HET BALLET KURT JOOSS NAAR NEDERLAND. Zenuwpijnen overal? AKKER.CACHET5 HAARLEM'S D Ad BLAD DINSDAG 24 JANUARI 1933. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Ctt. per regel. „Der Grüne Tisch" o. a. te Haarlem. Anti-oorlogspropaganda door het dansspel. Een opmerkelijke première staat Don derdag te Amsterdam gegeven te worden, door een gezelschap, dat spoedig daarna, 1 Februari, te Haarlem optreedt. Eind November reeds schreef onze Parij- sche correspondent Henry A. Th. Lesturgeon een brief in ons blad over het Ballet Jooss, dat als intermezzo opgetreden was in het Casino de Paris en daar grooten indruk ge maakt had. Het bijzondere daarvan was, dat een Duitsch gezelschap in Parijs met groot succes een stuk had opgevoerd met een tegen den oorlog gerichte strekking. „Wat zouden de Hitlerianen er wel van zeggen, wanneer wij zoo'n ballet in Berlijn gingen opvoeren, zoo hooren we bij het uitgaan een man mom pelen. Maar hijzelf was nog rood van op winding en geestdrift'". Aldus eindigde onze correspondent zijn brief. Hij spreekt van een schitterende choreo grafie, die getuigenis aflegt van den adel en de geweldige zeggingskracht van het men- schelijk lichaam, dat gehoorzaamt aan het rhythme van de muziek, een prachtige prestatie, die onze bewondering afdwingt en de „Groote Danskunst" eert. Ook Henri Prunières spreekt in de „Revue Musicale" van een „Meesterwerk" en noem de dit ballet een „mijlpaal op het gebied van moderne theaterdans". Het gezelschap nu, dat na den Parijsche opvoeringen een tournee door Duitschland, België en Holland is begonnen om daarna naar Amerika te gaan, was oorspronkelijk verbonden aan de Stedelijke Opera te Es sen. Kurt Jooss staat er sinds eenige jaren aan het hoofd van de z.g. Folkwangbühne, een gemeentelijke instelling van de stad Es sen. De Folkwangbühne is onderverdeelr in scholen voor dans en bewegingskunst, als mede voor spraak en tooneelspeelkunst. Bo vendien is er een schitterend museum aan Uit het Ballet „Der Grüne Tisch". De diplomaten aan de groene tafel. Het ballet, dat opgevoerd was, heet, „Der Grüne Tisch" en het is met deze „moderne doodendans", dat het gezelschap nu naar Holland komt. Om de groene tafel zitten de diplomaten en vergaderen, zij houden hun opgewonden toespraken en beleedigen elkaar over en weer. Maar terwijl zij vergaderen en praten, steeds maar praten, staat achter hun com fortabele 'fauteuils de Dood, die vol span ning het sein afwacht om onverbiddelijk zijn werk te kunnen beginnen. Het signaal is gegeven. Een dappere jonge ling heft het vaandel omhoog, en laat het trotsch in den wind wapperen. Andere jonge lingen volgen. Een leger vormt zich; de oor log begint. Vrouwen huilen, moeders smeeken, te ver geefs! Een ieder wordt tot passief rader werk van de helsche doodenmachine. We zien het slagveld, de treurige stoet der bannelingen, het verraad van een spionne, de oorlogswinstmaker, de soldatenkroeg, het heldendom van den laatsten strijder De dood, als helsche dirigent, is overal tege lijk, steeds weer het sein tot vernietiging gevend. De oorlog is voorbij, de volkeren zijn uit geput en leeggepompt. Daar verzamelen zich wederom de heeren diplomaten rondom hun groene tafel en pra tenpratenpraten! Dit alles is zeer suggestief weergegevert; het scenario bestaat uit één acte en acht tableaux op muziek van F. A. Cohen. Onze Parijsche correspondent schreef er van: „Kurt Jooss, die de rol van Mars- Dood vervult, met een technische volmaakt heid, wordt in dit prachtige ballet bijgestaan door een twintigtal dansers en