FEMINA Schoonheidsleer Haa riem s Dagbl a d Donderdag 17 Mrt. 1932 Een voorjaarsjaponnetje en een praatje over hoeden. Na dc verschil lende nieuwe mo dellen in effen nieu we seizoenkleuren, komen thans de ja ponnetjes van be drukte stoffen sterk in de collecties naar voren. Over het algemeen zou mem kunnen zeggen, dat vooral in de crêpes, de kleine patroontjes en de groote streepem op den voorgrond tre den. Men ziet veel kleine bloemetjes dikwijls in combina tie met eenvoudige geometrische figu ren, men ziet ook z.g. bladpatronen waarbij een takje met een aantal smalle blaadjes tel kens opnieuw her haald wordt. lm te genstelling met de bedrukte stoffen, welke bijna geheel met bloemetjes be dekt zijn. en geen achtergrond laten zien, ziet men ook bloempatronen, die met groote tus- schenruimte zijn aangebracht op een blauwen of pastel- ondergrond. Er wordt druk ge bruik gemaakt van lichtgeel, lichtgroen, en oranje voor deze bloemmotieven. De eeuwige Schotsche ruit blijft natuurlijk ook bijzonder aantrekkelijk, speciaal voor tengere figuurtjes. Het plaatje geeft een leuk model. Het japonnetje is van crêpe de chine met een Schotsche ruit van groen, beige en. rood. Het lijfje vormt een kleine basque, die een beetje van het lichaam afstaat. De kraag is vam witte, zijden piqué met een strik aan het einde. In den rok is van voren een apart pand ingezet. Aan 3.50 M. stof van 1 M. breed heeft uien voor dit model (patroon no. 3435) voldoende. Em nu de hoedjes! Ingewijden geven de zeer nuttige raad om bij de keuze van een hoed speciaal te letten op het gezicht boven •de jukbeenderen. Als regel moet men aan nemen, dat breede, hooge jukbeenderen of een vol gezicht een beetje groote hoed. ver- eischen, vooral wat bol en garaeering aan gaat. Aan den anderen kant kan een fijn ge zichtje niet veel verdragen: dus geen groote bol of veel garneering. Een fraaie randlijm kan de charme van een fijn profiel bijzonder verhoogen, doch tenslotte is het toch goed, dat men het weet: een vrouw met een for- sche neus moet bij voorkeur geen hoedje met een. uitgesproken punt dragen. Ook moet ze geen hoed vrijwel zonder rand dragen. De rand kan hier dikwijls de noodige schaduw brengen, die het al te forsche lichaamsdeel minder op den voorgrond doet treden. Ook moet men bij de keuze van .een hoed rekening houden met het figuur. Een plat nauw hoedje staat niet op een groote, zwaargebouwde gestalte, al komt het hoedje ook prachtig bij het gezicht. Een kleine vrouw moet wel degelijk uitkijken, voor ze een hoed met breeden hand koopt.. Van deze japon is een knippatroon, ver krijgbaar a 75 cent. Postwissel zenden aan: De Beurs, Amstellaan 66 Amsterdam Z. Op het strookje nauwkeurig vermelden: naam en adres van afzender, nummer van het ge- wenschte patroon en maat-levering binnen 1 week. De maten van 40 tot 52 kunnen gele verd worden.) MODE-SHOW. CORSETTENMAG AZIJN VAN DUREN Woensdagmiddag werd in dc groote zaal van het Gcm. Concertgebouw deze ietwat ongewone modeshow gehouden, voor Haar lem een nieuwigheid, voor Amsterdam, ech ter niet meer. Dat het corset in de laatste jaren een veel belangrijker plaats is gaan innemen, is wel bekend: menigeen heeft zich in de corset- looze jaren van 1922 tot 1929 welcens afge vraagd wie cr, behalve misschien de meest corpulenten, nu nog een corset droeg. In de inleiding werden die jaren, evenals 1902 tot 1904, het reformtijdperk, als zeer zwart af geschilderd. Nu de mode echter meer vrouwelijke lij nen vertoont: slanke heupen, een licht aan gegeven, vooral niet geregen taille en een be scheiden gemarkeerde bustelijn, is het dra gen van corsetten voor de meesten noodza kelijk geworden. Na deze