CHIEF WHIP BIOSCOOP. Heeren eischt Chief Whip, want dan hebt U de abso- lute zekerheid dat U de beste sigaret voor Uw gezondheid rookt! VIRGINIA [HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAC 17 SEPTEMBER 1932 TWEEDE BLAD. CINEMA PALACE DER SIEGER. Der Sieger zal ook spoedig Haarlem heb ben besiegt. De eerste aanval is reeds beslis send geweest. Het publiek leefde gedurende de openingsvoorstelling mee. En morgen zal ieder de Schlagers neuriën. ..Hopla, jetet komm' ich!" De muziekhandel stalt reeds de partituur uit met het levensgroote portret van den filmheld. Wie is tegen den overwin naar bestand?! Hans Albers we kenden hem uit Der Drauf- ganger Nu hebben we den dubbelganger van dezen driftkop gezien. Of eigenlijk niet eens een dubbelganger: den man zèif! Hans Al bers is bezig een type te worden, even onver anderlijk als de overige filmtypen: Maurice Chevalier. Greta Garbo. Buster Keaton. Watt en Half-Watt. Men weet van te voren hoe 'ze zich zullen gedragen Van tooneel-standpunt zou dit stereotiepe een fout zijn. Maar de film heeft haar eigen elementen. Die vaste karakters had men ook bij de oude janklassenkast. 21e behooren daarbij. Even natuurlijk is deze menschelijke schablone uit de film opgegroeid en heeft daarin haar plaats gekregen Gelijk ook de komische holpartij, waarmee Ha-ha die Os kar in 1902 heeft gedebuteerd en die bij de dolle jacht op Hans Kühnert in 1932 nog niets van haar bekoring heeft ingeboet. Hans Albers. de driftkop dus. onoverwin nelijk omdat hij zoo'n knappe, brutale en te vens edelhartige jongen is. Wat hij overwon en hoe en waarvoor zullen we niet verklap pen; men kan het zelf gaan zien of als men daartoe geen geduld heeft, in het programma van zijn kennis nalezen Natuurlijk overwon hij een meisje en natuurlijk was dit meisje rijk en lieftallig. Even rijk en lieftallig als Hans Kühnert arm en gering van geboorte was. Ook dit hoort bij de film. En natuurlijk was 't ook weer een on mogelijke geschiedenis. Helaas hoort ook dit bij de film. maar er zijn sporen, dat de film in dit opzicht zich wijzigt. Gelukkig maar, want deze nieuwe kunstvorm is toch te goed om op weeïge snertverhaaltjes te worden toe gepast. Onmogelijke geschiedenissen kunnen kostelijk zijn. maar wanneer men ze toch half en half voor werkelijkheid wil laten doorgaan en dwaze situaties met valsche sen timenten tot een soort levensroman dooreen- mengt, krijgt men een verwrongen beeld. Laat de film gerust fantasie geven, maar er dan ook vooruit komen dat ze fantasie is. In Der Sieger hebben we aardige brokjes film-fantasie genoten. Het gezoem van tele graafdraden en gerikketik van telefoontoe stellen levert prachtig materiaal voor ge luidsmontage". Het was jammer dat de cineast hier nog de hulp van het gezongen lied had te hulp geroepen. Dergelijke tweeslachtigheid treft ons her haaldelijk in deze film. Door de medewerking van de Comedian Harmonists. op zichzelf een attractie! die als het koor in de opera de gevoelens van den speler op hachelijke momenten weergeven krijgt dit werk iets operette-achtigs en verliest het aan zuivere film-kwaliteit. Dit operette-ach tige werd tot revue aangedikt in de scène van de gigolo's op het bal. waarbij de parodie op de Wolga- sleepers een geestige vondst was en in de scène der verlovingsgasten aan het slot. Aardige film-momenten waren o.a. het samen de trap opstijgen van Hans met den chef, het wisselend personeel der dansende paren en vooral het scènetje in het restau rant. waar Hans onder de luxueuse bediening aan de rekening denkt. Hier was de zang als I film-element, harmonisch ingelascht. Dit scènetje met zijn geestig thema, zijn zuivere techniek en zijn vlot rhythme is waarlijk een juweeltje van filmkunst en be wijst-, dat de regisseurs van dit nieuwe werk uit de U F A.