FEMINA De charme der vrouw Keu!? «naef De jongste winster van den Nobelprijs. Haa riem s Dagblad Donderdag 31 Mrf. 1932 IIIIUIIIlllllJIIIIIllIIIUIIIiUlllllllllllllliniOIIIIM MANTELPAKJES. Het Is met de mantelpakjes als met de zwaluwen, als ze op komen zetten, kan men er zeker van zijn, dat de lente niet ver meer is. Men ziet op het oogecnblik eeïi heele groote verscheidenheid van mantelpakjes, waarbij de korte jasjes echter sterk overheerschend zijn. Er zijn ook allerlei aardige nieuwe stof fen. die zich tot leuke effecten leenen. bijv. aardige, geribde diagonaalstoffen, waarbij door de ribbels dan in verschillende richting te nemen, dwars op elkaar, heele aardige dingen te bereiken zijn, zonder extra moeite van garneering, enz. Links op het plaatje is daarvan een aardig voorbeeld gegeven. Het rechte jasje wordt met. een gemsleeren cein tuur gesloten, het heeft geen kraag van ach teren. maar wol van voren twee breede revers. Door de ribbels dwars te nemen, heeft men op do revers, op het lijfje boven de taille, op de zakken, de manchetten en den rok aardige ingezette stukken gekregen. Voor dit model (pair. no. 3462» heeft men aan 3 M. stof van 1.40 M. breed voldoende. Rechts een cos- tuumpje van aardewerk-blauwe charmelaine met op het manteltje, zoowel als op den rok, dubbele ingestikte plooien, die op den rok naar onderen overgaan in stolpplooien. Er wordt een ceintuur van koningsblauw gems- leer met een gesp van galalith op ge'd ragen. Ook hiervoor ipatr. nr. 3463) is 3 M. stof van 1.40 M. breed toereikend. En wilt u het laatste nieuws over de hoed jes hooren? Volgens de nieuwste mode-ge gevens uit Parijs en New-York zijn de voor- jaarsmodeklcuren voor hoeden in de eerste plaats: blauw in diverse tinten, daarna rood, licht groen, beige, wit en dan natuurlijk het altijd overheerschende zwart. Garneeringen dikwijls met lint. strikken, gespen en heel veel bloemen. Om het kittige, recht opstaan de hancveertje niet te vergeten, al schijnt het, dat het aan populariteit verliest. Van deze mantelpakjes zijn knippatronen verkrijgbaar a 75 ct. Postwissel zeilden aan: De Beurs. Amstcllaan 66. Amsterdam-Z. Op het strookje nauwkeurig vermelden: naam cn adres van afzender, nummer van het ge- wenschte patroon en maat. Levering binnen ccn week. iDn maten van 40 tot 52 kunnen geleverd worden). DE VAZEN. Nu wij bijna aan de groo hoonmaak beginnen en wij van te voren un;. huis eens heelcmaal doorloopen om te zien wat er alzoo gebeuren moet, verdient het wellicht aanbeveling' om ook onze vaezen eens na te zien. Want nu de uitvoer van snijbloemen zooveel moeilijkheden met zich brengt, heeft het er allen schijn van. dat de bloemen dezen zomer wel heel goedkoop zullen worden. Trouwens op het oogenblik kan men ook al voor een paar kwartjes zijn huis vol tulpen of narcissen hebben. De vazen zijn tegen woordig voorwerpen van belang, waaraan wij onzen aandacht besteden moeten. Het gaat nipt- meer om een bos bloemen, die stijf in'elkaar gedraaid worden, zoo maar als een bloemkool in een vaas te zetten, die al of niet past. vaak veel te groot is, zoodat de bloemen tegen den randhangen of te klein, waardoor de stelen niet voldoende water kunnen krijgen. Er zijn uit den ouden tijd in vele hulsgezinnen nog massa'.