BARUCH DE SPINOZA. WERNER KRAUSS. Hoe het eens was. HET HAARLEMSCHE STADSBEELD. Hoe het geworden is. Bij de Amsferdamsche Poorf. De teekening van den ouden toestand van de Amsterdamsche Poort is gemaakt naar een schilderij van 1730. Langs den weg naar Amsterdam stonden nog slechts enkele hui zen, terwijl de Oude weg geheel onbebouwd wasi Het punt is er in die 11/2 eeuw niet fraaier op geworden. mtüiiiüiniüii: De Amsterdamsche Poort en omgeving omstreeks 1780. (1G32—1932). Nederland herdenkt Spinoza dit jaar, heeft hem reeds herdacht met academische rede voeringen in September, en terecht. Volgende week Donderdag, 24 November zal de dag van zijn geboorte zijn. Driehonderd jaar geledon werd de man, die onze grootste wijsgeer zijn zou, de eenige groote, die Ne derland op dit gebied voortbracht, geboren. Zijn leven was vol van een miskenning, zoo- als slechts de allerdappersten, de allervoor- uitstrevendsten, de fijnst besnaarden ten deel valt, maar het was van een stille onkwets bare aandachtigheid tevens, van een groot heid, die een lichtend voorbeeld is, van een glans in welks warmte wij ons na drie hon derd jaren nog weldadiglijk te koesteren ver mogen. Nimmer wette zich de vlijmscherpte van een vernuft feller dan in de benardste oppo sitie en, van origine begiftigd met de schran derheid van een in verdrukking om zijn leven strijdend ras, vond Spinoza alle gelegenheid om zijn intellect toe te spitsen op bezinning en verweer, in die oogenblikken, dat zijn tegestanders meenden het te verpletteren. Spinoza dan was geboren uit een geslacht van die Portugeesche Joden, die een schuil plaats gezocht hadden in de Nederlanden tegen de vervolging, en die hier waren ko men bijdragen tot den bloei van handel en beschaving beide. In de school van Joodscho geleerden werd hij opgevoed, van de Jood- sche taal en de Joodsche schriftgeleerd heid werden hem van den beginne af aan de leerstellingen bijgebracht, opdat hij de zaak zijner voorvaderen zou dienen met zijn uit zonderlijk talent, en niettemin was het op 27 Juli 165(5, dat de Joodsche gemeenschap hem moest uits'tooten uit haar tempel, en over hem het vernietigendste oordeel uitspreken, waarover zij beschike, de banvloek Niettemin kon zij hem niet behouden, ook niet door een ja^ygeld. losprijs voor zijn. vernuft en zijn kemiis. dien hij van de hand wees. Een bekende vrijgeest, een oorspronkelijk katholieke arts, dr. Franciscus van der En den, zou den afvallige verder inleiden tot meerdere kennis en wetenschap. In diens Latijnsche school leerde Baruc.h de Spinoza de taal der geleerden, leerde hij ook de wet ten der natuur, doorgrondde hij de wijsbe geerte van Descartes. De rabbijnen haatten hem om zijn afvalligheid, de predikanten ver guisden hem, maar nochtans vond hij hier een kring van gelijkgestemde vrienden, die de manuscripten van zijn werken bespraken, voor zij waren uitgegeven. Hier kon hij arbeiden aan de grondslagen van het machtige werk, dat opgetrokken werd om lang daarna den beschouwer te tref fen door de verhevenheid van zijn gedachten en de diepte van zijn religiositeit, de ..Ethi ca" van Spinoza. Hier in ballingschap, maar in de onvolprezen vrijheid van de ongekluis- terde gedachte kon Baruch de Spinoza zich- prepareeren op zijn schoone roeping van denker, van den grootsten denker te zijn, die Nederland ooit leverde. De ..Verhandelingen van God. den Mensch en deszelfs welstand" en de „Verhandeling over de Verbetering des Verstands" zijn de voorloopers van het groote en diepzinnige hoofdwerk. Niets van de bitterheid, welker pijniging groote geesten tot loutering schijnt te zijn voorbestemd, bleef hem bespaard. In zijn stille huis te Rijnsburg de stad zijner inwoning en de haat zijner medeburgers ontvlucht komt hü tot zijn verhandeling over het Cartesiaan- sche denken, uitgegeven met een aanhangsel „Metaphysische Overdenkingen", en tegeliik wordt de vijandschap der Cartesianen zijn deel Minder de geniale inval in Spinoza's kracht dan