Fosco Radiomuziek der week. EEN VOORBESPREKING BIOSCOOP. TIJDSCHRIFTEN. Waarom de boter zooveel duurder wordt. INGEZONDEN MEDEDEEL ING EN a 60 Cts- per regel. dooi KA REL DE JONG. In een vorig 'overzicht sprak ik even over de Fantasie voor piano en viool op. 159 van Sahulbert. Daventry zal nu in de komende week uitsluitend piano- en vioolwerken van Schubert uitzenden n.l. bovengenoemde Fantasie, het Duo in A op. 162, het Rondo brillant op. 70, een der Sonatines op. 137 en de Introductie en Variaties op. 160. De opus getallen zijn, aooals gewoonlijk bij Schubert, niet in overeenstemming met de volgorde waarin de werken geschreven zjn. Verreweg de meeste zijn eerst na den dood van den componist in druk verschenen en de num mering is geheel willekeurig. Van de drie Sonatines, dit als op. 137 samengevoegd zijn, is de tweede, die in a mineur, veel later ge schreven dan de andere twee. Zij is ook de minst populaire en ademt een geest van zwaarmoedigheid die aan de and?re niet eigen is. Maar alle drie zijn in het genre juweeltjes, een Mozart waardig, wat natuur lijkheid van uitdrukking, afgerondheid van vorm en schoonheid van melodiek aangaat. In het Rondeau brillant is schittering van geest naast innighed van gemoed; meeslee- pende stuwing en gelukzalige mijmering. Het is een der weinige werken van Sohuibert, waarin een bepaalde töonsopvolgihg als kiem of grondmotief aan te wijzen is. Het is de diatonische toonsapvolging b-cis-d, die deze rol 9peelt. De Introductie vangt er in zware klavieraccoorden mee aan, de viool ant woordt er mee. doch doet er een ruischende b mineur-toonladder aan voorafgaan. Een lange en wondermooie cantilene, afwisse lend door de twee instrumenten gespeeld, volgt en loopt op een herhaling van den aanvang uit (de vioolpassage in de omkee ring); dan blijft alles op de twee beginno ten b-cis steken. Die twee noten vormen den aanloop van het Allegrofthema, dat spoedig een «marschachtige allure aanneemt, steeds met de noten b-cis als kern. De zangthema- groep is er niet uit gevormd; hier vinden we een rythme dat bi] Schubert veel voor komt. De toegepaste romdovorm brengt een herhaling van het hoofdthema en vervolgens een contrasteerend tusschendeel (alterna tief) met zich. Dit alternalef is een mooie melodie in G maj., (die ook weer met de oor- spronkelijke notenopvolging, hier (door chromatische verlaging van de cis tot c) in b-c-d veranderd, aanvangt. Vervolgens keert het hoofdthema weer en de zangthe ma groep, ditmaal in B majeur optredend komt in versneld tempo, als stretta, aan het slot. Het Duo op. 162 is een regelrechte So nate in vier deelen, even prettig om te spe len als om te hooren. zonder dat er ten op zichte der structuur bijzonderheden op te merken vallen, die voor een populaire uiteen zetting geschikt zijn. De Introduction et Variations op. 160 zijn oorspronkelijk voor fluit en piano geschreven; men kan dat aan den aard der passages, vooral in de 5de Variatiee nog duidelijk bemerken. De zesde Variatie is canonisch; de n>abootsing heeft in Verschillende intervallen plaats en is niet streng volgehouden. Het thema der Varia ties is weer (evenals In de Fantasie op. 159) een lied van Schubert zelf; „Trockne Blumen". De slotvariatie Is ieen frissohe Marsch met coda. De aankondiging van het planoconcert in g min. van Mozart (Boekarest, Maandagav.) brengt ons weer eens in herinnering hoezeer de technische mogelijkheden sinds Mozart toegenomen zijn. Dat kwartet was het eerste van een igeplande reeks van zes, waarom trent Mozart «van zijn uitgever opdracht had gekregen. Doch verder dan twee van de zes is hij niet gekomen, ,want zijn uitgever trok de opdracht in, omdat de twee te moei lijk waren en maar weinigen ze spelen kon den. Dit benadeelde natuurlijk het debiet en de uitgever wou als goed zakenman er geen .strop aan hebben. Wij moeten nu wel om die „moeilijkheid" glimlachen; immers eik beslagen pianist van onzen tijd speelt de klaVierpartij