LETTEREN EN KUNST Radiomuziek der week. EEN VOORBESPREKING BIOSCOOP. Nieuwe Uitgaven I HET AFCELOOPEN TOONEELSEIZOEN m. HET TOONEEL TE HAARLEM. De malaise en het schouwburgbezoek. Volks-, Abonnements- en School voorstellingen. Heeft de malaise in het afgeloopen seizoen veel invloed gehad op het schouwburgbezoek te Haarlem? De vraag leek mij belangrijk genoeg om er eens met den directeur van onzen schouwburg over te spreken. De heer Van Hees deelde mij mede, dat in het begin van het seizoen de invloed van de malaise wel degel ijk merkbaar was. Maar geleidelijk aan is dit veranderd en ,in April was er van malaise weinig of niets meer te bemerken. Het schouwburgbezoek was te gen het einde van het seizoen zelfs meer dan bevredigend. Het is net, of de menschen zich langzamerhand van de malaise minder aan trekken. De voorstellingen van Hirsch zijn hiervan een opmerkelijke waardemeter ge weest- In het begin van het seizoen was het bezoek ook bij de opvoeringen van dit in breeóe kringen zeer geliefde operette-gezel schap merkbaar minder, maar bij de laat ste voorstelling in begin Mei was de schouw burg ondanks de hooge prijzen geheel uitverkocht. Ditzelfde was het geval bij de Duitsche opvoering van Faust op 21 April en niet anders was het bij de Hollandische voorstelling van Goethe's werk, die een week later plaats had. In den tijd van veertien dagen dus drie keer een stampvolle schouwburg en recettes als in den tijd van den hoog-conjunctuur. Ook het bezoek aan de abonneimentsvoor- stellingen en vooral van de volksvoorstellin gen was grooter dan vorige jaren Terwijl 3 volksvoorstellingen meer zijn gegeven dan verleden jaar in het geheel 12 is tij dens het directeurschap van Van Hees het bezoek nog nooit hooger geweest dan in het afgeloopen seizoen, namelijk 702 bezoekers per avond. Dit getal is werkelijk zéér hoog, wanneer men bedenkt, dat het maximum bij een geheel uitverkochten schouwburg 745 bedraagt. Het gemiddelde zou nog aan merkelijk zijn gestegen, als de eerste voor stellingen van Blauwbaard's Achete Vrouw in September niet zoo slecht bezocht ware geworden. Voor een groot deel is dit mooie resultaat ook te danken aan de gelukkige stukkenkeu- ze van de volksvoorstellingen in dit seizoen De Baas in Huis en Een goede Buur is beter danvan Het Schouwtooneel, De Des poot, De Klop op de Deur en Süss de Jood het laatste stuk twee maal door Het Nederlandsch Tooneel. De Dienstknecht in het Huis en de Duivel, door het gezelschap van Verkade. M'n zoon Etienne door het en semble van Cor Ruys en Boefje twee maal door Het Rotterdamsch Hofstad Tooneel, het waren alle zonder uitzonde ring „trekkers" waarvan men van te voren reeds kon zeggen,-dat zij voor volle zalen ge geven zouden worden. Opmerkelijk was het wél, dat het. oude Boefje het nog het beste deed en beide keeren voor een totaal uitver kochten schouwburg kon worden gespeeld. De heer Van Hees kon nog niets bepaalds zeggen omtrent de financieele resultaten van dit jaar. maar hij meende, dat deze eer der beter dan slechter zouden zijn dan het vorige seizoen, vooral ook doordat de schouw burg veel vaker namelijk 66 keer in het geheel aan particulieren verhuurd was. wat voor de exploitatie altijd zeer voordee- lig is. Wel was de schouwburg ook driemaal geheel gratis afgestaan voor opvoeringen voor werkloozen door Cremer, maar deze drie avonden hebben dan ook een weinig vreugde gebracht in