fêD&G&VOIMD
Historische vrouwenfiguren.
BIJVOEGSEL VAN HAARLEM'S DAGBLAD
UIT DE WERELD VAN
DE FILM.
LILY
ZATERDAC14 JANUAR11933
Nell Gwyn.
Daar gaat onder het Engelsche volk nogi
Steeds een vertelseltje omtrent het ontstaan
van Chelsea Hospital in Londen, dat charme
en gratie heeft, en daarom, al is de histori
sche juistheid ervan nooit bewezen en zal zij
ook wel nooit bewezen worden, is het de
moeite van het navertellen wel waard. Nell
Gwyn, wier naam ieder, en wier levensge
schiedenis bijna niemand kent, speelt er op
coquette wijze de eerste vrouwelijke hoofdrol
in de eerste mannelijke werd vervuld door
haar koninklijken minnaar, den Engelschen
koning Charles H. Het was in het jaar 1682!
Charles liep rond met plannen tot stichting
van een ziekenhuis geen weelde in dien
tijd en men fluisterde al, dat de plannen
daartoe hem waren ingeblazen door Nell, met
haar warm hart en haar grooten invloed op
haar overigens ten opzichte van andere vrou
wen vrij wispelturigen heer en meester. Er
restte slechts nog de vraag, hoeveel grond
aan het toekomstig ziekenhuis zou worden
toegewezen, en Charles, met een groote kaart
van Londen voor zich, beloofde Nell in een
bui van galante speelschheid, dat wat zij op
de kaart kon bespannen met haar kleine zak
doekje, in werkelijken grond zou geschonken
worden aan Chelsea Hospital. En Nel!, even
zeer bij de pinken als charmant, scheurde
haar zakdoekje prompt aan reepen, en be
dekte er vier maal zooveel Londensch terrein
mee, als menschelijke berekening en Charles
hadden kunnen verwachten!
Dit verhaal met nog andere bewijzen
van haar geest vertelt de Engelschman
graag en vaak, en als hij het verteld heeft,
glimlacht hij verteederd, alsof een gratielijk
zeventiende eeuwsch vrouwengestaltetje hem
zoo even juichend den charmanten poets ge
bakken had in plaats van den Engelschen ko
ning bijna drie eeuwen geleden: en de ver
baasde toehoorder beseft plotseling, dat zelfs
na die drie eeuwen mannen nog even teedere
gevoelens in zich voelen opkomen bij de ge
dachte aan Nell Gwyn, als zij het vroeger
voelden, zoodra zij haar aanschouwden. Nell
Gwyn, zooveel jaren na haar dood, lééft nog
in het Engelsche volk, en is er nog even ge
liefd als zij het ooit was;; men vertelt elkaar
nog lachend van haar bon mots, van haar
goed hart, van haar slechte gewoonte van
veel en zwaar te vloeken en haar goede, om
haar invloed bij den koning minstens even
zeer aan te wenden ten behoeve van anderen
als van zich zelve. Alles van haar vertelt men
elkaar lachend, zooals men spreekt van een
charmant maar verwend kind. van de afgod
en lieveling der familie. Zoo één vrouw, die
ooit in Engeland geleefd heeft, dat was en is,
dan was en-is-het Nell Gwyn: de afgod en
lieveling van de groote familie, die het Engel-
ische volk heet!
Overigens moet men de figuur van Nell
Gwyn niet volgens den hedendaagschen stan
daard beschouwen, maar haar terugzetten in
haar tijd en haar omgeving, die de tijd en
de omgeving waren van de reactie op het- Pu
ritanisme; in 1660 immers werd Charles II
hersteld op den Engelschen troon en Nell
in 1650 geboren. Men zou de Nell Gwyn uit
latere jaren misschien kunnen vergelijken
,met de Fransche Ninon de Lenclos de le
vendigheid en de geest hadden zij in elk ge
val gemeen; de jeugd van Nell Gwyn had ove
rigens weinig gemeen met die van de aristo
cratische Ninon, want Nell was de tweede
dochter van een aan lager wal geraakten le-
gerkapitein en een moeder, die, meer nog dan
van haar dochters en zichzelf, hield van de
jeneverflesch, en werd hoogstwaarschijnlijk
geboren in een van de armste, vuilste ach
terbuurten van Londen. In allen gevalle kwam
de familie al spoedig na haar geboorte in Lon
den terecht, waar de vader stierf en de doch
ters aan zichzelf werden overgelaten, zoodat
Nell op haar elfde en twaalfde jaar als een
vies, vuil vïschverkoopstertje langs de Lon
densche straten zwierf, trachtend haar waar
aan den man te brengen. Op haar dertiende
kwam in dezen toestand eenige „verbetering"
als men het zoo noemen wil; een zekere Mrs"
Ross, houdster van een kroeg in de buurt, en
gageerde Nell als helpster, waarschijnlijk
toen al aangetrokken door haar charme en
vroolijkheid, en stelde haar daarmee in de
gelegenheid de grondslagen te leggen voor
haar later zoo beroemd geworden voorraad
scheldwoorden en vloeken. Nog een jaar later
maakte ze een tweede promotie en werd si
naasappelverkoopster in het Kings Theatre,
waarschijnlijk door bemiddeling van een van
de minnaars van haar oudere zuster Rose.
