KARSOTE I KANTTEEKENINCEN. HAARLEM'S DAGBLAD DONDERDAG 24 NOVEMBER 1932 dezelfde bezuinigingsvoorstellen moeten ko men. De S.D.A.P. staat te Haarlem in een posi tie waarin alleen de communisten kunnen staan. De SJD.AP. zal moeten beseffen, dat alleen door samenwerking de moeilijkheden overwonnen kunnen worden. Alle democraten moeten de democratische politiek van den Vrijz. Dem. wethouder steunen. De heer Klein (R.K.) die eerst het woord had willen voeren zag er tenslotte van af, om in deze eerste '6 da_agsche te starten (ge lach). De heer Wester veld (S.D.AJ?.) dankte namens zijn fractie voor de sympathieke woorden van den heer De Braai jegens den heer Joosten geuit. De raadsstukken die B. en W. aan den raad gedrukt toezenden, komen dikwijl veel te laat voor een goede bestudeering. Belang rijke rapporten worden niet gedrukt maar alleen voor de raadsleden ter inzage gelegd. Dat is niet voldoende. De jaarverslagen van de gemeentelijke diensten komen in October en November. Dit is veel te laat. Hoe-komt dat? Bovendien ziia de verslagen tegenwoordig veel te kort. Waarom kunnen de bedrijven niet korte 3 maandelijksche verslagen uitbrengen? De toelichting die B. en W. over den staat der financiën geven is op verschillende pun ten niet duidelijk. Hoe staat het met ons reservefonds. Hoeveel zit daarin? Is het fonds toereikend voor het betalen der an nexatie-schadeloosstelling? De reserve van 4 ton die ïn het Grondbedrijf moet zijn, is niet meer aanwezig, omdat B. en W. voor de ge wone middelen der gemeente beschikt heb ben over de waardevermeerdering van gron den die in erfpacht zijn uitgegeven. Die waardevermeerdering is in 25 of 30 jaar niet te realiseeren. B. en W. doen te veel werk buiten de com missies van bijstand om. De commissies ver gaderen te weinig en worden door B. en W. te weinig samengeroepen. De debatten in den raad hebben duidelijk aangetoond, dat de S.D.A.P. te Haarlem in een uitzonderingspositie zijn gesteld. De fi guur van den heer Castricum heeft indertijd het eerst gesproken over een verlaging van het loon van het Haarlemsche gemeente- personeel. Hoe kan een voorzitter van een organisatie van R.K. arbeiders dit doen? Als de heer Mars, onz epartijgenoot, zoo iets ge daan had. zou hij afgezet zijn als voorzitter van den Haarl. Bestuuvdersbond. (Geroep: zoo gaat het nu eenmaal bij jelui!) Laten zoo vervolgde de heer Westerveld de R.K. nu eens duidelijk zeggen, waarom een R.K. geen lid van de S.D.A.P. kan zijn Wij hooren, als wij het vragen, alleen dat de de R.K. geestelijkheid het niet hebben wil, maar in andere landen denken de geeste lijken er anders over. De tijd zal ook in Nederland komen, dat de R.K. kerk vrede zal hebben met aansluiting der RX. Arbeiders bij de S.D.A.P. De socialisten hebben in Duitschland niet naar de macht gegrepen omdat ze geen meerderheid hadden. Onze partij zal steeds op democratisch standpunt blijven, dat de meerderheid moet regeeren. De S.D.A.P. te Haarlem heeft in den raad aangedrongen op belastingverhooging, opdat de gemeente haar sociale taak tcch zal kunnen blijven uitoefenen. Te 11.15 uur werd. de zitting verdaagd tot Donderdagmiddag, HET EILAND MARKEN. EEN BELANGRIJKE STUDIE DOOR EEN STADGENOOT. In de serie „Studiën op het gebied van ethnologie, sociologie en sociografie", die wordt uitgegeven bij P. Noordhof N.V.. Gro ningen—Batavia, is een belangrijke studie verschenen over „Het eiland Marken", door onzen stadgenoot P. Kuin Jr., candidaat in de economie. Nu de afsluiting der Zuiderzee een feit is geworden, de eerste polder droog ligt en de vergrooting van ons werk- en woongebied niet zal geschieden zonder verandering, wel licht verdwijning van een aantal typische landschappen, die aan de kusten der Zui derzee haar eigenaardig karakter hebben verleend, lieeft de schrijver terecht gemeend, dat het zeer gewensclit