PIANO'S SMYRNA-WEDSTRIJ D van CRAMA Fa. Alida Heinen FAAM De Vrouw in de XXe eeuw. H.D. VERTELLING DEUREN VOOR KLEINE HOUTSTRAAT 7 Gr.Houtstr.45 „De Poppendokter" FILMPJES KACHELS HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAC 12 NOVEMBER 1932 De Nieuwste Wedstrijden Het denkbeeld is niet van een Amerikaan- sche, maar van een Roemeensche! De vrou wen in Roemenië hebben zich in het inter nationale werk een plaats veroverd, men houdt daar met haar rekening, zooals met al de vrouwen uit de landen, die zich na den wereldoorlog zijn gaan voelen en die, juist omdat zij tijdens den oorlog veel voor haar vaderland konden doen, zeker zelfbewustzijn kregen en daardoor ook beter de kunst ver staan voor zichzelf reclame te maken dan de vrouw in Nederland of Zwitserland. Intus- schen, al komen die vrouwen soms als nieuw met denkbeelden welke men elders reeds lang toepaste, men kan haar ook niet de frisc'a- heid en oorspronkelijkheid ontzeggen, welke de vrouwen, die reeds 'lang haar plaats inna men in de wereldcultuur een beetje hebben verloren, gehecht als zij zijn aan tradities en de bekende wegen. Zoo hebben de vrouwen van die nieuwe wereld in Europa soms wel iets gemeen met die uit Amerika, zoowel in haar wijze van optreden als in haar voorstel len. Als we ons goed herinneren zijn de schoon heidswedstrijden te danken, of te wijten hoe men het wil opvatten aan Amerika, waar men de schoonheidsculte, die in haar oorsprong goed is, heeft opgedreven tot het polijsten van de vrouw tot een afschuwelijk stuk kunst en onnatuur, tot een aanbidding- van het uiterlijk ten koste van het innerlijk, inplaats van te streven naar harmonie tus- schen beide. De schoonheidswedstrijden zijn al een stukje ontaarding naar het ons voor komt en vrouwenvereenigingen, die het ze delijk peil willen verheffen, hebben dan ook haar afkeuring uitgesproken over deze wed strijden, die een gevaar kunnen beteekencn voor de schoonheidskoninginnen, die, na den koi'ten tijd van roem, ongeschikt zijn ge maakt om als gewone stervelingen te leven en een ander bestaan van bewierooking zoe ken, totdat haar jeugd voorbij is en dan Een heel andere soort wedstrijden bedacht Marie Dobrescu, algemeen inspectrice van de huishoudscholen in Roemenië. Het „Bulletin van de Office International de Fribourg" kondigt het aan als „Coupe de lliabiie mé- nagère" en dan volgt er een toelichting van de vrouw, die het idee had, waaruit blijkt, dat deze werkelijk geïnspireerd werd door"de schoonheidswedstrijden, waarin zjj echter een bedreiging van het gezinsleven zag, zoo dat zij, inplaats van te vragen om het ne gatieve verbod ervan, komt met het positieve surrogaat, de belooning voor de deugdzame en bekwame huishoudster, die zich op haar gebied bijzondere bekwaamheden heeft ver worven en door den wedstrijd in staat wordt gesteld de wereld te verrijken met een recept of een schotel, die eenig ls, die alles over treft wat haar zusteren over de geheele we reld hebben ontworpen of bereid. Vermoede lijk zal zij worden geëerd met een gouden beker of een gouden schotel of schaal, die door kinderen en kleinkinderen in eere zal worden gehouden, en allen vrouwen de oogen zal uitsteken, en daardoor prikkelen hetzelfde of nog meer te verrichten op haar gebied, om een volgend jaar op dergelijke wij ze te worden uitverkoren tot