wel liet consequente volgehouden door denken. Zijn ethiek is gegrond op de zucht tot zelfbehoud, zijn zedeleer is intellectualis tisch. Diep religieus is zijn gemoedsleven. Het hoogste, waarnaar de mensch moet streven Is de geestelijke liefde tot God. Maar zijn landgenooten noemen hem den Atheïst, den berucht en mensch. Blijken van waardeering komen uit den vreemde, een professoraat wordt hem aangeboden te Heidelberg, een jaargeld wenscht men hem in Frankrijk te schenken. Toch blijft- Spianoza brillen slij pen te Rijnsburg en Voorburg en later te 's-Gravenhage, Alles wijst hij af, omdat deze zuivere mensch geen hebzucht, noch eer zucht en ijdelheid kent. Andere grooten erkenden hem, Christiaan Huygens, die lang in Frankrijk leefde; de De'Witten onderhielden relaties en vriend schap met hem. Wat deerde het of de men- schen meenden, dat zij hem in eenzaamheid hadden teruggedrongen? Wat deerde het, of een nieuwe storm ontbrandde na de uitgave van zijn „Politiek Godsdienstig Tractaat" van 1670, waarin hij vrij bijbelonderzoek voor stond? Wat deerde het, of tering zijn dood verhaastte? Kalm, volkomen evenwichtig, in volmaakte wijsheid, door de besten zijner vrienden niet verlaten leefde hij voort, tot een zachte dood hem wegnam, nog geen veertig jaar oud. 21 Februari 1677 stief hij. Het zou nog een eeuw duren eer breeder kring zich er toe opmerkte zijn beteekenis te doorzien, Goethe en Heine moésten eerst in Duitschland de aandacht op hem vestigen. Den Lut-herschen predikant Colerus komt de eer toe. hoewel zijn tegenstander zijnde, toch een objectieve biografie te hebben ge schreven. In de negentiende eeuw behandelde dr. K. O. Meinsma zijn leven. Deze eeuw vond Spi noza erkenning. Hij kreeg een standbeeld m Den Haag. Na zijn dood zond zijn hospes de inhoud van zijn lessenaar naar Amsterdam. Nog In zijn sterfjaar verschenen de „Nagelaten Werken". Lessing. Hegel en Schelling nemen hem tot uitgangspunt, van alle filosofie. Er is geen andere filosofie dan die van Spinoza, zegt Lessing Omstraalt door die glorie leeft, zijn naam voort. Weinigen kunnen zijn beteekenis gan- schelijk bevatten, dat velen hem echter eeren mogen op gezag van de tot oordeelen uiterst bevoegden, die hem prijzen zonder maat. UIT DE WERELD VAN DE FILM. EIGENAARDIGE BAANTJES IN DE STUDIO'S. Geluidbreekbare meubelen, transpiratie op bestelling. De vraag van het publiek naar steeds iets nieuws in de films en het streven om alles zoo zuiver mogelijk uit te beelden, heeft een groot aantal zeer bijzondere specialiteiten werk gegeven. Een van de meest bekende is waarschijnlijk de „transpiratie-leverancier". Dit is de man, die het zweet doet parelen op de voorhoofden van sidderende getuigen in een rechtszaal-scène. Zijn voorraad zweet druppels draagt hij mee in een vaporisator en in enkele seconden kan een ieder den in druk verwekken zwaar vermoeid of zenuw achtig te zijn. Minder bekend is de „ouderdoms-specialfst". Deze wandelt voortdurend door de studio's en zijn taak bestaat in het verwijderen van alles, wat er op wijst, dat meubels, kamers of andere scéne-achtergronden niet lang ge leden de constructie-werkplaatsen verlaten hebben. Hij smeert stof en modder op huizen en vloeren en zoo noodig op overjassen en schoenen. Een eigenaardig vak is dat van den man, die de dieren moet huren. Onder zijn afdee- llng vallen alle levende wezens, die voor een opneming vcreischt worden en niet onder de „menschelijke" ondergebracht kunnen Onder de aanvragen, die zijn kantoor binnen komen, zijn die voor luid sjilpende krekels, goed springende sprinkhanen, snurkende bul doggen. gedresseerde circus olifanten, slan gen, konijnen, padden, koeien, tamme of wilde stieren, alle mogelijke soorten honden en paarden, bijen (liefst van een vriendellïjk soort). Een ander specialiseert zich in het maken van makkelijk breekbare meubelen, te ge bruiken voor vechtpartijen cn in komische films. Een speciaal soort zwak hout wordt hiervoor gebruikt, dat bij de