LETTEREN EN KUNST Radiomuziek der week. EEN VOORBESPREKING KANTTEEKENINGEN. JONGENSBOEKEN BIOSCOOP. door KAREL DE JONG Dinsdag zal de zomer zijn officieeie intrede doen. En ziet: Woensdag, Donderdag en Vrijdag komt als mosterd na den maaltijd, Beethovens ^rühllngssonate op de radio- proppen, respectievelijk te Huizen, Hilver sum en Daventry. Het schijnt dat de kunste naars door het mooie weer der laatste dagen beïnvloed zijn. Beethoven's op. 34, de vijfde in de reeks zijner vioolsonates, heeft steeds in de kringen der muziekliefhebbers een bevoorrechte plaats ingenomen. De liefelijk heid van het thematische materiaal, de fris se he geest die het geheele werk bezielt, en die van elk spoor van strijdbaarheid of he- ro'ime vrij blijft hebben caartce wel samen gewerkt en ook den ka rakter iseerenden bij naam „Lentesonate" doen ontstaan. Intus- schen is dat thematische materiaal in- den grond zeer eenvoudig. Het is interessant de hoofdthemas van Allegro, Adagio en Rondo te vergelijken en de onderlinge overeenkomst te zien De dubbelslag, gewoon en nog door een toevoeging uitgebreid is een belangrijk element in den bouw er van. In het eerste hoofddeel verbinden deze figuren dalende accoordtonen, in het Adagio wordt het sa men tot een lange en innige cantilene uitge werkt, waarin de dubbelslag nog meermalen optreedt, in het Rondo komen meer sequens achtige herhalingen als bouwsteenen in aan merking. Maar een zelfde idee heerscht in al die deelen. Van het tweede thema van het eerste hoofddeel daarentegen is een andere versieringsfiguur, de „Schleifer" of ..slee per" .het eigenlijk constitueerende element. Daventry zal in ..de Grondslagen der mu ziek" deze week nog meerdere van Beetho- vens duosonates uitzenden en wei de nrs, 2, 3, 4, en 8. In nr. 2 is merkwaardig dat het hoofdthema van het eerste Allegro uit een motief van 2 noten, een dissoneerende en een accoordnoot is opgebouwd. Samen vormen die motiefjes een dalend accoord met wissel- of doorgangsnoten. Een zwaarmoedig Andan te in a-min. volgt een luchthartig eendgszins grillig Allegro, verwant met het laatste hoofd deel der pianosonate no. 10 (op. 14 no. 2j sluit het werk af. De verwantschap kan geen verwonderings wekken: op. 12 en op. 14 staan chronologisch in eikaars onmiddellijke nabijheid. In no. 3 wordt een andere toon aangeslagen: hei is alsof een jonge held, in het volle bewustzijn van zijn kracht., de we reld instormt. In den bouw der them as, ook van de finale zit een groote stuwkracht; de opgaande lijn is er overheerschend, terwijl In de twee zooeven genoemde sonates, vooral ln nr 5 de dalende lijn overweegt. Het Adagio uit nr. 3 in C-maj. geschreven, is het belang rijkste langzame deel van den heelen trits der sonates op. 12; het staat als in zijn pein zend karakter scherp contrasteerend tus- schen de voortvarende Allegros. De Sonate nr. 4 valt geheel uit den toon harer nabu ren. Reeds de toonsoort, a-min., die Beetho ven nog slechts voor één enkel ander groot werk nl. het kwartet op. 132, als hoofdtoon soort bezigde, duidt daarop. Onrust en ge jaagdheid heerschen in het eerste Allegro, een stemming door Brahms in de finale zij ner vioolsonate op 108 neg neg verder uitge werkt en op de spits gevoerd. De contempla tive rust en behagelijkheid van het Adante is slechts een tijdelijk herstel van het geeste lijik evenwicht: in de Finale heerscht dezelfde onrust als in het eerste hoofddeel. Deze sonate op. 23 dateert, evenals de Frühlings- soiate op. 24 uit 1801, terwijl op. 12 reeds in 1797 geschreven was. In 1802 volgden de 3 aan den keizer van Rusland opgedragen so nates op. 30. Van deze drie is de middelste, die in c-mln. de belangrijkste en ook de meest gespeelde; de derde echter, in G-maj. staande en betrekkelijk niet groot van om vang is ook een voor Beethoven