IcS Radiomuziek der week EEN VOORBESPREKING BIOSCOOP. Een vrouwelijke geleerde uit de 18e eeuw. Nieuwe Uitgaven HET AFCELOOPEN TOONEELSEIZOEN. HET REPERTOIRE. Het seizoen moge geëindigd zijn met een crisis, zóó hevig als het tooneel in ons land er nog niet één heeft gekend, toch zal men moeten toegeven, dat het in belangrijkheid vele vorige seizoenen heeft overtroffen. Mis dadigers, De Kapitein van Köpenick, Süss, de Jood, Faust, de Patriot, Elisabeth van Enge land, Maya en nu nog onlangs De Duivel op Aarde van Ben van Eijselsteynwaarlijk, wij zouden reden hebben gehad met vreugde en ook met trots over het werk der verschil lende gezelschappen te schrijven, ware het einde niet zoo droevig geweest. En wanneer men thans terugblikt is er te minder reden tot jubelen, omdat een der oorzaken van den ondergang van Het Nederlandsch Too neel is te zoeken in het te grootsch opgezette repertoire. In een zeer fel maar allerminst onrecht vaardig artikel, vestigt Eduard Veterman in De Tooneelspiegel er de aandacht op, dat de opvoering van Misdadigers, die duizenden guldens heeft gekost, niet meer of minder dan. misdadig was, omdat men van te voren wist of althans weten moést, dat dit speciaal groote stadsstuk allerminst geschikt was voor ons Hollandsche, in wezen dege lijke en moraliseerende publiek en dat het op een groot financieel fiasco moest uitloo- pen. En het doorzetten van deze opvoeringen getuigde te meer van een gebrek aan ver antwoordelijkheidsgevoel, omdat de Konink lijke Vereeniging in die dagen reeds finan cieel zeer zwak stond en men dus speelde met de belangen van de artisten en van hen, die gelden aan de vereeniging hadden verstrekt. Saalborn is gelukkiger geweest. De Kapi tein van Köpenick was wel is waar ook alles behalve een goedkoop stuk, maar het heeft zijn geld toch opgebracht en de opvoering van Süss, de Jood werd zelfs een financieel succes. Faust zou het zeker ook geworden zijn, ware de opvoering eerder in het seizoen gekomen. Maar bezien wij het repertoire enkel van den artlstieken kant, dan moeten wij er kennen, dat het seizoen belangrijk was. Van Dalsum en nog meer Sahlborn hebben en als acteur èn als regisseur groot werk gele verd. Niet minder deed Cor van der Lugt dit met De Patriot en Elisabeth van Engeland. Hoe langer hoe meer toont Van der Lugt zich de voortreffelijke tooneelleider, die steeds rustig voortarbeidend 9het artistieke en zakelijke element op voorbeeldige wijze weet te combineeren. Hij leeft als tooneeldirecteur nooit zooals vele anderen „boven zijn stand" en hieraan is het te danken, dat hij het niet alleen vijftien jaar heeft volgehou den, maar ook een zoo veelzijdig en mooi re pertoire in die jaren heeft gevormd. Wie zal het hem kwalijk nemen, dat daar ook stuk ken op voorkomen als Het Huis .der Vreezen, De Roode Divan, Pariser Platz, De Blauwe Trein, De Privé-Secretaresse, Vadertje Lang been en De Wonder-Dancing, die weinig tot den roem van Het Ver. Rotterdamsch-Hof stad Tooneel bijdragen, maar die door hun financieel succes het Van der Lugt toch mo gelijk maken nu en dan met werkelijk groote vertooningen te komen. Ook buiten de Pa triot en Elisabeth van Engeland heeft Het Rotterdamsch-Hofstad-Tooneel nog opvoe ringen gegeven, welke artistiek belangrijk waren. Ik noem hier Moortje van Bredero, Tolstoï's Opstanding in een bewerking van Veterman Comedlanten van Bernard Canter, Twee Menschen van Géraldy, De Goede Fee van Molnar en nu onlangs nog het zeer merkwaardige en fantastische stuk De Duivel op aarde. Waarlijk, er wordt hard gewerkt daar In Den Haag en het eenige, waarover wij ons zouden