HET HAARLEMSCHE STADSBEELD De Vrouw in de XXe eeuw. UIT DE WERELD VAN DE FILM. Hoe het eens was. Hoe het geworden is' VAN KELLNER TOT FILMACTEUR. Ramon Novarro's leven. Ramon Novarro en Helen Chandler in Een* Liefde in Weetien. Ramon Novarro wefrd geboren In Durango, Mexico op 6 Februari 1899. en is een van de veertien kinderen van Dr. en Senora Mariano N. Samaniego Van moeders zijde is hij een afstammeling van een oude koninklijke Az- tekenfamilie; van vaders kant stamt hij af van de conquistadores, die met Fernando Cortez naar de Nieuwe Wereld zeilden. Novarro's jeugd ging als over rozen. Zijn ouders waren zeer welgesteld en brachten hun kinderen groot op degelijke en rustige wijze, in een middeleeuwsch huis. dat reeds vele generaties aan de familie toebehoorde. Het was in dat huis, dat Ramon zijn debuut maakte op het tooneel in een stuk, dat hij zelf geschreven had. regisseerde en speelde. Hij was toenzes jaar oud. Op zijn acht sten verjaardag kreeg hij een marionetten theater cadeau en het duurde niet lang, of hij gaf een door hemzelf gemaakt stuk ten beste ..Het Jolige weeuwtje". Vanaf dien tijd was zijn voornaamste afleiding het maken van nieuwe „stukken" voor zijn marionetten. Zijn eerste onderwijs ontving hij in de schpol van ..Our Lady of Guadelupe" in Du rango. Tevens kreeg hij les in pianospelen en zang. waarbij hij zulke goede vorderingen maakte, dat zijn leeraren hem een groote carrière als opera-zanger voorspelden. Toen in 1913 het bewind van Huerta door de revolutie omver werd geworpen, was Dr. Samaniego genoodzaakt met zijn familie naar Mexico City te verhuizen, waar Novarro naar het Mascarones College ging. waar hij Fransch,, Engelsch en muziek studeerde en tevens een militaire opvoeding kreeg. Door de revolutie had de familie echter een zeer groot deel van haar fortuin verloren en ln 1917 vertrok Ramon, om zijn eigen weg in de wereld te zoeken. Hij kwam naar de Veree- nlgde Staten in Los Angelos, en wilde elk baantje aannemen, dat hem geboden werd. Gedurende eenigen tijd was hij bediende in een restaurant, maar op zekeren dag werd in een Santa Monica theater 'Santa Monica is een badplaats in Californië> de aandacht op hem gevestigd oo een amateuravond (Het gebeurt n.l. dikwijls, dat er voorstellingen worden gegeven, na afloop van de gewone voorstelling, waar geen of heel weinig entree wordt geheven en waar amateurs gratis op treden). Het resultaat hiervan was. dat hij kleine rollen te spelen kreeg bij een vast tooneelgezelschap in Los Angelos, Ramon vond hierna een baantje als zanger en danser in een cabaret. Hier werd hij op gemerkt door den theater-agent, die hem een engagement als danser bezorgde Hoewel hij nu een engagement, zelfs een voor New York. in zijn zak had. beteekende dit voorlooplg nog geen verdienste, want re petities worden niet. betaald. Daar deze repe tities in New York enkele weken duurden, bleef Ramon niets anders over dan nog een bijverdienste te zoeken, die zooveel op bracht. dat hij kost en inwoning in een goed koop logement kon betalen. Toen de voorstellingen begonnen, werd ook ziln financleele toestand boter. Hij kon zelfs geld over sparen om zangles te nemen. Nog voor zijn engagement met dit gezel schap afgeloopen was kreg hij voor het eerst oen goede kans vooruit te komen Ferdinand Pinnev Earle. die voor eigen rekening films maakte, zocht een speler voor de titelrol ln de film ..Omar Kayyam". De eerste voor waarde was dat de acteur het zeer goedkoop moest doen. Novarro kreeg de rol. De film had succes en toen begonnen ook de