(j&ed
PIRATE
66
99
VIRGINIA CIGARETTES
VERLAAGD IN PRIJS VAN
TOT
Radiomuziek der week.
EEN VOORBESPREKING
BIOSCOOP.
LETTEREN EN KUNST
HET TOONEEL
Schoolvoorstellingen.
In het afgeloopen seizoen is er slechts
één schoolvoorstelling gegeven en dat was
nog een marionetten-vertoaning van Paul
Brann, dus niet eens gewoon toon eel. In
vorige jaren bedroeg het aantal schoolvoor
stellingen minstens drie, zoodiat de jeugd
er thans wel heel magertjes is afgekomen.
Op mijn vraag aan den heer Van Hees,
waarom er dit seizoen van de goede ge
woonte was afgeweken, antwoordde de di
recteur van den stadsschouwburg mij, dat
tal van leeraren tegenwoordig vrij onver
schillig staan tegenover de schoolvoorstel
lingen. Van aanmoediging tot bezoek
enkele uitzonderingen van leeraren, die zelf
veel voor tooneel voelen, daargelaten had
hij in den laatsten tijd al zeer weinig ge
merkt. Een der directeuren had hem gezegd:
„De Jongelui gaan tegenwoordig zoo veel
uit, dat er bijna geen tijd voor werken meer
overschiet!" Zulke uitlatingen zijn nu niet
bepaald geschikt om den directeur van den
schouwburg warm te doen loopen voor de
schoolvoorstellingen. Daarbij komt nog, dat
het vele ouders in dezen tijd van malaise
niet convenieert, en ook dit was een reden
geweest om niet oneer dan één voorstelling
te geven.
Voor dit laatste motief kan ik veel voelen,
ofschoon ik meen, dat 80 cent voor een
enkele voorstelling niet zóó op het budget
der ouders zal drukken om hiervoor alleen
nu maar dadelijk van de schoolvoorstellin
gen af te zien. En wat de geringe animo
voor deze voorstellingen bij de leeraren
en directeuren 'betreft, ik heb dat
vroeger toen ik als secretaris
van de Commissie van Beheer er zelf nog
bemoeienis mee had, wel anders gekend.
Over de medewerking van de scholen had
ik nooit te klagen en herhaaldelijk mocht
ik juist van leeraren en directeuren
enthousiaste bewijzen van sympathie
voor de schoolvoorstellingen ontvangen.
Is er die jaren dan iets veranderd? Na
tuurlijk niet. Maar toen waren de school
voorstellingen voor de leeraren nog nieuw
en ondergingen zij zelf het verfrisschende en
opwekkende van deze matinees in hoogere
mate dan tegenwoordig, nu het voor hen een
gewoonte is geworden.
Persoonlijk ben ik een fanatiek voorstan
der van schoolvoorstellingen. Ook van de
leeraren zal zeker wel niemand willen ont
kennen, dat zij het onderwijs in de littera
tuur op zeer gelukkige wijze kunnen aan
vullen. Eén goede opvoering bijvoorbeeld
van een blijspel van Molière zal de Jeugd
meer overtuigen van de onvergankelijke
frischheid van dezen Franschen dichter dan
twintig lessen dit vermogen. Zou het genie
Shakespeare ooit beter tot de jeugd komen
dan door een opvoering na voorafgaande
bespreking in de les van Hamlet. De
Koopman van Venetië, Romeo en Julia of
Als het u lijkt? En wij behoeven waarlijk
niet alleen bij de klassieken te blijven. Denkt
men, dat de rijpere jeugd ongevoelig zal zijn
voor den geest van een Shaw. voor de roman
tiek van een Rostand, het realisme van een
Heyermans, de aangrijpende tragiek van een
stuk als Sheriffs De Groote Reis?
Tk zou inplaats van minder Juist meer
schoolvoorstellingen willen doen geven om
de jeugd in dezen tijd van de bioscoop weer
liefde bij te brengen voor het tooneel.
Het jonge geslacht vervreemdt al meer en
meer van het tooneel, omdat het alleen en
uitsluitend nog maar interesse heeft voor de
film. Wae daaraan anoaht twijfelen, moet
op een gewone tooneelvoorstelling maar eens
om zich 'heen zien. Het zijn bijna uitslui
tend de ouderen, die nog den schouwburg
bezoeken; hot jongere geslacht blijft weg,
omdat het feitelijk niet weet, wat tooneel
is.