kunnen beklagen, is. dat zoo vele groote opvoeringen onze stad voorbijgaan. Er is een tijd geweest, dat dit anders was en ik hoop, dat Van der Lugt zich weer eens zal herinneren, hoe groot zijn succes te Haar lem was met Lente, Loorlou, De man, die de klappen kreeg, om slechts enkele der hier gespeelde stukken te noemen. De directie van Het Schouwtooneel weet ook ce tering naar de nering te zetyen, maar zij doet dit in de laatste jaren wel eens wat te veel ten kóste van het repertoire. Wan neer wij bedenken, dat wij een acteur als Jan Musoh dit jaar enkel hebben srezien in twee nieuwe rollen en wel in Jaro's Geluk en in Een goede Buur is beter dandan kunnen wij moeilijk zeggen, dat Musch ons verwend heeft, omdat dit toch evenals Elias en Cyrus Bumipsted in. De Baas in Huis voor een zoo groot tooneelspeler rol len van klein, ja zelfs zeer Mein formaat zijn. Zeker, Musch geeft ze volmaakt, maar mogen wij van onzen grootsten acteur, die Musch nog altijd is, ook niet wat meer verlangen? Dat Het Schouwtooneel de bijna 80- jarige mevrouw de Boer—van Hijk zoo veel mogelijk op den voorgrond heeft geplaatst,, kan ons slechts verheugen, al is het bijna enkel in oude stukken als Eva Bonheur, De Meid en het veel mindere Tropenadel. Maar wij weten, dat het niet gemakkelijk is in dezen tijd. nu er bijna geen realistisch werk meer wordt gesohreven, geschikte, nieuwe rollen voor baar ite vinden en wij nemen dus met de oude stukken bij mevrouw de Boer eerdar genoegen dan bij een zoo veelzijdig acteur als Musch. Wat Het Schouwtooneel verder heeft ge speeld, is niet bijzonder belangrijk. De Vriend uit Amerika, Vrouwen op Kantoor, Vrienden van ons. Een Man van Geld, zij zullen zeker maar weinig bijdragen tot den roem van diit gezelschap, evenmin als de 2 oorspronkelijke beide gevallen stukken ..En toch van Roel vink en „Kopper en Co" van Daan van dor Zee, wélke wij hier niet hebben ge had. Er is een tijd geweest, dat Het Schouw tooneel met grootere werken kwam wij denken aan de opvoeringen van De Para dijsvloek Cvrano de Bergerac, Vrijheid, Peer Gynt en' Othello en het een belangrijker plaats innam tusschen de Nederlandsche gezelschappen. De malaise zal Adriaan van der Horst 'en Jan Musch. wel tot voorzich tigheid dwingen, maar wij hopen toch, dat zij in het meer beperkte genre, waarop zij door het vele en dure reizen voornamelijk zijn aangewezen, toch betere en waardevol ler stukken zullen vinden dan zij ons ln het afgeloopen seizoen, hebben gebracht. Wanneer wU het repertoire van Het Neder landsch Tooneel overzien, dan treft het on middellijk, hoe wienig de Kon. .Vereeniging profijt heeft getrokken van haar beste vrouwen-krachten. Elsa Mauhs Is behalve in de reprise van Menschen ln 't Hotel uit sluitend opgetreden ln Het Spaanschc Weeuwtje van Calderon. welk blijspel het echter niet heeft „gedaan". Magda Janssens zagen wij alleen ln Ferdy's Bekeering, een der sterke opvoeringen van dit seizoen, die bij het publiek zeker meer waardeering had verdiend. In X. Y. Z. was het succes voor Georgette Hagedoorn, die er verder dit jaar ook al niet aan te pas is gekomen. Vera Bondam zagen wij enkel ln het wel heel kinderachtige „Hoe zalig als de Jongensklel" en Charlotte Kohier was behalve in Mis dadigers ook nog hoofdpersoon in De Klop op de Deur, de tooneelverknoellng van Ina Boucher's bekenden roman, we'.k stuk wij ook „De groote Vergissing" zouden kunnen noemen. Verkade was dit Jaar met een klein ge zelschap teruggedrongen naar Het Rika Hopper Theater, wat hem niet belette er voortreffelijk werk te leveren. Maya be hoorde tot de tooneelgebeurtenissen