karakteris tiek werk. Humor zit in de beide Allegros: in het eerst vol grilligheid en met plotselin ge wisselingen van de stemming, in heb tweede, een Rondo van den stempel, met een lachend gelaat alles wat problematisch zou kunnen schijnen, naast zich neerleggend en alles tenslotte in zijn vrooiijke rit op het G- stokpaard meesleepend. Tusschen die Allegros m staat geen eigenlijk langzaam deel, maar een rustig Menuet, ook weer in rondovorm gebouwd. Innige canti lenes worden hier beurtelings door de twee" instrumenten gezongen: één daarvan vindt men in Beethovens werken vele malen terug, alsof het ren idéé fixe was. nl. in de piano sonate no. 5 (2e thema eerste hoofddeel), het kwartet op. 18 no. 5 (trio der Menuet), bo vengenoemde sonate op. 30 no. 3, het Trio op. 70 no. 2 (Tempo di Minuetto) en de piano sonate op. 110 (eerste hoofddeel. Deze wer ken zijn uit zeer verschillende tijdperken van B.'s leven; men ziet dus hoe zulk een idee hem bij bleef. De vioolconate in G. op. 13, van Grieg, die eveneens Donderdag door Hilversum wordt uitgezonden staat zoowel in afwisseling als in bouw bij Beethovens werk een heel eind ach ter. Alle drie de hoofddeelen zijn in dezelfde maatsoort geschreven en binnen het kader van elk deel is meer een na-elkaar-plaatsing van min of meer Noorsch getinte thema of melodieën dan een organische structuur of ontwikkeling waar te nemen. Wat het gebied der kamermuziek betreft wil ik nog wijzen op de Vrijdag-uitzending van Huizen. Het trio in Es van Mozart is eigenlijk voor klarinet, alt en piano. De viool duetten van Louis Spohr behooren tot het meest be'teekenende dat voor deze bezetting geschreven is en verrassen door hun volstem migheid. Het strijkkwartet van Novak heb ik eens op een kwartetuitvoering te Haarlem gehoord; men leert den componist er uit kennen niet alleen als een musicus van uit nemend technisch kunnen, maar ook als een hoogstrevend kunstenaar, die zich hier en daar den grootmeester der kwartetkunst, Beethoven, tot voorbeeld heeft gesteld. Beet hovens kwartet op. 18 no. 1. waarop ik straks zinspeelde, wordt Dinsdag door Weenen uit gezonden. Ook in het eerste hoofddeel van dit kwartet speelt een dubbeisiagachtige fi guur de overheerschende rol. De rvthmiek van deze figuur is belangrijker dan de me lodische lijn. In het verloop van dat hoofd deel komt die figuur een klein anderhalf- honderdmaal voor den dag. Deze „Spielerei", hoe geestig ook te pas gebracht, maakt dat deel voor mij niet het gewichtigste der vier. In het d. min Adagio ziet men pas den gan- schen. ook in zijn eerste periode reeds groo- ten. Beethoven voor zich. De eigenzinnigheid van het Scherzo toont die niet minder en Jiel finale-rondo stelt verschillende themas ln polyrythmisch verbond tegen elkaar op een wijze, die dit stuk interessanter maakt dan het eerste Allegro. Tenslotte wil ik nog aanbevelen den uit verkoren Chopin-speler Uninsky Zondag :e beluisteren, niet om de werken, die bekend genoeg zijn, maar om den unieken prijsdra- eer. Volgens het portret lijkt hij op Horo witz. Als hij even mooi piano speelt kunnen we tevreden zijn. der zwartgallig voor de toekomst. Wij geven al deze cijfertjes, de veillngkosten cr bij in begrepen, met de meeste reserve. Maar iets kan met zekerheid wel worden opgemerkt n.l. dit. dat werkelijk mooi werk van goede meesters wel in prijs is gezakt, maar nog lang geen scheurpapier geworden is cn dat de feitelijke debacle alleen daar is losgebro ken. waar veel te vroegtijdig en vaak met in trinsiek waardeloos goed beursmanoeuvres zijn uitgehaald die met de kunstwaarde hee lemaal niets te maken hadden. Zelfs al blij ven we de leer aanhangen, dat kunstwaarde en handelswaarde in geen enkel geval iets met elkaar van doen hebben, kan dat rustig geconstateerd wordeai. J. H. DE BOIS RECENTE PRIJZEN