Men denke niet, dat ik overdrijf. Bij de
Hollandsche opvoering van Faust bestond
verreweg het grootste percentage der be
zoekers uit dames en heeren met grijze of
heelemaal geen haren, al zag ik dan ook tot
mijn vreugde op het schellinkje een groep
leerlingen van een school, die door het
enthousiasme van een leeraar er heen was
getrokken. Bij het afscheid van Nel Stants,
ja zelfs bij de oovoering van De Privé-
Secretaresse, waarin toch de „favoriete" Annie
van Ees de hoofdrol vervulde, was het niet
anders. Bezoekers tusschen de 20 en 30 Jaar
worden uitzonderingen.
Dit verschijnsel is bedroevend en bepaald
beangstigend voor de toekomst van het
tooneel!
Niemand zal wel durven ontkennen, dat
het tooneel ik bedoel hier natuurlijk in
zijn ernstige uitingen van grooter cultureeie
waarde is dan de film. Daarom m^oter wij
alles doen om de jeugd weer liefde bij te
brengen voor de dramatische kunst en dat
kan het best door haar goede voorstellingen
te laten zien. Dit is van het hoogste belang
ook voor de tooneelkunstenaars. willen zij
tenminste niet alle belangstelling van het
publiek der toekomst verliezen. De tooneel -
directies zien volgens mij het belang hier
van nog !#mg niet genoeg in. Zagen zij dit
wel, zij zouden zich met lagere recettes voor
sohoolmatinées tevreden stellen.
Niet minder schoolvoorstellingen maar
meer en dan tegen een lager ent-rée bijv.
60 cent alles inbegrepen opdat de onkos
ten voor de leerlingen geen overwegend be
zwaar meer zijn, ziedaar wat ik zou wenschen
in het belang van onze schoolgaande jeugd
en van ons tooneel. Onmogelijk is dit vol
strekt niet, wanneer de schoolmatinees ge
geven worden door een gezelschap dat den-
zelfden dag ook op de avondvoorstelling
in den schouwburg speelt. En als er wel
bezwaren bestaan, dan zou ik op sommige
daarvoor geschikte voorstellingen cenige
rangen tegen een zeer laag entróe vcor de
scholen volgens rooster aan te wijzen
beschikbaar willen stellen. Hiertegen zullen
de gezelschappen zeker geen bezwaar heb
ben, daar de balcons en de loges dat zijn
tezamen oneeveer 150 plaatsen toch door
gaans leeg blijven. En dan vooral niet uit
sluitend bij de klassieken, maar ook bil
goede, daarvoor geschikte stukken van het
gewone repertoire.
Want het komt er op aan om het aan
komend geslacht ervan te overtuigen, dat
het tooneel niet minderwaardig is aan de
film, wat tegenwoordig helaas! 80 pet.
der jeugd zoo niet meer schijnt te
gelooven.
J. B. SCHUIL.
PERSONALLY.
Voor het diploma A van Tesselschade
slaagden te 's-Graven-hage mej. A. C. Sluis en
iiicj. C. A. Polderman, alhier.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cu. per refel
PER PAKJE VAN IO STUKS
Wéér lager in prijs! En toch, in alle andere opzichten blijven de PIRATE SIGARETTEN dezelfde,
dezelfde buitengewone en onvergelijkelijke kwaliteit. Altijd favoriet, geeft PIRATE aan haar
vele rookers de hoogste waarde tegen den laagsten prijs, terwijl zich tevens in elk
pakje van 10 stuks 1 '/2 Batco-de Wereld-Coupon en in elk pakje van 20 stuks 3*/2 Batco-de
Wereld-Coupon bevindt.
doo. KAREL DE JONG
In het vorige overzicht namen de Sonaten
voor Piano en Viool van Beethoven een groot
deel van onze aandacht in beslag. Ook in de
programma's der volgende week zien we
meerdere kamermuziekwerken van Beetho
ven vermeld; het zijn echter werken voor ver
schillende bezetting en uit verschillende pe
riodes van zijn leven. Wij vinden het „Duet
mit 2 obligaten Augenglasern" (Huizen, Vrij
dag), dat geen opusgetal draagt, maar in 1796
geschreven is, dus in hetzelfde jaar ais de
Sonate voor 4 Handen op. 6, de Sonate op.