-: vazen voorhanden, die uit pieteit worden bewaard, maar waarvan wij o zoo graag af zouden zijn. Vooral die vazen waarop steenen bloemetjes, blaadjes, stelen enz. in haut- reüef zijn aangebracht zijn ware stofnesten en dc moeste huisvrouwen zullen ze dan ook wel veilig achter in een diepe kast hebben weggestopt. De moderne kunstnij verheid brengt trouwens voor heel weinig geld mooie, sierlijke en ook zeer practische modellen in den handel van glas en aardewerk. Maar wij hebben misschien op zolder of in den kast wel voorwerpen staan, die zoo goed voor vaas geschikt zijn. b.v. kleine in- maakpotten van bruin aardewerk zijn zoo alleraardigst om er dahlia's, zonnebloemen enz. in to zetten. Om de inmaakpot meer het idee van een vaas te geven, kunnen wij hem. als hij terdego schoongemaakt ls, be schilderen met een modern motief of met een takje bloemen, wat wij maar het mooist vinden. Zoob estaan er ook van die donker groene glazen inmaakpotton, vierkant en met een betrekkelijk wijden halsopening. Ook dit zijn ideale vazen voor tulpen, rozen enz. Dee flesschen kunnen .wij zoo laten or wel ook met een of ander aardig motiefje beschilderen. Zoo zijn er nog mandeflesschcn cn dergelijke die zeer bruikbaar zijn en het altijd toch nog beter doen dan de mooie opgewerkte vazen van vroeger. Van de vleeschsoorten Is spek het voed zaamst. Want dat bevat 75 pet. vet en 10 pet eiwit Daarna volgt rookworst met 40 pet. ve en 27 pet, eiwit en vervolgens vet varkens- vlcesch met 37 pet, vet en 15 pet, eiwit en (tenslotte rundvteesch met slechts 6 pet. vet jöoch AMERIKAANSCH SPEELGOED. We leven in de eeuw van het kind, in de eeuw van Montessorl van steeds verder voort schrijdende verruiming van dc opvattingen over kinderen, kinderzielen en kinderopvoe ding. en toch op dit gebied, dat de laatste twintig jaren minstens toch al het onder werp van den dag was, waarvan men dus verwachten zou. dat het langzamerhand ook wel eens uitgeput zou raken, loopt men nog dagelijks tegen nieuwe en boeiende dingen aan. die wel bewijzen, dat we voorloopig nog lang niet zijn waar we wezen moeten. We weten allen wel van de schoonheid, de verrukkelijke primitiefheid, de zuiverheid van de kinderziel, en als we het nog niet wisten, dan zijn er menschen met scherper en liefdevoller kijk dan wij te over, die ons af en toe eens een o. nog maar heel be scheiden brokje meedeelen van de schoon heid, die ze in de zielen van kinderen heb ben ontdekt. Wie kent cr niet dc teedere, de vreugdevolle, de wijze opmerkingen van die kinderkenner en kinderminnaar bij uitne mendheid Just Havelaar? Om evenwel ter. zake te zijn iets dat niet meevalt bij een onderwerp als dit, dat zoo veel stof tot uitweiden en uitweiden tot in het onmetelijke biedt het is tenslotte niet eens van kinderen zelf, dat ik u wilde ver tellen, en het ls niet van kinderzielen, noch van de schoonheid daarvan of de natuurlijk evenmin weg te cijferen leelijkheid maar hot is van hun speelgoed. En waar ik ten slotte in deze rubriek wel kort moet zijn, kan ik niet anders doen dan een mogelijk wat erg schematisch, maar ik hoop het voldoen de enthousiast verslagje schrijven over een collectie Amerikaansch kinderspeelgoed, die ik dezer dagen bij een tijdelijk hier overge waaide Amerikaanse he moeder en haar kin- ders aantrof waarbij ik bovendien nog on verwachts met mijn neus in de boter viel: de Amerikaansche opvoedingsmethode, en voor al het hier nog zoo weinig bekende Ameri kaansche kinderspeelgoed waren ..het" stok paardje van mijn gastvrouw, die me in den tijd van een uur zoo allerverrukkelijkst ont haalde op een geweldige dosis informatie op dit