LETTEREN EN KUNST Met de vischauto naar Denemarken. HAARLEM'S DACBLAD DINSDAG 20 DECEMBER 1932 DERDE BLAD. Beurtvaart op den zeer langen afstand. Een nieuwe phase in het Europeesche verkeer. Het was niet gemakkelijk om zoo'n Deen te pakken te krijgen! Sinds eenige weken reeds was er een iet wat los vaste relatie tot stand gekomen tus- schen de krant en den waard van hotel De Kroon in IJmuiden, welks table d'höte sedert kort de Stammtisch is geworden aller Denen. Maar de Denen, die schol en kabeljauw naar IJmuiden brengen, hebben niet altijd gele genheid om daarvoor een Hollandschen jour nalist in ruil te nemen en niet dan na eenige vergeefsche reizen in den allerprilsten ochtend naar den kop van de IJmuider haven geluk te het ons passage te bespreken op de met trijp bekleede bank van een groote blauwgele auto, die in sierlijke letters op de deur ver meldde: S. Chr. Sörensen, Skodborg. Natuur lijk kwam het geëigende moment op den allerongeschiksten tijd. toch nog onverwacht en in de koudste periode, zoodat er geen tijd bleef voor een andere reistoerusting dr." hot aanschieten van een pullover, het grijpen van een pas. een pet en twee sjaals teerelïjk. Men had mij geraden om een paar dekens mee te nemen, maar hoe ter wereld begeeft men zich op weg met een paar dekens zonder op zien te baren, wanneer men zelfs niet de ge legenheid heeft tot het bijeenzoeken van een schoon boordje, een reservezakdoek en een veiligheidsscheerapparaat? In den beginne stond de Deensche chauf feur geheel afwijzend tegenover het denk beeld. maar er was een handelsman in visch uit Amsterdam, dien ik de impresario dei- Denen moge noemen en deze bleek niet on aangenaam gestemd te zijn jegens de genoe gens van het rooken en het is verblijdend te bedenken met welk een spoed de onderhan delingen tot een goed einde gebracht waren nadat den koopman in zijn wenschen tege moet gekomen was. Zoodat ik min of meer op 's impresario's schoot (zij het dit laatste gelukkigerwijze niet tot Skodborg of daar omtrent. maar tot Amsterdam), reizen kon in een vischauto met als einddoel Skodborg of andere onbekende bestemming. Aldus greep ik voor de lezers van Haarlem's Dagblad de sensatie van het hee- lemaal nieuwe, het nog nimmer vertoonde, waartoe een lage valuta en het gemis aan contingenteeringsbepalingen ondernemende lieden voeren konden: de beurtvaart op den zéér langen afstand. Toen de schol en de kabeljauw aan den afslag in IJmuiden meer opbrachten dan in Esbjerg en de Deensche kroon gevallen was, besloten de Denen om de visch daar te bren gen, waar de markt het beste lag en zoo kon het gebeuren, dat de kleine zwaargelaarsde grenswacht van Frensdorfer Haar (dat is bij Denekamp. welk een toepasselijke naam!), met klimmende verbazing meedeelde, dat dit nu al de twaalfde Deensche auto was. die hij vandaag door liet en um Gotteswillen, -.vas doch los war mit den Danen? En dat de Duitsche maagd, die bediende in het Gast- haus te Nordhorn met een al even onge veinsde verwondering en een eenigernw.te verlegen nieuwgierigheid verhaalde, hoe zij nu vanmiddag al veertien Denen bediend had en hoe zij er met den dag al maar meer zag komen Er staat op zoo'n Deenschen wagen een groot wit bord met een rooden rand en de woorden: Genehmigter Fernverkehr. Dnk. en het is dit geconccssioneerde verkeer op lan gen afstand, dat de groote verkeerswegen van Europa beheerscht op dit oogenblik. De Denen brengen de visch naar Zwitser land en Antwerpen en naar Berlijn en Parijs en zelfs naar Rome en het is slechts te dan ken aan het Deensche vischverkeeer, dat de in Jutland gevangen paling via Akersloot van de hand kan gaan als echte Hollandsche ge rookte. Zoodat Akersloot bij de Denen vrij wat bekender is dan Deensche paling bij ons. Zoo mogen de Nederlanders de schippers van Europa