50<>M
SPOUT EIM SP1IL j
Schoonheidsleer
KON. NED.
VOETBALBOND.
HEEREN BAAI
Radiomuziek der week.
EEN VOORBESPREKING
BIOSCOOP.
HAARLEM'S DACBLAD ZATERDAC 9 APRIL 1932
DERDE BLAD
Het programma voor Zondag.
Wederom een gewichtige dag voor
onze stad.
Er zijn al heel -wat plaatsen in ons land,
waar geen voetbalwedstrijden meer gespeeld
worden. Tenminste geen belangrijke. Vijf
steden zijn er, waar men nog de mooiste wed
strijden kan aanschouwen, namelijk die om
het landskampioenschap. Dat zijn Eindhoven
Enschedé, Veendam en (natuurlijk) Amster
dam en Rotterdam. Verder worden er hier
en daar nog slechts eenige bekerwedstrijden
gespeeld. Maar er zijn nog verschillende ge
meenten, waar do voetbalsport nog hoogtij
viert. Dat zijn de plaatsen, waar de eene ciub
voor het behoud van het eerste-klasserschap
vecht en de andere worstelt om in de hoog
ste afdeeling te komen. Daartoe behoort ook
onze goede Spaarnestad. Daar is in de eerst®
plaats onze H.F.C., door vele pessimisteij
reeds als tweede-klasser gedoodverfd en daar
zijn de oud-eersteklassers Haarlem en E.D.O..
die met „de gevaarlijke derde" H. V.
V. met elkaar moeten uitmaken, wie het
volgend seizoen Ajax, R.C.H., Sparta,
D.F.C. en andere „groot-mogendheden" ge
zelschap mag houden
HJ.C., H.V.V., Haarlem en ED.O.
Wat al aangename herinneringen wekken
deze namen niet!
Wie zou ze niet gaarne allemaal weer in
de eerste klas terug zien, waarvan ze zoo
vele jaren een sieraad zijn geweest?
E. D. O.Haarlem.
We krijgen dus morgen de returnmatch
E.D.O.Haarlem aan de Kleverlaan. Het is
gelukkig een zelden voorkomend verschijnsel
dat twee plaatselijke vereenigingen elkaar
moeten afmaken, natuurlijk niet in den let
terlijken zin van het woord! Doch hier zit
ten we er dan toch maar mee! Vooral voor
den Overzichtschrijver in een neutraal blad
is het lang geen pretje, de kansen van deze
twee clubs te bespreken, want hij kan niet
(zooals gelukkig nog met HJF.C. het geval
te) het spreekwoord van het hemd en den
rok laten gelden. Haarlem en ED.O. liggen
ons even na aan het hart!
De drie clubs in deze afdeeling staan er op
het oogenblik als volgt voor:
gesp.gew. gel. verl. .wit. v.-t. gem.
Haarlem 2 1 1 0 3 85 1-50
E» D. O. 2 10 12 6—7 1.—
H. V. V. 2 0 1 1 1 7—9 0.50
Dese stand geeft aanleiding tot allerlei
mogelijkheden. Ongetwijfeld staan de rood-
broeken er op liet oogenblik het gunstigst
voor, want zij kunnen zeven punten halen.
Maar zij kunnen ook op drie blijven staan,
wanneer ED.O. en H.V.V. hun een nederlaag
toebrengen, waartoe zij natuurlijk de uiter
ste pogingen in het werk zullen stellen, want
die twee kunnen in het gunstigste geval resp.
zes en vijf punten halen. Wint Haarlem
morgen, dan is E.D.O. uitgeschakeld. Dan
zouden de roodbroeken alleen nog met H.
V. V. te maken hebben. Wint daarentegen
ED.O., dan hebben ze alle drie nog een kans.
Ook met de mogelijkheid van een gelijk spel
moet rekening worden gehouden. Daarmee
zou Haarlem het meest gebaat en E.D.O. nog
niet kansloos zijn. maar dan zou H.V.V., be
halve de gevaarlijke, ook de lachende derde
zijn!
Maar laat ons deze beschouwingen staken
en morgen aan de Kleverlaan gaan kijken,
hoe de zaken zich zullen afwikkelen. De
partijen hebben eikaars krachten op het
veld aan den Schoterweg leeren kennen. De
strijd zal dus de moeite van het aanschou
wen waard zijn.