wereldkampioen of koningin van de keuken. Tot nu toe ken de men slechts prinsessen op dit gebied! Misschien vertolken we de uitvoering van het denkbeeld, welke ons nog een beetje vaag lijkt, verkeerd, maar aan de „Office interna tional de l'Enseignement Ménager" vertrouwt Marie Dobrescu de uitvoering toe van deze wedstrijden in de wetenschap der huishou ding en in beroepsbekwaamheid op huishou delijk gebied. Zij meent, dat de meeste lan den wel de gelden zullen vinden voor dit doel, zoo goed als die te vinden waren voor een schoonheidswedstrijd. We hopen, dat haar vertrouwen niet te groot is'. In elk geval ge- looven we wel. dat er van deze wedstrijden een goede invloed zou kunnen uitgaan wat betreft de waardeering van de gezinstaak en met subsidie van de vereen! gin gen van huis vrouwen, plattelandsvrouwen, leeraressen op het gebied der huishouding, zou men wel licht- eer. fonds kunnen bijeenbrengen, tot gedeeltelijke dekking der kosten, terwijl zoo goed als voor allerlei andere doeleinden door particulieren en overheidspersonen medailles worden uitgeloofd, voor dit doel de prijzen van die zïide zouden kunnen komen, in een tijd dat ieder klaagt over de verwording van het gezin, maar weinigen iets doen tot betere waardeering van de gezinstaak. Marie Dobrescu denkt zich de wedstrijden nu eens in het eene land, dan weer in het andere, maar in elk land zouden to voren na tionale wedstrijden moeten worden gehouden, waaraan voorafging een wedstrijd tussehen leerlingen van. de huishoudscholen in de streek. De onderwerpen voor de wedstrijden zouden zes maanden tc voren moeten worden vastgesteld, en in elk land worden bekend gemaakt door de vereenigingen op gebied van huishoudonderwijs, aan alle huishoud scholen. Elke school zou een wedstrijd tus sehen haar leerlingen organiseeren, naar aanleiding waarvan een plaatselijke tentoon stelling zou kunnen worden gehouden op het gebied van huishoudonderwijs. De twee leer lingen, die zich het meest onderscheiden hadden op de school zouden dan weer kun nen deelnemen aan de wedstrijden in de streek of in het land 'naar gelang van de grootte van het land en het aantal scholen zouden er al of niet provinciale wedstrijden worden georganiseerd voor de nationale). Uit elk land gaan dan tenslotte twee leerlingen naar het internationaal concours. De op brengst der tentoonstellingen zou de reisgel den voor de jongedames en haar chaperon nes moeten leveren. Het schijnt ons wel wat optimistisch, maar wie weet zijn er hier en daar ook in dezen tijd nog millionnairs die iets voor dit doel willen offeren. Ook wat de onderwerpen be treft, welke de Roemeensche zoo eenvoudig mogelijk wil kiezen, is zij wat vaag, om te meer uit te weiden over eventueele congres sen. welke konden samengaan met den wed strijd. als deskundigen de meisjes begeleid den. De „Office International de l'Enseigne ment ménager'' moet h. i. een internationaal comité instellen, waaruit weer de jury zou worden gekozen. Ziedaar de idee, welke de „Office" onderwerpt aan het oordeel van zijn leden! We zijn benieuwd naar de antwoorden en of er iets bruikbaars uit voorkomt. Zooals gezegd, het denkbeeld is aanlokkelijk, maar de uitvoering lijkt nog niet zoo eenvoudig en de financiën schijnen nog niet zoo gemakke lijk te vinden voor de vrouwen in Europa. EMMY J. BET JNFANTE Het