gebied, dat ik heiaas! er hier geen tiende van zou kunnen navertellen, en dien ten gevolge waarschijnlijk het beste doe met in allen gevalle om te beginnen de titels op te geven van een paar werkjes, die ze me meegaf, cn die inderdaad in zeer beknopten vorm heel wat meedeelen omtrent de Ame rikaansche en van Monlessori aanmerke lijk verschillende opvattingen over het onderwerp: het kind. Ze liggen naast me, voorzien van de noodige kieken en meer dan aanlokkelijk, en het zijn: Catalogue of Play Equipment, Compied by Jean Le Hunt. Bureau of Educational Expe riments, New-York. Play Things. Bureau of Educational Ex periments. New-York. Child Care and Training, 'by Marion L. Faeger and John E. Anderson. Minneapolis University. Minnesota Press. Wie ze leest, moet wel tot de conclusie ko men, dat het Amerikaansche kind. het jonge mensen in wording, een goede kans tot sla gen krijgt iji d- maatschappij, waarin hij noler.s volens later zijn eigen weg zal moe ten vinden een betere mogelijk dan het Europeesche en wie die jonge Amerikaan sche moeder. Hollandsche van geboorte, hoor de praten over Amerika, en haar blijdschap, omdat ze haar kinderen daar en niet hier kon opvoeden, vraagt zich af. wat er dan toch wel waar is van de zooveel andere begrippen, die hier algemeen heerschen over de Nieuwe Wereld, zijn volwassen, maar vooral ook zijn jeugdige bewoners. Al die wonderlijke dingen het vereen voudigde huishouden, het ontbreken van dienstboden en dus het dochtertje van zes, dat strijkèn kon en keurig ook! Die moppige bij-de-handheid van het drie tal Amerikaantjes dat jongetje van drie. dat me zelf onmiddellijk enthousiast zijn speelgoed kwam demonstreeren, toen moeder cn het bezoek daar zoo'n belangstelling voor bleken te hebben, en dat zoo pienter en zoo handig, dat ik er versteld van stond! En dan dat speelgoed zelf tenslotte, zoo 1 verbazend aardig, zoo primitief, maar tege lijkertijd zoo volkomen ingesteld op het vor men en het scherpen van de hersens van het kind. Waarmee ze al spelende vormen leeren herkennen, kleuren leeren onderscheiden, oog leeren krijgen op de grootte van voorwerpen En dat zoo hemelsbreed verschilde van ons dikwijls nog veel te ingewikkelde speelgoed, en dat in de praktijk minstens even goed voldoet, aangezien de kinderen, er zich uren achter elkaar mee bezig kunnen houden. Vormen herkennen: door middel van het bord met opgeschilderde ovalen, vierkanten driehoeken en rechthoeken, waarbij dan pas sende ovale, vierkante, driehoekige en recht hoekige schijven hooren, die ze moeten ste ken aan het in het midden van elk figuur bevestigde stokje. Kleuren onderscheiden: hetzelfde systeem, waarbij dan het stokje is beschilderd met gekleurde ringen ter breedte van de gekleur de. bijpassende schijven. Oog krijgen op afmetingen: waarbij de bij de Hollandsche neefjes en nichtjes ook al zoo populaire „watertoren" een rol speelde, en die ook al gebaseerd was op hetzelfde idee, waarbij de schijven zoo gelegd moesten wor den, dat ze passend op elkaar een hoogen, afgeknotten kegel moesten vormen. Twee alleraardigste ..legborden" met lood rechte (en bij een tweede bord ook nog dia- gonalei op elkaar staande gleufven. waarin gekleurde vierkantjes pasten .zoodat alle mo gelijke cn onmogelijke figuren er op gefabri ceerd konden worden, en geweldige, fantas tische spoortreinen er mekaar op achterna konden rijden. Het is maar een greep beschrijving van meer en grooter