En waarschijnlijk dank zij den eersten acteur
van dien schouwburg kwam ze in 1665 in
plaats van in de zaal als sinaasappelverkoop
ster, op het tooneel als actrice terecht, waar
ze een onmiddellijk en groot succes bleek te
zijn.
Kon het anders, met haar charme, haar
geest, haar levendig' temperament tegenover
het Londensche theaterpubliek van dien tijd,
dat jarenlang gespeend was gebleven van alle
tooneelspel, omdat de Puriteinen het in hun
strijd tegen de zonde noodig hadden geoor
deeld om al dergelijke verderfelijke instel
lingen als schouwburgen te sluiten dat
nog langer gespeend was gebleven van het
tooneelspel van vrouwen, omdat Charles het
pas in 1662 waagde toe te staan dat voortaan
vrouwenrollen weer door vrouwen en niet
door mannen gespeeld werden? Niettemin
werd er aan haar optreden spoedig een einde
gemaakt door twee rampen die achtereen
volgens Londen teisterden: de pestplaag van
1665 en de groote brand ,yan 1666, die door
het nog overgebleven Purifeinsche deel dei-
bevolking maar al te grif werden uitgelegd als
straffen des hemels voor de lichtzinnigheid
cn losbandigheid, die hoogtij waren gaan vie
ren in hun eertijds zoo zedig Londen. De pest
maakte zeventig duizend slachtoffers, de
brand vernielde vierhonderd straten met
meer dan dertienduizend" huizen; niettemin
bracht geen van beide rampen Londen tot
den door de Puriteinen verwachten inkeer, en
zetten de Londenaars, zoodra zij er weer
eenigszins de kans toe zagen, het oude lever
voort. Het King's Theatre werd weer ge
opend en Nell, als eerste actrice, vervulde bij
na een jaar lang een reeks rollen, die haar
een geweldig succes als comedienne en haar
eersten minnaar, in de gedaante van Lord
Buckhurst. brachten. Een zeer gewone gang
van zaken toentertijd, toen een actrice op zijn
hoogst honderd pond per jaar verdiende, en
.dus een rijke beschermer, die voor dekking
van de verdere onkosten zorgde, geen over
bodigheid was. Dat zij erin slaagde, den rij
ken. bekenden beau voor zich te winnen, was
overigens geen kleinigheid en bezorgde haar
de noodige nijd van minder gelukkige rivalen
een nijd, die prompt omsloeg in leedver
maak, toen de temperamenten der beide ge
liefden elkaar minder goed bleken te verdra
gen en het onverwacht snel tot een breuk
kwam. Lang evenwel duurde die vreugde' niet
want al in 1668 bracht Nell alle spottende
tongen tot een nog af gunstiger zwijgen dan
eertijds, door 'de aandacht van den koning
zelf te trekken en wat meer zegt bij een
zoo wispelturig man als Charles II die
voorloopig te behouden en zijn werkelijke ge
negenheid erbij te winnen.
Charles II, gehuwd met Catharina van Bra-
ganza, was gedurende Cromwell's regeering
een banneling in Frankrijk geweest, en dank
te- daaraan, behalve aan het feit dat zijn
moeder een Fransche was geweest, zijn on-
Engelschen aard, die met een aanmerkelijke
dosis Fransche luchtigheid gepeperd was. Nell
Gwynn was niet de eerste vrouw waaraan hij
zijn hart verloor, noch bleef zij de laatste:
één van haar bekendste voorgangsters was
Barbara Villiers, de latere Lady Castlemaine,
twee van haar latere mededingsters waren de
Fancaises Louise de Kéroualle of Quérouailles
en Hortense Mancini, de buitengewoon mooie
nicht van kardinaal Mazarin, waarvan vooral
de eerste Nell menig bennuwd oogmblik be
zorgde benauwde oogenblikken die zij, met
haar steeds gereeden humor, de aristocrati
sche en ietwat verwaande Fransche steeds
dubbel en dwars betaald zette. Tot groot ver
maak van Charles bovendien, als men de ge
schiedschrijvers uit dien tijd moet gelooven.