het troostelooze bestaan van ongeveer 2000 Haarlemmers, zoodat deze- verliespost van den schouwburg tot een winstpost voor de gemeente gerekend mag worden. Dat het schouwburgbezoek in het laatst van het- seizoen grooter is geweest dan in het begin is minder vreemd dan het op het eerste gezicht lijkt. Wij zien daarmee beves tigd een verschijnsel, dat ook in landen, die reeds vroeger in ernstige mate van malaise te lijden hadden, zooals Duitschland, Oosten rijk en Hongarije, is opgemerkt, namelijk dat het publiek bij een langdurige malaise be hoefte gevoelt om zich te verzetten en dus uitgaat. „Waarom zullen wij nog zuinig wezen, als wij toch niet weten, wat de dag van morgen brengt",zoo heb ik niet eens maar her haaldelijk de menschen in Duitschland hoo- ren zeggen. Het is eenzelfde soort mentali teit. die zich ook bij een deel van ons publiek openbaart en waarin ik de verklaring zoek van het verschijnsel, dat het schouwburgbe zoek veel minder achteruit is geloopen dan men in verband met de malaise zou verwach ten. Alleen is dit wel duidelijk bewezen, dat het publiek in een tijd als deze meer dan anders rekening houdt met wat er geboden wordt. Men geeft zijn geld niet zoo maar uit, men wil „waar" voor zijn entree en de directies zoowel van de schouwburgen als de gezelschappen zullen hiermee ter dege rekening hebben te houden. Meer dan ooit geldt nu voor het schouwburgpubliek het al oude, bekende woord van den heer Van Gasteren: „de stukken, meneer, de stukken! Wanneer men de goede stukken weet te vin den dan ben ik voor het schouwburgbezoek ondanks de malaise voor de naaste toe komst nog niet zoo bang. Evenals de laatste jaren hebben de heeren Van Hees en Kaart ook dit seizoen abonne mentsseries uitgegeven en beiden niet zon der succes. Al meer en meer blijkt, dat dit de weg is om een vast schouwburgpubliek te vormen cn ik kan niet dan met den mees ten aandrang de tooneeldirectles op het be lang van de abonnementsvoorstellingen wij zen. Hoe beter de stukken, hoe beter de re sultaten in de toekomst zullen zijn. Helaas, beseffen alle directies dat nog niet volkomen en trachten zij wel eens een „afdoenertje aan de abonnementsseries kwijt te raken, o, ik weet wel, dat niets moeilijker is dan de houdérs van de abonnementskaarten te vol doen. Zij willen allen voor zich de 100 pro cent, wat nooit mogelijk is, omdat de sma ken nu eenmaal verschillend zijn en de eene prijst, wat de andere laakt en omgekeerd. De keuze van de stukken voor de abonne mentsseries kost den directeuren van onze twee schouwburgen heel wat hoofdbrekens. Van Hees liet in de eene serie Vrouwen op kantoor en Onze beste Vrienden door Het Schouwtooneel, Hoe zalig als de jongenskiel en De Klop op dc Deur door Het Ned. Too- neel en De Roode Divan en Een vrouw van geen be teekenis door Het Rotterdamse h- Hofstad Tooneel, in de andere Bekentenissen en De Klop op de Deur door Het Ned. Tooneel, Jaro's Geluk en Onze beste Vrienden door Het Schouwtooneel, Moortje en Een Lieveling van het Publiek door het Rott. Hofstad Too neel geven. In den Schouwburg Jansweg kre gen wij Een Kameel gaat door het oog van de Naald en de Despoot door Het Ned. Too neel, Klokslag 12 en Van 't een komt 't ander door het gezelschap van Louis de Bree en Pariser Platz en Het Huis der Vreezen door Het Rott. Hofstad Tooneel. Welke van deze 3 series de beste was? Ik waag het niet hierin te beslissen. Het