LETTEREN EN KUNST Nog enkele dagen S. J. de Jongh Handschoenen HAARLEM'S DAGBLAD WOENSDAG 9 NOVEMBER 1932 MUZIEK. Tweede Concert der Haarlemsche Bachvereeniging. Dr. Johan Wagen aar is, juist een week gè- leden, 70 jaar geworden. Velen: autoriteiten, oud-leerlingen en vrienden, hebben hem Zondag' in Den I-laag gehuldigd; Dr. Peter van Anrooy heeft zijn leermeester nogmaals, thans in het openbaar, een eeresaluut ge bracht door een schitterende vert-olkng van diens „Cyrano"-Ouverture. Men bemerkt in dit werk de invioeden van Berlioz en van Rich. Strauss, men herkent ook den compo nist van ,,De Doge van Venetië" in een der I motieven, maar er is zooveel frischheid in de conceptie en zooveel meesterschap in de thematische verwerking en in de behandeling van het orkestcoloriet, dat het zijn plaats op de programma's der groote concertinstituten volkomen verdient en den primus onzer Ne- derlandsche toondichters waardig vertegen woordigt. Inderdaad zou de Cyrano-Ouver- ture wellicht met evenveel recht „toonge- dicht" als „ouverture" kunnen heeten. Ro- mantisch is het onderwerp, een hooge vlucht neemt de fantasie die het in vrijen vorm ver- klar.kt mag men hier niet van een toon- i gedicht spreken? En nu moge de romantiek tijdelijk uit de mode zijn geraakt en door de nieuw-modische toonknutselaars verafschuwd worden: er zijn teekenen die alweer op een i kentering wijzen. Toevallig las ik dezer da- gen eenige fragmenten van publicaties van I vooraanstaanden onder de „modernen" als Prokofieff, Krenek e.a. en vond onder meer de meehingen verkondigd, dat men tot de ro mantiek zal moeten terugkeeren om niet in volkomen steriliteit te vervallen" en dat „99 pet. van de hedendaagsche composities bestemd is om in vergetelheid te geraken". Vermoedelijk zullen de mee'ste collega's van den schrijver dat toestemmen en daarbij de j stille overtuiging hebben, zelf tot 't ééne pet. te behooren. Maar 'toch geven zulke uitspra ken te denken; meer.dan dat: zij geven hoop. Na het glorieuze openingstuk van den avond volgde een climax: Brahm's Vioolcon- cert in de vertolking door Milstein met Van. Anrooy en het Residentie-orkest. Nathan' Milstein leek me nu nog grooter violist en vooral nog grooter artist dan bij zijn onlangs hier gegeven viool-avond. Zijn Brahms-in- terpretatie was van uitzonderlijke hoedanig heid. doch vrij van excentriciteiten of effect bejag; een interpretatie die in het werk zelf haar eenige richtlijnen vindt en die met vol komen overgave en groote piëteit volgt, en gebouwd is op warm sentiment en absoluut technisch meesterschap. Hier waren geen willekeurigheden la Hubermann waar te nemen, willekeurigheden die vaak verrassen, maar ook vaak afstooten: hier sprak het werk zelf in de schoonst denkbare verklan king, niet .alleen van de zijde des solisten,, maar ook van die van orkest en dirigent. Van Anrooy, Brahms-kenner en -apostel als wei- nigen behandelt zulk een concert als een i symphonie en beschouwt de volkomen ho mogeniteit der vertolking als een eerezaak: zou het bij zijn intelligentie en ervaring, bij I het technisch kunnen en de door den diri- I gent gevormde eruditie van het Residentie- I orkest anders kunnen dan dat de auditie een ideale werd? En wanneer