MALAISE OP HET LONDENSCH TOONEEL. KANTTEEKENINCEN. Rubriek voor Vragen. HAARLEM'S DAGBLAD LETTEREN EN KUNST. (Van onzen Londenschen Correspondent) LONDEN, 15 Juli. Ongewone verschijnselen doen zich voor in de Londensche tooneelwereld. Ze moeten worden toegeschreven aan de malaise, welke zich doet gelden voor en achter het voet licht. In tegenstelling met de ervaring in den verwarrenden tijd van na den oorlog, die tot heden heeft geleerd dat de menschen meer vertier en ontspanning zoeken naarmate de bestaanszekerheid twijfelachtiger is, is het pleizierleven in Engeland thans stil. Het tooneel, dat toch al 's zomers een slappen tijd doormaakt, wordt er in het bijzonder door getroffen; en niet alleen het tooneel van de zuivere tooneelkunst maar ook dat van het variété, de revue, de music hall. Het verschijnsel laat zich wel verklaren. Van in flatie van ruilmiddelen, zooals indertijd in Duitschland het geval was en welke het pu bliek er toe bracht het meer in waarde val lende geld te doen stroomen, is in Engeland uiteraard geen sprake. Men is er niet meer bevre.esd voor depreciatie van het pond en vertrouwt integendeel dat het onwrikbaar op zijn peil zal blijven staan tegen alle in vloeden in. De beleggingsprikkel mag in een periode, waarin men overweegt het bank- disconto terug te brengen tot 112 percent, zwak zijn, de prikkel om te sparen en te potten is daarentegen groot; in de eerste plaats omdat betalingsverplichtingen tegen over rijk en gemeente aanzienlijker zijn dan ooit en niet zouden zijn na te komen indien men geen stuivers, sixpences en halfcrowns opzij legde, in de tweede plaats omdat de onzekerheid van den tijd meer dan ooit eischt dat men niet alleen voor den ouden dag maar ook voor de naaste toekomst voorzorgsmaatregelen neemt. Daarom zijn de theaters leeg, daarom moet de heer Co chran, die de grootste „showman" van de wereld heet en die beter dan ieder ander den smaak van het publiek heet te kennen, zijn nog slechts kortelings begonnen spektakel stukken als The Miracle, Helen en straks Cavalcade stopzetten, daarom is Theaterland onderstboven. Er zijn welgeteld 55 schouw burgen in het West End van Londen alleen. Er zijn er op het oogenblik slechts 23 van open. En die 23 beproeven met de meest on gehoorde middelen het publiek te lokken. WOENSDAG 20 JULI 1932. Mien ErfmannSasbach en Anny Ver- hulst. Heeren: Herman Bouber, Anton Burg- dorffer, André van Dijk, Jan van Dommelen, John Timrott en Willy Timrott. Met artistieke en zakelijke leiding zijn be last Herman Bouber en Anton Burgdorffer. Het gezelschap zal voorloopg voor drie maan den weder den Plantage-schouwburg te Am sterdam bespelen en wel van 30 Juli tot en met 3 October. Als nieuwe stukken staan op het repertoire een Engelsch blijspel dat onder den titel „Moeder gaat filmen" op 30 Juli voor het eerst zal worden opgevoerd. Verder zal een nieuw stuk van Johan Elsensohn wor den gespeeld nl. „De kellnerin". Het meest ongehoorde middel is de daling in de prijzen voor stalles. De prijs der oude traditie is 7.50 plus vermakelijkheidsbelas- ting van 0.90. Maar tegenwoordig kan men nabij het orkest (of de „musical reproducer" zitten voor ƒ6.30 of zelfs voor 4.50. Mati nees kan men bijwonen voor de helft van de avondprijzen. Eenige schouwburgen hebben het gebruik bij de bioscopen gevolgd en geven ononderbroken voorstellingen van 1 n.m. tot 11 uur n.m. Dat is o.a. het geval met het Duke of York-Theater, waar de Grand Guignol van twaalf geleden is herleefd en waar men zijn haren te berge kan laten rijzen door de aanschouwing van 't schok kendst tooneel, dat het menschenbrein weet te verzinnen. Het zelfde aanblakbiljet, dat twaalf jaar geleden het publiek naar de'toen mallge Grand Guignol