van *t blad weg en zoo is het met de strljkpartijen ook. Heeft Schubert in zijn Ronda brillant een soort van kern- of leidmotief gebruikt, de ,Don Quixote" Variaties van Rich. Strauss 'Rome, Woensdag) toonen ons een behan deling van den Varia tie-vorm. die het thema ook meer als een verzameling van kern- of leidmotieven neemt-, dan als een onverbreek baar geheel. Die behandeling wijkt wel zeer van Schubert's manier af. Strauss heeft de motieven als karakteriseerende en illustree- rende elementen genomen en ze 'in verband met de omstandigheden honderdvoudig gewijzigd en .belicht; de vormen waarin hij ze te pas heeft gebracht zijn geheel on standvastig: zij zijn telkenmale uit het be schrijvende element voortgekomen. We heb ben hier dus, ondanks den naam „Varia ties" met echte programmamuziek te doen. De Bongaarsdhe pianist Ernest van Dok- nanye zal Vrijdagavond te Budapest een Beethovenprogramma ten gehoore brengen. In de radiowereld kent men hem in de eerste plaats als orkestleider. Maar hij is van huls uit pian.ist. We hebben hem te Haarlem eens als pianist en dirigent tegelijk gehoord In 't pianoclncert In G (K. V. 453) van Mozart De stijl van zijn pianospel van dat wat we ge Mozart nog al afwijkend van dat wat we ge woonlijk gaarne hooren. t Was erg vrij, nogal hard en met enorm veel pedaalge - bruik. Of zijn spel Zioh bij Beethoven gun stiger adopteert, zullen we moeten afwach ten. Ik .herinnier me dat Doknanyi en Bu- soni beiden op een Beethovenfeest te Bonn hebben meegewerkt: het was. meen ik in 1904. Doknanyi had, als ik me niet vergis, toen ook de Sonate op. 78 gekozen, Busoni speelde de Sonate op. 110. Later toonde Busoni ons een recensie, waarin o.a. deze zinsnede voorkwam: „Von den beiden Pia nisten erwies sich Busoni als der bessere Techniker. Doknanyi als de bessere Musi- ker". Schamper merkte Busoni op: „Well ich nicht Soiel Fehler gemacht habe wie er!" De nationale eerzucht zal in dit geval den recensent wel een beetje verblind 'héb ben en hem een aanhanger van de Duitsche school tot eiken prijs boven een Italiaan hebben doen verheffen. Busoni was als pia- KINDEREN drinken liefst geen melk doch dolgraag Fosco met koude melk. nlst verreweg de meerdere van Doknanyi en zijn vertolking van Beethoven's op. 110 ver diende nog wat meer dan de geringschatten de uitlating van den Duitschen criticus. De celloduetten, die Hilversum Zaterdag- nam. uitzendt,.kan ik in de opmerkzaam heid aanbevelen; ik hoorde ze deze week op een concert van Gerard Hekking en zijn leerlingen te BloemendaaL REMBRANDT - THEATER „De Trots van de Derde Compagnie". Heinz Rühmann als musketier Dies- telbeck en Fritz Kampers als ser geant-majoor Krause. Werkelijk, in de advertentie van Rem brandt is niets te veel gezegd, wat betreft het plezier, dat men bij „De Trots van de Derde Compagnie" zou hebben. Nauwelijks van de eene lachbui bekomen, kan je je weer prepa reeren op de volgende. Heinz Rühmann, die het grootste deel van het succes voor zich mag opeischen is in deze film. musketier Diestelbeck. Deze jonge man heeft kapitalen in zijn gezicht door de manier, waarop hij een heele serie aandoeningen zich op zijn gezicht door het publiek laat aflezen. Alle graden van het domste recrutenhoofd tot het schrandere kijken van den leuken, vlot ten pretmaker, teekenen zich in zijn physio- nomie in extenso af. Sergeant-majoor Krause. Fritz Kampers, en musketier Diestelbeck, zijn niet groote vrienden van elkaar, wat zijn oorzaak wel voornamelijk vindt in het feit. dat zij belden op hetzelfde meisje verliefd zijn. Diestelbeck. hoe schuchter en dom hij er ook uitziet, laat zich absoluut niet verdringen coor den ser geant-majoor, hoe deze hem ook het leven onaangenaam maakt. Het wel zeer opmerke lijke bij Diestelbeck is, dat hoe lastig en hoe moeflyk een toestand ook voor hem dreigt te worden, er voor hem steeds op het allerlaat ste oogenblik iets goeds uit voortkomt. Hij wordt zelfs tot zijn