GRETA CUSTAFSON. ABR. MEIJER Orde en Methode in de Gezinshuishouding. Frisch en fraai HAARLEM'S DACBLAD DONDERDAC 30 JUNI 1932 NIEUWE BLOUSES. 's Zomers is een aardige blouse wel haast onontbeerlijk, vooral nu ook het z.g. over- gooiertje zoo modern is geworden. De blouse neemt dan ook een belangrijke plaats in onze zomergarderobe in en we zien ze dit sei zoen in de meest verschillende modelletjes. Katoen en linnen in bonte patronen, zijn daarbij overheerschend. De genopte, ge bloemde, gestreepte en geruite stoffen bren gen een geheel nieuwe noot in de mode. De frissche tinten doen ons aan zomer, aan zon en ze denken en het is of alles ons toe roept: „Terug naar de natuur, naar het landelijke!" De nieuwe blousjes paren een voud en schoonheid. Ze zijn meestal hoog gesloten, met een kleine sjaal als gar neering en ze hebben, bijna zonder uitzon dering, de charmante pofmouwtjes. In har monie met de stof van het blousje, wordt dan ook de garneering op manteltje en hoedje, zoodat, ondanks bontheid en klate rend kleurenspel, een bij uitstek zomersch costuumpje wordt verkregen. Dit is wel het aardige van de nieuwe mode, we worden niet „opzichtig" door een wat sprekende kleur te dragen, omdat juist de veelheid van kleuren mits met smaak gekozen jeugdig en frisch maakt. Ja, het landelijke heeft oök bij de blousenmode, wel den boventoon. In den zomer verwisselen heel wat huizen van bewoners. De eigenaars trekken naar el ders. de tijdelijke bewoners doen er hun in tocht. Wie aan de zee woont kijkt uit naar een optrekje in de bosschen, wie het heele jaar tusschen hooge boomen heeft geleefd, verlangt nu naar de openheid van zee en duin. En de groote stad bewonerOch, die herademt al als hij maar „buiten" is. Alleen hij kan zijn huis niet zoo makkelijk „in ruilen". De vraag naar tijdelijke stadswonin gen is, vooral in den zomer, niet groot. Verhuren tijdens de zomermaanden, goed verhuren, dat moet voor vele buitenmenschen het heele jaar goed maken. Zoo in de omge ving van Haarlem zien we heel wat te huur staan, hoe verder we naar buiten komen, naar bosschen, duin en zee, hoe meer kamers en heele huizen we aangeboden zien. tot het in Zandvoort zijn hoogtepunt bereikt, waar je bijna huis aan huis een zomerverblijf aan geboden wordt. Naar buiten gaan „en pension" we heb ben er onze herinneringen aan. We zijn alle maal wel eens zoo'n zomer buiten geweest, dicht bij zee, al was het maar alleen toen we moesten genezen van de kinkhoest. En die herinneringen worden heel levendig als we langs de pensions van nu loopen. Want die pensions lijken voor het meeren- deel merkwaardig veel op de pensions van toen. Er zijn er bij, die in de laatste twintig jaar absoluut niet veranderd zijn. Je kijkt er naar binnen, en je leeft in het verleden. Daar zijn de glazen serre's, licht geschil derd, mét véél riet, rieten meubelen, rieten bloemenmandjes langs den muur, rieten ver sierseltjes Wat groen van plantjes, een hang- plant hangende in een bak, die aan den zol der bevestigd is, gebloemde kleedjes, Japan- sche waaiers, aan den muur hangende zijden loopertjes, steehen aschbakjes, och. je zou het zelf nooit meer zoo kunnen inrichten, al wou je het nog zoo graag Je kijkt naar die ka mers en serretjes als naar museumstukken, zoo was het vi-oeger, maar nog niet zoo heel lang geleden, je herinnert, het je nog. En het is even heel aardig. Kijk. daar hebben ze warempel nog die roodpluchen stoelen met gehaakte anti-macassars, een klok onder een glazen stolp, kandelabers met gebogen ar men. Een behang met rose bloemetjes in een huiskamer, ja, dat kon vroeger, vooral buiten en al die loopertjes en bazar-beeldjes en be schilderde schaaltjes. Hoe hebben ze het zoo intact kunnen hou den! Zou een vereehielng tot behoud van mo numenten er zich mee bemoeid hebben? We zijn sentimenteel genoeg om die vereeniging dankbaar te zijn. Maar dadelijk daarop spot ten we toch weer: de schoonheidscommissie was het zeker niet. Want mooi is het alles behalve. Het