danseressen, die allen, zonder uitzondering het beste ga ven. Er is geen gebaar te weinig en met de speciale muziek van Cohen is dit gebaren spel overtuigender dan welke redevoering ook. Het is van een grootsche conceptie, no bel van gedachte, van uitvoering". En Emile Vuillermoz, de bekende Parijsche criticus, schreef in de „Excelsior" van 24 October, „Der Grüne Tisch", is een aangrij pende schepping en een in dansvorm uitge sproken vervloeking \an den oorlog". verbonden. Kurt Josss is een zeer begaafd balletmeester en danser, leerling van Rudolf Laban en in dit milieu was het hem mogelijk na jaren van ernstig werken een uitstekend getraind balletensemble samen te stellen met een geheel eigen stijl en een geheel eigen repertoire. Hoeveel beroemde balletdansers van de nieuwe school Duitschland ook ople verde, een vast gezelschap vermochten zij nog niet te vormen. Jooss slaagde daarin echter wel en doordat dit ensemble vast ver bonden was aan de Opera te Essen, had het tevens dagelijks practische gelegenheid tot het verkrijgen van een enorme routine en veelzijdigheid. Zijn balletopvoeringen kregen langzamerhand een groote vermaardheid, waarvan o.a. die van ,De Verloren Zoon" wel een van de bekendste is. Het ensemble Joos trad in Parijs op, toen het zich onder de 21 deelnemenden bevond aan een internationaal congres voor ballet kunst, dat vorig voorjaar in het Théatre des Champs Elysées te Parijs gehouden is. De opvoering van „Der Grüne Tisch" werd reeds daar een sensatie. Zij luidde een nieuw tijd perk in de geschiedenis van den theater dans in. Want nauwelijks was het doek ge vallen of er onstond een ware „run" van alle impressarios die deze congresvoorstelling gadesloegen. Na lange conferenties mocht het den heer Meckel, den bekenden Parijsche impressario van Mad. Argentian in samen werking met zijn collega Greanin gelukken het ensemble voor drie jaar te engageeren voor de tournee. Tot October blijft men in Europa om dan naar Amerika te gaan. De voorstelling te Haarlem zal onder auspiciën van den impressario mr. Rombout van Riemsdijk uit Den Haag Woensdag 1 Februari in den Stadsschouwburg gegeven worden. Wij raden onzen lezers ten zeerste aan, deze anti-oorlogspropaganda in een geheel nieuwen en blijkbaar zoo te waardee- ren vorm te gaan zien. HET TOONEEL. Ver. Rotterdamsch-Hofstad Tooneel. Uit het Ballet „Der Grüne Tisch". Kurt Jooss als de Dood (rechts), het vaandel ontrukkend aan den laatsten strijder. Voor Zonsondergang. „En tenslotte een verzoek aan den direc teur van het Roterdamsch-Hofstad Tooneel: Vergeet Haarlem niet bij uw verdere opvoe ringen van Voor Zonsondergang! Uw prach tige Clausen mag onzen tooneelliefhebbers niet ontgaan", zoo eindigde ik mijn kritiek over de opvoering van Voor Zonsondergang te Amsterdam. Hieruit volgt dus reeds, dat ik Cor van der Lugt Melsert er dankbaar voor ben. dat hij ook te Haarlem met dit stuk van Hauptmann is gekomen. Toch bleek het mij gisteren na afloop der voorstelling, dat mijn enthousias me niet door allen gedeeld werd. Wel over het spel, maar over het stuk hoorde ik nog al bedenkingen. Die bedenkingen had ook ik en ik wil ze hier nog eens in het kort herhalen. De liefde van Inken Peeters voor den 50 jaren ouderen Clausen wordt eigenlijk door niets verklaard, en wij moeten ook maar op gezag van Hauptmann aannemen, dat Clau sen's hart voor het twintig jarige, vrij onbe duidende meisje in vlam is gezet. Heel de liefde van Clausen is eigenlijk niet veel meer of minder dan een aberratie van dezen 70- jarige, evenals zij dat is van de 