eigen verbazing en tot nijd en afgunst van vele anderen, door Prins Willibald benoemd tot zijn adjudant. Het is niet te verwonderen, dat een dergelijke geluksvogel ook uiteindelijk het meisje van zijn droomen krijgt, dat de sergeant-majoor het nakijken heeft en dat de adjudant voor zijn aanstaanden schoonvader, de slager van den prins, het recht krijgt op het praedicaat „hofleverancier". Het kan waar zijn, dat de Duitschers dik wijls uniformen in hun-filmen brengen, even waar is het cat zij het kleine gedoe, dat evenals in de burgermaatschappij ook in sterke mate in de militaire overheerscht, me nigmaal bespottelijk maken, zoo ook in deze film. Wie zich eens echt gezellig wil laten op- vrooüjken, verzuime vooral niet deze film te gaan zien. Verder mooie, interessante beelden in de journaals, een teekenfilm van Fleischer, .Let me call you sweetheart" en Dumas de humo rist met een nieuw repertoire. Dumas heeft een paar werkelijk heel geestige moppen in zijn conferentie. Alles bij alles: Een avond, waaraan je met genoegen terug denkt, die Je veel pret en vroolljkheid geeft. LUXOR-THEATER. Zeebonken met Robert Montgomery. Den nog Jongen Robert Montgomery heeft men onlangs in Inspiration met Greia Garbo kunnen zien. in de rol van André. Thans, in Zeebonken, is hU matroos bij de Ameri- kaansche Marine. Deze rol ligt hem veel beter met zijn slanke figuur en open Jongensge zicht, wint hij onmiddellijk aller sympathie, ook de lieftallige dochter van den admiraal En haar genegenihied voor hem wordt niets minder als zij merkt, dat hij niet de olie magnaat is. waarvoor hij zich uitgeeft, doch slechts gewoon matroos De admiraal wil echter niets van hem weten. Totdat hij toe gelaten wordt tot de cadettenschool en later met levensgevaar een munitie-boot, die dreig: te ontploffen, tot zinken brengt. Dan is het happy-end bereikt. Doch voordien heeft hij veel "door te maken, zoowel met zijn mede minnaar. als met een bootsman. Bijzonder mooi van fotografie is deze film, kostelijk van humor, waarin Cliff Ed wards een groot aandeel heeft, spannend door het heerlijke tempo, frlsch en opgewekt door inhoud en plaats van handeling: bij de zee, genoeglijk van begin tot eind. Mont gomery wordt bijgestaan door Dorothy Jon- dan. Joan MarSh en den sterker karakter- speler Ernest Torrence. Burton Holmes levert voor het bijprogram ma een interessante reisfilm over Madrid, waarin we koning Alfonso nog in volle glorie zien Voorts Ls er een gekleurde film ..Aardrijkskundeles", die geestig is van dialoog en een Charley Chase-rolprent. De naam zegt genoeg. Hierin doet hij op een partij een „leuk Spelletje", waarin iedereen hom na moet doen: Skip de Maloeü Het Luxor-nieuws van Orion Profiltl toont Helen Wills en miss Ryan In Noordwijk. muziek uit aethergolven mei de hand ..ge trokken", aardbeienteelt in Beverwijk, den Ommegang in den Bosch, enz. En tenslotte is er nog een vioolco!o van Duci de Kerekjario met pianobegeleiding, die op het Luxor-apparaat uitstekend tot zijn recht komt. Een licht, goed programma. CINEMA PALACE „De Vrouwendiplomaat", in de hoofdrollen Martha Eggerth en Max Hansen. Deze week draait in het Cinema Palace weer een geestige operette-film. Het gegeven is niet nieuw, doch het geheel doet het wel. Max Hansen in de rol van vorst Windisch- berg, de vrouwenverleider, is uitstekend op dreef. Hij is een voortdurende zorg voor zijn vrienden, die over hem moeten waken. HIJ val: van het eene avontuur in het andere. Als hij naar Berlijn wordt overgeplaatst, ls zijn beroemdheid hem al vooruit gesneld. Helia. een aardig koormeisje (Martha Eg gerth» wordt zoo maar verliefd op zijn foto en zegt aan haar vriendinnen dat dit haar verloofde is. Daaruit ontstaan natuurlijk al lerlei verwikkelingen. Voeg daar nog bij dat er nog wel drie of vier andere vrouwen zijn die. op den Jongen man het oog hebben, dan moet hU wel van het eene avontuur ln het andere vallen. Het gevolg daarvan ls dat de mannen