zijn, de Denen zijn er de vis- schers van en de chauffeurs van het conti nent. Zij schiepen de vaste autoverbinding over afstanden, waarop nog nimmer een ge regeld verkeer per auto zich voltrok en zij trokken opnieuw de handelsroutes langs lijnen, die sinds de komst van den stoom- karos verlaten waren. De oude Hanzesteden Bremen. Hamburg en Lübeck zagen haar po sitie hersteld als de invalspoorten voor het gansche achterland van Europa en man voor man verdeelden zich de vreedzame horden dezer onverwinlijke Noormannen om door de nu tolvrije barrières der onafhankelijke ste den te trekken naar de stapelplaatsen van de visch. Meestal gaan zij getweeën, elkaar afwisse lend aan het stuur, maar wanneer de baten van den afzet zulks niet gedoogen. trekt de Deensche chauffeur er over denzelfden af stand alleen op uit om dag en nacht door te rijden, vier en twintig en zes en dertig en acht en veertig uur achtereen, met geen an deren kameraad dan de groote breedc auto en zonder andere ontspanning dan te luiste ren naar de melodie van den motor. De Denen komen naar IJmuiden met zware solide wagens op breede wielen met zacht veerende ballonbanden en een stuur hut waarin plaats is voor twee of drie perso nen of waarin men zelfs een enkelen keer een lange tweede bank vindt, als slaapstee in den wagen. Zij lossen aan den afslag hun lading van platte kisten met echte Deensche namen van plaatsen en firma's, van Jensen en Christiansen en Rasmussen en Nielsen. Als zij te vroeg komen voor den afslag sla pen zij in De Kroon en indien zij te laat ko men voor De Kroon, dat om elf uur 's avonds sluit, dan vinden zij rust in den wagen onder een jas of een dekkleed. In den morgen na den afslag keeren de Denen terug met hun leege wagens en dan kunt ge ze hier in de omgeving langs de wegen zien trekken, op den straatweg HaarlemVelsen of op den weg naar Amsterdam. Zij zitten dertig uren op den bok van hun wagen en rijden dan weer vier en twintig uur als minimum in het gunstigste geval, als zij uit het Zuiden van Jutland komen, zooals deze chauffeur uit Skodborg. Dat ligt bij Haderslev. een zevenhonderd kilometer van hier, maar er zijn er ook, die uit het Noorden van het Deensche schiereiland naar Holland rijden en dat is weer een twee, driehonderd kilometer verder. Zoo is vier en vijftig uur op den bok op zulk een reis wel het minste: wie naar Parijs of Rome rijdt is langer onderweg Het kan wel eens vijf dagen worden ook. want een maximum kent de internationale chauffeur niet en een periode van acht uur is in het Fernverkehr even onbeteekenend als een afstand van honderd kilometer op den weg Daar zal ik u de bewijzen nog van geven. K. Pk. Hierbij hebben zich ook een vierta lvrouwen verdienstelijk gemaakt. Het voorbeeld was reeds gegeven door Lcone Sinigaglia met zijn prachtige verza meling Piemonteesche volkszangen. De Noord Ital. liederen bevatten meest feiten of din gen aan de werkelijkheid ontleend "leven op het land enz. De Milaneesche volkszangen zijn vaak politiek of ironisch; ook de Vene- tiaansche spotten graag. Echter zijn de gon delliederen gevoelig: reeds Goethe en later R. Wagner hebben de schoonheid er van ge roemd. Van het Noorden is Toscane het rijkst aan liederen ib.v. de korte „stornelli') de beeldspraak is vaak aan de omringende natuur ontleend. Het Zuiden is heel anders geaard, harts tocht. slimheid, jalouzie en uitbundige vroo- lijkheid kenmerken het. Overdrijving spreekt uit zijn poëzie. De Siciliaan is zachtaardig maar verheerlijkt in zijn liederen ook de haat der „vendetta" en zelfs beruchte bandieten: daartegenover openbaren andere echte vroomheid. De Napolitaansche muziek is met de Spaan- sche verwant "langdurige politieke vereeni- ging): het bekende ..Santa Lucia" is van Spaanschen oorsprong. De Napolitaan is gastronoom en uit