In 1669 speelde Nell voorloopig geen tooneel
meer, maar in 1670 stond zij weer op de plan
ken. hoewel Charles haar een huis in Pall
Mali en een inkomen van vijfhonderd pond
per jaar gaf, en maakte daar, voor het eerst
de Fransche mode, naar Engeland overge
waaid met Charles' dochter Minette en haar
Fransch gevolg, en daarmee haar toekomstige
concurrente Louise de Quérouailles belache
lijk in een door Dryen geschreven stuk: De
vijandschap tusschen die twee, de Fransche,
elegante. Katholieke, verfijnde aristocrate en
het Londensche volkskind, goedhartig, gees
tig, nrjoit trachtend zich voor iets anders uit
geven dan ze was, die jaren en jaren zou
duren begon. De manier, waarop Neil haar
rivalen belachelijk maakte, was niet voor de
poes. Zij had indertijd al eens, op den dag
nadat Barbara Villiers in een koets met acht
paarden door Londen gereden had, zich ver
toond in een koets met acht ossen bespan-,
nen. Tegenover de Francaise, wier zwak haar
trots op haar aristocratische afkomst was,
wreekte zij 'zich op dezelfde manier door op
den dag, volgende op dié, waarop Louise in
den rouw ging voor haar „bloedverwant":
één der prinsen van den bloede in Frankrijk,
hetzelfde te doen voor haar „bloedverwant"
den sjah van Tartarije. Omtrent Louise's po
pulariteit aan het hof is weinig bekend. Des
te meer van het feit, dat de Francaise, die
misschien niet ten onrechte als een spionne
beschouwd werd, in heel Engeland zeer im
populair was. Dat Nell om haar goedgeefsch-
heid de afgod van het volk was weet ieder
een, maar meer nog dan dit pleit het feit
voor haar, dat aan het hof elk zeer op
haar gesteld was en dat zelfs de sombere
Hertog van York, James, goed vond. dat haar
tweede zoon naar hem genoemd werd en het
zelfs waardeerde dat „Madam Nell" hem vier
kant bespotte om zijn triestheid en hem fa-
miliaarweg „Dismal Jimmy" noemde. Het
lijdt geen twijfel of diep in haar hart wist
Nell heel goed dat zij en haar zoons een warm
plaatsje in Charles' ruim hart besloegen, en
de eenige doorn in haar oog was en bleef zeer
lang dat Charles, hoewel hij Louise Hertogin
van Portmouth maakte, het niet aan durfde,
haar. die in het minst niet van adellijke af
komst was, een titel te geven. De titels barer
beide zoons moesten lang goed maken wat
hun moeder ontbrak en pas in 1684 verhief hij
Nell tot Countess of Greenwich. Men zou bij
na zeggen ter elfder ure, want in 1685 gebeur
de het ergste wat Nell had kunnen overko
men: Charles overleed in Februari, na een
ziekte van een paar dagen, die eigenlijk één
lange doodsstrijd was, zoodat hij zich verplicht
voelde op den laatsten dag zijn excuses te
maken, omdat hij „zoo lang over zijn dood
deed". Zonder grootheid kan een man, die
zoo iets zei, toch niet geweest zijn, n'en dé-
plaise wat het nageslacht van hem zei en het
zal wel waar zijn. wat Nell Gwyn's biograaf
zegt, dat zij in hem het „liefste en lastigste
van haar kinderen verloor". Nell hoorde tot
het soort van vrouwen wier voornaamste sen
timent tegenover mannen haar moederlijkheid
is, waarschijnlijk ook bond die moederlijkheid
haar zoo sterk en trouw aan het groote kind
koning Charles II.