7, het Blaassextet op. 76, het Pianokwintet op.
16, Cellosonates op. 5 en het Strijkkwintet
op. 4. De zeer uiteenloopende nummering de
zer werken is veroorzaakt doordat enkele eerst
vele jaren in druk verschenen zijn. Eén jaar
later ontstonden de drie strijktrio's op. 9,
waarvan het derde, dat in C min. Dinsdag
door Leipzig uitgezonden wordt. Dit derde is
wel het belangrijkste der drie: de persoonlijk
heid van Beethoven komt hier meer tot
uiting dan in de vriendelijker werken op. 9
no. 1 en 2. resp. in G maj. en D maj. Het
zelfde verschijnsel valt bij Beethovens cp. 1,
de drie pianotrio's, op te merken: het derde
daarvan in C min. (Huizen. Woensdag) ver
toont sterker individueele trekken dan de bei
de andere en kon zelfs Haydns goedkeuring
niet wegdragen; hij ried althans den com
ponist af, dit werk uit te geven. Het onge
breidelde van Beethoven's karakter, dat er in
tot uiting komt, mishaagde of verschrikte den
ouden vorstelijken ambtenaar, die niet ge
wend was en het misschien ook niet voor be
hoorlijk hield, om in zijn, grootendeels voor
de muzikale soirees van zijn werkgever be
stemde, kamermuziekwerken, bekentenissen
van zijn innerlijk zieleleven te geven. Dat
zelfde „ongebreidelde" vinden wc in het C
min.-strijktrio terug. Ernstige, pathetische
tonen worden er in aangeslagen. In groote
spanning vangt het hoofdthema, dalend van
c naar g, aan, om dan eensklaps vol harts
tocht op te stijgen. Onrust heerscht in geheel
dit eerste Allegro, waarin de Coda nog een
groote stijging brengt door een plotselingen
overgang van C naar Des en de vergrooting
van het hoofdthema. Rust komt pas in het
tweede hoofddeel, het Adagio con espressione
in C maj. dat- ook innige melodiiek is.
Scherzo (in 6/8 maat!) en Finale grijpen
weer terug naar de stemming die in het eerste
Allegro overheerscht. Er is een formeele
overeenkomst tusschen het hoofdthema der
Finale en dat van het slotrondo van het
kwartet op. 18 no. 1, doch hoe verschillend
is beider aard! Evenals het derde pianotrio
sluit dit strijktrio zacht en in majeur af, zon
der een innerlijke bevrijding te vinden. Paul
Bekker maakt ons er opmerkzaam op. dat
Beethoven in den tijd van het ontslaan
dezer werken nog ver van de idee van een
triomfeerend finale (als in de 5e Symphonic)
of van een „Verklarungsvision (als in de
laatste klaviersonate) afstond. Ook deze wer
ken zijn :n de toonsoort c min. geschreven;
de oplossing harer problemen wijzigde zich
met de jaren.
En vele jaren liggen er tusschen op. 9 en
het kwartet op. 130 (Langenberg, Maandag)
dat in 1825 ontstond, en waar de bevrijding
uit de gedrukte stemming der Cavatine (het
5de deel) door den arbeid der „grosse Fuge"
gesymboliseerd is. Zooals men weet heeft
Beethoven dit reusachtige slotstuk op aanra
den zijner vrienden door een lichter ver
staanbaar rondo vervangen; maar ook dit
rondo, in den winter 18261827, dus enkele
maanden vóór zijn dood, geschreven, toont
in de blijheid en geestigheid der thema's en
in de meesterlijke verwerking der motieven
een innerlijke bevrijding en geestkracht, die
haast bovenmenschelijk moet schijnen bij
een man die zwaar lichamelijk lijden te ver
duren had.
Het kwartet op. 130 bestaat uit zes deelen
en is bont in de verscheidenheid der stem
mingen. Even bont is het Nederlandsche pro
gramma van het „Europeesch Concert" van
Maandagavond te Huizen. Men vindt daar
Berlioz en Rich. Strauss terug in de „Cyrr.no"-
ouverture van Wagenaar, de vorige Duitschc
school in de St. Nicolaasvariaties van v. Gilse
en eenigszins ook in de „Ciaconna gotica"
van Dopper; men vindt er Diepenbrock als
overgang tusschen de hostile elementen
Wagner en Debussy; men vindt er den jong-
Nederlandsche polytonalisten Pijper en zijn
leerling Van Lier en Henriette Bosmans, die
ook in haar laatste werken nog wat van haar
vroeger melodische begaafdheid behouden
heeft; men vindt er den sober-teekenenden
v. d. Sigtenhorst-Meyer Dresden, Zweers. Ge
rard v. Brucken Fock, Mesritz-v. Veldhuyzen
en Voormolen, 't Is veel en velerlei en de
luisteraar zal er zijn keus kunnen doen als in
een warenhuis.