resultaat der inschrijvingen voor de abonnementsseries van het volgend seizoen zal wel aantoonen of het publiek te vreden was of niet. Maar nu reeds lijkt het mij zeker, dat met de sterkere concurrentie van de vele gezelschappen in het volgend seizoen en den grooteren drang naar de pro vincie de keuze voor de heeren Van Hees en Kaart bij de abonnementsvoorsteWngen minder moeilijk zal zijn dan in het afge loopen jaar.v De jeugd is er dit jaar met één school voorstelling een marionettenvertooning van Paul Brann wel wat mager afgeko men. Ik vernam, dat een der oorzaken hier van was de verminderde animo bij enkele directeuren van onze scholen voor de school voorstellingen. Ik heb dit vroeger wel anders gekend. Ik vind dit onderwerp zoo belangrijk, dat ik er later eens een afzonderlijk artikel over hoop te schrijven. J. B. SCHUIL. door KAREL DE JONG. Donderdagavond heb ik de uitzending van Busonis-Concert voor piano, orkest en man nenkoor uit Mühlacker beluisterd. Een on verdeeld genot was het niet. De „fading" was zóó sterk, dat de' uitzending, die zoo sterk mogelijk was ingesteld, van tijd tot tijd vol komen onhoorbaar was, andere oogenblikken weer hinderlijk hard en onevenwichtig wat dé relatieve klanksterkte van klavier en or kest betreft. Soms kwam er tijdens de uit- doovingen- een Engelsch station doorheen en ook de electrisc'ne storingen in den damp kring deden zich danig gelden. Alles bijeen genomen was het een vrij pover surrogaat van een directe concert-auditie. Eigenlijk is het maar gelukkig dat de radio nog niet vol maakt is. want anders konden de concert zalen wel voor afbraak verkocht worden en zouden alleen de studios overblijven in den strijd om het bestaan. Ik spreek nu nog niet eens van het persoonlijk contact, het fluï dum, dat in de concertzaal ook een rol speelt en de intensiteit van dc werking der muziek aanmerkelijk kan verhoogen. Dit persoonlijk contact moet wel heel eigénaardig en eenzijdig zijn, wanneer iemand speelt die wel gezien wordt, maar zelf zich van de aanwezigheid dor hoorders niet bewust is. Dat is het geval b.v. met den Dianist Dick Schipper, die Dinsdag voor den microfoon te Hilversum zal spelen. Want Schipper is blind. Voor hem moet het vol komen hetzelfde zijn of hij in de eenzaam heid van de studio dan wel in het licht en de volte van een concertzaal (helaas zijn die tegenwoordig zelden vol!) aan het klavier zit. Ik heb vroeger den eveneens blinden pianist Johan Verster eens in intiemen kring gehoord en mij toen verbaasd over de zeker heid waarmee deze speler ver van elkaar lig gende toetsen greep snelle sprongen dus"). Inderdaad is het afstandsgevocl bij blinden veel fijner ontwikkeld dan bij ons, die op onze oogen vertrouwen. Schipper is leerling van het Amsterdamsch Conservatorium. Het onderwijs van een blinde biedt natuurlijk- voor den leermeester bijzondere moeilijkhe den: elk onderdeel van een werk moet her haaldelijk voorgespeeld en mondeling toege licht worden, totdat de leerling alles, d.w.z. noten, vingerzettlng. actiouleerin? cn dyna miek. volkomen gememoriseerd ,,/Wt. Ik mag veronderstellen dat het vele luisteraars interesseeren zal Dirsdagnam. de voordrach ten van dezen pianist te volgen. Op den dag. waarop ik dit overzicht schrijf 3 Juni, is het 100 jaar geleden dat de beken de operette-componist. Alexander Charles Lecocq te Parijs geboren werd en het zal dus wel geen toeval zijn dat