NU KERSTMIS GEKOMEN IS. BIJVOEGSEL VAN HAARLEM'S DAGBLAD Christusplanten of Lieven-Heerkruiden. Van alles en nog wat. ZATERDAG 24 DEC 1932 De geschiedenis van de gans. In verschillende landen is het gebruik met Kerstmis een familiemaal te houden. Bij dat maal neemt de gans een „eereplaats" in. Vanwaar deze gewoonte? Als iets bizonders mag de gans voor dat feestmaal eigenlijk niet beschouwd worden, want in streken, waar het genoemde gebruik bestaat, is zij op elk feestelijk maal feitelijk hoofdschotel. Nu deze „ganzenmalen" zoo nabij zijn, laten wij hier een en ander over de gans volgen. Terwijl het als vaststaand mag worden be schouwd, dat de meeste onzer huisdieren uit het verre Azië afkomstig zijn, is bij het on derzoek omtrent het oorspronkelijke vader land van de gans gebleken, dat die vogel niet op grooten afstand van ons zijn vader land heeft. Zij heeft haar stamvader in de wilde gans, die hoewel trekvogel, toch op Europeesch gebied blijft, en daarom in Euro pa geheel thuisbehoort. Want als jaarlijks in den herfst de wilde ganzen haar tocht van het noorden naar het zuiden ondernemen, vlie gen zij niet verder dan de Europeesche lan den, welke aan de Middellandsche zee lig gen. En het afscheidslied, dat de in den vorm van een driehoek, door de grauwe lucht zwevende zwervers uit de wolken de aarde toezingen, klinkt meer lustig dan droef geestig, daar het op een spoedig weerzien be trekking heeft. De wilde gans was reeds in de oudste tij den een gezocht jachtdier aan de Europee sche meren, rivieren en in waterrijke omge vingen. Daar zij niet moeilijk te dooden was, en men nog gemakkelijker zich van haar jongen kon meester maken, deden de men- schen langen tijd geen moeite, den vogel tam te maken. Het was eenvoudiger jonge, wilde ganzen uit de nesten te halen en haar, als zij volwassen waren, het wegvliegen c4«or kortwieken onmogelijk te maken, dan de dieren bij een zeer langzame opvoeding tam te maken en aldus tot huisgenooten te vor men. Aangenomen wordt, dat het tammaken der gans eerst begon, toen de menschen vaste woonplaatsen kregen. In elk geval ligt dat tijdstip zeer ver van ons af. Wij weten uit de geschiedenis van Rome, dat tamme ganzen reeds in 390 vóór Christus het Kapitool red den, toen zij door haar geschreeuw de nach telijke overrompeling der Galliërs verrieden en de bewakers van den burcht nog op tijd deden ontwaken. Nog veel ouder is de klassieke getuigenis Van Homerus in de Odyssea. Penelope, de gemalin van den koning van Ithaka, Ulysses, bezat een kleinen troep van twintig ganzen, welke zij verzorgde, omdat zij in die dieren veel genoegen schepte. De oude Griek- sche dichter schetst die vogels reeds als waakzame hoeders van huis en hof en maakt ze tot zinnebeelden van huiselijkheid, en van groote moederlijke zorg en toewijding. Bij een anderen ouden Griekschen schrijver lezen wij, dat men op het graf van een goede huisvrouw een gans afbeeldde, om aan te duiden dat de overledene zeer waakzaam en getrouw haar plichten vervuld had. Een feit is het ook, dat bij de Romeinen die Vogel gewijd was aan Juno, de beschermster Van den huiselijken haard. Vandaar wellicht de naam van moeder de gans, in de volks overlevering gegeven aan de Noorsche godin Bertha of Berchta, de verpersoonlijking der aarde, de moeder-godin, de vriendin en be schermster der jeugd, die als een oude, de kinderen aangenaam door haar vertelseltjes bezighoudende, grootmoeder voorgesteld wordt. In het oude Rome fokte men met voor liefde witte ganzen; men kende er reeds de manier om door een bizondere voedingswijze die dieren groote levers te doen krijgen en aldus voor de lekkerbekken een aangenamen schotel