Het E.D.O.-bestuur heeft bij de wedstrij
den tegen Zeeburgia en H.V.V. bewezen, dal
het uitstekend organiseeren kan. Ook morgen
is liet aan de Kleverlaan dus wel weer in
orde. Ten overvloede willen we nog aan de
toeschouwers verzoeken om het ED.O.-be-
stuur zooveel mogelijk ter wille te zijn, door
niet méér plaats (zoowel zittend als staan
de) in to nemen, dan srrikt noodzakelijk is,
opdat zooveel mogelijk personen kunnen
kijken.
GoudaH. F. C.
Wel, wel, wat heeft H.F.C. ons j.l. Zondag
aangenaam verrast, door alle sombere
voorspellingen ten spijt met zulke mooie
cijfers van het zoo sterk geachte Gouda te
winnen. Onze veel bezongen Haarlemmer
Hout heeft zoowaar weer eens weergalmd van
de blijde juichkreten van allen, die toch zoo
gaarne onze Good Old voor de eerste klasse
behouden willen zien. We waren al bevreesd
dat zulks in dit seizoen niet meer gebeuren
zou. Slechts één maal daarvóór, namelijk op
18 October, plantte het gejuich zich tusschen
de ontelbare boomstammen voort, zoodat de
menschen op grooten afstand al konden be
grijpen dat H.F.C. oen wedstrijd won. Dat
was toen H.F.C, kans zag om V.U.C. te
kioppen, zij het ook met de kleinst mogelijke
cijfers. Verder werden aan de Spanjaards
laan niets anders dan nederlagen geleden,
slechts onderbroken door een 11 gelijk soel
tegen Xerxes. In een groot aantal weken
hebben we, geleerd door de verkregen re
sultaten. dan ook geen overwinning voor
H.F.C. in ons overzicht durven voorspellen,
maar nu we haar Zondag (eerst een beetje
onwennig door het meespelen van een paar
veteranen) weer eens flink van zich af heb
ben zien bijten: gezien 'nebben dat alle fut
er nog lang niet uit is. durven we wel weer
wat overmoedig worden. We zullen het heele-
maal niet gek vinden, als H.F.C. ook in haa:
uitwedstrljd Gouda klopt. Die Gouwenaars
zijn ons trouwens geducht tegengevallen.
Hun spel leek, nu ja. op dat van een matiger,
derde-kiasser! Het kan natuurlijk zijn. cal
zij een off day hadden dat het groote terrein
hun parten speelde of dat zij onder den
indruk waren van feit -«en ouden
eerste-klasser te moeten spelen: ook kan hun
zelfvertrouwen een schok hebben gekregen
door dc 2—0 nederlaag, die DÜ.C. ze reeds
1 eerder te slikken had gegeven, maar hoe
het ook zij, kampioensspe! van de tweede
klasse lieten ze niet zien. Dan moeten ze
eens naar ED.O.Haarlem gaar. kijken!
De stand in deze afdeeling luidt nu als
volgt:
D. H. C. 2 2 0 0 4 8—0 2.—
H. F- C. 2 10 12 3—6 1.—
Gouda 2 0 0 2 0 0—5 0.—
D.H.C. heeft dus een grooten voorsprong.
Het moet haar echter toch een onbehaaglijk
gevoel gegeven hebben, dat Hf.C. met nog
grooter cijfers van Gouda gewonnen heeft,
dan zij zelf. In Delft zal men uit den aard
der zaak reeds van een eerste-klasser droomen
maar ook hier kunnen die droomen wel eens
bedrog blijken te zijn. In ieder geval heeft
H.F.C. nu weer een prachtige kans gekregen.
Het moet voor haar een prettige gewaarwor
ding en een groote moreele steun zijn, te
weten dat zij haar lot voor een heel groot
deel nog in eigen hand heeft. Daarvoor moet
dan morgen eerst in Gouda gewonnen wor
den. Dat zal nu misschien iets moeilijker
blijken te zijn, dan j.l. Zondag. Maar hei
kan; dus het moet!
En dan zullen we wel weer verder zien.
De tweede wedstrijd tegen D.H.C. heeft niet
in Delft, maar aan de Spanjaardslaan plaats!
Om het lands"
kampioenschap.