a.s. Zondag drie zij ner meest beroemde operettes uitgezonden worden, nl. La Fille de Madame Angot" (Weenen), ,.Le petit Due" (Berlijn p- Bres- lau) en „Gironé-Girofla" fBratislova en Praag>. Door de overwoekering van de zijde der Berliner en Wiener Operette werden die werken van het repertoire afgedrongen: Lecocq en Suppé moesten plaats maken voor Léhar. Oscar Straus en Fall. Toch is de Ouverture van „Dichter und Bauer" van Suppé nog steeds een der meest geliefde stukken van het. dilettanten reperto:re en zijn in 1866 geschreven operette ..Leichte kavallerie" zal men Maandag uit Hamburg, Vrijdag uit- Mühlacker e.a. stations kunneri hooren. Om op Lecocq terug te komen: deze was evenals zijn jontrere .in 1838 geboren) kunstbroeder George Bizet destijds leerling van het Parijsche Conservatoire. In een door Offenbach uitgeschreven prijs vraag werden beider gemeenschr'"k ge schreven operette „Le docteur Miracle" in 1857 bekroond. Het was Lecocns debuut-. Bizet behaalde kort daarop den Prix dc Rome en ging naar Italië: zijn naam zou eenmaal met ..Carmen" door de heéle wereld gaan. Maar de geniale componist moqh wit niet meer beleven: kort na de première tc Parijs (in 1875) overleed hij aan een *">rtkwaal. Anders ging het met Lecocq. die tot. op hoo- gen leeftijd, het eene werk na het andere oroduceerde maar zijn beteekenis en roem evenaarden die van zijn vroegeren medewer ker nimmer. In 1918 dus op 86-jarigen leef- Mjd, is Lecocq overleden. Misschien zal deze en eene met. een'eé ver wondering lezen dat achter den t'tel der opera ,.H Barbiera di Seviglla", die Woensdag door Rome wordt uitgezonden, °uteur niet Rossini, doch Paisiello is vermeld. Ter toelichting diene. dat Giovanni Paisello (174! 1816> eens een der meest beroemde Ita- laansche componisten, reeds in 1782 den „Barbier" tot opera bewerkt had. Dit werk INGEZONDEN MEDEDEEL1NGEN a 60 Ct*. p«r rejeL „PERMANENTE TENTOONSTELLING" van werken door Beeldende Kunstenaars uit Haarlem en omgeving, benevens een TENTOONSTELLING van schilderijen en teekeningen door: H. J. PEN- NINGS en D. v. d. ZWEEP. Dag. geopend van 10-7.30, 's Zondags van 2-4 uur TOEGANG VRIJ „KUNSTZAAL REEKER" WAGENWEG 102 werd spoedig in Italië zóó popula'r Ros sini's plan om den woordelijk geluklijdcnden tekst van het libretto nogmaals te compo- neeren een dolzinnige onderneming geacht werd. Maar ziet: ondanks het kaba^1 dooi de aanhangers van Paisiello bij de première van Rossini's werk in 1816 te Rome gemaakt werd sloeg dit laatste bij de 2dé voorstelling in, zoodat het publiek den componLst door een geimproviseerden fakkeloptocht huldig de. Rossini's .Harbier" verdrong die van zijn voorganger spoedig en zelfs r.u nog wordt ze als het hoogtepunt van de Italiaansche opera-buffa geëerd. Juist echter omdat ze zoo algemeen bekend is, schijnt het mc inte ressant, Paisiéllos werk tc hooren. Van de Hamburger Mozart-uitzending (Zondag) ken ik persoonlijk alleen het derde werk. dat, evenals zoovele andere van M. geen nieuwe gezichtspunten opent, maar door zijn heerlijke welluidendheid en zonnige stem ming een verkwikking voor geest en hart is. die we in deze troebele tijden maar al te veel noodig "hebben, 't Is jammer dat onze mo derne componisten in dat opzicht ons zoo weinig lafenis schenken. Ook het Trio in F (niet in Es, zqoals ver keerdelijk vermeld is) op. 18 van Saint-Saëns. dat Maandag te Hilversum voor den micro