te bereiden. Daar de ganzenlever slechts door een wreede behandeling tot een vette uitdijing kan komen, was het een slechte dank. dat de nakomelingen der Ro meinen de dieren kwelden, die eens hun vrijheid en het bestaan van hun staat gered hadden. Het gebruik van ganzenveeren voor kus sens was in de oudheid niet bekend. Men be schouwde nog in de dagen van Plinius de veerenbedden als iets verwijfds. Deze schrij ver klaagt er over. dat er mannen waren, die zonder zulk een uitrusting hun hoofd niet wilden neerleggen! Tot op den huidigen dag zijn veerenbedden meer in het noorden in gebruik gebleven dan in het warme zuiden, waar zij niet best passen. Voor de kinderen van de Amerikaan sche kolonie in Berlijn is het Kerstfeest de be langrijkste gebeurtenis van het jaar. Het Kerstmannetje verschijnt in hoogst eigen ■persoon om de kinderen cadeauz uit hun eigen land ter hand te stellen. Ook het gebruik van ganzenschachten als schrijfpennen, kende men in de oudheid niet. Eerst bij den aanvang der middeleeuwen viel der gans de eer te beurt, aan de wetenschap dienstbaar te worden gemaakt. Men gebruik te eertijds gespleten riet om te schrijven. Tacitus en Thucydides vermelden uitdrukke lijk, dat zij met rietpennen hebben geschre ven. De gans werd in het oude Italië slechts alleen gefokt om te worden gegeten, en naast haar had men voor hetzelfde doel nog andere huisvogels, welke niemand meer op tafel zal zetten: zwanc 1, ooievaars en kraanvogels. Men schijnt in het bizonder den ooievaar gaarne te hebben gegeten, want in de achtste eeuw zag paus Zacharias zich genoodzaakt het nuttigen van ooievaars te verbieden. Nog heden ten dage duidt het, in het bizonder in Saksen gebruikelijke spreekwoord: „Daar braadt hij me een ooievaar", een zeer vreem den smaak aan. Al is nu komen vast te staan, dat de gan zen niet ver van ons vandaan komen, en al staat ook haar geslacht spreekwoordelijk als bïzonder dom te boek, dit alles verandert nog niet het feit, dat die dieren door haar uiter lijke gedaante en bewegingen den schijn van domheid op zich geladen hebben. Die ver denking is geheel en al ongegrond. Verschil lende natuuronderzoekers hebben sedert lang een heel andere meening omtrent de gans en zij zeggen: alle ganzensoorten zijn in den regel kloeke, verstandige, voorzichtige en waakzame vpgels. Zij beoordeelen de men schen niet juistheid, maken onderscheid tus- schen den herder, den boer en den jager, letten nauwkeurig of zij van dezen of genen vriendschap dan wel vijandschap te wachten hebben en, als zij ergens eenig gevaar be speuren, hebben zij de voorzichtigheid om wachten uit te zetten. Naar alle omstandig heden zich schikkend, richten zij zich overal zoo in. dat zij terechtkomen. Bij al haar schijnbare goedhartigheid, zijn zij sterk en dapper, als het er op aan komt goed recht te handhaven, n.l. als het de verdediging harer verwanten geldt. ZEE-SLAAPWANDELAARS. Een scheepsjongen stond midden in den nacht onlangs van zijn kooi op en ging aan dek, slaapwandelen. Hij stapte rustig' over boord en viel in zee. Door het koude water ontwaakte hij en kon zich gelukkig weer aan boord hijschen. Op een zeilschip ontdekte de bemanning op een goeden nacht, dat een hunner aan slaap wandelen leed. lederen nacht placht hij in het want te klimmen, vast in slaap, soms in een wind, die al zijn kracht en handigheid vereischt had als hij volledig wakker geweest zou zijn. Maar nooit tastte hij mis. EEN WAARHEIDSSERUM. Sedert korten tijd tracht men in Amerika een methode, die van Duitschen oorsprong is, toe te passen op verdachten, van wie men bij zonderheden over gepleegde wandaden wenscht te vernemen. Dr. Robert E. House, van