is, naar het eiland Marken een sociografisch onderzoek in te stellen. Zijn studie is geworden een uitmuntende bijdrage op het gebied der sociale geografie van Nederland Achtereenvolgens worden behandeld het eiland, de bewoners, de bestaansmiddelen, het maatschappelijk leven en tenslotte wijdt de schrijver een hoofdstuk aan „de groote verandering". De groote verandering! De voltooiing van den afsluitdijk beteekent, dat geen haring, geen anjovis het IJselmeer kan binnendringen. Dit is dus h,et einde van Marken's voornaamste visscherij. De bevol king moet op andere wijze aan den kost. komen. Eenige markers zijn aan de groote vaart gegaan. Van de anderen zijn er ver schillende vischventer geworden. Van de jongeren zijn er een aantal <^oor de Generale Commissie (later Rijksdienst) aan werk ge holpen. Eigenaardig en dit houdt ver band met wat de schrijver op een andere plaats in zijn studie mededeelt over den gezondheidstoestand en de lichaamskracht der Markers is dat zij voor grondwerkers niet geschikt zijn; zij hebben daarvoor geen uithoudingsvermogen genoeg, al ontbreekt liet hun niet aan goeden wil. De beroepen waarvoor de jeugdige Markers wenschten te worden opgeleid, toonen een groote verscheidenheid. De tuinbouw wordt door sommigen gepropageerd als het toe komstige hoofdmiddel van bestaan der Markers en de Generale Commissie had in dertijd wel sympathie voor dit plan. Maar de Markers hebben sedert eeuwen geen enkele aanraking met het kweeken van planten gehad: tot voor kort was er op Marken zelfs geen tuintje te bespeuren. De liefde voor den tuinbouw kan alleen komen als de Markers iets kennen van de practijk van het vak. Voorloopig is de toevloed nog niet overwel digend. Öp het oogenblik zijn slechts twee Markers in opleiding. De burgemeester heeft het afgeloopen jaar in overleg met de Gene rale Commissie 32 kinderen onder toezicht een schooltuintje laten verzorgen. Deze proef is bevredigend verloopen en zal nog worden voortgezet. Hoe echter de j^ugd op den duur practisch op deze proef zal reageeren, dient nog te worden afgewacht. Een aantal meisjes krijgt onderwijs in kantklossen: een eigenaardig geval van op zettelijk geschapen volkskunst. Wanneer de Z.W. Polder is drooggemaakt, wordt Marken in het landverkeer opgenomen. Folkloristen vreezen daarvan een algeheele verdwijning van de oude zeden en gewoon ten. De heer Kruin deelt die vrees niet. Vo- lendam en Staphorst zijn immers ook geen eilanden. De Markers kunnen als tuinbouwers hun excensief karakter gemakkelijk bewaren. Men kan moeilijk de visschers beklagen, omdat hun verder het leed van een langzaam uitstervend beroep het kleinbedrijf in de visscherij is ten doode opgeschreven wordt bespaard. Vooral de jongere Markers staan dan ook over het algemeen niet vijandig tegenover de afsluiting. „Beter dan zich vast te klemmen aan het oude ïs moedig te staan in het eeuwige spel van worden en vergaan en de schoonheid te zien in iederen nieuwen tijd". Wij hebben slechts een greep gedaan uit deze interessante en van veel bronnenstudie en waarnemingen ter plaatse getuigende be schouwingen en bevelen het boek van den heer Kuin gaarne aan in de aandacht van allen die belangstellen in het wel en wee dei- bewoners van een klein maar belangwek kend deel van. ons vaderland. Het werkje is verlucht met tal van aardige kiekjes van het land. DS. K. G. VAN SMEDEN. Ds. K. G. van Smeden te Haarlem-Noord heeft bedankt voor het beroep bij ae Chr. Geref. kerk te Enschedé. Voor den Kantonrechter. De man, die het niet was. De jonge man voor het verdachtenhekje stond daar, geloof ik al voor den derden keer. Ter vermijding van een voor dezen ver dachten onaangenaam misverstand zij hier onmiddellijk bij gevoegd, dat zijn verschij nen steeds dezelfde zaak betrof. Hij was gedagvaard, omdat hij op 3 Oct-, des namiddags om kwart over