Hilversum belooft ons voor Zondag de Ro-
coco-variaties op. 33 van Tchaikowsky, een
dankbaar doch technisch zeer moeilijk stuk
voor cello-solo en orkest en voor Vrijdag de
orkestfantasie Francesca da Rimini op. 32
Beide werken zijn in 1876 gecomponeerd. Het
onderwerp der Fantasie is ontleend aan den
vijf oen zang van Dantes „Inferno' en heeft
in den loop der jaren tal van toondichters
geïnspireerd. Zoo bestaan er een kleine twin
tig Italiaansche opera's waarin het behan
deld is. Voor orkest alleen werd he'. vóór
Tchaikowsky door Bazzini en Liszt gecom
poneerd, als cantate door Zingarelli. Frances
ca, dochter van Guido van Polenta, heer van
Ravenna, die den Florentynschen dichter
tijdens diens verbanning opnam, werd om
streeks 1275 tegen haar wil door haar vader
uitgehuwelijkt, aan Giancotto Mala; es; a, heer
van Rimini. Zij ontbrandde in liefde voor
diens broeder Paolo Malatesta; het paar
werd door Giancotto later betrapt en ver
moord. Liszt heeft deze geschiedenis in het
eerste deel zijner Dante-Symphonie muzikaal
geïllustreerd. De compositie van Tchaikowsky
toont op vele punten verwantschap met die
van Liszt, hoewel de Rus zich over Liszts'
werk tameiyk afkeurend uitliet en er het
gemis van vinding, aan nieuwheid der hoofd
gedachten en aan organische samenhang ln
wraakte. Desondanks toonen beide werken
formeele overeenkomst, en, wat nog merk
waardiger is. valt een vergelijking in de
meeste opzichten ten nadeele van Tchai
kowsky uit. Zoo blijkt weer dat alle veran
dering nog geen verbetering beteekent.
In de Fantasie op. 159 van Schubert is het
thema van zijn lied. „Sei mlr gegrüsst" tot
variaties verwerkt'. Schubert heeft meerma
len eigen liederen in kamermuziekwerken ge
varieerd (Wandererfantasie, Forellenkwin-
tet). De voor piano en viool geschreven fan
tasie, waarin beide instrumenten zeer con
certant behandeld zijn, wordt Donderdag
door Kalundborg uitgezonden.
LUX OR THEATER.
Janet Gaynor en Charles Farrell
in „Zijn Terugkomst".
Het bijzonder mooie programma in Luxor
verdient de geheele week volle zalen. Hoe in
teressant is bijvoorbeeld dat filmpje over de
Nijl, en die film van de aalscholverskolonie,
toegelicht door den heer Strijbos, den beken
den vogel- en natuurkenner.
Een twee-acter, waarbij tranen van plezier
gestort worden, is het dolle ding „Inbrekers".
Het is een film volgens een betrekkelijk oud
recept, maar dat door zijn onmogelijk dwaze
situaties tot groote hilariteit aanleiding
geeft.
Op het tooneel zingen twee dames een
drie- of viertal liederen, waarmee het pu
bliek zijn waardeering betoogde, door luid en
langdurig applaus.
De hoofdfilm „Zijn Terugkomst" met
Janet Gaynor en Charles Farrell in de hoofd
rollen is een film, waarin veel spanning. De
inhoud is heel in 't kort de volgende:
Stephen Randolph, Charles Farrell, de zoon
van een schatrijk zakenman, neemt het leven
wat te veel van de vroolijke kant op. Tot nu
heeft zijn vader hem veel kunnen vergeven,
maar als de couranten het bericht brengen
van het huwelijk van Stephen met een of
ander barmeisje, dan vindt de oude heer,
dat het nu meer dan welletjes is en dat cr
nu maar eens voor goed een eind moet ko
men aan dat dolle leven van zoonlief. Het
meisje wordt met een rond sommetje afge
kocht en Stephen naar San Francisco ge
dirigeerd met een cheque en een baant je. Hij
mag terug komen, zoodra hij zijn vader zijn
eerste eerlijk-zelfverdiende dollar kan too
nen.