van het seizoen, evenals Jonge Liefde, het stuk, waarin de jeugdige actrice 'Ank van der Moer op zulk een verrassende wijze op den voorgrond trad. Het verouderde Trilby werd geen succes, maar had als opvoering toch veel verdienstelijks, Nachtrepetitie behoorde tot de geestigste voorstellingen, welke wij ons van het Molnar-repertoire herinneren en Mevrouw Warren's Bedrijf dat ik tot mijn spijt niet heb gezien moet als ge heel de beste vertooning zijn geweest, welke ooit ln Nederland van dit bekende stuk van Shaw is gegeven. Met zijn jubileum-stuk Hij was Verkade minder gelukkig, maar des te grooter was het succes van de reprise van Journey's De Groote Reis, waaraan speciaal onze abonné's goede herinneringen zullen bewaren. Wat Verkade's plannen zijn voor het volgend jaar is mij niet bekend, maar zeker ls het, dat het heengaan van Nel Stants voor zijn gezelschap een groot verlies beteekent. Gelukkig, dat Verkade in Ank van der Moer een nieuwe en veel be lovende kracht heeft gevonden en dat Elsa Mauhs in het volgend seizoen als gast in het Rika Hopper Theater zal meewerken. Van de kleinere gezelschappen moeten wij in dit overzicht nog melding maken van de opvoering van Droomkoninkje door het gezelschap van Bouber in een bewerking, die wel heel ver beneden het oorspronkelijke bleef, van de voorstelling van ,.M'n zoon Etlenne" door Het Neder! andsch-Indisch Tooneelgezelschap, waarin Tilly Lus en Louis Borel zulk prachtig spel te zien gaven en de vertooning van Dokter Stieglitz met Cor Ruys in de hoofdrol. En dan van de onver getelijke voorstellingen van de Russen, die in Schuld en Boete, en vooral in De Revisor ons van allergrootste tooneelspeelkunst deden genieten. Dit laatste kunnen wij on mogelijk zeggen van de Duitsche ster-op voering van Faust met Mois&l <;n Basser- mann in de hoofdrollen. Zij was eigenlijk alleen belangrijk, omdat zij de oogen opende van het Hollandsche publiek voor de voor treffelijkheid der voorstelling, welke dc Hol landers van Faust hebben gegeven. J. B. SCHUIL. door KAREL DE JONG. Welk een voorname plaats de radiouitzen dingen tegenwoordig in het muziek en con certleven innemen en hoe zelfs virtuozen van internationale bekendheid zich genoopt voelen, dagelijks, nu hier, dan daar, voor de microfoon te spelen, kan men o.a. zien uit dc reeks concerten die Egon Petri in de aan staande week voor verschillende omroepver- eenigingen zal geven. Zondag te Berlijn, Dins dag te Kalundborg, Donderdag te Frankfort, Vrijdag te Munchen welk een gereis en getrek! Voor de radioluisteraars blijft het natuurlijk vrijwel hetzelfde, waar de speler zit, mits de zender voldoende energie heeft Gelukkig voor wie dezen pianist óp zijn rei zen voor de microfoon wil volgen speelt hij overal verschillende programmas; alleen de Fantasie van Chopin komt er zoowel Zondag als Vrijdag op voor. Van zijn recitalprogram- mas lijkt me dat van Vrijdag (Munchen) het meest interessant, wijl het twee zelden gespeelde Busonl-bewerkingen bevat, n.l. een naar Mozart en een naar Blzet. Een „Car- men-fantasie" wie zou meenen dat Liszt in zake opera-fantasieën het laatste woord gesproken had en dat het genre uit de mode geraakt is, kan zien dat Busoni het in onzen tijd nog niet versmaad heeft. Maar toch is dit verreweg niet het belangrijkste wat Petri van wijlen zijn grooten leermeester zal ten gehoore brengen. De beteekenis van Busoni als denker en scheppend toonkunstenaar kan men heel wat beter leeren kennen uit het reusachtige Concert voor piano, orkest en mannenkoor, dat Donderdag door Frank fort uitgezonden wordt met Ptri als ver tolker der