dat in zijn liederen; hij is aan zijn stad gehecht en vroolijk. Verschil lende componisten "O.a. Mozart en Handel" hebben Napolitaansche zangen in zich opge nomen. Zoo is de aria ..Er weidet seine Herde" uit de Messias een Napol. volkslied, dat Han del in 1703 te Napels hoorde van de „Zam- pognari" of ..Pifferari". die tegen Kerstmis van de Abruzzen naar Napels komen en zin gend en spelend van huis tot huis gaan. Sardinië en Corsica bleven lang geïsoleerd: hier zijn Moorsche en Oostersche invloeden op het volkslied herkenbaar. Het Ital. volkslied staat niet alleen in boe ken opgeteekend: het leeft in het volk. De Italiaan heeft behoefte om te zingen, al wordt niet ieder met een mooie stem gebo ren: hij zingt zijn aandoeningen uit, hij zingt bij zijn werk en bemerkt niet dat hij zwoegt". Na eenige oogenblikken gepauzeerd te heb ben illustreerde mej. Koster, bijgestaan door Felix de Nobel, den inhoud harer lezing dooi de voordracht van een negen liriche en vijf volksliedjes. We hooren achtereenvolgens een bekoorlijke ..Pastorelli" van Mortari, een zang van Casella, die me persoonlijk, als al het werk van dezen componist dat ik tot dusver noorde. niet kon bekoren, het fijne ..Giorno per giorno" van Alfano: voorts het dramatische ..Quel Rossignol" en het impres sionistische. door Debussy beïnvloedde ,.I Pastori", beide van Pizzetti. de guitige ..2o Canto del Filomela" van Malipicro met zijn populaire melodie; dan het betrekkelijk een voudige ,.Ne gli Occhi" van Castelnuoro. het aangrijpend sombere „Io sono la Madre" van Respighi, „Stasera", met zijn mooi schilde rende klavierpartij, van Musella; ten slotte de volkszangen in bewerking van verschil lenden en waarvan ..I Maccheroni" het des sert vormde. Al deze zangen werden door onze begaafde stadgenoote op hoogst intelligente wijze ver tolkt. zoodat het karakter van elk ons dui delijk geopenbaard werd. Hoezeer zij zich in de muziek had ingewerkt bleek doordat zij alles uit het hoofd voordroeg. Haar zeer ge cultiveerde stem. die geen oogenblik zich tot groote expansie liet verleiden, leek voor het lyrische nog beter geschikt dan voor het lich te vroolïjke. Felix de Nobel speelde de zeer belangrijke klavierpartijen fijnzinnig, illustra tief. begrijpend en in keurige afwerking. De samenwerking van beide artisten vormde op zich zelve een zang-piano-recital dat er zijn mocht. Voor haar belangrijke, van omvattende studie getuigende voordracht mogen we Ré Koster, die na een lang verblijf in Italië thans weer hier woonachtig is, dankbaar zijn. De vrij talrijke schare luisteraars juichte haar en haar uitnemenden partner na af loop hartelijk toe. Terecht: zij hebben be langstelling voor een hier vrij onbekend ge bied weten te wekken. K. DE JONG. MUZIEK Schoten's Chr. gem. koor en Kinderkoor „Zanglusf". Het openen van dit concert met een werk van Antonio Lotti is geen gelukkige keus geweest. Want nu viel het op, hoe de samen stelling van dit koor. dat overigens den laat- sten tijd een flinken stap is vooruitgegaan, nog lang niet ideaal is. Met „Sanctus" van Lotti heeft de dirigent Jac. Zwaan te hoog gegrepen. Meer nog dan bij de oudere Ita lianen moet hier het klankevenwicht van het koor vlekkeloos zijn: de aard der compositie brengt het mee dat de mannenstemmen in geenerlei opzicht de minderen zijn van het vrouwenkoor. Meer nog kwam dit tekort aan evenwicht uit bij het veeleischend toondicht van Philip Loots. Om „In Speculo" te zingen, moet er, behalve een koor van schoonklin kende mannenstemmen, ook op een voor name plaats evenwicht zijn. Bij Loots verder mag de dirigent niet uit het oog verliezen, dat de moeilijkheden bij de muzikale climax weer van geheel anderen aard zijn dan bij de oude meesters. Voor het groote forte moet het koor beschikken over een respectabel uit houdingsvermogen, en