Ferris (Texas) had kunnen vaststellen, dat in slaap ge brachte patiënten toch den zin van ae tot hen gerichte vragen begx-epen en er vrijmoe dig en volledig antwoord op gaven. Eeirs, toen men een pasgeboren kind wilde wegen en de echtgenoot de weegschaal niet kon vinden, riep de vrouw in haar slaap, waar zij die had neergezet. Dat bracht hem tot verder onder zoek en herhaalde proefnemingen en hij kwam tot het besluit, dat gedurende de be- dwèlming met scopolamine de hersenssfeer die het den menschen mogelijk ïnaakt schoo- ne, maar onware geschiedenissen te „dich ten", tot werkloosheid wórdt gebracht, ter wijl de gedeelten, waarmede de herinnering in verband staat, naar waarheid worden be antwoord. Daarbij komt nog. dat de aarze lingen en storingen, die bij eeix niet bedwelm de altijd gereed zijn om het spreken Ier waarheid te beletten, volstrekt uitgeschakeld zijn. Op die wijze wordt het liegen moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk, terwijl de waar heid zonder stoornis tot uiting komt. Om de toelichting tot dr. House's besluit te vei-gemakkelijken. boden verschillende me dewerkers van het laboratorium voor ae we tenschappelijke verklaring van misdaden in de hoogeschool te Chicago zich bereidwillig aan. Zij schreven een reeks vragen op, waar op alleen zij konden antwoorden, zooals b.v.: Wat is de tweede voornaam van mijn moe der? In welke stad is mijn vader geboren? en sloten het antwoord daarop in een verzegel den briefomslag. Toen namen zij zich ernstig voor. ap alle vragen een onjuist antwoord te geven. In den bedwelmenden slaap gaven zij dan. met zulk een voornemen, antwoorden, die men opschreef en met de antwoorden uit de envelop vergeleek. Welnu, in geen enkel geval slaagden de proefpersonen er in de voorgenomen leugens te vertellen: ze gaven de juiste antwoox-den. Een enkelen keer kwam dit niet uit. Achter de vraag of hij al moei lijkheden had ondervonden bij het nieuwe reglement op het rij verkeer, had een mede werker neen geschreven, maar in de bedwei- mingschap had hij een lange historie opge- discht van een geldboete, die hij had opge- loopen. Toen hij tot bezinning was gekomen en hem op die tegenstrijdigheid gewezen werd, stond hij eerst verbluft, maar daarna begon hij te lachen en bekende hij, dat nij inderdaad, jaren geleden, in Virginia, in over treding was geweest, doch dat hij het feit en de betaling van de boete daarvoor glad verge ten was. Na het bovenstaande begrijpt men gemak kelijk, dat inspuitingen met scopolamine op voorloopig gevangen gehouden verdachten toe denzelfden uitslag leiden: zonder het te weten of te willen, bekennen de schuldigen of deelen bijzonderheden mede, waai-door het, nadat de werking van de scopolamine geëindigd is, mogelijk wordt hen in het nauw te brengen en rechtsgeldige bekentenis te doen afleggen. Hoe de dorpen in Limburg ontstonden WILLY VAN DER TAK Want kijkt u eens, u hoeft maar eens in Limburg geweest te zijn en daar om u heen gekekexr te hebben, dan hebt u al gezien, dat dorpen in Limburg vast en zeker op een andere manier gemaakt zijn dan de dorpen ixr Noord-Holland en Zuid-Holland, in Friesland, Gelderland en Overijsel en in Duitschland en nog een heeleboel andere stukken van de wereld ook. Ze zien er een beetje mal en een beetje slordig uit, net of ze zoo maar lukraak zijn neergegooid, hier een dorp, daar een dorp. en dan een heel eind verder nog één. en dan opeens een heele poos niets en dan weer drie dox-pen vlak bij elkaar. Een slordige boel, hoor, is het daar met die Limbxxrgsche dorpen, en in de dor pen is het al even erg. Hier een kerk. daar een kluitje van zes huizen, vlak bij elkaar, opeens een open