woedend en Jaloersch worden. Het slot van de geschiedenis ls dat Hella den jongen man volgt naar een negerrepubllek, waar zij hem wel zal behoeden voor toekom stige schandalen. Het ls een opgewekte geschiedenis met vele leuke liedjes, die goed door Martha Eggerth en Max Hansen, benevens door Albert Paulig, gezongen worden. „13de Alarm" is een aardige 2-acter. waar- In een brandweerman in de onmogelijkste omstandigheden komt, „Tobl ln de broeikas"' is een heel aardige teekenfilm. Op het tooneel „Carman", komisch Jong leur. Deze her laat ons verbluffende staal tjes van handigheid zien. dit alles gekruid met de noodige vroolljkheid. „Een boerenbruiloft in Karinthië" ls heel mooi door de eigenaardigheden en de schoo- ne natuur ln die landstreek. De Journaals zijn als altijd actueel en in teressant. Alles bijeen een uitmuntend pro gramma. Drente. Bij den aanvang van den nieuwen jaar gang zijn de belde periodieken „Drente" en ,L>e Vuurtoren" samengevoegd tot éen maandblad, onder den naam „Drente", uit gegeven bij van Gorcum te Assen. Dit ln omvang bescheiden periodiek, het offlciecle orgaan van verschillend* Drentsche instellingen, doet geregeld mede- deelingen over de aller-oudste geschiedenis en over de aantrekkelijke folklore van dit gebied; het bevordert zoowel den opbouw van Drente als zijn heemschut, en wijdt zijn aan dacht ook aan toerisme. Het eerste nummer opent met een artikel van Mr. A. G. Menzel, gewijd aan de nage dachtenis van den overleden Commissaris der Koningin Mr. J. T. Linthorst Homan. H. A. S thee man schreef een artikel ter ge legenheid van den 80en verjaardag van Mr. Harm Smeenge. Voorts bevat het de bijdra gen: Een wapenontwerp voor de gemeente Bellen, mededeellngen van de Prov. V. v. V., van de Drentsche Vercenlging te Amsterdam en van de Openbare Leeszaal te Assen. Ten slotte bevat het een boekbespreking. SCHEEPVAARTBERICKTEN MIJ. NEDERLAND. Tanimbar van de HollandAustralië lijn te Rotterdam 14. Tablnta op thuisreis te Amsterdam 14. Simaloer van de JavaNew-York lijn, te Suez 13. Talisse op thuisreis van Batavia 13. Kota Baroe van de SilverJavaPacific HJn te Makassar 13. Kedoe van de Silver Java PacificliJn van Calcutta 13. KON. HOLLANDSCHE LLOYD. Santa Fé 14 van Amsterdam naar Antwer pen. Rijnland 14 te Amsterdam. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cl», per regel. e>.B.*5-a Verarmde bevolking helpt een armer deel. Binnenlandsche accijns helpt export in stand houden. Nu de crlsls-zuicelu:ct werkt. De Regeeringscommissaris voor den steun aan de Melkveehouderij, tevens leider van de Crisis-Zuivelcentrale, de heer L. Bückman, heeft dezer dagen een aantal persvertegen woordigers ontvangen om hun een uiteenzet ting te geven van de werkwijze der Crisis Zuivelcentrale, haar doel, haar oprichting en bet buitengewoon gecompliceerde geheel van maatregelen, beschikkingen, controle systemen enz. waarmede de centrale moet werken om den steun van de melkveehoude rij zoo effectief mogelijk te doen zijn en te vens om bevoordeeling van bepaalde groepen te voorkomen. De Crisis-Zuivelcentrale ls een rechtsper soonlijkheid bezittende vereeniging, welke echter geen leden telt. Bij het passeeren der acte hébben de Minister van Economische Zaken en Arbeid de heer Büc.kiman en de se cretaris dan ook als leden gefungeerd. De heer Bückman vestigde de aandacht op de zeer snelle wijze van voorbereiding en oprichting. Wat het doel der Crisis Zuivel Centrale betreft, deelde de heer Bückman mede, dat men trachten wil van Nederland een eiland te maken, waar de boer voor zijn producten een hoogeren prijs ontvangt dan in het bui tenland. waardoor hij zooveel mogelijk zijn productiekosten kan dekken. Do toestand is goo, dat in overgroote meerderheid der gevallen de melkveehouder thans den verbruiker subsidieert, die van ongewoon lage prijzen profiteert, terwijl de producent zelfs niet aan zijn productiekosten toekomt en dus dagelijks groote verliezen lijdt. Het