vijf op een verboden weg in den Houtrafcpolder gefietst zou hebben. De verbalisant had de jongen willen staande houden, doch deze was snel doorgefietst, telkens achteromkijkend. A'ls ik het niet mis .heb, is indertijd eerst de verdachte alleen verschenen, Hij ontkende pertinent, dat hij op het genoemde uur daar gefietst had. Toen moest de veldwachter er bij komen, die pertinent verklaarde, dat ver dachte hem zeer goed bekend het ge weest was. En tenslotte bracht de derde ztt- ting. die van Woensdag, een viertal getuigen a décharge op het tapijt, een landbouwer en zijn twee zoons en een boerenarbeider, waar van de eerste drie pertinent konden verteilen dat de verdachte om vijf uur vijftien met hen tesamen gewerkt had op den dorschvloer. dat hij op dat tijdstip niet weg .geweest was en dat hij om zes uur vijftien pas vertrokken was. Van het verhoor van den arbeider werd hierna afgezien. De kantonrechter informeerde nog of de op 2 October geëindigde zomertijd en het verzet ten der klokken ook van. invloed 'konden zijn op de tijdsbepaling. Doch alle partijen wezen dit vermoeden van d? hand. ..Wij houden altijd den gewonen, ouden tijd en verzetten de kiokken niet", verklaar den de landbouwers. Het gevolg van een en ander was vrij spraak, waarna de kantonrecht.^ overging tot het toeschatten van schadevergoeding aan de getuigen. Aan den niet-gehoorden knecht schatte de kantonrechter f 2 toe welke mededeeling de begiftigde ontving met de vraag: „Meer niet?" Bli. .kbaar had'hij nog.al wat verwacht. Toch verliet hij het zaaltje vergenoegd iets mom pelend van ..een glaasje bier En toen vroeg de vrijgesprokene ook schade vergoeding. De zaak was echter voor hem met vrijspraak afgeloopen. IIAARL. MAKELAARSVEREENIGING. Bovengenoemde vereeniging hield Dinsdag avond een ledenvergadering in hotel „Cen tral". De voorzitter, de heer L. Th. Swaalf, sprak in zijn openingswoord de hoop uit, dat de zwakke teekenen van opleving, die zich in den laatsten t-ijd in het zakenleven hebben voorgedaan, in de eerstvolgende maanden door een werkelijke opleving zullen worden gevolgd. De makelaars-vereeniging is toegetreden tot de afd. Haarlem van den Bond van Fo rensen. De aftredende bestuursleden, de heeren A. Th. Joosten en L. Th. Swaalf. werden herko zen, terwijl als voorzitter werd gekozen de heer Com. L. Kwak te Heemstede. Deze aanvaardde het voorzitterschap met een woord van dank aan den heer Swaalf, die vele jaren het voorzitterschap heeft waar genomen, doch dit thans wenschte neer tc leggen. Tenslotte werd besproken de herdenking- van het 10-jarig bestaan van de makelaars- vereeniging in April a.s. Er werd een com missie van voorbereiding dezer herdenking benoemd. Hierna sloot de voorzitter de vergadering. PERSONALIA De heer A. Nieszen te H'.c-mstede is geko zen als bestuurslid van den nieuwen Centra- len Besturenbond van Zuivelhandelorgani- saties in Nederland. GALA-AVOND ELLYS GREG OH EN OGINGSKY. Ellys Gregor en Ogingsky. het zeer artis tieke danspaar van het Casino de Paris, zul len op een specialen door Beveoka georgani- seerden gala-dansavond optreden te Haarlem in den Stadsschouwburg op Vrijdag 25 No vember a.s. De maskerdansen van den Rus Ogingsky zijn wereldvermaard. In de „Telegraaf" schreef Cornells Veth: „Een vrij talrijk publiek heeft den dansavond van dit paar bijgewoond .en met steeds stij genden geestdrift. De dansers moesten tel kens en telkens terugkomen voor het lang durig applaus". De criticus prijst verder de prachtige harmonie in den dans van deze twee kunstenaars. Tevens wordt medegedeeld, dat als spe ciale attractie, de bezoekers van rezen dans avond in de gelegenheid zullen zijn gratis geteekend te worden door Mad.elle Marthe Antoine Gerardin de Fransche tee ken are s van internationale beroemdheden. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regel. WAAROM DIE VERKOUDHEID DUIDEN. In enkele uren zal dit nieuwe inhalatiemiddcl neus- en luchtkanalen bevrijden. Waarom "s morgens opstaan met een verstopte neus, de keel met slijm versperd? Waarom die fluitende ademhaling houden of de hoest, die Uw borst vermoeit? Er bestaat nu een afdoend middel om hoordver- koudheid te stoppen. Doe slechts 10 a 15 druppels Karsote op een zakdoek en snuif dan flink op. Elke inademing brengt de bacterie-dooden- de. zuiverende Karsote-damp tot in de kleinste hoekjes van neus, keel en iongen. De bacteriën worden vernietigd, ontstoken, pijnlijke slijmvliezen verzacht en de geheele infectie onmiddellijk gestopt. In enkele minuten hei- opent Karsote de verstopte neusgaten en ver drijft het vastzittend slijm achter in den neus en in de keel. Ge ademt weer vrij. De ver koudheid si bijna onmiddellijk verdwenen. is verkrijgb. bij alle apothekers en drogisten 0.90 per flacon zakformaat en ƒ1.50 per flacon (2 maal de kleine maat). LETTEREN EN KUNST HET TOONEEL Lil Dagover en Ernst Deutsch in Der Kuss vor dem Spiegel. Niet alle filmspelers zijn acteurs en actrices. Wij hebben in den loop der jaren al verschei dene helden van het witte doek gezien, die op de planken danig teleurstelden, maar Lil Dagover en Ernst Deutsch hebben bij hun op treden in het Centraal Theater te Amsterdam beiden bewezen wel degelijk het echte t-oo- neelbloed te bezitten. Twee voortreffelijke ar- tisten. die nog niet bedorven zijn door de film en ook va nhet tooneel onmiddellijk contact hebben met- hun publiek. Toch was er veel van de film in „Der Kuss vor dem Spiegel", het drama, dat Lil Dagover en Ernst Deutsch voor hun gastspel hadden uitgekozen. ..Ein Stück Theater" noemt de schrijver Ladislaus Fodor het en daarmee ïs het volkomen juist gekarakteriseerd. Thea ter maar niet het feitelijke leven is het, dat Fodor ons geeft. Dr. Paul Foerster, een advocaat neemt de verdediging op zich van zijn vriend Walter Pettenhof, die zijn vrouw heeft, doodgeschoten, toen hij haar in het huis van een anderen man aantrof. Tijdens het proces komt Foerster tot de ontstellende ontdekking, dat hij precies in dezelfde omstandigheden, a verkeert als zijn cliënt-. Ook zijn vrouw bedriegt hem en van het oogenblik af, dat hij hiervan de zekerheid heeft-, vereenzelvigt hij de zaak van Walter Pettenhof met die van zichzelf. Wanneer hij zijn vriend, die zijn vrouw doodde, verdedigt, dan verdedigt hij zijn eigen zaak, omdat ook hij met een revolver rondloopt en het plan heeft haar neer te schieten. Als hij schulde loosheid pleit voor den vriend, dan pleit hij daarmee zichzelf vrij van de daad, welke hij óp het punt staat te bedrijven. Spreekt de jury Walter vrij, dan heeft ook hij het recht zijn vrouw te dooden. Maar als dat oogenblik werkelijk komt, laat hij zijn revolver zakken, omdat hij baar moreel al gedood heeft. Dit is men voelt, het louter theater. Paul Foerster. die zoo heilig overtuigd is van de schuldeloosheid van zijn vriend en heel dit. proces innerlijk zelf doormaakt, zal niet de sanctie afwachten van de jury om hetzelfde te doen, wat zijn vriend heeft gedaan. Hij zal dooden in een eerste impuls, of hij zal in het geheel niet dooden. De jury behoeft hem niet meer te overtuigen van iets. waarvan hij zelf heilig overtuigd is. Wacht hij om zich van te voren juridische straffeloosheid te verze keren. dan schuilt daarin iets lafs en wordt alles van zoo koele berekening, dat Foerster er onze smpathie geheel door zou verspelen. Maar dit is de ware'reden niet, waarom de ze advocaat het oordeel der jury afwacht. La dislaus Fodor laat hem enkel zoo handelen ten genoese van het- publiek, omdat hij weet, dat dit ..theater" is. Zooals wij ook louter theater zien in het tooneel voor den spiegel dat een trouwe copy is van de scène, die Walter Pet tenhof hem in zoo schrille kleuren heeft be