inleiding kwam een zevental mannequins de nieuwste corsetten vertoo- nen, het z.g. ski-corset en corselet, welke alle onberispelijk sloten. Dat spreekt trou wens wel vanzelf: elk nieuw corset verbetert het figuur, en het moet m.i. pas in het lang durig dragen blijken of het werkelijk aan de gestelde eischen voldoet. Vandaar dan ook, dat men vrij spoedig aan de modellen is uit gekeken. Wel werden vooralle figuren verschillen de soorten getoond, met of zonder buikband, kostbare en eenvoudige, enzoovoorts. Tenslotte werd een uit het Duitsch ver taald voordrachtje gehouden over sport, gymnastiek en het dragen van corset, waar bij vooral de nadruk werd gelegd op het belangrijke van ademoefeningen. Daarna demonstreerde een Duitsche mul lein Bach eenige kamergymnastiek-oefe- ningen, die met het. oog op de slanke lijn en het versterken der spier en zeker aanbev- ling verdienden, maar die er gemakkelijker uitzagen, dan zij in werkelijkheid waren. Dat zulke oefeningen ook met corset of corselet aan, uit te voeren zouden zijn, meenen wij echter sterk te moeten betwijfelen. De show maakte overigens een keungen, verzorgden indruk, wat, gezien het precaire artikel waar het om ging, zeker prijzens waardig mag heeten: jammer alleen dat het ver over het vastgestelde tijdstip begon. Heeft u er spijt van, dat u die ruitjes met glaspapior hoeft, beplakt? Geen nood! U kunt 'dat zoo hermetisch er op gekleefde papier er halen met een sterke oplossing van loog. „Ik geloof toch niet, dat het goed is om Fientje zoo veel naar films en tooneelstuk ken te laten gaan", zei een bezorgde moe der, „Er worden dikwijls onderwerpen in be handeld, die voor een jong meisje heelemaal niet geschikt zijn". „Kom", zei een andere .moeder, „een jong meisje weet tegenwoordig immers overal over mee ite praten. Ik vind het heelemaal niet erg, dat ze iets van het leven te weten komt. Bedenk eens hoe bekrompen, hoe mak kelijk ze daardoor anderen veroordeelen. Nu er meer openlijk over alles gesproken wordt is er ook meer toegrijpen. Onze jonge meis jes hebben een ruimen blik en een ruims levensopvatting. Onze grootmoeders (sloten een„zondares" buiten hun gezelschapskring, het meisje, de jonge vrouw van tegen woordig, is humaner, liefdevoller ook, wat dit betreft. En ik geloof, dat de literatuur dat het tooneel van dien laatsten tijd daar wel toe bijgedragen heeft". Fientjes «moeder gaf dat toe. „Het is alleen zoo jammer", zei ze, „dat we altijd in uiter sten moeten vervallen. Vroeger werd een vrouw dié zich onmaatschappelijk gedroeg, meedoogenloos veroordeeld, tegenwoordig wordt ze verheerlijkt". „Nou, nouverheerlijkt „Ja", wond Fientjes moeder zich op, „dat is het nu juist wat me zoo verkeerd lijkt. De schrijvers van nu houden zich allemaal 'bezig met uitzonderingsgevallen. En die uit zonderingsgevallen zijn allemaal menschen met zulke prachtige, nobele eigenschappen, met harten van goud. Daar tegenover wordt dan de „gewone" mensch gezet, die koud en nuchter en liefdeloos is. Waar vindt je tegen woordig nog 'n trouwe echtgenoote en moe der sympathiek beschreven? De' schrijver maakt haar dom, bekrompen, arrogant. Ze moet dienen om de vrouw die haar recht op geluk eischt, die zich „uit wil leven" des te schooner en verhevener te doen uitkomen. We veroordeelen een vrouw die „een mis stap" beging niet meer en dat is. prach tig. Maar soms schijnt het, dat je een mis stap begaan moet hebben om een edel mensch te kunnen zijn. We hebben eens tranen ge huild om een Marguérite Gauthier en dat was goed. We zeiden toen tegen elkaar: zie je, zoo'n vrouw is toch niet zoo verloren en ver dorven als je wel denkt. Ze kan nobel zijn ze kan hef hebben, zoo