wekt even een herinnering, we vinden 't aardig, rustig misschien wel, zoo'n huis van lang geleden geleden, maar we gaan er niet huren. We willen niet weken of maan den leven tusschen dit alles wat we niet mooi meer kunnen vinden, wat niet meer bij ons, moderne menschen past. We zoeken een an der huis, licht, met eenvoudige meubelen, zonder prullen. We hebben wel onthouden waar het oude pension ligt, en als we een maal in het andere huis wonen zullen we er nog wel eens langs loopen en glimlachen, en ons herinneren. Maar huren. nee. dat niet. Ik heb alle eerbied voor die kamers en ser res. ik vind het bewonderenswaardig en bijna onbegrljplijk hoe iemand ze zoo heeft kun nen conservccren, maar ik geloof niet, dat moderne menschen er komen huren. „Zoo'n echt pension", zeggen die menschen.... nec4 we willen iets hebben, waar we ons thuis kun nen voelen". Het zou mij erg spijten als ik binnenkort nergens meer zoo'n echt pension kon ontdek ken, maar voor de verhuurders lijkt het mij toch economischer, ze in wat moderner woonplaatsen te herscheppen. BEP OTTEN. ONS WEKELIJKSCH KNIPPATROON. Dit vlotte, echt zomersche jurkje is ge maakt van heel dunne, wollen crêpe. De aar digste tinten voor dit jurkje zijn rose, pastel blauw of wit. De zakken en hals zijn gebiesd met smal, gekleurd lint, gekleurde wollen stof of crêpe de Chine. Er wordt een lakcein- tuurtje bij gedragen, in dezelfde tint als de biezen. Het knippatroon kost f 0.75 per stuk en is verkrijgbaar in de maten 88, 98 en 104 c.M. bovenwijdte, bij de „Afdeeling knippatronen", Uitgeversmaatschappij .De Mijlpaal", Post box 175, Amsterdam. Giro 41632. Betaling kan ook geschieden in postzegels of per post wissel. De lezeressen worden vriendelijk verzocht vooral niet te verzuimen, om de verlangde maat van het model tegelijk met het num mer 6970 op te geven. Men voorkomt daar door onnoodige vertraging in de toezending. VOOR DE REIS. Als we gaan pakken, zijn de kleerenhangers gewoonlijk een beetje onwillig. Ze zijn van een onhandig formaat, kreukelen de kleeren in de koffers en eigenlijk weten we er nooit zoo goed weg mee. Daarom mogen we de op vouwbare kleerenhangers die tegenwoordig te krijgen zijn, als een welkome oplossing be schouwen. Als we voor deze kleerenhangers een eenvoudige tasch maken uit een stukje gebloemde of geruite stof, in het modelletje zooals u dat op het teekeningetje kunt zien, zijn we klaar. Zoo'n met opgevouwen klee renhangers gevuld taschje neemt geen plaats in en het staat netjes. De hangers slingeren dan niet meer overal rond en de haken er van kunnen onze toiletjes niet meer bescha digen. Een reuze-taart. Op een bakkerij-ten toonstelling te Berlijn was onlangs een taart te zien van 350 pond, ze was 2 dJd. hoog en had een middellijn van 1.5 M. In deze taart waren verwerkt 1000 eieren, 50 pond meel, 50 pond boter, 75 pond krenten, 50 pond sui ker. 15 pond jam. en 3 flesschen wijn. ter wijl 6 bakkers er 3 dagen aan gewerkt had den. Na de tentoonstellilng werd ze onder arme kinderen verdeeld. Uitg. H. D. Tjeenk Willink. Vertaling E. J. v. Wave ren Resink. Bovenstaande is de titel van een boek door Paulette Bernège, een vrouw die haar stu dies deed in de philosophic, en die haar ken nis aanwendde ten nutte van den meer economischen gang van het huishouden Laat ik beginnen met te zeggen, dat het boek bedoeld is als studieboek op huishoud scholen, dat het onmogelijk is, het achter elkaar door te lezen, en dat het ook aller minst de bedoeling is, om het eens door te bladeren, maar dat het als studie-hand- leiding is geschreven. De schrijfster is van meening, dat de meeste huisvrouwen haar huishoudelijke taak onoordeelkundig hebben ingedeeld, cf dikwijls zelfs heelemaal niet. en dat hier van tijd vermorsen, maar vooral geld vermorsen het gevolg zijn. Men bedenke slechts, dat 75 dus drie kwart, van het volksinkomen door de vrou wen wordt uitgegeven; zou het dan niet belangrijk zijn om aan de vrouwen te loeren, hoe zij dit het best en het zuinigst