Onoplosbaar Geheim. Slechts na eenige aarzeling was ik, gedu rende een voetreis door Italië, dien avond, na een langeni vermoeienden tocht, de os- teria .JLeone d'Oro", oftewel het logement „de Gouden Leeuw"e binnengestapt en onge twijfeld zou iederen Hollander hebben ge aarzeld alvorens zich in rt hol van dezen gou den, maar niettemin klaarblijkelijk af- tandschen leeuw te wagen. Ik was echter te moe om verder te trekken en eerlijkheids halve moet ik hier verklaren, dat het er van binnen heel wat zinderlijker uit zag, dan de vuile buitenmuren deden vermoeden. Ik had bovendien al geleerd, dat men in Italië het huis naar den wijn moet beoordeelen en na mijn eerste „quinto" wist ik, dat ik het min der getroffen zou kunnen hebben Jk bestelde daarom nachtlogies en 'n tweede „quinto" aan de vriendelijke, hoewel wat ernstig kijkende signorina, die vermoedelijk de dochter van den waard was. Ze ging onmiddellijk haar dien kelder, om de verfrissching voor me te halen en toen ik intusschen wat rondkeek, zag ik voor het eerst, dat er zich nóg iemand in deze osteria bevond. Die man keek ook mij aan en toen stond hij langzaam op. Hij wil de blijkbaar vertrekken, maar voordat hij de deur uitging, draaide hij zich om. Als ik u een raad mag geven, meneer, zei hij blijft u dan vannacht hier niet sla pen. Het zou kunnen gebeuren, dat Angelo het weer te pakken kreeg en dan is het hier gevaarlijk. U zult toch wel weten, dat het hier in huis spookt? Nee, vriend, zei ik lachend, eerlijk ge zegd is me dat onbekend, maar stel je ge rust, want ik ben er niet bang voor. Omdat u niet weet, wat hier gebeurd is, meneer, zei de vreemde ernstig. In dit huis, meneer, zochten ze naar het geheim van Stradivarius. Daar moet een mensch wel gek van worden. De oude Angelo en zijn zoon Claudio zochten naar een soort vernis, waar mee Stradivarius zijin violen bestreek, want dat is het geheim van dien wondervollen klank. Ze hebben er twintig jaren van hun leven mee verknoeid, want dat geheim kan niet meer gevonden worden. Maar daarvan kon niemand Angelo noch Claudio overtui gen, zelfs don Petrucci, de pastoor, kon dat niet. Steeds weer bouwden ze violen en steeds opnieuw bestreken zij weer metander vernis, maar tevergeefs natuurlijk. Des nachts werden de nieuwe violen geprobeerd en dan was Claudio altijd degene, die in on tembare woede de mislukte viool tegen den wand wierp. Ongeveer een jaar geleden is Claudio gestorven, ze zeggen van verdrie' om tallooze mislukkingen. Het- ergste is ech ter dat de oude Angelo er gek van geworden is, Die leeft nog. hierboven op een kamertje, die verbeeldt zich, dat juist de laatste viool, welke zoo goed als gereed was. liet geheim zou hebben ontsluierd. Natuurlijk een dwaas heid, meneer. Ik kreeg geen gelegenhend er op te ant woorden, want het meisje kwam met mijn wijn terug, waarop de vreemdeiing haastig afscheid nam. Ik dronk vlug mijn „quinto" leeg en begaf mij naar het kamertje, dat mij door de signorina als nachtverblijf werd aangewezen. Ik hoorde haar op de gang nog zeggen: „Buona Notte", wel te rusten. Dat was zeker voor den ouden Angelo bestemd. Haar stem klonk toch wèl erg droefgeestig. Ik was te moe, om lang over deze dingen na te denken en ik meen, dat ik reeds sliep, reen er op mijn kamerdeur geklopt werd. Ik riep: „avanti" en ik herhaalde dat nog