speelgoed is onmogelijk, hoe jammer het ook is, speciaal omdat al deze dingen, meerendeels ontworpen en gepaten teerd door de Columbia University in Hol land niet verkrijgbaar zijn. Wat het grootere betreft, dat komt nabij de vervulling van de stoutste kinderdroomen! Grootendeels af komstig uit de fabrieken van de firma Schoenhut in Philadelphia afbeeldingen en beschrijvingen komen voor in alle twee de eerstgenoemde werkjes. Inderdaad dit Amerikaansche kinder speelgoed is een kennismaking waard. Ik weet dat de bekende journalist Egon Erwin Klsch een boek schreef over Amerika, dat hij eenigs zins ironisch betitelde ..Paradies Amerika", ik weet, dat o.a. ook een man afs Georges Duhamel de nieuwe wereld allesbehalve kon apprecieeren. maar nu, nog kersversch onder den indruk van al dat aardigs, vraag ik me toclj af: ..Is het dat mogelijk toch voor kin deren Paradijs Amerika?" Er is geen ding verkeerd op deze wereld, of het heeft zijn goede zijden. Zou dit er misschien één zijn van dit. in Europa veel-gehoonde land? In allen gevalle te weinig bekend is dit alleraardigste Amerikaansche speelgoed hier zeker, en de ideeën, die er aan ten grondslag liggen, zijn ongetwijfeld de moeite waard. Speciaal, wier intei-esse een beetje uitgaat naar dit gebied, hoop ik met dit artikeltje attent te hebben gemaakt op iets, waarvan zij mogelijk nog niet of te weinig gehoord hadden. WILLY VAN DER TAK. DE OUDERWETSCHE SECRETAIRE. INGEZONDEN IYIEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regel ligt voor ccn groot gedeelte in het bezit van gave, zachte, blanke handen. Ook gij kunt l'. ondanks voortdurenden huiselijker, arbeid, in het bezit daarvan verheugen, mits gij U maar tot gewoonte maakt Uw handen 's avonds even in. tc wrijven met Purol. Een zeer bijzonder meubelstuk, waar al onze voorouders trotsch op waren, was en is misschien nog, de secretaire. Nu was de cor respondentie van onze grootmoeders niet zoo omvangrijk als die der tegenwoordige vrou wen in het algemeen is, en zij konden het dus af met een schrijfbureautje, dat steeds keurig opgeruimd moest zijn, want. nadat de brieven geschreven waren, de waschlijst was ingevuld, of boekjes der leveranciers waren bijgeschreven, ging het schrijfblad, dat te vens dc afsluitklep was, weer omhoog en de secretaire ging op slot. Dat hoorde zoo. Men zag eenvoudig de klep niet open staan, dat deden hoogstens slordige huisvrouwen en die benaming was toch zeker, in den tijd dat de vrouwen zich speciaal aan de huishouding en handwerken wijdden, een schande. Daar zorgden de vrouwen dus voor. Na het schrij ven ging de secretaire dicht, op slot en de sleutel ging er af. Het onderste gedeelte was verschillend. Men had ze. waarvan twee deurtjes een kastje afsloten met een legplank of zooals de teekening u laat zien, met enkele laden, maar ook waren er secretaires die al leen zijwanden hadden en dus uitsluitend uit een bovenstuk bestonden, zonder ruimte er onder om iets op te bergen. De laden en het kastje onder het schrij fgedeelte werden meestal voor de verschillende paperassen ge bruikt, zoodat de geheele boekhouding en ad ministratie bij elkaar bleef. Ach ja. met de eischen des tijds zijn ook de eischen van de schrijftafel veranderd en de vrouwen pronken nu veelal aan een zwaar schrijfbureau, waarvan het blad bedekt is met een chaos van brieven, brievenmandjes, inktpotten, en allerlei bijbehoorende benoo- digdheden. Een opgeruimde schrijftafel is