goed als een andere vrouw. Maar tegenwoordig lijkt het of alleen maar zulken vrouwen als een Marguérite Gauthier kunnen liefhebben en offeren". „Overdrijf je niet een beetje?" vroeg de ander. „Misschien. Je kan tenslotte niet alle films en tooneelstukken zien, niet alle boeken lezen. Maar wat ik den laatsten tijd zag. bracht me op het idee, dat het geen kost voor Fientje was". Juist kwam Fientje binnen; ze lachte toen ze het ernstige gezicht van haar moeder zag. „Aan het filosofeeren?" vroeg ze. „Ja", knikte haar «moeder, „over jou. Ik zei dat je door de tegenwoordige literatuur en tooneelstukken een verkeerden kijk op de deugden van de vrouw krijgt". „De deugden van de vrouw", rilde Fientje. „wat klinkt dat vreeselijk. Bedoelt u koken en bakken en braden?" „Nee", zei de ander, „je moeder bedoelt- dal er met zooveel sympathie wordt geschreven over vrouwen, die zich uitleven en dat de vrouwen die zich In-leven in hun geluk, hun liefde, hun huisgezin verwaarloosd worden. Is je dat ook opgevallen?" „Ja", zei Fientje, „natuurlijk' Wat zou je ook over zulke gewone vrouwen kunnen ver tellen? Ze beleven niets, ze zijn vervelend, ze hebben geen temperament „Wat heg ik je gezegd?" zei Fientjes moeder later, „heb ik overdreven?" „Nee", zei de ander, „maar je moet wel be denken: de jeugd heeft zich altijd aangetrok ken gevoeld tot wat bijzonder en hevig is. De waarde van een groot sterk geluk heeft ze nooit kunnen beseffen. En overigens: de literatuur is een spiegel van den tijd waarin we leven. Verzet je er eens tegen! Of Fientje haar films en tooneelstukken wèl of niet ziet. ze zal 'n kind van haar tijd blijven. Aan ons moeders is het om zooveel mogelijk van h"t goede, groote in de kinderen te ontdek ken en naar boven te brengen om ite redden wat de tijdgeest negeert". BEP OTTEN. NUTTIGE WENKEN. Men voorkomt het vet en vuil worden van zeemleeren lappen door ze na gebruik steeds In schoon water uit te spoelen, droog te wringen cn uit te halen. Zijn ze door omstan digheden toch erg vuil geworden, zet ze dan een poosje te weeken in een emmer lauw water, waarin men een scheut huishoudam- monia heeft gedaan. Vervolgens in lauw wa ter uitwasschen, daarna ln een goed vet sopje en tenslotte in schoon water naspoelen. Wagensmeervlekken zijn niet zoo erg als ze lijken. Zitten ze in waschbare stoffen, smeer dan wat olie of boter op de vlek en wasch die daarna uit in zeepsop Zitten ze in niet waschbare stoffen, maak ze dan met een weinig terpentijn uit. die in een bakje heet water (vooral niet bij open vuut of vlam) verwarmd is. Aluminium vaatwerk kunt u goed poet sen met een mengsel van wat sla-olie en spiritus. Na het poetsen kan men het nog mooi glimmend polijsten met fijn wit krijt. Wollen jasje met korte mouwen Het jasje wordt gebreid van dunne glan zende wol, in een frissche kleur, bijv. rood, blauw, groen of geel. Men draagt het over een witte sportjurk met halflange mouwen. Het aantal op te zetten steken berekent men op de bekende manier: men breit een proeflapje, meet het aantal steken dat op een centimeter gaat, meet de vereisen te wijdte en rekent zoo het aantal op te zetten steken uit. Het jasje wordt gebreid één toer recht één toer averecht. □uiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüiiiiiiiiiiiiir iHHIIIIlllllllllllllnmilllllllll! ni^pouzct jUOOfpcWïd jdflfiiéiz-üaXL Gel /jCU5jfi/'. _-_J Rugpand. Begin aan den onderkant met een smal boordje twee recht twee averecht, ongeveer twee centimeter hoog. Breit dan één toer recht één toer averecht tot aan de hoogte van het middel, waar men weer ongeveer drie cM. twee recht twee averecht breit. Daarna gaat het weer één toer recht één