minste aan raking breekt. Deze man bekleedt een zeer verantwoordelijke betrekking, vooral wanneer de door hem te makeri meubelen op het hoofd van een acteur kapot geslagen moeten worden. Enkele geluids-sjecialisten zijn voortdurend op zoek naar „echte" geluïds-effecten. Dagen lang maken zij opnemingen van spoorwegen, waarover verschillende treinen passeeren, drukke- en stille straten, een boerderij op verschillende tijden van den dag. enz. Deze geluiden kunnen naderhand gebruikt worden als een soort achtergrond van diverse scènes. Een „film-bibliothecaris" heeft 'n grooten voorraad van allerlei buitenopnemingen, zoo als bergen, oorlogs-scènes, passeerende schepen, straatopnemingen en andere, die naderhand gebruikt kunnen worden voor kleine stukjes in een film te lasschen. Aan de ti lansport-afdeeüng is een expert verbonden, die alle soorten voertuigen kan opdiepen, die ooit door mcnschen gebruikt zijn. Ook een bloemist is voortdurend werkzaam in de studio's. Als wegens de enorme hitte van de groote lampen kunstbloemen gebruikt moeten worden, kan hij iedere soort bloem zuiver namaken. Weinig bekend, doch zeer belangrijk is het werk van de „étiquetten-specialist". Met pen en inkt, kwast en verf, copiëert hij alle mo gelijk soorten étiquetten, briefhoofden, wa pens en dergelijke. In vele films kan men het resultaat van zijn werk op wijn-, champagne- en cog- nacflesschen zien. Het is niet overdreven, wanneer men zegt, dat binnen een redelijken tijd de technische dienst van de Metro in staat zal zijn alles te leveren, van een buitenlandsohe postzegel tot de reproductie van een Indischen tempel. Baruch de Sptnoza en het geboortehuis van Spinoza te Amsterdam. Werner Krauss, Iedere bioscoopliefhebber kent hem uit het „Cabinet van Dr. Caligari" en mogelijk heeft men hem ook béwonderd in ,.De Patriot van 1812". Een Du-itsch reporter heeft van dezen groo ten Krauss een karakterschets gegeven naar aanleiding van het feit, dat Krauss, onder het teeken van den kreeft is geboren. Om deze' schets te kunnen leveren, heeft- hij den acteur Werner Krauss als voorbeeld geno men, hetgeen mogelijk was, omdat volgens de astrologische opvatting „kreeftsmen- schen" alles wat ze doen innerlijk doorleven. „Kreeftsmenschen", aldus de schrijver zijn lieden, wier streven op het innerlijk is gericht. Wat er in hen omgaat, is gewoon lijk van* buiten niet aan hen te zien. Hun handelingen vloeien voort uit ondubbelzinnig gevoelde behoeften. De mimiek van Werner Krauss is niet opvallend, toch maakt zijn spel een buitengewonen indruk; hij „pakt" het publiek. Hoe dit te verklaren? Aldus: hij beleeft in zijn diepste wezen, wat hij speelt, en draagt niet- slechts het masker van den acteur. Niets doet hij oppervlakkig, zijn ziel is de zender, het publiek het ont vangtoestel. Door dit diepe beleven zijn menschen van Krauss' slag echter geneigd tot melancholie en om hun hart te kunnen luchten, hebben ze iemand noodig, dien ze volkomen kunnen vertrouwen. Vandaar dat dergelijke' naturen graag een eigen home hebben en een eigen gezin. Hun zwaartillendheid heeft dan weer niet zelden tot gevolg, dat ze in hun ver wachtingen worden teleurgesteld. Uit Krauss' privc-leven is weinig bekend, maar uit zijn film „Yorck" („De Rebel van 1812") blijkt, hoe hij zich als vader zou ge dragen; het vaderlijke in den vollen zin van het woord komt hier op ongekunstelde wijze tot uiting. Een gevolg van de sterke verlangens der „kreeftsmenschen" is een krachtige wil. Deze wil is anders en uit zich ook anders dan die van personen, onder het teeken van den ram geboren, Deze zijn impulsief van aard. Ook bestaat er een groot verschil tusschen ..kreefts" en „steenbokstypen". De laatste zijn heftig en consequent- De eerste echter gaan meer diplomatiek te werk. Zij zetten, zonder dat- de tegenstander het merkt, hun wil door. Eerst laten zij zich gewoonlijk af poeieren. maar meestal doen zij dan een nieuwe poging en tenslotte doen zij. wat hun goed dunkt (zie