nu juist, het tegeno.vergestelde van vroeger, dat staat niet, een schrijftafel moet een eenigs- zins rommeligen indruk maken omdat anders iedereen zou denken, dat de vrouw geen ad ministratie had. Maar toch was de secretaire iets persoonlijks, iets geheimzinnigs. De sleu tel die alleen maar toegang gaf tot den in houd was iets heiligs en de huisvrouw van vroeger was er niet gemakkelijk toe te be wegen, iemand anders even iets in de secre taire te laten opzoeken. Daar in die kleine verschillende hokjes stonden verbleekte por tretten. daar waren brieven in kleine laadjes, met zijden lintjes bijeen gebonden. Ja, dat was de goede oude tijd. De tegenwoordige vrouw heeft- weinig tijd meer voor dergelijke romantische dingen, maar ook het poëtische waas dat zoo'n secretaire omgaf is iets, dat wij lieden ten dage missen. EEN CHIQUE SCHOEN. De allernieuwste schoen onder scheidt zich van het schoeisel dat wij tot nu toe hebben gedragen in de manier, waarop vooral de voor schoen is samengesteld. Reeds het vorige seizoen zagen wij de open schoentjes meer en meer in de mode komen, doch zooals u op ons voor beeld kunt zien. wordt de voorschoen uit verschillcnd'e stukken leer ge maakt. die aan den zool worden be vestigd op en over elkaar. Deze stuk ken zijn nit altijd van dezelfde kleur leer. ja zelfs niet altijd van hetzelf de materiaal. Door deze manier van maken is een oneindige mogelijkheid van combineeren en varieeren mogelijk gewor- den. De hooge hak blijft voor avondschoen nog altijd je „dat" terwijl voor den wandelschoen dc meer 6tevige, en iets lagere hak het „doet". Half-edelsteénen in gespen gezet of bergkris- tal wordt vaak aangewend als sluiting van het wreefriempje, terwijl de pumpmodellen niet meer zooveel worden gezien. Nobele geste. Jane Addams. dc winster van den Nobelprijs voor den vrede zou volgens „Pax Internatio nal", het orgaan van den Int, Vrouwenbond voor Vrede en Vrijheid, het door haar ver kregen bedrag ten geschenke willen geven aan den Vrouwenbond, waarvan zij de presi dente is. Hierdoor krijgt de Bond, die zijn ontstaan voor een groot deel dankte aan Jane Addams, dank zij haar edelmoedigheid, ook 'n betere mogelijkheid voort te bestaan, in een tijd. dat hij nog niet kan worden gemist, omdat, tegenover veel twijfel aan het werk van den vrede door politici, die nog vastzit ten in het oude stelsel van de souvereiniteit der staten, het frlssche enthousiasme noodig is van vrouwen die geloovcn in verbetering van het Volkenbondswerk. Ei* zijn onder die vrouwen maatschappelij ke werksters van velerlei typen, maar allen zien vol bewondering en ontzag op naar de vrcuw, die in 1915 bereid was de leiding te nemca van het Vrouwencongres, dat toen bijeenkwam in vollen oorlogstijd. Aan het hoofd van een 50 Amerikaansche afgevaar digden stak Jane Addams den Oceaan over op de „Noordam". In Engeland moest zij da gen wachten, voordat zij toestemming kreeg de reis naar Rotterdam voort te zetten, om in Den llaag door haar rustige zelfbeheer- sching, haar warme menschelijkheid en haar Amerikaansche zekerheid, ondanks de stor men, die toen woedden in en rondom het Congres, dit tot een goed einde te brengen. Ze waren onder den invloed van de oorlogs psychose uitgemaakt voor spionnen, de vrou wen, die elkaar de hand toestaken voor ver zoening. terwijl haar landen met elkaar in oorlog waren! en het felle optreden van een Rosika Schwimmer riep in sommige kringen verzet wakker. Maar