solopartij. Ook dit concert, geeft natuurlijk in de verste verte geen volledig beeld van de werkzaamheid van een hoog begaafde. maar onrustige natuur als die van Busoni, die tot zijn dood toe telkens nieuwe wegen zocht en insloeg. Het Concert op. 39 is dan eigenlijk ook slechts als het hoogte punt en de afsluiting van een vroegere pe riode in Busonis scheppende werkzaamheid te beschouwen- Het dateert van 1904 en werd in den herfst van dat jaar te Beriijn voor het eerst uitgevoerd onder leiding van Dr. Karl Muck en met den componist aan het klavier. Dit concert wijkt in vorm en aanleg geheel van de bestaande en ook van de later geschreven klavierconcerten af. Het bestaat uit vijf deelen: I. Prologo ed Intraito (Voorspel en inleiding), II. Pezzo giocoso (Vroolijk stuk). III. Pezzo Serioso (Ernstig stuk) IV. All'Italiana cn V. Cantlco (zang stuk). De stijl der verschillende nummers is ongelijksoortig. I, HI, V sluiten zich bij het verleden aan en toonen een zeker conser vatisme in melodiek en harmoniek. De even nummers daarentegen wijzen in de richting van den nieuwen tijd.'Zeer ge durfde harmonische verbindingen en combi naties liggen daar voor 't grijpen. Het werk is cynisch gebouwd. Na den orkestproloog zet het klavier in met de melodic die in V als C anti co optreedt. De Introito bestaat verder INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regeL *an DC RAAS 111 |||H, ln hoofdzaak uit een reeks vrije variaties en een naspel. In de verdere deelen is het moei lijk aansluiting bij een der bekende muzikale vormen na te speuren. Maar gemakkelijk herkent men een rhythmisch motief dat als een soort noodlots-klop door al deze deelen heen gaat. Het eerst hoort men dit in 't be gin van II; het is uit kwartnoten en achtsten triolen opgebouwd. De tekst van het mannen koor is genomen uit „Aladin" van den Deen- schen dichter Oehlenschl&ger; boven den in zet van het koor staat geschreven: (..Die Felsenaülen fangen an tlef und leise zu er- tönen"). Het was dan ook Busoni's bedoeling dat het mannenkoor onzichtbaar voor de hoorders zou worden opgesteld, hetgeen in- tusschen niet steeds uitvoerbaar is. Hier vol gen eenige regels van den tekst: Hebt zu der ewigen kraft Eure Herzen. Fühlet Euch Allah nah!, Schaüt seine Tat! Wechseln im Erdenlicht Freuden und Schmerzen, Ruhig hier stehen die Pfeiler der Welt. Tausend und tausend und abermals tausende Jahre, so ruhig wie jetzt in der kraft. Vollends belebct ist jetzo die tó'te Welt Prelsend die Gottlichkelt schwelgt das Gedicht! In ons land werd dat Concert tot nu toe slechts driemaal volledig ten gehoore ge bracht: in 1906 in het Concertgebouw door Petri, het Concertgebouworkest en de Kon. Liedertafel .Apollo" onder leiding van den componist; later te Haarlem en te Utrecht door mij, resp. met de H.O.V. en de Kon. Liedertafel „Zang en Vriendschap" en met het U5.0. en het mannenkoor Euterpe, belde malen onder leiding van Lieven Duvosel. Verder verdienen onze aandacht; de mooie Symphoniën van J. C. Bach (Kalundb. Zo.), het Concert der H.O.V. (Huizen, Dl.)) en een paar gramofoonuitzendingen, waarop ik bij uitzondering eens wil wijzen. De eene betreft de orgelfuga in D van Bach, schitterend voorbeeld van een reuzengebouw dat opge trokken is uit het allereenvoudigste mate riaal. De andere betreft het 3de Concert van Rachmaninof, door Horowitz met het Lon den sche Symphonie-orkest gespeeW. Beide hebben Donderdag uit Hilversum plaats. Slecht samengestelde programmas kan men ook vinden. Als voorbeeld noem ik dat van het pianorecital van Egb. Veen (Hvs., Dinsdag) en dat van het solistenconcert te