groote filmmaat schappijen zich voor den jongen te interes seeren Rex Ingram, in dien tijd een zeer invloed rijk filmregisseur, engageerde hem voor een rol in „The Prisoner of Zenda" welke film een tweede groot succes voor Ramon werd. Nu zijn inkomsten hem daartoe in staat stelden kon hij zich ook meer aan zijn ge liefde zanglessen wijden. Hij nam les bij Louis Graveure en aan dezen zanger is het voor een groot gedeelte te danken, dat het publiek thans Roman Novarro kan hooren zingen in films als „De zanger van Sevilla". Zeer veel verschillende rollen heeft Ramon Novarro sinds zijn eerste optreden voor de film gespeeld. Zijn gTootste succes was on getwijfeld Ben Hur. welke film-eenigen tijd geleden als geluidsfilm werd teruggebracht, maar ook zijn vertolkingen in ..De prins stu dent van Heidelberg". „De luchtvloot", „Het lied van de Zuidzee", „De vaandrig van den keizer", „De zanger van Sevilla" en „Een liefde in Weenen" worden beschouwd als zijn beste. Nog steeds voelt hij veel voor het theater. In zijn schitterende woning in Los Angelos, een oud huis uit den tijd der eerste Califor- nische nederzettingen, waar thans zijn heele familie met hem samenwoont, heeft hij een compleet theater ingericht, waar hij voor een selecte kring van vrienden, kleine tooneel- stukken, concerten, cabaretvoorstellingen en marionettenopvoeringen geeft, waarin hij meestal zelf meewerkt. In zijn kring van vrienden zijn zeer veel bekende persoonlijkheden. De beroemde Spaansche danseres Raquel Meller, de be kende bariton Lawrence Tibbett, de bekende actrice Ruth Chatterton, Ernest Torrence enz. Ramon zelf speelt piano, viool en guitaar en is uitstekend op de hoogte van tooneel- en muziekliteratuur. Behalve zijn moedertaal Spaansch spreekt hij vloeiend Engelsch en Fransch en ook ta melijk goed Duitsch. Zijn familie wordt be schouwd als een van de oudsten van Mexico en men zegt dat zij van moeder's zijde af stamt van den Aztekenkoning Montezuma. Ramon Novarro is nog steeds ongehuwd. Hans Albers, de overwinnaar. Berlijn en Hans Albers! Vijftcen jaar bergt deee stad een slanken door sport getramden. blonden acteur met groote blauwe oogen. Deze stad, met haar gebonden kunstprincipen. kwelt met onverschilligheid en verkeerd begrijpen een onstuimig theater talent. In de „Komische Oper". die een groot kunstverleden heeft, moet hij ln een revue spelen. Hij doet het en waoht af. Zijn optimisme houdt hem op. 19141918. Zwaar gewond ligt hij op het slagveld („gevallen op het veld van eer", meldt men naar huis). DE HOUTBRUC. De Houtpoort was een der mooiste poorten van Oud-Haarlem. Natuurlijk moest hij ook vallen als een offer van het verkeer. Dat was jammer. Dat de leelijke Kommiezenhuisjes die er voor in de plaats gekomen zijn, ook ten offer vielen, om er een nieuwe breede Hout- brug te kunnen bouwen, hebben wij nooit be treurd. mimiiiiiiniiiiiiiiniiiiiiiiiiii eindelijk het schrikbeeld van de revues van hem afgevallen is en omdat een re gisseur het groote, ongebruikte talent her kent. Dit theatersucces schiet machtige wortels. In „De blauwe Engel" begint hij de toon filmkunst te veroveren, omdat hij zich geeft en omdat hij spreekt zooals hij gebekt is en omdat hij niet met den nadruk van het komedianten-dom ten tooneele ver schijnt. Snel komen dan de groote succes sen in alle bioscopen, totdat de Ufa hem een contract aanbiedt. Dan brengt hij het volks tconeel nog één bruisend succes. ..Liliom" Dit oude theaterstuk, 23 jaar oud, is dik wijls gespeeld. Ditmaal maakt Albers het stuk tot een succesreeks, tot