foon komt bezit eigenschappen die in onzen tijd zeldzaam zijn. St. Saëns koelere natuur moge het hart des hoorders minder verwar men dan Mozarts genie: de gratie zijner lichtvoetige muze bekoort den geest in niet geringe mate. Alles is sierlijkheid en klaar heid in deze muziek Dieper gaat zijn derde Symphonie op. 68, die door Monteux Dins dagavond te Parijs gedirigeerd en door War schau en Beromiinster uitgezonden wordt. Dit aan de nagedachtenis van Liszt gewijde werk is grootsch in opzet en uitwerking. Alle deelen zijn uit dezelfde motivische kiemen ontwikkeld: de bouw is dus overeenkomstig moderne principes. Van de vier deelen gaar. de eerste beide zonder onderbreking in elkaar over. Deze symphonie is niet alleen het be langrijkste orkestwerk van St. Saëns: het is een der meest beteekenende van den nieu- weren tijd en in zijn glorieuze slotsUjging haast ongeëvenaard. LUXOR-THEATER. De weg naar Rio. De „Weg naar Rio" is een tendenzfilm. een felle aanklacht tegen den weerzinwekkender, meisjeshandel, die. ondanks de bestrijding, nog lang niet uitgeroeid is. ..Madchenhandel?" lacht een jor.ge vrouw die naar Zuid-Amerika wil, geëngageerd als danseres, tegen den politiecommissaris van Hamburg. .Das ist doch ein Kindermarchen!'" En in den anderen hoek van datzelfde ver trek smeekt tegelijkertijd een ongelukkige jongeman den commissaris, hem te helpen zijn verloofde terug te vinden die als „secre taresse" naar Rio de Janeiro is gegaan.... Maar de commissaris kan niets doen, het meisje heeft geheel vrijwillig het aanbod aangenomen, en de koppelaarster Bertha Is niets te verwijten. Geslepen en sluw heeft deze met hulp van Gablano. den meisjeshan delaar. het net gespannen om Inge. zoodat men haar niets maken kan. Doch Inge raakt meer en meer verstrikt, zij ziet geen uitweg, tot tenslotte Gabiano haar door haar voort durend verweer met een karwats wil mishan delen. waarbij Inge van een balcon valt. Dan wordt Gabiano geboeid weggevoerd. Het is de groote verdienste van regisseur Manfred Noa. dat hij dit gevaarlijke gegeven rauw cn realistisch fel cn aangrijpend cn hier en daar humoristisch (het mannenkoor), doch nergens stootend heeft uitgewerkt. De sfeer in de verschillende gelegenheden, waar Inge in belandt, is goed getroffen., met rake typceTingen. Uitstekend bijv. is dc wijze, waarop het gehalte van het pension van Bertha, waar Inge haar intrek heeft moeten nemen in den beginne, getoond wordt. Zij vraagt om een krant, die haar per hulshoud- lift gebracht wordt. En die lift passeert eenigc verdiepingen: een dievegge bekijkt haar laatste buit. een soldate van het Leger des Heils tracht een afgedwaald meisje te be- keeren. De handeling verloopt logisch. Zoo moést het Inge vergaan, het kón niet anders. Of schoon ze o i. zich eerst in Rio beter tot de oolitic had kunnen wenden, dan terug gaan, bewust, naar de zonde. Het is een krachtige film. die het publiek steeds in spanning houdt, bij het zien van de wanhopige mach teloosheid, waarmee Inge langzaam weg glijdt. Maria Solveg. Oskar Homolka. Kurt Gerror en Senta Soeneland vervullen voortreffelijk de hoofdrollen in deze* Duïtsch sprekende film. Friedrleh Hollander "die ook het Leit motiv uit Heerscher der Duisternis compo neerde) cn A. Guttmann vervaardigden de goede muziek. De film is alleen voor personen boven 18 jaar goedgekeurd. Het voorprogramma bevat een fraai cn ac tueel Luxor-Nieuws. De