ik er om deze rede- I nen van af zie om verdere namen te noemen. wil ik toch weer een exceptie maken voor die van den solo-hoboïst Jaap Stotijn. die de schoone melodie van het Andante weer ge zongen liecft op een wijze, die elk ontvanke- I lijk gemoed ontroeren moest. Men heeft Van Anrooy van zekere zijde meermalen conservatisme verweten: ten on- j rechte, want tijdens zijn dirigentschap heeft i hij meer dan 150 nieuwe werken uitgevoerd. En gisteravond bracht hij een allernieuwst snufje: het „Philharmonisches Konzert" van Paul Hindenuth. dat pas in dit jaar geschre ven werd. Het werk draagt zijn titel terecht: i het is een ..concert" (cencertare strijden) I het is ..philharmonisch" of wel „harmonie- j ilevend" in zooverre dat het. na de hagel- buien van dissonanten, aan het einde van elk der variaties in het hotel >,De suyvere dry- clanck" onderdak vindt en dus het verlan- I gen naar harmonie bevredigd toont. Veel I kennis en kunde bewijst deze compositie ze ker. maar ook een zucht tot combinaties, die het in-gewonen-zin-tolerabele opzettelijk ver mijden en dan ook grootendeëls kwalijk te genieten zijn. Er zit voor mijn gevoel in der gelijke muziek iets specifiek-naoorlogscTr, er Is gekrijsch en gedruisch in, paukenslagen verschrikken, trompet-tongslagen reutelen; er is een geestelijke verwording als tijdens en na een trommelvuur. Er zijn ook drage lijke fragmenten in, maar schaarsch. Voor zoover ik Van Anrooy's artistieke overtuiging heb leeren kennen, meen ik te mogen ver onderstellen dat hij een kunstrichting als die van Hindemith niet bewonderen moet; dat hij er ons toch mee heeft willen doen kennis maken, dat hij zijn tijd en moeite gegeven heeft om die kennismaking zoo gunstig mo gelijk te doen zijn, verplicht ons tot. erken telijkheid. ..The proof of the pudding is m the eating": waar moest het heen als de di rigenten ons onthielden wat. ze zelve niet. on derschrijven. maar wat. al is het. misschien van voorbijgaande beteekenis.toch onze' be langstelling verdient? Besloten werd het concert door de uitvoe ring der Ouverture „Le Carnaval romam die'w» ook uit voed.e vertolkingen onzer H. O. V. kennen, en het bleek dat wijlen Berhoz het vooralsnog In genialiteit van Hindemith wint. Summa summavum: een belangrnk concert, met een dmr muzikale hoogtepunten die in het geheugen gegrift blijveneen concert waarvoor we het Bachbestuur dankbaar mo gen zijn. K. DE JONG. HET TOONEEL DE AMSTERDAMSCHE TOONEELVEREENICINC. DE REIS VAN NOACH OP DE WATEREN Een Tooneelgebeurtenis van den eersten rang. JOIIAN WAGENAAAR GEHULDIGD. In het Koinklijk Conservatorium voor Mu ziek te 's-Gravenhage is de heer Johan Wa genaar, onze populairste componist, gehul digd op zijn zeventigsten verjaardag. Ver scheidene geschenken zijn hem aangeboden. Ons Haarlemmers wacht deze en de volgen de week met de opvoering van De Reis van Noach op de Wateren in den Stadsschouwburg en den Schouwburg aan den Jansweg een too neelgebeurtenis van den eersten rang. Hier hebben wij dan eindelijk weer eens een groot- sche, artistieke daad, die te meer bewondering afdwingt, omdat men haar heeft aangedurfd in dezen tijd van algeheele depressie. Dat de- zeze daad door het Amsierdamsche publiek op haar