stuk, een krinkeldekronkel- riviertje, wat boomen. een schuur, een hooi berg, weer wat huizen. De straten loopen in rare bochten door al dat onregelmatige ge doe heen: de groote wegen kronkelen zich als kriebelende regenwurmen om een weg in dien doolhof te vinden, en er zijn er zelfs die er nooit ixit komen, maar ergens dood- loopen op een schuur of een huis. Er is dik wijls over gepraat of 't nu niet mogelijk zou zijn om eens een beetje orde in die chaos te scheppen, maar dat zou geen kleinigheid zijn je kunt toch maar niet zoo in ieder dorp in Limburg de huizen en kerken en schuren oppakken en gaan vex-zetten, of het kindei-speelgoed is? Kinderspeelgoed. Daar zit hem juist de kneep. Want hoe is het gekomen, dat die Limburgsche dorpen zoo kris en kras door elkaar liggen en zoo slordig gebouwd zijn? Dat is het is bijna te ex-g om het te zeg gen, maar het is zoo en dan had de Kerst man maar een beetje netter moeten zijn de schuld van den Kex-stman. Die heeft op een goelen keer, of liever op een kwaden keer Het is natuurlijk al jaren en jaren gele den, want die dox-pen in Limburg bestaan al heel wat langer dan u en ik. In dien tijd werd de wereld nog bewoond door rauzen, geweldige kerels, kolossale vrouwen die voor al in Duitschland een xxitstekende woonplaats hadden gevonden, maar hier in Holland no? niet waren, omdat Holland veel te nat was Ze hadden het land hier wel eens verkend en er den grootsten, diksten reus op af ge stuurd, dien ze konden vinden, maar hij was tot aan zijn knieën in den modder gezakt, en ze hadden hem er niet dan na de groot ste moeite uit gekregen. En de Kerstman van toen was natuurlijk ook een reus. Toen het op een keer tegen Kerstmis liep en de Kerstman het weer zoo druk had als hij het altijd ook nu nog tegen Kerst mis heeft, was hij op den avond voor Kerst mis klaar met bijna al zijn boodschappen, en het eenige dat hij nog doen moest was eer- zak met kinderspeelgoed brengen aan de kinderen van een x-euzenfamilie ergeixs in het Noorden van Duitschland. Hij kwam uit het zuiden daar had hij zijn boodschap pen gedaan en hij was nogal in zijn sas, de Kerstman, omdat hij zoo vroeg klaar was en omdat hij met zijn boodschappen zoo bij zonder goed geslaagd was. Aardig kinder speelgoed als ze daar in het Zuiden van Duitschland konden maken! Dat kunnen ze er nog. U moet maar eens kijken in Mün- chen en Neurenberg, bij gelegenheid, als u er eens komt. Hij zong stilletjes voor zich xxit een liedje van louter plezier, exi hij zou waarschijnlijk zingend in Noord-Duitschland zijn aangeland, als hij niet ergens in de Rijn streek overvallen was door een geweldige sneeuw- en hagelbui, die maakte dat hij den weg totaal kwijt raakte. In mxnder dan geen tijd was het goede humeur van den Kerst man veranderd in een kwaad, en moppe rend en links en ï'echts van zich tastend zocht hij zich een weg door de dichte bos- schen, waar de sneeuw steeds hooger begon te liggen, terwijl de takken van de boomen en de gierende wind hem zoo om zijn ooi-en zwiepten dat ze hem drie dageir later nog pijn deden. Zijn zak was vol en zwaar en nu deze te genspoed er ook nog bij kwam voelde hij pas dat hij eigenlijk doodmoe was. Dat bood schappen doen was geen kleinigheid, en zooals het den Kerstman ieder jaar gaat, hij had een geweldig drukken tijd achter den rug en vei'langde ernaar om zijn beenen uit te strekken naast zijn eigen vuurtje en zijn eigen Kex-stmis te vieren met zijn Kerst- vrouwtje. Hij gaf een nijdigen ruk aan den zak, die over zijn schouder hing, zoodat ex- een groote scheur in kwam en stapte nijdig verder op goed geluk, en in de hoop dat hij niet al te erg uit de richting gedwaald was. Maar