een langge hoopte succesreeks, die in deze crltieke tijden eindelijk de kassa's vult. Toen kwa men de groote aanbiedingen: Chaplin, juist in Berlijn, was zoo verrukt over hem. dat hij met hem een film wilde maken. Hans Albers gaat niet maar Hollywood, om Duitsche versies te draaien, hij blijft in Dmtschland. om bij de Ufa in de Duitsche en Engelsche taal ..Bommen op Monte Carlo" te spelen. Door zijn welbespraakt heid/en zijn volleerdheid in paardrijden, zwemmen en tennissen, staat hij op het oogenblik in 't middelpunt van een enthou siast ensemble, dat onder leiding van de jonge regisseurs Hinrich en Martin met hem samen werkt. Waarom gaat de roem van dezen man omhoog? Waarom is hij in den waren zin van het woord populair en wordt hij door de menschen uitverkoren? Waarom is hij de acteur van onzen tijd? Het is verbazingwek kend waar te nemen, hoe Albers met zijn nieuwe opgaven dieper en menigmaal bijna schuchter fijner de toepassing van zijn wonderlijk middenregister werd, zocdat de figuren scherper omlijnd worden. Zoodat hij steeds meer tegen de opgaven, die hem toch spoedig gesteld werden, opgewassen was. Ontembaar! Overvloeiend! Een kerel, die tegen 't leven „ja" zegt. Een natuur die zijn kracht in warmte, liefde en goed beid laat uitstroomen. Een verdediger van het recht, die zich voor de zwakken r?eft. Dat voelen de menschen ook. Als hij op groote en kleine tooneelen speelt, dan geeft hij het publiek dat. wat ons in den tijd, dien wij thans beleven, ontbreekt, n.l. optimisme. JOURNAAL. Een groote wildernis-scène tijdens de op nemingen voor „Tarz-an" onder regio van W. S. van Dyke, waarin een kudde zebra's een belangrijke rol speelde, moest genomen worden. Toen de camera's begonnen te draalen. werd een luid geblaf gehoord. „Wie heeft honden in de studio toege: lat-en? schreeuwde dë assistent-regisseur eh liet de camera's stoppen. Iedereen gang op zoek naar binnengeslopen honden, tot regis seur Van Dyke zioh eranee bemoeide. .-Dat waren de zebra's", zei hij, „dat blaffen hoor: bij de scène!" Door de studio's loopt den heelen dag een man met 'n oliespuit rond die de zeer belang rijke functie van ,jpiep-detective" vervu-lt. Ieder geheimzinnig bijgeluid, dat de micro foon opvangt, wordt door hem opgespoord en zijn oliespuit kan het meestal bedwin gen. Wrijvende draden, krakende schoenen, al lerlei bewegende aeelen van de apparaten, deuren en ramen kunnen onaangename bij geluiden veroorzaken, die door de microfoon versterkt, een scène bederven. De ,.piep- detective" en zijn oliespuit zijn daar om de geluiden direct te smoren. F. Marion Crawford's roman ..De Witte Non" zal door Metro Gokiwyn Mayor op nieuw verfilmd worden. De hoofdrol die in de stille film vervuld werd door Lillian Gish, zal in de sprekende film toevertrouwd wor den aan de jonge actrice Helen Haynes. wier eerste film ..De misstap van Madeion Clau- de*t", spoedig in Holland zal worden uitge bracht. Niets ter wereld cshijnt het, kan den mcnsch ongevoelig maken voor de aan trekkingskracht die de gedachte om voor de filmcamera te mogen spelen uitoefent. Men zou denken dat de arbeiders in het film studio toch wel langzamerhand immuun geworden zouden zijn, doch toen Frank Tultle, de Paramount regisseur, zijn op- nemiings staf mededeelde, dat zij den volgen den dag zouden medewerken in een scène welke het interieur van een filmstudio voor stelde. was hij zeer verbaasd timmerlieden, electriciens en de andere manusjes-va-n-alles in vlekkeloozc overhemden, fonkelnieuwe dassen, geperste pantalons, glimmend ge poetste