-fabrieken. Hans Hinrich en Paul Martin, ondanks de over 't algemeen n nog wat zwaar loopende compositie en de wel u eens wat grove effecten over talent beschik- ken. H. G. OANNEGIETER. 1 VAN ALLES EN NOG WAT. De hoogte-onderzoek-bal'lons. die door het Physikalische Institut van de Technische Hoogesc'nool te Stuttgartw werden bereikt J bereikten een hoogte van 20.000 meter. LUXOR SOUND THEATER Ramon Novarro in: Een liefde in Weenen. Het oude Weenen, schneidige luite nants, een Weingar ten. walsen van Strausz. liefde Willy, een jong Oostenryksch offi cier zal een rijk hu welijk sluiten om uit zijn schulden te geraken. Op den avond van zijn ver loving. als hij zich aan de feestelijk- A k heden onttrokken .vdro Bk heeft ontmoet hij S een pianoleerares, ■BH J9 een onschuldig ■IK mÊÊk meisje, dat hem aantrekt. Een Wein garten en later een idyllisch plekje oefenen hun bij elkaar bren genden invloed op beiden uit, zoodat zij be kennen, van elkaar te houden. Echter kan Willy haar niet trouwen. Bij het scheiden beleedigt hij haar, waarna zij, ontgoocheld, een wuft leven begint. In een speelhuis ont moeten zij elkander weer en een samenzijn volgt. Nu beleedigt zij hem op haar beurt op dezelfde wijze. Dan, door een speelschuld leent hij een groote som gelds van zijn oom, neemt ontslag uit den dienst en zoekt Laura weer op, omdat hij weet dat zij ondanks al les van hem houdt, En inderdaad gaan zy samen een serieus leven tegemoet. Ramon Novarro geeft in deze film getrok ken uit den roman van Schnitzler: Spiel in Morgengrauen een juiste vertolking van den knappen jongeman in uniform, die het eerst met de liefde niet zoo nauw neemt, doch die later de diepte daarvan ondergaat en tot eiken prijs zijn fout wil herstellen. Helen Chandler als Laura kon ons minder bekoren, al blijft ze in alles gelukkig sober. Hoe licht had zij in deze rol, zoowel als pianoleerares en als mondaine dame. kunnen overdrijven! Regisseur Feyder heeft de sfeer steeds uit stekend getroffen, terwijl we de muziek en de begeleiding mogen roemen. De voorfilm Good News verplaatst ons naar de studentenwereld, en geeft een bonte reeks van sportgebeurtenissen. jazz-zsng. dansen en grappige voorvallen. Gus Shv. Bessie Love en Cliff Edwards vervullen de hoofdrollen in deze film, die een uurtje van bijzonder goed amusement biedt, Tot ons genoegen zagen we het Trion Pro- filti journaal weer. dat weer zeer actueel is met de aankomst en huldiging der Olympi sche ruiters in Antwerpen en Breda. Voorts zijn er o.a. de opening van de luchthaven te Eindhoven, de huldiging van van Egmond, de sportfeesten der Haagsche bereden politie. Vooraf gaat een geestige Metro-teeken film met Flip de kikvorsch, die in een film studio de angstigste belevenissen doormaakt. REMBRANDT-THEATER. „Eine Freundin so Goldig wie Du", met Anny Ondra, Felix Bressart, Siegfried Arno en Andr. Pilot in de hoofdrollen. Da's fijn, om nog gierend van het lachen uit de bioscoop naar buiten te komen! In de zaal, in de gangen, op de trappen, overal menschen, die nog niet van het lachen be komen zijn, en nog loopen te hoesten, te proesten^ en manoeuvreeren met hun zak doeken. Het is dan ook allerdolst dat slot van „Eine Freundin so Goldig wie Du!" Het ty pische van