Hilversum op Donderdagochtend. Welk een ratjetoe vormen zulke opeenvolgingen! Hilversum belooft ons voor Maandag ook nog een paar interessante uitzendingen van kamermuziek: de beide „Concerti" van Mo zart (eerste uitvoeringen) en het welluiden de en gemakkelijk te volgen strijksextet op 18 van Brahms. Daarenboven kunnen we met een pianoconcert van een landgenoot kennis maken. REMBRANDT THEATER Gary Cooper en Sylvia Sidney in „Wereldstad." Deze film speelt in de misdadlgerswercld der dranksmokkelaars. Een menschenleven geldt daar niets, geld alles. De bende gehoor zaamt blindelings aan den leider Big Fellow Maskal. gespeeld door Paul Lukas. De stiefdochter van een der leden, Nan Cooley, uitstekend gespeeld door Sylvia Sid ney is verliefd op den gewezen cowboy „The Kid", Gary Cooper. Hij is in het begin van het verhaal kermisreiziger ln een schiettent, omdat hij zoo ongemeen handig is in het schieten. Nan vindt, dat hij z'n" baantje er aan moet geven en bij haRr vader in de leer moet komen. The Kid heeft er niet veel lust ln, hij heeft groote minachting voor het vak van Nan's vader. Door samenloop van om standigheden komt Nan met de politie ln aanraking en daar ze niets wil zeggen, wordt ze eenigen tijd achter slot cn grondel gezet. In de gevangenis is het Nan klaar ge worden. dat. de dranksmokkelaars een min derwaardige bende zijn en ze is heel blij, dat Kid zich er niet bij heeft willen aanslui ten. De stiefvader van Nan is het evenwel in dien tijd gelukt Kid er toe over te halen zich bij hem aan te sluiten. Het is voor Nan een groot verdriet als ze er achter komt. Eindelijk wordt ze in vrijheid gesteld en the Big Fellow Maskal geeft ter eere van haar een groot feest, waar hij haar hevig het hof maakt. Het is Nan angstig te moede, ze beeft voor het leven van Kid. Ze weet ge noeg van Big Fellow om te begrijpen, dat als Kid hem in den weg staat in zijn plan nen. hij door middel van de bende zal ver dwijnen. Nan weet Kid's doodvonnis al gc- teekend cn om hem te redden, wil ze zlch- zelve opofferen en gaat naar het huis van the Big Fellow, zooa'.s hij haar verzocht had. Even voor zij zal komen heeft hij zijn vroegere geliefde, Agnes, haar congé gege ven. Agncs laat zich maar niet zoo aan de kant zetten en wil zich op beiden wreken Het toeval is haar gunstig. Ze schiet Big Fellow dood en kan de schijn op Nan wer pen. In dit hevig emotionneelc moment komt Kid binnen. Nan bezweert hem, dat zij aan de moord onschuldig is en hij gelooft haar-Het gelukt hem, dat de bende hem accepteert als Baas na den dood van den Baas Er komen nu nog eenige heel spannende tafreelen van een met duizelingwekkende vaart rijdende auto, die langs afgronden rijdt vlak voor den sneltrein den overweg over steekt enz. enz. Het slot is goed voor Nan en voor Kid Polygoons Holl. Nieuws is weer evenals de vorige week heel goed. Max Fleischer's se- Op den 17en April van het jaar 1732 ver- dedigdlgde de 21 jarige Laura Bassl met groote zekerheid en welsprekendheid voor de natuurphilosophische faculteit van de Universiteit van Bologna de stellingen, waar op zij tot doctor wilde promoveeren. ZU was een leerlinge van Gaetano Tacconi, lector aan de Medische Hoogeschool en zij had haar studie in het diepste geheim vol bracht. Men vond het ln die dagen gevaar- lUk en onfatsoenlUk als een mebje Latijn leerde cn zich met natuurkunde bezig hield. De Senaat van Bologna, de Kardinalen, de heele geestelijke elite van de stad waren tegenwoordig maar het intimideerde haar niet. Vijf lectoren waren gekozen om haar aan te vallen en zU weerlegde hun argumen ten op zoo bizondere