schreven en die den vriend de oogen opende voor den ontrouw van zijn vrouw. In het laatste tafereel, waarin Dr. Foerster met den revolver gericht op zijn vrouw het oordeel van de jury afwacht, komen wij zelfs in de sfeer van het, Grand Guignol, zitten wij mid den in de film. Maar het dient erkend, dat dit stuk theater stevig gebouwd is en artis- ten als Lil Dagover en Ernst Deutsch. alle gelegenheid biedt tot sterk spel. Er is een steeds stijgende spanning in deze zeven ta- fereelen, die al is het dan melo-dramatisch haar climax bereikt legen het slot. En er zijn zooveel kanten aan dc twee hoofdrol len. dat zij in waarheid ster-rollen worden. Aan het spel van Ernst Deutsch merkt men minder den invloed van de film dan in dat van Lil Dagover. Deze jonge speler herinnert vooral in zijn stem en in zijn plotselinge uilbai'stingen nu en dan aan Moissi, maar zijn actie is van geconcentreerder kracht, al mist hij ook de lyrische verrukking, die het spel van Moissi soms zoo ontroerend maakt. Het spel van Deutsch is in zijn bewegingen en heel zijn actie zeldzaam sober en ingehou den. Hij speelt met een voortdurende span kracht. die geheel van binnen uitkomt. Hij zoekt- zijn effect zeiden in uiterlijke middelen en toch is zijn spel zeldzaam fascineerend, dank zij vooral zijn expressieve oogen. Maar hij weet als alle groote acteurs wat het waard is om naar de groote momenten toe te spelen. In het- pleidooi voor de jury waarom feitelijk heel dit stuk geschreven is gaf hij zich met al zijn temperament en hij maakte in dat tafereel te meer indruk, omdat hij zich tot op dat moment zoo vol komen beheerscht had. Prachtig was dat plei dooi van Ernst Deutsch, vooral ook weer door zijn oogenspel, waardoor hij boven zijn pleit rede het drama van den mensch uithief. Aan Lil Dagover z?.g?n wij in dit tafereel het meest, dat zij gewoon is voor de film te spelen. Haar actie is meer ui'erlijk, bewege- lijker en meer onmiddellijk op het effect be rekend. Zij reageerde zoo direct op de woor den van haar man, dat de rechters en de jury geen oogenblik in de onzekerheid meer kon den zijn over wat er in deze vrouw omging. Zij verried zich niet zooals een mensch In de rechtzaal maar een filmactrice op het witte doek het- zou doenn. Toch, ondanks dat, een groote actrice! Er is een spanning in haar spel. die op dc t-oeschouwers overgaat, en een spontaniteit, die meestal als echt aandoet. Li! Dagover heeft niet het verfijnde raffinement en de geperfectionneerce elegance van een Ese Mauhs die ik trouwens.als actrice veel hooger stel maar haar levendig spel boeit toch. in sterke mate. Ook op het tooneel ver overde zij haar publiek met haar mooi expres sief gezicht en prachtig slank figuur. Niet alleen de sterren, maar ook de mede spelers gaven zeer goed spel, zoodat wij een voortreffelijke voorstelling te zien kregen. Dat dit gastspel den Duitschers in Amsterdam ge waardeerd is geworden, bewezen de uitver kochte zaal en het enthousiasme van het pu bliek. Het- was een avond van sterk tooneel- spel, waarvoor wij de Duitschers dankbaar zullen blijven. J. B. SCHUIL. Jacob van Lennep. Onder één dak. De tooneel vereeniging Jacob van Lennep heeft gisteren in den Stadsschouwburg een opvoering gegeven van Fabricius' Onder één Dak. met welk stuk zij Zondag op den wed strijd te Bergen op Zoom zal uitkomen. Wan neer de werkende leden .Onder één Dak zoo spelen, als zij hier het laatste bedrijf hebben gedaan, dan maken zij een mooie kans. Die derde acte was uitstekend en wij gingen daardoor met een zeer goeden indruk naar huis. In dit slot-bedrijf waren allen bijzonder op dreef, was er sfeer op het tooneel en werd ook dramatisch dank zij vooral het sterke spel van mevrouw Groeneweg en den heer Van Hemert heel wat bereikt. Ook voor de pauze konden wij in de opvoe ring veel waardeeren, maar toch zal er in de eerste