schoenen en keurig geplakte haren aan te treffen. Het kostte hem heel wat moeite zijn medewerkers te overtuigen dat dit niet de bedoeling was. Allen werden weggestuurd om hun gewone werkplunje weer aan te trekken. De Vrouwen en de Volkenbond. Tweeërlei standpunt mogelijk. Hans Albers. Men vindt hem. Hij wordt beter. Eerst schichtig, dan steeds vaster zien de stralende blauwe oogen het nieuwe leven in. De nieuwe toekomst! In deze weken en maanden ziet Albers ln, dat de «grootste gave, het optimisme, het leven tot een triomf moet. voeren. Reeds lang is hij in de stomme film werkzaam. maar de rollen hebben geen succesmogelijkheld. De regis seurs en dichters kunnen hem niet ,dn Bild setzen'. Albers wacht af. Eens zal de dag komen!! De tijd van he: nieuwe repertoire is aangebroken, opeens staat in Bruckners ..Misdadigers" een kerel voor ons, zoo verschrikkelijk echt, doordat DE WIEG DER MENSCHHEID INBRAZILIë? Het gebied van ce Amazone-rivier in Bra zilië wordt voortdurend meer het voorwerp van archaeologiscb onderzoek. De eenige ja ren geleden gevonden sporen van een oude stad. dia aan de Phoeniciërs wordt toege schreven. hebban to< verdere onderzoekingen :n deze streek aangespoord en naar aanlei ding daarvan beeft een Amerikaansche pro fessor. Richard O Marsh, verklaard, dat hij geneigd is. den <orsprong van het blanke ras )it dit gebied af te leiden. Hij gelooft, dat men sporen van een beschaving, die sinds 80.000 jaar verewenen is, in het gebied van Matto Grosso zou kunnen vinden. Hij neemt aan, dat fe h^schavine der Maias, der Incas, der Asteken Egyptenaren en Phoeniciërs een ln het oog vallende overeenkomst vertoonen en dat allen uit deze omgeving afkomstig ifn Anders zou b.v het voorkomen van de oekens in den dierenriem, in de godsdiensten van a. deze voikcr. niet te verklaren zijn daar deze teekens die geen aparte beteekenis heboen. r.ie* op verschillende plaatsen, onaf- hanVe ijk van elkaar, zouden kunnen zijn ontstaa- Voor zoover vrouwen de handelingen van den Volkenbond volgen (en het ware te wen- schen, dat alle vrouwen geregeld studie maak ten van het werk van den Bond, of althans met aandacht in haar dagblad de berichten en beschouwingen omtrent zijn arbeid lazen) zullen zij zich een Spaansche resolutie her inneren, welke er toe strekte meer samen werking te krijgen tusschen de vrouwen en den Volkenbond In beginsel is deze er, want art. 7 van het Covenant bepaalt het recht van vrouwen deel uit te mak-n van het ge- heele organisme van den Volkenbond, waar door zij als de mannen lid kunnen worden van alle commissies etc. Nu was er sprake van een bijzonder consultatief comité van vrouwen in zake de quaestie. waarbij de vrouwen bijzonder belang hebben, die van de Nationaliteit der gehuwde vrouw. Het dag. bestuur van den Wereldbond voor Vrouwen kiesrecht en Gelijk'Staatsburgerschap heeft zoo meldt Vrouw en Gemeenschap zich in verband met deze quaestie gewend tot alle eden van den Volkenbondsraad met een •schrijven, waarih het zijn meening hierom rent, kenbaar maakt. Het verklaart zich ii beginsel tegen het voorstel, met een beroep op het hierboven aangehaalde artikel, van het Covenant dat vrouwen met de gewenschte apaciteiten in staat stelt deel te nemen aan de besprekingen. Het verzoekt, indien een aangelegenheid in den Volkenbond komt, welke rechtstreeks belang heeft voor vrou wen. vrouwelijke experts evenals mannelijke experts te benoemen, als leden der commis sies, of voor andere lichamen, welke zich met deze quaestils bezig houden. Het zou de be noeming van een