VOOR MODERNE KUNST In de eerste dagen van deze Junl-maand zijn in Parijs een tweetal verzamelingen van moderne Kunst in veiling gebracht, die van zoodanig uitgelezen gehalte waren, dat men zich al weken te «voren in spanning en vrees kon afvragen, hoe dat geval in dezen tijd zou afloopen. De kunstmarkt, dat behoeft niet nader toegelicht, is al even ontwricht als vele andere takken van bedrijf die afhanke lijk zijn van voorspoed in zaken, waardoor luxe gebillijkt wordt. Beide schijnen thans ver te zoeken. Wij zullen ons nu ditmaal niet ophouden niet. half wijsgeerige. half belanghebbende inzichten als daar zijn: dat kunst, levensbe hoefte is. dat de kunstenaar gesteund moet worden, dat een hooge prijs waanzin is of kunst een geldbelegging: dat de kunst voor het volk moet zijn of steeds een ding voor weinigen zal blijven; dat de overheid er zich mee bemoeien moet of dat kunst geen regee ringszaak is wij laten dat alles voor het oogenblik rusten en beschouwen nuchterlijk ce feiten, of althans was ons als zoodangi gepresenteerd wordt. In ieder geval is toch de belangstelling verklaarbaar, waarmee de resultaten van een paar veilingen, die in de regionen van de hoogere kunstmarkt thuis behooren, tegemoet werden gezien Eerst dan de verzamelingen, die werden aangeboden. Op 2 en 3 Juni was het de col lectie George Haviland Een echt-Fransche verzameling, schilderijen, teekeningen, pren ten, bronzen, tezamen 240 nummers, alles van uitgezochte qualiteit en van erkende, uitsluitend bijna, Fransche meesters. Er be vond zich veel bij dat juist tien jaar geleden op de veiling van een anderen Haviland, Charles, door de familie was teruggekocht. Die Charles Haviland was een reuze-verza melaar geweest, wiens nalatenschapsveiling niet twee, maar veertien dagen in beslag ge nomen had. Er was dus nu een interessante vergelijking te maken tusschen prijzen van 1922 en die van 1932. waar het dezelfde ob jecten betrof. De andere collectie was Duitsch bezit en werd, verleden week Donderdag, met medewerking van de Berlijnsche firma Cassirer. te Parijs onder den hamer gebracht. Die collectie was aangekondigd als verzame ling S. en S.. doch voor de vakmenschen was het een geheim van Polichinel dat voor die letters de namen Silberberg en Schwarz ge lezen konden worden. Des te gemakkelijker was het, dat geheim te ontsluieren, omdat nog pas een jaar geleden een rijk geïl lustreerd artikel over de verzameling Silber berg in Kunst und Künstler had gestaan. Deze vermogende Breslauer koopman had zijn collectie in een zevental jaren bijeenge bracht; hij had blijkbaar haast, en veel geld, want in dien korten 'tijd bracht, hij een nu meriek kleine, maar stuk voor stuk kost bare verzameling bijeen, waarvan ieder kunstwerk afzonderlijk een vermaardheid had, door reproductie of herkomst. Derge lijke verzamelingen werden vaak uit specu latie eer dan uit zuiveren kunstzin aange legd: in hoeverre dat bij Silberberg het ge- val was, valt buiten onze beoordeeling. Te hopen is het van nietwant dan zou de speculatie wel eens falikant uitgekomen kunnen zijn. Maar het is in deder opzioht een anders geaard kunstliefhebber geweest dan de leden der familie Haviland waren, dat staat vast. Wij willen nu trachten een kijk te krijgen op de resultaten. Voor den leek lijkt dat ge makkelijk, want van beide aucties hebben in de dagbladen een aantal topprijzen vermeld gestaan, terwijl in Fransche vakblaadjes complete prijsverslagen voorkomen van iedere veiling van beteekenis. Maarhet papier is geduldig en onze geloofsbereidheid vaak te groot. Nu is wel is waar de controle op het veilingwezen in Frankrijk wettelijk beter geregeld dan bij ons. waar de fantasie van den berichtgever niet in het minst aan banden gelegd is. maar toen blijft ook daar de mogelijkheid open, dat iets wordt terug