wijze, dat men telkens in de zaal hoorde; „heel goed, jonge geleerde heel goed!" Het was ten slotte de biechtvader van de familie Bassl geweest die de ouders van Laura overhaalde haar in het openbaar te laten getuigen van haar wetenschappelijke studies. Moeder Bassi herinnerde zich zuch tend de woorden van haar moeder, die altUd zelde: „Wee het huls waar de kip kraalt en de haan zwijgt". ZU vreesde ln het bi- zonder. dat Laura's geleerdheid de minnaars zou afschrikken. Maar na het verdedigen van de stellingen wenschte de gansche stad, dat Laura den doctorstitel zou krijgen en op 12 Mei van hetzelfde Jaar vond de plechtigheid plaats. Alle leden van de philosophische faculteit waren aanwezig cn een uitgelezen publiek vulde de ruime gale- rUen van de groote zaal. Laura was gekleed in een langen zwarten schoudermantel, zooals de dames van de aristocratie ze droegen; zij was vergezeld van haar belde paranimfen, de gravin Ra- nuzzl en de markiezin Ratti en werd voor afgegaan door twee pedellen van de Uni versiteit. Weer loste zU met groot gemak en ln welgekozen zinnen de problemen op, die men haar voorlegde. De voorzitter van het College, Doctor Bazzanl, stak toen een ring aan haar vinger en legde de zilveren lauwerkrans om haar slapen (laurea docto rale). Vervolgens sprak hij in het LatUn een lofrede uit. die Laura eveneens in het LatUn beantwoordde. ZU boog voor den troon van de belde kardinalen. Grimaldl en Lamber- tini en dankte vol gratie voor de haar be wezen eer. Er werden natuurlijk verzen op haar ge maakt en een medaille werd geslagen waar op Minerva afgebeeld ls, die aan een Jong meisje een lauwerkrans reikt, pc senaat van Bologna besloot om haar een lectoraat aan te bieden hoewel de leerstoelen aan de Uni- sersiteit Juist van 166 op 72 waren terug gebracht. De beroemdste professoren kregen niet meer dan 100 pond salaris maar omdat men wist, dat de familie Bassl met moeite rondkwam, verhoogde men Laura's salaris tot 500 pond. Talloos waren de bezoeken van doortrek kende relzgers, die speciaal om haar te spreken, in Bologna afstapte. Zoo wordt ver teld, dat de Keizer van Oostenrijk, Josef II colleges van haar bUwoonde. Met het oog op al deze bezoeken en den vergevorderden leeftUd van haar vader vond men het ge- wenscht. dat Laura een Jongeren bescher mer kreeg. In 1738 trad zU in het huwelijk met een arts, Gulseppe Verattl. Laura verstond de kunst haar verschil lende plichten goed waar te nemen. ZU voedde zeven dochters en vUf zoons zorg vuldig op, waakte over haar huishouden, spon en naaide als de eerste de beste huis moeder. MerkwaardlgerwUze vond rij het ook noodlg deze bezigheden ln verzen te be zingen, die evenals alle rUmelarij uit de 18a eeuw ln Italië, zeer middelmatig zUn be waard gebleven, tcrwUl de meeste van haar wetenschappelUke geschriften verloren zUn gegaan. ZU zette ondertusschen haar colleges voort ende menschen op straat gingen eerbiedig opzU als zU haar zagen aankomen in haar wUde toga met hermelUnen rand, de groote paarlen oorbellen en het witgepoederde haar. Daar men het toch minder passend vond, dat een vrouw zich zoo aan den volke ver toonde. werde er ook vele conferenties bU haar aan huls gehouden. Op eigen kosten had zU een natuurkundig laboratorium laten Inrichten, waar zU les gaf ln experi menteel physlca. Men hield zich daar bezig met de samenstelling van de lucht, mag netische en electrische verschUnselen, de onderzoekingen van Newton, enz. Oedurende 28 Jaar werkten tal van leer lingen van alle nationaliteiten, onder haar leiding. ZU correspondeerde met buitenland- schc geleerden, ontving o.a. de