CHIEF WHIP
DE CROOTE UITVINDINGEN.
OOK VOOR U 'N UITERST
BELANGRIJK DOCUMENT!
Want reeds sinds jaren waarborgt
het Certificate of Hygiene de
steeds gelijkblijvende kwaliteit
en zuiverheid van CHIEF WHIP.
Eisch daarom deze sigaret - U
hebt bovendien de zekerheid, dat
het de beste voor Uw gezond
heid is
VIRGINIA
BIOSCOOP.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN 60 Cl», per regel-
ardath Ook met kurk mondstuk
london
Hoe Haarlem daarvan profiteerde.
HAARLEM'S DAGBLAD
TWEEDE BLAD.
ZATERDAC 12 NOVEMBER 1932
J
REMBRANDT THEATER.
Ik heb een mcnsch gedood.
Het is een goede gedachte geweest van de
directie van het Rembrandt-theater om op
Wapenstilstandsdag een herhaling te geven
van „Ik heb een mensch gedood", dat wij èn
op het tooneel èn in de bioscoop hier reeds
eerder hebben gehad, maar dat toch telkens
weder een diepen indruk nalaat. En dat niet
om de stof alleen, maar evenzeer om de ar
tistieke bewerking daarvan. Als tooneelstuk
en als film is het een welgeslaagd kunstwerk.
Ernst Lubitsch, die Rostands drama voor
de film heeft bewerkt, heeft bekendheid ver
worven in een heel ander genre. Hij heeft als
regisseur aan Maurice Chevalier menigmaal
emplooi gegeven in allerlei operette-films,
waarvan Liefdesparade bizondere opgang ge
maakt heeft. Doch met de verfilming van
deze dramatische stof wachtte hem een vol
maakt andere taak. Wel een bewijs van veel
zijdigheid, dat hij deze zoo goed heeft ver
vuld.
Naar mijn gevoelen blijft er nog wat twee
slachtigs in deze film, daar brokken geheel
met filmmiddelen verwerkte stof afwisselen
met scènes, waarin het tooneelmatig effect
en de dialoog overwegen. Maar deze beide
ongelijksoortigheden worden toch tot een
zekere eenheid verbonden door een opzette
lijke soberheid, welke juist ten opzichte van
een zoo tot bravour en sentimentaliteit ver
leidend onderwerp des te prijzenswaardiger is.
Mooi, en zuiver als filmvorm, is de inzet:
de plechtige viering van den 11 November te
Parijs. Met fijne ironie heeft de regisseur den
kerkdienst weergegeven, waar de geluidsfan
fares over den vrede gepaard gaan met een
nuchteren blik op de sabels en sporen en re-
volvertasschen der zwaargewapende kerk
gangers. Dezelfde ironie past- hij toe bij het
voorbijtrekken van de defileerende troepen,
welker feestelijke praal wij aanschouwen
door een poortje, waar het- kunstbeen van
een voor zijn leven verminkte oud-gediende
ons enthousiasme in den weg staat.
Na deze voortreffelijke inleiding komen de
gesprekken, eerst tusschen den Franschen
soldaat en zijn biechtvader, dan in een paar
huiskamer- en kerkhoftafereeltjes, waarin de
Duitsche nabestaanden van zijn slachtoffer
het middelpunt zijn Wat ons ten deele met
dergelijke scènes verzoent, is de buitenge
woon goede expressie van de spelers, die zich
zonder onderscheid markante koppen hebben
gemaakt. Vooral de dokter (Lionel Barry-
more) handhaaft zich tót het eind en ook
Paul (Philippo Holmes), wier gelaatsmimiek
soms even aan de teere melancholie van
Charlie Chaplin herinnert, houdt ons onder
suggestie
Heel goed heeft. Lubitsch profijt getrokken
van de fotogenische gelegenheden, die een
oud Duitsch stadje biedt. En de wandeling
van Paul en Elsa (Nancy Carroll) inspireerde
hem tot een nieuwe reeks filmvondsten, welke
in haar fragmentarische nadrukkelijkheid de
nieuwsgierigheid en kwaadsprekerij van zoo'n
woonplaats duidelijker tot openbaring bren
gen dan een lange reeks woorden en tooneel-
scènes dit hadden kunnen doen. De wrange
humor is hier uitsluitend door het rhythme
van foto en geluid (de winkelbelletjes) be
reikt.