gekocht of opgehouden of fictief verkocht zonder dat daarvan openlijk iets blijkt. Doch dat alles neemt niet weg, dat zelfs in die gevallen het bedrag waarvoor werd toegeslagen, dat bedrag een soort taxatie beduidt van het object ter tafel op een ge geven moment. Daar mijn lezers noch ik verder bij al-of-niet reëel verkocht zijn ge- intresseerd zullen zijn. kunnen wij ons rus tig aan die taxatie-opvatting houden en wij zullen dan zien, dat de gevreesde débacle nog al meevalt. Wat thans nog al wat zeg gen wil, en naar mijn inzicht van invloed kan zijn op den gang van zaken, ook hui- ten Parijs. In het generaal een conclusie trekkend kan men wel zeggen, dat alle extravagante prijsvorming verdwenen is. Maar toch blijft 35 duizend gulden voor een buitengewoon mooi werk door Puvis de Chavannes een aardig fortuintje en daar die schilderij voor den Louvre is aangekocht, mag men aanne men, dat daar geen humbug bij is. De rel letjes rond het werk van Vincent van Gogh hebben op de prijzen daarvan hier geen in vloed doen gelden; wel is waar bracht een teekening van hem, die vroeger het dubbele zou gekost hebben, even over de duizend gulden op, doch zijn groote doek uit Breslau. de Spoorweg-overgang by Trinquetaille, uit velerlei reproducties bekend, kwam toch op 42 duizend gulden, en ging daan-oor, naar beweerd wordt, naar Nederland. Een stil leven van Cézanne haalt dan 38 duizend gul den. evenals het bekende Meisje met den hoepel van Renoir. Nu zijn dit alle bekende werken van groote r.amen. Maar aardig is, dat ook voor teekeningen van Seurat en Guys prijzen genoteerd zijn grooter dan ik ze ooit kende. Seurat's tegen de 2 duizend, de grootste Guys-aquarel 1600 gulden. Een klein stilleven van Fautin Latour komt op 3200: een veel grooter schilderij met vele figuren van denzelfde, daarentegen op 5300 te staan. Een en ander in volkomen over eenstemming met de inzichten der laatste jaren, die Fautin's groote figuurcomposities steeds minder glngenwaardeeren.Corol komt met 18 mille voor een mooi figuurschilderij niet in de voorste bank te zitten, wat in dit geval nog al opmerkelijk is. En dat. er ten slotte nog menschen gevonden worden die 1500 gulden voor een litho van Manet over hebben en 950 gulden voor een ander blad (met de wedrennen) stemt allicht iets min- Johan Luger. De Veertien Dagen van Tom en Thijs. Journalisten-Detcc tives. (uitg. H. J. W. Becht, Am sterdam) David Tomkins. Naar de Kopermijn Rivier (uitg. van Holkema en Wa- rendorf, Amsterdam). Tom en Thijs, twee onafscheidelijke vrien den, komen op zijn alleronverwachtst aan het hoofd te staan van Het Langerdammer Nieuwsblad, een krant, die bij de Langer- dammers bekend staat onder den naam van ..Het Zeurtje". Tot. op den dag van het hoofdredacteurschap van Thijs Geerlings is er aan net Zeurtje niet anders gewerkt dan met de schaar en den lijmpot. Hoe zou J ook anders een krant kunnen vullen ln Langerdam. een nest. waar nooit iets ge beurt er. alle menschen 24 uur in een etmaal slapen Maar Tom en Thijs hebben den heerlijken leeftijd van 17 Jaar en wat doe je al niet, als Je 17 bent! Hun redeneering is heel eenvou dig: wanneer er geen nieuws gebeurt., wel nou, dan zorg je maar dat er nieuws komt Zouden twee Hollandsche jongens re dacteurs nog wel! minder fantasie hebben dan hun Amerikaansche collega's"1 Dat moet je niet gelooven. Van het oogenblik af, dat Tom cn Thijs aan het hoofd van het Zeur tja staan, zijn de ongelukken te Langerdam niet van de lucht. Hoe ze gebeuren, snap: niemand, maar ze gebeuren. Pief. de eenlge jonge employé van Het Nieuwsblad, behoe" maar in het. water te vallen, of er liggen er dadelijk nog 3 andere jongens in om den drenkeling uit het grachtje te helpen, dat zoo ondiep is, dat een kind van 6 jaar er door heen kan waden En den zelfden avond staat er