in The Little Theatre lokte, prijkt weer in de gangen en op de perrons van de Ondergrondsche Spoorwegen. De aangekondigde tournee van Richard Tauber, die hier vijf weken zou komen zin gen, is afgelast, klaarblijkelijk omdat men vreesde dat zelfs deze man met zijn flu- weelen stem, die pas aan hetb egin was van zijn populariteit in Engeland, niet in staat zou zijn het publiek te bewegen eenige half crowns van het opgepotte geld te offeren op het altaar der musical comedy of der lich tere opera. Shakespeare heeft in deze dagen nog de beste triomfen gevierd. Een allerbekoorlijkste opvoering van Twelfth Night heeft het zelfs tegen de hittegolf uit gehouden, en toen het te warm werd maakte men er een openlucht-vertooning van die echter geen publiek trok. Van het Nationale Volkstheater, een even eerzuchtig als lofwaardig plan om goed too neel binnen het bereik van de meest be scheiden beurzen te brengen, hoort men niet meer, nadat het publiek, dat voor een bedrag van 2 6 d moest inschrijven, in ge breke bleef het vereischte garantiefonds op te brengen. De variété-theaters gaan vier vertooningen per dag geven en de meest be minde en meest bewonderde actrice van het oogenblik, Evelyn Laye, zal „nummers" gaan geven op dit variété-tooneel. A. K. van R. JULI-TIJDSCHRIFTEN. Max Liebermann, zonder twijfel een der belangrijkste Duitse he schilders van onzen tijd wordt in deze maand 85 jaar. En werkt nog immer met een frischheid van geest, die bewondering afdwingt. Van onzen Jozef Israels, voor wien hij bewondering had en met wien hij vriendschappelijk verkeerde, is hij thans ook als scheppend grijsaard de evenknie geworden. Het is een nalatigheid, dat van iemand als Liebermann in geen- Hol-» landsche collectie van bsteekenis, werk te vinden is. Hij heeft, na zijn Parijsche studie jaren, veel aan Holland en zijn omgang met Israëls te danken gehad; aan den anderen kant zich altijd een bewonderaar van het Hollandsche landschap betoond. Kraantje lek, vlak bij ons leverde hem het motief voor een zijner bekendste museum-schilderijen, de duinen en het strand van Noordwijk, waar hij een villa had, de Amsterdamsche Joden buurt, de Hollandsche dorpen kregen door zijn vaak en overal gereproduceerde kunst, nog wijder vermaardheid. In het door Cassirer uitgegeven Kunst und Künstler wordt zijn verjaardag gevierd met een van eerbied getuigenden groet door Gerhart Hauptmann, en een hulde van den uitmuntenden redacteur Scheffler. „Deze ver jaardag is een dag die der geheele Duitsche kunst toebehoort. Doordat de naam Lieber mann evenals de naam Menzel reeds tot een nationaal begrip is geworden". In ditzelfde tijdschrift der Cassirer's, met welke familie Liebermann al; wel een halve eeuw in nauwe relatie gestaan heeft, vinden we een opmerkelijk artikel door iemand die zich Annot teekent en die zijn opstel „Klischee Braque" betitelde. Het is vermoe delijk door een schilder geschreven en een der vele symptomen eener reactie die zich den laatsten tijd hier '.en ginds kenbaar maakt. Reactie tegen modieus modemisme in de kunst, dat niet uit eigen innerlijk ont- staat, alleen maar de laatste snufjes naloopt en gedachteloos. Picasso, Modigliani, Dufy, etc, naaa.pt, zonder zelfs het hoe-en-waarom vajr die artisten te begrijpen «n van kunst opvatting" verwisselt, als de wind weer uit een anderen hoek waait. Deze reactie is te voorzien geweest en zal nog wel scherper vorm gaan aannemen. De waanzinnige over-, productie dier legioenen die zich geroepen achten, en waarvan steeds slechts enkelen uitverkoren zullen blijken terwijl van die geroepenen slechts een zeer klein percentage over de aller ncodzakelijksche capaciteiten beschikt en in de plaats daarvan met theo rieën, formules en