Een ontroerend milieu heeft de kineast ook
gemaakt van het kamertje van den gedooden
Walter. De zon door de gesloten jalouzieën
en het tikken van de klok. die de vader voor
de zooveelste maal gelijk zet, laten niet na,
indruk te wekken. Het stille, beperkte gebaar
van den vader is een voorbeeld' van de so
berheid. welke Lubitsch in deze film heeft
betracht.
Deze treft ook vooral in het slot. dat zon
der pathos en toch sterk ontroerend zich toe
spitst in het spel met de viool, tenslotte dooi
de piano begeleid en in verrukking door de
twee oudjes aanhoord. Een voor allen begrij
pelijk symbool, dat geen toelichting meer
noodig heeft.
Doordat op een zoo kiesche en zuivere
wijze aan de idee van het stuk gestalte is ver
leend. dringt de diepe en ernstige zin van
het gegeven zonder stoornis tot den toeschou
wer door en krijgt deze bij de herdenking
van den Wapenstilstand in waardige vormen
nogmaals de helaas nog steeds niet overbo
dige waarschuwing mee.
Onder het nieuws van de week trekken de
intocht van de Horscguards-kapel binnen
Amsterdam en de betooging der sociaal de
mocraten te 's-Gravenhage de aandacht. Een
geluidsteekenfilm Betty Boop" en een uit-
voerihg van Jazz-liedjes door een vijftal
oolijke meisjes vullen verder den avond.
H. G. CANNEGIETER.
CINE3IA PALACE.
D est charmant.
Chairmamt is deze film. werkeilijfc dhar-
invaiib. Losjes en luchtig danst ze over alles
heen, nergens zwaar, rusirgiens diep. Men ziet
deze film, zooails men een Fratnsdh roman
netje leest: men geniet er van en 'legt- het
boek dan weg. Als een zachte parfum, gaat
ze langs u en laat niets na dan nog even
oen verdwijnend geurtje. Een heerlijk product
van Franschen geest.
Jacques, een student in de «rechten moet
exaimen doen zonder ook maair eenige kans
van slagen te hebben: hij gaat liever uit dan
dat hij werkt. Dank zij de hiuflp van teen lief
tallige jonge dame, Jacqueline,, slaagt, hij
althans voor het schriftelijk gedeelte, doch
voor het mondeling zakt hij en krijgt on-
eenigtoeid met Jacqueline.
Zijn oom heeft al een praktijk voor Jacques
gekocht, en ofschoon gezakt, moet hij notaris
worden in Rioan. een afgelegen plaats. Het
lukt foism de praktijk vol te houden dank zij
Jacqueline, die Parijs verlaten heeft
om Jacques te ontvluchten en door den
oom ais cand idaat-notaris is Riom aangeno
men is, zonder dat ze weet bij Jacques te be
landen. De zaak komt natuurlijk in orde
Hoe dat vertellen we niet!
Zooals gezegd is dit gegeven tot een aller
aardigste operettefilm gemaakt, een heer
lijk rustpunt tusschen de Duitsche operette
film, die wat stroever van humor en niet
zoo dartel zijn. De grappen en woordspelingen
zijn fijner in II est charmant. Als Barbar in
iets te vee! whisky gebruikt heeft, aan is
dat niet- zoo grof als we bij de Duitschers
wel zagen. En goddank ontwaakt hij niet den
volgenden morgen met een daverende kater
en oen natte doek om het hoofd. Geestig
zijn bijv. de standbeelden-scène en de spiegel
scène, kostelijk is de parodie op de ouder-
wetsche toestanden in Rioan.
Er zit rhythme iai deze film en na het
wat lange begin tempo. Dat er van het
•begin tot het eind in gezongen wordt, och
dat nemen we op den koop tos. vooral waar
de liedjes (van Raoui Moretti) vlot. en vroolijk
zijn.
Een groot genoegen was het weer eens ge-
rvel nieuwe gezichten te zien. al doet Jacques
(Henry Garat) een enkele maal (gelukkig
alieen maar wat zijn lachje betreft) aan Willy
Fr its en denken. Dranem was onbetaalbaar
als Barbaón. de oude klerk van Jacques.
De film beleefde gisteren haar première
voor Nederland.
Het voorprogramma biedt de gebruikelijke
journaals en Horace en Beid, entertainers, op
het toone'.-'l. Uiit 'het applaus viel op te merken
dat het publiek hum verrichtingen op prijs
stelde.