twee bedrijven vooral in II nog wat bij te werken zijn. wil men tenminste zoo goed mogelijk voor den dag komen. Zoo was het tempo bij den familieraad en de ver loting veel te langzaam, wat voornamelijk de schuld van Jan was, die te zeer traineerde en daardoor het tempo ophield. De aanval van Wolter op Jacob werd om een mili taire term te gebruiken niet genoeg door gezet Jan zegt toch immers duidelijk in III, dat hij niet stevig genoeg zijn handen om den hals geknepen heeft. en er ontbrak ook te veel bij allen de spanning, wie „vader zou trekken". Dit tooneel zal in zijn geheel nog wel eens duchtig gerepeteerd mogen worden. En dan meen ik, dat de heer Tunenga zijn opvatting omtrent zijn rol geheel zal moeien herzien. Ik zou dat niet zoo vlak voor den wedstrijd schrijven, wanneer Tuninga geen speler was. die daartoe nog in staat is. Dc smid is een joviale grapjas, een man, die wel zijn zorgen heeft, maar deze weglacht. Hij is een ronde, natuurlijke kerel en elke intrige of alle sarcasme is hem vreemd. Kik woord moet er bij hem sappig en breed uit komen. En hij mag nooit en te nimmer theatraal of dramatisch worden, zooals de heer Tuninga wel was in het tooneeltje met Dora in I. waarbij wij zelfs even een „traan in zijn stem" hoorden. Dat was er geheel naast. Als Jan zijn zwaren „koster" of schoolmeester scheldt, dan moet dat niet zoo klinken, alsof de duivel in eigen persoon het zegt. Het komt er vol engul-spottend steeds uit. Neen, de opvatting van deze rol was voor de pauze een groote vergissing. Gelukkig werd het in III veel beter en speelde de heer Tuninga Jan toen fn de goede richting. Dat deze boeren én boerinnen over het al- meen den indruk maakten van stads- menschen te zijn is wel het meest aan Fa bricius te wijten. Dit zou dadelijk heel anders worden, wanneer bijv. Friezen of Groningers het stuk in hun eigen taal zouden spelen. Zoo speelde Do Bouwmeester Liesbeth heel fijn en lief, maar niemand zal zeker in haar ondanks haar kleeding een boeren dochter hebben gezien. En zelfs Wolter en vader waren geen ras-echte boeren, hoe veel moeite zij er ook voor deden. Maar in hun spel was zéér veel goeds, soms zelfs was het uitstekend. Zeer trof het mij, hoe voor treffelijk Wolter KI. Vïsca I en II wist te sluiten. Daar zat kracht en spanning in. En ook in het schonkige in heel zijn houding, het kort afgebetene van zijn woorden, mar keerde hij wel heel juist dezen eigenztnnigen maar toch au fond warm-voelenden kerel. Van Hemert speelde evenais trouwens de heeren Ted de Vries en Visca dit deden in Onder één Dak zijn oude rol. Hij brengt voor dezen koppiger, ouden man zeer veel mee, alleen hoede hij zich o.a. in zijn loopen voor een te veel, vooral in II. Ver reweg het best was hij in de slot-scène met Dora, waarin hij vooral den overgang op een voor een dilettant bijzonder knappe wijze gaf. Ook zijn stille spel heb ik daarbij be wonderd. Jacob is een charge van den schrijver en het is wel heel moeilijk deze fout weg te spe len. De heer De Vries trachtte niet den auteur te overtroeven en dat was reeds een niet geringe verdienste. Hij speelde dezen uitgestreken schoolmeester in den stijl van het stuk- 1-Iij werd daarbij op hoogst verdien stelijke wijze gesteund door Jo Bcnnik, die als Lena een wel zeer antipathiek, maar toch levend mensch was. Een zeer goed gespeelde rol werd dat.. De zure Antje is voor een speelster geen dankbare taak. Me vrouw Lingeman maakte er gelukkig geen traanjuffrouw van en liet toch vol doende zien, waarom Jan in huis geen vroo- lijk leven had. Met. genoegen zag ik ook den heer Geels in het rolletje van den notaris. Hij bracht de sfeer van het dorp mee op het tooneel en was toch in deze omgeving de man met autoriteit. Alleen ïn zijn heftigheid tegen Jacob was hij er even naast. Daar had zijn toon vlijmend scherp, sarcastisch en niet