In de twee jaren, die haar zelf restten na
zijn dood, werden nog de noodige moeilijkhe
den haar deel. Ten eerste natuurlijk de on
vermijdelijke financieele debacle: de crediteu
ren bestormden Nell na den dood van haar
beschermer, en slechts dank zij de vriend
schap en hulp van den troonopvolger, den
vroegeren hertog van York. kon zij hen allen
tevreden stellen. Haar gezondheidstoestand,
die al sinds jaren te wenschen over had ge
laten, werd steeds slechter, zoo zelf, dat. zij
zelf wel begreep dat zij niet lang meer te
leven had. Haar zorgvuldig opgemaakt- testa
ment. waarin zij geen enkele van haar perso
neel, van haar vrienden en beschermelingen
vergat, en voor hen allen zulke bepalingen
maakte dat zij in allen gevalle financieel
weinig zouden voelen van den dood van hun
meesteres en beschermster, typeert Nell even
als het gevoel voor humor, waarmee ze zelf
den geestelijke aanwees, die haar lijkrede zou
houden, zonder twijfel wetende, dat haar re-
mutatie bij hem. die ze ervoor uitzocht, in goe-
en vriendelüke handen was. Want uit de-"
-ard van de zaak was er in Engeland éér
^roen van menschen die Nell ni»t onverdeeld
gunstig gestemd was: de geestelijkheid.
Op 14 November 1687 stierf zij, en Dr. Te-
nison. de daarvoor aangezochte, deed wat
hem gevraagd was en sprak de lijkrede uit:
later werd liet hem nagehouden en belem-
merde het zijn benoeming tot- bisschop van
Lincoln, zoodat hij bij zijn dood vaststelde,
-dat niemand voor hem ccn lijkrede behoefde
te houden omdat dat een te riskant bedrijf
was.... Haar eenig overblijvende zoon 'de
oudste was jong gestorven) de Duke of St.
Albans, woonde de begrafenis bij een groot
aantal vrienden was aanwezig, een nog groo-
ter aantal onbekenden, die, zooals het Engel
sche volk van heden, van haar hielden, zon
der haar gekend te hebben. Want zoo sterk
is de kracht van een waarachtige persoon
lijkheid, dat van al haar tijdgenooten, zoovee',
grooter, zooveel wijzer, zooveel beroemder dan
zij. geen enkele op het oogenblik in de scha
duw kan staan van Nell Gwyn's populariteit,
en waarschijnlijk zullen hun namen allang
vergeten zijn, als Nell Gwyn en haar reputa
tie van charme en goedheid nog leeft voor
iederen Engelschman.
WELLY VAN DER TAK
Wanneer de camera
niet kijkt!
door
WILLIAM POLLOCK.
Charlie Chaplin
Het zal ruim 25 jaar geleden zijn, dat ik
John Bunny ontmoette.
Toen was het nog in den tijd, dat de
film „flikkerde en regende" en Bunny was
de groote komiek, geweldig dik met verschei
dene onderkinnen.
Beroemd was hij ook, voor zoover een film
speler toen beroemd kon zijn, maar liij was
allerminst rijk. Hij woonde in een hotelletje
op een zit-slaapkanier.
Hoe verschillend is daarmee de tijd van
Chaplin, die hem later opvolgde! Toen Bunny
voor de film speelde, was Chaplin nog on
bekend. vermoedelijk in provinciestadjes in
Fred Karno's ..Mumming Birds" optredend.
Maar toen Charlie onlangs in Londen kwam,
bewoonde hij een appartement in hét Carl
ton met veel personeel, secretarissen en een
Japanschc bediende.
Ik ontmoette hem op een avond, dien
Jeannette MacDonald in het Savoy hotel gaf.
We werden voorgesteld aan elkaar.
„Wat een kleine hand heeft hij!" zei een
actrice tegen mij. „Ik zou ze beide in één
van de mijne kunnen nemen".
Ik hoorde nauwelijks wat ze zei. Ik dacht
aan den dikken John Bunny in zijn hotelletje
en zijn oude pak en hoorde hem nog zeggen:
„Laten we naar beneden gaan en 'n glas bier
koopen".
Wel een verschil met zijn slanken opvolger,
keurig gekleed, een glas .champagne in z'n
hand en receptie houdend!
Deze contrasten zijn interessant. En nu ik
er aan denk, geloof ik evenveel sterren ver
van de camera verwijderd ontmoet te heb
ben als ik in films gezien heb.
Pauline Frederick is een zeer aantrekkelijke
vrouw. Een vriend van me die het toezicht
had over een groot aantaly bioscooptheaters
in Australië, bracht haai mee om in „Ma
dame X" op te treden.
Zij heeft het groote voordeel inderdaad
een actrice met talent te zijn evenals Norma
Shearer en Li a Claire. Norma Shearer ken
ik niet. maar Ina Claire is temperamentvol.