daarbij moet ook de schoone klank "behouden blijven. Dit nu had de heer Zwaan moeten voorzien: bij Scho- tens gem. koor zijn uithoudingsvermogen noch klankgehalte van dien aard, dat een uitvoering van een zooveel eischend werk als ..In Speculo" van Philip Loots vooralsnog gerechtvaardigd is. Opmerkelijk was het. hoe het zoet-romantische ..Adeske" van Otto de Nobel qua uitvoering veel beter tot zijn recht kwam. Ook met een stuk van Chr. van Beek („Ver dronken land") en met ..Des Morgens" van Ol. Koop had het koor geen moeite, al vallen ook hier de bezwaren van een tekort aan evenwicht tusschen vrouwen- en mannen stemmen natuurlijk niet geheel weg. De uil voering van laatstgenoemde koren was zelfs van dien aard. dat er meerdere goede mo menten vielen te noteeren; de klank der al ten was dikwijls fraai. De gemakkelijkheid waarmee deze werken werden gezongen, was natuurlijk ook niet zonder invloed op den dirigent, die hier zijn zin voor kleurgevoel kon toonen en dikwijls fraai liet zingen. Spijtig vond ik het. dat in ..Des Heeren Huis" van J. C. Boers, dat mij voor mannenkoor veel beter bevalt dan in deze zetting voor gemengd koor. de klank mij weer niet bijster voldeed, hoewel het koor technisch de zwa righeden dezer muziek gemakkelijk het hoofd kan bieden. Op één punt wensch ik vooral niet te wor den misverstaan. Zoo ik als toehoorder ge makkelijker de feilen weet te wijzen die het koor nog aankleven, dan dit een der mede werkenden vermag te doen, mijn oog viel toch 1 ook, gedurende de reeks concerten, op den stagen groei: een vrij onbeduidend koortje is geworden tot een zangensemble dat er wezen mag en dat. bij de mooie saamhoorigheid die bij Chr. gem. koor heerscht, zeker tot goede dingen zal leiden. In dit opzicht kunnen wij het optimisme van Ds. M. G. Blauw, den eere-voorzitter die de uitvoering opende en sloot met gebed, niet anders noemen dan een gelukkig optimisme. Het kinderkoor (dat helaas nog een veel te klein aantal jongens telt) heeft het niet gemakkelijk gehad. De uitvoering van de uiterst moeilijke cantate van Peter van An- rooy "..In het Woud"", waarin op een dei- lastigste plaatsen ook damesleden van Scho- ter.'s Chr. gem. koor haar overigens zeer te waardeer en medewerking verleenden, ver mocht niet in alle opzichten te bevredigen. Ik had dit verwacht, nadat ook de meer een voudige zangen van Tussenbroek en Van Rennes niet ongerept tot ons kwamen. Onder de lagere stemmen schuilt nog te veel kaf on der 't koren; wellicht, omdat hier het koor is uitgebreid met nieuwe zangstertjes. die eerst nog flink moeten leeren zingen. Maar kinderen, die eigenlijk goed willen als "t zingen betreft, kunnen om zoo te zeggen alles. Het moet en zal dus zeker goed wor den. De medewerking, die mej. Annie Hermes verleende aan deze uitvoering, heeft ons oogenblikken bezorgd die wij gaarne als rijk bezit bewaren in de herinnering. Konden wij in de eerste liederen haar portato-van-onder op tzooals de Fransche zangeressen hiervan het monopolie hebben» niet waardeeren. la ter bij Peter Cornelius was dit opeens ver dwenen. Daar kwam de volle bekoring harer schoone stem rechtstreeks over ons. zooals dit ook eenmaal vóór de pauze met het heel sterke lied van Philip Loots („Dlc de zielen henenleidt' i 't geval was. aDt sterke kunst, en die alleen, deze jonge vrouw inspireert tot feillooze weergave, wijst op intelligentie en muzikaliteit beide: een gelukkige combi natie. die steeds nog heeft geleid tot dingen van blijvende waarde. G. J. KALT. steunactie h. o. v. De kegelclub ..De Volharding" welke Zon dagavond haar 37 1 2-jarig bestaan vierde met een feestdiner, kocht tijdens dezen her denkingsavond 50 éénguldens-kaarten ten ba te van de H. O. V. kindervoeding De vereeniging Kindervoeding reikte in de afgeloopen week uit in