In San Francisco zet hij zijn vroolijke
leventje voort, hij raakt hoe langer hoe die
per in de put, hij dreigt geheel ten onder te
gaan, als hij het cabaret-zangeresje Angle,
Janet Gaynor, ontmoet. Deze twee jonge
menschen krijgen elkaar lief, ze willen een
nieuw leven beginnen en naar New York
gaan.
Randolph Sr. die van de handelingen van
zijn zoon, zonder diens weten op de hoogte
is, wil, dat hij naar Shanghai gaat, om daar
weer opnieuw te beginnen. Als hij niet goed
schiks wil, moet het maar kwaadschiks.
Angle, die denkt, dat Stephen haar ont
vlucht is, raakt aan lager wal, evenals
Stephen in Shanghai. Toevallig komt zij ook
in Shanghai en nog toevalliger ontmoeten
zij elkaar in een opiumkit. Na een heftige
scène besluiten ze te trachten elkaar te red
den en na een jaar vinden we hen terug op
een ranch in Honolulu als een gelukkig
echtpaar. Beiden doen ernstig hun best om
hun zwakheid te overwinnen en hun groote
krachtige liefde stelt hen tot heel veel in
staat. Hun liefde wordt een paar maal op
een zwaren proef gesteld, maar zegenrijk
komen zij uit den strijd en het slot is een
mooie bekroning op hun waarachtige eerlijke
liefde, die alles getrotseerd en hen gelouterd
CINEMA PALACE.
Mady Christians en Hans Stüwe
in „Een vrouw van slechte repu
tatie".
In het Cinema Palace draait deze week
een licht zomerprogramma, waarvan vooral
het hoofdnummer, in hoofdzaak door het
sublieme spel van Mady Christians, het zien
alleszins waard is. Vera Moretti is de vrouw
van slechte reputatie; zij komt in kennis
met een jongen schrijver, die aan
morphine verslaafd is. Eerst weet zij hem
daarvan te redden en dan is haar liefde zoo
danig dat hij geheel voor zijn werk geïnspi
reerd wordt. Op het hoogtepunt van zijn
succes ontmoet hij weer zijn vader, die hem
dan meteen maar met een rijk jong meisje
wil laten huwen. Het komt bijna tot een
breuk tusschen Vera Moretti en den schrij
ver. De vrouw van slechte reputatie wil niet
in den weg staan. Renè Bennett, de schrij
ver, komt echter op het juiste oogenblik te
rug en de verzoening is volkomen. De mede
werkenden in deze films, zooals o.a. behalve
Mady Christians, Szöke Szakall, Hans Stüwe,
Otto Wallburg garandeeren dat u iets goeds
te zien krijgt.
Het vóórprogramma was. als altijd goed
verzorgd, de journaals bevatten veel ver
scheidenheid en actueels, met veel sport.
Een juweeltje was de natuuropneming
.Herfst in Sans Soucci". Dat was inderdaad
prachtig. De teekenfilm „Toby als revue-
drecteur was zeer amusant.
Op het tooneel Henry Wallig en Llddy Berg-
mann, die veel succes oogstten met hun lied
jes en grappen. Het meeste succes echter had
de heer Wallig met „Ontwapening".
Een uitstekend programma, dat veel be
langstelling verdient
REMBRANDT THEATER.
Bommen op Monte Carlo.
Het Rembrandt-
theater heeft een re
prise gebracht van
Bommen op Monte
Carlo. En het is
goed, dat deae op
wekkende film weer
terug komt. Een
amusementsfilm als
dezen, waarin Hans
Albers. Anna Sten
en Heinz Rühmann'
de voornaamste rol
len vertolken, ziel
men gaarne nog een
maal, ook al heeft de
gramofoon van de bu
ren ons al te veel be
kend gemaakt met de liefde der matrozen
Een goede film voor de zomermaanden.
Wat het bij program maa betreft willen we
vooral wijze op de Paetzold's, een komisch
rijwielnummer op het tooneel, dat zeer in
den smaak valt en waarbij op het eind de
meest fantastische rij „wielen" ten toonecle
verschijnen en zoowaar ook bereden worden.