kunnen doen? En daartoe is in de eerste plaats noodig, dat de vrouwen, die straks haar medemenschen die kennis zullen moeten bijbrengen, zelf goed op de hoogte zijn van de meest economische wijze om deze zware verantwoordelijkheid op zich te nemen. Met die vrouwen bedoel ik dan de leerlingen op de Huishoudscholen, waar hei boek van Paulette Bernège zal worden gebruikt. Het boek bestaat uit drie deelen, en wel: algemeen begrip van organisatie; methode- wetten en regels: en dan nog de practlsche toepassingen. Het eerste deel heeft twee lessen; de huishoudelijke werkzaamheden, en arbeidsleer en organisatie. Het tweede deel heeft er zeven: het be grip „arbeid" in den modernen tijd; de ana lyse en de classificatie van het huishoudelijk werk; nog eens hetzelfde onderwerp; het bestier der hulshouding, de huishoudboek houding; de huishoudelijke outillage; de orde en de rangschikking. Zooals te begrijpen is, sluit het geheel als een bus: het werk is zoo practisch mogelijk ingedeeld, de onkosten zijn met de uit stekende. overzichtelijke boekhouding tot een minimum beperkt, de huishouding loopt als gesmeerd volgens dit zorgvuldig ulteenge- werkte plan. Maar er ontbreekt iets aan; een factor waaraan onze maatschappij vaak tekort komt. en dat is de liefde en de romantiek. Vóór wie ligt een tabel uit het boek als voorbeeld van een wekelijksche werklljst in een gezin van vier personen, waaronder twee volwassenen en twee kinderen (geen babies). Ik zal u dc indecling van den Maandag eens opnoemen 77.30 uur: opstaan, aankleeden, bedaf- halen. 7.307.45 liur: ontbijt klaar maken. 7,45—8.15 Ontbijten. 8.159.30 uur: slaapkamers doen en bed den opmaken. 9 30—10.30: wasch uitzoeken en Jn de week zetten. 10.30—12 uur:lunch en middagmaal klaar maken. Vaten wasschen (van den vorlgen dag). 12—2 uur- maaltijd. Rust. 23 uur: Vaten wasschen. Eetkamer aan kant maken. 37 uur: Wasschen. 7—8 uur: Maaltijd. 8—10 uur: Rusten, lezen, boekhouden, zich wijden aan het gezinsleven. Want wie en wat en hoe Greta Garbo is, dat weten we wel. We weten het, omdat we het niet weten. Omdat zij is: het myste rie, de ondoorgrondelijke, de verpersoonlij king van alle geheimenissen van dit gecom pliceerde, raadselachtige, schoone leven zelf. Omdat achter cat koele masker, met de te groote mond, die als een pijnlijke weeke wonde is, en de oogen, die met niets alles uitdrukken, wij allen leven,, die vreugde en leed en strijd en berusting en opstand en geslagenheid gekend hebben. Mannen zoowel als vrouwen. Want dat Greta Garbo, vrouw zijnde, slechts mannen zou trokken, is een sprookje. Greta Garbo, mensch zijnde, trekt alle menschen. Daar is bij haar niet de min ste sprake van sex-appeal, waar zelfs een Mariene Dietrich het neg van hebben moet. Het is veel simpeler, Kunstenares zijnde, is zij niets dan dit: zuiver mensch. En grijpt de heele wereld met één gebaar van haar ner veuze hand, en één oogopslag. Slechte sce nario's en regisseurs ten spijt. Alles zelfs Greta Gustafson ten spijt. Maar wie is Greta Gustafson? In de Groe ne Amsterdammer van 11 Juni schrijft de filmcriticus Jordaan het volgende: Ergens aan den boulevard San Vicente wooont in 'n afgelegen villa, door een muur van sobere cypressen omgeven, Fro Greta Gustafon. Fro Greta Gustafon nu heeft in 't extravagante Hollywood slechts één opvallen de eigenschap, haar onopvallendheid. Men kan haar op eenzame wegen tegenkomen, bij voorkeur wanneer het regent en stormt: een schrale, onelegante verschijning, gekleed in jersey en pull-over, met wollen kousen aan op groote schoenen met platte hakken, een baskenmuts op het vettige piekhaar. Het strakke onvriendelijke gezicht is lichtge- bruind en onherkenbaar gemaakt door een donkere bril. Met groote manlijke passen be weegt zij zich door de buitenwijken van Los Angelos, iedere ontmoeting vermijdend iedereen, die het waagt haar aan te spreken, bruusk afwijzend. Zij woont in haar ongenaakbaar huis alleen met twee dienstboden, oen paar honden en katten en