breedegebaren, werkt dat alles gaat zich wreken nu de nood gaat dringen. Nu de tijd allerminst gunstig schijnt voor snobistische kapitaalvorming verliest ook het snobistische in de kunst productie zijn steun en komt de ouderwet- sohe vereischte van zakelijke kennis en ar tistieke betrouwbaarheid', weer in eere. „Ce- ci-tue cela" zei reeds Victor Hugo en zoo draait het wieltje weer verder en komt van daag weer boven, wat gister onder lag. Ondanks alle narigheid der malaise zit aan dat zuiveringsproces een goed kantje en er zijn natuurlijk serieuse artisten, die „dat in zien en er zich over verheugen. Zij hadden vaak het - toekijken als kunstscheppingen van zeer dubieuse waarde en van kunstbroe ders en zusters van zeer geringe potentie, op de markt en in de pers ver boven hunne beteekenis gewaardeerd werden. De kijk op wat eenvoudig-goed is gaat in tijden van overspannen kunst-gepraat wel eens verlo ren. Misschien beleven wij nu spoedig ook op het gebied der kunst-journalistiek een terugkeer tot eenvoudiger vormen, waarbij dan vanzelf de man die alleen, maar uitmunt in het woorden-lijmen en zinnendraaien, terug gaat naar zijn plaats en degeen weer gezag krijgt, die toonde, van kunstproductie iets te begrijpen ,er iets van te weten en er iets van te zien. vooral. Is een kunstenaar zelf een goed beoor- deelaar en wegwijzer voor het publiek? De kans is natuurlijk groot dat hij een éénzijdig voorlichter zal zijn en dus voor een dagblad dat alleen op goed-gefundeerde informatie uit- is, ongeschikt. Doch daartegenover kan een artist^over zijn eigen vak en vakgeroo- ten dingen zeggen, die juist uit zijn mond waarde hebben. al zijn ze evenmin als de uitingen van den beroeps-criticus een evan gelie. Een aardig artikel in het Maandblad voor Beeldende kunst van deze maand bracht mij weer op dit chapiter. Het is ge schreven door den Nederlandsohen, in Parijs levenden schilder J. A. Pollones, en gewijd aan het beeldhouwwerk van Despiau, één der fijnste artisten van tegenwoordig. Het is werk van grooten eenvoud en juist over dien eenvoud van Despiau zegt Pollones aardige diingen, waaruit ook zijn, eigen positie tegen over velerlei van dezen tijd zonneklaar blijkt. Ik veroorloof mij een citaat: „De houdingen van Despiau's figuren zijn dan ook de eenvoudigste die men zich den ken kan. Zij staan, zij zitten voila tout. Ik zeg eenvoudig; eenvoud is de sleutel tot het begrip van Despiau's kunst. Evenwel een een voud. die vooral niet verward moet worden met het simplistische surrogaat, dat men zoo veel als valsche attractie in de kunst laat dienen. De eenvoud van een staande figuur, zonder verdere attractie dan het staan zelf, is hét resultaat van zoo vele elementen: evenwicht, verhoudingen, beweging en tegen beweging, die alle door den artiest gekend en gevoeld moeten zijn. De rust ervan is 'n har monie, iets als een overwinning. En dan pas zal de figuur leven. Hoe dikwijls geeft men ons niet hiervoor een onbeweeglijkheid, die slechts een onmogelijkheid om te bewegen in zich houdt. Dat is een enkel voorbeeld van de oppervlakkigheid waaraan de zoogenaam de moderne kunst al te veel lijdt. Dat is de reden waarom een toeschouwer om die te begrijpen, vooraf het lesje moet leeren, in welke houding hij zich eerst moet verwrin gen om haar te aanbidden, aan welke theo retische tyrannie hij zich heeft te onder werpen om het den maker te vergemakkelij ken zich te laten verheerlijken. Misschien vergrijpt de schilderkunst zich nog meer aan dat kwaad dan de beeldhouwkunst, die door materieele ooi-zaken al een bedacht- zamen arbeid vereischt. Elke vluchtige op merking over de natuur of elke vondst op het gebied der uitdrukkingsmiddelen wordt ons als 'ni schilderij, ja, als een