In de competitie om het landskampioen
schap begint ook al eenige teekening te
komen. Ajax heeft de leiding genomen, maar
Feijenoord volgt haar op den voet. Vermoe
delijk zal het dus wel weer tusschen die twee
gaan, al zullen zij voor Enschedé en P-S.V.
moeten oppassen. In Amsterdam wordt mor
gen de wedstrijd AjaxP.S.V. gespeeld. Dat
zal wel weer een overwinning voor de thuis
club worden.
Ook Feijenoord zal. spelende op het ter
rein van Sparta te Rotterdam, wel weer de
twee punten aan Enschedé weten te ontfut
selen.
WAGENINGEN—R.C.H.
Men schrijft ons:
R.C.H. gaat as. Zondag voor de vierde
ronde van den K.N.V.B.-beker naar Wage-
ningen om daar tegen de club van dien
naam te spelen. Dat zal niet zoo'n eenvou
dige opgaaf blijken: willen de R.C.H.'ers hun
kans op den beker behouden, dan zal daar
flink aangepakt dienen te worden.
Het elftal komt als volgt uit:
Kos.
Kaestner, Prevost,
Krom, Ruis, Muller.
Hanse, N. N., Verkerk, Smit, Paape.
R.C.H. IIH.VJB-PROEFELFTAL.
Op het R.C.H.-terrein wordt Zondagmor
gen een oefenwedstrijd gespeeld tusschen
RC.H. n en het H.V.B.-proefelftal.
COLLECTE BIJ E.D.O—HAARLEM.
Het is aan de plaatselijke afdeeling van
den Alg. Bakkersgezellenbond^ toegestaan
om a.s. Zondag een bloempTesvcrkoop tc
houden op het terrein van E.D.O. ten be
hoeve van het Bakkers-T.B.C. fonds.
HAARL. VOETBALBOND.
Overzicht.
Zoo langzamerhand loopt de competitie
op het einde. Slechts enkele wedstrijden
worden nog vastgesteld; van dit kleine pro
gramma kon Zondag j.l. nog een gedeelte
door afkeuring van het veld, niet doorgaan.
In Afd. I A werd de zeer belangrijke wed
strijd tusschen R.C.H. V en Kennemers III
door de Racing met 32 gewonnen, zoodat
de blauwzwarten daarmede vrijwel beslag
op het kampioenschap hebben gelegd.
Haarlem IIIRipperda werd door de gas
ten met 32 gewonnen.
Kinheim II nam tegen D.W.O. geen halve
maatregelen en stuurde de Haarlemmres met
een 10—1 nederlaag huiswELarts.
Het programma voor Zondag.
In IA is de beslissende wedstrijd Spaarne
stadR.C.H. V. uitgesteld.
Kennemers II ontvangt E.D.O. III en zal,
mits niet gedemoraliseerd, wel kunnen win
nen. eD overige wedstrijden hebben weinig
beteekenis meer, zoodat we kunnen volstaan
met de vermelding van het geheel gewijzigde
programma, dat luidt:
I A: DamiatenSpaarnestad 10 uur; Ken
nemers IIED.O. III 10 uur; Haarlem III
R.C.H. III 10 uur; Kinheim IIRipperda 10
uur.
Promotiecompetitie 2e klasse:
V.S.V. IHE.D.O. IV (terrein Haarlem) 10
uur.
n A; DrosteKennemers III 10 uur.
Promotiecompetitic 3c klasse:
AfdJ: Ripperda HIHillegom m (terrein
HJ.C.) 10 uur: E.D.O. VKenau (terrein
R.CH.) 10 uur.
Afd. II: Hillinen IIISpaarnestad n (ter
rein T.H.B.) 10 uur.
IH B: DJ.O. III—Heemstede II 10 uur.
III F: DeCeO Hl—Hillinen IV 10 uur.
in H.: Spaarnevogels IIIVliegende Vo
gels n 10 uur.
in I.; Ripperda IVKinheim VI 10 uur;
Damiaten IIIKennemers VIII (terrein
Kennemers) 10 uur.
JUNORES.
Afd. B: Zandvoori bHaarlem c 10 uur.
KenauSpaarnevogels, 10 uur.
Afd. D E D O. b—R.C.H. IV 12 uur; Bloe-
mendaal dI.V.O. 10 uur.
WANDELSPORT.
BLOEMBOLLENTOCHT DOOR
ROTTERDAMMERS.
