OVERALLS F. TUPKER 0.%9aidtüKa BOTERSPECULAAS 1 LORJE'S goedkoope Kantoorboekhandel LAATSTE WEEK Philips-Radio- W. C. Lasschuit 1 Haarverven Haarwerken Lourens Coster Voor: Drukwerk DE FOTOGRAFIE ALS WINTERBEZIGHEID. Maison Durate THANS ZIJLWEG Olf VESTA HUIS I 37°SO 1 Fa. Martin Aukema F. HELLINGMAN, De Wijnhandel „Royal" WINTERNUMMER 27 OCTOBER 1932 30 c.M. EMMER 30 cent. Prijzen alleen voor deze week. Klompencentrale «—mum N.V. KONINGSTRAAT 17 Tel. 11685 Ao. 1898 Stofdichte "lui DUS HYGIËNISCH f 3.25 f 3.95 f 4 25 f 6.50 f Het huis van BETERE VAKKLEED1NG iHUilUIUIUlillililllilllUllilliailliiniillllllllllIlllii :i :i :i-tlllllllllllllt Ontvangtoestellen ALM-: SOOKTKN GliOHILAMPE.N EMMASTRA.VT SB - TcL 10801 Huistrap 20 cent p. tree Prijzen alleen voor deze week. Klompencentrale MAISON Permanent Wave „Eugène" met origineele „Eugène" Sachets volgens n i e a w systeem Tel. 12784, Zijlstr. 73 Schuin tegenover Twentsche Bank WRINGMACHINE ƒ8.50 Pryzen alleen voor deze week. Klompencentrale (Haarlem's Dagblad) Manlij. voor Coarant-Uilgiven en Algemeene Drukkerij N.V. Haarlem Vereen.- Drukwerk Handels-Drukwerk Familie-Drukwerk Massa-oplagen Periodieken Uitsluitend goed verzorgd op den lijd dien wij beloveo TEGEN BILLIJKE PRIJZEN MOUWPLANKJE 39 cf. Prijzen alleen voor deze week. Klompencentrale De Spanjaardslaan in herfsttooi. Een lineair plm. S-voudige vergrooting van het beeldje in den linkerbovenhoek. U herinnert zich wellicht nog vaag dat ik in het Vacantie-nummer van Haarlem's Dag blad enkele algemeene opmerkingen maakte over het fotografeeren in de vrije natuur en het nut daarvan door het verkrijgen van vaak hoog noodige afwisseling met de mos:- lijkhedeen van den arbeid. Zou ik mogen vragen: prettige vacantie ge had? Mooie foto's gemaakt? Ja? Nou, het weer heeft wel meegewerkt, want al is een stralende zomerdag niet altijd het eenig noo dige voor het fotografeeren. een zonnestraal heeft toch het voordeel een nuttig lieht- effectje te geven waar anders de schemering teveel zou vei'doezelen. Wij gaan nu de negatieven eens nazien. Wat zegt u? Lang niet allemaal mooi? Dat geeft heusch niet, met wat geluk en goeden wil is er nog wel wat van te maken. Het ge beurt de beste fotografen wel dat een met veel zorg gekiekt strijklicht je, dat is b.v. een muur met wat rozen of klimop, juist genomen op het moment dat de zon om den hoek ver dwijnt, bij het afdrukken gelijkenis vertoont met een bij maanlicht vervaardigd kunstge wrocht. Je kunt dan heel veel goed maken door een passenden titel: b.v. „Avondstond" of „Hoe 't lamplicht gloeideVooral zoo'n aantal puntjes dóét 't. Moeilijker wordt het als van de zomerreis naar Zwitserland of Italië bergkieken mee gebracht zijn, die lat. zich niet zoo erg ge makkelijk met een titel redden, zelfs mer geen twintig puntjes. Over redden gesproken. Bij de oude metho de met het langzaam, zeer langzaam werken de daglicht-papier, dat bij goede-negatie ven en juisten belichtingstijd zulke fraaie tinten kon geven was het wel zeer moeilijk om van een slecht negatief een goeden afdruk te krij gen. De plaatretouche was in den vroegeren tijd dan ook een zeer belangrijke factor tot het verhelpen van fouten en het aanbrengen van verbeteringen die bij het fotografeeren zelf niet altijd mogelijk waren. Retouche van de plaat is ook nu voor por tretfotografen en voor hen die met een groot formaat werken om daarnaar contact-druk ken te maken nog een lang niet te versma den hulpmiddel. Wil men echter van kleine negatieven of gedeelten van grootere flinke afdrukken ma ken dan vervalt de contactdruk en komt het vergrooten met snelwerkend papier aan de beurt. En juist daarbij is het mogelijk allerlei invloeden aan te wenden die tot verfraaiing van het resultaat kunnen leiden. Men kan sommige plaatsen die te fel belicht zouden worden tegenhouden of wel andere deelen. die te zwart op 't negatief voorkomen doorbelich- ten. Op die wijze zijn alle variaties mogelijk, zelfs het- afdrukken op één stuk papier van