltjes van moed en durf worden getoond. Frisky maakt bijv. een looping om de Zeppe lin heen, vliegt door een hangar. Men ziet fraaie opnemingen van parachutesprongen. Dit is de kracht van deze film, waaraan de Amerikaansche luchtmacht medewerkt. Interessant zijn de vluchten en het meren van de luchtschepen, indrukwekkend het vergaan van het groote gevaarte in feilen storm. Voor liefhebbers valt hier veel te ge nieten. Jac Holt-, Ralph Graves en Fay Wray vervullen de hoofdrollen. Uit het voorprogramma noemen wij. be halve de actueele journaals, een geestige teekenfilm. De Vossenjacht geheeten. Aller grappigst- hierin is bijv. de wijze, waarop de verschillende ruiters de hindernissen, ne men. Op het tooneel dansen en zingen the Boom Bros en spreiden een bewonderens waardige lenigheid en rhythmisch gevoel ten toon. Milak, de Eskimo. Voor de Zondagmorgen-voorstelling heeft de directie van het Rembrandt Theater haar keus op Milak de Eskimo doen vallen en het is een gelukkige keus. Onder regie van dr. Georg Asagarof en dr. B. Villingcr is de ex peditie van Reinar Larsen verfilmd. En het is belangwekkend deze expeditie te volgen, hoofdzaak blijven de fraaie natuur-op- nemingen, doch om het eenzijdige, dat aan zuivere natuurfilms kleeft weg te nemen, heeft- men er een spannende geschiedenis in gevlochten, die de film levendig maakt en houdt. Inderdaad, een goede Zondagochtend-film. LUXOR SOUND THEATER. Nachtmerries. De vreemde moeder. Mary Dressier kreeg den dag na haar zes tigsten verjaardag den prijs van de Aca demy of Motion Pictures Arts en Sciences voor de beste vrouwelijke filmrol van het jaar en wel voor haar vertolking van de rol van Min uit Min and BIB. (De vreemde moeder). Mary Dressier, die hierin met haar rol uit Anna Christie op het gebied der dramati sche filmkunst is gekomen, heeft bewezen, dan alleen komische films te kunnen spe len. Zij vervult de rol van eenvoudige vrouw uit het volk hard en ruw in wijze van doen. doch met een hart van goud. Zij voedt Annie, hot kind van een lichtzinnige vrouw op, die zich niets aan haar dochter gelegen laat liggen, behalve, wanneer er iets van haar tc krijgen valt. Zij besteedt haar 2arur-vergaar de geld geheel aan een goede opvoeding van Annie en als deze dan gaat trouwen en de vreemde moeder het- geluk van Annie wreed wil verstoren, dan poogt Min da:- tot eiken prijs te beletten door de vreemde Moeder dood te schieten. Annle kent haar moeder niet- cn terwijl zij gelukkig met haar man op de huwelijksreis gaat, wordt Min door de politie gearresteerd. En met een glimlach gaat ze mee, omdat zij het gefi.uk van Annie heeft gered. Mary Dressier. Wallace Beery en Dorothy Jordan maken deze film tot een zeer goe de. In de andere film, Nachtmerries, spelen Stan Laurel en Oliver Hardy in het Duitsch. De geschiedenis speelt in een spookhuis. Doch na te vertellen is ze niet-: men moet ze zelf gaan z*en. Maar dit kan ik wel ver tellen: er is gegierd cn geschaterd om dc zotte situaties en de komische gaven van dit tweetal! De twee Hiawathas geven him evoluties op het tooneel op het slappe koord, als gij en ik het nog nie; op den beganen grond kunnen. Een zeer beschaafd nummer. En dan wordt het programma nog aange vuld met het Luxor-nieuws en twee mooie natuuropnemingen uit China (langs ce ri vier de Yangtse) en Ierland. CINEMA-PALACE. Het meisje van Montparnassc met Liane Ilaid en Lien Deycrs. Dat we den naam van Liens Deyers ook in het hoofd vermeiden, ie niet zoozeer omdat ze een hoofdrol vervult In deze film, dan een aardige, jonge verschijning met een op- gewek:-, vriendelijk gezichtje. De hoofd rol vervult Liane Haid. die met zeer veel ge voel en juist begrip Luncle, het meisje van Montpamasse, uitbeeldt. De overige voorna me rollen zijn Robert, de componist-, ge speeld door Walter Rllla, Karl, de beeldhou wer en vriend van Robert, door Oskar Karl- weiss en Lola, een gewezen ster van Parijs, nu de goedhartige hartelijke vriendin van Lucie, Robert en Karl, door Trude Hester- berg. Het verhaal is het- volgende: In het artis- tenkwartier te Parijs te Montpamasse. heb ben Lucie, Robert. Karl en Lola een prettig, gezellig