Hoe het eens was. HET HAARLEMSCHE STADSBEELD. Hoe het geworden JOHNNY WEISSMULLER ALS TARZAN. Van alles en nog waf. De brug bij de Anthoniestraaf. Wat schilderachtig was vroeger de bmg over de Burgwal bij de Anthoniestraat. Nu is het een der drukste punten uit ae stad geworden, zoodat alles moest wijken voor het moderne' verkeer.' Alleen 'eehige oude pakhuizen aan den Burgwal herinneren nog aan het mooie dat er vroeger gevonden werd. Il!lll!llllllllllll!!llll!!!lllll!llll!l!ll!!l!!!ll!ll!ll!!l!!lilll!ll!l!llll!llllll!ll!ll!!ll!!ll!l!!l!!!: Be brug over de Burgwal bij de Anthoniestraat. Dc naam van den wereld-kampioen-zwem mer Johnny Welssmuller is reeds over de ge- lieele wereld bekend. Deze krachtige athleti- sche figuur kunnen we zien in de film Tar- zan. de Aapmcnsch, waarin hij de titelrol vervult. Als jongen was Weissmullev zwak en dik wijls ziek. Zijn ouders, die destijds in Chicago woonden, bezochten met hem verschillend? specialisten, maar zonder resultaat Eindelijk gaf een nieuwe 'huisdokter den raad alle pil len en medicijnen in den vuilnisbak te werpen en den jongen veel sport, vooral zwemmen, te laten beoefenen. Johnny voelde er eerst niet veel voor. maar hij liet zich overtuigen en nam zwemlessen, lederen dag ging de jongen in het water en wat eerst een doktersvoorschrift was, werd later voor hem het grootste genoegen. Hij keek naar andere zwemmers en volgde hun techniek, tot hij na eenigen tijd een geheel eigen techniek begon te ontwikkelen. Intus- schcn was dc hoofdzaak, dat de jongen ge zond en sterk werd. Weissmuller's techniek begon dc aandacht te trekken en William Bachrach, de trainer van de Illinois Athletic Club. gaf hem bij een bezoek aan Chicago gelegenheid te laten zien wat hij kun- Hij zag iets -in den jongen en bood aan hem onder zijn hoede te nemen, in dien hij wilde beloven zich geheel door hem te laten leiden. Toen volgde een tijd van zwaar trainen. Het duurde ongeveer twee jaar voor Weissmuiler aan een wedstrijd mocht deelnemen. Zijn zwemmen verwekte een ge weldige sensatie. In den kortst mogelijken tijd had Weissmuiler alle records van 50 tot 880 yard op zijn naam staan en vertegenwoor digde hij Amerika bij de Olympische Spelen. In de film Tarzan vereischten verschillen de scènes opnamen, waarin hij door meren in het woud zwom en de camera hem volgde. Zijn krachtige spieren, die de aandacht van den productieleider op hem vestigden, waren een groot voordeel voor hem in deze zwcra- scène. Toen regisseur van Dijke hem vertelde, dat in sommige scènes gezwommen moes! worden, merkte Weissmuiler op: „Dat zal mij geheel met- de camera en de microphoon ver zoenen. Een paar zwcmscènes zullen mij meer op mijn gemak doen voelen dan alle andere". Het fotografeeren van een zwemmer in het water was ecu lastig probleem voor den ope rateur. Dc bewegingen van de camera moes ten zoo geregeld worden, dat deze hem kon volgen met dezelfde snelheid, waarmee hij in het water vooruit kwam. door Boris Karloff, is een „mechanische man" geconstrueerd. Gemaakt naar het voorbeeld dat eenigen tijd geleden op een tentoon stelling t-e Londen de aandacht trok, is deze Robot ruim twee meter lang en voorzien van een zeer gecompliceerd mechanisme, dat draadloos buiten het gezichtsveld van de camera in beweging wordt gebracht. The Mask of f-u Manchu is gebaseerd op het bekende boek van Sax Rohmer, De regie is in handen van Charles Brabin, terwijl de voornaamste rollen vervuld worden door Bo ris Karloff. Karen Morley, Lewis Stone, Myr- na Loy en Jean Hersholt. Eenigen tijd geleden zag Irving Thalberg in Europa de film „De Klauw" met Charlot te Susa in de hoofdrol. Haar spel was voor hem aanleiding haar een langdurig contract aan te bieden met- de Metro. De Duitsche actrice is onlangs in New- York aar gekomen en werd docr verschillen de verslaggevers geïnterviewd. Zij spreekt zeer goed Engelsch, met slechts een nauwe lijks waarneembaar