nieuw lichaam een stap achteruit vinden bij de beginselen van he Covenant, omdat vrouwen daardoor in een afzonderlijke ondergeschikte positie zouden worden geplaatst. Men kan dit standpunt als een zeer fier en waardig standpunt toejuichen en zich toch afvragen of het verstandig is? En dan den ken we weer aan de twee richtingen in het reminisme, die welke vooral de vrouw als ge 'ijkwaardige van den man wil zien erkend uit een oogpunt van rechtvaardigheid of om haar invloed meer afdoend te maken, en die welke bezorgd is. dat de echt vrouwelijke mentaliteit verloren gaat. als vrouwen te veel met mannen samenwerken en dezelfde amb ten vervullen als mannen. Wij hebben altijd gemeend, dat het zoowel uit een oogpunt van rechtvaardigheid als in het belang der maatschappij van de hoogste beteekenis was dat iedere vrouw haar imdi idueelen aanleg zooveel mogelijk mocht ont wikkelen Aon den anderen kant zouden we het voor de maatschappij een nadeel achten, de beste vrouwelijke eigenschappen dreig den verloren te gaan, door de samenwerkin: van vrouwen en mannen. Nu is het een feit, dat de minderheid van vrouwen met bijna volkomen mannelijke mentaliteit, dank zij haar ook door de mannen gewaardeerde ca paciteiten. welke dan verre boven het mid delmatige zijn. wel tot haar recht komen in beroep of ambt. maar het is de vraag, of haar bijna overwegende mannelijke' mentaliteit werkelijkheid of schijn is? Of zij in de sa menwerking met mannen steeds in de min derheid zijnd, niet iets verliezen van de bij haar misschieci in zwakker mate aanwezige vrouwelijke hoedanigheden, welke de mensch beid zoo noodig hoeft, om niet slachtoffer te worden van mannelijk egoisme cn intellec tualisme. Juist omdat het nog steeds een minder heid van vrouwen is die haar plaats kan in nemen met en naast de mannen, en omdat men zich veelal op het intellectualistische standpunt plaatst, dat alleen de vrouwen met de gewenschte intellectueele capaciteiten !n aanmerking komen voor die plaatsen ■*en standpunt waarvoor en waartegen veel 'c zeggen valt zal men voorlooplg zeer wei nig merken van den vrouweliiken invloed oo het staatsbestuur en in den Volkenbond. En men verwijt den vrouwen n.b. dat er nog zoo weinig veranderd is. sinds zij het kiesrecht bezitten! Zoo kunnen we voelen voor den in vloed van een comité van vrouwen, dat niet onder de suggestie staat van mannen, niet blij is. als het even knap is als de heeren der schepping, maar optreedt als vertolkers van het vrouwelijk standpunt, dat wil doen en •trobeeren. en niet zeet: „Dat kan toch niet" -n zich daarbij neerlegt. Tn ..The ma;d in waiting" laat GaLsworthv cn vrouw zeggen, dat vrouwen niet dezelfde bezwaren kennen als mannen. Haar bezwaren zijn fysiek en werkelijk, die van den man ver standelijk en formeel. Mannen zeggen altijd: Dat zal nooit kunnen", wij vrouwen hande len en ontdekken dan, of het kan of niet. Zi zijn meer actief, hebben een frisschen kijf^ en minder verantwoordelijkheidsgevoel". Dit laatste moge' een gevaar zijn. mannej kunnen ook te groote zekerheid verlangen ei d del riill in i t mf Uk iter iair Eei ibie >er< MD d< t^ide tenslotte toch falen, omdat zij één onbere p kenbaren factor vergaten. Vrouwen haar in uitie volgend, kiezen soms het juiste, om da ive niet alles mathematisch is te berekenen. Ei161 schuilt er gevaar, er is immers de samenwer >n° king met den remmenden man. Er is hief® slechts sprake van het gevaar de vrouw zeer uit te schakelen. Als vrouwen in een af zonderlijk comité haar meening hebben vast-n- gesteld behoeft deze