Tenslotte een fiilm van Mengelberg. Hij
speelt met zijn concertgebouworkest Suite
arlésienne van Bizet en de Homgaarsch.?
marsen uit Damnation de Faust. Het was
slecht. Hiermee zijn niet de prestaties van
het orkest bedoeld, maar wel wat- tot ons
kwam. Hiet is rommelig, schel in de hooge
•tonen en de instrumenten komen niet :o:
hun recht. Als de geluidstechniek het nog
niet verder gebracht heeft dan dit, laa: men
zich dan tot de lichte, pretentielooze muziek
(jazz) bepalen. Daar komt h.-t er met zoo
erg op aan. We gelooven alt echter niet-. Mis
schien lag dit aan de ouderdom van het
filmpje?
LUXOR THEATER
Johnny Weissmuller, Tarzan.
De zeer sensationeele film Tarzan met
Johnny Weissmuller in de titelrol is de vo
rige week reeds zeer uitvoerig en waardee-
rend besproken, zoodat wc nu kunnen vol
staan met te zeggen, dat Luror goed gezien
heeft, deze film te prolongeeren. de opkomst
van het publiek was zoo goed. dat de zaal
weer bijna heeleemaal uitverkocht was. Vrij
dagavond. Tarzan is belangrijk genoeg, dat
iedereen, die daartoe in de gelegenheid is.
hem moet gaan zien. Zoo nu en dan krijgt
men wel het gevoel, dat de toeschouwers te
veel emoties op één avond moeten verwer
ken. Het is een feit. dat er ettelijke molen
zulke gevaarlijke scènes in voorkomen, dat je
bijna geen adem kunt halen van benauwe
nis en van emotie en van angst. De acroba
tiek en de krachttoeren, die Tarzan verricht
grenzen aan het ongelooflijke. Tarzan
vindt- een allerliefste partner in Maureen
O'Sullivan in de ral van Jane Parker, het
meisje, dat door Tarzan ontvoerd wordt. Hoe
natuurlijk en beheerscht is haar spel en aan
welke gevaren stelt ook zij zich bloot. Welke
filmtrucs ook bij deze film zijn toegepast, cn
dat moeten er toch wel heel veel zijn, zij moet
tóch een kleine heldin zijn.
Het overige programma geeft een marsen,
een ouverture. Luxor Nieuws en een grap
pige klucht, vair het. een beetje oude. val-
systeem. maar- de zaal genoot er reusachtig
van, men amuseerde er zich dol mee. en te
recht. Een merkwaardige film, deze film
Tarzan, die men gezien moet hebben.
DE VAN LEEUWENHOEK-FILM VAN MOL.
Zondagochtend zal men in het Rembrandt-
theater gelegenheid krijgen om kennis te
nemen van een der merkwaardige weten
schappelijke films uit het laboratorium van
onzen plaatsgenoot, den heer J. C. Mol, die
met- zijn microscopische opnemingen groote
vermaardheid verworven heeft. De heer Mol
heeft den arbeid van Antony van Leeuwen
hoek, wiens eeuw-feest de geleerde wereld
eenige weken geleden herdacht heeft, op een
zeer overzichtelijke wijze op het doek ge
bracht en hij heeft zich hierbij bediend
van de instrumenten, welke Van Leeuwen
hoek zelf indertijd voor zijn onderzoekingen
heeft gebruikt en die ondanks hun primi
tieve samenstelling en kleinen omvang in
uitgestrektheid en scherpte van vergrooting
slechts weinig onderdoen voor de producten
van onze moderne optische industrie, ja deze
soms zelf nog overtreffen.
Daar deze reeks filmbeelden zoo duidelijk
en recht op het doel afgaande zijn vervaar
digd en de vervaardiger ten overvloede ze
zelf nog mondeling toelicht, zullen ook de
leeken op het gebied van de natuurkunde
en de natuurlijke historie in staat zijn een
indruk in zich op te nemen omtrent de
wereld van het kleine, welke door de
grootschheid harer wonderen den toeschou
wer treft.
Na een blik op de omgeving van den be
roemden ontdekker te hebben geslagen en
de instrumenten, welke hij zelf op buiten
gewoon vindingrijke manier knutselde, te
hebben aanschouwd treden wij de voor het
bloote oog onzichtbare \yereld binnen. Wij
leeren den bouw en do leefwijze van de oer-
diertjes kennen en slaan verbluft over aller
lei verschijnselen, die ons aan het leven der
hooger bewerktuigde wezens herinneren.