dat was hij wel, want op dat oogenblik liep hij door het Zuidelijkste ge deelte van Nederland. waar nog geen i-eus en geen mexxsch woonde: en door die scheur in zyn zak vex-loor hij bijna alles, wat hij met zoo n moeite gekocht had en met zoo'n overleg uitgezocht, tot. de flesch odeur voor zijn Kex-stvrouwtje toe. Hij viel in scherven, toen hij op den grond terecht kwam en de odeur liep er in alle richtingen uit en daar door kwam het, dat er in Limbux-g zooveel rivieren ontstonden alleen is de geur er natuurlijk al lang af gegaan. Dat was niet eens zoo erg, want riviertjes mogen wel eer beetje schilderachtig en slordig loopen, maar met het kinderspeelgoed, de huizen en ker ken en boomen werd het een misse boel. Die vielen zoo maar kris kras door elkaar, bij éér. of tien tegelijk, door de scheur in zijn zak, en bleven net zoo liggen, als ze terecht kwamen. Hoe de namen daarvan ontstonden. Er zijn verschillende planten, die naar Christus genoemd worden.Een der merkwaar digste is zonder twijfel de echte Christus- bloem, in het Duitsch Christblume genaamd. Voorts het zwart Nieskruid (Helleborus niger L.>, nog Kerstroos geheeten, omdat zij omstreeks Kerstmis bloeit. Daarom wordt deze bloem in sommige streken van België Kerstmisbloeme genoemd. Zoo heeft men in laatstgenoemde streken ook een aparte benaming voor den Marentak tViscum album L.). exx wel: Kesthout. d.i. Kersthout., Christushout. Wellicht, heeft zij deze benaming te danken aan de heilzame krachten, die onze vooroudex's aan deze schuimolant toekenden. Het was, gelijk be kend. een heilig kruid voor de Druïden en de heidensche plant is thans een „gekerstend" hout geworden. Het volk spreekt ook van Kesterhout. De gewone brem heet, in de omgeving van Rome, Lieven Heerbloem, omdat men de goudglanzende bloemen ter versiering der processie op den H. Sacramentsdag ge bruikt. Zeer bekend zijn ook de Christuspalmen. Reeds in een oud kruidenboek van het jaar 1514 wordt over „Cliristuspalme" gesproken. De Latijnsche naam is eveneens een duide lijke aanwijzing: Palma Christi. Uit de bekende Christusdoornen hebben de Joden den Doornenkroon gevlochten. Volgens de meeste schrijvers bestond deze kroon uit doornen en biezen, dooreen gevlochten. Zij bedekte het geheele hoofd en had den vorm van 't hoofddeksel, dat bij de Romeinen den naam van Pïieus di'oeg.De biezen waren (doch hierover bestaan verschillende mecningen) het wild Galigaangras (scirpus maritimus L.) of de scherpe Bies (Junicus acatus son). Ook over de doornen bestaan geen gelijke mceningen: vele schrijvers, nemen aan. dat de Jodendoorn (Zizyphus Spina Christi L.) de doornexi schonk. Dit meende ook de groote Linnaeus, Anderen daarentegen nemen er den Stekedoorn (paliurus acxileatus Lam.) voor. Overigens behooren deze beide stekelige heesters tot dezelfde plaxitenfamilie, nl. de Rhamneën. In Vlaanderen noemt men doornenkroone een soort van rupsklaver. Reliquiën van de biezen der Doornen kroon bewaart men te Parijs, in de Notre- Dame. in Arras en te Lyon. Dan zijn er na tuurlijk tal van plaatsen, die bewex-en, dat zij overblijfselen der doornen van de kroon bezitten. Hiervan noemen wij de volgende: De Abdij van Sl.