Yorcks houding tegenover den koning). Ongetwijfeld ontbreekt het ve len. wier karakter overeenstemt met dat van Yorck. aan het noodige doorzettingsvermo gen. Zij geven zich over aan hun droomen, koesteren heimelijke wenschen, slagen er niet in iets van hun idealen te verwezenlijken en gaan daardoor dikwijls moreel te gronde. De veelzijdigheid van Werner Krauss heeft evenwel nog andei'e oorzaken dan zijn ge boorte onder het teekene van den kreeft. Wan neer wij Krauss' horoscoop trekken, zien we Neptunus in het teeken van den stier, welke in een bepaalde verhouding staat tot Uranus, die zich op zijn beurt weer in het teeken der Jonkvrouw bevindt. Dit wijst volgens onzen zegsman op bijzondere psychische krachten. Krauss speelt momenteel in de Duitsch sprekende film „Ein Mensch ohne Namen" (Dc man zonder naam). Hoe dit punt nu is. Foto uit dc Metro-Goldwyn Mayer film Mata Hari, die in den loop van dit seizoen in Haarlem vertoond zal worden. Men ziet o.a> Greta Garbo, Ramon Novano en Lewis Stones spontaneïteit als basis van kunst door gustav ucicky. Als ik mij in mijn kwaliteit van toonfilm regisseur veroorloof iets te zeggen over de kunst van tooneelspelen, dan zou ik graag het recht daartoe ontleenen aan het feit, dat Werner Krauss de hoofdrol speelde in mijn beide laatste films; zoodat dus deze regelen een afspiegeling zijn van de ervaringen, die ik opdeed bij mijn samenwerken met Wer ner Krauss. Vooral over de film „Mensch ohne Namen", is in dit opzicht veel te ver tellen. Het manuscript van Robert Liebmann handelt over het leven van een man, die het slachtoffer schijnt te worden van de twintig ste eeuw, een eeuw, waarin elk ding en elk mensch een naam moet hebben, die het mo gelijk maakt hem civiel- en strafrechtelijk in ie deelen in de groote massa. Dit is in groote trekken de achtergrond, waarvoor de acteur Wemer Krauss de „Mensch ohne Namen" is. Ja, hij is het werkelijk! Hij schijnt het niét alleen te zijn en het zou in het geval van Krauss ook onjuist zijn om te beweren, dat hij alleen zijn rol speelt; want het maximum van uitbeeMlngskracht, waarover hij beschikt, is met het woord „spelen" al leen niet voldoende omschreven. Ik weet, dat veel tooneelspelers beweren, dat zij de een of andere rol niet gespeeld hebben, doch beleefd. Ik weet ook, dat deze, een weinig arrogante bewering door het herhaaldelijk gebruik veel heeft verloren van hetgeen zij oorspronkelijk wil zeggen. Ik kan hier uit eigen ervaring bijvoegen, dat de innerlijke verandering van den acteur Krauss, in de persoon van den man, die strijdt voor zijn naam en zijn leven, behoort tot de plech- tigste oogenblikken van mijn leven. Daarbij komt, dat deze innerlijke verandering bij het werk voor de toonfilm bijzonder moeilijk is, daar zij plotseling, eenigszins op commando moet plaats hebben. Ja, ik zou zelfs nog een stap verder willen gaan en beweren, dat het aan het niveau, waarop de uitbeelding in de film staat, ten goede zou komen, als er andere arbeidsmethoden mogelijk waren, die meer overeen kwamen met die van het too- neel. Precies zooals een motor langzamer hand moet warm loopen, eer hij tot zijn top prestatie komt, zoo moet ook een acteur zich langzaam op temperatuur laten brengen door de logisch verloopende handeling, voor dat hij zich laat meesleepen tot een top prestatie van zijn uitbeeldingskracht. In mijn film „Mensch ohne Namen", komt bijvoorbeeld een scène voor, waarin Krauss voor de rechtbank moet bewijzen, dat hij werkelijk degeen is voor wien hij zich uit geeft. Hij kan het niet, omdat hij nooit op het idee is gekomen, dat iemand daaraan zou kunnen twijfelen. En door zijn onmacht om te bewijzen wat hij niet bewijzen kan, krijgt hij een aanval van krankzinnigheid. Bij de opnamen voor deze scène, die tenge- vol ge van technische mankementen, nog tweemaal opnieuw moesten worden gedraaid, wes iedereen in het atelier zoo onder den indruk van deze geweldige spontaniteit, dat niemand zich durfde verroeren. Als