gedeelten uit diverse negatieven. Wolken kunnen boven een landschap gebracht wor den terwijl dit is gekiekt met een strakke, wat wij noemen blikken lucht. Alleen: het is werk voor een donkere kamer of een huiskamer die door gordijnen duister gemaakt is. Nu leenen z'ich juist de lange avonden ir: het donkere jaargetijde bijzonder voor hel maken van kunstlicht-afdrukken, tevens vergrooten. Ik spreek maar niet van gaslicht- afdrukken, ten eerste is het gaslicht uit Haar lem en omgeving vrijwel verdwenen, uitge=- zonderd dan de staaflantaarns, doch daarbij komt dat het vrij langzaam werkende gas licht-papier vrijwel verdrongen is door het snellere bromide-papier. Tempo, tempo, nie.tjyaar?^ Overdag zoo snel mógelijk voortmaken om dat- er zooveel afgedaan moet worden en 's avonds bromide-papier ómdat 't ook zoo erg snel gaat. Ik zet hier geen indruk-maken- de" puntjes, want da-t is overbodig. Het bro mide papier is heusch wel bij te houden. Er kan bovendien geen kwestie van haasten zijn Ten eerste toch is het nooclig dat van ieder riégat-ief beoordeeld wordt of de belichting kort ot' lang moet ziin, en daar is wat oefe ning, liefst met probeerstrookjes, voor noo- dig, doch verder dient men er ook eenigen kijk op te krijgen of hard-, ge woon- oi' zachtwerkende papieren gebruikt- móeten worden. Dit riekt voor den beginner eenigszins naar geleerdheid, doch dat is het werkelijk niet. Wat men een flauw negatief noemt, dat is zoo een, dat in doorzicht een niet al te dui delijk beeld geeft, waar dus de donkere en lichte partijen moeilijk van elkaar te on derscheiden zijn, eischt een ander soort pa pier dan een negatief dat door te scherpe afteekening der partijen den naam hard verdient. De tegenstellingen lossen in zulke gevallen meestal elkaar op. Als algemeenen regel zou men kunnen stellen: Harde negatieven (dus al te contrastrijke) afdrukken op zachtwerkend papier. Normale negatieven afdrukken op gewoon papier, meestal medium of normaal genoemd. Flauwe negatieven (dus met weinig con trast) afdrukken op hardwerkend papier. Is het niet als in 't dagelijksch leven? Een driftig (hard) woord wordt het best weer legd door eenkalme (zacht- werkende) be antwoording, normaal sluit het best op nor maal, en een te zacht (langzaam) werkend paard wordt het best door een stevig (hard werkend) woord tot betere resultaten ge bracht. O zoo! Het- is wel zeer moeilijk mij in een be schouwing over vergrootingsapparaten te be geven, ten eerste is het aantal soorten legio en ten tweede loopen de pi-ijzen ver uiteen. Een toestel waarbij de camera als voorstuk dient is goedkoop en kan goed zijn, een ap paraat- van honderd gulden of meer is wel licht- gemakkelijker en sneller werkklaar doch geeft bij onvoldoende vaardigheid geen ga rantie van mooi werk. Oefening is hoofdzaak. En laten degenen die zich tot heden slechts tot het maken van negatieven en contact- drukken beperkt hebben vooral niet tegen het vergrooten opzien. Het is niet moeilijk, in veel gevallen zelfs gemakkelijker dan ge woon afdrukken. Schrijver dezes gebruikt sinds jaar en dag een kleinbeeld-camera, die de noodzaak meebrengt alles te vergrooten, en na eenig® oefening bleek da't ver grooten zoo gemakkelijk dat nooit directe afdrukken meer gemaakt worden. Ik wil met niemand vechten over het voor- en nadeel van kleine en groote camera's, beide hebben hun lief en leed. Een kleine camera geeft door zijn bijzonderen bouw (kleine brand puntsafstand) sneller een scherp beeld, een groote camera maakt beter instellen en re toucheeren mogelijk, enz. enz. In beide ge vallen staat evenwel vast dat vergrooten be- teekent vermeerdering van fotografisch ge not. Het is spoedig December en als Sint- Nicolaas niet laboreert aan beenbreuk moet u hem maar eens naar een foto-handel sturen. Is er in den winter niets anders te doen dan vergrooten? vraagt wellicht een lezer. O ja, heel veel zelfs. Behalve de kans op win- terkieken, dus fotografeeren buiten, zijn er nog de mogelijkheden van fotografeeren bij