accent. „Somnvgen zeggen, dat ik lijk op Mariene Dietrich," s, >el als Greta Garbo en fotogra feer als Vilma Banky,", zeide zij „maar ik wil alleen mezelf zijn en hoop hier een kans te krijgen. Ik heb altijd de techniek van de Amerikaansche filmindustrie bewonderd en gehoopt een contract voor Hollywood te krij gen. Daarom ben ik al jaren geleden begon nen Engelsch te leeren". Charlotte Susa is jarenlang aan het Duitsche tooneel verbonden geweest. Haar eerste film „De Tijger" had een enorm suc ces. John Gilbert, die zeer veel zorg aan zijn uiterlijk besteedt, heeft het land aan kap pers. Hij wacht tot de regisseur aanmer king maakt, voor hij zijn haar laat knippen, en als hij naar den kapper gaat, laat hij het zoo kort knippen dat hij voorloopig er niet meer heen hoeft. Clark Gables collectie pijpen begint een schrikbarende hoeveelheid aan te nemen. Gables voorliefde voor het rooken van een pijp was zoo bekend, dat bewonderaarsters over de geheele wereld hem een pijp stuur den. Hij is nu in het bezit- van alle moge lijke soorten en modellen pijpen. Na de beëindiging van zijn laatste film ..Strange Interlude" met Norma Shearer, zal hij een korte vacantie nemen, voordat hij begint met de opname van de nieuwe film „China Seas". Van een Draufganger, Overwinnaar en Clown door HETE NEBEL. Hamburgers ontmoet men op het water en op het land. Hetzij in het heete woestijn zand van de Sahara, hetzij in Groenlands ijszeeën, in de Indische oerwouden of in Pruisisch Berlijn. Het was in het toonfilm atelier van de Ufa, buiten in Babelsberg, dat wij elkaar ontmoetten, wij, twee' Hamburgers, met Elbe-water gedoopt. Hans Albers schudt mij de hand, de man, dien de Berlijners als hun modernsten en meest Berlijnschen acteur beschouwen. Eer lijk gezegd, -kan Berlijn hier ten volle aan- soraak op maken, want- was Berlijn en het Berlijnsche tooneel er niet geweest, dan had den we ook geen Hans Albers gehad Hij be greep ons tempo, onze manieren, hij ver overde zich een plaats in de harten van de Berlijners en werd een der hunnen. Toch leert men den echten Hamburger jongen eerst kennen, wanneer men in een atelier pauze in de cantine met hem babbelt. Voor mij zit. erg ongegeneerd in badman tel. de onvermijdelijke sigaar in den mond hoek. de anders zoo elegante Hans Albers. Stralende helblauwe oogen, lachend en bab belend. Alles aan hem is van top tot teen „Draufganger", een echte „Overwinnaar". Beleefd vriendelijk ontvangt de groote acteur mij. „Wat kan ik voor u doen?" ..Ach. mijnheer Albers, ik wou graag een beetje met u boomen". Hij schrok. ..Uit Hamburg?" Toen begrepen wij elkaar. Wij spraken over Hamburg, over jeugd herinneringen, over den blauwen Alster. de haven en de Dom. Dat is niet een- kerk, maar de groote kerstmarkt in I-Iamburg. Vier weken duurt dat, en met- zijn draaimo lens en kermistenten zijn onuitwlschbare kinderdroomen en kerstmispret vereenigd. Hans Albers houdt van zijn vaderstad, en alles, wat uit Hamburg komt. is bij hem wel kom. Wat heeft het hem plezier ge'daan, toen hij kortgeleden door de Hamburgers zoo uit bundig begroet- en gevierd werd! Uit goed ingelichte kringen had ik over de successen van den kunstenaar in Maag denburg en Kassei gehoord. Ik vertelde he rit Hoe het daarover en vroeg hem, hoe hij zich voelde, toen hij zoo gevierd werd. Hoe men zich voelt, als men zoo beroemd is. Een peinzende, droomerige glimlach. „Ja, ziet u, ais men zoo gevierd wordt, zooals het mij gebeurt, dan verheug ik mij het meeste over de blijdschap, die mijn oude 83-jarige moeder daarover heeft. Die leeft kalm haar leventje en volgt alles wat mij betreft, met zoo'n belangstelling, als allee'n een moeder maar kan hebben. Alle krantenberichten leest en verzamelt ze, ik heb haar daarvoor een speciaal album gegeven, Zij leeft alleen voor mij. die lieve, oude vrouw". Het heeft mij ontroerd, te zien, hoe deze man. bijna vroom over. zijn moeder spreekt. Wij babbelden