een papegaai. Haar leven is weinig gelukkig: een monotone aaneenschakeling van zwaarmoedige buien en periodieke loo-* den lethargie vergiftigd door een stagen onvrede en een gebrek aan iedere levensze kerheid. Op gezette tijden begeeft deze norsche merLschenschuwe Fro Gustafson zich. naar het geweldige gebouwencomplex, waarboven het trotschc opschrift: Metro-Goldwyn- Mayer-Studio's prijkt en ondergaat daar een vreemde metamorfose. Dan komt er een heer met een schminkdoos, een heer met een vracht costumes en- eon heer met een dik boek, waarop „Scenario" staat. Men neemt haar den donkeren bril af en trekt haar de wollen kousen en platte schoenen uit. Men kleedt haar in een droom van zijde en satijn, plakt haar kunstmatige oogwimpers aan, en poedert het bruine gezicht tot een. strak, wit masker. Dan geleidt men haar naar een doodsche, stille ruimte, door monsterachtige lampen omgeven. De geweldige lichtmortie- ren worden in werking gesteld en richten- hun felle stralenbundels op cc ongelukkige maskeradefiguur van Fro Gastafson, die norsch en houterig met zich doen laat. Dan. echter volstrekt zich het wonder, dat ieder in deze mirakelfabriek kent en niemand be grijpthet minst van allen wel. Fro Gus tafson zelf. De schrale, linksche gestalte be gint te lerven en te bewegen de vormen schijnen volheid en souplesse te verkrijgen het gebaar wordt van een majestueuze zekerheid het masker bloeit open In een mysterie van blanke, weeke schoonheid ee.n droom krijgt gestalteGarbo is gel boren!" Garbo is geboren, en Garbo werd gezien door milliocnen en millioenen-, en in haar vonden zij zichzelf terug. Zij was niet waar, niet echt, een visioen, een droom, een illu sie. Geen men6ch kan alle menschen zijn. Garbo was geen mensch De mensch was Greta Gustafson, de onaantrekkelijke, nor sche, onbelangrijke, „die in Hollywood slechts opviel door dit éénc: haar onopvallendheid". Ze maakte geen reclame voor zichzelf, ze liet zich niet zien. reporters kregen niets van haar los en trokken teleurgesteld en scham per af. Men zoekt naar wat er in die gesloten ziel nog leeft aan. herinneringen aan den grooten Zwceöschen regisseur Maurits Stiller, die in 1927 stierf. Do ziel blijft gesloten. Men tracht haar te raken met verhalen over de nieuwe Duitsche rivale Mariene Die trich. Zij luistert riet eens.. Het kan haar niet schelen. Zij geeft geen nieuwsgierige een kans. Zij geeft de heele wereld Greta Carbo. maar van Greta Gustafson moeten zij afblij ven. Die is van zichzelf alleen. Het is nu Greta Gustafson de rustelooze, onzekere eenzame, die zegt, naar Zweden terug te willen. Hoewel Greta Garbo en Greta Gustafson slechts weinige dingen ge meen hebben, zal daarmee Greta Garbo op houden te bestaan, de schoone droom zal herinnering aan een schoone droom worden, en het raadselachtige leven, waarvan zij de verpersoonlijking was, zal gegeven en geno men hebben. We zullen niet begrijpen waar om het gaf en niet waarom het nam, maar het schoon vinden om zijn mysterie, en er kennen, dat zoo iets als dit eigenlijk niet an ders kon en dat we ook wel wisten, dat elk visioen spoedig ten einde is. En dan zal straks een zekere Fro Greta Gustafson, in zichzelf gekeerd cn onaan trekkelijk, op een boot naar Zweden terug varen. en slechts de groote vraag achterla ten. hoe lang het duren zal. voor Greta Garbo vergeten Is. Het is de vraag, of zij spoedig vergeten za! woróen. Het is zelfs hoogston- w;iar schijn lijk. want zij voorzag ln de levens behoefte van den tegenwoordigen mensch, cie hulpeloos zoekt en zoekt r.aar zich zelf, cn die In Greta Garbo. net schoone droom beeld plotseling vond, wat hij zocht. Mocht zij werkelijk heengaan, dan zal zij voorloopig een onmetelijke leegte achterlaten, waarvan wij nu de grootte nog slechts vermoeden kur.nen. Maar wat blijft ons anders over dan zeggen, dat het schoon was? WILLY ,VAN DER TAK. Prachtig ingedeeld, en wijzigingen naar eigen Inzicht zijn natuurlijk best uit te voeren. Maar om de waarheid te zeggen