de moederlijke vrouw, die de leiding had. bewaarde haar zelfbeheer - sching en haar waardigheid, haar onpartij dig oordeel en haar overwicht onder alle emoties, die het congres in beroering brach ten en de orde dreigden te verstoren. Men verwijt den vrouwen wel, dat zij, nu zij haar politieke rechten hebben verkregen, zich .schuldig maken aan dezelfde fouten als de mannen, dat zij haar eerzucht stellen boven het algemeen belang, dat zij in onderlinge jalousie elkander de overwinning niet gun nen. Niemand zal Jane Addams verdenken van dergelijke minderwaardige beweegredenen of handelingen. Er is niets van kleine ijdelheid in deze eenvoudige vrouw, wier voorbeeld door alle vrouwen, die met haar hebben ge arbeid. wordt aangehaald als een voorbeeld van toewijding, geduld en onwankelbare trouw aan haar overtuigingen. Haar pacifis me gaat tot den wortel, zeggen haar discipe len en wijzen op haar leven, waarin geen en kele wanklank, op haar sereen cn verzoen- lijk optreden onder alle omstandigheden cn vooral in Huil House, die kolonie, die zij stichtte op nog jeugdigen leeftijd en waar zij steeds zichzelf gaf, eigen denkbeelden, eigen meeleven, eigen meevoelen met het leed van haar omgeving. Haar geheele leven heeft zij in dienst gesteld van de menschheid cn de Nobelprijs was de bekroning; haar gift, de wijze waarop zij dezen prijs opnieuw in dienst stelt van den arbeid, welken zij sedert 1915 is blijven leiden, getuigt, wat en wie zij is. In haar „New Ideals of Peace" en „Peace and Bread in Wartime" heeft zij haar idealen om trent den vrede neergelegd: in haar werk „Second Twenty Years at Hull House" kan men haar andere maatschappelijke idealen waardeeren: feitelijk is het dezelfde geest, die uit haar geheelen persoon cn al haar werk spreekt, een geest van naastenliefde, welke op zijn Amerikaansch in daden is om gezet. Op zijn Amerikaansch. d.w.z. op een wij?: die eerbied afdwingt voor het beste in het volk, dat ons zoo dikwijls afschrikt door zijn sensatie- en reclamelust. door zijn kinder achtigheid enzijn grofheid. Met den moed van haar overtuiging heeft zij zich ge kant tegen de deelneming van Amerika aar den wereldoorlog en zij verloor cr een tij:' lang haar populariteit door. Maar meer dar onder het verlies harer populariteit leed zij in die dagen onder de gedachte, dat de oor log zich nog uitbreidde, dat er nog meer en, nog langer zou worden geleden. En nauwe lijks werd haar dit mogelijk gemaakt of zij gaf weer al haar krachten aan het werk van steun aan het vernielde Europa en nam fei telijk deel aan alle steuncomités, daar geor ganiseerd. In 1922 heeft zij opnieuw een kruistocht door Europa ondernomen voor een ..Nieuwen Vrede". Men moge met haar verschillen van opvat ting over de wijze, waarop het vredeswerk moet worden ingeripht, over het tempo van ontwapening, niemand zal twijfelen aan de oprechtheid van haar overtuiging, aan de eerlijkheid waarmede zij volgens haar begin selen leeft, aan haar gave van organisatie, .wat zij ook onderneemt, Verzet tegen geweld, tegen de overwinning, van den sterkste, tenzij het de moreel sterke is. heeft, haar leven gekenmerkt. „Zij zoekt, haar kracht in waarheid en niet in knapheid" schreef een van haar vereerders en misschien ligt daarin het geheim van haar invloed. Ze ker is het dat- zij zelf niet tot de fysiek ster- keji heeft behoord, maar in hooge mate die andere kracht bezit, die hem die haar bezit sterker maakt, dan die