deze film is, dat het lachsucces niet in de eerste plaats op rekening varuue hoofdrollen komt, maar van een paar Bij figuren. Als we den inhoud van de film aan de werkelijkheid gaan toetsen, dan blijft er geen stuk van heel, maar is het niet een goede opvatting, om naar de film te gaan, om je te laten amuseeren, zonder dat je je bijzonder behoeft in te spannen? Juist dat geeft de ontspanning in je drukke leven om zoo nu en can eens van ac tief volkomen passief te zijn en als je dit kunt, ga dan naar „Eine Freundin so Goldig die Du!" dan zorgt Rembrandt voor 100 pet. pret. Wilt u den inhoud hebben? Goed, in groo te trekkende verwikkelingen geven er natuurlijk het leven aan en dat moet u zien. dat laat zich niet vertellen. Tandarts Jack Braun (Andr Pilot) maakt kennis met een schattig meisje Anny (An ny Ondra'. die :n een allerzonderlingst ve- hicel. dat zij „auto" noemt, een reis om dc wereld maakt. Jack zit in moeilijkheden, doordat hij en zijn vrouw in de verwikkelin gen van een scheidingsproces zitten. Jack laat den kop evenwel niet hangen en wordt hals o-.er kop verliefd op Anny en de liefoe is wederkeerig. Jack noodigt Anny uit hem op te komen zoeken als zij in Berlijn komt Dat feest heeft al heel gauw plaats, zeer tot ongenoegen van Jacks beste vriend 'Felix Bressart'. die zeg', dat het heele scheidings proces in de war kan loopen als Jack's vrouw, die een detective (Siegfried Arno) in dienst heeft genomen, er achter komt, dat er bij Jack een vriendin logeert. Anny heeft eer. zeer origineele manier om verschillende moeilijkheden op te lossen en op te rui men. het brengt Jack en Richard soms tot wanhoop, maar ze worden steeds weer ont wapend door Anny's natuurlijkheid en kin derlijkheid en vooral haar lieve manier tjes. Als suikertante Frieda (Adèie Sandroc*) bij neef Jack verschijnt, dreigt de heeie boel mis te loopen. maar het lukt weer. het zaakje in het rechte spoor te brengen Rechte spoor we! te verstaan van het standpunt van Anny en Jack. Een catastrophe wordt het. wanneer in het huis va-n Jack tante's papagaai Waldemar in het aquarium ver drinkt Tante is wanhopig en woedend op Jack. wijt hem den dood van haar lieve ling want welk verstandig mensch heeft er nu een Oceaan in huis!" Jack in ongenade en daar heeft- de familie op gewacht! Ze komen tante diepbedroefd conöoleeren. na tuurlijk ..op hoop van zegen". Als de bedroef de familie bij Tante bijeen is. laat Anny door een kier lachgas naar binnen stroomen en ra korten tijd liggen de treurenden in stoelen, op den grond, in crapauds te bul deren van het lachen, tot ontzetting van Tante die ze diep verontwaardigd de deur uitwerkt. Prachtig is het. zooals op de ge zichten van „ce familie" de lach langza merhand zich baan breekt. Zij beginnen heel ernstig hun speech, dan zie je bij de mondhoeken eerst bijna onmerkbaar een trekken dat wordt steeds duidelijker er. tenslotte is het niet meer te houden en de lach barst uit. Het is werkelijk merkwaar dig zoo goed en vooral zoo aanstekelijk als dit door allen wordt gegeven. Dit is van dc vele grappige tooneeltjes wel het grappigst en het meest succesvolle, doordat de heele zaal meebuldert. Moeten we bij een dergelijke film nog vertellen' „dat ze elkaar krijgen", nee toch zeker! Op het tooneel het danspaar Golerwa en Kireef. die veel succes hadden Verder dc journals en een geluidsteekenfiLm van Max Fleischer „Betty Boop". NED. HERV. VERBOND TOT KERKHERSTEL In de Nieuwe Kerk had Vrijdagavond de onlangs opgerichte afdeeling Haarlem van het Ned. Herv. Verbond tot Kerkherstel een bijeenkomst belegd. Dc bijeenkomst was goed bezocht. Als sprekers traden op Ds W. J. van El- den en Ds. K. H. Miskotte, die oorsprong en bedoeling van het verbond uiteenzet ten. Het Verbond stelt zich ten doel: voor te staan en zoo mogelijk te bevorderen een reorganisatie der Ned. Herv. Kerk in den geest en volgens de grondlijnen van het re organisatierapport. 