volle waarde wordt, geschat, bleek wel heel duidelijk uit de minutenlange ovatie, eerst na het zoo prachtig gespeelde, indruk wekkende vierde tafereel en daarna nogmaals aan het slot, toen de stampvolle zaal niet moe de werd de spelers toe te juichen en het doek ontelbare malen omhoog moest. Deze onge woon groote bijval oogstte het stuk bij de vijfde opvoering in de hoofdstad, waarbij dus alle promière-invloeden, die de beoordeeling van een succes altijd, min of.meer bemoeilij ken, waren uitgeschakeld. Wat mij in deze voorstelling wel bijzonder getroffen heeft, dat is de algeheele overgave, hét volkomen opgaan van alle spelers in het werk van André Obey. En dan, dat in dezen onrusbigen tijd van vervlakking en verwilde ring een religieus spel van zoo milde potentie in Frankrijk kon ontstaan- en tot vertooning kwam. Of wij in dezen „Untergang des Abend- 'Tandes" een gelijkenis moeten zien met de te genwoordige tijdsperiode- zooals het program ma ons wil.suggereeren, lijkt mij wel wat ge zocht toe. Mocht André Obey een dergelijke bedoeling wezenlijk hebben gehad, dan is het te merkwaardiger, dat een modern Fransch auteur tot hoofdpersoon Noach met zijn on aantastbaar Godsvertrouwen koos. Noach's verrouwen in God's grootheid alwijsheid beheersch.t dit bijbelsch spel. Het geeft zooals de .titel aangeeft de reis van dezen uitverkoren patriarch op de wateren niet echter in oud-testamenische, plechige ge dragenheid, doch in een bijna naieven eenvoud en met milden humor. Wanneer Noach spreekt tot zijn Heer, dan doet hij dat in termen zoo vertrouwelijk en gemoedelijk, als een kind dit zou doen tegen zijn vader. Maar elk woord getuigt van een zoo Innig Geloof en Betrou wen, dat niemand daar aanstoot in kan vin den. Hij staat- bij zijn ark en is gereed. De die ren des voids komen tot, heip, zooals hc-m ge-, zegd is door God: de leaütf.'de-beer; de olifant-, de koes itet''Tam, de tijger, ja seifs de kleine mier ontbreekt niet. Ook moeder Noach en haar zonen Sem, Cham en Japhet zijn uit het dorp naar hemtoe" getrokken in het bosch evenals de buurmeisjes Sella, Noëma en Ada, aan wie de poes den weg heeft gewezen. Maar de droogte is nog over het land en er is de dreiging van den dood, 'want de menschen wijten aan Noach de rampen, die over de aar de zijn gekomen. Doch Noach wacht vol ver trouwen op het wonder, dat God hem heeft voorspeld. Tot dan op eens de lucht verdon kert en de regen plots in stroomen neervalt. Dan stort de opstandige mensch verslagen ter aarde en erkennen de uitverkorenen in extatische blijdschap Gods grootheid die de droge aai'de met water drenkt. Wanneer het doek weer opgaat-, zijn wij met Noach op de wateren. Veertig dagen en nachten heeft de regén geduurd, maar als Japhet, de jongste zoon, op het dek verschijnt, dan staat- stralend aan den hemel de zon en in kinderlijk uitgelaten blijdschap dansen al len rond, God en de zon ter eer. Maar niet lang duurt de eensgezindheid aan boord van de ark. Reeds in het derde tafereel zijn de kinderen, opgezet door Cham, tegen Noach opgestaan. De dagen van angst en lij den hebben hun kracht- gebroken en in hen is niet zooals bij Noach 't-diepe Geloof en het groote vertrouwen in God. Noach staat vrijwel alleen