Op 24 April organiseert de Rotterdamsche
Wandelsport Vereeniging een wandeltocht
■(oor de bloembollenvelden. van Leiden uit.
De afstand bedraagt pl.m. 30 K.M. Het doel
's niet het afleggen van een zekeren afstand
binnen een bepaalden tijd. doch het bezich
tigen van een van de mooiste streken van ons
'.and. Aan dezen tocht kan door iedereen wor
den deelgenomen, dames zoowel als heeren.
Voor den tocht wordt een tijd gerekend van
ca. 8 uur. zoodat men ruimschoots gelegen
heid heeft om te rusten en om de schoonheid
van het bollenland op zijn gemak te bewon
deren.
Tijd en plaats van vertrek: 10 uur. Café-
INGEZONDEN MEDEDEELDïGEN.
a 60 Cts. per regel.
per
Vz pond
ECHTE FRIESCHB
ZOci.ptrons -10ct.per%ons
ei
restaurant „Zomerzorg" te Leiden bij het
station H5.M.
Tijd en plaats van terugkomst pl.m. G uur.
„Zomerzorg" te Leiden.
Eerste rust: Te Noordwijk ,Hof van Hol
land" pl.m. om 1 uur.
Tweede rust: Te Sassenheim „Het Bruine
Paard", pl.m. half vier.
Route: Leiden, Rijnsburg, Noordwijk aan
Zee, Noordwijk Binnen, Sassenheim, War
mond, Leiden.
Aan ieder, die den tocht volbrengt, zal een
fraaie plaquette worden uitgereikt als herin
nering aan dezen bloembollendag. Deze pla
quette is speciaal voor dezen tocht vervaar
digd.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
a 60 Cts. per regel.
Gave, zachte, fraaie handen bij dagclijksch
werk zijn alleen mogelijk, wanneer U zich
tot gewoonte maakt Uw handen van tijd tot
tijd met een weinig Purol in te wrijven.
LETTEREN EN KUNST
MUZIEK.
Haarlem's Muziek-lnstituut.
Van de 5de leerlingen-uitvoering op 8
April kon ik slechts het gedeelte vóór ae
pauze, bestaande uit piano-voordrachten en
dansnummers, bijwonen. Ware de uitvoering
op den aangekondigden tijd. half acht, be
gonnen, dan had ik waarschijnlijk ook nog
althans een deel der zangnummers kunnen
hooren. Doch de heer Hoogenverf arriveerde
eerst om kwart vóór .acht aan den Jans
schouwburg, en toen duurde het nog een
minuut of acht eer met de werkzaamheden
een aanvang kon worden gemaakt.
Weer betraden eerst een tweetal leerlingen
uit dc pianoklasse van den heer Jac. Bonset
het podium, gevolgd door een tiental uit die
van den heer Nico Hoogerwerf. eHt waren
nu meerendeels oudere leerlingen dan op
den vorigen avond; zelfs volwassenen of
bijna volwassenen. Dienovereenkomstig was
ook de graad hunner gevorderdheid over 't
algemeen wat hooger, toch bij sommigen nog
niet hoog genoeg om 't ontbreken van de
kinderlijke charme geheel te vergoeden. De
m#ste voordrachten zijn ook ditmaal met
de vereischte mate van correctheid uitge
voerd, vele echter bleken wat lang in verge
lijking met de belangrijkheid van inhoud of
vertolking. Ook waren sommige tempi te
langzaam genomen". Zoo bleef het piu alle
gro van Paaerewski's Menuet, wel de helft bij
het vereischte tempo ten achter en de uit
voering der accoordpassages en trillers be
wees, dat bij de keuze van dit stuk te hoog
gegrepen was. Ook met de Malaguena van
Albeniz was dat het geval.
Bij het Impromptu van Binet was de glad
de uitvoering verheugend; ook het daarop
volgende „Cortège" van Rhené Baton werd
verdienstelijk gespeeld, evenals „Der Schmet-
terling" van Bortkiewicz. Een paar leerlin
gen speelden uit het hoofd en brachten het
er. behoudens één enkele stoornis, goed af.