een stad inneemt. In 1859 geboren, behoort zij reeds tot de zeer bejaarden, maar zij bleef zich geven aan de taak, die zij op zich nam, geloovend in haar roeping, anderen steunend door haar ver trouwen. De erkenning, welke haar werk heef# ge vonden, is door de vropwen, die tot den Vrouwenbond voor Vrede en Vrijheid behoo- ren. gevoeld als een eer voor dien Bond in het bijzonder. Thans, nu zij den Bond laat partij trekken van de materieele voordeelen, is het inderdaad bijna, of de Bond den prijs won. Zij is niet de eerste vrouw, wie de No belprijs werd toegekend: reeds twee vrouwen gingen voor: Mme. Curie en Selma Lagerlöf. die resp. op wetenschappelijk en letterkundig gebied zich een grooten naam verwierven Drie vrouwen, zoo verschillend in aanleg en toch in di' opricht overeenstemmend, dat zij niet enkel 'zich door bijzondere talenten onderscheidden, maar als mensch zeer hoog staan en zeer veel deden voor haar mede- mense.hen. Wie bang mocht zijn. dat haar ar beid buiten het terrein, dat speciaal voor de vrouw gereserveerd, de vrouw als mensch zou schaden, behoeft slechts naar deze drie te •'en. die in haar werk het hoogste bereikten, ■.chiller's ideaal verwezenlijkt: ..Edel sei der Mensch, hilfreich und gut....". EMMY J. B. «119 e hei men v~v~V"VIr** SPAANSCHE OMELETTE, Men neemt 10 kleine aardappelen, cngS* veer 3 afgestreken eetlepels boter, 3/4 onü ham, 1 uitje, 3 eieren, wat peper en. zout, 1 theelepeltje maggi aroma. Kook de schoon- geborstelde ardappelen in de schil gaar, pel ze als ze nog warm zijn en snijd ze in plak jes. De helft van de boter laat men in de koekenpan lichtbruin worden, doet er de in blokjes gesneden ham bij, het fijngesnip perde uitje en de plakjes aardappel. Dit alles Iaat men even bakken tot het mengsel licht geel is. Doet dan de andere boter ook in de pan en giet er de geklopte eieren in, waar door de maggi aroma, peper en zout zijn ge roerd. Bak de omelette aan weerskanten lichtbruin en laat ze dan op een verwarmden schotel glijden. BRUSSELSCH LOF MET GEVULDE EIEREN. Hiervoor neemt men 1 K.G. Brusselsch lof, 4 hardgekookte eieren. 4 afgestreken eetlepels boter, wat zout, peper en nootmuskaat en 1 theelepel maggiaroma.Deze stukjes lof maakt men op de gewone wijze schoon en kookt ze gaar in wat water en zout. Op een vergiet laat men ze uitlekken, maar houdt ze intus- schen warm. (B.v. op eem pan met warm water). Terwijl dc groente gaar wordt, be reidt men de 'gevulde eieren. Men snijdt ze doormidden', hetzij in de lengte of in de breedte. Voorzichtig neemt men er de dooiers uit en wrijft die tot een gelijk meng sel met -de boter, de maggi aroma en zooveel zout en kruiden als voor den smaak noodig is. Dan vult men de eiwithelften hoog' op met dit mengsel. Het lof stapelt men op een schotel en schikt er de gevulde eieren om heen. De schotel wordt dadelijk gepresen teerd. Ei- is een bepaald soort humor, dat vol wassenen èn kinderen verstaan. De humor van het onverwachte, van het absoluut- dwaze en onmogelijke. Vertel een kind een verhaal vol geestige gezegden, woordspelingen, grappige tegen stellingen. Het zal er misschien wel iets van begrijpen, af en toe lachen. Maar dolle pret, nee, dat heeft het er niet om. Wilt u het laten schateren? Vertel het dan verhalen naar screen-song recept. De screen-song heeft zijn aparte humor hij is vol gebeurtenissen, die in het gewone leven niet mogelijk zijn. Als de wezentjes uit deze films in situaties