schilderschool voorgezet. Zelden meer is de kunst een, equi valent van het alles omvattende leven, enz., enz." Ik heb dit artikel van Pollones met groot genoegen gelezen. Zelfs wanneer men, van dezen schilder niets af zou weten is diens kunstideaal volkomen uit zijn schriftuur te herleiden. Zijn gedachten zijn klaar, zijn uitingswijze onopgesmukt en toch verzorgd, zijn standpunt duidelijk. Men hervindt er zijn levensgang in. Wij zijn tijdgenootenEen paar jaar verschil hoogstens. Na eenige klas sen van het Amsterdamsch gymnasium te hebben doorloopen ging Pollones naar de schilderkunst over en werd leerling bij Jan Veth. Een heldere kop, v^iarin de grondbe ginselen, van logisch denken gelegd waren, komt, bij den scherpzinnigen, veelzijdig be gaafden kunstenaar die Veth ongetwijfeld geweest is, in de leer. Ook deze een uitmun tend stylist, een door-denker van velerlei, een weter, geen praatjesmaker. Dit alles over wegend, is dat goed geschreven artikel over D-esipiau geen verrassing meer. Wij zijn weer thuis. Pour savoir quelque chosc. il faut 1'avoir appris. Maar juist in de beperking die des echten kunstenaars is, zou zijn onge schiktheid kunnen liggen om over kunst uitingen die in andere sfeer ontstonden even juiste en even gemeende woorden te kunnen neerschrijven. Pollones pretendeert dat, geloof ik, ook geenszins. Ik zie er echter al leen maar weer opnieuw een bewijs in, hoe moeilijk voorloopig nog in dezen norm- loozen tijd het schrijven over kunst, als vak. zal blijven en hoeveel kilometerslang ge leuter daarmee verklaard wordt. Het moge dan voor den artist als voorrecht gereser veerd blijven alleen te sproken als het hart hem tot spreken dringt en hij dale niet af tot de nederiger taak van den journalist, die niets mag overslaan en, op zijn- best, uit alles het opmerkelijke moet trachten op te diepen, in volkomen onpartijdigheid. De eenzijdig heid blijve het voorrecht van den kunste naarwij danken er soms mooie artike len, als dit van Pollones aan. J. H. DE BOLS. Juli 1932. EDUARD BROM 70 JAAR. Vandaag viert de dichter Eduard Brom te Amsterdam zijn 70sten verjaardag. De heer Brom is een der eerste Katholieke dichters geweest, die zich aansloot bij de beweging van '80. Hij schreef o.a. in De Gids en in „Van Onzen Tijd". In 1926 verscheen nog een bundel van hem. „Grootstad". Zijn bundel „Opgaaf" van 1895 werd in 1925 herdrukt. Voorts schreef hij o.a. nog „Felice en andere gedichten". De dichter Brom is in het dagelijksch leven mirabile dictu assuradeur. GEZELSCHAP VERKADE. Het Gezelschap Verkade deelt ons mede. dat het ter opvoering heeft aangenomen „De Moordzaak Yorck" een „thriller" van Sven Sigurdsen en „Diplomaten spelen Comedie" van Nordert Garai. Het Gezelschap zal 30 Juli a.s. het seizoen openen met Cor Hermus' Revue- parlée: „De Bonte Parade". Mevrouw Marie van Westerhoven deelt ons mede, dat zij van 30 Juli 1932 af verbonden is aan het Gezelschap Verkade. DE BOOTTOCHT VA.N „HERMAN HEYERMANS". Zondag 24 Jluli a.s. vertrekken de deelne mers aan den boottocht van „Herman Heyer- mans" van den Koudenhorn. Van Schoor ld am gaan zij met muziek wan delend naar den speeltuin .„Duinvermaak" te Bergen. Vertrek uit Bergen tussohen 45 uur naar de boot, weer met muziek. Aankomst te Haar lem 9 a 10 uur 's avonds. Aan boord 's zooals gemeld voor verschillende attracties gezorgd, o.a. een goochelaar, muziek enz. Bij deze tocfnt zal ook een lid van de Onge- vaïlendienst en Reddingsbrigade aanwezig zijn. EXAMENS HOOFDAKTE. HAARLEH, 19 Juli. Geëxamineerd 6 rn. candid aten. Geslaagd 3, de heeren: J. Nieboer, Westzaan, J. Vogel, Amsterdam, H. Kortram, Amsterdam. Niet opgekomen 2 candidaten. INCEZCNDEN Voor den inhoud dezer rubriek stelt de Redactie zich niet