hare af deelingen Zoetestraat: Maandag 171 porties. Dinsdag 183. Woensdag 169. Donderdag 179, Vrijdig 183 en Zaterdag 177. Overtonstraat; Maandag 216. Dinsdag 215. Woensdag 217. Donderdag 201. Vrijdag 219 en Zaterdag 196 porties. Byzantiumstraat: Maandag 121. Dinsdag 132. Woensdag 121. Donderdag 122. Vrijdag 121 en Zaterdag 124 porties. dl evegg e a anc. ehol'den. Door de Haarlemsche recherche is in de „Hema" een 44-jarige vrouw uit IJmuiden aangehouden, die in haar handtasch had: 2 directoires, 3 handdoeken, 3 paar kousen, 2 paar oversokjes en 3 kussensloopen. Zij bekende deze voorwerpen te hebben ontvreemd. Voorts werden in haar woning te IJmui den nog 5 handdoeken en 3 kussensloopen gevonden, welke zij een maand geleden eveneens in de „Hema" had gestolen. zes gulden gestolen. Bij de politie is aangifte gedaan, dat uit een handtasch van een juffrouw die inkoo- pen deed, in een warenhuis, zes gulden zijn gestolen. de winkelsluiting. In ons nummer van Zaterdag deden wc mededecling over de toepassing van de ar beidswet en winkelsluitingswet in de komen de dagen. Deze bepalingen ons door de po litie verstrekt gelden alleen voor Haarlem. De politie in Haarlem geeft de volgende rectificatie van haar bericht: Op Zondag 25 December en 1 Januari mo gen door mannen en vrouwen van 18 jaar en ouder tusschen 9 uur v.m. en 1 uur n.m. planten, bloemen, en bloemwerken worden vervoerd. Ter voorkoming van misverstand wordt er de aandacht op gevestigd, dat, nu Oude jaarsdag op een Zaterdag valt. alle winkels tot 10 uur open mogen blijven. gestolen rijwielen. In de Witte Heerenstraat en in de Javastraat ïs Maandag een fiets ontvreemd. vrijzinnig-dem. jongeren organisatie. Heden. Dinsdag spreekt Mr. L. G. van Dam op een propaganda-bijeenkomst in Restau rant Brinkmann voor de Vrïjz.-Dem. Jonge ren Organisatie oven „Liberaal-anarcliisme. sociaal-communïsme of vrijzinnig-democra tie?" Uit Californië komt het bericht, dat een middel is ontdekt ter bescherming van -waardevolle boeken. Deze ondergaan in een ijzeren kluis een bewerking met gifgas, waar door ze jarenlang tegen schadelijke invloeden gevrijwaard lijn. ROTTERDAMSCHE CIJFERS. waarin de stad vooruit gaat en waarin achterltt. Blijkens de statistische mededeelingen der gemeente Rotterdam is die gemeente in het afgeloopen jaar in inwonertal gedaald met 1117 personen, door een grooter vertrek dan vestiging. Ook de cijTers van het bioscoop bezoek. de veer- en tramdiensten, de inla gen op do spaarbank verminderden. Alleen liet aantal uit de haven vertrokken land verhuizers ging vooruit. Een karakteristiek tijdsbeeld. En ook het bezoek aan variété- en sport- voorstcllingen vermeerderde n.l. van 559.000 tot 656.000. En natuurlijk vermeerderde de verkeersongevallen weer. bisschoppelijke benoeming. De Bisschop van Haarlem heeft benoemd: tot pastoor te Maassluis den welcerw. lieer P. I.. Bangert. die kapelaan was te Haar lem "H. Bavo. Kathedraal). om querido's nalatenschap Voor de eerste kamer der rechtbank te Amsterdam zou Maandag behandeld worden de door een aantal boekhandelaren ingedien de faillissementsaanvrage van de nalaten schap van Is. Qucrido. Dit was geschied op grond, dat er niet vol doende actief zou zijn. Wij vernemen echter, dat de veiling van wijlen Querido's biblio theek. die oorspronkelijk aan de gemeente Amsterdam aangeboden, doch door deze ue- wcigerri was. in zooverre con succes is ge ut o--;. dat alle crediteuren volledige betalin gen kunnen krijgen. Op dezen grond heeft Mr. Benno J. Stok vis. advocaat en procureur te Amsterdam, weten te bereiken, dat de faillissementsaan vrage is ingetrokken. door de tram gedood Zondagmiddag ongeveer half drie is in de Timorstraat in Den Haag de 74-jarige ac countant A. H. van Uden wonende in dc Theresiastraat 70. bli het oversteken van den