maakt de laatste alinea me kriegel. „Zich wijden aan het gezinsleven"! Alsof dat in een paar uurtjes mogelijk is. Naar mijn meening moet een goede huls- vrouw zich den heelen dag wijden aan het gezinsleven, de veelomvattende taak die de opvoeding der kinderen behelst, het mede leven met man en kinderen en nog duizend andere kleinigheden, die noch economie, noch boekhouding, noch welke andere kennis ook, ons kunnen bijbrengen, maar die zuiver cn alleen uit dat meest ouderwetsche aller ouderwctsche begrippen: de liefde, kan voortkomen. Stel eens voor, uw man komt onverwacht op een ongewoon uur thuis met een be langrijk nieuwtje, zijn en uw leven betref fende. Hij is ervan vervuld, maar de econo mie van de huishouden heeft u zoo te pak ken, dat het uitzoeken en ln de week zetten van de wasch (het is tusschen half tien cn half elf) voorgaat. Of er komt onverwacht bezoek, maar go kunt niet ontvangen, want ge moet. dc vaten wasschen en dc eetkamer aan kant maken (nu is het tusschen twee en drie uur). Uw kleine jongen komt thuis uit school met zijn eerste rapport, een gewichtig feit, maar het is na vieren, ge zijt met de wasch bezig, hij moet maar wachten tot na achten, dan wijdt ge u immers aan het gezinsleven! Omdat u echter een zeer verstandige moeder bent. ligt de kleine man dan allang in bed; dat hij echter brandt van verlangen om het samen met u door te zien. doet niets ter zake, de economie van de huis houding gaat voor! Iedereen kent wel in haar nabijheid een Ideale gastvrouw, die voor iedereen altijd tijd heeft, en die op de onwaarschijnlijkste uren met een belangstellend woord klaar staat. Denkt u, dat deze huisvrouw haar dag. haar week zoo heeft ingedeeld? Wees er maar van overtuigd, dat haar huishoudelijk werk weieens te hooi en te gras wordt ge daan. dat haar financiën weieens ontoe reikend blijken, omdat zij er niet al te precies op kan letten, dat haar verstelmand wel eens voller is, dan eigenlijk mag. Maar haar warmte, haar hartelijkheid, haar slag om de menschen aaneen te binden is hon derdmaal meer waard dan alle economische kennis samen. Niet de kortzichtigheid van veel vrouwen op economisch gebied maakt een goeden gang van zaken in de huishouding zoo moei lijk. maar het feit. dat de huishouding niet alleen een zaak is, die met verstand ge dreven moet worden, maar voor minstens de helft ook met het, hart. dat maakt het voor velen tot een probleem. Die combinatie van beiden is zoo moeilijk in de juiste ver houding te vinden, die maakt niet alleen de paedagogie tot een zware taak, maar ook de huishoudelijke kunde. Laten wij vrouwen toch nooit vergeten, dat het zwartepunt van ons leven in het hart ligt. niet ln het verstand. En dat een hulshouding waar het ver stand alleen regeert, een fabriek ls of een' kantoor, waar hartsaangelegenheden in het stuk niet kunnen voorkomen. E. E. J.—P. RECEPT. KOMKOMMERSOEP. Benoodigd: Vleeschnat, eierdooiers, boter, bloem, komkommer. Hoeveelheid naar smaak. Dc komkommer wordt geschild, in de lengto doorgesneden en van het zaad ontdaan. Daar1 na zoo klein mogelijk gesneden of geschaafd en dan gestoofd. In stukjes of nog eens ge wreven kan de gestoofde komkommer bij do soep worden gevoegd, die inmiddels gereed is gemaakt. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. a 60 Cts. per regel. WEEKNIEUWS CR. HOUTSTRAAT 16, HAARLEM Onze groote zomer uitverkoop is be gonnen. Was het niet uw plan nog een aardige pullover of slippover met bijpassend rokje te koopen vóór U met vacantie gaat? U ktpt nu zee r voordeelig b{} ons slagen, want deze artikelen zijn extra laag geprijsd. Ook kousen, sokken, en ondergoede ren. Het heelt geen zin U prijzen te noemen, want U kunt pas oordeelen, wanneer U dc kwaliteiten gezien hebt. Komt U eens kijken? als een dauwdrop in dc zon wordt Uw teint «loor het dagelijkse!! gebruik van „Zij"- Crèmr. Tevens beschermt het Uw huid tegen zonnebrand. In prijzen van 20—30—45 en 75 cent.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 11