verder. Hans Albers vertelde van zijn kinderjaren, -kwajongensstreken, overgangsjaren en zijn verdere ontwikkeling Een erg vermakelijke gebeurtenis komt he-m daarbij in de gedachten. „Stelt u eens voor, wat mij kortgeleden gebeurde. In den zomer ging ik met mijn wagen in Hamburg over den Jungfernstiee. Daar zag ik mijn vroegeïen chef uit den tijd toen ik leerling-koopman was Uit louter aan hankelijkheid en uit vreugde over de ontmoe ting sprong ik uit mijn wagen, had nog moei te. mijnheer X. in te halen, en begroette toen blijmoedig den „chef"." Eerst verwonderd, dan zichtbaar verlegen, reikt hij mij met- afgemeten hoffelijkheid en een beetje aarzelend de hand. Dan klinken de klassieke woorden: ..Nu, bent u nu reeds tooneelspeler? Januweest u dan maar erg vlijtig!" Hij had het nauwelijks ge zegd of hij was verdwenen! Tegen zooiets doet men-niets". „Wat heeft u toen gezegd, mijnheer Al bers?" vroeg ik. „Laat ik u dat maar niet vertellen, u kunt- het toch niet in de krant zetten!" Hoe Albers den moeilijken tijd opvat, op welke decente manier hij daar helpt, waar het noodig is, zoowel in familie- of in vrien denkring, dat weten, alleen ingewijden. De groote kunstenaar, die zich zeker menige luxe veroorloven kan, ziet van vele dingen af, daar hij den nood in aanmerking neemt, die rond om hem heerscht. Als wij na ons babbeluur- t-je, van elkaar gaan, verheug ik mij zeer over de ontmoeting met- den grooten acteur en zijn geboorteplaats-trouwen Hamburger. -Ja, ja, de Hamburgers ontmoet men te water en te land HAROLD IXOYD's 350ste FILM! Movie Grazv", Harold Lloyd's nieuwste comedie. is de 359ste film waarin de komiek als ster opt rade sinds hij, nu zestien jaar ge leden. ziin filmcarrière begon. In den laatster, iiïd heeft Lloyd niet meer dan hoogstens één film oer jaar gemaakt. Toen hij echter nog voor Hal Roach werkte draa'de hij ontelbare één- en twee-acters als .Wil! ie Work" en later als ..Lonesome Luke". Toen deed de hoornen bril zijn intrede en maakte hij een groote aantal kluchten, waarin hij in ons land als ..Kareit-je" beroemd werd. Toen kwa men zijn groote films: „Grootmoeders jon gen", ..De Groen". ..De Straatzendeling". .Harold op den Eensmanswagen..Kijk uit Harold' en thans „Movie Crazy". Constance Ci'mmings is zijn „leading lady" in de nieu we comedie. EEN SOLO-DUET. Aan welke ongerijmdheden de tegenwoor dige filmtechniek verwezenlijking kan schenken, daarvan geeft Voice, het orgaan van de Dutch Gramophone Co., H.M.V. een interessant voorbeeld. In „The Cuban love song" ©en Metro Gold- wyn Mayer film met Lawrence Tibbett in de hoofdrol, zingt deze bekende opera-zanger een duet- met zich zelf. In een scène ziet Tibbett een visioen van zichzelf in vroeger dagen en met dat visioen zingt hij samen. Bij het opnemen zong Tib bett- eerst de bariton partij, welke werd vast gelegd. Toen zong hij in zuiver hetzelfde tem po de tenorpartij. Daarna werden deze beide opnamen ge speeld en gezamenlijk vastgelegd op één ne gatief. Het resultaat- was een duet door één persoon. Nooit te voren is een. dergelijk experiment- in de studios gelukt en het spreekt wel van zelf dat dit alleen mogelijk is voor een zanger met- bijzonder geroutineerde tempobeheer- sching en met een ongewoon stemregister. DE OOSTENRIJKSCHE RIJKSKOE Uit Weenen wordt gemeld, dat Bella, de beroemde Rijkskoe is gestorven, zij is 17 jaar oud geworden en heeft in dien tijd haar be zitter. den oud-bondskanselier Dr. Hainisch niet minder dan 85000 L. melk geleverd. Slechts 6 koeien op den aardbodem kunnen op een dergelijke prestatie roemen. Bella heeft 10 kalfjes ter wereld gebracht, waar- onder een dochter, die nog meer melk moe! produceeren dan de moeder. Opdat zij nie' verg eten zal worden, zal men een gedenktee- ken oprichten, waarvoor zij zelve het mate riaal zal leveren. Opgestopt zal zij in het mu- siHini van de Landbouwhoogeschool er aan herinneren, hoe vruchtbaar zij op cleze