Het was geen verrassing voor hen, die hen
kenden, dat zij en Jolin Gilbert gingen schei
den.
In *t algemeen houd ik niet van acteeren-
de kinderen gewoonlijk zijn het abomina
bele jochies, die naai- bed gestuurd moesten
worden en naar school maar ik moet zeg
gen, dat Jackie Coogan een aardige jongen
was een jaar of drie geleden. Wij brachten
onverwachts gezamenlijk een kwartier door
in een stille hotelkamer, waar hij logeerde
met zijn vader en moeder en kleinen broer
We speelden treintje en er was niets wijs
neuzigs of vroegrijps aan hem.
Ik vraag me af wat
er van Jackie zal worden
Als ik me wel herinner
voelde hij veel voor vlie
gen. Hij was een kleine
technicus. Maar misschien
zal hij bij de film blijven
hij heeft een waarachtig
talent en is wel iets
meer dan alleen een
wonderkind.
Sommige filmsterren
zijn dom, als gewone
menschen. Er zijn t-wee
wereldberoemde acteurs
die niets anders weten
JACKIE COOGAN. en kennen dan de film.
En eens was ik op een
soirée. waar een actrice van groote reputatie
in Britsche films aanwezig was. die den gan-
schen avond in haar stoel zat in een hoekje
er even onnoozel uitziend als ze waar
schijnlijk was.
Buster Keaton is niet precies, wat ik een
prettig causeur zou noemen. Hij is niet
zwijgzaam, maar heeft toch ook weer niet zoo
erg veel te vertellen en in het dagelijksch
leven lacht hij weinig meer dan op het doek.
Maurice Chevalier is vlug en zou u het
gelooven? zenuwachtig. Ik was in zijn
kleedkamer voordat hij op een matinée
moest optreden, en hij was zeer nerveus.
Een aardige, vriendelijke kerel, die Che
valier! Hij is volgens mij beter geschikt voor
de film dan voor het tooneel.
De meeste artisten eten niet voor ze het
tooneel opgaan, maar hier hoort de leven
dige Franschman niet bij. In elk geval hebben
wij met z'n vieren gedineerd, een uur onge
veer voor zijn optreden van een heelen
avond.
Ik geloof niet dat het hoofdstuk „eten"
op deze wijze wel van zoo groot belang is bij
filmspel. De lunch-pauze wordt regelmatig
benut en onlangs, toen ik Edna Best en
Herbert Marshall zag repeteeren. wipten ze
er toch tien minuten tusschen uit voor thee
en krentebroodjes.
Edna en Herbert zijn oude vrienden van
me, die langzamerhand internationalen roem
verwerven. Hun: „Michael and Mary"-film
Maurice Chevalier.
is in meer dan 5000 Amerikaansche bioscopen
vertoond. Ze vormen een geiukkig getrouwd
paar, en het is inderdaad juist, dat ze
Hollywood verlaten heeft om bij hem te
zijn.
WIST DAT
Een kleine microfoon, die in de palm van
de hand gehouden kan worden, in de Metro
studio's gebruikt wordt, om sommige dialogen
op te nemen?
Cliff Edwards drummer in een orkest was
voor hij zich op het ukelele-spel toelegde?
Clark Gable eenigen tijd verbonden was aan
de advertentie-afdeeling van een dagblad?
met de Dansende Voelen.
Lilian Harvey, dc best-betaalde ster in
Europa
Ze is geboren in Musweil Hill (Engeland)
en nog vóór ze zeven jaar was. stond ze be
kend als de besteboomklimster van de
omgeving! Met haar „grooten broer Walter
deed de robbedoes jongensspelen. Hij is came
ra man in Elstrec, het Engelsche Hollywood,
en ofschoon Lilian „Jimm.v" 'zijn bijnaam)
van haar vertrek naar Amerika op de hoogte
stelde, spreekt hij er niet veel over. Dc familie
Harvey is bescheiden en Jimmy zegt. dat Li
lian succes gekregen heeft zonder zijn hulp.
Toen ze 7 jaar oud was. vertrok ze naar
Duitschland cn daar Is ze. behoudens enkele
perioden, gebleven. De oorlog brak uit cn de
Harvey's konden niet terugkeeren.
Altijd is Lilian danseres geweest, een leer
ling van mevr. Zimmermann. In de Europee-
sche cabarets werd ze bekend als „Lily met de
Dansende Voeten". Na successen in revue s
kreeg ze een film-aanbieding.