een pracht stuk in de Langerdam mer over. Heldenmoed in Langerdam: Vier Drenkelingen en drie redders. En den volgenden avond spookt het zoo waar in het Raadhuis van Langerdam. tot schrik en ontzetting van alle Langerdam- mers. En wij zijn geen dag verder, of de koeien van de gemeenteweide breken los en nemen plaats aan de lantaarnpalen van de Markt, met aan de hoorns een bord. waarop te lezen staat: „Kompelementen van het spook". Heel Langerdam is op stelten. In 10 jaar heeft er niet zoo veel nieuws gestaan in Het Langerdammer Nieuwsblad als in de drie dagen, dat Tom en Thijs er den redactiestaf zwaaien. Er waait plotseling een nieuwe wind in het oude stadje en de hervormingen zijn dank zij de activiteit van de krant legio. Is het wonder, dat het nieuwe abonnés regent als jc dat van abonnés tenminste zeggen kunt en dat Het Langerdammer Nieuwsblad een goudbron voor den uitgever wordt? Johan Luger. de bekende journalist., is met deze jeugdige krantenmannen in zijn ele ment. maar hij heeft terecht begrepen, dat voor een jongensboek nog wat meer ver langd wordt en hij laat. Tom en Thijs daar om op hun speurtochten naar nieuws in het circus Fortifiori komen, waar zij eenige da gen temidden van Clowns en artiston het circusleven meemaken. En alsof dat nog niet voldoende was ja, Het Lanserdammer Nieuwsblad boft met twee zulke redacteuren vallen zij zoo waar met. hun neus midden in een fijn inbraakje en helpen zij de Am sterdamsche politie bij het opsnorren van Linke Toon, Heintje Tof, Blauwe Tinus en Piet de Chauffeur, een stelletje inbrekers, zooals je ze alleen maar in Groot Mokum vindt. En ook op dit terrein is Johan Luger die niet voor niets zijn „Politierechtertjes" ln De Telegraaf heeft geschreven volko men thuis. En tot slot toon en Tom cn Thijs nog eens al hun fantasie door den Maha- radja van Tugamara naar Langerdam te laten komen en dezen Indischen Hoogheid met gevolg een voorstelling van het circus Fortifiori te laten bijwonen. Dat de gepoli toerde Maharadja sprekend op Thijs gelijkt merkt geen enkele Langerdammer. Zoo nauw kijken de menschen daar niet en wij ook niet. als het in een jongensboek zoo fleurig en opgewekt wordt opgedlscht als Johan Luger het doet. Het is niet alles even waarschijnlijk, wa! er in dit verhaal gebeurt en een enkele maal zou men Luger, die als schrijver van jongens boeken met De 14 dagen van Tom en Thijs, meen lk. debuteert wat tempering toewen - schen. Maar er zijn hoofdstukken zooals de beschrijving van het circusleven en de opsporing van Linke Toon en zijn kornuiten waarin wij den journalist met de vlotte pen herkennen, die niet veel anders had te doen dan uit zijn „memoires" te copieeren. Een boek, dat zijn weg bij de Jeugd wel vin den zal. Een heel ander soort boek is „Naar de Ko permijn-Rivier" van Davld Tomkins. Men zou David Tomkins op sommige momenten toewenschen, wat Johan Luger nu en dan te veel toont: fantasie. Tomkins geeft in zijn verhaal de omzwervingen van den Engel- schen ontdekkingsreiziger Samuel Hearnc, die van 1769 tot 1772 cr in slaagde de Noor delijke IJszee te bereiken van een pelsjagers station aan de Hudsonbaai af. dwars door de nog onbekende streken ten Oosten van de Rocky Mountains. De schrijver heeft zijn verhaal in hoofd zaak ontleend aan het dagboek van den ont dekkingsreiziger en het is dan ook waar schijnlijk ..historisch juist". Tomkins zegt zelf in zijn woord vooraf, dat de door Hearne beleefde gebeurtenissen zoo getrouw moge lijk zijn naverteld. Dat nu lijkt mij juist de fout van het boek. Wat Hearne beleeft op zyn tocht is zeker zeer interessant, maar wij hadden het graag in een jongensboek wat levendiger beschre ven gezien. Het verhaal is ondanks de vele avontu ren, die Hearne en zijn makkers tc midden van de Indianenstammen beleven vrij droog. Het doet