Rion-Profilti geeft o.a. de opening van de nieuwe Berlagc-brug, den voetbalwedstrijd HollandTsjecho-Slo- wakijc. en een bijzonder goede opneming van de afsluiting van den Zuiderzeedijk. Karl Dane cn George K. Arthur werken weer eens gezamenlijk in een komische twee-acter, ter wijl vooraf oen bezoek aan Damascus wordt gebracht. Het variété-nummer door 3 Japan ners gegeven, verdient speciale vermelding. R KMBRANDT-THEATER. Twee gelukkige Harten. Het geheele programma in Rembrandt is deze week zonder eer.ig voorbehoud A-z. Van het begin tot het einde, het is alles van de beste kwaliteit.. De journals uitstekend en het Polygoons Hall. Nieuws staat weer. zooals we dat reeds een paar maal gehad hebben, wat quaiiteit betreft, voor ons Nederlanders, bovenaan. Bij Max Fleischer's Teekenfilm „Just one more Chance" wordt de tekst gezongen door een zanger, die voor ons op het filmdoek verschijnt. In het kader van dezen avond past ook prachtig het Variété-nummer „The Re- verho's". De verrichtingen van een dezer beide heeren op het gespannen koord zijn in een woord bewonderenswaardig! En nu de hoofdfilm „Twee gelukkige Har ten". U het verloop van de film vertellen, kan er alleen maar afbreuk aan doen. Deze film moet men vcor alles zién en ook hoo ren. Men moet het spel, de mimiek, het ge- coquetteer en de woede van ce verschillende medespelers zien en ja, vooral ook het vol maakt beheerschte rustige spel van Mr. Brown, tertolkt door Gcorg. Alexander. Een van de schlagers uit „Twee gelukkige Harten" is: „How do you do, Mr. Brown, en dat dat wel een schlager zal worden, bleek gister avond bij het naar huisgaan, toen je op de Groote Markt, in de Barieljorisstraat, in de Groote Houtstraat, en waarschijnlijk in nog heel wat meer straten van Haarlem kon hooren zingen en fluiten „How do you do Mr. Brown". Herman Thimig. dien dwe kennen uit „Privé-secretaresse" als den bankdirecteur, heeft in dezen film den rol van Paul Bau- mann, leider van een groot filiaal in Wee nen van een Amerikaansche autofabriek. Wie hem in Privé-secretaresse gezien heeft, weet dar hij kan spelen en hoe. Georg Alexander, als Mr. Brown uit Amerika, als hoogste chef van Baumann, we schreven het reeds, is prachtig. Lee Parry en Magda Schneider, respectievelijk de vrouw van Baumann en zijn secretaresse, zijn een paar Weensche vrouwtjes, die den Amerikaan, die op zoek is naar echt Weensch plezier; zeker niet zullen teleurstellen door haar charme en haar vita liteit. Het dienstmeisje Franzi. door Olly Gebauer, is een aardig actricetje. De film is tot in de puntjes verzorgd, het scenario is grappig en de verwerking zeldzaam geestig Herhaaldelijk klinken er lachsalvo's door de zaal. Het publiek vermaakt zich dol en leeft het geheele gebeuren hoogelijk geïnteresseerd en val spannong mee, de atmosfeer is geladen met. vreugde en plezier. Een prograrruma, zooals we er meer moe ten hebben. CINEMA PALACE. „Meisjes in Uniform". Ness and Ness. In Cinema wordt wederom als hoofdfilm „Meisjes ln Uniform" gegeven en evenals de vorige keer werden wij andermaal getroffen door het bijna vreugdeiooze leven van de meisjes op deze kostschool, waar een strenge directrice don scepter zwaait. Hoe sympa thiek steekt daarbij af het meevoelen van juffrouw Von Bernburg, de leerares. Sober en indrukwekkend is het spel van Manuela. Het hoogtepunt ls echter als aan het einde de directrice als gebroken heengaat. Het