rijweg, door de tram gegrepen en ge dood. verdachte kellner opgesloten De kellner lilt dc Naaldwijkschestraat in Den Haag die door de politie is gearresteerd als verdacht van het in de vorige week in deze straat gepleegde misdrijf, waarbij een 25-jarige vrouw om het leven is gekomen, is Maandag voor den Officier van Justitie ge leid en daarna in het Huis van Bewaring op gesloten. Hij blijft nog steeds hardnekkig ontkennen, iets met dit misdrijf uitstaande te hebben. hooger beroep tegen gevangen houding De directeur van de N.V. Trustkantoor voor Belegging en Administratie on van dc N.V. Burgers en Co's Bank heeft bij het Haagsche Gerechtshof hoogcr beroep aangetockend togen de beschikking van do Ilaagsche recht bank, waarbij zijn gevangenhouding voor oen termijn van 30 dagen is bevolen wegens het verstrekken van onjuiste inlichtingen aan den curator in het faillissement van dit Trustkantoor. succes. van leening provincie utrecht. Volgens het Handelsblad werd dc op 16 dezer aangeboden 4 pet. leening der Provincie Utrecht zoo ruim voltcckcnd, dat de toewij zing slechts zeer gering zal zijn. GROOTE BRAND TE ENSCHEDé- LONNEKER. vlak bij den gashouder. Aan den Lippinkshofweg te Lonnokcr. in dc nabijheid van de Enschedésche gasfabriek, is in den nacht van Zondag op Maandag ongeveer 1 uur de omstreeks 5000 M2. groote houtopslagplaals van de firma G. Beltman A.Gzn. te Enschedé geheel afgebrand, waar bij een groote voorraad hout verloren is ge gaan. De aangerichte schade is aanzienlijk. De oorzaak van den brand is nog niet be kend. Indien de wind den anderen kant op was geweest, had de gasfabriek groot gevaar geloopen. DE „HARALD" VERLOREN. lading van den logger tf. behouden? Naar wij in den loop van Maandag nog vernamen ligt de bij Terschelling gestrande Duitsche logger Harald uit Leer geheel onder water. Alleen de pijp is nog zichtbaar. De bont is dan ook geheel verloren. De mogelijkheid bestaat dat een duiker bij kalme zee nog zal trachten een deel der lading, welke uit ha ring bestaat, te bergen. UITVOERING VAN GROOT WERK TE HILVERSUM. werkloozensteln wordt uit gespaard. b. en w. van Hilversum zijn in onderhan deling met het Rijk over het doen graven van een vijver van 6 H A. op Anna's hoeve al daar bij wijze van werkverschaffing. De kos ten bedragen f 213.000 waarbij 171.000 aan arbeidsloon is. Er wordt 64.000 bespaard aan werkloozenuitkcering, rijk en provincie dra gen 75?,', bij. zoodat 20.000 voor rekening van de gemeente komt. 135 man zullen hier een jaar lang werk hebben, lezen wij in het Handelsblad. de nieuwe weg rotterd am-den haag Heden zal. naar de Tel. meedeelt, het ge deelte van Overscliie tot Delft van den nieu wen Rijksweg Rotterdam— Den Haag in ge bruik worden genomen, voorloopïg voor ver keer in de richting Rotterdam—Delft. MUZIEK HET ITALIAANSCHE LIED. Voor de Volksuniversiteit te Haarlem hield onze stadgenoote Ré Koster, Zaterdagavond een lezing over bovengenoemd onderwerp. Van den inhoud dier lezing moge hier een kort overzicht volgen. „Het buitenland beschouwt Italië vooral als het land van Puccini en Verdi, dus van de opera; geen wonder, waar het Italiaansche volk zelf geheel met die opera meeleeft en er een belangstelling en een scherp oordeel voor heeft als geen ander. Ook naar buiten in de opera doorgedrongen; het lied echter weinig, mede doordat groote Ital. zangers bij voor keur met operafragmenten of Napolitaansche wijsjes komen. Het lied heeft zich in de Germaansche landen tegen het einde der 18de eeuw ont wikkeld en is door de romantische componis ten tot volmaaktheid gebracht. In de Latijn- sche landen kwam de romance op, die echter nooit de hoogte van het lied bereikte en gaandeweg in gekunsteldheid en sentimen taliteit ontaardde. In nieuweren tijd werkte de roemrijke traditie van het lied in