leventje. Lucie en Robert houden heel veel van elkaar hetgeen evenwel niet- wegneemt, dat ze voortdurend met elkaar kibbelen. De Duitschers hebben voor dat- eigenaardige versohij nsel de uitdrukking: „Was sich liebt, neckt sich", maar dat twec- talletje maakt daar wel een bijzonder druk gebruik van. Lola ontmoet- toevallig weer een vroegeren aanbidder van haar, een ban kier Prunier. Prunier heeft Lueie gezien en is verliefd op haar geworden, hij verzoekt nu Lola hem aan Lucie voor te stellen Lola heeft daar absoluut geen bezwaar tegen. Zij neemt het met de liefde niet zoo nauw. over de standvastigheid van mannen heeft ze zoo haar eigen opvattingen, zoodat ze vindt, dat ze Robert in niets te kort doet, als ze aan Prunier's verzoek voldoet. Robert is diep ver ontwaardigd over deze vriendschap, hij ver laat Parijs en gaat naar Rome. Prunier be weert, dat hij twee dingen heeft waardoor hij altijd succes bij de vrouwen heelt. nL geduld en geld', en ook bij Lucie blijken dit machts middelen te zijn. want als Robert terug komt uit Rome is Lucie met Prunier getrouwd. Niettegenstaande al haar rijkdom is Lucie niet gelukkig. Ze kan Robert niet vergeten, hoewel ze tracht tegen haar liefde te strij den. Robert, die intaisschen beroemd is ge worden, is vastbesloten Lucie terug te win nen, hetgeen hem tenslotte dan ook volko men gelukt. Het- is een film waar je met ge noegen naar kijkt, waarin zelfs een stuk film gelaschl is van een goede vijfentwintig jaar geleden. Gelukkig is er weer een Max Fleischer deze week. Ook een aardig filmpje is „Wiener en Doucet, de beroemde pianisten in hun re pertoire. De photographische overzichten geven weer veel belangwekkends. Een heel groot succes heeft de muzikale exentriek Zebra!, die al alleen door zijn ver schijning de zaal aan het lachen maakt. Met z'n slangemmenschaohtige bewegingen, zijn slappe ledematen, z'n lange vingers en z'n dwaas gegrimeerden kop kan hij er al zoo verzekerd van zijn, dat het publiek lacht, daarbij is hij zeer muzikaal, zoodat hij heel veel succes had, maar hoe men ook klapte, een toegiftje, waarom het te doen was, kre gen we niet, wel nog even een zeer origi- neele manier om te danken voor het ap plaus. Hoofdlijnen der Staatsinrichting Bij H. D. Tjeenk Willink en Zoon N.V. te Haarlem is de derde geheel herziene en bij gewerkte druk verschenen van de Hoofdlij nen der Staatsinrichting van het Koninkrijk der Nederlanden door mr. F. Vorstman, leeraar in dc Staatswetenschappen te Haar lem. The South and East African Year Book. Uitgekomen is het South and East African Year Book and Guide met atlas en tabellen over 1932. Het is dc 38ste uitgave van Samp son Low, Marston and Co. Ltd, Londen. Onze ongekende welvaart J. M. Meibergen te Rotterdam heeft een oeconomische beschouwing onder boven- staanden naam in druk uitgegeven en opge dragen aan het Nationaal Crisiscomité (voor zitter jhr. S. van Cltters). Oud Handschrift. W. Bogtman te Haarlem heeft een druk werkje uitgegeven, bevattende Ongeordende Voorbeelden van het Oude Handschrift. Het werkje is bestemd als reclame-object in hoofdzaak voor architecten. Betonwegen bouw. Verschenen is bij Moorman's periodieke pers de derde druk van De Ontwikkeling van den Betonwegenbouw door luitenant-kolonel der Genie, P. W. Scharroo. Mimosa-handboek Door de Mimosa A. G. te Dresden is een werkje uitgegeven, een raadgever voor de be handeling van Mimosa-papieren, platen en films. Een handig boekje in het Hollandsch voor den fotograaf. Joseph in Dothan In de bibliotheek voor de Dietse landen Ne derland—Vlaanderen—Zuid-Afrika, uitgave J. M. Meulenhoff tc Amsterdam is versche nen J. van den Vondel's treurspel Joseph in Dothan, ingeleid en toegelicht door prof. dr. C. G. N. de Vooys. Duitsclie filmkunst Wij ontvingen het vijfde deel der serie monografieën over filmkunst onder redactie van mr. C. J. Graadt van Roggen, n.l. Duit- sche Filmkunst door Simon Koster, met om slag van Piet Zwart en llo afbeeldingen. Het werkje verscheen bij W. L. en J. Brusse's Uit geversmij. N.V. te Rotterdam. Van Onze Wonderbaarlijke Wereld ontvingen wij het 8ste deel .Het werk zal in 30 afleveringen