1929, Het Verbond tracht dit doel te bereiken door: 1. Het geven van adviezen Inzake aan hangige of aanhangig te maken' voorstellen tot wijziging van kerkelijke reglementen en desgewensöht bij kerkelijke verkiezingen. 2. Samenwerking te bevorderen van allen, die den Christus belijden en daarmede mis verstanden terug te dringen, welke het door velerlei groepeeringen in zijn eenheid be dreigde kerkelijk leven te zien geeft. 3. Het uitgeven van een maandelijksch orgaan „Nieuw Kerkelijk Leven", waarin behalve de practische ook de theoretische zijde van het kerkelijk vraagstuk besproken wordt. Na afloop van de bijeenkomst- bestond er gelegenheid, zich als lid der afdeeling Haar lem van het Verbond op te geven. -\ KRONIEK DER MOLENS. Naar de N.R.C. verneemt, zal de burge- m~3ster van Boskoop pogingen aanwenden om den bekenden molen van Abbenbrook. staande in de Ham welke volgens de plan nen voor den aanleg van een provincialen weg van Gouda naar Alphen a. d. Rijn zal moeten verdwijnen, te behouden. INGEZONDEN MEDEDEELINGJEN 60 Cu. por rofel. ardath Ook met kurk mondstuk london AGENDA Heden: ZATERDAG 17 SEPTEMBER Stadsschouwburg. WilsonspleinOpvoering van „Het raadselachtige huis". 8 uur. Krelagehuis tLeidsche Vaart): Bloemen tentoonstelling 1010 uur. La Gaité, Raaks 13. cabaret, dancing 812 uur. Palace: „Der Sieger". Op het tooneel: Al and Val Remo. 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt Theater: Anny Andra in „Eine Freundin so goldig wie Du". Op het tooneel: Gorewa en Kireef. het. beroemde Russische danspaar. 2.30. 7 en 9.15 uur. Luxor Sound Theater: „Tot eiken prijs" en „Good News". 2.30, 7 9.15 uur. Kunstzaal Reeker, Wagenweg 102, Tentoon stelling van werken van Haarlemsche beel dende kunstenaars. 107.30 uur. Teyler's Museum. Spaarne 16 Geopend op werkdagen van 11—3 uur, behalve 's Maan dags, toegang vrij. Bloemendaal: Tentoonstelling van schilderijen en teekeningen van Tine Honig. Do Struyck Du Moulin en C. J. Laan. Jeugd huis. 10—5 uur. ZONDAG 18 SEPTEMBER Stadsschouwburg: Gezelschap Saalborn: „Siiss De Jood". 8 uur. Protestantenbond- Psycho-Synthese. Zon dagmorgenvoordracht van den heer v. d Meer. 10.30 uur. Bioscoopvoorstellingen, 's middags en des avonds. Krelagehuis (Leidsche Vaart): Bloemen tentoonstelling 1010 uur. La Gait-é. Raaks 13. Cabaret, dancing 8—12 uur. Kunstzaal Reeker. Wagenweg 102. Tentoon stelling van werken van Haarlemsche beel dende kunstenaars. 24 uur. Bloemendaal: Tentoonstelling van schilderiien en teekenineen van Tine Honig. Do Struyck Du Moulin en C. J. Laan. Jeugd huis. 1—5 uur. MAANDAG 19 SEPTEMBER Bioscoopvoorstellingen Kunstzaal Reeker. Wagenweg 102. Tentoon stelling van werken van Haarlemsche beel dende kunstenaars. 