voorprogramma is als altijd goed ver zorgd. Do verschillende journaals zijn zeer belangwekkend en actueel. Veel van wat deze week is geschied zien we op het witte doek. Grappig was het komische nummer: „Hotel Rustoord", waarin de spelers heel veel angst uitstaan. Zeer interessant was het filmpje over het leven van Verdl. Op het tooneel Ness and Ness. Een paar acrobaten van meer dan gewone hoedanig heid. Een uitstekend programma. TTet vijfjaarplan. Verschenen is bij H. Meulenhoff te Amstcr dam Hel. Vijfjaarplan door M. Hjen, Oor spronkelijk is dit geschreven om de rijpere jeugd van Rusland in het vijf jaarplan in te wijden. Vooraf gaat een beschouwing vai dr. J. G. van Dillen over het plan. Maria Tsjornaja vertaalde het boek, dat voorzien is van goed passende teekeningen. Dc roode Handel dreigt. Dc Berlijnsche correspondent van de New- York Evening Post, die cenige jaren in Rusland heeft vertoefd, beschrijft in- dit werk ce resultaten van het Vijfjarenplan in de Sovjet Unie. Hij heeft Rusland voor dit doel geheel doorgereisd en zijn bevindingen op boeiende en belangwekkende wijze weerge geven. Men krijgt een duidelijken indruk van de geweldige prestaties eenerzijds en de nood van het volk anderzijds. Het bock. uitgegeven bij A. W. SijtHioff te Leiden, is vertaald door W. A. Kramers. Maria Solvegen Oskar Homolke De verbouwde kapel van Beihesda Sareptan waarvan wij in ons nummer van Vrijdag een beschrijving gaven. TIEN JAAR IN SOVJET-RUSLAND. Voor do V. V. S. U. (Vcreenlging Vrienden Sovjet-Uniesprak de heer Koos Visch. technisch-leider van een machinefabriek ln het noorden van den Kaukasus. Vrijdag avond in het gebouw van den Protestanten bond over het onderwerp: „Mijn tienjarig verblijf in Sovjet-Rusland". De heer Visch begon zijn rede met op te merken, dat de toestanden in het nieuwe Rusland steeds beter worden, nlettegenstaan de de verdachtmakingen van de kapitalisten. Er bestaan daar Industrieën, zóó goed, als In geen enkel kapitalistisch land gevonden kunnen worden. Dit wordt al door vele eco nomisten erkend. Spreker acht het noodig, om ook de arbeiders eerlijk in te lichten over de toestanden in Sovjet-Rusland, om dat er nog zooveel misverstand over bestaat. De arbeiders hebben het recht, om goed in gelicht te worden. Hij merkte op. dat dit onmetelijk groote land. dat een zesde gedeelte van den aard bodem beslaat en waarin 140 mülloen men schen leven, nog geen luilekkerland is. waar de gebraden duiven zoo maar in den mond vliegen. Er moet ook gewerkt worden Maar dit kan nu veel beter dan in den tijd. toen het tsarisme nog heerschte. Uitvoerig schetste spreker de veranderin gen, die hebben plaats gehad, toen in dit land aan den soclallstischcn opbouw begon nen werd. Van een agrarisch land is Rus land veranderd In een land met een socia listische industrie. Zij, die meenen dat eon Russische bolsjewiek een dweper en een slappe-das-idcalist is. die heeft het volgens spreker leelijk mis. De Bolsjewlki zijn practische menschen. die Marxistisch en Leninistisch geschoold zijn. De practijk heeft bewezen, dat in Rusland mogelijk is, wat ln geen enkc! kapitalistisch land mogelijk blijkt. Dat komt omdat in Rusland nogal wat veranderd is in den loop der jaren. De arbeiders worden namelijk niet meer ge knecht, zooals vroeger, toon het tsarisme daar nog bestond, het geval was. De arbei ders zijn daar nu de baas; zij hebben den