soms meer denken aan ccn pasklaar gemaakt journaal dan aan een Jongensboek. Men oordeele zelf. „Tegen het einde van Maart 1771 gaf Hear ne aan eenige Indiaansche jagers, die op weg waren naar het fort Prins van Wales en die hij tijdens een hevigen storm bij den Zwarte-Beer-heuvel ontmoette, een brief mede, waarin hij den gouverneur meldde, dat de expeditie zich op 61 graden 30' Noor derbreedte en op ongeveer 19 graden 6' ten Westen van Churchill bevond Clovery-meer bereikt, dat door een kleine ri vier verbonden is met het Athapuscow meer. Bedenkt men nu. dat Churchill ongeveer op 95 graden Wl. van den meridiaan van Lon den ligt. dan moet de 114de meridiaan door het Athapuscowmeer loopen, wat inderdaad het geval ls". En eenige bladzijden verder lezen wij: De naam Eskimo's komt van het woord Eski mantsik. dat ln een der Indlanendla'.ecten „rauw voedsel" beteekent. Iets dergelijks gebeurd aan de Noordkust van Rusland waar het woord ,-Simojedzi" voor rauwe visch" aanleiding gaf tot den naam Samo- jeden. Doet dat niet meer aan een leerboek dan aan een leesboek denken? Men kan ook als schrijver al te didactisch willen zijn: Maar voor een jongensboek is dat niet bepaald de juiste toon. J. B. SCHUIL CRETA CARBO blijft in Hollywood Greta Garbo gaat nu niet naar Zweden Er zijn den laats tem tijd zoo vele tegenstrij dige berichten over haar verspreid, dat eigenlijk niet goed meer weten hoe 't met den toestand Ls. Een der laatste berichten was, dat zij, geïnteresseerd bij een bank. die failleerde, om derwdlle van het geld bij de film blijven moest. We lezen nu in de News Chronicle, dat ze -bezig is een contract af te sluiten, waar bij zij een salaris van 3000 pond sterling per week verdienen moet. dat is het dubbele van wat ze tot nu toe kreeg! Lasz mioh einmal Greta Garbo sein CINEMA In de heerlijk koele zaal van het Cinema hebben we Vrijdagavond een paar uur de hitte van de laatste dagen totaal vergeten Het was echter niet alleen de frissche tem peratuur, die daarvan de oorzaak was. Dat was ook het nieuwe programma, dat een rijke afwisseling biedt en dat in het hoofd nummer zijn hoogtepunt vindt. Het Ufa- nieuws geeft veel actueels, o.a. het landen van liet eerste windmolen-» llegtuig te Ber lijn; een vorstelijk huwelijk in Abessinië. een prachtige groep wilde paarden, die bij Diëlmen in West-Duitschland ln volkomen vrijheid leven; een doedelzak-muziekuit voering in Schotland: de bomaanslag bij een parade in Sjanhai; een houttransport met de stroomversnellingen in Beleren; natuur lijk de Epson-derby in Londen; de roel- wedstrijden van dc „Koninklijke" op den Amstel, enz. Dan krijgen wo het Hollandsch nieuws van Polygoon, waarvoor we de bijzondere aan dacht van onze lezers vragen. We krijgen namelijk de bekende althletiekwedstrijden ln het Amsterdamschc Stadion te zien, dus ook de dames Schuurman en Glsolf en Chris Berger (die naar Los Angeles worden afge vaardigd) in actie. Dank zij het langzaam- werkend apparaat kan men de lenigheid van de dames- en heeren-athleten bewonderen Verder geeft Polygoon snapshots van het concours-hlpplquc te Wageningen (eveneens gedeeltelijk met het langzaam-werkend ap paraat vertoond f; de passiespelen te Tege- len in Limburg, die aan Oberammergau doen denken: de afgevaardigden van Vreemdelin genverkeer in de typische punters te Giet hoorn, enz. Bijzonder interessant is dc voorstelling van dc oud-Itallaansche marionetten. Onbedaarlijk wordt gelachen om de gc- luldsteekenfilm „Felix de Kat" in dc non stop vlucht. Voor de pauze komt het Bc}védère-Trio op het toonecl. Dat zijn twee dames cn een heer, die ongelooflijk-behendige en hals brekende toeren op de rolschaatsen laten zien. In duizelingwekkende vaart draaien zij op een betrekkelijk kleine oppervlakte in het rond. zoodat er een zucht van veradr- ning