kunstlicht. Een heel prettige bezigheid die veel ervaren heid vereischt, omdat het- behang als achter grond en de schemerlampjes (zij zijn toch zoo lief!) als vlekkenf abrikan ten optreden. Hier is veel goed te maken met sterke lampen of blitzlicht. Een goede voorlichting kan in dit geval even moeilijk ontbeerd worden als een scherm of achtergrond in een effen, liefst niet te donkere tint. Er is echter nog een andere tak van de foto-liefhebberij die bespreking verdient, dat is het vervaardigen van lantaarnplaatjes. Dit is een kunst die nog veel te weinig beoefe naars vindt. Wie geregeld de bijeenkomsten van foto-vereenigingen bijwoont bemerkt eerst hoeveel genot een goed lantaarnplaatje kan verschaffen. Ik durf zelfs beweren dat alleen zij het ver in de amateur-fotografie kunnen brengen, die in staat zijn zulke negatieven te maken dat er een behoorlijk lantaarnplaatje van te vervaardigen is. Uw zomerherinne- ringen, geprojecteerd op een groot wit doek geven u volledig de schoonheid van een land schap weer als de opname zelf goed is ge weest en de rest naar rato verwerkt. Men wordt er kieskeurig van, omdat de enorme ver grooting ook in dezelfde mate de fouten aan dikt, daarentegen ook de goede kwaliteiten, als die er zijn, naar voren brengt. Het eischt een zuivere weergave der stof, en zij die daar in na langdurige oefening het summum berei ken krijgen vanzelf de mogelijkheden van het fotografeeren onder de knie. Evenals in het vacanti'enummer zeg ik ook nu: dit is geen cursus in fotografie, alleen een aanspo ring om te trachten waar dat mogelijk is een stap voorwaarts te doen. Fotografeert gij nog niet, begint er dan mee, fotografeert gij wel, gaat dan ook vergrooten, doet gij dit laatste ook al, maakt dan lantaarnplaatjes, doet gij ook dat- zelfs, dan zijn er nog veel andere za ken, maar die vindt gij zelf wel. Want iemand die daartoe gekomen is vindt voortdurend ge legenheid iets anders in de fotografie te doen ook op lange winteravonden. v. O. Illllll Men roemt in Haarlem HOENDERDOS, Om kwaliteit en prijs. Uw brandstoffen van HOENDERDOS. Voldoen aan hoogsten eisch! Dames- en Heeren Kleermaker sn (gediplom.) Bontwerker Oud en vertrouwd adres. Ook voor moderniseeren en repareeren van alle voorkomende BONTWERKEN. i Hoogachtend, MAISON DURATE. Levert U le klas fabrikaat, lang durige ervaring, brengt alvorens te koopen vrijblijvend een bezoek aan onze zaak, groote sorteering. vakk. bediening, gratis onderricht in bor duren, laagste prijzen, reparatie van alle soorten machines. Alléén Ged. 0. Gracht 22 KANTOORMACHINEHANDEL ZIJLSTRAAT 90 TEL. 11161 HAARLEM Vertegenwoordiger van de Remington Schrijfmachine Verhuren Repareeren Copiëer-Inrichting Corona f 90.- Monarch Pioneer f 95.- Underwood Portable f 125.- EIKENHOUTEN BUREAU MINISTRE 1 Gr. Houtstraat 101 Tel. 11632 van onze reclamedagen in LEDER WAREN en AVONDTASCHJES. GR. HOUTSTRAAT 105,Telef. 11273 S&m De BANKETBAKKERIJ van M GROOTE HOUTSTRAAT 173,Telef. 10063, GEN. CRONJéSTRAAT 12, Telefoon 10894, JAN VAN GOYENSTRAAT 22, Telef. 28355. SPECIALITEIT IN FIJNE 15 CENT PER ONS. HEERLIJKE LETTERBANKET 50 ct per ons. Dc gure najaarsdagen doen ons weeg naar warmte verlangen. Warmte van buiten .warmte van binnen. Voor het eerste zorgt dc kachel wel, voor het tweede? PRIMA PORTWIJN 90, .40, 1.60 per fleseli PRIMA ADVOCAAT- i1.45, 1.9.5, 2.50 per flesch Al onze flcsschen zijn absoluut maathoudend. PRIMA BISSCHOPWIJN 70 cent en 100 per flesch SAMOS van het eiland90, 1.20 per flesch ZOETE SPAAXSCHE WIJN 95, 1.20 per flesch PRIMA SCHIEDAMSCHE OUDE JENEVER 3— per Liter in vierk. kelderflcsch CITROEN BITTER 3.00 per Liter GETROKKEN SCHILLEN CITROEN 3.00 per Liter ZOET SCHILLETJE ƒ2.80 per Liter, per flesch ƒ2.20 FLADDERAC per L. 2.S0, per flesch ƒ2.20, per l/z flesch f 1.15 Met ingang van heden bij 1 flesch VLAMMETJE van Cooymans V2 flesch Advocaat Cadeau. HAARL. WIJNHANDEL „ROYAL", KRUISWEG 15, bij het station, Telefoon 11416.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 30