heftig moeten zijn. Het beste hebben wij voor het laatst be waard. Dat was het spel van Toni Groeneweg in de rol van Dor?.. Mevr. Groeneweg heeft, deze Dora warm, gevoelig cn met innigheid gespceld.Er was ook en ter dege tem perament maar het bleef steeds beheerscht. Zij maakte dadelijk indruk zooals zij daar bij het- opgaan van het scherm met haar ex pressief gezichtje aan tafel zat en zij heeft de rol tot het laatst toe op een mooi niveau weten te houden.. Wanneer zij in I zich niet nu en dan laat verleiden tot te veel accent willen geven wat al gauw in pathetiek ver valt dan geef ik haar een mooie kans voor een personeeleri prijs te Bergen op Zoom. De opvoering had bij de leden terecht een zeer groot succes. Wanneer Van Lennep niet Zondag met Onder één Dak naar den wed strijd ging, zou ik misschien eenige krlt'sohe opmerkingen in de pen hebben gehouden, maar ln 'dit geval leek mij dat niet in het belang der spelers. En nu. Gluck auf! dames en heeren. Houdt u „vroom" in Bergen op Zoom. J. B. SCHUIL. MUZIEK. „Die Spaernesanghers." In den korten :i;d van hun bestaan als zoodanig hebben „Die Spaernesanghers" zich. numeriek en artistiek, aan de spiis der Haarlemsche mannenkoren weten :e stellen cn zoodoende konden zij zonder collaborate met andere vereenigingen Woensdagavond op een tot de laatste plaats bezette zaal 'zeldzaam verschijnsel tegenwoordig!) bogen. Het programma van hun concert was. als te verwachten was, in hooge mate belang wekkend. Er was een weinig bekend koor werk van Diepcnbreck, cr waren twee nieu we. weer door het Kon. Ned. Zangersverbond bekroonde werken van den directeur Lieven Duvosel en een herhaling van zijn prachtig „Aussöhnung"; onze gevierde zangeres Ile- lène Treep-Cals en de fameuze, van het vo rig seizoen hier roemvol bekende organist Flor Peetors waren de solisten. Belangrijk was dus de avond, maar het programma was overladen, te meer wijl voor het- begin van 't tweede dec! ook nog een rede over de strekking der Vredes-gedlchton en -liederen plaats had. Ds. Pa at uit Zand- voort sprak met klem, met overtuiging, met door idealisme gesterkte geestdrift, doch zijn woord en zijn bezieling waren niet noodza kelijk om ons den geest van Duvosels werken te openbaren. D." overlading noodzaakt mij tot kortheid. Hot door het orgel gesteunde koor klonk grootsch in Diepenbrocks Hymne ..Venl Crea tor" en „Aussöhnung" van Duvo -c'.. waarin ditmaal Helène Treep-Cals' glanzende stem boven het koor zweefde, overweldigde als bij de eerste uitvoering. Een werk van bctecke- nis, waardig om haast Brahms' A!t-Rhapso- die een plaats ïn te nemen, al is hei op an deren bodem ontsproten, door andere invloe den bevrucht en dus anders in zijn ken merken. De beide nieuwe voor mannenkoor-a-capel- la geschreven werken ..Agnus Dei" en „Vrede" dragen het stempel van Duvosels kundige hand. Een tot het uiterste doorge voerde thematische bewerking veroorzaakte groote eenheid in elk der twee; maar de zeer ingewikkelde contrapunt iek. die zich van alle middelen der thematische wijziging als ver kleining. vergrooting, omkeering enz. bedient- c:i zoodoende bijna het geheele werk uit de door het thema gegeven kien) do opgroeien, stelt zoowel hoorders als uitvoerders voor oen lastige taak. En waar het koor de talloozc moeilijkheden nog niet- volkomen overwon nen bleek te hebben, zoodat vele der intri cate modulaties niet geheel tot klaarheid kwamen, lijkt het wenschelijk een definitieve beoordeeling tot een herhaalde auditie op te schorten. Wel kan ik zeggen dal- wat raak heid in het weergeven der stemming betreft Agnus Deï" mij beter geslaagd scheen dan „Vrede". Het koor rees door de schuld dei- tenoren wat in het eerste werk, maar de bede sloeg in. Iielcne Treep-Cals zong voor de pauze twee liederen van Diepenbrock. Ik heb nooit van deze muziek zonder ruggegraat. kop of