Nog herinner ik mij. schrijft in Tit Bits
iemand, die haar kent. hoe ze op een avond
thuis kwam. nadat ze de vóór-voorstelling van
naar eerste film: „De liefdes van Hella" bij
gewoond had. Ze was zóó teleurgesteld over
haar prestaties, dat ze in tranen uitbarstte cn
uitriep nooit weer een film te zuilen maken.
Gelukkig heeft ze zich aan deze gelofte niet
gehouden. Maar een feit is. dat ze nog steeds
zenwachtig is, wanneer de titel van haar
nieuwste film bij de proefvoorstelling op het
doek komt.
Lilian heeft vrijwel alleen films In Duitsch
land gespeeld, toch. trad ze. vier jaar geleden
in twee Engelsche films op. n.l.: Een nacht in
Londen en De tijdelijke Weduwe. Dikwijls
vliegt ze naar Londen, en hoewel ze bij de
première van Het Congres danst In Engeland
door het publiek uit puur enthousiasme lastig
gevallen werd, heeft ze onlangs weer een va-
cantie doorgebracht in Londen, zelfs Elstree
bezoekend, zonder herkend te worden, behal
ve de laatste paar dagen.
Haar luchtige rollen ten spijt, vat Lilian
haar wérk ernstig op. Onlangs verbaasde ze
haar medespelers door een volmaakte exhibi
tie van koorddansen. In haar nieuwe rol moest
ze dat doen. doch men had hiervoor een
..dubbel" geëngageerd. Lilian heeft zich ech
ter in huis een installatie gemaakt, lessen
genomen en zich geoefend!
In haar taschje draagt zc een revolver, om
dat eenige maanden geleden een complot te
gen haar gesmeed is. Dc Berlijnsche politie
arresteerde in verband met den moord op een
bejaard echtpaar een jongen man, die beken
de een roofoverval op de filmster op touw
gezet te hebben met anderen. Eerst hadden
ze op haar auto willen springen onder bedrei
ging, later wijzigden zij het plan. Ze wilden
toen om aulogrammen vragen, het dienst
meisje dat de deur zou openen overrompelen
en een buit aan juweelen enz. machtig wor
den. Drie weken lang hebben de bendeleden
het huis bewaakt en bespionneerd. Gelukkig
tevergeefs.
Nu heeft ze een contract met Fox om eenige
films te maken en men mompelt bedragen
van ruim 5(10.000 gulden per jaar!
Wat zal haar toekomst zijn in Hollywood?
Zij. die haar kennen, vertrouwen, dat' haar
Europeeschc successen in de Hollywood-
studio's zullen worden voortgezet, zoo niet
overtroffen.
Grela Garbo als Mala Hari cn .Ramon Novarra als Alexis Rosanoff.
STUDIO SNUFJES.
In den Sovjetstaat neemt het aantal biosco
pen en filmfabrieken steeds toe. In 1932 moe
ten er in Rusland 28.340 bioscopen zijn ge
weest. Men verwacht dat de uitvoering van
het tweede vijfjarenplan een vermeerdering
der aan de filmindustrie bestede kapitalen zal
meebrengen en wel een van 1 milliard 21 mil-
lioen roebel.
De Spaansche auteur Ramon Gomez heeft
een opera in drie bedrijven geschreven, geti
teld „Charlie Chaplin".
Harry Caurier bereidt in de studios van La
Vilette (Frankrijk.' oen i'ilm voor met als on
derwerp; Oscar Wilde.
Tc Londen is zoo juist dc „British Women
Pictures Corporation" gesticht, ccn maat
schappij. die slechts films zal vervaardigen,
waarvan de regie bij vrouwen berust.
Dc sterren verdienen wel een kleinigheid!
Maar ze hebben ook wel iets noodig en daar
om eindigt hun rijkdom in ve'.e gevallen ook
niet hun beroemdheid. Toch zijn er wel, die
wat anders achter de hand hebben. Zoo is
Charles Bickford geïnteresseerd in kabeljauw-
visschcrij, bezit hij garages, een lingerie-zaak
en een walvischvaarder. Zoo heeft Jack Holt
een ranch in Noord California met 3000 stuks
vee. En Tim McCoy, de Cow-boy-acteur is
eigenaar van een ranch in Wyoming, waar hij
volgens Tit Bits jaarlijks meer dan 250 io dol
lar uit trekt!