nog niet door de licha-jjff; men die de beslissing hebben, te worden aan vaard, maar zij komt zuiverder tot haar rech' dan wanneer één vrouw in een comité haa#n zwakke stem doet hooren en wordt over4®r stemd door de meerderheid van mannen. W< willen niet zeggen, dat het altijd zoo gaat, ma-ar wei- dikwijls. En dan, we herhalen dat de vrouwen, dieane even knap zijn als de mannen en als zoodanigfige worden gewaardeerd niet meer het gewensch-hvu te vrouwelijke standpunt kunnen weergcvenjeel. Was niet een der redenen, waarom (nadatiene de vrouwen 't kiesrecht hadden gekregen enjoge daarmede het recht samen te werken) onzehde Nederlandsche Vereenigingen die voor hetpu kiesrecht hadden gestreden zich handhaaf-tt den dat het goed was, dat de vrouwen buitel de politiek om te zamen haar vrouwelij standpunt zouden kunnen bespreken handhaven. Ook hier de vrees dat de poli tiek. waar nog volkomen de mannelijke men taliteit den boventoon voert, de vrouwen zoujhot beletten haar zuiver vrouwelijken kijk op d( aingen te bewaren. We geven toe. dat het een moeilijk vraag-Akk stuk is. omdat geen enkele vrouw 100 pct.pi vrouwelijke mentaliteit heeft, omdat bij depe meesten de aanleg gecompliceerd is en erb^' nok vrouwen zijn met mannelijk egoisme cnp* mannelijke onhandigheid naast vrouwelijke^1 ijdelheid en vrouwelijke overgevoeligheid.^' vrouwen met alle mannelijke en vrouwelijker1" ondeugden en misschien ook vrouwen metr f alle mannelijke en vrouwelijke deugden. Wen" zullen ons dan ook wel wachten reeds thans! een afdoende meening te verkondigen, maar blijven ons afvragen, of onder de tegenwoor-kfd dige omstandigheden de vrouwelijke kijk vol-ibl doende tot zijn recht komt en of het bestuur! van de Alliance goed heeft gedaan met, hetL verkondigen van zijn „principieel" afwijzend^' standpunt, dat misschien „in de practijk" toch nog wijziging kan ondergaan. EMMY J. B. nito he HET NEST DER NEUSHOORN-'' VOGELS. De in Afrika en Azië thuisbehoorende jrsc neushoornvogels 'Buceroditoe) hebben een} e broedgewoonte, die eenig is in het rijk der PM dieren Slechts een zeer geoefend oog is in» staat te ontdekken, waar deze vogels hun*r nest hebben. Want de plaats van het nestP wordt in den tijd van het broeden slechts |*ri aangeduid door een kiein gaatje, hoog boven op een stam van een boom. dat- zeker niet de aandacht zou trekken wanneer niet van tijd tot tijd het mannetje kwam. om wat voedsel in de opening te steken. Het voede ren der jongen en de moeder geschiedt in den ge heel en broed'ijd alleen door het man netje. omdat het wijfje, zoodra het met het broeden begint, zich d ep in het inwendige Ej van den boomstan terugtrekt en eerst weer ng er::; te voorschijn komt wanneer de jongen info, staat zijn te vliegen. Cq. Bij het begin van deze vrijwillige gevan- «re, genis wordt de opening van het" nest. op t v; een klein gaatje na. dichtgemetseld cn nu r. i blijft het. wijfje vaak langer dan tien weken eer in dit kleine hol. volledig afgesneden vanidf de buitenwereld, alleen zorgende voor haar Ivai jongen Het schijnt, dat gedurende dien tijd >aa het wijfje ruit. Zoodra de jongen kunnen I zij vliegen, hakt het wijfje de opening weer pk verder open en laat het den jtngen over, die d in tusschen dik geworden zijn het nest te f verlaten Overigens weet men nog v'r.ig van de levensgewoonten van deze z-' me P. dieren. Het is tot nu toe onbokend. en J? d wanneer de jonge vogels het vliegen leeren fi£ en hoe zij hun weg in de -vrije natuur weten 1 te vinden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 12