toer averecht verder, tot waar de armsgaten beginnen. Minder nu aan weerskanten acht maal bij begin en einde van elke toer een steek en gaat dan weer gewoon verder, tot de goede lengte verkregen is. De bovenkant van het rugpand is heelemaal recht, Voorpanden. De beide voorpanden zijn heelemaal gelijk behalve dat in het rechtervoorpand een. split is, waar het linkervoorpand, doorheen gehaald wordt. In beide punten is een knoopsgat. Om de afmetingen van de voorpanden te krijgen, knipt men ze eerst in papier en berekent het aantal op te zetten steken op de gewone manier. Begint onderaan met een boordje twee recht twee averecht 2 oM. hoog, maar meerder dadelijk al aan den schuinen kant elke toer één steek. Het split maakt men door eenvoudig terug te breien op de plaats waar het komen moet, de overige steken laat men rustig op de pen zitten, daar wordt latei- op verder gebreid, als de juiste hoogte van het split verkregen is. Breit dan het heele aantal steken weer op één pen verder. Tijdens het maken van het split heeft men de punt van het voorpand gebreid, waarin ook het knoopsgat zit. Voor het knoopsgat hecht men onder het breien het noodige aantal steken af en meerdert ze in het volgende toer weer bij. Van de punt af mindert men aan den schuinen kant, niet elke toer één rieek, maar om de andere toer breit men aan het begin d~ pen twee steken samen. Het armsgat is net als het armsgat in het rugpand. In het linkervoorpand komt geen split, maar wel een knoopsgat. Mouw. De wijdte van het mouwtje moet ook eerst gemeten worden. Begin weer met een twee cM. hoog boordje twee recht twee averecht aan den onderkant. Verder breit men één toer recM één toer averecht en meerdert af en toe een steek aan weerskanten om de goede wijdte te krijgen. Als men de lengte 'reeft den onderkant tot de oksel hecht men telkens aan het begin der naald zes steken af en breit daarna de pen uit. Dit herhaalt men tot er geen steken meer over zijn en krijgt zoo de kap op de mouw. •(YUxJb Naait nu dc verschillende deelen aan el kaar, haalt het linker voorpand door het rechter en zoekt dc plaats, waar de knoopen moeten komen. Het jasje moet in het middel nauw zijn. In verband met de voorjaarsmode kan men twee groote ronde nikkelen knoopen gebruiken. MIES BLOMSMA. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regel. Gave, zachte, fraaie handen bij dagclijksch werk zijn alleen mogelijk, wanneer U zich tot gewoonte maakt Uw handen van tijd tot tijd met een weinig Purol in te wrijven. De kamer van allen dag. Door het raam kijkt de hooge, wijde, lichtgrijze hemel naar binnen en werpt een baan van effen donzig licht in het midden, terwijl de hoeken warm, mysterieus donker blijven. Op de theetafel glimt het theelichtje als een warm oranje sterretje, en midden op tafel staat een groo te, bolle glazen kom met tulpen, die in zijn stille welving alles oneindig blank weer kaatst. Het raam staat erin, met de smette loos blanke gordijntjes en de grijze lucht er achter, het theelichtje staat er warm en stralend in te pinkelen ,de donkere hoeken van de kamer staan erin, koel donkergrijs, met geheimzinnige, oneindige diepten. Het lijkt of die bol, zoo tastbaar met zijn koude, gladde glaswand, waar de vingers even van terug stuiten en waaromheen zij zich dan vleien in een koesterende, alles omvattende beweging, alle geheimen van de wereld zelve in zich besloten houdt glad en oneindig diep, koel blank en warm, donzig grijs tege lijkertijd. En in die kamer zegt een gladde effen stem, die nergens vandaan komt en die er toch is, het aloude, allermooiste van alle sprookjes, het naieve, simpele verhaal van de kleine zeemeermin. Het is zoo