De biologen plegen zich aldus uit te druk
ken, dat in tegenstelling met deze laatsten,
die handelen uit Instinct of geleid door de
rede, de bacteriën en amoeben slechts ..rea-
geeren op prikkels". Maar het bestudeeren
van hun bewegingen doet toch wel ernstigen
twijfel rijzen aan de gegrondheid van deze
onderscheiding. Waar ligt tenslotte de grens
tusschen menschen die zich bij een soepver-
deeling verdringen of kippen, die tegen etens
tijd samenscholen bij de deur. waaruit hun
verzorger met- het voedsel zal komen, en oer-
diertjes. die uit behoefte aan zuurstof zich
rondom een luchtbel in 't water opeen-
hoopen als supporters rond om het voetbal
veld?
Is er ergens in het heelal principieel onder
scheid?
De overgang tusschen bloem en dier is zoo
geleidelijk, dat men de klokdiertjes, die onze
slooten bevolken, in hun vergrooting op het
witte doek voor tulpen zou houden, ware het
niet, dat de steel van deze bloemen zich
samentrekt en beweegt. En wanneer wij het
werpen van levende jongen als het kenmerk
van de zoogdieren beschouwen, vergeten wij,
dat ook het azijnaaltje zich reeds op deze
wijze vermenigvuldigt en dat de natuur na
dit vooruitloopen op de toekomst in een
volgende fase weer tot het ei is terugge
keerd.
Gelijk bij elke versterking van de telescoop
een nieuwe wereld van tot nog toe onzicht
bare hemellichamen verschijnt, brengt elke
verbetering in de mikrpscoop een nieuwe
wereld van dierlijk leven in 't zicht. Diertjes,
die in werkelijkheid nog geen twintigste milli
meter groot zijn. verschijnen als meterlange
reuzen op het doek en wij zien deze gewel
dige roofdieren de nietige schepseltjes om
hen heen als hun prooi tot zich nemen. Zij
zijn op hun beurt weer het centrum van mil-
lioenen parasieten, die op hen teren, gelijk
de millioenen bacteriën in onzen darm en in
onzen mond op ons, menschen.
Wat zijn wij zalf anders dan een zeer in
gewikkelde kolonie oerdiertjes, een meer uit
gebreide voorzetting van de kogelvormige
kolonie, die zich ook reeds coöperatief voort
bewegen. voeden cn vermenigvuldigen?
De film doorlicht het lichaam van visschen
en kikvorschen en toont ons den bloedstroom
waarin de bloedlichaampjes zich voortbe
wegen als een rij auto's in een smalle stads
straat. Zelfs de verkeersagent ontbreekt niet!
Deze mikroskopïe leert ons het gelooven
in een denkbeeldige eenheid af. doordat
zij ons het leven als een veelvuldig funct-ion-
neerende maatschappij laat aanschouwen,
maar zij doordringt ons tevens van het besef,
hoe er in al deze schijnbare verbrokkeling
tot het uiterste een onverbrekelijke eenheid
zich openbaart. In den kop van dat ééne be
weeglijke zaaddiertje, één exemplaar uit
triljoenen, is in beginsel reeds heel de licha
melijke en geestelijke aanleg van een zoo
samengesteld wezen als het hoogst ontwik
kelde zoogdier besloten.
En onze „moderne" techniek en onze „mo
derne" kunst? Het opstijgen van een muggen-
larve uit haar pop op de oppervlakte van 't
water imponeert als de aanloop van een
vliegtuig, dat de hoogte ingaat. En kan Rutt-
mann met zijn absolute films wedijveren met
de rhythmische en plastische schoonheid,
welke het lijnenspel van de zich vormende
kristallen biedt?
Zoo leert deze film ons bewonderen, aller
eerst de natuur, maar dan ook den geleerde,
die haar geheimen met zijn onbaatzuchtige
genialiteit heeft ontdekt en tenslotte ook
den vervaardiger van deze film. die met dit
werk ons overtuigt, van welk een beteekenis
dit nieuwe instrument is voor het onderwijs
en de wetenschap.
H. G. CANNEGIETER.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel.
RADIO
op zeer roordeelige cond. Bezoekt onze ihowroom
J. J. CORNELISSEN
KAMPERVEST 1 hoek KI. Hout.traat
Nieuws uit Indië.