opstijgt als het kranige trio eindelijk stilstaat en op elegante wijze van het publiek afscheid neemt. Een waarlijk prachtig va riété-nummer. En dan komt het hoofdnummer: „Wiener Opernbal" (een avontuurtje na het bal- masqué). De titel zegt reeds dat men iets luchtigs en amusants krijgt tc zien. De di rectie van het Cinema, die geannonceerd heeft, dat deze geestige en ondeugende film in Haarlem het gesprek van den dag zal worden, heeft hiermede niets te veel beweerd. Liane Hald cn George Alexander, die op werkelijk schitterende wijze de hoofdrollen vervullen op dit opera-bal en bij dc ge beurtenissen, die daarna plaats hebben, vieren hier triomfen. .Alles bij elkaar genomen Is het een prach tig zomeravond-programma, dat door alle bioscoopliefhebbers gezien moet worden. REMBRANDT THEATER. „Dc Weg naar het Leven". Een Russisch sprekende film van Nicolai Ekk. Doordat de hoofdfilm zeer groot is, ls het bijprogramma wat beknopter dan we ge woon zijn. maar dc kwaliteit keent hier ln de plaats van de kwantiteit. We hebben hier den laatsten tijd herhaaldelijk met genoegen kur.nen constaleeren. dat Polygoon's Ho'.- lar.-ïs Nieuws zoo good was en ook nu weer deze week is het bijzonder belangwekkend. Een geestige geluidsteekenfiim van Max Fleischer „Shine on harvest Moon" brengt ons in bewondering voor den onultputtellj- ke-n Max Fleischer en zijn staf. Op het toonecl voert de ..Tcherkcssen Ruim een maand later, op 3 Mei, werd het troupe. Hadsch-Murad" ccn aantal Rtissiscfac dansen uit. die het. publiek wel interesseer den, getuige het flinke applaus. .De weg naar het Lever.speelt, zooals uit het onderschrift boven dece bespreking al aanwijst ln Rusland. Het Rusland van na den oorlog, met zijn duizenden, verwaarloos de kinderen die in bandeloosheid opgroeien, gaat. mot zijn verwilderde jeugd, de aan staande makers van de nieuwe Russische ge schiedenis. zijn ondergang tegemoet. De kinderen moeten geholpen worden en lei ding krijgen. Daarom zal er onder dc zwer vertjes in hun schuilhoeken een razia ge houden worden, ccn de kinderen io opvoe dingsgestichten en kindertehuizen onder te brengen. Een commissie, bestaande uit be stuursleden van verschillende Jeugdtehuizen zal de kinderen over de tehuizen verdeelen. Een der bestuursleden verwacht geen heil van gevangenis en bewaking, hij wil een nieuwe richting inslaan en trachten de kin deren liefde voor en plezier in nuttig werk te doer, krijgen en ze zoo op te voeden tot nuttige leden van de maatschappij. Na eenig aarzelen wordt hem toegestaan een proef tc nemen. Elf der ongebondenste zwer vers. waaronder Moest af ade leider van de bende der verwaarloosden, worden aan hem toevertrouwd voor zijn experiment. De moei lijkheden. die hij heeft te overwinnen zijn vele. maar hij heeft een zeldzame takt cn gave met de boefjes om te gaan, de Jongens voelen in hem dc vriend, die in alles wat hen aangaat, belacg stelt cn hun leven met hen volkomen meeleeft. Al spoedig heeft hij hun geheele vertrouwen, ce jongens loeren een vak waar ze liefhebberij in hebben cn ook loeren ze. dat werken seen straf is, in tegendeel een zegen. In de beste harmonie met elkaar en met hun werk gaan hun dae. n in opgewektheid voorbij- Om hun woonplaats gemakkelijker bereikbaar te maken, leggen ze met c'.kaar een spoorlijn aan naar hot dichtsb ij liggend station. Mocstafa zal ma chinist worden tot zijn onuitsprekelijke trots. Dc wcrkkolonie breidt zich voortdurend uit. steeds nieuwe jongens vragen opgenomen te worden, de kern blijft echter het corspronko lijke elftal met Mocstafa als aanvoerder. De vroegere dievenlekier van Moestafa's bende ziet dat met leede oogen en tracht de Jongens afvallig te maken. De kern weet gelukkig bij tijds in te grijpen, al zal Moesiafa dat later met den dood moeten bekoopen. Het ls een mooie