mooi! De stem, die tegelijkertijd even mysterieus en even klaar is als dat spel van licht en donker in de gladde bol op ta fel, die van ik weet niet hoe ver door de lucht aankomt, alleen om in dat rustige uur te vertellen van de kleine zeemeermin, die zoo waarachtig lief had, maar die haar prins niet kon winnen omdat zij geen on sterfelijke ziel had, vertelt het zoo gladjes en zoo effen, zoo onberoerd en met die strakheid, die de diepste teederheid van alles is. Het glijdt zoo zoetjes langs me heen, dat leven van die kleine zeemeermin, met haar stem als van een ijle fluit, haar oogen die warm straalden als de harten van stille blije bloemen, haar zeemeerminnenstaart, waarin de tinten van parelmoer en amethysten cn opalen glansden, en haar haar, dat als een bleekbruine vacht om haar teer gezichtje hing. Het deint zoo stilletjes voort, dat verdere verhaal van de kleine zeemeermin, die haar staart, haar trotsehe, golvende staart gaf om voeten te kunnen krijgen, twee menschen voeten, die dansen konden als bleeke, luch tige elven in het maanlicht, zoodat zij er het hart van haar prins mee zou kunnen be koren. Maar bij iederen stap, die zij deed, schoot er een vreemde, brandende, onver- dragelijke pijn door die zelfde blanke voet jes, die zoo vederlicht het tengere lichaam droegen De stem vertelt, verteltBuiten wordt het stiller en donkerder, in de bowl met de tulpen op tafel verdiepen zich de grijze tin ten, en het gouden sterretje straalt feller en feller. Het sprookje trekt verder op zachte voeten. Het naieve, mooie sprookje van de kleine zeemeermin, die alles gaf om de liefde te winnen en slechts den dood vond. Het is als een stoet van feeërieke gestalten, die in het donker van de kamer een lichtend spel opvoeren. Ik zie hen bewegen, lachen, praten kijken, denken: ik zie den prins en de prin ses, hun hofstoet, het blanke paleis en de kleine zeemeermin met den glimlach om haar mond, den eeuwigen pijn in haar voe ten, en de eindelooze leegte in haar hart. En achter alles de zee met zijn eeuwig wisse lende tinten, met zijn veerend gedein, met zijn blank, bros schuim, dat alles is, dat er van de lichamen van kleine zeemeerminnen overblijft. Het is uit. De stilte is zoo vreemd en zoo groot, dat ik zwijgend zitten blijf. Een sprookje, dat altijd maar. eeuwen en eeuwen lang, schoonheid blijft geven, en dat cr niet armer van wordt, maar zelve weer aan schoon heid wint. Omdat het geeft. Een sprookje, waarvan de schoonheid een van de weinige dingen is, die ons nooit ontnomen kunnen worden. De bowl met tulpen is diep donkergrijs. Het lichtje erin straalt als een vurige ster WILLY VAN DER TAK. MODE-VARIA. Hoewel het nog wel wat te vroeg Ls om reeds voorspellingen te doen aangaande de nieuwe voorjaarsmode, kunnen wij toch eeni ge aanwijzingen doen. Het hangt ook dikwijls veel van het weer af, of dit ons wil begunsti gen met zachte voorjaarsdagen of dat het lang guur en koud zal blijven, om plotseling in alle modehuizen de allernieuwste creaties te zien, welke in de étalages worden geëxpo' seerd. Maar dit staat vast: de japon-mouw blijft onze aandacht vragen. Zeer wijde mouwen van andere stof, dikwijls bewerkt met een aantal smalle strookjes of plissées, kapjes over de schouders, die soms tot aan de elle boog reiken, dan de balonmouw, die ter hoog te van de elleboog door een fijne plissee wordt afgemaakt. Ook de ruime mouw met zeer lange manchet is weer op het appèl. Er is te veel om op te noemen; er wordt in het oneindige gevarieerd. Dan de blouses. Ik zag dc nieuwste snufjes op dat gebied. Rose en zee-groene crêpe de chine, rondom gefeston neerd met zijde in dezelfde kleur. Deze waren van een schoot-model