10—7.30 uur. La Gaité, Raaks 13. Cabaret, dancing 8—12 uur. Bloemendaal: Tentoonstelling van schilderijen en teekeningen van Tine Honig, Do Struyck Du Moulin en C. J. Laan. Jeugd huis. 105 uur. APOTHEKEN (AVOND- EN NACHTDIENST) P. Th. A. van Rijn, KI. Houtweg 15. Tel. 10539. Fa. C. G. Loomeyer en Zoon, Zijlwcg 34. Tel. 12495. Schoterbosch-Apotheek. Rijksstraatweg 19. Tel. 12711. GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN. Frederiks. Linschotcnstraat 61. klndor- armband: v Egmond. Oranjeboomstraat 86, leerboek H. B. NIJhof. Nieuwe Gracht- 2 g. ceintuur. Schipper. Brouwersplein 29 rood, idem: Hoenderdos. Leidschevaart 92. idem. v. d. Putten, Voorplaats G 24. Santpoort idem; Dirks. Harmenjan astraat 39, hondje: v. Boe-kei, Wouwermanstraat 31. h !ndenhals band v. d. Mey. Hazepaterslaan 9. dames handschoen; Rolfs. Kr-ui.sweg 28 handschoe nen: Kennel Fauna, Parklaan 119. 5 ka-ten; Beijnsdorp, Godfried van Bouillonstraat 47 een kat. Bureau van Politie, Smedestraat 9, wit kousje: de Graaf. Archipelstraat 63, kerkboek: Bosse. Ruychaverstraat 1. noti tieboekje; de Vogel. AnsHjnstraat 65. porte- monnaie; v. Meurs. Spa amber gst raat 27, idem: Booij. Spaarnhovenstraat 74, idem; Wilshaus, Amsterdamschevaart 190 pet-: Bottle: v. Olststraat 4 rozenkrans Bekker Edisonstraat 2. kindersehoentle; Ruls Sta ringstraat 37, Idem; Tcrwai, Rozenstraat 9, tasoh. Greshof en zijn aanval op het onderwijs in onze eigen taal. Ik lees graag*mijn collega Jan Greshoff Eigenlijk past mij een bescheidener aandui ding van onze professfoneele overeenkomstig heid Want Jan is dichter, essayist, criticus en journalist-, en slechts in dit laatste be roep ben ik zijn collega. Als zoodanig, en ook in zijn andere qualiteiten. bewonder ik hem vaak. Hij bruist over van tempo en vitaliteit. Er zit zooals merkwaardigerwijze in meer Hollandsche journalisten) een zekere Fran- sche zwier ln zijn werk. Hij heeft geest. Hij kan iemand uitschelden, in een keur van in vectieven. zonder hem te beleedlgen Ook wel eens anders Soms slaat hij daverend boven op des spijkers kop. een andere maal ver er naast, of op zijn duim. Hij is evenwel nooit vervelend, hetgeen misschien het allerbeste ls dat men van een schrijver kan zeggen. Het staat in elk geval vast dat het tegenover gestelde het allerergste is. Aan heilige litte raire huisjes heeft Greshoff zeer veel lak Hij schrijft net zooals-ie wil. Het „contem poraine" (zooals hij zelf zou zeggen, want de welluidendheid der Fransche t-aal ls hem zeer lief) speelt hem daarbij wel eens par ten. De journalist in hem is overwegender deel van zijn persoonlijkheid dan hij, naar ik vermoed, zelf weet. Misschien weet hij het wèl. Ik heb critieken van hem gelezen, waar in hij mij den Indruk gaf dat hi.1 een ander had uitgekozen om zichzelf te lijf te gaan Datgene in zichzelf namelijk, dat hem niet behaagt, dat hem woedend kan maken. Hij denkt teveel hardop, zou een voorzichtig en onpartijdig mensch zeggen. Jan Greshoff is niet voorzichtig en lang niet altijd onpar tijdig. Maar ik kan mij voorstellen dat hij voor den man, dien hij onder zijn volle la ding scheldwoorden bedolven had, en ook voor den man die hèm dat had aangedaan, zich den volgenden dag de grootste moeite zou getroosten om hem te helpen, als die mannen in den nood zaten. Ik ben het zeer vaak niet met- Jan Greshoff eens. maar ook in die gevallen lees ik hem meestal nog graag. Hij is niet alleen nooit vervelend, maar ook nimmer kleingeestig. Voor het overige zijn geen ismen op hem toe- oasselijk, en kan men hem misschien het bpst kenmerken door te zeggen dat hij als hij schrijft zichzelf is. Dit zelf heeft zich steeds gewijzigd, van den tijd af dat hij .Het Gefoelied Glas" schreef tot nu. Hij noemt het nu een spiegel, als hij althans de verlei ding van het woord miroir kan weerstaan Dit fragment van een karakterschets van Greshoff kunt u zelf aanvullen door iets van hem