Pianistisch het meest belovend scheen m©
liet spel van de nog vrij jeugdige leerlhv,
die „Dans les Blés" van Hotz en „Carillon"
van Casella vertolkte: hier was rythme. en-
train. verscheidenheid van nuanceering,
krachtige aanslag. Het Carillon heeft echter
dringend noodig eens door een deskundige
klokkenist te worden nagezien, want het
schijnt dat de rol niet goed geste ken is:
het klinkt althans zeer ontstemd. Het pe-
daalgebruik van de leerlingen moet eveneer
nog verzorgd en gecorrigeerd worden. Ryih-
miek, vastheid van maat en gelijkheid in het
aanslaan der handen waren doorgaans in
zeer voldoende mate waar te nemen en ge
tuigden gunstig van het onderwijs der Hee
ren Bonset en Hoogerwerf.
De dansnummers waren een herhaling van
die van den vorigen avond. Waar ook de uit*
voering er van geen merkbare verschillen
opleverde, kan ik met de vermelding volstaan.
De lenigheid en gratie van vele bewegingen
hebben ook ditmaal bij de aanwezigen groo
ten bijval gewekt.
K. DE JONG.
HAARLEMS SALON-ORKEST.
Dit ensemble voerde op den ..Eersten Amu-
sementöavond" op 8 April in de groote zaal
van den Haarl. Kegelbond een aantal num
mers, zoowel vcor gewone orkestbezetting als
voor jazz-orkest, uit. waarvan ik er een paar
kon hooren. In de Czardas uit ..Der Geist des
Wojwoden" van Grosman bleek het. orkest
een uit geroutineerde, en vaardige musici
bestaand geheel, dat zuiver en beschaafd
klinkt en onder leiding van den heer Jack
Stoffer pittig speelt. Ook als jazz-orkest
klinkt het ensemble relatief beschaafd. De
Quic Steps, die ik hoorde openbaarden wel
niet de onbegrensde mogelijkheden der Jazz
en de verbluffende virtuositeit die velen
jazz-musici eigen is, maar gaven toch een
gooien dunk van het orkest, ook in deze be
zetting.
K. DE J.
VERKADE IN DEN HAAG GEHULDIGD.
Na de voorstelling van Hamlet in den Kon.
Schouwburg te 's-Gravenhagc, welke voor
stelling bijgewoond werd door prinses Juliana
en prins Hendrik, is Eduard Verkade aldaar
gehuldigd.
De heer Albert Vogel voerde het woord
en na hem nog verscheidene anderen.
door KAREL DE JONG.
De Haydn-sche wervelwind die tegenwoor
dig door alle landen vaart waar de Euro-
peesche muziek is doorgedrongen blijft zich
natuurlijk ook in de radioprogrammas open
baren. Daventry zond al een paar weken lang
pianosonaten van hem uit, waaronder zeker
enkele zeer interessante zijn, maar waarvan
de meeste toch onze belangstelling niet biij-
ovend kunnen gaande houden, en die dan ook
gewoonlijk niet buiten de drempels der les
kamers komen. Nu volgt in Daventry een
reeks trios, die daarom al niet ons als
„grondslagen der muziek" behooren te wor
den voorgezet, omdat de cello er geen zelf
standige partij in heeft doch slechts de bas
van de piano versterkt. Ik vrees dat men op
die wijze voortgaande aan de nagedachtenis
van den componist van „Schöpfung". „Jah-
reszeiten" en tal van schoonc symphonieën
en strijkkwartetten geen goed doet. We moe
ten in 't oog houden dat Haydn een groot
deel van zijn leven in een ondergeschikte be
trekking bij den vorst Esterhazy heeft door
gebracht, waar hij zich van den chef-kok
voornamelijk daarin onderscheidde, dat deze
met de verzorging der dagelijksche culina-
rische, Haydn met die der muzikale menu's
belast was. Zoo moet er wel veel aan zijn
pen ontvloden zijn, dat het stempel der in
spiratie niet droeg. Dit schijnt ook het ge
val te zijn met de meeste zijner Missen, waar
van ééne, de .Mariazeller Messe" Zondag
door Mühlacker uitgezonden wordt De po
pulaire toon die Haydn in deze werken aan
sloeg was zelfs oorzaak dat de uitvoering er
van in de Weener kerken destïjd door den
Aartsbisschop verboden werd.