-Dcnis (reliquiën. gegeven door Karei den Kale in de 9e eeuwïde kerk van Malmesbury (door keizer Otto I aan koning Ethelstan geschonken). Voorts ver- Twee huizen boven op een heuvel, één hal verwege de helling, een eindje lager nog een kerk eii een huis. dan opeens een stukje bosch en wat later nog wat huizen. Toen de menschen later kwamen, en voxiden dat. ze best in Holland konden wonen, omdat, ze niet zoo zwaar waren en niet in den mod der wegzakten, vonden ze die verloren hui zen van den Kerstman in Limburg al klaar liggen en ze trokken er zoo in, en noemden, elk hoopje een dorp. Nu vraag ik u. een dorp! En toen ze er later xxxeer noodig had den en zelf aan het bouwen gingen in de andere deelen van ons land, namen ze wel de huizen tot voorbeeld, maar omdat ze nette meixschen waren en geen slordige Kci-stman- nen. zetten ze ze toen keurig op rijen. De kerk kwam in het midden, de boomen wer den ook netjes gerangschikt voor de huizen en om de kerk. Holderdebolder, alles verloor hij, kerken en huizen en boomen en bosschen en hooiber gen, alles, door elkaar. Toen hij het einde lijk merkte, was de zak driekwart leeg, en hij vond het geen weer om terug te gaan en alles weer op te zoeken en op te i-apen. De kinderen van de reuzenfamilie in Noord- Duitschland moesten dan maar eens met een beetje minder tevreden zijn, dat was zoo erg niet. Erger was het van de odeurflcsch vaxi zijn vrouw, want nu had hij heelemaal geen Kerstcadeau voor haar. Hij kende haar nog al goed. en begx-eep wel, dat zij het een schrale troost zou vinden, dat zij eigenlijk voor de riviertjes in Limburg had gezox-gd. „Wat heb ik daar nou aan?''. Hij hooi'de het- haar al zeggen. „Jullie mannen hebben rare ideeën hoor, ik kan toch niet iederen keer naar Limbui-g gaan om een beetje odeur op xxiijn zakdoek te doen?" Het maakte hem zoo kriebelig, dat hij van te voren al wist, wat ze zeggen zou, dat hij, toen hij eindelijk was waar hij wezen moest, zijn zak met een geweldigen smak voor de deur van het huis zette, waar de reuzenkin deren woonden, en heelemaal tegen zijn ge woonte in, dadelijk wegging zonder ergens achter een booxxi te wachten tot de men schen buiten kwamen. Hij vond het in zijn hart- toch ook niet leuk van dat verloren speelgoed En toen hij thuis kwam. en zijn vrouw werkelijk zei ,dat ze zoo niets aan haar Kerstcadeau had en dat hij dom en onhan dig en Joost mag weten wat nog meer was geweest, toen werd zijn humeur er niet be ter op. En toen hij den eersten Kex-stdag nog eens, bij wijze van morgenwandeling naar Zuid- Limburg kuierde, en zag. wat hij daar ge daan had, toen kreunde hij bijna hardop van narigheid, en hij had weken lang werk om te zorgen dat zijn vrouw daar niet in de buurt kwaxn, want als die het gezien had, dan zou hij wat gehoord hebben! Het is de afschuwelijkste Kex-stmis ge weest, die de Kerstman ooit heeft gehad en nu nog, als hij door Limburg komt, moet hij eraan terug denken en heeft spijt, als haren op zijn fccofd. Maar de Limburgers zijn op een rare ma nier gehecht aan hun dorpen, en iederen keer als er over veranderen of verbeteren gepraat wordt, schrikken ze ex-van en pro testeeren, zoodat alles steeds bij het oude blijft schillende kerken te Keulen, in Venetië, te Valence. Bologna, c.a. Welke zijn de Kruishoutplanten? En van welk hout werd het kruis van Christus ge maakt. Dienaangaande merken wij het- volgende op. De eerwaarde Beda zegt, dat het. op schrift van palmhout, de standaard van cy- pressenhout, de armen van cederhout en het gedeelte boven het dwarshout van dennen hout was. Er bestaan liiex-over evenwel ver schillende meeningen, doch vast is komen te staan, dat het kruis van verschillende soor ten hout gemaakt werd. Uit een omstreeks 1890 gedaan microscopisch onderzoek, bleek, dat de reliquiën van het Kruis, te Jeruzalem, Pisa. Florence en Parijs bewaai'd, van den nenhout zijn- Vrijwel alle schrijvers geven intusschen drie soorten van hout op; zij beschouwen dit als een zinnebeeld der Dricccnhcld. De talrijke plantenlegenden, welke met Christus verbonden zijn. kunnen feitelijk in drie groepen gei-angschikt worden: a: over het Kindeke Jezus; b: van den leerenden, wandelenden Chris tus. c: de Passielegenden. Eenige kernachtige voorbeelden volgen. In Frankrijk zegt men. dat de hanekam- klaver (onobrychis satlra Lam.) tusschen het. gras en de andere krulden der kribbe lag en plotseling al zijn bloemen opende om een tuil rond het hoofd van het Kindeke te vonnen. De Ster van Bethlehem werd voor gesteld door de Vogclmelk. die mooie stervor mige bloempjes heeft. In sommige streken van Duitschland, in het bijzonder in Thürin- gen. noemt men ze nog „Stern aus Bethle hem". Ook de dadels hebben een rol gespeeld. In een oud lied lezen wij o.a.: „Maar Jezus was gezeten. Op lieve Moeders schoot. En zie. Hij hief het handje Of Hij den boom gebood. De Palmboom neigde neder. En boog zijn dadels af, ij Dat zich de Moeder spijsde, En 't Kindeke laaf'nis gaf." Tenslotte nog iets over een bloem, bchoo- rende tot de laatstgenoemde categorie: de echte Passiebloem. De echte Passiebloem, aldus vertelt Teir- lixick in zijn „Planten-Kultus" is dc Passi- flora cocrulea (L.>. 't Is een Amerikaansche sierplant, die in de zeventiende eeuw in Europa ingevoerd werd. In een oxid planten- boekje van het jaar 1618 wordt er het vol gende over gezegd: „De bloemen zijn als witte rozen, cenighe tecckencn hebbende al oft die gheschildcrt waren, de Passie ons Heeren cenighsins vertoonendc. seydt Monar- des. Ende men noemt sc nu doorgaens Flos Passionis: ende in der wacrhcydt, nac sy gheschildcrt wordt, soo ls 't een seldsaem ende aenmerekensweerdigh maccksel van bloeme". De plant vertoont al dc folterwerktuigen der Passie: de drie stempels zijn de nagels of spijkers. De x-ood gespikkelde blauwe draden- krans de doornenkroon: de gestoelde stam per den bitteren kelk uit het hofje; de vijf meeldraden de wonden, het drlelobbige (of ook wel vijflobbige) blad de lans. Dc ranken van deze klimplant zijn de gceselx-oeden. In een bekend werk van den patcr-Jezuït Ferrari (De florum cultura, van het jaar 1633 dagteekencndi werd op al deze gelijkenissen reeds de aandacht gevestigd. Voor het kind. Het idee van speciale Kerstpostzegels, die iets duurder zijn dan de gewone en waarvan dc hoogere opbrengst „Voor het mis deelde Kind" bestemd word. is 19 jaar gele den in Zwitserland opgekomen. Thans geven vele andere landen ze ook uit, zooals Neder land, België, Luxemburg bijv. De mistletoe of maretak groeit tegen andere boomen aan, bijv. de appelboom, dc populier, de linde. In Frankrijk ge,bruikt men al deze boomen voor de mistletoe-kwcek en er wordt voor f 150.000 jaarlijks uitgevoerd naar Engeland. De mistletoe, die voor versiering dient, is de vrouwelijke. De mannelijke heeft geen bes jes. In Portugal groeit een soort met roode bessen op de olijf boomen. Maar de Portu gees zal dc takken nooit in huis halen, om dat hij de plant als een onhcilbrengende beschouwt. Over Kerstkaarten. Ongeveer 70 jaar geleden kwam de mode van het zenden van Kerstkaarten in Enge land en voor dit gebruik, dat eeht-Engelsch is, zullen dit jaar meer dan 100 millioen kaarten verkocht worden of zijn. (één firma heef er 30 millioen beschikbaar.) Hulst als medicijn. In Yorkshix-e (Engeland) beschouwt men een blad van een kerstversiering als een goed middel tegenkiespijn! Zware pudding. In 1718 Het een hotelhouder in South- wark een plumnudding maken van een ge wicht van inoo nond. Toen ze klaar was, werd ze op een kar *»ezet en onder begelei ding van een muziekgezelschap naar ziin Swan Tavern gebracht. De pudding heeft nooit haar plaats van bestemming bereikt. Het publiek od straat heeft zich zeer tegen den zin van den hotelhouder, over de pud ding ontfermd*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 13