20-jarige Inken en wij kunnen ons daarom zeer goed de minder vriendelijke houding van Clau sen's kinderen tegenover hun vader en het meisje in wie zij een indringster zien vooral na het hoogst ontactvol optreden van den ouden heer, die Inken aan den familie- disch noodt zonder zijn kinderen voor te be reiden, verklaren. Wij zouden zelfs in dit conflict eerder aan den kant van de kinderen dan van den vader staan, wanneer zij niet gemeend hadden tot zulke ignobele praktij ken hun toevlucht te moeten nemen. Heyer- mans toont zich in zijn Schakels, dat een zelfde soort conflict behandelt de meer dere van Hauptmann. De Duitsche dichter heeft betere, zelfs veel betere stukken ge schreven dan dit tooneelspel, dat hij de we reld op zijn zeventigsten verjaardag schonk en ik betwijfel zelfs, of Voor Zonsopgang ooit den weg over de grenzen gevonden zou heb ben, wanneer niet Hauptmann de auteur ware geweest en men den dichter en tooneel- schrijver, die een zoo grooten invloed op het tooneel in Duitschland en daar buiten heeft gehad, ook niet in ons land had willen huldigen. Mijn bezwaren tegen het stuk zijn dus niet gering en toch zou ik niet gaarne deze voor stelling hebben gemist. Wanneer ik een rol als die van den ouden Clausen zoo superieur zie spelen als gisteren door Cor van der Lugt Melsert dan is mijn vreugde zoo groot, dat ik mijn critische bezwaren tegen het stuk kan vergeten, atlhans op zij kan schuiven. Wij zien niet eiken dag groot spel op ons too neel en ik aarzel niet het spel van Van der Lugt Melsert in deze rol groot te noemen. Van zulk spel te mogen genieten is een zeld zame verheugenis ook of misschien wel liet meest voor den criticus, die bijna ie- deren avond weer in den Schouwburg zit en daardoor het best van allen tot vergelijken in staat is. Ik meen dan ook, dat de houders van abonnementskaarten er wel bijzonder dankbaar voor mogen zijn, dat hun dit stuk, waarin Cor van der Lugt Melsert een zijner mooiste rollen speelt, werd geboden. Dat dit door het overgroote deel van het publiek ook zoo werd gevoeld, bleek wel uit de lang durige en geestdriftige ovatie, welke Van der Lugt na afloop der voorstelling werd gebracht. Mevrouw Annie van der Lugt Melsertvan Ees had in Inken wel een bijzonder ondank bare rol en ook bij deze tweede voorstelling leek het mij toe, dat zij er niet goed raad mee wist. Maar verreweg de grootste schuld van de weinige bevrediging, welke Inken ons schonk, ligt wel bij Hauptmann, die al zijn aandacht heeft gewijd aan den ouden Clau sen en vrijwel heeft vergeten, dat er oók nog een Inken Peeters bestond. De rol is heel slecht geschreven en bijna niet tc redden. Wij kunnen het een actrice dus moeilijk euvel duiden, dat zij in de uitbeelding blijft steken, wanneer haar door den auteur zoo weinjg houvast wordt geboden. Maar overigens, in welk een sterke be zetting heeft Van der Lugt Melsert ons dit stuk van Hauptmann gebracht en wQlk een voortreffelijk regisseur heeft hij zich ook nu weer getoond. Wat was die familiereünie in III niet een staal van knappe regie. Hoe mooi was het spel van allen hier op elkaar afge stemd. Elke figuur behield haar eigen karak ter en het werd tegenlijk een nauw-sluitend geheel. In de teekening van de familieleden is het werk verreweg het best gelukt en hierin her kent men dan ook wel terdege de meester hand. Al deze kinderen staan duidelijk voor ons en vormen in hun onderlinge verhouding een prachtige groep. En zij kwamen ook in de opvoering voortreffelijk tot leven. Erich Klamroth, de door zijn burgerlijkheid uit het