Belangrijker als kooruitvoering lijkt me
voor Zondag de Huizer avonduitzending. Het
pianoconcert van Mozart staat daar wel
eenigszins vreemd tusschen twee koorwerken
van onzen tijd, maar deze beide hebben
recht op onze onverdeelde belangstelling. „Le
Roi David" van Arthur Honegger is vóór
enkele jaren door de Chr. Or. Ver. te Haar
lem ten gehoore gebracht en ik heb toen een
overzicht van het. werk geschreven. Nu moet
ik met enkele korte aanwijzingen volstaan.
De stijl van dit koorwerk is zeer heterogeen,
de waarde der onderdeden ongelijk. Er zijn
nummers in. die direct aan Handel aanknoo-
pen, in andere is moderne atonaliteit onver
mengd aan het woord. Maar juist in sommi
ge van deze toont de componist groote kracht
om situaties uit te beelden of stemmingen
te wekken. Tot goed begrip is het echter
wel noodig den tekst bij de hand te hebben.
De „Psalmus hungaricus" van Kodaly wordt
evenals ..Le Roi David" tot de meest, voor
aanstaande koorwerken van dezen tijd gere
kend: ik heb echter daarvan nog geen uit
voering kunnen bijwonen, zoodat ik me te
dien opzichte aan het oordeel van anderen
refereeren moet Anton Tierie, die het werk
reeds eenige jaren geleden met de Kon. Or.
Ver. te Amsterdam uitvoerde, roemde het
als de uiting van een oerkrachtig rastalent.
Van de uitzendingen van inheemschc om-
roepstations wil ik in de eerste plaats wijzen
op de Hilversumschc van Dinsdagavond, wijl
daar een symphonie van Dlttersdorf 1739
1799 uitgevoerd wordt. Over de historische
plaats en beteekenis van dezen zeer vrucht
baren componist kan men desverkiezend in
het orgaan der betreffende omroepvereeni-
glng een en ander vinden; over zijn sympho
nie, in C. gr. t- (de meest bekende der 112 en
vóór eenige jaren bij Br. H. nieuw uitge
geven) mogen hier eenige notities volgen.
De orkestbezetting is de gewone vóór Beet
hoven: strijkorkest. 2 hobos. 2 fagotten. 2
hoorns, 2 trompetten cn pauken: daarbij
komt echter nog, als antiek overblijfsel, cem
balo. Op het titelblad noemt de componist
zich Carlodi Dittersdorf: een teeken dat Ita-
liaansche invloeden in zijn werk schuilen
naast die van Haydn cn Mozart. Aan dezen
laatste worden we terstond door het hoofd
thema van het Allegro molto herinnerd: dit
heeft een merkwaardige verwantschap met
dat van Mozarts klaviersonaten in F. (no- 5
der Petersuitgavc). De tweede themagroep
sluit, zich daarentegen meer bij Haydn aan.
speciaal bij diens symphonie in C (no. 7 der
Petersultg.) Het Larghetto bestaat uit thema,
drie variaties en coda. I9e poëzie van dit stuk
verheft zich niet hoog; zij blijft binnen de
grenzen van netheid, tevredenheid en sier
lijkheid.
Dc coda gaat in dc menuet over die 'n thema-
groep uit 'teerste hoofddeel letterlijk herhaalt
Dc finale brengt terstond na elkaar drie
themas, die een zoodanige harmonische ge
lijkheid hebben, dat de combinatie er van
voor dc hand ligt. En inderdaad: reeds in de
14de maat. worden ze tot een tripelfuga
(fuga met 3 themas) samengesteld. We heb
ben hier dus een pendant van de finale van
Mozarts Jupersymplionie. Na allerlei door
werkingen komen de eerste 4 maten van het
eerste thema unisono om op een G accoord
af te breken. Na oen generale pauze en een
formate wordt dan dc menuet herhaald. Dit
is dus een gelijkenis met Beethovens (veel
later geschrevene) 5de symphonie. Door de
herhaling der menuet keert de sfeer van het
eerste hoofddeel terug en krijgt het werk een
cyclische afronding.
Een ander cyclisch werk voert me naar
een heel ander terrein: dat der pianomuziek.