en het zijn de dieren, bij wie hij troost en steun vindt in zijn eenzaamheid, omdat zij nog gelooven in hem. Een meester stukje van regie is dat wel heel gevaarlijk tooneeltje, waarin Noach zich nedervleit tus- schen de dieren en deze hem troosten in zijn leed. In het vierde tafereel dreigt Cham in zijn opstandigheid de overhand te zullen krijgen. De twijfel heeft allen lam geslagen; alleen moeder Noach heeft het vertrouwen in haar man nog behouden. En dan komen wij tot het hoogtepunt van dit spel. Noach zendt de vogelen uit om land >te zoeken, eerst de raaf en dan de duif. Wat in dit tafereel door de spelers van Van Dalsum gegeven wordt, kortweg'subliem. De spanning eerst, de steeds stijgende twijfel en angst en dan aan het slot 'de extatische jubelzang, wanneer de duif ein delijk met het olijftakje is teruggekeerd, dat is van een zoo suggestieve kracht en van een zoo bacchantische uitgelatenheid, als wij op ons tooneel maar heel zelden hebben gezien. Het was waarlijk geen wonder, dat het pu bliek na dit tafereel, in een frenetiek applaus uiting gaf aan zijn bewondering voor zulk een onovertroffen samenspel. In het laatste tafereel is de ark geland en dan komt Noach's grootste beproeving. Want zijn kinderen trekken de wereld in en laten hem in het dorre, kale land alleen. Zelfs de dieren worden hem ontrouw; de beer, die op de ark zijn trouwe, goede vriend was, dreigt hem nu te verscheuren. Slechts moeder Noach is nog aan zijn zijde. Maar dan verliest hij ook haar. Verstijfd van de kou slaapt zij voor goed in en door allen verlaten, staat Noach als een eenzame op een kale rots midden in dat barre land. Eén oogenblik is het, of ook hij in opstand zal komen tegen God. maar aan vindt hij het vertrouwen weer. Hij heft de handen ten Hemel en als een verlossing klinkt het uit zijn mond: „Heer, ik ben te vreden! Ik ben tevreden! Ik ben tevreden! De opvoering van dit door een innig reli gieus gevoel gedragen en aldoor eenvoudig gehouden stuk is onder regie van Van Dal sum tot iets waarlijk groot-sch geworden. E: zijn momenten ik denk hier aan de extatische ontroering bij hét wonder van den plotselingen regen, aan den vreugdedans bij Jiet zien van de Zon. aan Noach's gesprek met de dieren, aan het dionysische slot van het vierde tafereel de jubelzang „Verrezen uit de wateren! Verrezen uit de wateren!" en' Noach's spel op de rots in het laatste tafereel die voor mij onvergetelijk zullen blijven. En can was er heel den avond J. Sternheim, die de rol van Noach op hief tot de hoogte van een waarlijk door God uitverkorene. Hij heeft het Geloof en Godsvertrouwen van Noach gegeven met overtuigende waarachtig heid en ontroerende innigheid. Deze Noach is een prachtig gespeelde rol geworden, zui ver. innig en groot. Noach is de centrale figuur in dit stuk met naast hem moeder Noach en om hem heen of tegenover hem de groep der kinderen. Voortreffelijk was deze groep, vooral in haar samenspel, Cruys Voorbergh krachtig van riastiek en imposant als de opstandige Cham, 3en Royaards veerkrachtig en stralend van jeugd als Japhet-, Nell Knoop temperamentvol en vol bruisend ieven als Noëmi, Willy Haak treffend zuiver steeds in haar spanning en extase. De 75-jarige mevrouw