milieu vallende zakenman, kreeg van Louis van Gasteren alle relief alleen was het jammer, dat Van Gasteren zoo onduide lijk soms sprak, dat heele zinnen niet waren te verstaan Wolfgang, de jonge prof. werd van Ludzer Eringa een mooie, levende fi guur, Piet Rienks gaf zijn natuurlije, onge dwongen jeugd aan den twintig-jarigen student Egmont en de dochters werden zeer raak, fijn en met de noodige distinctie ge typeerd door Corry Korevaer en Hélène SistermansVink. Corry Korevaer, die in 1932 pas van de tooneelschool is gekomen, was als de ge- exalteerde Bettina voor ons werkelijk een verrassing. De tooneelschool heeft de laatste jaren wel uitstekende vrouwelijke krachten afgeleverd na Georgette Hagedoorn. Mary Dresselhuis en Ank van der Moer en thans weer deze veel belovende Corry Korevaer. En het mag hier wel gezegd worden, hoe voor treffelijk al deze jonge actrices spreken. Na het slordig gebroddel, dat de laatste jaren bijna mode scheen te worden, is het een vreugde eindelijk wëer actrices te hooren. die zuiver, behoorlijk gearticuleerd en goed op adem spreken. Zelfs de rollen van het tweede plan zooals van Dr. Steynitz en prof. Geiger waren door eerste krachten Louis Gimberg en Hermann Schwab bezet en wat dit voor de voorstelling waard was, zagen wij reeds dadelijk in het gesprek tusschen Clausen en Geigër, dat "dank zij spel en dictie van Van der Lugt en Schwab, ongemeen boeide. Mevrouw SchwabWeiman toonde als moeder Peeters weers eens welk een be trouwbare kracht deze speelster van de oude maar voortreffelijke garde voor dit ge zelschap is. Het was van uitbeelding en snel zeer zuiver en natuurlijk. Dick van Veen speelde met intellect en met de vereischte reserve de zeer moeilijke rol van Haneteldt, Joh. Haus voldeed uitstekend in de rollen van dominee en secretaris, en zelfs de knecht werd een markante figuur in de rustige uit beelding van Willem Huysmans. Zoo zagen wij een geheel, dat op zeer hoog peil stond, maar dat toch vooral zijn waarde kreeg door het grootsche spel van Cor van der Lugt Melsert. Van der Lugt's Matthias Clausen is een rol, die wij ons ook na vele jaren zullen herinneren als een der mooiste creaties die wij op ons tooneel hebben mogen bewon deren. J. B. SCHUIL. De Ridder van den Kouseband Het nieuwe stuk van Henk Bakke Donderdag 26 Januari zullen de Ver- eenlgde Schouwspelers onder leiding van Pierre Mols in onzen Stadsschouwburg de première geven van Henk Bakker's jongste klucht: De Ridder van den Kouseband. Te Brussel heeft het gezelschap van den Kon. Vlaamschen Schouwburg dit seizoen reeds 2 stukken Filmmaniakken en Haar laatste Wil van onzen stadgenoot met veel suc ces ten tooneele gebracht, maar Donderdag zal het de eerste maal zijn, dat ook een Ne- derlandsch beroepsgezelschap een stuk van Bakker opvoert. Met belangstelling zien wij deze première tegemoet en wij mogen een zelfde belangstelling zeker ook verwachten bij de Haarlemmers, vooral in dilettanten kringen bij Cremer wel in de eerste plaats waar Henk Bakker een zoo be kende figuur is. J. B. S. SPORT EN SPEL WIELRIJDEN. De Zesdaagsche Ie Brussel. Uit Brussel: Maandagavond waren onge veer 5000 toeschouwers aanwezig. Even vóór de sprints van 8 uur komt er eenige strijd; Schön-Buschenhagen namen de leiding. De sprints van 8 uur werden gewonnen door Rielens,"Van Hevel, Van Hout en Broc- cardo. Na deze sprints ontstond een zeer ernstige valpartij, waarvan Buschenhagen het slacht offer werd. Hij bleek zóó ernstig gevallen te zijn, dat hij niet verder aan den strijd kon deelnemen. Zijn partner