te lezen. Of méér dan dat. als hij u net zoo prettig bezig houdt als hij het mü vaak doet. in deze rubriek is hij op zijn plaats, want hij behoort- tot degenen die vele medemenschen optimistisch stem men. Voor Groot Nederland heeft hij een artikel „Jeugd en de litteratuur" geschreven, waarin hy te velde trekt tegen het gebrekkige onderwijs in de Nederlandsche letterkunde, dat aan onze Middelbare Scholen en Gym nasia wordt gegeven. In de hoofdzaken ben ik het ditmaal volmaakt met hem eens. Hij vindt het schandalig neen. dit is een woord van mij: Greshoff noemt het. onnatuurlijk en onzedelijk dat aan de eigen litteratuur in de beste jaren van het M. O. maar twee lesuren worden gegeven. Samen 'honderd minuten in de week Ter wijl overal elders de studie van volkstaal en volksletterkunde de grondslag vormt van het geheele onderwijs-stelsel, en de kinde ren er vijf. zes. zeven uur les per week in krijgen. Hij haalt daarbij als sterkst spre kend voorbeeld aan. dat op een gymna sium in België, met Fransch als voertaal meer en beter aan Nederlandsch wordt ge daan dan op een Nederlandsche H. B S. Hij gaat verder en veroordeelt ..het povere schema van litteratuur-geschiedenis", de af wezigheid van het leeren van eerbied voor de poëzie behoudens in uitzonderingsge vallen en het uitpluizen (en daardoor be derven) van bijv. een drama van Vondel. Hij noemt Vondel. Bilderdijk. Potgieter en anderen „auteurs, die voor ons twintigste eeuwers volkomen en onherroepelijk gestor ven. onbegrijpelijk en onleesbaar zijn". In al die nog steeds gebruikte school-meester werken staat, zegt hij. niets, letterlijk niets, waarin onze jongens en meisjes zichzelf herkennen, staat niets dat overeenkomt met hun eigen innerlijken aard. Hij zou alle historie uit het litteratuur-onderwijs op de middelbare scholen willen bannen en een directe, innige aanraking met de levende, wordende litteratuur ervoor in de plaats wil len stellen. Hij zou de kinderen eerst Halbo Kool, du Perron Slauerhoff. Marsman, later Bloem. Roland Holst en Werumeus Buning, nog wat later Kloos en Gorter willen laten lezen, waaruit dus blijkt dat hij met de jongste dichters zou willen aanvangen (de thans 25 a 30-jarigen). gevolgd door de generatie die nu veertig is, gevolgd door de Tachtigers. „Maar om derwille van de waarachtigheid begin niet met hen uit GoetheDante Vondelen te sturen, daarmee leert gij hen het liegen, daarmee maakt ge da: ze on trouw aan zichzelf worden, daarmee maak' ge dat ze ineens en voor altijd genoeg krijgen van wat de historici litteratuur noemen". Deze zin is echt-Greshoffsch, met de nog Greshoffscher toelichting ero^-er di: dp Nederlandsche taal „het- heerlijke en on- vervanebare werkwoord Goethe-Danle-Vofi- delen dankt aan mr. W. A. Paap". Zooals ik al zei, ben ik het in de hoofd zaken met hem eens. Vooral zijn aanval op het gebruik van onverteerbare classici is mij uit het hart gegrepen. In onzen schooltijd (en ik behoor, evenals Greshoff, tot de veer tigjarigen) zouden wij al met gejuich rïen man ontvangen hebben die een aanval op het onderwijs in Vondel-Potgieter-Bilderdljk- da Costa had ondernomen, op het uitpluizen van Beets en Staring en wat er nog meer hij hoorde Er was inderdaad niets bii. maar dan ook letterlijk niets, dat overeenkwam met onzen innerlijken aard Het boeide ons niet. het gaf velen onzer zelfs een afkeer van litteratuur, en de gelukkigen waren alleen diegenen die thuis op een ander spoor wer den geleid en daarop Van Eeden. Kloos. Van Deyssel. Perk, Gorter, Adama