Sablairolles, nog met de teekens van haar verwonding op haar jelaat, gaf al haar speelkracht aan moeder Noach. Het publiek toonde zijn bewondering voor een zoo groote vitaliteit door haar har telijk toe te klappen bij haai' eerste ver schijning. De decors van Ernst Leyden getuigden van veel fantasie. Vooral dat van het eerste ta fereel het Oostersche landschap met de voorplecht van de ark was van feeërieke schoonheid. Zoo kregen wij dus als geheel een voorstel ling, die tot de evenementen van het seizoen gerekena zal worden. Het is verheugend te mogen constateeren, dat er in dezen tijd nog zoo veel levenskracht schuilt in ons tooneel. En wij hebben de heeren Van Hees en Kaart erkentelijk te zijn, dat zij de Haar lemmers zoo- spoedig reeds in ae gelegenheid zullen stellen met dit nieuwe stuk kennis te maken. J. B. SCHUIL. Ned. Kath. Reisvereeniging. Louis Noiret en zijn gezelschap. Aan gezelligheid heeft het gisteren op de uitvoering van de afdeeling Haarlem der Nederl. Katholieke Reisvereeniging aller minst ontbroken. Louis Noiret weet er de stemming wel in te brengen en dat is op zulke feestavonden toch het allereerst noodig. Voordat, het eigenlijke programma een aanvang nam, sprak de voorzitter, de heer Beyk een opwekkend woord, waaruit wel heel duidelijk bleek, dat de afdeeling Haarlem in bloeienden toestand verkeert. Het aantal leden is reeds gestegen tot 700, wat voor een groot deel te danken is aan de activiteit van het bestuur, dat geregeld excursies uit schrijft, waarvoor steeds veel animo bestaat. Zoo zijn er. in 1931 in het geheel 23 en in 1932 zelfs 27 excursies georganiseerd met respec tievelijk 547 en 919 deelnemers, getallen, die bewijzen, dat de liefhebberij voor deze uit stapjes steeds stijgende is. Louis Noiret, die dezen avond vaar de leden optrad, zagen wij voar het err.-'t-. Wij zouden hem een Louis Davids in zakforaivaa kunnen noemen. Het programma de It hij brengt, onderscheidt zich door beschaving en goeden smaak, hij zingt zijn liedjes me; opgewektheid en zonder ce van eigen grap pigheid overtuigende opdringerigheid van zoo vele komieken en liedjeszangers, hij is vol komen thuis oo het tooneel en 'hij wea: zonder zach t? force eren dadelijk contact met zijn publiek te 'krijgen. Allemaal tfu§,goede eigen schappen, Zijn voordracht zou evénals trouwens van Polly Noiret veel winnen bij sterker articulatie. Er blijven nu nog al wat woorden achter het voetlicht hangen en het publiek inoelt, zich soms te veel inspannen om hem te verstaan. Bij Louis Davids staat Noiret nog 'heel wat ten achter. Hij .mist dat najt'uuiidjke volkseigen?, dat Davids mee op het tooneel brengt en ook de onovertroffen slagvaardigheid en het esprit van dezen komiek. Louis Davids is in zijn hand meer artiest dan al die hem imiteer en de colliga's in hun heele lichaam, waarmee ik ranst.rek1; niet zesieen wil. dat. iemand als Louis Noiret zijn plaats op het tooneel ni:t verdient. In tegendeel. Wij. krijgen zoo veel komieken en cabaret zangers te zien en te hoeren, wier smaak en beschaving beneden all's peil is. dat wij iemand als Noiret met. genoegen al" één van de ..goede soort" begroeten. Polly Noiret past zich bij zijn voordrachten goed aan. al is zij dan ook nog op