verantwoordelijk. Van ingezonden stukkengeplaatst oj niet geplaatst, wordt de kopij den inzender niet teruggegeven. TABLEAU DE LA TROUPE BOUBER. Het ensemble Bouber is, naar Het Volk meedeelt, voor het komend seizoen als volgt samengesteld. DamesAaf BouberTen Hoo- HOE UIT DE CRISIS TE GERAKEN. Geachte Redactie, Als men als onpartijdig (d.w.z. tot geen enkele politieke partij behoorende) burger in uw geëerd blad steeds leest over wat in de wereld gebeurt en meer in het klein in Nederland, dan voelt men soms vaak aan drang om wat te schrijven. We leven in een ontzettenden crisistijd en zien volgens mij van hoogerhand meer en meer ons economisch leven bedreigd, om dat er tot opheffing van die crisis veeren gelaten moeten worden en juist die vogels, die de meeste veeren hebben er tegen op zien er één te moeten missen. Zoodoende is men aangewzeen de veeren te plukken van de vogels van minder pluimage. En nu wordt van die vogels met weinig pluimage, d. z. werkende arbeiders en middenstanders geëischt hun veeren aftestaan voor die zon der eenige pluimage, opdat deze vogels, eenigszlns daarmede gedekt kunnen worden, (werkloozen). Het gevolg is, dat de als twee genoemde vogels steeds kaler en minder in aantal worden, en zich aan moeten sluiten bij de laatst genoemden. Immers de werkloosheid wordt door geringere koopkracht, dus min der afneming steeds grooter. Nog een andere beeldspraak. Mijn vader had 10 kippen en kreeg van iedere kip per dag 1 ei. Vader wilde die eieren niet verkoo- pen. omdat er geen behoorlijke prijs voor te bedingen was. Dus hadden Vader, Moe der en ik: 70 eieren in één week om ie ver orberen. Gevolg ziekte en de boel in de war dooroverproductie. Vader (lees minister) was een verstandig man. Hij wist door een bepaalde voeding de kippen zoover te brengen, dat ze voortaan om den anderen dag een ei legden. Dit ging goed en de kippen, (lees producenten) za gen er best uit. Vader vertelde zijn methode aan verschillende andere kippenhouders in de buurt, deze volgden denzelfden weg en de eierproductie werd beduidend minder en daardoor werd de marktprijs beter met als logisch gevolg de ziekte (crisis) buiten de deur en de slager en vischboer verkochten meer bij ons thuis. Dus door minder productie meer inkoms ten, ook voor derden. Hoc had het anders moeten gaan? Een paar kippen slachten? Maar dat wilde mijn vredelievende Moeder niet. Die zei: Die kippen zijn voor ons pro ductief. Het is onze schuld, dat ze tc veel produceeren. „Niet slachten". Ik voor mezelf maak uit deze twee beeld spraken deze gevolgtrekking. We zullen aan beide kanten één of meer veeren moeten laten en aan de overproduc tie een einde maken. Welnu laten dan de grootkapitalisten een deel van de lasten dei- arbeiders en middenstanders overnemen, door van hun kapitaal wat meer in 's lands schatkist te storten en de overproductie si op zetten door den arbeidstijd te verkorten. Ik ben er van overtuigd, dat ieder weldenkend arbeider verlangt naar 't einde van deze crisis en door een billijke loonsverlaging, naar rato van de arbeidsverkortlng ook er toe zal willen bijdragen het einde van deze ellende te bespoedigen. Maar dc liefde kan niet van één kant ko men en zeker niet als van dezen kant al zoovele offers gebracht zijn. (1914—1918). Wat zijn er toen vele productieve kippen en vooral hanen geslacht en vele dure eieren vermorst! En heeft het ertoe bijgedragen de algemeene welvaart te verbeteren? En toch lees ik tegenwoordig in uw blad zeer vele be richten, die mij doen denken, dat men er meer op uit is die slachting voort te zetten, zij het dan ook niet op dezelfde manier. Ik las bijv. dat in Nederland van hooger hand aan een commissie de opdracht is ge geven te onderzoeken