wereld gewerkt lieeft. nu is. Een productief dichter. Op den 5den November 1494 werd te Neu renberg Hans Sachs, de beroemde dichter- schoenmaker geboren. Volgens zijn eigen tel ling heeft hij 6048 gedichten, 208 blijspelen en tragediën, 1700 fabels en kluchten, 73 oorlogs- en drinkliederen en een groot aan tal psalmen en geestelijke liederen gemaakt. Groote jacht op „wilde beesten". In noordelijk Transvaal vindt de grootste jacht van de wereld plaats. De duizenden „wilde beesten", een soort antilope, veroor zaken zulk een schade aan die streek, dat de Regeering onbeperkte schietreehten hee'ft ge geven aan alle jagers, die de som van 1 pond betalen. Honderden biltonjagers (bil tong is gerookt gedroogd vleesch) hebben hun wagens gepakt en haasten zich naar het tooneel, want zij krijgen dertig cents per pond voor het gedroogde vleesch en vinden gemakkelijk een markt voor de huiden. De jacht, die feitelijk geen jacht genoemd kan worden (want ze is ontaard in een slacht partij). is zeer zeker van geweldige propor ties: binnen een kort tijdperk zijn niet min der dan 4000 dieren geschoten. Steden va,w één inwoner. Hoe vreemd het ook mag klinken, er be staan in dezen tijd van dakloosheid groote steden, die vrijwel onbewoond zijn. Amerika, dat evenals de oude wereld duizenden „her bergt", die niet weten, waar zij 's nachts moeten slapen, is desondanks een dergelijke stad rijk. De „New-York-Times" licht ons hierover in. Een correspondent van dit blad' reisde door Zuid-Californië en dee'd ook de plaats Calico aan. Tot zijn verwondering vond hij dit vlek, dat'hij al eens eerder had bezocht, geheel ver laten. Tenminste, dit leek zoo bij den eersten aanblik. Later bleek het, dat er nog één oude man aanwezig was, maar de correspondent had uren rondgewandeld voor hij den ouden heer ontdekte. De man, die een grijzen baard had en er overigens uitzag, alsof hij was ontsnapt uit een sprookje, vertelde den ontdanen reiziger de historie van de stad Calico. „Lang geleden aldus sprak de grijsaard in het jaar 1907 werd in deze streek een ertsader ontdekt en vol vreugde stichtte men de stad Calico. Na twee jaar was de bevol king aangegroeid tot 25.000 zielen. Toen de groote oorlog uitbrak telde de stad reeds 50.000 mannen, vrouwen en kinderen. In het jaar 1927 werd het twintigjarig be staan der nederzetting gevierd, met helaas slechts 25.090 inwoners, want het was in middels uitgekomen, dat de ijzerproductie minder opbracht dan men had gehoopt en verwacht. Ongeveer twee jaar geleden moest het bedrijf geheel worden stop gezet en daar men geen kans zag andere middelen van be staan binnen de kom der gemeente in het leven te roepen stroomden de menschen weg, gelijk het water uit een lekgeslagen tobbe. Ik kon van mijn huisje niet scheiden en ben alleen achter gebleven". Ongeveer hetzelfde lot als Calico trof de stad Grub. Ook deze naam is op de land kaart van Amerika aan te treffen. Toen 4 jaar geleden in Texas oliebronnen werden ontdekt, trokken velen naar het nieuwe land van belofte. Experts beweerden, dat er goud was te ver dienen en daardoor ontstond een stad, die weldra op een bevolkingscijfer van 100.000 mocht bogen. Als gevolg van de algemeen© crisis trad er ee'n noodtoestand in. die er tenslotte toe leidde, dat Grub werd verlaten. De eens bloeiende stad ls thans een steenenzee. waar hongerige dieren den strijd om het bestaan uitvechten. Een zinkend eiland Dr. Chester A. Reeds van het Natuurweten schappelijk Museum te New York bericht-, dat het eiland Manhattan, waarop genoemde stad is gebouwd, langzamerhand in de zee verzinkt en dat die verzinking in de laatste 42 jaar één Eng. duim heeft bedragen. Goedkoope huwelijksreizen. Pas gehuwde Italiaansche paren kunnen thans, indien zij binnen 8 dagen na bun hu welijksvoltrekking een huwelijksreisje gaan maken, 80 pCt. reductie op het passagiersta rief der Staatsspoorwegen bekomen. Uw ideaal Heb een ideaal en verdedig