het tooneel zijn mindere. Het is alles nog wat- aangeleerd en cliché, maar zij wint het publiek door haar lieve verschijning, beschaafde ingetogenheid en prettige distinctie. Een duet zooals De Man en de Vrouw, had dan ook, voorgedragen als het werd door Louis en Polly Noiret. een verdiend en uitbundig succes. Dat was heel goed. En de sketch ..Ik zoek een schat voor mij alleen", waarin Polly Noiret het Weensche meisje, en Louis de Deutsch spratzende Hol- landsche jongen speelde, werd hoewel niet overvloeiend van geestigheid door hun spel een niet onaardig intermezzo. Jaap of Jim ik weet, niet hoe hij heet was de derde van het trio. Hij was de mail van het accordeon en hij had met zijn soli en zijn begeleidingen niet weinig succes. Vooral in de door Louis Noiret gezongen zeemans liedjes tegen een fleurig achterdoek van schépen in een haven was de harmonica het onmisbaar instrument. Een gezellige, vroolijke avond dus, waar de ware stemming was. zooals het duidelijk bleek uit het luide meezingen van de refrei nen der liedjes. Het bestuur van de Ned. Kath. Reisvereeniging en Louis Noiret kun nen in alle opzichten tevreden zijn over het succes. J. B. SCHUIL. ILYARLEM'S KINDERKOOR „INTER NOS". Haarlem's kinderkoor ..Inter Nos". afdee ling Haarlem-Noord en Haarlem-Centrum, dirigent de heer Jan Booda. zal Maandag 21 November een uitvoering geven in de Ge meentelijke Concertzaal alhier. Op veler ver zoek zal ten tweeden male worden uitgevoerd „Een Winterdag" van Kor Kuiler, een can tate waarover de Haarlemsche muziekrecen senten bij de eerste uitvoering zeer gunstig schreven. Tevens zal worden gezongen de cantate ..Lente'" van Anna Lamb rechts Vos. welke voor het koor geheel nieuw is HET RUSSISCH BALLET VAN MONTE- CAltLO. Vrijdag a.s. in den Stadsschouwburg. Het vermaarde Russische Ballet van Monte Carlo, het beste ballet-ensemble der wereld, cat eerste krachten van het Anna Pawlowa- Ballet- en Diaghilew-Ballet met de jongste sterren der danskunst vereenigt, zal a.s. Vrijdag onder auspiciën van impressario Ernst Krauss een enkele gastvoorstelling ir. den Stadsschouwburg geven. Te Amsterdam, Den Haag en Rotterdam, werd het optreden var. dl. ballet van 5b dansers en danseressen, met medewerking van groot orkest, een overweldigend suc ces. De Nederlandser.e critici schrijven vol geestdrift over deae voorstellingen, b.v.: Henri Bore! in He: Vaderland: ..Anna Paw- lowa zou hier haar vreugde aan gehad heb ben en het was of haar geest over het too neel zweefde Hoe prachtig, met feillooze techniek is hier weer gedar.st. Werumeus Buning in De Telegraaf: In deze Russische groep, leeft het vuur van den dans. de overlevering van.het ambacht en de bezieling van het hart even sterk als ooit in de tijden van Pawlowa en Diaghiiew. De fakkel is ir. nieuwe handen overgegaan. De jeugd van deze "groep geef: ons iets. wat zelfs Pawlowa's ballet- een ster met ensemble soms miste: een voortreffelijk evenwaar dig samendansen van zeer hoog gehalte. Wie van de beide jonge sterren. Riabou- chinska en Toumanova de eerste is ik weet het niet. -Algemeen Handelsblad: „Een voortreffelijk ensemble met uitmuntende solo-danseres sen en dansers, en een repertoire dat belang wekkende werken toont. Voor