PENSIOENSVERLAGING IN INDIë.
BANDOENG, 11 November (Aneta) Het
A. I. D. de Preangerbode meldt dat per 1
Juli 1933 een pensioenskorting zal worden
ingevoerd. De pensioenen t.m. 600 per jaar
zullen niet worden aangetast, terwijl daar
boven over ae geheele linie een korting van
12pCt. wordt verwacht. Op pensioenen van
voor 1920 zal niets gekort worden. Aneta
voegt hieraan toe dat dit bericht niet zonder
basis is. Inderdaad komt er een korting, doch
het voorstel daartoe moet het Dep. van
Financiën verlaten waarna het de gewone
adYies-instanties zal doorloopen.
Gas.
Het toestel van Murdoch in de fabrieken
van Watt. De buis boven het vuur bevat
kolen, het gas wordt weggevoerd door den
flinke openstaanden buis.
Iemand doet iets of kan iets. wat een an
der niet kan, en wordt beroemd; er wordt
een uitvinding gedaan van groot belang voor
de menschheid; er komt een dichter of too-
neelspeler van internationale vermaardheid-
en eenige landen of steden zullen de eer op-
eischen de geboortegrond te zijn van den
acteur of uitvinder als tenminste de her
komst niet muurvast staat. Hebben sommi
gen niet beweerd dat Beethoven niet in Bonn
maar in België of Nederland geboren was?
Waar stond de wieg van Sarah Bernard? En
wordt de uitvinding van de boekdrukkunst
door de Duitschers niet aan Fust of Guten
berg toegeschreven terwijl in Haarlem een
standbeeld voor Lourens Janszoon Coster is
opgericht?
In 1664, zoo zegt Louis Figuier, ontdekte
dr Clayton op een terrein boven een steen
kolenmijn in Engeland een zeer belangrijk
verschijnsel: als hij nl. een brandend lichaam
in do nabijheid van bodemspleten bracht,
ontstond er een vlam. Toen hij de steenkool
aan een ontleding door hitte onderwierp,
kreeg hij de volgende producten: water, teer
en een gas. dat hij steenkolengeest noemde.
(Elders vinden we aan dr. Clayton's ontdek
king het jaartal 1739 verbonden).
Joh. Joachim Becher. zeggen de Duitschers.
trok in 1680 uit steenkolen „teer en brand
baar gas". Le Bon (een Franschman) produ
ceerde in 1791 gas uit hout. En de Maastrich
tenaar Jan Pieter Minckelers (wij hebben
ook een uitvinder van het gas!) heeft in 1783
uit steenkool gas gehaald. Als professor in
Leuven zocht hij een gas van laag soortelijk
gewicht voor de vulling der luchtballons van
Montgolfier. Hij verhitte daarbij steenkool
onder luchtafsluiting en fabriceerde toen
..brandbare lucht", waarmee hij in 1785 zijn
collegezaal verlichtte.
Werd oorspronkelijk in Engeland, waar
buizen werden aangelegd in enkele fabrieken
die het gas naar buiten leidden, dat dan aan
het uiteinde dier pijpen werd aangestoken,
dit als een aardigheid voor vermaak be
schouwd. sinds Murdoch in 1803 de fabrieken
voor stoomwerktuigen van James Watt met
steenkoolgas verlichtte dateert het eigenlijke
gebruik van lichtgas, dat voor een groot deel
van Engeland uit op het vasteland overge
bracht werd. In 1807 werd een straat in
Londen (Pall Mali) verlicht. Parijs volgde in
1819, Berlijn in 1826 met straatverlichting.
De wonderlijke meening over het gas. dat
zelfs de geleerden toen nog slechts weinig
kenden, blijkt wel uit. het volgende. De Duit-
scher Winson, die in Londen in het begin van
de 19de eeuw proeven nam. beweerde, dat
het .s'eenkolengas een uitmuntend genees
middel was en kalmeerend werkte or> borst-
aandoeningen. In plaats var. bevreesd te zi.ir
voor lekken, zou men weldra opzettelijk gaat
jes maken in de leidingen, teneinde van den
heerlijken geur te genieten".
Lang heeft de verlichting plaats gehad met
branders o.a. den waaier of vleermuisbran
der Het gloeikousje is door Auer von Wels-
^nch uitgevonden, en in 1892 door hem prac
tise h bruikbaar gemaakt.