Voorts vermeldt het programma cenige
journaals, terwijl we in Beyond the blue
Horizon Vincent Lopez* uitnemenden band
deze song hooren voordragen.
ANNA STEN
HAARLEMSCHE ORKESTVERENIGING
(H. O. V.)
Concert op Zondag 26 Juni 1932 ln den
Hout onder leiding van Marinus Adam.
1. Sieges marsch aus „Der Cid"
P. Cornelius.
2. Ouvert. „Die Lustige Weiber von
Windsor Nlcolal.
3. Fant. de 1'Opera „Madame
Butterfly" Pucclni-Tavan.
4. Ouverture .Martha" Flotow
5. Walzer aus der Operette
„Walzertraum" Oscar Strauss.
6. Die Lustige Wltwe (potp.) Fr. Léhar.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Ct». p«r regel.
BEZOEKT DE PERMANENTE TENTOONSTELLING
van Schilderijen, Teekeningen, Grafische- en Beeldhouwwerken door:
1^^^= KUNSTENAARS UIT HAARLEM EN OMGEVING.
Dage!, geopend van 10—7.30, 's Zondags van 2—4 uur. Toegang Vrij.
KUNSTZAAL „REEKER" WAGENWEG 102.
HET VOORSTEL VAN HOOVER.
TELEGRAMMEN VAN S. D. A. P. EN N. V. V,
Naar het Volk meldt heeft het Partijbe
stuur van de S.DAP. het volgende telegram
aan de Internationale Ontwapeningsconfe
rentie te Genêve gezonden:
„De Sociaal-Democratische Arbeiderspartij
ln Nederland beveelt met sterken aandrang
b£j uwe conferentie het initiatiefvoorstel van
president Hoover aan en doet namens hon
derdduizend voorstanders van ontwapening
ln Nederland een dringend beroep op u om
het plan-Hoover aan te nemen. Dit ls mis
schien voor langen tijd de laatste kans, die
de Volkenbond heeft om de wereld den vrede
te schenken. Met verwerping van het plan-
Hoover laadt uwe conferentie een zware ver
antwoordelijkheid op zich".
Get. Woudenberg, secretaris.
Een afschrift van dit telegram ls gezonden
aan het secretariaat van de Socialistische
Arbeiders Internationale te Zürich.
Voorts heeft ir. J. W. Albarda. voorzitter
van de Ontwapenings-commlssle van de
S. A. I. te Zürich een telegram gezonden
aan de S.A.I., waarin hij het secretariaat
verzoekt zich te Genève in verbinding met
de Ontwapeningsconferentie te stellen.
De Soc.-Dem. Tweede Kamerfractie heeft
het volgende telegram verzonden:
„Henderson, President Ontwapenlngsoonfe-
tie Genève.
De soc.-dem. Kamerfractie ln het Ncdcr-
landsch Parlement doet een dringend beroep
op uwe conferentie, om de voorstellen van
president Hoover aan te nemen. In de ern
stige omstandigheden van dit oogenblik kan
de menschhcid minder dan ooit een misluk
king van de ontwapening verdragen. De
voorstellen van president Hoover bieden een
laatste kans, om te voldoen aan het vurig
verlangen der volken, die den wereldvrede
begeeren".
Zooals wij reeds meldden is ook namens
het Congres van het N.V.V. een telegram
naar Genève verzonden.
Er zal, zoo meldt Het Volk. overleg met
het I.V.V. en ook met de party worden ge
pleegd. opdat dc conferentie overstroomd
worde met tienduizenden telegrammen.
JAARVERGADERING ROODE KRUIS.
Te Den Helder werd Donderdag de Jaarver
gadering gehouden van het ..Rxde Kruis"
waarbij de voorzitter Prins Hendrik in zijn
openingswoord allen het welkeen toeriep.
Dc welhaast 65-jarige organisatie kan er
zich op beroemen. :n geen enkel opzicht de
bezwaren van den ouderdom te gevoelen,
integendeel, men kan bij haar op velerlei ge
bied een jeugdige activiteit waarnenen. Spr.
gewaagde van het herstel van de goede sa
menwerking met het „Oranje Krui6", de in
richting van den dienst tot hulpverleening
bij verkeersongevallen en de verhouding tot
de vredesbeweging. Met de organisatie van
de hulpverleening bij verkeersongevallen op
de groote wegen heeft het Roode Kruis een
groot werk verricht. De Nederlandsche onge-
valiendienst is thans reeds beter dan die van
de andere landen van het vasteland. Van
hoe groot belang dit werk is, hoe noodig het
was hier ln te grijpen, blijkt wel hieruit, dat
sedert de opening van den dienst, die 365 pos
ten omvat, in bijna 600 ernstige gevallen
hulp moest worden verleend.