het meerenrieel zijn deze danseressen nog zeer jong en dit jeugdige geeft aan. het geheel veerkracht, teedorheïd, élan en on vermoeide dansdrift. Nieuwe Rotterdamsche Courant: Rubou- schlnska weer zoo rar.k en vluchtig, da: de witte schittering van vlinders voor onze oogen is.... Tamara Toemanova vindt in „Con currentie" haar volle kracht. Haar dansen met het corps de ballet is hier éen ver rukking. PROTESTDEMONSTRATIE TEGEN RAPPORT WELTER. Dinsdagmiddag is ter gelegenheid van cc protestdemonstratie tegen het rapport Weiter een optocht gehouden uitgaande van het An: i - We! ter -Com i t waaraan talrijke orga- nLsaties deelnamen. Om half vier vertrok de stoet, die uit enkele honderden deelnemers bestond van het Leidsche plein en trok door de stad langs de aangegeven route naar de Zaanenlaan. Talrijke leuzen werden in den stoet meegedragen. Er mocht geen muziek zijn, er mocht niet gezongen worden en er waren geen spreekkoren, zoodat in rustigen optocht deze demonstratie plaats had. "'s Avonds waren er besloten protest verga- deringen In het Karl Liebknechthuis en aan de Zuidersiraat. Heer en Mevrouw WAAR DEN BURG—LI N DEJYER seven met blijdschap kennis van de geboorte van hun Dochtertje ELIDA CATHAKINA Haarlem. 9 Nov.' 1932 Geboren te Fort ite Koel FRAXCISOI'S A IHt 1 VM ROELOF I>Ë «ROOT De grootouders: BORGGREVE. Haar DE GROOT. Santp 9 November 1932 Eenige kennisgeving Ondertrouw d G. KROON VAN I>1 KSfT II. J. G. .MA.JOOR l-leden kaïn na leoil /.aojit en an dc ziekte, voorzii H.H. Sacramenten der Stervenden, onze geliefd1- Kehtgenooto. Moeder. Be huwd- oir Grootmoeder Caroline Jans«en gcb. Meur! In den ouderdom van i; Haarlem. S November '3-' Lange Heerenvest 12 rood. Uit aller naam: J. JANSSEN Dc H.H. Uitvaartdiensten zullen gehouden worden op Vrijdag 11 Nov. jij;, in de Parochiekerk van den H. Johannes de Dooper (Amsterddmstr.) te 7 en 9 uur de gezongen H. Mis van Reqyicm. daarna ei begrafenis op het R.K. Kerkhof „St. Barbara" te Hoden overleed plotse ling tot onze diepe droef heid onze innig goliefd' Dochter, Zuster en Vcr- Anna Vallenduuk in den ouderdom van 1? Jaar. Haarlem: A. SLITS en kinderen Spa r.dani J. F. KOER en fant! FAM. BOSMAN Haarlem. S Nov. 1932 Do teraardebestelling zul plaats hebben op Vrijdag 11 Nov. '32 te 12 uur. Eenige en algemccite kennisgeving Heden overleed na eet kortstondig lijden mijn in nig geliefde Echtgonoote Louise Meta Hak goh. Richter, in den ouderdom van bljn; 42 Jnur. V. G. TTAK Aerdehho'ul. S Nov. 1932 Schulpweg IS De teraardebestelling z:i plaats hebben op Vrijd.i. II November a.s. 's n.m te 3 uur op de Algemeen- Begraafplaats te lïlocmen daal. Vertrek van T sterfhui 2.30 uur. Geen bezoek EXTRA verlaagde prijzen Winterjas sioomon Romi-suison stounien 3.- Storr.damesuiniite! .-.tonmat j 3.— (Bonigarneerlng wordt extra berekend) Sloffen damesmantel ver ven, alleen in donker blauw, donkerbruin, zwart 3.7: (Mantels mot zijden voering o bontgarneerlng worden naar ver houding hoogor berekend) Heden overleed. in »i St.-Elisabeth's Gasthuis Haarlotn. tot onze die droefheid. onze 11e Vrouw en Moeder Dirkje Langeveld in den ouderdom van jaar. Haarlem. 