hulde van Voltaire, die haar vroeg zUn voorspraak te willen zUn bU de Academie van Weten schappen te Bologna, waarvan hU lid wenschte te worden. Deze voorloopster van de feministen van latere tUden vervulde met groote nauwge zetheid haar kerkelUke plichten, haar oudste zoon werd tot priester gewUd in de Room- sche kerk. In 1776 werd zU tot professor bevorderd en twee jaar later stierf zU- Maar de poorten van de Universiteit liet zij wUd open staan voor een lange rij vrouwen, die na haar professor zUn geweest. Toen Mad. de Stael in Bologne kwam, op haar reis door Italië, zag zU tot haar verwondering, dat twee vrouwelUke lectoren, in het Grieksch en in de verloskunde de aandacht van de studen ten wisten vast te houden. Op den lien April 1928 hebben 125 doc toressen in de medlcUnen. die tot 24 natio- nalltieten behoorden, in het oude gymna sium van Bologna vergaderd onder het pa tronaat van de Koningin van Italië. Van den katheder, waar Laura Bassl eens ge staan heeft, werden wetenschappelUke rap porten uitgebracht en haar collega's van bUna 200 jaar later herdachten eerbiedig haar naam. I. E. PRINSWILLEKES MACDONALD. reensong .A Hunting we will go" met Betty Boop is een echte Max Fleischer. Willy Derby heeft het publiek eenigen tUd prettig bezig gehouden. Dat men er hoogelUk mee ingenomen was, bleek uit het hartelijk ap plaus. LUXOR SOUNDTHEATER. Liane Haid en Oscar Marion In „Clrcusschaduwen". El Ka- pone ln dc klem." Een circus heeft voor vele menschen aitUó nog een groote bekoring. Velen denken dat het leven van een acrobaat of dierentemmer zoo maar gemoedelUk henenglUdt. Dat dit niet het geval ls kan men deze week aan- sohouweir in het Luxor Sound-Theater. „Clr cusschaduwen" is opgenomen ln het be roemde circus Busch cn toont ons vele artis- ten ln en bulten dc arena. Liane Hald ls de directrice, die nu den een, dan weer den ander liefheeft. Daar moet natuurlUk wrU- vir.g door ontstaan. Een harer acrobaten doet ln de liefde niet voor haar onder en het gevolg is dat als deze man boven in het circus aan het werk ls, er een schot gelost wordt en de acrobaat in den open leeuwen kuil stort. Hij wordt zwaar gewond opgeno men cn nu wordt een onderzoek ingesteld naar den dader. De film toont u dezen en er komt weer veel ln orde. Een heele goede film met prachtige circus opnemingen. Voor de pauze draait „El Kapone in de knel". Dit nummer is een geestige parodie op het het Amerikaansche bendewezen. De ma nier waarop de komiek El Brendel de rol van Mc Gee vertolkt is zeer vermakelUk. doch voor hem niet van gevaar ontbloot. Het komt echter aiies weer goed lp orde. Het Luxor-Nieuws heeft weer vele aardige actualiteiten. Ook de teekenfilm ls zeer goed en vermakelijk. Het geheele programma is er een waar spanning in zit en dat den bezoeker wel zal bevredigen. Zwei Herzen und ein Schlag. Een allergenoegelükste amusementsfilm is hel hoofdnummer, de operette-film: „Zwei Herzen und ein Schlag", die thans in Palace gaat. ZU had VrUdagavond tal van bewon deraars van de geliefde ster Lilian Harvey naar „de Cinema"' zooals „Palace" nog altUd in de wandeling heet getrokken. En zü zullen niet teleurgesteld zün geweest. Dit bewezen al de lachsalvo's die telkens door de zaal klonken bU de vele vermakeUJke too- neelen die deze rolprent biedt. Lilian Harvey geeft In deze film al haar gratie cn bekoorhjkheid, haar guitigheid cn humor cn een groote aantrekkclUkhcid vormen de ..Schlagers", die velen weer met genoegen zullen gehoord hebben als ..Die flotte Lleso" en „Ja. so ein Liebespaar". ZU wordt uitmuntend terzUde gestaan. Haar nieuwe partner. Wolf