Haarlem kreeg gas in 1335 cn wel van een
particuliere maatschappij, de Imperial Con
tinental Gas-Association, die 68 jaar lang de
gemeente van gas voorzien heeft als conces
sionaris. De fabriek stond op het terrein van
het Gemeentelijk Lyceum. Op 1 Januari 1903
werd het gemeentelijk gasbedrijf in werking
gesteld, dat van 1911 tot 1925 ook gas leverde
aan Velsen.
De openbare gasverlichting bestond in 1903
uit 1593 lantaarns, waarvan vele met vlcer-
muisbranders, die een lichtsterkte van 20
kaarsen hadden. Doch weldra kwamen dc
staande gloellichtkpusen in gebruik van 70
kaarsen, terwijl een jaar of zeven geleden
de staande kousen vervangen werden door
het „preheatlng"-systeem. waarbij een zelfde
gasverbruik een lichtsterkte van 140 kaarsen
produceert. Thans zijn er in Haarlem 3558
gasst raat lantaarns met 9384 branders. De
rest is elect risch. En dat het licht goed is,
bewijst de uitspraak van velen: „Net elec-
trisch!"
Wat de concurrentie van het eleetrisch
licht betreft, kan worden vermeld, dat het
licht (binnenshuis) en de kracht tegenwoor
dig door eicel r ie it ei t worden verwekt. Maar
wat tengevolge hiervan van de gasproductie
afging kwam or (in nog grootcre mate zelfs)
bij voor kook en verwarmingsdoelelnden, zoo-
dat- het debiet thans ruim 25 mlllioen kub.
meter bedraagt! Op den duur is gas voor ver
lichting goedkooper dan electriciteit. maar
hei laatste is voel gemakkelijker.
En het gemak dient den mensch!
AGENDA
Heden:
ZATERDAG 12 NOVEMBER
Stadsschouwburg. Wilsonsplein: Opvoering
van De reis van Noach op de wateren", door
de N. V Amsterdamsche Tooncclvereenlglng.
3 uur.
Kunstzaal Reeker. Wagenweg 102. Tentoon
stelling van werken van Herman Heuff,
2.307.30 uur.
Teyler's Museum, Spaarne 16. Geopend op
werkdagen van 11 —3 uur. behalve 's Maan
dags, toegang vrij.
Luxor Sound Theater: „Tarzan", gepro
longeerd. 2.30, 7 en 9.15 uur.
Palace: ..II est Charmant". Op het tooneel:
„Horace and Bell" entertainers. 2.30, 7 en.
9.15 uur.
Rembrandt Theater: „Ik heb een mensch
gedood". Op het tooneel: Frankly's Golden
Melody 5 2.30, 7 en 9.15 uur.
ZONDAG 13 NOVEMBER
Rembrandt Theater: Anthony van Leeu-
wenhoek-film. 11.30 vjn.
Gebouw Caecilla: Vrijdenkers Vereen. „De
Dageraad". Cursusvergadering. 10.30 v.m.
Gebouw Protestantenbond: Psycho-Syn-
these. Lezing: „Levensmoed en levenslafheid"
10.30 v.m.
Rozekruiscrs Genootschap. Bakcnessergr.
13: Tempeldienstritus. 10.30 v.m.
Kunstzaal Reeker. Wagenweg 102. Tentoon
stelling van werken van Herman HeufJj,
24 uur.
Gem Concertzaal: H. O. V. Concert. Soliste
Mara Dijxhoorn. 2.30 uur.
Bioscoopvoorstellingen 's middags en des
avonds.
MAANDAG 14 NOVEMBER
Stadsschouwburg: „Toonkunst": Belgisch
Klavier Kwartet. 8 uur.
Gebouw „Caecilia": Lezing met lichtbeelden
voor slechthoorenden over „Geluid cn Ge
luidsversterking". 8 uur.
Hotel De Leeuwerik: Ijsbond Holland's
Noorderkwartier. Ledenvergadering. 8.30 u.
Volksuniversiteit: Cursus „Crisis, malaise
en economische opbloei".
Kunstzaal Reeker. Wagenweg 102. Tentoon
stelling van werken van Herman Heuff,
Bioscoopvoorstellingen.
APOTHEKEN (AVOND- EN NACHTDIENST);
Th. A. Klinkhamer, Koninginneweg 69,
Tel. 11596.
Firma Begemann en Sneltjes, Jansstraaü
27. Tel. 10042.