een paar maal, maar ik hoorde niets meer, zoodat ik me het zeker verbeeld had. Nu kan ik, als ik eenmaal in mijn slaap gestoord ben, niet zoo spoedig mee,r de armen van Morpheus terug vinden, zoodat ik nu over de vreemde woorden van den man begon na te denken, met het gevolg, dat- ik steeds klaar der wakker werd. De torenklok sloeg reeds één uur, toen ik met een sprong mijn bed verliet, en naar buiten keek. Ditmaal kón het geen verbeelding geweest zijn. dacht ik, want ik had duidelijk tegen mijn venster hoo- ren tikken. Ik keek naar buiten, wachtte even, ik keek weer snel er viel niets te be speuren. Ik ging weer naar bed probeerde opnieuw te slapen, maar het, lukte niet- meer. Ik sprong weer mijn bed uit en begon mijn kamer op en neer te loopen, van het raam naar de kast en van de kast weer naar het raam en dan nogmaals terug. Vlak voor de kast bleef ik stil staan. Zelfs nu nog kan ik me niet verklaren, wat me dreef de deur te openen, maar ik deed het, bijna nieuwsgie rig als een kind. Op een plank in de kast lag een viool. Zoover ik kon zien was het een nieuwe Viool en de snaren waren in ieder gevjfl nog nooit bestreken. Ik nam de viool ter hand en ik zag dat het een meesterstuk was van zui vere afwerking. Ik houd nu eenmaal veel van muziek en ineens kwam de wat zotte ge dachte bij mij op nu iets te spelen. Ik her inner het me nog: het was een nocturne van Chopin. De klank van de viool was zoo schoon, da: ik alles rondom me vergat en ik geloof, dat ik dien nacht speelde, zooals nooit te_ voren, en zooals ik ook nooit- meer spelen kan. Het was alles zoo onwezenlijk, zoo teer, zoo gees telijk schoon, dat ieder woord, dat er over gezegd wordt de innig-fijne ontroering ver ruwt, maar zeker niet vertolkt. En terwijl ik speelde.... speelde zonder ophouden, zoodat het zweet me van het ge laat. te druppelen begon, werd er opnieuw, nu krachtiger dan tevoren, op mijn deur geklopt. Ik kreeg mijn bezinning terug en legde snel de viool weer in de kast.. Toen opende ik de deur. De signorina staarde mij aan. Het flikke rende kaarslicht gaf haar iets spookachtigs, Signore, zei ze. vader is verlost uit zijn lijden. Hij stierf zoo even.... hij geloofde, dat. Claudio speelde. Hij was zóó gelukkig Den volgende morgen, voor ik vertrok, wilde ik nog eenmaal de wonderbare viool zien. welke twee menschen levens had ge- eischt. Ik opende de kast- en toen zag ik. dat ik in mijn haast de viool niet goed had weg geborgen. Ze lag in stukken op den grond. En terwijl ik er verslagen naar keek, hoorde ik de droefgeestige stem van het meisje dat achter me stond. Zoo heb ik al zooveel violen zien liggen, zei ze. Claude was dus nóg niet tevre den TON RUYGROK. TANDHEELKUNDIGE POLIKLINIEK Wilhelminastraat 43 HJURLKH Spreekuur: Dagclijkts O10 en 's avonds 7S uur. Uitsluitend voor onvermo- jenden en ziekenfondsledcn Geheel gebit «lies inbegre- !»•-'» 1 5 jaar intra tl Mo. Allo overige behnndclingon sterk verlaagd tarief GRAMOPHONE VERSTERKFRS (origiucele Columbia Kotster-) 350.—. J. STEYN Westzijde 156 Zaandam Telefoon 4961 rentte. Haarlemsche del Jan de Braysir: ZULWE.G£7 HAMliM TELF. IICAS Doet U nog niet mee aan den Gaat U dan even kijken naar de speciale Etalage en vraag tegelijkertijd even een Prospectus met Prijscourant Het ligt op U te wachten a Voor goed Speelgoed naar Speciaal electrische, uurwerk treinen Marklin artikelen Ado Speelgoed Meccano - Marklin - Mobaco Richter's Steenbouwdoozen HC.":: I RADIO KOOPJES PHILIPS TOESTELLEN. ƒ130.