Ik bedoel Francks ..Prélude. Aria et Final"
(Daventry, Vrijdag). Het cyclische principe
is in Francks meerdeeligc werken steeds
doorgevoerd; in dit geeft het aanleiding tot
bewonderenswaardige combinaties. Iïct Pré
lude begint met oen marschachtig thema
(It, dat in de hoofdtoonsoort E en in B op
treedt. Na de volkomen afsluiting in E volgt
een tweede thema (II) eveneens in E- waar
na I in cis min. verschijnt. Halve sluiting,
pauze 'n nieuw koraalachtig thema Gil t
wordt in gevarieerde herhaling gebracht. Als
laatste contrapunt daarbij treedt een chro
matisch achtstcn-motief op, dat later het
Final inluid. Doorwerking met H en I volgen,
waarna I in vollen glans een gevarieerde re
prise opent, die volkomen gelUk aan dc ex
positie igesloten wordt. De Aria begint met
preludcerendc accoorden, die de kiem van
de coda bevatten. Een eenvoudige liedmelo
die wordt in dit deel gebracht en eenigszins
gewijzigd herhaald. De tusschenspclen heb
ben een uitgesproken orgelachtig karakter.
De coda brengt een nieuwe melodie (IV), uit
de preludeerende maten ontwikkeld. Het Fi
nal begint stormachtig met het bovenge
noemde chromatische motief. Een harde en
ruwe octaven-episode volgt, waarna een
triomfantelijk thema (V) klinkt, spoedig
door brillante passages omspeeld. Weer komt
het chromatische thema, dan plots een her
haling van dc melodie der Aria Reprise van
het eerste gedeelte van het Final volgens
het principe van den sonate-hoofdvorm.
Doch nu komt na V. net thema van het Pré
lude (I), door machtige basoctaven onder
steund als werkelijke zegezang. Niet lang
duurt de extatische stemming: de kracht
neemt af en nu hoort men in de midden
stem de coda der Aria (IV) gecontrapun-
teerd door I. Steeds meer motieven uit de
Aria komen op en het geheel sluit als in
hcmelsche sferen verheven, pianissimo. Het
in 1886 geschreven werk mag met recht als
een der schoonste van de nieuwere klavier
litteratuur gelden. Voor de goede uitvoering
worden echter contrapuntisch inzicht, mees
terschap in veelstemming spel en zeer
groote handen vereischt.
Een merkwaardige Liszt-uitzendlng be
looft Berlijn voor Maandag- Wo kunnen
echter ditmaal diens Faust-symphonie niet
bespreken. Daarover wellicht een ander maal.
LUXOR-THEATER.
Kameradschaft,
De film Kameradschaft van Pa hst moest
geprolongeerd worden. De toeloop van hen,
clie deze geweldige film willen zien, is zoo
troot gebleken dat de directie van het- Luxer
Theater zich genoodzaakt zag Kameradschaft
nogmaals een week ln te zetten.
Dat er zooveel belangstelling voor bestaat,
is gelukkig. Want er blijkt uit., dat. de smaak
van het gras van het publiek toch nog niet
geheel op den verkeerden weg is. Al bestond
ten dien opzichte den laatsten tijd wel ge
gronde twijfel, gezien de trek naar holle, in-
houdloozc prullen, met verblinding van uni
formen, flauwe grappen, weeë, sentimenteel©
liedjes, of quasi-natuurfils, waar de trucs dui-
mendik bovenop liggen, terwijl de enkele goe
de films wel niet genegeerd, maar toch ook
niet op volle waarde geschat worden. Dat do
tijdsomstandigheden hieraan niet vreemd
zijn, ontkennen wij geenszins. Men wi! ont
spanning. in het lichte genre, of ook wel sen
satie. Mutatis mutandis geldt dit ook voor het
tooncel. En dan mogen wij er al dankbaar
voor zijn -- al is dat ook een schrale troost.
als blijkt., dat men het betere niet geheel
en al passeert.
Kameradschaft is oen film van hoog ge
halte. een film. die de kameradschaft. de al-
geheele verbroedering der volkeren eenvoudig
en volkomen natuurlijk stelt, zonder ophef.
Daarom had Pabst beter gedaan -- maar dit
is dan ook misschien de ecnise en kleine aan
merking. die wij zouden willen maken het
slot- met zijn wat gewilde propaganda voor do
kameradschaftsldee weg to laten. Het. neemt
iets van den diepen indruk van de film weg.
In deze film is weer duidelijk aan het licht
getreden welke mogelijkheden de geluids
techniek biedt aan een bekwaam regisseur
als Pabst is. En dan hoeven we alleen maar
te wijzen op dc buitengewoon suggestieve wcr
king van het geknetter der vlammen cn het
instorten der mijngangen.