hoevele vogels nog een veer te laten hebben en hoevele kippen geheel geslacht kunnen worden (d.w.z. econo misch). Dit maak ik op uit 't volgende: kruisers, duikbooten, gassen, vliegtuigen, kanonnen, tanks, worden nog steeds bijgemaakt, (om de productieve kippen eventueel weer te gaan slachten van de zoogen. bevriende naties in hoofdzaak arbeiders). Ook vermoed ik dit, omdat er op het loon van die arbeiders flink gesnoeid moet wor den (24.000.000 gulden) terwijl niets erop wijst, dat dit verbetering zou kunnen brengen. Omdat er een beperking moet komen in de Rijkswaterstaat-arbeids- en eventueel gemeentediensten waardoor nog meer werk loosheid zal ontstaan. Omdat naar ik meen volgens die commis sie ook op de werkloozenuitkeeringen bezui nigd moet worden, waardoor ontevredenheid zal ontstaan. Omdat, ik meen uit de samenstelling dezer commissie te moeten opmaken, dat er alleen grootfinanciers en zelfs een hooggeplaatst militair zitting in hebben die, daar ben ik van overtuigd de nooden van middenstan ders en arbeiders nooit aan den lijve hebben gevoeld. Omdat dc levensmiddelen ln de naaste toekomst duv 'er zullen worden, (boter, enz.) en tevens de belastingen nog zwaar der zullen worden dan nu. Omdat men in regeeringkringen er niets voor voelt de meergepluimden een veer te doen laten. En wanneer ik samenvat, kom ik tot de slotsom dat we ons steeds dieper ln het drijfzand werken, omdat we de plank die ons kan redden niet zien, of niet willen zien, totdat deze zoover van ons verwijderd is, dat ze voor ons de eerste paar honderd jaar onzichtbaar is geworden. Landsbe stuurders, zou ik willen roepen, „Weest op uw hoede!" Volgens mijn opinie, is deze plank samen gesteld uit de volgende deelen. 1. Arbeidstijdverkorting tot bestrijding der overproductie. e 2. Verhaal op groote vooral „doode" kapi talen. 3. Een billijke salarisvermindering naar rato arbeidstijdverkorting. 4. Bovenal een zeer groote bezuiniging bij Defensie. Daar zal zeker uit voortvloeien: 1 Vermindering der productie. Daardoor werkverruiming, minder werkloosheid, min der steun noodig, grooter koopkracht, stij ving Rijks en Gemeentemiddelen door min der steunuitkeering waardoor belastingver laging instede van verhooging, geen aanval op Onderwijs. Rechtspraak en diverse niet te onderschatten Staats- en Gemeenteln- stellingen, beter handelsverkeer door groo- tere koopkracht en meer vertrouwen bij de diverse Europeesche (tot nu toe) bevriende staten, waardoor weer een sprong vooruit in Genève en intensiever strijd tegen bewa pening, tolmuren, enz. 2. Een tevreden stemming in de arbeiders en middenstandsklassen en meer vertrou wen der arbeidersklasse in de regeering. 3. Een besparing voor 's Rijks schatkist, door bezuiniging bij Defensie, dus tevrede- ner Minister van Financiën en anti oorlog- sche afgevaardgden naar Genève en een eerste moedige stap op den weg door Pres. Hoover aangewezen. Dankend voor dc plaatsruimte, EEN ABONNé. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts- per regel. Pu DUIDELIJK GESTELDE VRAGEN van alle Abonn&s van Haarlem's Dagblad, worden door een specialen Redacteur en zijn talrijke medewerkers zoo mogelijk en ten spoedigste beantwoord. De vragen moeten worden geadresseerd aan de Redactie, Groote Houtstraat 93, met duidelijke vermelding van naam en woon plaats. Vragen, waaraan naam en adres ontbreken, worden terzijde gelegd. De namen der vragers blijven redactie geheim. De antwoorden worden per auto GEHEEL KOSTELOOS thuis bezorgd. RECEPTEN. VRAAG: IIoo kan men eieren inleggen voor den winter? ANTWOORD: Gij kunt liet doen met garantol dat met gebruiksaanwijzing er op bij drogisten verkrijgbaar is, of met waterglas op do volgen de wijze. Roer In de inniaakpot 1 