systeem van de Crisis-Zuivelwet, komt neer op het leggen van een belasting op bo- tervet in zuivelproducten en de opbrengst van die belasting af te dragen aan produ centen. Het ls een volksbelang van de eerste orde. dat Nederland als zuivel-export eerend land voet houdt op de buitenlandsche markt. Daarom moet het met den export gepaard gaande verlies gevonden worden in de belas ting. die geheven wordt op de boterwet, mar garine en andere spijswetten en ook op de producten, waarin deze zijn verwerkt. Met nadruk ontkende de heer Bückman dat hier van een min of meer verkapte po ging tot dumping sprake zou zijn. De we- reldprijs blijft vrij; ook wordt er geen boter meer naar het buitenland in consignatie ge geven. De regeling beoogt slechts de vaste afnemers te behouden en er zorg voor te dragen, dat. wanneer de toestand zich in gunstigen zin wijzigt en er weer sprake kan zijn van export, wijl zuivelproducten niet alle mogelijkheden cn wegen om te expor teeren zijn afgesloten. Voorts vestigde hij er de aandacht op, dat het onjuist is te meenen, dat de buitenlan ders goedkoope boter ten onzen koste eten. Als wij ze niet leveren tegen wereldprijs. koo- pen Engeland en Duitschland boter van Denemarken de Oostzeelanden. Rus land, Australië en Nieuw-Zeeland en betalen dan ook niet meer dan den wereldprijs. De belasting wordt gestort in een fonds; het Crisis-Zuivelfonds en uit dit fonds moe ten de middelen gevonden worden om den export in stamd te houden,.. Het systeem is eigenlijk het verwekken van een kunstmatige schaarste. Op velerlei ge bied heeft men reeds getracht deze kunst matige schaarste te bereiken. Echter nam men de voorraden wel uit de markt, doch zij bleven steeds boven de markt zweven, m. a. w. zij werden niet opgesoupeerd. Daarom heeft minister Verschuur de zaak anders aangepakt. Het streven is er thans op ge richt de voorraden inderdaad geconsumeerd te krijgen. Het heffingssysteem (dat gepaard gaat met de toepassing van negen aparte merken voor boter, voor margarine en weldra ook voor allerlei eetbare vetten) is in hoofdzaak van administratieven aard. Het stelsel d^r Crisis-Zutoel-Centrale is: belasting tij de bron, en daardoor zal het publiek praktisch zeer weinig van de werking der wet bemer ken, behalve de geleidelijke stijging van de boterprys, die echter nog steeds aanzienlijk blijft beneden den pry's, dien de Nederiar.d- sche verbruiker nog in 1929 voor de boter betaalde. D^ belasting bedoelt n.l. niet verder te gaan dan den veehouder een uitkeering te garandeeren, die een richtprijs van 5 a 6 cents per liter gewon? melk bereik baar maakt, zijnde het equivalent van de onmisbare productiekosten. Het ligt ln de bedoeling in de toekomst den binnenlandschen boterprys op te voeren tot. f 1.60 per K G. in den groothandel. Die prijs kan. volgens de heer Bückman ook we', bereikt worden. Men heeft dezen prijs gekozen, omdat bij f 1.60 per K.G. aange nomen mag worden, da: de consumptie op peil blijft. Stelt men echter een prijs van f 1.70 vast, dan zal de consumptie s'erk dalen en komt er aanzienlijk minder in het Cris.s Zuivelfonds Ook is er ln den winter een te klein? productie om den boterprys op l 1.60 te stabi Usee ren. Men heeft daarom besloten een regeling te treffen voor het opslaan van boter in koelhuizen, waardoor men ook in den winter dezen prijs kan handhaven Tot hed?n werd de boterprijs voor den groothandel vastgesteld door de Leeuv.