soclallstischcn opbouw ter hand genomen on zullen dien voltooien. De arbeidersklasse kan nu voel meer bereiken. Zij is doordron gen van dc waarheid van het spreekwoord: „zwakke heelmeesters maken stinkende wonden." De arbeidersklasse durft, als het er op aan komt. het mes er in te zetten. In den laatsten tijd bleek het vooral noodig, het spoorwegnet uit te breiden en het materiaal te vermeerderen, want de industrieën namen zulk een grooten omvang, dat er geen wag gons genoeg waren om de producten te ver voeren. Dit hoeft spreker in zijn eigen fa briek gevonden. Hij is namelijk dc technisch- leider van een fabriek in den Kaukasus, waar 1100 menschen werken. Daar worden machines voor het mijnwezen vervaardigd: de vraag daarnaar was zóó groot, dat er geen waggons genoog waren om ze te vervoeren. Men heeft, zich dus met kracht op verbete ring van he(, spoorwegwezen geworpen, zoo dat de moeilijkheden met het vervoer steeds minder worden. In den loop van zijn rede crltisecrde spre ker heftig do S. D. A. P. cn haar pers. die volgens spreker even onbetrouwbaar is ten opzichte van de berichten uit Rusland, als de kapitalistische bladen. De arbeiders in Rtisland zouden niet gaarne, wat hun posi tie betreft, met dc arbeiders ln kapitalisti sche landen willen ruilen. Ook de arme boe ren hebben hun conservatieve houding op gegeven en hebben zich uitstekend aan het nieuwe systeem aangepast De mcdczceging- schap in de bedrijven in Rusland heeft, ook zegenrijke gevolgen. Werkloosheid bestaat er niet. Wel Ls or gebrek aan geschoolde werk krachten. Spreker moet in zijn fabriek oen paar maal per maand verantwoording te genover zijn arbeiders afleggen. Dan moet hU precies den toestand van zijn bedrijf blootleggen. Door dit systeem worden vee! betere resultaten bereikt, dan in d<4 fabrieken der kapitalistische landen. De Russische ar beiders worden ook elk Jaar ln de gelegen heid gesteld om hun vacantlc door te bren gen in de rusthuizen aan de Zwarte Zee en ln den Kaukasus. die vroeger zei spreker gebruikt werden voor de zwelgnartijen van dc nictsdocnde bourgeoisie. Do geheele industrie, die mot reuzenschreden vooruit gaat. vaart or wel bij. De Russische arbei der kent niet den achturigen arbeidsdag; hij werkt veel minder. Ook hebben zij tel kens na vier dagen werken een vrijen rust dag. Van overproductie zal daar nooit sprake zijn, aldus eindigde de heer Visch, die een luid applaus ontving. DE ELECTRISCHE STROOM IN CIRKELGANG PROEF OP KAMERIJNGH ONNES' ONTDEKKING. Over het per vliegtuig zenden van vloei baar helium naar Londen meldt de Msb. nog nader dat prof. Kamerlingh Onnes indertijd ontdekt heeft, dat, als lood in vloeibaar he lium is afgekoeld, dit metaal supra-geleidend is geworden, d.w.z. dat er dan geen electri- sche weerstand meer in is, zoodat,.als er een electrischc stroom in dit metaal loopt, dit erin blijft loopen, dit Ls het z.g.n. verschijn sel van de perslsteerende stroomen. In de vacuumflesch met helium, welke Vrij dagmiddag naar Londen is overgebracht, bevindt zich een looden ring, waardoor deze perslsteerende stroom reeds loopt. In het Royal Institution te Londen zou worden aangetoond de Juistheid van de ont dekking van prof. Kamerlingh Onnes. nl. dat de electrische stroom nog steeds door den ring loopt. Vervoer per vliegtuig was noodig voor het op temperatuur h-uiden van de helium.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 15