Wij bevelen deze film nogmaals ten sterk
ste aan.
Het voorprogramma bevat een aardig Orion
Profilti-journaal. dat voor een groot deel aan
dc Paaschgebruiken gewijd is. Voorts is er
een aardige teekenfilm. waarin we speciaal
de aandacht vestigen op de geestige parodie
op een Apacher.dans. een grappig griezel
filmpje: Het spookhotel. en een film Vlieg
enthousiasten. door kinderen gespeeld
REMBRANDT-THFATER.
Dc Brave Zondaar.
Zoo heeft dan gisteravond voor het eers'
in Nederland het publiek kennis kunnen
maken met de eerste film van Max Pallen -
berg. Wij hebben er in ons blad van Vrijdag
een voorbespreking van gegeven, zoodat wij
tfhans volstaan kunnen met de verklaring,
dat het publiek zich geamuseerd heeft. Voor
al de wederwaardigheden van den Oberkas-
sierer en zijn be."ilende Ruhmann in de En-
gelbar en op den daaropvolgcnden morgen,
vielen in den smaak. Fritz Kortner. de ac
teur. die o.a. in Atlantic en Gekooide Men
schen zulk schitterend spel vertoonde, heeft
in deze zijn eerste proeve van regiebckwaam-
heid in gen:emdc scènes wel zijn hoogtepunt
uit dc film bereikt.
In het voorprogramma viel ons hot bijzon
der beschaafde variété-nummer op. Ruth en
Paul Billag. het elegante danspaar op rol
schaatsen. gaven een uiterst sierlijke demon
stratie van eenige dansen, zij zweefden over
het tooneel. Hun keurige costuums waren
een strccllng voor het oog.
Verder was er een Max Fleischer teeken-
film, Minny the Moocher, die ditmaal eenigs
zins afweek van dc gewone screensongs,
doch daarom niet minder geslaagd was.
Eenige grappige fragmenten uit dc oude doos
waarin we Blanche Swec'. Harry Carey en
Francis X Bushman o.a. zagen in creaties
van twintig jaar geleden cn actueel nieuws
van Fox, Paramount cn Polygoon vulden het
programma aan. Tot ons genoegen merkten
wij. dat Polygoon zijn journaal van een ge
wijzigd en verbeterd begin en slot voorzien
heeft.
Mahamvclia.
Zondagmorgen wordt do Mahacyclus van
Ochse in het Rembrand!theater voortgezet
met het tweede gedeelte. Mahamoclia. het
Al Luisterrijke. Borneo cn Sumatra worden
thans bezocht- Hot is een film wier kwalitei
ten een druk bezoek rechtvaardigen.
CINEMA PALACE.
F.mil Jannings en Anna Sten in
Heersrhcr der Duisternis.
Het machtige werk van regisseur Robert
Siodmak ..Hecrsclier der Duisternis" met
Emil Jannings on Anna Sten in de hoofd
rollen is in Haarl. Dagblad van Vrijdagavond
naar zijn kunstwaarde besproken. Het is een
film met 100% spanning. Het spel van Jan
nings is meesterlijk, hij i.s Gustav Bumke, de
ontslagen gevangenisboef, de heerscher dei
duisternis, ten voeten uit; Anna Sten. Rus
sische Anna, zooals ze in dc film heet. is de
geraffineerde vrouw, die door haar schoon
heid cn bijzondere charme dc mannon tot
dwaze dingen kan verleiden, soms doet ze
even denken aan haar bekende kunstzusters,
Grcta Garbo cn Mariene Dietrich, vooral in
haar zingen komt dat sterk tot uiting. Ze
geeft oen absoluut gave creatie van Russi
sche Anna, nergens wil Jc haar anders heb
ben, dan zooals zij het geeft, de geheele rol
door.
„Heerscher der Duisternis" Is een film, die
men gaat zien èn om Emil Jannings èn om
Anna Sten.
Een extra woord van hulde voor het aller
aardigste variété! De parodlsten Booth and
Booth brengen iets zoo aardigs en grappigs
en het „démasqué" is zoo verrassend, dat het
het publiek niet verveeld had. al had het
nummer tienmaal langer geduurd. Booth
and Booth, het wa.- mooi. geestig, rythmisch
cn goed gevonden! „Men" vindt het wel leuk
er even tusschen genomen te worden, vooral
als de onthulling zoo is.