en sloten van voren met een groot aantal fijne perl d'amour knoopjes. Ook allerliefste modelletjes, welke' in den rok worden gedragen zijn „en vogue". Sommige dezer hebben allerleukste, origineele balsafwerkingen. Zoo zag ik er een met een soort apache-shawl, welke over den schouder in een losse knoop viel en lager werd vastge houden door een inkeeping in de blouse, waardoor de uiteinden van de shawl werden gehaald. Ook breede revers, die het jabot-ka- rakter voorstaan, worden veel gezien. De meer sportieve blouses hebben een smal kraagje waardoor deze' open of gesloten kan gedragen worden, met als eenige versiering een aardige das van contrasteerende kleur. VERHUIZEN. Tegen Mei woedt er meestal een ware ver- hulswoede over het land en nu reeds zoeken de vele verhuislustigen naar een andere wo ning. Het zoeken nu van een nieuw huis ls niet zoo eenvoudig. Wij laten hierover enkele wenken volgen, die het huren van een ge schikt huis zeer vergemakkelijken. Als men. een paar aanteekeningen maakt van de grootte der kamers van het huis waarin wij momenteel wonen, en van de verschillende meubelstukken en bedden die wij hebben, hoogte van de ramen enz. dan gaan we met een duimstok gewapend huizen zoeken. Reeds bij het binnenkomen van een leeg huis voelt men dadelijk of men er zich beha- gelijk zal kunnen voelen of niet. Of een huis vuil of slordig door de vorige bewoners is achtergelaten is niet van zoo veel belang, omdat wij het toch geheel van boven tot beneden laten schoonmaken en zoo mogelijk opnieuw behangen, voor we er in trekken. Wei is het zaak goed toe te zien dat er geen on gedierte in het leege huis is, want dat kan tot allerlei onaangenaamheden aanleiding geven. Heeft men na wat zoeken een huis ge vonden, dat wel geschikt lijkt-, dan doet men goed even de maat van de verschillende kamers te nemen, de bestemming zoo onge veer vast te leggen en dan te zien of de ka mers aan de vereischte lengten en breedten beantwoorden. Ook het goed trekken van de sch oorsteen en, het nazien van gas- en waterleidingbuizen is iets wat het wonen zeer ten goede lcomt en waarvoor wij voor het betrekken der woning moeten zorgdragen. Een verstopte gootsteen, W.C. of dakgoot geeft ook veel narigheid en is iets dat vooruit in orde moet zijn. Heeft het huis een kelder of een zolder dan moeten die eveneens goed worden nagezien, want als het dak lekkage heeft, kan men dat op het houtwerk heel goed zien. Het is altijd veel raadzamer zoo mogelijk een leegstaande woning te huren, omdat men dan van te voren allerlei werk zaamheden kan laten verrichten en daardoor veel geloop bij het verhuizen als al onze eigendommen open en voor de hand staan, zoodat wij niet overal tegelijk op kunnen letten. Tevens is het niet bevorderlijk voor de zwaardere meubelstukken enz. als wij die telkens moeten verzetten omdat de behanger nog aan het werk is, of er hier en daar nog gasleidingen moeten worden aangelegd, of andere geriefelijkheden worden aangebracht. Een heel voornaam punt bij het verhuizen is het tijdig opgeven van de verhuizing en het aanvragen van licht-, gas- en water meters. Juist in de maand Mei als zoovelen verhuizen kan de Gemeentedienst haast niet alles op tijd verwerken en zoo kan het ge beuren dat men wel eens een week zonder licht of gas kan zitten, wat bij tijdig aan vragen niet noodig was geweest: Als men nu alles van te voren in orde heeft gemaakt en men schrijft in het oude huis even op, waar men de meubelen in het nieuwe huis denkt te plaatsen is het van veel belang om de verhuizers dc meubelen zoo mogelijk ineens op hun plaats te laten zetten. Moet de vloerbedekking nog worden gelegd, dan zal dit