volledig zijn en verschijnt bij W. de Haan, te Utrecht. Dictée's Verschenen is bij W. J. Thieme te Zutphen een bundelt-Je dictees voor het vierde tot en met het zesde leerjaar der lagere school door C. E. Hof, onderwijzer te Rotterdam. Het Rosarium Door J. M. Meulenhoff te Amsterdam is uit gegeven Het Rosarium, bloemlezing uit bel- letristische, psychologische en paedagogische literatuur over het kind door S. C. dc Boone- Swartwolt en J. RiemensReurslag. In den bundel zijn uitingen bijeengebracht, die alle betrekking hebbe nop 't wel en wee, het leven en den ontwikkelingsgang van het zeer Jonge kind tot aan ongeveer den tien-jarigen leef tijd. Eenjarige zaadbloemcn Verschenen is te Rotterdam bij Kijgh cn Van Ditmar N.V. het door A. Meijnen ge schreven werkje: Eenjarige Zaadbloemen in hof en huis. Het boekje is met vele foto's ge ïllustreerd. K.N.A.C. Automobiclkaart. Blad l van dc Automobiel kaart ligt voor ons. Eigenlijk is het niet blad 1, maar blad 3, INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regel STOFZUIGERHUIS MAERTENS BARTEL JORIS STRAAT IS - TIL. IOTBS OPLOSSING PUZZLE No. 19 LETTERG REEPRAADSftS. De zin luidt: Schep vrij *s levens idealen, Maar neem t leven, zooais "t JR. VAN ZEGGELEN. 1. sok 2. censuur 3. (horizontaal 4. emitteeren 5. plasregen 6. verlaten 7. relatie 8. ijlbode 9. schokker 10. loszinnig 11. etenstijd 12. vaseline 13. eenvoudig 14. nevelig 15. sneLschrijvcn 16. instemming 17. dramatiek 18. excentriek 19. appelbol 20. leenen 21. everzwijn 22. notaris 23. menagerie Dc prijzen werden als volgt toegekend: Prijs van 7.50; Mevr. G. Boerde Rooij, Schermer-straat 34 rood. Prijzen van ƒ2.50; C. Vos, Kweektuinstraat 54. Mevr. A. H. RingnaldaHuizinga, Binnenweg 14, Bennebroek. A. Dairnan, Hendrik Roozenlaan 4. Mevr. N. C. FrLsVan Opijncn, Barendtee- straat 16. H. J. Wijdoogen, Oosterstraat. DE GEHEIMZINNIGE OPLOSSERS. Hierbij gewen wij u weer de namen van een twaalftal goede oplossers van deze ru briek. Helaas weten wij niet waar zij wonen. Kunt u ons niet aan hun adressen helpen? De straatnaam Ls al voldoende, de nummers behoeven wij niet te weten! Men zegt dat alien hier in Haarlem en omstreken wonen. 1. Piet Stalinson 2. Prof. Karla 3. W. L. Starkenboet 4. Lien Ptttho 5. Docter G. H. de Gau 6. W. T. Frevul 7. D. E. A. Karonje 8. Piet en Ans Baru 9. L. E. I. L. Ghanci 10. W. Groentebes 11. Carel H. E. Davit» 12. Toos en Geesje PredR. Voor goede oplossingen loven wij uit: een Eersten prijs van 7.50 Vijf premies van 2.50 elk. Zijn er meer goede oplossingen dan het aantal prijzen, dan zullen deze bij loting worden toegekend. Dit Is de laatste puzzle voor het Winter seizoen. De namen van de prijswinners zullen wij in ons nummer van den volgenden Zaterdag 12 Maart publiceeren. Er bestaat geen beroep op de genomen be slissingen. Correspondentie er over kan niet worden gevoerd. Alle oplossingen moeten bezorgd of per post gezonden worden aan onze bureaux, Groote Houtstraat 93. Van onvoldoende gefrankeerde brieven wordt geen nota genomen. Oplossingen, verzonden ln gesloten couvert, waarop vermeld „Puzzlc-rubrlek" moeten uiterlijk Maandagavond a.s. ln ons bezit zijn. Bij de oplossing moet onderstaand formu lier worden Ingezonden, uitgeknipt en duide lijk leesbaar Ingevuld. Bij ieder formulier mag slechts één oplossing worden Ingezonden. Voegt men er meer bij, dan moeten wij ze alle van het mededingen naar dc uitge loofde prijzen uitsluiten. Hier het formulier: H. D. PUZZLE No. 20 Adres: Naam Inzender: 7 Maart. naar volgorde van verschijning, maar toch draagt het nummer 1. Er zullen ongetwijfeld tal van goede redenen geweest zijn, om in dit geval een eenigszins Chlneesche volgorde te kiezen. De driedeelige kaart ls met dit laat ste en tevens eerste blad compleet. Automo- blclrijdend Nederland Is tegen zeer beschei den prijs een uitstekende gids door eigen land rijker. Behoud, wat gij hebt. Bij van Gorcum en Co. N.V. te Assen, is ver schenen: „Behoud wat gij hebt", bevesti- gingsgcschrift door ds. A. Trouw. Het Ls be doeld te worden uitgereikt bij dc bevestiging tot lidmaat.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 15