Duitsche landen belemmerend op de verdere ontwik keling; in de Romaansche landen ontstond een nieuwe oorspronkelijke soort van vocale muziek met begeleiding: de „lirica''. Deze is aan geen enkelen bepaalden vorm gebon den (evenmin als het moderne lied in andere landen) en volgt den tekst op den voet, zoo dat de zangstem vaak declamatorisch is. Daarom is de lirica bij uitstek geschikt om de poëzie der impressionistische dichtersc te verklanken. Vocale kamermuziek (Monteverdi. Pergo- lese, Al. Scarlatti) bloeide reeds vóór de dra matische. In het tijdperk van de Fransche revolutie af tot 1870 overvleugelde de dra matische muziek alle andere. Men heeft be rekend dat in die jaren 300 Ital. componisten pl.m. 14000 opera's geschreven hebben. Na 1870: invloed van Wagner; grootere be langstelling voor symphonische en kamer muziek. De pioniers daarvan waren Sgambati (leerling van Lïszt), Martucci en Sinigaglia. Hun streven stuitte eerst op moeilijkheden: men wilde niet luisteren naar muziek waar niets bij te zien was. Zij konden niet eens in Italië uitgevers voor hun werken vinden. Toch baanden zij den weg voor de moderne generatie, die na 1880 opkwam. Deze behoort niet tot één bepaalde school; richting en karakter harer muziek loopen sterk uiteen; slechts een sterk nationalisme en een streven om het echt-Italiaansche belcanto te doen herleven kenmerkt al haar vertegenwoordi gers. Vijf zijn beroemd geworden: Franco Alfano, Ottorino Respighi, Ildebrando Pizzetti. Francesco Malipiero en Alfredo Casella. Alfano. geb. 1876 te Napels, is wel de ver persoonlijking der poëzie genoemd: hij schreef o.a. prachtige vocale composities op verzen van Tagore. Zijn zuidelijk tempera ment is voor ons soms wat te uitbundig. Respighi. geb. 1879 te Bologna, in ons land bekend door zijn orkestwerk „Fontane di Roma" is gematigd modern; voorkeur voor melancholieke poëzie (invloed der oude ro mance); innige muzikaliteit en technische meesterschap; behoort tot de impressionis ten. Pizzetti, geb. 1880 te Parma. de stad mét het lastigste en meest onmeedoogende publiek, studeerde te Parijs vooral Gregoriaansch. dat dan ook zijn geestelijke werken beïnvloed heeft. P. gaat zijn eigen weg doch wil ook het belcanto in eer herstellen en terugkeeren tot het ernstige der oude muziek. Zijn liriche zijn vooral op expressieve declamatie bere kend. „I Pastori" en zijn Petrarca-sonnetten behooren tot het mooiste der Ital. litteratuur. Malipiero. geb. 1882 te Veneliëë is aller eerst symphonisch en dramatisch componist. Heeft een afkeer van conventie. schijnt soms bizar maar is steeds oorspronkelijk. Eigenlijk romanticus, doch berekend met de typisch-romantische modulatie; in zijn eigen land miskend. Casella, geb. 1383 te Turijn, is dc meest moderne. Experimenteerend van aard. heeft hij volgens eigen verklaring eerst in de „Canzoni trecentesche" zijn eigen richting gevonden. Hij hecht ook aan de pure tradities van den Italiaanschen zang. Voorts komt- nog Mario" Castelnuoro-Te- desco, leerling van Pizetti. In zijn werk neemt de lirica de grootste plaats in. Schreef ook op Spaansche en Engelsche teksten. Vele zij ner liriche zijn juweeltjes. Nog anderen zijn te noemen: Davico. Rocca Bruschettini. Musella. Humaldi (verklankte o.a. „Heer Halewijn"); voorts de Pizzetti- lcerlingen Mortari "grappige kinderliederen), Pilati (Canzoni napolitani) en Veretti (sti listisch zeer gedurfde opera „II favorite del Re)deze drie zijn omstreeks 1900 geboren. Zij allen hebben groote belangstelling voor het Ital. folklore. In de jaren na den wereldoorlog ook in Italië sterk nationalisme (Casella schreef een orkestwerk op thema's uit den volkszang), maar ook intense studie van het floklorc. no tatie en harmoniseering van het gevondene.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 9