Schön vormde daar op met onzen landgenoot Pijnenburg een nieuw koppel. Zij kwamen in de baan met een achterstand van drie ronden. Zij reden echter schitterend en wisten hun achterstond in te loopen; tegen het begin van de sprints van 9 uur hadden zij met Broccardo-Guim- bretière de leiding. De sprints van 9 uur worden gewonnen door Deneef, Debruycker, Charlier-Loncke, Van Hevel, Loncke, Verhaegen, Charlier en Richli. Na 74 uren toen 1553.350 K.M. waren afge legd, was de stand als volgt: Aan den kop: 1 Charlier-Deneef 114 pun ten: 2 Pijnenburg-SchÖn 107 punten: 3 Broc- cardo-Guimbretière 54 punten; 4 Depauw- Van Nevelo 52 punten. Op 1 ronde: 5 Van Hevel-Van Slembroeck 45 punten. Op 2 ronden: 6. Hamerlynck-Debruycker 129 punten: 7 Richli-Wambst 100 punten. Op 3 ronden: 8 Lemaire-Martin, 71 punten; 9. Rielens-Van Buggenhout 56 pnt.; 10. Van Kampen-Aerts, 51 punten; 11 Smets-Hagel- steens 40 punten. Op 5 ronden: 12 Loncke-Verhaegen 88 pun ten. Op 13 ronden: 13 Goossens-Huijghens 46 punten. Op 24 ronden: 14 Van Hout-Van Hoek, 58 punten. Pijnenburg no. 1, Van Kempen No. 10. De stand van den Zesdaagschen wielerwed strijd te Brussel luidde hedenmorgen om 4 uur als volgt: 1 Schön-Pijnenburg 112 punten. 2 Broccardo-Guimbretière 60 punten. 3. Van Hevel-van Slembroek 54 punten. 4. De Pauw-Van Nevele 54 punten. Op 1 ronde: 5 Charlier-de Neef 122 punten. 6 Wambst-Richli 103 punten. Op 2 ronden: 7 Haewerlijn-De Bruycker 141 punten. 8 Rielens-Van Buggenhout 58 punten. 9. Smets-Haegelsteen 44 punten. Op 4 ronden: 10 Piet van Kempen-J. Aerts 59 punten. Op 5 ronden: 11 Lemaire-Martin 73 punten. Op 6 ronden: 12 Loncke-Verhaegen 88 punten. Op 16 ronden: 13 Goossen-Huygens 46 punten. Op 27 ronden: 14 Van Hoek-Van Hout 61 punten. JAN VAN KEMPEN EN WALS WPOTEN TE BRESLAU. Uit Breslau: In de Eeuwfeesthal te Breslau werd Zondag een 100 K.M. koppelwedstrijd gehouden, welke een uiterst spannend ver loop had. Na het tweede klassement ving een jacht aan, welke een kwartier duurde, waar na er nog vijf koppels aan den kop lagen. Wissel moest opgeven wegens een val, ter wijl Skupinsky last van zijn maag kreeg en eveneens verdween. Kort voor het einde gaf ook Kaers op evenals zijn koppelgenoot Buysse. De beste rijder van het veld was Wals. Het resultaat was: 1 Jan van Kempen-Wals, tijd 2 uur 8 min. 17.3 sec. 56 punten. 2. Preuss-Tietz 22 punten. Op 1 ronde achterstand: 3. Rieger-Ehmer 41 punten. De sprintwedstrijd werd gewonnen door Wals voor Rueger-Ehmer en Jan van Kem pen. IEDEREN DAG 180 K.M. FIETSEN. AMSTERDAMMER POOGT HET DIT/R- RECORD TE VERBETEREN. Maandag kwam op ons bureau binnen de heer Spruyt Blokker, de man. van wlen wij in ons Sportblad van Maandag 16 Januari een foto plaatsten. De heer Spruyt Blokker doet een poging om 't wereldduurrecord wlelrijden te verbeteren, dat op het oo^bnblik op naam staat van een Engelsehman met 65.250 K.M. Deze Engelschmanu legde per dag 160 K.M. af. De heer Spruyt Blokker heeft zich ten doel gesteld dagelijks 180 K.M. af tc leggen en dit een half jaar achter elkaar vol te houden. Hij is nu een week bezig en kon ons vertellen, dat hij reeds 1572 K.M. heeft af gelegd sinds de start en dat hij reeds 131 K.M. boven het Engelsche record is tot nu toe. Hij woont te Amsterdam en fietst dan dagelijks naar Lelden of Rotterdam en Delft en voorts nog in de Haarlemmermeer enz., waarbij hij tweemaal per dag te Amsterdam terug komt om te stempelen, want hij is werkloos. In zijn controleboekje heeft hij ric stempels staan van allerlei meer of minder officieele personen en