film. die eenlgsRins het licht doet vallen op toestanden ln het heden- daagsche Rusland, dat voor de overige Euro- peesche bevolking over het algemeen zoo pot dicht gesloten bUjft. LUXOR SOUND THEATER. Afvalligen, 'n Vrouwent emmer. Afvalligen (Renegades) is een film. getrok ken uit een verhaal van Andre Armandy, die ons verplaatst ln het Vreemdelingen legioen In Afrika En het is een krachtige film. uit muntend door fotografie, spel en typeeri»v: Zij toont ons de lotgevallen van een vde. -al légionnaires, die onvrijwillig hun legioen verraden, deserteeren en tegen hun eigen fort en vroegere kameraden optrekken. Doch hun hart trekt hen naar hun ving terug, cn zij weten tenslotte, zij het dan ten koste van hun leven, de bijna versmachte makkers te redden van de Rifkabielen Myrr.a Loy, Warner Baxter en Noah Beery vervullen de hoofdrollen op voortroffcltjke wijze. Wij vinden het echter jammer, dat de Fox c«n onderwerp gekozen heeft, ais het onderhavig* Het. verheerlijken van krijg.'- moed en -dapperheid is toch op zijn müv t genomen uit den tijd Wat echter ceen af breuk dcet aan de anderen bijzondere kwa liteiten. Voor de tweede film. 'n Vrouwen-Lemmer, hebben we niets dan lof. Niemand minder dan de zanger Don José Mojica speelt de hoofdrol, daarbij door de .schoono Mona MaiLs bijgestaan. Als cr ooit sprake ls van *en frissche en kostelijke film, dan zeker hier. Een sympathieke Spanjaard van edel bloed met een prachtige «tem, -temt paarden een vrouw door zijn wilskracht cn liederen. Dit is dc geschiedenis, die uitgewerkt ls tot een heerlijke romantische rolprent. Mojica brengt zijn smachtende serenades onder den fonkelenden sterren-nacht, snelt op zUn vurig ros door de Californisohe natuur en wekt in zijn lenigheid, vaak herinneringen aan Douglas Fairbanks op. Het is een film, die niet- na te vertellen ls, doch die men zelf moet zien, wat gelijk staat met ervan genie ten. Voorts biedt het Luxor Theater nog D# Wereld in Gebed, kijkjes op godsdienstoefe ningen in BriLsoh-Indië, Lourdcs, Beieren. Marokko. Amerika. En tenslotte moeten we het n ion-Pro WAIT journaal noemen. Dit is allereerst uitena actueel -het geeft oa de opening van den Nachtdienst Twente-Amscrdorr.de hle- ttek-wedstrijden in het Stadion. Oscar Strausz en Albert Schweitzer ln een orgelcon cert maar bovendien van moer dan ge wone hoedanigheid. Zooals we bijv. den Duvt- scher Wegener het polshoog-sprlnc nummer zien winnen met een sprong van 3 90 M, cn Berger en juffr. Schuurman de 100 M.. Ja schitterend. Wij kunnen dan ook niet anders doen dan afgezien van bovengenoemd bezwaar, hei programma sterk aan te bevelen. „HERMAN HEYERMANS". Bovengenoemde tooneelvereenLglnq houdt op 24 Juli een boottocht naar Sohoori Mede werking wordt verleend door de muzickver- ecnuging „Voorwaarts". Er is zorg gedragen voor verschillende attracties aan boord zoowel als in Schoorl. Werkloozen betalen voor den boottocht den halven prijs. TENTOONSTELLING VAN INDISCHE LITTERATUUR. Donderdag is er een begin gemaakt met de inrichting van de tentoonstelling van In dische litteratuur, die gehouden wordt in dc zijzaal van het hoofdgebouw der Kol.niale Ten-toonstelling in het Westbroekpark te Schc-venlngen. aidus dc Tel. De hoeren Joh ar. Koning, de bekende Indische publicist cn H Saiomonson. directeur van .Anetawaren daar met nog eenige Indische auteurs druk in de weer. De ten toons te llirg zal heeton ..Bock en Krant" en wordt Zaterdag 18 Jrxnl om 5 uur geopend door oud-minister Ch. J. I. M. Weiter. Behalve dc roman.s. vindt men er bijna alle Indische kranten, vele portretten van auteurs, manuscripten, verta lingen van Couperus „Melis Stokes Zoutwa- tcrliefdc" enz, Een zeer belangrijke tentoon stelling voor leder, die van Lndic en lezen houdt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 15