Albach-Retty toont zich een goed zanger cn uitstekend film acteur. HU is met zUn élégance en vlotheid, een tegenspeler voor Lilian, zooals zU zich geen beteren zou kunnen wcnschen. En alle andere rolllen zijn ook in goede handen; wij denken in 't bijzonder aan de vermakelUkc figuren van den Hertog c» van den „ouden piccolo". Op het tooneel dezen keer „The Golden Melody Five": een vUftal vrouwelUke en vroolUke artlsten, die „zingen bU den vleu gel" cr. wier optreden gekenmerkt wordt door beschaafdheid en gaminerle. Met ge noegen kUkt en luistert men naar dit onge dwongen vUftal. dat een zeer groot en ver diend succes had. De overige nummers van het programma zUn als altUd: goed. In 't WJzonder moet dc aardige „sprekende en zingende" teekenfilm INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regel. Bij DARMTRAAGHEID. lever- en galziekten, vetzucht cn jicht, waag- en darmcatarrh, gezwellen aan den dikkedannwand. ziekteverschijnselen aan den endeldarm verwijdert het natuurlijke „Fr«n*-Jo»«f"-bitterwater opstoppingen «n de organen van den onderbuik vlug en pijnloos. Bij Apothekers en Drogisten verkrijgbaar. worden genoemd en dan ls er ook nog een buitengewoon artistiek spreekfllmpje, dat beschaafde Duitsche cabaretkunst doet ge nieten. De Journalen" geven natuurlUk weer veel en velerlei actueels. Een programma waarbU Jong cn minder Jong zich kunnen amuseeren. Nieuwe kaart van waterwegen. Het Bureau voor Watertoerisme van den A. N. W. B. Toeristenbond voor Nederland cn de Kon Verbonden Nederi. Watereport- Ver eenlglngen heeft een nieuwen druk be werkt van de kaart van de waterwegen tus schen Amsterdam en Alkmaar (uitgave van den A.N.W.B.) Deze duidelijke, ln kleuren ultgevoeirde kaart, die voor watertoerLsten van veel be lang ls, maar ook goed te gebruiken voor schaatsenrUders. Is geheel herzien. Naar het Zuiden ls de kaart zoover «uitgebreid, dat Haarlem er nu geheel ln is opgenomen Een afzonderlijk opgedrukte lUst van gegevens be treffende de Sluizen eh bruggen in de Zaan streek en Amsterdam verhoogt dc overzichte lijkheid aanzienlijk. Ten opzichte van de nog bestaande molens wcTdcn de noodige opgaven verkregen van de Vereeniging De Hollandsche Molen". Nog meer herzieningen van waterkaarten zUn bU 'het Bureau in bewerking. EEN TEEKE^J DES TIJDS. WERKENDE „SOCIETY-GIRLS". Uit Parijs en andere groote steden zUn de verhalen tot ons gekomen van Russische grootvorsten, die door de revolutie al hun bezittingen hadden verloren cn nu onder geschikte betrekkingen vervulden als kell- ncr, beroepsdanser enz. Een grootvorstin zou mannequin zUn in een groot PariJsch modehuis. DergelUke berichten komen nu ook van anderen kant. Acht Jonge dames uit de hoogste Engelsche kringen hebben haar diensten aangeboden als kamermeisjes bij een hotel te Spa. Als reden voor deze te recht verwondering wekkende aanbieding gaven zU op, dat zU haar sterk verminderd vermogen weer op peil wilden brengen. Waaruit de conclusie zou zUn te trekken dat een kamermeisje zoo iets als een vermo gen Verdient! In een van de grootste hotels In Llan- drlndod Wells, in Wales, doet een Jonge da me van aristocratische afkomst dienst in de garage en toen zU onlangs natuurlUk geïnterviewd werd. deelde zU mede, dat haar „baantje" haar uitstekend beviel en dat zij haar werk in de garage veel prettiger vindt dan bUvoorbeeld deelnemen aan een vossen jacht of rondrijden in haar eigen auto. De geschiedenis vertelt niet. of ook deze Jonge dame een vermogen wilde verdienen. Zou het misschien meer een quaesUe van „mode" ajn^

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 15