Hierna werden de verschillende punten der
agenda behandeld het jaarverslag en de fi-
nancieele verslagen werden goedgekeurd.
NED. GENOOTSCHAP TOT ZEDELIJKE
VERBETERING VAN GEVANGENEN.
In een der zalen van hotel de l'Europe te
Amsterdam had Donderdag de algemeenc
vergadering plaats van het Nederlandsch
Genootschap tot Zedelijke Verbetering der
Gevangenen.
De voorzitter, dc heer G. A. M. de Bruyn,
sprak een Inleidend woord.
De arbeid in de naaste toekomst van het
Genootschap zal zijn de verdediging van het
verwordene en voorbereiding tot nieuwen
arbeid, zoodra de kansen daarvoor gunstig
zijn.
Van algemeen standpunt is met warme
instemming begroet de oprichting van „Het
Joodsch Centraal Bureau voor ReclasseerLng"
dat gevormd zal worden door de Joodse he
bestuursleden, werkende leden en celbezoe
kers van het Genootschap tot Zedelijke Ver
betering der Gevangenen. Er is groeiend
overleg tusschen rechtspraak en ree las-
seerlng, waarvan dc bijeenkomsten tusschen
strafrechter en reclasscerlng een verheugend
bewijs zijn.
Dc korting ongeveer half 1931 toegepast op
de algemeene subsidién over uitgaven in
1930 gedaan, heeft in verband hiermede, in
reclasseeringskrlngen groote teleurstelling en
ontstemming gewekt.
Dc gezamenlijke instellingen dienen een
krachtig protest te moeten laten hooren te
gen hetgeen ln 1931 met betrekking tot de
hen over 1930 toekomende subsidiën is ge
daan.
Het jaarverslag van den secretaris, mr. dr.
N. Muller, werd onveranderd goedgekeurd. Do
rekening en verantwoording van den aigc-
meenen penningmeester, den heer E. Renee
van Ouwenallcr. werd goedgekeurd, waarop
de begrooting voor het volgende jaar werd
vastgesteld.
Aar. de afdeeiing Amsterdam, Rotterdam,
Den Haag. Utrecht, Groningen, Almelo en
Leiden werd toegestaan het reclasseeren en
psychopathen. onder voorwaarde o.m., dat
voor aanvaarding kennismaking met den
psychopaatii door psychiater en reclassec-
ringsambtenaar voor de afdeeiing z~il ge
schieden. hetzij in een der asyls (bij voor
waardelijk ontslag), hetzij op de plaats van
vestiging van het rechtelijk college, (voor
waardelijke ter beschikking stelling).
Tenslotte werden ln bespreking gebracht
voorstellen van de afdeeiing Amsterdam be
treffende de uitvoering van de cellulaire ge
vangenisstraf.
De afdeeiing achtte het om. wenschelijk,
dat aan alle cellulair ingeslotenen een stoel
wordt verstrekt, dat behalve de hoekplank
ook een bergplaats ln de cel wordt aange
bracht. dat dc zeer hinderlijke gaasafslui
ting ln de kerkcellen behoort te verdwijnen,
of als zij niet voor alle gedetineerden kan
worden gemist, mogen zij althans ultneem-
baar worden gemaakt en dat alle celvensters
zonder onderscheid mogen worden gemaakt
van doorzichtig glas.
Na uitvoerige discussies, waarbij om. nog
het voorstel aan de orde kwam om ook aan
te dringen op het eenmaal verstrekken per
week van een bad. werden deze punten aan
gehouden, ter nadere bestudeering.
In dc middagvergadering heeft de heer J.
H. Varekamp, bestuurslid van de afdeeiing
Amsterdam van het Genootschap en ad
junct-directeur van het Consultatiebureau
voor Alcoholisme, een inleiding gehouden
over: „vragen er. moeilijkheden uit de prac-
tijk van het voorllchtings- en reclasseerins-v-
werk