— 275.— 730 A 275— 225.— 152.50 2634 257.— 125 932 A 159— 92.50 85 N. S. F 325.— 125 LUIDSPREKER 52.50 22.50 GROOTE PRIJSVERLAGING van VARADYNE BOUWDOOZEN. „ALBA", Spaarnwouderstraat 98. I - - 1 f i'T Si -S SV» BON y tSJ 1 DE „WERELD-BEKENDE" GEEFT VAN 15 NOVEMBER TOT 1 DECEMBER OP VERTOON VAN DEZEN BON GROOTE HOUTSTRAAT 8 PYAMA F L A N EL extra koopje 0 ct. PRIMA ZIJDEN FLUWEEL, alle kleuren 29 c^' CRêPE DE CIILNE, dubbel breed, alle kleuren £0 ct WOLLEN MANTELSTOFFEN, 2 cl breed, in 50 verschillende prijzen van f 4.25 tot 00 ct. GEKEPERD VELVET, 70 cJVL br effen en Iiuprimc ct. EXTRA ZWARE WOLLEN CRêPE DE CHINE, 2 el broed, diverse kleuren 00 ct. MODERNE RUITEN EN STREPEN in 40 verschillende prijzen, van f 1.69 tot "J ct. WOLLEN EN ZIJDEN „HAM.MER- SLAG", dubbel breed, diverse kleuren 00 ct. Extra Aanbieding voor AVOND JAPONNEN CRêPE GEORGETTE, dubb. breed, alle kleuren gg ct. CRêPE SATIN, dubbel breed, alle kleuren Q0 ct. VELOURS CHIFFON, 90 e.M br.. alle kleuren BREITSCHWANZ ASTRACAN, ANTILOPE en andere imitatie BONTSOORTEN, 125 c.M. breed. vanaf 1.75 BLAUW WOLLEN RATI Né, 2 el breed, voor Heercn- cn Jongens jassen f 4.50 350 2.98 2.25 - 1.49 09 ct HEDEN EXTRA KOOPJES IN COUPONS HEERENSTOFFEN wegens belangrijke uitbreiding van deze afdeclrng. DAMES BLOUSES Prima flanellen blouses. Sportief model in moderne stoepen Alle naten 95 Solide kwaliteit fla nel. In diverse uni kleuren. Hoog ge sloten model m. lange puntboord. 2.95 Meisjes blouses Flanellen sportblou- scs. Leuk model in effen tinten bleu- bcigeenlila leeft 4j. l.so 15ct.stijgingp.maat Plooirokjes In solide blauwe serge, met voering lijfje leeft, -t jaar. 25 ct. stijging r. in. Zicbtzcnd. tel. 1O401 Zonnder vooruitbetaiig Uit iri d< collectie HEUBE* u:\. ia olk gen ra, alsook *or» (lijnen, reit. iH-ddcn, haarden. Te betiitcn tn niannd'lt.ikKche of wvkelljkscho termijnen. Tot 8 uur geopend. C. LliYBó Heerongruoht 171, Amsterdam KORTE WOLSTRAAT 4 Billijke Condities BESTELDIENST „DE ZWALUW" Gierstraat IS. Tel. 16123 BOODSCHAPPEN p. rijwiel per uur 60 ct. p. bakfiets 60 cl p. handwagen 80 ct Verspreiding v. rrclamebllj Vertrouwd adres! ilAARL öakena«rgr. 14—20 November \9aainliig: Wlndnoraoep. kalfs- (.•■•hak!, Gestoofde prei (Runder lappen. Zoete appeltjes), (Capu- eijners), Chóooladepuddln'-: nvt v.iallies iu«. Dinsdag: Witte boo- nensoap. Knakworst. (Gekookt hamwpek), Stamppot van zuur kool. (Kalfislnppen, Bru^selscl! Montasrno Russe. Woensdag: Erwtensoep. Contre filet, An dijvie. (Snljboonen). Fkmjn. Donderdag: Ossenstaartsoep, Duinkonijn. Appelmoes. (Gehakt. Koolraap). Bookweitgruttên. Vrij dag: MncaronWoep. Gebakken pa ling. Worteltjes. (Rosbief. Chl- neescho kool). Moccapuddlng m. dlh- ua. Zaterdag: Ni-r-oOp. Rookworst, Stamppot van boe renkool, (KnlfavleeschragoOt, Spercleboonon). ftoomrljst. Zon dag: Londonderrysoep, Kalfsfri candeau, Doperwten. (Brusselsch lof). Vruchtenpudding met fram bozensaus. Ilci tU88chcn geplaatste ZWEMMER PARKLAAN 52 TELEFOON 12582 HAARLEM MAGAZIJN VAN [5> Fabrikaat JAARSMA, Permanen, Duplex, Bccht Dyserinck enz. I ELECTRISCHE SMEDERIJ REPARATIE.!l|»ICKT!kC

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 7