deel waterglas met 6 deelen water goed dooreen. Leg er voor zichtig een el op. Blijft het drijven, dan moet er nog wat water door gemengd worden; zakt het naar den bodem en blijft het daar liggen, dan is het mengsel goed en kunt gij verder bijvullen inaar zoo, dat do eieren geheol onder zijn. Het ls nu wel wat laat en wat warm om eieren in te maken. uit VRAAG: Hoe verwijdert men aardbelvlekkcn lt linnen japon? ANTWOORD: Leg de vlekken enkel cn glad- uit over een schoonen in vieren gevouwen hand doek en bevochtig zc niet waterstof peroxydo. Zorg, dat ze 10 minuten vochtig blijven. Maak dan mot ruim koud water alle waterstof per- oxiyde er goed uit en, is de vlek dan nog niet verdwenen, dan nog een herhalen. Het beste is de japon dan te wassclien, don weet gij zeker dat allo waterstof peroxydo er uit is. VRAAG: Hoe maakt i i piccalilli? ANTWOORD: Benoodigd: 750 gram schoonge maakte groente, als kleine worteltjes, stukje: bloemkool, princesseboontjes, tuinboonen. augurken, uitjes enz.; 125 gram mosterdpoeder: 1 1/2 flesch inmaakazljn en 15 gram zout. Meng het mosterdpoeder aan met wat koude azijn tot een gelijkmatig dun papje. Maak <lc andere azijn aan de kook met het zout cn giet het papje er roerend" bij. Laat 20 minuten zachtjes doorkoken, Wasch do schoongemaakte groenten en Iaat ze goed uitdruipen op vergiet. Kook ze dan S minuten in de saus mee. Giet do massa ln schoongemaakte flesschen of potten en sluit met vochtig perkament af. VRAAG: Hoe maakt men fosco? ANTWOORD; Benoodigd: 50 gram cacaopoe der, 250 gram suiker, 1 stokje vanille en 1/2 liter water. Breng water en vanille langzaam aan do kook. Roer cacao en suiker door elkander en maak er met het water oen glad mengsel van, dat gij nog zachtjes 1/2 uur laat doorkoken. Neem het vanillestokje er uit en giet het vocht ln een uitgekookte flesch, die gij dadelijk af sluit. Bewaar het niet langer dan eenige dagen. Gebruik 1/3 van het mengsel op 2/3 spuitwa ter of melk. VRAAG: 1. Hoe maakt men vanll!e-!js? 2. Kan men tuinboonen in flesschen inmaken zonder sterlliseeren? ANTWOORD: 1. Benoodigd: 6 eieren. 1/2 liter room. 1/2 liter melk. 240 gram suiker en 1 atok- Jo vanille. Klop de eieren met de suiker en het overlangs gespleten vanillestokje, tot alle zaad jes uit het stokje verwijderd zijn. Maak d« melk en de room zoo warm dat 2iJ de achterzijde van een houten lepel, dien gij er in steekt bedekt. Giet dit dan. flink roerend, bij de eieren. Laat het dan, af en toe roerend, koud worden. Giet het door een zeef in de goed omgespoelde ijsbus. die niet verder dan voor 3/4 gevuld mag zijn. Vul de ruimte tusschen ijsbus en emmer op met gehakt ijs en zout (3 deelen ijs en 1 deel zout), maar zorg. dat de laag, die bij het deksel komt, uit ijs bestaat. Draai den slinger zoolang, tot de inhoud der bus stijf Ls. Vul den emmer dan ge heel met ijs en zout, ook op het deksel cn laat eenige uren bevriezen. 2. Ja. gij kunt ze in het zont inmaken ln fles- scien. Leg in de flesschen om den ander een laag boenen en een laagje zout. Giet er dan zoo veel koud gekookt water op. dat do boonen Juist onderstaan. Daat de flesschen zoo een paar da gen «taan om uit te gisten: sluit ze dan niet uit gekookte kurken en dompel ze tweemaal ln lak. Voor 1500 boonen is ongeveer een pond zout noodig. VRAAG: 1. Hoe maakt men frambozen op brandewijn ln? 2. Hoe maakt nien frapibozenjam? ANTWOORD: 1. Maalt de frambozen schoon en zie goed na. of er ook wurmpjes ln zitten. Wasch ze even ln koud water af. Doe ze ln een flesch met wijden hals en strooi er per K.G. frambozen een half pond suiker tussclien. Over giet nu met brandewijn tot ze ruim onderstaan. Desverkiezend kunt gij er nog wel wal meer brandewijn bij doen. Kluit goed af. 2. Maak