ik denk aan deze scène, kom ik in de verleiding voor iederen vorm van tooneel- kunst den eisch te stellen: Weest spontaan! Werner Krauss is echter niet alleen de tooneelspeler met de elementaire spontanei- teit, hij is ook de mensch, die een innerlijke verandering niet in de eerste plaats door uiterlijkheden moet doen blijken. Hij is de acteur zonder requisieten, van wien men ge looft, dat hij tien jaren heeft geleden in Russische gevangenschap en die thans door al zijn tegenspoeden aan het eind van zijn krachten schijnt te zijn gekomen. Er zou nog veel meer te zéggen zijn over den acteur Werner Krauss, die in mijn film een lot uitbeeldt, waarvan men in den laal- stén tijd vaak genoeg heeft gehoord. HET ONTSTAAN VAN DE FILM. Wist U, dat voor een Flip the Frog-flimpje gemiddeld vijf duizend opnemingen gemaakt worden? Aan het maken van deze teekenfilms is heel veel werk verbon den en dikwijls worden voor één film van onge veer 250 meter bijna tien duizend teekenïngen ge- maakt. Op het doek duurt zoo'n filmje zes of zeven minuten en men kan zich moeilijk voorstellen, das dertig man hieraan 3 a 4 weken gewerkt hebben. Ub Iwerks, de schepper van de Flip the Frog films, die door Metrc-Goldwyn-Mayer worden uitgebracht, heeft twee scenario schrijvers in vasten dienst, die iedere drie weken een achttal scenario's moeten afleve ren. Hieruit wordt gewoonlijk slechts één gekozen. Voor met het veiwaardigen van een nieuw filmpje begonnen wordt, houdt men een al- gemeene vergadering, waarbij allen, die aan den studio verbonden zijn, deelnemen. De scenario wordt besproken en veranderingen en bijzondere effecten naar voren ge bracht. Vervolgens wordt de scenario opnieuw bewerkt. Hiei-na kunnen de teekenaars aan het werk gaan. Iedei'e teekenaar krijgt die scènes te bewerken, dit het best met zijn speciale kwaliteiten overeen komen. Som migen teekenen hoofdzakelijk gezichten, anderen actie enz. In totaal bestaat een Flip the Frog flim gewoonlijk uit 20 a 30 scènes. De origineele teekeningen worden gemaakt op transparant papier en later met inkt overtrokken op stukken celluloid. Iedere teekening wordt genummerd, zoodat de foto graaf de juiste volgorde kan weten. Het lastigste probleem van de moderne teekenfilm is de begeleidende muziek. Hier voor is een vaste componist aan den studio verbonden .Men zegt, dat de beste resultaten worden bereikt, als de muziek eerst geschre ven wordt en daax-na de teekeningen vervaar digd. Sommige gedeelten moeten zuiver syn- chx-oon zijn, vooi-al die scènes, waarin mu ziekinstrumenten bespeeld worden, val-scènes e.d. Bekende oudei-we tsche wijsjes of moderne schlagers kunnen dikwijls het effect van een scène op een eigenaardige manier verhoogen. Als de film „opgenomen" is en de begelei dende muziek gereed, moet deze laatste op de geluids-strook vastgelegd worden. Dit duurt gewoonlijk drie a vijf uur en hiervoor heeft men een orkest van ongeveer vijftien man noodig. Dikwijls moet een stuk opnieuw gespeeld worden om zeker te zijn, dat ge- luids-effecten en dialoog niet het beeld kloppen. Als het negatief ontwikkeld is, kunnen de afdrukken hun weg gaan naar de theaters oéer de geheele wereld, waar Flip the Frog zijn sensatïoneele avonturen op het witte doek beleeft. JOURNAAL. De bekoorlijke blonde Duitsche, met haar internationalen roem en talent, Lilian Harvey, zal als eerste film bij Fox spelen in ..His Majesty's Car". De mannelijke hoofdrol wordt gespeeld door John Boles, terwijl de bekende komiek El Brendel een groote plaats in de bezetting heeft. De regie is van Alfred Santell, den regis seur van „Vadertje Langbeen". „His Majesty's Car" is een Hongaarsche Musical Comedy. Tramaanleg. Voor de film Pi'osperity, met Marie Dressier en Poly Moran werd in de studio's voor een rij winkelhuizen een tramlijn aangelegd en een ouderwctsche tramwagen gebouwd, zoo als nog iii enkele kleine provincieplaatsen door de straten sukkelt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 16