verkeeren, die een gewoon mensch zijn hals zou kosten, gebeurt er plotseling iets, dat tegen alle regelen der zwaartekracht of der anatomie ingaat. Als Micky Mouse uit een vliegmachine valt en dreigt te pletter te vallen, komt er plotseling een luchtstroom, die hem weer naar boven zuigt, hij belandt op een wolk, vliegt in de wolk over een rots, blijft boven op de rots zitten. Of hij moet over een afgrond. De afstand van den oenen bergtop naar den anderen bedraagt khlometers. Je zou zeggen, Micky kan er niet over. Maar plotseling groeien zijn beenen, hij haalt den overkant met gemak: liet kan ook zijn dat hij een touw werpt over den tegenover hem liggenden bergtop den berg in één ruk naar zich toe trekt. Dit onverwachte, dit dwaze werkt direct op de lachspieren, we moéten lachen of we wil len of niet, zelfs al denken lof zeggen we: „flauw!" Kinderen hebben die critiek van flauw vinden, niet. Ze zien iets dat heel dwaas is en ze lachen. Als ze elkaar willen amusee ren met verhaaltjes vertellen, bedenken ze ook dergelijke onmogelijkheden. Freddie kan ook zonderlinge verhalen ver tellen. Niet altijd heeft hij inspiratie, maar soms gaat het van een leien dakje. En dan lacht zijn broertje Guusje zich tranen. „Moet je hooren, Guus", zegt Freddie en hij lacht zelf al bij voorbaat van stil genoe gen. Guusje hóórt dadelijk hij weet al: er komt iets geks. „Er was eens een jongen, die was zoo vréé- selijk dik", vertelt Freddie, „zoo dik, als je nog nooit een jongen gezien hebt. Nóu, die jongen zou met zijn verloofde gaan trouwen. Ze komen bij het stadhuis, maar de jongen kan de deur niet in. „We zullen den muur uit moeten breken", zegt de mijnheer die hen trouwen zou. Dus gaan de 'jongen en zijn meisje maar weer zoolang naar huis. De deur wordt uitgebroken, maar de jongen kan nog niet naar binnen. „Ja" zegt de mijn heer van het stadhuis, „ik zie het u bent en blijft te dik. U kan niet trouwen". Wat nu te doen? „Er zit niet anders op, dan dat je maar een paar weken niet eet", zegt het meisje. En de jongen eet een paar weken lang werkelijk heelemaal niets. E11 ja, hoor, dan is hij veel magerder geworden, bijna een gewoon mensch. Maar nu moet je hoo ren! Zijn meisje houdt natuurlijk erg veel van hem en die vindt het vreeselijk naar, dat die arme jongen niet te eten krijgt. Ze wordt mager van narigheid, mager en ook erg lang. Zóó lang. dat, als ze weer naar het stadhuis gaan, zij nu niet naar binnen kan. Maar daar weten ze raad op. „We zullen haar oprollen", zeggen de menschen. En het meis je wordt opgerold en zoo gaat ze het stad huis in. Maar ze hebben het erg dom ge daan, want haar hoofd is net naar binnen gerold; nu kan ze niets zien en niet zeggen. Daarom wikkelen ze haar nog eens uit en rollen haar op naar den anderen kant. Nu steekt haar hoofd net omhoog Verder komt het verhaal niet. Guusje moet zoo vreeselijk lachen en Freddie zelf schatert mee. Dit schijnt, het hoogtepunt van 't ver haal te zijn. En het is verstandig het daar af te breken. Het is niets dan wat onzin, maar als je ziet hoe kinderen cr om lachen kunnen, dan krijgt het zin. Het is heerlijk kinderen zoo ie hooren lachen. Als u ze eens écht plezier wilt doen, vertel hun dan van tijd tot tijd een onzin-verhaal! BEP OTTEN. Wordt er weinig honig gebruikt cn is nu de honig gaan kristailiseeren? Maakt ze dan weer zacht door de pot een poosje in warm water te zetten.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 8