7 November 193 Einge Raamstraat 27 rd. Dc B. LANGE VEI.! en Kinder; plaats hebben Donder,i.. 10 November a.s. te 11 uu op de Algemeene Begraaf Heden overleed tot onze Hope droefheid, na oen langdurig lijden, onze ;i" iivl'do Vrouw en Moeder Maria Elizabeth Blaauboer ëchtgcnnoic van 1». Kramer ïri den ouderdom van Is laar. P. KRAMER PI ETER Heemstede, S Nov. 1932 Prinsen laan 23 De begrafenis zal pl.at- hebben Zaterdag 12 Nov. a.s. n.m. tc l uur op dc algemeene begraaf plaats Heemstede. VOOR TE HUUR tuis T. p. w. Tinton TE HUUR <8 en 17 per week P. Pruys. Brederodewcg 103, Santpoort. Tet. 220S0. Haarlem. TE HUUR mooi vrij bovenhuis Picter Mft- TE KOOP OF TE HUUR •is. serre, tuin, (N.). Br.no. TE KOOP gebruikte Jfl'lTERKACHEL FIRMA A. II. l)E WILDE Haurlem Turfmarkt 31 OPRUIMING van eenige HAARDEN Bekend.' in rken n.u. Junrsmn. FIRMA A. Jl. DE WILDE Turfmarkt 31. Tel. 11525 TE KOOP" partij wielen en*. Te bevr. Kcn- Moderne Kinderwagen KU.NSTTANDEN, GEHOTTEV en moderno tandheelkunde," oolc voor ntoeWIjko «ovallen JANSWEG 6 naast liet viaduct Kliniek spreekuur: 9-10. Maand en Donderd.avond 7s Part. spr.uur 13. belt. Zuterd Advies en onderzoek lcosteloo- Arts, esiigt zleh MAANDAG «1 N<>\ RIJKSSTRAATWEG 33 Telefoon I .Vill i HAARLEM NOORI) Spreekuur: SD en 12 Bij vonnis der Arrondissement Rechtbank-te Haarlem van s N vember 1932 Is Picter Zipp, z. der beroep, wonende to Haarlei doch verblijvende in de stlchtii ..Vogelenzang", nabij Benn broek, onder eurateele gesteld zake van krankzinnigheid. De procureur van verzoeks;- Mr. SILVAIN GROEN Haarlem, 8 November 1932 BIJWERKEN WISKUNDE v. leer], dor mldd'-il». scholen door stud. Cond. 1.— p. u. Br. no. 4889 bur. van dit blad. Mevrc ialaan 1 Decent be NET MEISJE NETTE KRUIDEN IERS JONGEN amerongen WIE HELPT een netten jongentun. algen ositw., volkomen betrouw n P.O., aan een werkkring? On schillin wat. Goed" getulgsel ten. Uitstekende ref. Br. no. bur. van dit blad. 1SR. HUWELIJK Zeer nette gc.ich. Dame (elsohe res), kn. blonde versoh. (onvertn. z. serleusc konnJsm. met l>r*$cl lib. Isr. Heer. 10—3.', J.. voor ge lukklg huw. Br. no. 4*82 bur. t d. blad. TE HUUR AANGEBODEN PAKHUIS met zolder 3 p. w Korte Boogaardstr. b. d. Boter markt. Bevr. H. OTTO, Ternpc- TE HUUR vrij huis, 5 kamers, serre, keu ken, gr. z., tuin met schuur, lïrncht vrij uitzicht, verb, alle 9 p. \v. Te bevr. II. Wever. P. Aarudaan S, Heemstede. Vrij hui» te Huur 6 k. voor en achter tul-: :e 11.N ét. •ar. 294'. TE KOOP lel Cubr. '28 «Ml «iv Axm. gesp klcod 5 x 4 M. i 7Br. ito. 4 S;h bur. van dit blad. BURGERHUISJE 1ST U WLL dot U zoo'n uitgebreide Leesbibliotheek kunt vinden in: ILLEMSEN's Boekhandel KRUISWEG 17a - TFLEF. 13287 CENTRAAL KWITANTIES tor jek kera vitnaT bilHJksl bij den Rljw DE KAMPIOEN. Krulsstiant Onze liatai'iiUachcN zijn billijk in i'i'ijs, gcxeii veel wninilc. en zijn heel zuinig In liet gebruik. Wij leveren deze I'^ni-dkaohrN ook onder gel.ielpihoiidlng op condi tie- vanaf i.— |h-i- week. Br. no. 48112 bur. van «lit blad. Rijwiel koopjes De RijwieNpeclallst De Kampioen KriiU-naal 22 Telefoon l lüïi) Wccner Dames Hoeden fabriek Vervormt Uw oudste hoed als nieuw naar leder gowcnscht model a 1.75 Goopend van 96 uur FRANS HALSSTR. 24rd. HAARLEM

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 3