Instellingen, die hem controleeren. Hij ziet er in zijn gele trui met den val helm uit als wel bestand tegen de vermoeie nissen en de kou. die er nog bijkomt, nu hij heele dagen in de sneeuw moet rijden. Wij wenschen hem veel succes bij zijn onderneming. AUTOMOBILISME DE STERRIT NAAR MONTE CARLO. Uit Madrid: De heeren Van Abbe en v. d. Heijden, deelnemers aan den Sterrit naar Monte Carlo zijn heden met hun ..Roekne" hier ter stede aangekomen. Zij hebben thans afgelegd het traject ValenciaLissabon. Se- villaMadrid, een afstand van 1500 K.M zoodat zij de helft van het parcours hebben volbracht. Over deze route hebben zij twee dagen gedaan. KORFBAL. KORFBAL VEREENIGEN'G „TEMPO". Zondag 29 Januari spelen Tempo IS. V. 4 op het terrein aan den Middenweg Tempo II is Zondag vrij. DAMMEN. CLUBKAMPIOENSCHAPPEN HAARL. DAMCLUB. Maandagavond werden de wedstrijden om de clubkampioenschappen 1932-1933 der ..Haarlemsche Damclub" voortgezet. De uitslagen lulden als volgt: Hoofdklasse: P. J. van Dartelen wint van J. van LooiJ; A. de Jong wint van H. van Lunenburg Jr., J. Poppen wint van H. G. Teu- nisse; J. P. van Eijk wint van W. van Pelt; J. Balk remise met J. B. Sluiter Jr. Tweede klasse: A. Kiel wint van W. J. A. Matla; Th. Wes- selman wint van J. M. A. Minderhoud; .T. Wielenga wint van J. H. Reedijk; F. W. de Pater wint van T. Kerkman. Derde klasse: J. J. Groenewoud wint van L. Kisch; II. G. J. Andriessen wint van Jac. Fr. van Gar deren; J. Merts wint van B. Hennekc: L. J. Froonhof wint van J. Klaverstijn; A. Smit, remise met H. W. C. van Rhoon; J. van Petc- gem wint van G. Molenaar; Ph. G Amelung Jr., wint van I. Ravensbergen; Th. C. v. d. Sluis wint van O. T. Glaser; J. C. Bom re mise met J. Zurel. DISTRICT NOORD-IIOLLAND. Voor de vierde klasse competitie van den Nederl Dambond (district Noord-Holland» speelde de „Haarlemsche Damclub" IV tc Castricum haar eersten competitiewedstrijd tegen de Castricumsche Damclub II. Het verslag dezer ontmoeting volgt hier onder: Castr. Damclub IIHaarl. Damclub IV. Castricum. Haarlem. C. Kerkmeer—H. C. Stappers 0—2 C. OrijH. C. Souverein 0—2 II. de Haan—H. W. C. van Rhoon 0—2 R, HuismanJ. C. Bom 2—0 C. Konijn—Th. C. v. d. Sluis 2—0 J. de Haan A. Smit xx J. Steeman—L. J. Froonhof I1 C. Stet—J. Klaverstijn 0—2 C. Steeman—B. Hennekc 2—0 J. CoolsJ. J. Groenewoud x—x Totaal 7—9 De met een x gemerkte partijen werden afgebroken; die worden arbitrair beslist. Einduitslag vermoedelijk 13—7 voor de Haarlemsche Damclub IV. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regel. Van die verschietende pijnen, dan hier, dan daar? Ze blijven weg met éón of twee van die Volg.ni rtrtpl tor Apolhtktr Oumonl "AKkERTJES," VOORDRACHTAVOND VOOR WERKLOOZEN Woensdagavond zal de neer Leo Straus een voordrachtavond geven, in de bovenzaal van de Gcm. Concertzaal voor de bij de be stuurdersbonden aangesloten werkloozen. Voorgedragen zullen worden fragmenten uit „Judith" van Hebler, „De Koopman van Venetic", van Shakespeare en „Merljntjc Gijzens Jeugd" van A. M. de Jong. De voor drachten zullen worden afgewisseld door ka mermuziek te geven door het trio mej. Nel Takken, piano, Hendrica Hessels, cello en den heer Chr. v. d. Glas, viool die zullen uit voeren: 1. Trio Opus 1 no. 2 van Beethoven Larga con Expressione, Scherzo-finale. 2 Sonate voor cello en piano van Wilhelm de Fesch, Prelude-Aliemande Sarrabanda, Menuetto. 3. Sonate, no. 8 voor viool en plano van A. Correlli, Prelude-AUcmanda-SarrabandaGiga 4. Rêverie van Vieuxtemps.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 9