staart gehouden en de zangeres en haar begeleider Flor Poeiers, die de klavierpartij tot orgel- partij arrangeerde, hebben mij niet kunnen bekeeren. Flor Peeters scheen mij ln het openings stuk, de C maj- Toccata, Adagio en Fuga van Bach iets onrustig, hoewel dc duidelijkheid nergens leed. Francks .Pièce heroïque" ver tolkte hij met soevereine bcheerschlng: in Bossi's „Etude symphonique' verbaasde de virtuoze vaardigheid zijner vlugge voeten. En zijn eigen „Symphonlsche Fantasia" bleek een knap. uit één thema opgebouwd, gran dioos ontwikkeld stuk. waarin alleen het ge- luidsyolüme van het orgel de grenzen bijna overschreed. Er was geestdrift voor den virtuoos en voor de zangeres en den dirigent.; cr waren bloemen, er was een prachtige krans voor Duvosel. Toch hoop ik dat bij oen volgend concert meerdere economie ln acht genofnen wordt, wat de programmasamenstelling be treft-. Het. einde kwam nu pas om kwart na elf. En dat na zooveel zware, door geen lich tere afgewisselde kunst! Men kan ook van het goede teveel hebben. K. DE JONG 24 November Spinoza's verjaardag Indien net denken een kunst is die om haar zelve beoefend dient tc worden, waar bij materieel gewin moet buitengesloten blijven en spitsvondige polemiek geen zin heeftdan is ons goede land nooit rijk aan denkers geweest. Zeker zijn er slechts enkele namen te noemen die op dit terrein ook buiten de grenzen klank hebben. Spinoza Is er één van, en zeker dc vermaardste. Het lijkt echter vermetel het aantal zijner lezers in onze dagen te willen schatten. Juist deze tijd schijnt voor dc denk-kunst allerminst gunstig. Deze eischt een rust cn een zclf- bcheersching die voor dc meesten een onbe reikbare weelde geworden zijn. Des te meer is het van dc Wereldbibliotheek een te loven daad, dat zij haar verschillende Spfnoza-uitgaven met een mooi en voor iederen leek zeer genietbaar boek verrijkte; ik meen: De wijsbegeerte van Spinoza, door Dr. A. Vloemans Nu hier en daar her dacht werd dat de wijsgeer juist drie honderd jaar geleden in het Joodscho kwartier van Amsterdam het levenslicht aanschouwde, ligt het voor de hand dat er zullen zijn die over hom en zijn arbeid iets meer wenschen te weten, dan de oppervlakkige kennis van zijn leven die de overlevering gaande hield. Het boek van Dr. Vloemans nu, geeft dat alles op prettige en toch geheel wetenschappelijke wijze; Spinoza's leven, dat in zijn uiterlijk kalm verloop toch zoo vol Is van spannende feiten: dan zijn levensleer en inzicht die van zoo grooten invloed op latere denkers geweest zijn en zeer. uitvoerig Spinoza's plaats in het geestelijk leven onzer gouden eeuw. Het mag wat spijtig schijnen als wij vernemen, dat Rembrandt noch Vondel eenigen weerschijn op zijn werk geworpen hebben en hij ternauwernood in staat was zich in het Nederlanösch uit tc drukken het bewijst te meer Spinoza's geïsoleerd staan te midden der Hollandsehe cultuur. Hij is dan ook meer Europeeër dan Nederlander geweest en misschien juist daarom thans meer dan ooit up to date. Nauw verbonden met den Franschen wijsgeer Descartes, die veie jaren in de Nederlanden verblijf hield, is Spinoza's denken en doen gcruimen tijd door den wel typisch HoLandschen ijver der beroepstheologen ln dc schaduw gebleven. Eerst liet midden der vorige eeuw bracht een opleving der belangstelling in het werk van dezen wijsgeer en het mooie bock van Meinsma bracht die. veertig jaar geleden, over naar wijder kringen dan die der weten schappelijke wereld. Ik zie in dit nieuwe werk van Vloemans een voortzetting van Melnsma's taak: het kan den beschaafden landgenoot den toegang verleenen tot het werk van den man. wiens: „wel doen en blij zijn" als merg eener levensbeschouwing ook thans ja, zelfs juist thans nog groote innerlijke voldoening biedt. J. H. DE BOIS.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 7