-rder noteering, welke des Vrijdags afkomt. In het vervolg echter wordt de noteering behrerscht door de politiek der Crisis-Zuivel-wet en word: dus ce noteering feitelijk in Den Haag vastgesteld. In .1831 bedroeg onze. totale boterproductlc Pijn. 86 millioen K.G.. waarvan wij 60 mil- lioen K.G. zelf hebben geconsumeerd en 29 millioen hebben uitgevoerd. Het verschil tusschen deze hoeveelheden wordt veroor zaakt door den invoer van buitenlandsche boter. De Crisis-Zuivel-Centrale sahat voor 1932 het eigen gebruik op 45 millioen KG.; de productie inclusief import op 80 millioen K.G. Onze uitvoer zal dit jaar ongeveer 20 millioen K.G. b?dragen. Het restant, 15 mil lioen K.G. wordt verwerkt ln de margarine die daardoor duurder wordt, maar tevens van beter kwaliteit en hoogere voedings waarde. Bij de uitvoering der bepalingen kon men verschillend? wegen bewandelen. Er is dr~-- trij gestreefd naar'n methode, die zoo weinig mogelijk kosten meebracht. De risis-Zuivel-wet ls een steunwet, moet dus goedkoop werken, of. zooals de heer Büokman het formuleerde: het Ls de steun van een verarmd volk aan een nog armer deel van dat volk. F.'.ke producent moet boekhouden. Bij de fabrieken geeft dit geen groote moeilijkheden, maar de wet heoft ook te doen met een zeer groot aantal boeren en slijters, die nooit eenige controle gekend hebben. De formulieren en productie- cn verkoopstaten heeft men dan ook zoo een voudig en zoo overzichtelijk mogelijk opge steld. De accijns wordt gestort in het Crisis- Zuivelfonds en uit dit fonds worden de zuivelboeren gesteund. Zoo zal bijv. am de boeren 11,'4 cent per Liter melk en 3 pet. v t worden uitgekeerd voor de periode var. 11 tot en met 30 Juli Exporteurs die boter naar het buitenland zenden, ontvangen bij don export den ac cijns terug Daardoor zijn zij in staat naar het buitenland te blijven exporteeren tegen wereldprijs. Om te voorkomen, dat er in boter van het buitenland wordt gespeculeerd, zullen alleen uitvoervergunningen worden verleend, ten aanzien van vaste handelsrelaties van den exporteur. De prijs van de boter ls niet constant. Wordt ze duurder, dan stijgt ook de prijs van de margarine. De regeling voor de marga rine-distributie is zoo. dat de verschillende categorieën, margarine-gebruikers, naar eigen verlangen worden bediend (Israëlieten, vege tariërs, enz.). Bij het mengen van boter met margarine (25 pCt. boter en 75 pCt. margarine) wordt een zeer strenge controle uitgeoefend ln de fabrieken en meng-lnrlchtlngen. Hoe de dis tributie zal geschieden van de onvermengde margarine aan het financieel meest zwakke deel van onze bevolking staat nog niet vast. Evenmin ls er reeds een regeling geprojec teerd voor de wijze, waarop de andere spijs- vetten. die margarine zullen kunnen ver vangen zullen worden belast. Voor een maximale consumptie van boter cn marga rine is een belasting op die andere vetten noodzakelijk. Het terrein biedt hier zeer vele moeilijkheden. De heer Bückman deelde het een en ander hier over mede, bijvoorbeeld met de lijnolie. De lijnolie werd algemeen ge acht te zijn een industriëclc olie. Toen deze meening van de regcering echter bekend werd. hebben enkele fabrieken een proccdë toegepast waardoor lijnolie als spijsvet tc gebruiken was cn bak- en raapolie kon vervangen.. Ook op ric kaas zal een heffing worden ge legd die uit den aard der zaak lager zal zijn dan op boter, omdat er minder boterve: inzit. Het geheele systeem toch berust op het be lasten van het bolervet. De consumptie melk valt buiten dc regeling, in zooverre dat aangenomen moet worden, dat als de industriemelk (dat is de melk, die verwerkt wordt tot boter, kaas, melkpoeder en gecondenseerde melk) in prijs stijgt, de consumptlemelk automatisch ook in prijs zal omhoog gaan. Indien het niet zoo was, zou deze melk Immers aan dc industrie ter ver werking worden aangeboden, omdat dit voor den producent dan loonender is. Uitvoerig is, met behulp van graphische voorstellingen en cijfermateriaal, de zeer In gewikkelde techniek door den heer Bückman uiteengezet. Het doel is, dank zij ingespannen arbeid en krachtige medewerking van de be trokken departementen, aanvankelijk be reikt, ook al valt op dit oogenblik nog in het geheel niet te voorspellen of aan de gekoesterde verwachtingen zal worden vol daan. gezien het uiterst onzekere van den werelötoestand, die in niet geringe mate ae positae van ons zuivelwezen behecrscht,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 13