de frambozen schoon als onder 1: doo ze. met 3 K.G. suiker op 4 K.G. frambozen in een geëmailleerde pan en breng dit, met het deksel er op. aan den kook. Laat dan, zonder deksel, zachtjes inkoken en roer af en toe, tot het zoo dik is, dat een druppel ervan ln een kopje koud water gedaan, niet uitvloeit, maar in zijn geheel naar beneden zakt. Neem er dan het schuim at en vul er zoo vlug mogelijk do uitgekookte potjes mee. Sluit dadelijk met voch tig perkament af. VRAAG: Ik zou graag kersen Inmaken, maar heb goen wecktoostel. Kan het op een andere wijze geschieden? ANTWOORD: Wasch de kersen af met koud water; doe ze in uitgekookte flesschen, die eenigszins bekoeld zijn, tot een paar vingers breed onder den rand. Stamp ze onder het vullen voorzichtig wat aan. Giet er koud water op. tot de vruchten goed onder staan. Strooi er per liter water 11/2 ons suiker op. sluit dc flesschen af met goed passende, ultgeborsteldc kurken en zorg. dat de kurk I c.M. van het water verwij derd blijft. Leg dan onder ln een pan een ouden d<5ek en leg de flesschen daarop. Overgiet zc met koud of lauw water cn steriliseer ze 15 a 20 minuten bij fiO graden C. Laat ze eerst een wei nig bekoelen; druk dan de kurk stevig aan en dompei hals en kurk tweemaal ln gesmolten flestchenlak. VRAAG: Hoe verwijdert men houtluizen uit eikenhouten meubelen? 2. Hoe kan men lak van koper verwijderen? ANTWOORD: 1. Doe wat kajapoetolle In oen macliinespuitjo en spuit alle gaatjes vol. Herhaal dit na 1 of 2 weken nog eens. 2. Is het splrltuslak? Die kunt gij or gemak kelijk afhalen met een lap, gedoopt ln brand spiritus. VRAAG: Hoe maakt men een kampeortent waterdicht? ANTWOORD: Roer gelijke deelen rauwe en gekookte lijnolie goed door elkaar en strijk dit mengsel met een kwaat gelijkmatig op het doek. Laat, goed aan de lucht blootgestold, intens droog worden. TOCHTJES VRAAG: Wat is do mooiste weg per fiets naar Driebergen? ANTWOORD: Amsterdam, Duivendrecht, Ab coude, Baambrugge. Loenersloot, Loenen, Nleu- weraluls, Breukelen, Maarssen, Utrecht, Do Bilt, Zeist, RIJsenberg, Driebergon. 70 K-M. VRAAG: Wanneer is ln Augustus het Vredes paleis te bezichtigen? 2. Hoeveel kosten de toegangskaarten? ANTWOORD: I. Het paleis is geopend van 14 tot 16 uur op de eerste 6 workdagen der week, op den len en 3den Z.iterdag en den 2en en 4cn Zondag der maand. 2. Toegangsprijs 50 cent. PERSONEEL. VRAAG: Ik ben nu 2 jaar in betrekking en ben pas 2/, week ziek geweest. Hoewel ik Maan dag pas van den dokter mocht beginnen, ben Ik den Donderdag daarvoor oj weer gegaan en werd toen meteon om 12 uur ontslagen. Ik ben per week gehuurd en word por weck betaald. 1. Kunnen zij mij nu zoo ontslaan? 2. Heb ik nu ook recht op vacantle? ANTWOORD: 1. Neen. 2. Alleen als dat overeengekomen was. BELASTINGZAKEN. VRAAG: Ik ben in Zandvoort over 1930-1931 aangeslagen naar een Inkomen van 72.06 en een vermogen van 33544. Ik heb 3 jonge kin deren. Hoeveel belasting moet Ik betalen? ANTWOORD: Over 1930/31 was de belasting: Rijks inkomstenbelasting 204.75. Gem. inkom stenbelasting 54 9. Vermogensbelasting 52.50. RECHTSZAKEN. VRAAG: Heeft een politiebeambte in burger dio geen aanstelling kan toonen als onbezol digd rijks- of gonieenteveldwachter, do bevoegd heid iemand te bekeuren en, zoo noodig, naar liet bureau te brengen? ANTWOORD: Ja. VRAAG: Ken werkster, die 2 halve dagen per week bij mij werkt, zegt. dat zij 21 Juli haar vacantle neemt. Moet ik haar dan dio week uitbetalen? ANTWOORD; Neen. DIVERSEN. VRAAG: Tot wlen moet men zich wenden voor het CrlslRComité? ANTWOC -D: Het Crlslscomltë (Secr. Jhr. J. C, Mollerus) houdt zitting ln de voormalige, Janakerk ln dc Janestraat.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 7