moeilijker gaan, doch men kan beter de meubelen in de kamer laten plaatsen waarin men ze denkt te zet ten, dan dat alles schot-s en scheef door el kaar maar in oen kamer wordt geplaatst, omdat men dan steeds datgene wat men noodig heeft, absoluut niet kan bereiken voor men weer allerlei kisten en koffers opzij ge schoven heeft. Bij het verhuizen is overleg gen voor gij begint een groot voordeel. ONS MODERN INTERIEUR. Meer en meer wordt het gebruik om alles wat de meubileering betreft van het moderne huis, pasklaar te maken. Men moet, met het oog op de kleine ruimte der moderne wonin gen, wel zeer doordacht te werk gaan. wil men tenminste geriefelijke en bewoonbare kamers hebben. De geheele meubileering, hetzij verplaats baar, hetzij ingebouwd is naar maat ge maakt. Alles wordt Speciaal geconstrueerd en beslaat juist de ruimte, welke er voor bestemd is. De vele flatwoningen geven verschillende voorbeelden, waarin bovenstaande bewerin gen steek houden. Vaste zitplaatsen, half cirkel- of hoefijzer vormig, beslaan één kant van den muur, waarbij een tafel is geschoven. De tafel is veel al neerklapbaar aan beide kanten, zoodat, wanneer deze niet als eettafel dienst doet, de ruimte welke zij beslaat zeer minieum kan zijn. Naast den schoorsteenmantel zijn inge bouwde kastjes, die eventueel als boekenkast dienst kunnen doen. Bij den modernen flatbouw zijn cr meestal overvloedig' veel vensters die hoewel zij de gezondheid der bewoners en evenzeer de vroolijkheid verhoogen, het arrangeeren en decoreeren bemoeilijken. De soms uitspringende ramen geven juist aan de kamer een onhandig vlak, waartegen geen enkel meubelstuk kan staan, zonder als een sta-in-den-weg gebrandmerkt te worden. Neen, de meubels mogen in onze kleine kamers niet te veel ruimte innemen en het probleem van gezellig en artistiek meubilee- ren ondanks een beperkte ruimte, wordt ge heel en al opgelost door de ingebouwde en opklapbare meubels. Ook zijn er tegenwoor dig vele meubels, welke aan een dubbel doel beantwoorden. Zoo zijn er o.a. linnenkasten, waarvan door uitschuiving van een plank een toilettafel is te maken. Deze plank is met glasplaten be legd, waarop de toilet-artikelen kunnen wor den neergelegd. Door onzichtbare scharnie ren in den achterwand der kast is de spiegel bevestigd; deze doet van zelf sprekend, uit stekende diensten. Over het algemeen kan men een kleine ruimte grooter doen schijnen door het aan brengen van spiegels aan één der wanden, liefst die, tegenover de ramen. Ook lichte, vroolijke kleuren bereiken eén dergelijk ef fect. Effect! Ziedaar, het geheim van heel veel zaken. Kan effect-berekening ook het. pro duct van geraffineerde ij delheid zijn, hier in ons geval getuigt het van een practischen zin, die we in dezen tiid van veel financieele moeilijkheden, allen min of meer kunnen ge bruiken! Sommige vischsoorten hebben een gronde rige smaak, vooral z.g. zoetwatervisch. Deze' smaak kan men grootendee'ls verwijderen door de vlsch tc koken in een pan water, met een flinke korst brood er in. RECEPTEN. BITTERKOEKJESVLA. Breng een halve liter melk aan den kook. Dompel op een schuimspaan 1 ons bitter koekjes even in de kokende melk, om ze' wat week te maken. Leg ze op een glazen vla schotel en bestrijk ze met frambozen- of abri kozenjam. Bereid de vla op de bekende wijze en laat ze dan bekoelen. Als ze koud is, giet men ze over de bitterkoekjes. Appelmoes met vla. Men bereidt de appelmoes van 800 gr. rauwe appelen, vermengd met suiker. Dan maakt men de Custardvla op de gewone wijze. Leg het koude moes in een vlaschotel en bedek het daarna met de koude Custardvla.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 12