van Scheltema ontdekten. Misschien ls Greshoff te pessimistisch als hij ..de uitzonderingen" ln de huidige opvat tingen maar eventjes aanroert en daardoor den indruk wekt dat zij heel zeldzaam ziin. Ik heb meermalen gehoord van leeraren van thans die er heel anders over denken en daarnaar handelen. Maar statistieken be staan er niet van. Zeker bewijzen de uitkomsten dat de tijd. aan het onderwijs in de Nederlandsche taal en letteren gegeven, veel te beperkt ls Er zijn ettelijke menschen t? vinden met eindexa men vijfjarige HBS die niet. alleen niet de geringste belangstelling voor onze litteratuur hebben maar die bovendien geen twee zinnen in hun eigen taal kunnen schrijven zonder de grofste taal- en stijlfouten. Om van de spel ling maar te zwijgen. Die is een kwestie van minderheden, aangevuld met een chaotisch- spellende meerderheid. U vindt mij misschien on dit punt niet op timistisch genoeg, maar ik ben dat wel. Ik geloof namelijk dat het zóó erg is geworden, dat verbetering in het onderwijs van onze eigen taal binnenkort móet komen In dezen tijd van naarstig-naar-baantjes-zopkendp eindpxaminandi wordt ook mijn schrijftafel overstroomd met brieven van sollicitanten. Do meeste wemelen eenvoudig van de fou ten Wat de litteratuur betreft schijnen de meeste Jongens en meisjes oen positieve voor keur voor Engelsch te hebben. Er zijn er dan ook bij die beter Engelsch dan Nederlandsch schrijven. Misschien^ ls dat teckenend voor een volk. dat bij voorkeur buttenlandsche producten koopt, maar wie zijn eigen cul'uur veronachtzaamt wordt steeds armer Want alleen daarin heeft hij de kans volkomen door te dringen. Aan Greshoff's voorbeeld van een littera tuur-programma geloof lk niet volkomen De dichtkunst is de essentie der letteren en zal, geloof ik. zich ten allen tiide met een kleinen kring van bewonderaars moeten vergenoegen. Zij vormen, door aanleg en aard. de essentie der kunstllevenden. Zoo Ls het vrijwel overal. Hoeveel Engelschen hebben Keats "elezen en begrepen, hoeveel Franscheo Baudelaire? Litter air-economische en Mtteralr-hlstorlsche afdeelingen op onze scholen kunnen verder gaan. en met succes, maar voor de groote meerderheid geloof ik dat Marsman, du Per ron. Roland Holst on Werumeus Buning niet geheel begrijpelijk te maken zijn. De dicht kunst in haar hoogste uitingen ts geen kunst voor de massa. Daarentegen zijn met de prozaschrijvers (en enkele eenvoudige dich ter-' de kanten veel beter Het moet moecüile ziin veel meer kinderen liefde en belangstel ling voor onze taal en haar litteratuur bij te brengen door hen den Doolaard. Slauerhoff en andere jonge auteurs te laten genieten ("niet uitpluizen! en hen te verlossen van Potgieter es Het moet ook mogelijk ziin hun allen te leeren hun eigen taal zonder raai en stijlfouten te schrijven. Wat de sneiiing aangaat ls er on den duur misschien ook nog wel hoop. als m«n die „van bovenaf" einde lijk eens met rust laat. Ik vind het belangrijker dat Nederlandsche kinderen hun eieen taal en haar litteratuur goed leeren schriiven en begrijpen, dan an dere talen. Dit klinkt bijna revolutlonnair. nietwaar? Toch zijn die andere talen voor hen ook heel belangrijk, maar na hun eigene» Niet uit nationalistische overwegin gen zeg ik dit. maar omdat het niet anders kan en mag ziin. Omdat de cultuur van eon volk een kostelijk bezt ls. dat niet verwaar loosd mag worden, en dat een ontzaglijke beteekenis heeft voor zijn levensgeluk. OPTIMIST.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 5