het. Maar ver dedig het met waardige middelen. Beschouw het als veel te edel om het met- onedele mid delen te beschermen. Uw handen worden er vuil door en gij besmeurt uw ideaal. Spijbelen. „Wat. jou luie bengel, ma vertelt me. dat je vandaag al weer stilletjes van school bent weggebleven „Dat is geen luiheid! Dat is klassenhaat^ Tarzan, zooals deze door den schrijver Edgar Rice Burroughs in zijn boeken geschapen is. Hij is niet te knap, maar zijn gelaatstrekken zijn regelmatig en sterk. De ontwikkeling van zijn spieren door jarenlang zwemmen, stelt hem ln staat, langs klimplanten zich door de boomen te slingeren met een adembenemen de snelheid. Het groot aantal scènes, waar Tarzan zich met veel apen ln de boomen bevindt, stelde ons voor bijna onoverkomelijke fotografische moeilijkheden. De vlucht van de bewegende figuren door de boomen en de zware scha duwen maakten, dat onze operateurs voort durend moesten uitzoeken onder welken hoek de handeling het best opgenomen kon wor den. De plaats van de handeling is ongeveer in dezelfde landstreek, waar wij Trader Horn opgenomen hebben. Het Albertameer en de Maanbergen vormden den voornaamsten achtergrond voor deze film. De vele foto's en landkaarten, die wij van onze expeditie had den meegebracht, waren waardevolle hulp middelen bij het maken van den achtergrond, Wij hebben het grootste aantal dieren noo dig gehad, dat ooit voor een film bij elkaar gebracht werd. Een groot aantal hiervan werd gehuurd van circussen en dierentuinen uit. geheel Amerika. De verzameling bevatte een kudde van twintig olifanten, een dozijn nijlpaarden, enkele dozijnen leeuwen, kudden zebra's, antilopen, gnoe's, herten, hyena's, apen. bavianen en gorilla's. De dlerenscènes, die wij moesten opnemen, zijn waarschijnlijk de moeilijkste, "die ooit beproefd--zijn. 'In een van deze scènes valt een kudde olifanten een - inboorlingendoro aan, dat- geheel verwoest wordt. Boomen wor den ontworteld en een groote oppervlakte wordt geheel platgetrapt. Ons doel is geweest te beproeven zoo ge trouw mogelijk de spannende avonturen-van Edgar Rice Burroughs' verhalen uit te beel den. JOURNAAL. Upton Sinclair heeft een contract met Me tro-Gold wyn-Mayer afgesloten om een ori gineel verhaal voor de film te schrijven. Van Sinclair zijn verschillende bekende romans verschenen, waarvan' „Petroleum" in "Hol land het meest bekend is. Dit jaar zal in ons land de' verfilming van zijn boek The wet parade (Alcohol) worden uitgebracht. Voor de verfilming van The Mask of fu Manchu, waarin de hoofdrol vervuld wordt UIT DE WERELD VAN DE FILM. DE VERFILMING VAN TARZAN Door W. S. VAN DYKE. De regisseur van „Tarzan", XV. S. van Dyke. „Afrika zit hem ln het bloed", zegt men dikwijls van ontdekkingsreizigers of jagers op groot wild, die jaar na Jaar terugkeeren om in de wildernis nieuwe avonturen te zoe ken. Deze eigenaardige aantrekkingskracht v,an- -het Zwarte Werelddeel ls ook doorge- flrohgén in Hollywood en' ongeveer een jaar nadat ik terug' kwam van de expeditie voor de opnemingen van Trader Hom bood Metro Goldwyn Mayer mij de gelegenheid aan om wederom een wildernisfilm te maken. Ik voelde mij niet zeker, dat wij de moei lijkheden zouden kunnen overwinnen om een geschiedenis als Tarzan te verfilmen. Ik be schouwde de problemen als veel grooter dan die wij voor Trader Hom hebben opgelost. Toen wij het manuscript doorlazen om de mogelijkheden van de verschillende scènes te overwegen, zag ik. dat de geschiedenis zeer interessant was en ik geloof, dat dit einde lijk het ideale wildemisverhaal voor verfil ming is. De dieven en inboorlingen in dit ver- haai staan voortdurend in nauw verband met de geschiedenis van de hoofdpersonen. De keus om de hoofdrol toe te vertrouwen aan Johnny Weisniullêr is volgens mij de beste, die gemaakt kon worden Deze jonge man is een zuivere verpersoonlijking van de

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 16